Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
22-TA-2947: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumos Nr. 747 "Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumos Nr. 747 "Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem”” (turpmāk - projekts) pēc savas iniciatīvas saskaņā ar Izglītības likuma 14. panta 19. punktu un Vispārējās izglītības likuma 4. panta 11., 11.1 un 13. punktu un 30. panta septīto daļu punktu.  

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir precizēt valsts pārbaudes darbu veidus vispārējās pamatizglītības pakāpē, precizēt svešvalodu, kurā skolēni, beidzot 9. klasi, kārto valsts pārbaudes darbu, un noteikt, ka starpdisciplinārs valsts pārbaudes darbs skolēniem, beidzot 9. klasi, kurā ietverts sociālās un pilsoniskās, dabaszinātņu un tehnoloģiju mācību jomu saturs, tiek ieviests no 2024. gada 1. septembra. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašlaik Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumu Nr. 747 "Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem” (turpmāk – Noteikumi Nr. 747) 16. punkts paredz, ka valsts noteiktie pārbaudes darbi, beidzot 9. klasi, ir šādi:  
16.1. valsts pārbaudes darbs valodu mācību jomā – latviešu valoda;  
16.2. valsts pārbaudes darbs valodu mācību jomā – svešvaloda;  
16.3. valsts pārbaudes darbs matemātikas mācību jomā;  
16.4. starpdisciplinārs valsts pārbaudes darbs, kurā ietverts sociālās un pilsoniskās, dabaszinātņu un tehnoloģiju mācību jomu saturs. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr.747 nenosaka, kāda veida valsts pārbaudes darbi var tikt īstenoti vispārējās pamatizglītības pakāpē. 2022./2023. mācību gadā noslēdzas trīs mācību gadu pārejas periods, kurā tiek ieviests projekta “Kompetenču pieeja mācību saturā” ietvaros pilnveidotais mācību saturs un mācīšanās pieeja. Līdztekus izmaiņām mācību saturā 2022./2023.mācību gadā tiek ieviesta arī jauna valsts pārbaudes darbu sistēma, kuras ietvaros pamatizglītības pakāpē tiks īstenoti dažādu veidu valsts pārbaudes darbi – eksāmeni, centralizētie eksāmeni un monitoringa darbi. Dažādie valsts pārbaudes darbu veidi ļaus paplašināt iespēju  iegūt daudzveidīgākus datus par izglītojamo sniegumu dažādās mācību jomās.  
 
Noteikumu Nr. 747 16.2. apakšpunktā noteikts, ka, beidzot 9.klasi, skolēni kārto valsts pārbaudes darbu svešvalodā, nekonkretizējot kādu no svešvalodām. Ņemot vērā to, ka valsts pārbaudes darbs svešvalodā, beidzot 9.klasi, no 2022./2023.mācību gada tiks īstenots centralizēta eksāmena formā, resursu efektīvas izmantošanas nolūkā ir nepieciešams noteikt konkrētas svešvalodas, no kurām 9.klases skolēns varēs izvēlēties vienu, kurā kārtot eksāmenu.  
 
Noteikumu Nr. 747 16.4. apakšpunktā paredzēts, ka, beidzot 9.klasi, skolēni kārto starpdisciplināru valsts pārbaudes darbu, kurā ietverts sociālās un pilsoniskās, dabaszinātņu un tehnoloģiju mācību jomu saturs. Tomēr ņemot vērā, ka Covid-19 pandēmijas ietekmē attālināti organizētā mācību procesa dēļ 2020./2021. mācību gadā un 2021./2022. mācību gadā nebija iespējams pilnvērtīgi nodrošināt starppriekšmetu saikni, lai skolēni varētu sagatavoties šim valsts pārbaudes darbam, Noteikumu Nr. 747 16.4. apakšpunktā paredzētā valsts pārbaudes darba ieviešana būtu atliekama līdz 2024. gada 1. septembrim. 
Risinājuma apraksts
Projekts paredz noteikt dažādus valsts pārbaudes darbu veidus vispārējās pamatizglītības posmā – eksāmenus, centralizētos eksāmenus un monitoringa darbus, kas ļaus paplašināt iespēju  iegūt daudzveidīgākus datus par izglītojamo sniegumu dažādās mācību jomās.  
 
Valsts pārbaudes darba mērķis ir novērtēt skolēnu sniegumu mācību priekšmetā, identificēt un izvērtēt, cik lielā mērā ir apgūti Noteikumos Nr. 747 noteiktie plānotie sasniedzamie rezultāti. Pārbaudes darba veidu un laiku ikgadēji ierosinās noteikt Valsts izglītības satura centrs, līdz katra mācību gada noslēgumam sagatavojot Ministru kabineta noteikumus par nākamā gada valsts pārbaudes darbu norises laikiem. Līdzvērtīga norma ar Ministru kabineta 2022. gada 27. septembrī pieņemtajiem grozījumiem ietverta Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumos Nr. 416 “Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem”. Lai nodrošinātu tiesību normu, kas nosaka valsts pārbaudījumus vispārējās vidējās izglītības pakāpē un vispārējās pamatizglītības pakāpē saskaņotību, šādu normu nepieciešams ietvert arī projektā. 
  
Eksāmens ir atbilstoši īpašai metodikai izstrādāts valsts pārbaudes darbs, kura saturu un norises kārtību izstrādā un nosaka Valsts izglītības satura centrs, savukārt tā vērtēšana tiek veikta izglītības iestādē. Eksāmena kārtošana notiek pamatizglītības pakāpes apguves noslēgumā.   
 
Centralizēts eksāmens  ir pēc īpašas metodikas izveidots un pēc vienotas kārtības valsts mērogā organizēts valsts pārbaudes darbs izglītojamo mācību sasniegumu novērtēšanai noteiktā mācību priekšmetā pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmā.

Tā saturu un norises kārtību izstrādā un nosaka Valsts izglītības satura centrs, tā vērtēšanas procesu vada Valsts izglītības satura centrs. Centralizētā eksāmena kārtošana notiek pamatizglītības pakāpes apguves noslēgumā. 
 
Monitoringa darbs ir valsts pārbaudes darbs, kura saturu un norises kārtību izstrādā un nosaka Valsts izglītības satura centrs vienā vai kombinēti vairākos mācību priekšmetos. Monitoringa darba mērķis ir iegūt objektīvus datus izglītības kvalitātes pārvaldības nolūkiem. Vienlaikus monitoringa darba ietvaros iegūtais rezultāts mācību procesa ietvaros, atbilstoši izglītības iestādes iepriekš izstrādātai kārtībai, var tikt izmantots izglītojamā snieguma vērtēšanai mācību gada noslēgumā, izmantojot to kā papildu informatīvu instrumentu par izglītojamā sasniedzamo rezultātu augstāku sniegumu.  
 
Projektā paredzēts, ka no 2022./2023.mācību gada, beidzot 9. klasi, izglītojamie kārtos valsts pārbaudes darbu svešvalodā (angļu, vācu vai franču – pēc izglītojamā izvēles). Šāda norma pamatojama ar to, ka izglītības iestāžu īstenotajās pamatizglītības programmās tiek nodrošināta vismaz vienas Eiropas Savienības oficiālās valodas (angļu, vācu vai franču) kā pirmās svešvalodas apguve. Saskaņā ar izglītības pakāpju secīguma principu nepieciešams ņemt vērā, ka vispārējās vidējās izglītības standartā ietvertajos vispārējās vidējās izglītības programmu paraugos tiek akcentēta Eiropas Savienības oficiālo valodu (angļu, vācu vai franču) kursu īstenošana. 
 
Projektā paredzēts, ka Noteikumu Nr. 747 16.4. apakšpunkts, kas nosaka, ka,  beidzot 9.klasi, skolēni kārto starpdisciplināru valsts pārbaudes darbu, kurā ietverts sociālās un pilsoniskās, dabaszinātņu un tehnoloģiju mācību jomu saturs, stājas spēkā no 2024. gada 1. septembra.

2022./2023. un 2023./2024. mācību gadā tiks organizēts starpdisciplinārais darbs monitoringa darba formā ar mērķi pārbaudīt izglītojamo zināšanas un prasmes mācību priekšmetos, kuru saturs tiks integrēts valsts pārbaudes darbā, un lai aprobētu starpdisciplinārā valsts pārbaudes darba saturu un vērtēšanas kritērijus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • izglītojamie izglītības speciālisti, pedagogi Valsts izglītības satura centra darbinieki
Ietekmes apraksts
Izglītojamie, kas kārto eksāmenus par vispārējās pamatizglītības ieguvi (katru gadu aptuveni 20 000 izglītojamo). Izglītības speciālisti, pedagogi,  Valsts izglītības satura centra darbinieki, kas iesaistīti valsts pārbaudes darbu nodrošināšanā. 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. 22-TA-2948 - MK noteikumu projekts par “Noteikumi par valsts pārbaudes darbu norises laiku 2022./2023. mācību gadā”.

Pamatojums un apraksts
Projekts paredz noteikt 2022/2023. mācību gada valsts pārbaudes darbu norises laikus.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.2. 22-TA-2944 - MK noteikumu projekts "Kārtība, kādā izglītojamie atbrīvojami no noteiktajiem valsts pārbaudījumiem"

Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi vai priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības iestādes, kuras īsteno vispārējās pamatizglītības programmas.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi