Anotācija (ex-ante)

22-TA-3165: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Veselības aprūpes finansēšanas likuma 8. panta otrā daļa un 10. panta trešā daļa

Ministru kabineta 2022.gada 20.oktobra rīkojums Nr.750 "Par apropriācijas pārdali" (turpmāk - Rīkojums Nr.750). 

Ministru kabineta 2022.gada 20.oktobra rīkojums Nr.743 "Par apropriācijas pārdali" (turpmāk - Rīkojums Nr.743). 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta “Grozījums Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība”” (turpmāk - Noteikumu projekts) mērķis - nodrošināt stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem (slimnīcām) energoresursu sadārdzinājuma kompensāciju 2022.gadā. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumi Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” (turpmāk - Noteikumi Nr.555) nosaka kārtību, kādā Nacionālais veselības dienests (turpmāk – NVD) veic samaksu ārstniecības iestādēm par sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, tai skaitā nosaka precīzus maksājumu veidus un pakalpojumus, par kuriem tiek veikti šie maksājumi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saistībā ar straujo energoresursu izdevumu sadārdzinājumu 2022.gadā stacionārajām ārstniecības iestādēm trūkst resursu, lai segtu attiecīgos izdevumus.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši Rīkojumam Nr.750 Ministru kabinets ir lēmis pārplānošanas rezultātā iegūtos finanšu līdzekļus novirzīt slimnīcām energoresursu izmaksu pieauguma segšanai. Lai izpildītu Rīkojumā Nr.750 noteikto un kompensētu slimnīcām energoresursu sadārdzinājumu, tai skaitā arī slimnīcām, kurām maksājumi par sniegtajiem pakalpojumiem ir noteikti Noteikumu Nr.555 6.pielikumā ar noteiktu tarifu (vidējā pacienta ārstēšanas izmaksa – precīza summa, ko NVD ir tiesīgs maksāt slimnīcai par vienu pacientu), nepieciešams atbilstošs grozījums Noteikumos Nr.555. Līdz ar to Noteikumu projekts paredz, ka 2022. gadā NVD finansējumu, kas iegūts, veicot līgumā paredzētā finanšu apmēra pārplānošanu atbilstoši Noteikumu Nr.555 14. pielikuma 7. punktā minētajai kārtībai, novirza stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem energoresursu sadārdzinājuma kompensēšanai. Par energoresursu sadārdzinājuma kompensēšanu NVD slēdz līgumu ar stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju. 
Stacionārās ārstniecības iestādes finansējumu saņem gan kā ikmēneša fiksēto maksājumu par stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu programmās ietvertajiem pakalpojumiem, kuri ir iekļauti diagnozēm piesaistīto grupu aprēķinā (turpmāk – DRG pakalpojumi), gan kā samaksu par stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu programmās ietvertajiem pakalpojumiem atbilstoši attiecīgajam viena pacienta ārstēšanas tarifam. Tām slimnīcām, kurām stacionāro pakalpojumu apmaksa tiek segta pamatā pēc DRG pakalpojumiem, nevis Noteikumu Nr.555 6.pielikumā noteiktā viena pacienta ārstēšanas tarifa,  plānoto papildu finansējumu energoresursu sadārdzinājuma segšanai ir plānots novirzīt līgumu ietvaros, palielinot DRG maksājumu par attiecīgo summu, bet tām stacionārajām ārstniecības iestādēm, kuras nesaņem ikmēneša fiksēto maksājumu par DRG pakalpojumiem, bet kopējais ikmēneša maksājums ir atkarīgs no ārstēto pacientu skaita saskaņā ar Noteikumu Nr.555 6.pielikumā noteikto viena pacienta ārstēšanas tarifu, ir nepieciešams papildu normatīvais regulējums (Noteikumu projekts), lai NVD varētu gan pārvirzīt šīm stacionārajām ārstniecības iestādēm Noteikumu Nr.555 14.pielikuma 7.punktā paredzētos līdzekļus, gan arī atļaut papildus vienoties ar šīm ārstniecības iestādēm par energoresursu sadārdzinājuma kompensēšanu. Saskaņā ar Rīkojuma Nr.750 anotācijas 12.pielikumā minētajām iestādēm, kuras nesaņem finansējumu kā ikmēneša fiksētu maksājumu par DRG pakalpojumiem, NVD plāno papildināt līgumu, kas noslēgts starp NVD un stacionāro ārstniecības iestādi par valsts apmaksāto stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu, ar nosacījumiem, kas paredz papildu finansējuma novirzīšanu no NVD puses energoresursu sadārdzinājuma segšanai. Noteikumu projekts ir nepieciešams, lai nodrošinātu juridiski pamatotu šādu papildu nosacījumu iekļaušanu līgumā ar stacionārām ārstniecības iestādēm par papildu finansējumu novirzīšanu energoresursu sadārdzinājuma segšanai. 
Rīkojuma Nr.750 1.3.2., 1.4.2. un 2.4. apakšpunktā minēts, ka attiecīgā apropriāciju pārdale tiek veikta, lai stacionārajām ārstniecības iestādēm nodrošinātu daļēju energoresursu sadārdzinājuma segšanu. Tāpat Rīkojuma Nr.743   1.2.3.apakšpunktā ir paredzēts finansējums stacionārajiem ārstniecības iestādēm, lai daļēji segtu energoresursu sadārdzinājumu.
Informējam, ka  Rīkojuma Nr.750 un Rīkojuma Nr.743 iepriekš minētajos apakšpunktos ir lietots termins "daļēji", jo kopējais finansējums pasākuma īstenošanai rodas no vairākām Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammām. Tieši uz Noteikumu projektu ir attiecināms Rīkojuma Nr.750 2.4.apakšpunkts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
 Stacionārās ārstniecības iestādes, kas noslēgušas līgumu par valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
198 330 846
0
196 448 687
0
196 449 024
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
198 330 846
0
196 448 687
0
196 449 024
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
198 330 846
0
196 448 687
0
196 449 024
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
198 330 846
0
196 448 687
0
196 449 024
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējums 2022. gadam atbilstoši likumam „Par valsts budžetu 2022. gadam” un ņemot vērā Finanšu ministrijas rīkojumus uz 2022.gada 11.oktobri:
Veselības ministrijas (NVD) budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana”:

apakšprogrammā 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”:
Resursi izdevumu segšanai   198 330 846 euro, tai skaitā:
    Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 230 707 euro
    Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 198 100 139 euro
Izdevumi 198 330 846  euro, tai skaitā:
    Subsīdijas un dotācijas 198 330 846

2023. un 2024.gadam atbilstoši likumam “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam””:
Veselības ministrijas (NVD) budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana”:

2023.gadam:
apakšprogrammā 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”:
Resursi izdevumu segšanai   196 448 687 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 230 707 euro
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 196 217 980 euro
     Izdevumi  196 448 687  euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 196 448 687  euro

2024.gadam:
apakšprogrammā 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”:
Resursi izdevumu segšanai   196 449 024 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 230 707 euro
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 196 218 317 euro
     Izdevumi  196 449 024  euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 196 449 024  euro

Noteikumu Nr.555 272.punkts (Noteikumu projekta 1.punkts) paredz, ka 2022. gadā Nacionālais veselības dienests finansējumu, kas iegūts, veicot līgumā paredzētā finanšu apmēra pārplānošanu atbilstoši šo noteikumu 14. pielikuma 7. punktā minētajai kārtībai, novirza stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem energoresursu sadārdzinājuma kompensēšanai. Iepriekš minēto pasākumu plānots īstenot apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” ietvaros. Detalizētus aprēķinus skatīt Rīkojuma Nr.750 anotācijas 12.pielikumā, kur tieši uz šo normu (Noteikumu projekta 1.punkts) attiecināmas sekojošas ārstniecības iestādes: AS "Latvijas Jūras medicīnas centrs", SIA "Sanare - KRC Jaunķemeri", SIA "Siguldas slimnīca" ar kopējo finansējuma apmēru 312 425 euro.  
  
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Nacionālais veselības dienests sagatavoja Rīkojumam Nr.750 atbilstošu grozījumu Noteikumos Nr.555
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Noteikumu projekts sagatavots atbilstoši Nacionālā veselības dienesta priekšlikumam 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi