24-TA-1377: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā Aizsardzības ministrija īsteno projektu konkursus militāru vai divējāda lietojuma produktu attīstības atbalstam" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izstrādātais MK noteikumu projekts nosaka tiesisko regulējumu, daļēji pārņemot Ministru kabineta 2021. gada 17. augusta noteikumu Nr. 548 "Kārtība, kādā Aizsardzības ministrija īsteno projektu konkursus militāru vai divējāda lietojuma produktu attīstības atbalstam” (turpmāk – MK noteikumi), kas bija spēkā līdz 2024. gada 24. aprīli, normas, kā arī ievieš papildus izmaiņas regulējumā, ievērojot Aizsardzības ministrijas administrētā grantu konkursa līdzšinējās darbības ietvaros gūtos secinājumus. Tāpat ņemts vērā, ka ar 2024. gada 1. janvāri ir stājusies spēkā jaunā Eiropas Komisijas Regula 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas Regula 2023/2831) un grantu projektu atlasēm, kuras tiek izsludinātas pēc 2024. gada 30. jūnija (sešus mēnešus pēc Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulas (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam spēkā esības perioda beigām), piemērojami Komisijas Regulas 2023/2831 atbalsta nosacījumi. Komisijas regulas Nr.2023/2831 ietvaros trīs gadu laikposms ir jāvērtē kā slīdošs periods un attiecībā uz katru jaunu de minimis atbalsta piešķiršanu jāņem vērā de minimis atbalsta kopsumma, kas piešķirta iepriekšējos trīs gados, piemēram, ja jaunā atbalsta piešķiršanas datums ir 2024. gada 18. jūnijs, trīs gadu periods būs skaitāms līdz 2021. gada 18. jūnijam.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikt jaunu tiesisko regulējumu, kas aizstātu spēku zaudējušos MK noteikumus, paredzot tajā izmaiņas atbilstoši Komisijas Regulas 2023/2831 nosacījumiem, kā arī papildus ieviešot citas nepieciešamās normas tiesiskajā regulējumā (skat. sadaļu 1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
17.08.2021. Ministru kabineta noteikumu Nr. 548 "Kārtība, kādā Aizsardzības ministrija īsteno projektu konkursus militāru vai divējādu lietojuma produktu attīstības 43. punkts noteica, ka tie ir spēkā līdz 2024. gada 30. jūnijam. Tāpēc nepieciešams izstrādāt un apstiprināt jaunus MK noteikumus, kas nosaka kārtību, kādā Aizsardzības ministrija īsteno (grantu) projektu konkursus militāru vai divējāda lietojuma produktu attīstības atbalstam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai izsludinātu jaunas Aizsardzības ministrijas grantu projektu iesniegumu atlases pēc 2024. gada 24. aprīļa, kad 17.08.2021. Ministru kabineta noteikumi Nr. 548 zaudēja spēku ir nepieciešams jauns regulējums, kas atbilst Komisijas Regulas 2023/2831 nosacījumiem.
Papildus tam identificēta nepieciešamība līdzšinējā regulējumā veikt arī citas izmaiņas:
Ministru kabineta 2021. gada 17. augusta noteikumi Nr. 548 "Kārtība, kādā Aizsardzības ministrija īsteno projektu konkursus militāru vai divējāda lietojuma produktu attīstības atbalstam" noteica vienādu vērtēšanas sistēmu visiem grantu uzsaukuma konkursiem, taču Aizsardzības ministrija ir identificējusi nepieciešamību dažādot grantu projektu iesniegumu atlases, kādai projektu atlasei nosakot konkrētākas un specifiskākas prasības, kas iziet no Nacionālo bruņoto spēku aktuālajām vajadzībām (piemēram, grantu projekti, kas būtu tikai par bezpilota lidaparātu izstrādi vai konkrētu problēmu risināšanu), citas paturot atvērtas dažāda veida inovāciju projektiem (kā tas ir bijis līdz šim).
Atbilstoši Aizsardzības industrijas likuma (Industrijas likums) 5.panta otrās daļas 2.puntkam, Aizsardzības ministrija noturīgas aizsardzības industriālās un tehnoloģiskās bāzes attīstības atbalsta nodrošināšanai var ieviest, organizēt, finansēt un atbalstīt "2) militāra vai divējāda lietojuma tehnoloģiju un produktu pētniecības un izstrādes atbalsta programmas un fondus". Proti, Industrijas likuma ietvaros ir bijis paredzēts, ka Aizsardzības ministrija organizēs grantu projektu konkursus militāru vai divējāda lietojuma produktu attīstības atbalstam. Tādējādi tiek īstenots valsts atbalsts, tiek radīta ekonomiska priekšrocība un uzņēmumā tiek ieguldīti publiski līdzekļi. Līdz ar to, Aizsardzības ministrija šajos MK noteikumos vēlas atrunāt atlases kritējus, kuri var saņemt šo valsts atbalstu. Attiecīgi, šo noteikumu III.nodaļā ir uzskaitīt projekta iesniedzējam noteiktās prasības. Papildus tam, nosakot šīs prasības Aizsardzības ministrija nodrošinās, ka komersantam būtu finansiālās spējas īstenot projektu, izpildīt no savas puses finansiālās saistības un izlietot piešķirto atbalst atbilstoši mērķim.
Papildus tam identificēta nepieciešamība līdzšinējā regulējumā veikt arī citas izmaiņas:
Ministru kabineta 2021. gada 17. augusta noteikumi Nr. 548 "Kārtība, kādā Aizsardzības ministrija īsteno projektu konkursus militāru vai divējāda lietojuma produktu attīstības atbalstam" noteica vienādu vērtēšanas sistēmu visiem grantu uzsaukuma konkursiem, taču Aizsardzības ministrija ir identificējusi nepieciešamību dažādot grantu projektu iesniegumu atlases, kādai projektu atlasei nosakot konkrētākas un specifiskākas prasības, kas iziet no Nacionālo bruņoto spēku aktuālajām vajadzībām (piemēram, grantu projekti, kas būtu tikai par bezpilota lidaparātu izstrādi vai konkrētu problēmu risināšanu), citas paturot atvērtas dažāda veida inovāciju projektiem (kā tas ir bijis līdz šim).
Atbilstoši Aizsardzības industrijas likuma (Industrijas likums) 5.panta otrās daļas 2.puntkam, Aizsardzības ministrija noturīgas aizsardzības industriālās un tehnoloģiskās bāzes attīstības atbalsta nodrošināšanai var ieviest, organizēt, finansēt un atbalstīt "2) militāra vai divējāda lietojuma tehnoloģiju un produktu pētniecības un izstrādes atbalsta programmas un fondus". Proti, Industrijas likuma ietvaros ir bijis paredzēts, ka Aizsardzības ministrija organizēs grantu projektu konkursus militāru vai divējāda lietojuma produktu attīstības atbalstam. Tādējādi tiek īstenots valsts atbalsts, tiek radīta ekonomiska priekšrocība un uzņēmumā tiek ieguldīti publiski līdzekļi. Līdz ar to, Aizsardzības ministrija šajos MK noteikumos vēlas atrunāt atlases kritējus, kuri var saņemt šo valsts atbalstu. Attiecīgi, šo noteikumu III.nodaļā ir uzskaitīt projekta iesniedzējam noteiktās prasības. Papildus tam, nosakot šīs prasības Aizsardzības ministrija nodrošinās, ka komersantam būtu finansiālās spējas īstenot projektu, izpildīt no savas puses finansiālās saistības un izlietot piešķirto atbalst atbilstoši mērķim.
MK noteikumu V sadaļā “Atbalsta administrēšana un kontrole” ir noteiktas prasības attiecībā uz projektu pārbaudi reizi atbalsta periodā, taču līdzšinējā prakse pierāda, ka uzņēmums tiek jau rūpīgi izvērtēts, piesakoties atbalsta saņemšanai (18. punkts). Papildus tam, daudzos gadījumos projekta īstenotājs paralēli projekta īstenošanai vai pēc tās iesniedz arī dokumentus speciālās atļaujas (licences) saņemšanai komercdarbībai ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm.
Aizsardzības ministrija ir identificējusi, ka atsevišķos, finansiāli ietilpīgākos projektos, iespējams, ir jānosaka arī pēcuzraudzības prasības finansējuma saņēmējiem (lielākoties tās būtu saistītas ar to, ja projektā pēc projekta īstenošanas būtu notikušas būtiskas izmaiņas, piemēram - ir pārtraukta granta projekta īstenotāja darbība, t.i., granta projekta īstenotājs tiek likvidēts, apvienots, pārveidots vai sadalīts, un citas izmaiņas, kas ietekmē arī granta projektu). Taču līdzšinējais noteikumu regulējums šādas situācijas nav paredzējis.
Aizsardzības ministrija ir identificējusi, ka atsevišķos, finansiāli ietilpīgākos projektos, iespējams, ir jānosaka arī pēcuzraudzības prasības finansējuma saņēmējiem (lielākoties tās būtu saistītas ar to, ja projektā pēc projekta īstenošanas būtu notikušas būtiskas izmaiņas, piemēram - ir pārtraukta granta projekta īstenotāja darbība, t.i., granta projekta īstenotājs tiek likvidēts, apvienots, pārveidots vai sadalīts, un citas izmaiņas, kas ietekmē arī granta projektu). Taču līdzšinējais noteikumu regulējums šādas situācijas nav paredzējis.
Risinājuma apraksts
Lai varētu izsludināt jaunas Aizsardzības ministrijas grantu projektu iesniegumu atlases pēc 2024. gada 24. aprīļa, kad spēku zaudēja Ministru kabineta 2021. gada 17. augusta noteikumi Nr. 548, nepieciešams ieviest jaunu regulējumu atbilstoši Komisijas Regulas 2023/2831 nosacījumiem. Papildus tam, jaunajā MK noteikumu projektā iekļautas arī vairākas citas izmaiņas:
Grantu projektu izvērtēšanai Aizsardzības ministrijā tiks izveidota Industrijas atbalsta komisija (11.punkts), kas administrēs atbalsta piešķiršanu un uzraudzību. Komisijas sastāvā būs vismaz četri locekļi. Komisijas sastāvā iekļaus Aizsardzības ministrijas pārstāvju, Ekonomikas ministrijas pārstāvi un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras pārstāvi. Tāpat minētās komisijas darbā varēs pieaicināt neatkarīgus ekspertus. Tā kā Aizsardzības ministrijas grantu programma ir papildinoša jau esošajam Ekonomikas ministrijas instrumentu klāstam, tad Industrijas atbalsta komisijā Ekonomikas ministrijas un Investīciju un attīstības aģentūras pārstāvji tiek iekļauti lai nodrošinātu vienotu pieeju grantu projektu izvērtēšanā, piešķiršanā un uzraudzībā. Mērķis ir nodrošināt, lai atbalsta programmas nedubultotos, bet nepieciešamības gadījumā būtu papildinošas jau esošajiem atbalsta instrumentiem.
Lai dažādotu grantu projektu iesniegumu atlases, pielāgojot tās aktuālajām Nacionālo bruņoto spēku vajadzībām, grantu vērtēšanas kritēriji tiek noteikti, izstrādājot konkursa nolikumu (nevis iekļaujot tos Ministru kabineta noteikumos kā līdz šim). Savukārt noteikumos definēts konkursa nolikuma tvērums, nosakot jau konkrētas sadaļas, ko jāsatur konkursa nolikumam (13. punkts).
MK noteikumu V sadaļā “Atbalsta administrēšana un kontrole” svītrotas atbilstības pārbaudes. Vienlaikus V sadaļā ir jauns punkts (36. punkts), kas paredz, ka atbalsta saņēmējam var paredzēt pēcuzraudzības nosacījumus, ja komisija pieņem šādu lēmumu un attiecīgie nosacījumi iekļauti granta līgumā.
Lai izvairītos no dažādām interpretācijām, precizēts noteikumu 18.7. punkts, nosakot, ka nodokļu parādi tiek vērtēti uz dienu, kad tiek iesniegts projekta pieteikums. Papildus svītrota piebilde par nodokļu parādiem valdes vai padomes locekļiem, pārstāvēttiesīgajām personām vai prokūristiem, ņemot vērā, ka nodokļu parādi tiek pārbaudīti komersantam.
svītrota iepriekš MK noteikumos minētā prasība, ka pieteiktajam projektam jābūt ar skaidri identificējamu eksporta potenciālu, ņemot vērā to, ka eksporta potenciāls ir sarežģīti izmērāms un apliecināms.
Līdz ar jaunā Aizsardzības industrijas likuma spēkā stāšanos tiek precizēts šo noteikumu izdošanas tiesiskais pamats un attiecīgi papildināts MK noteikumu projekta 2. punkts par noteikumos lietotajiem terminiem (aizsardzības industrija).
Noteikuma projekta 18.8. apakšpunktos aprakstītie noziedzīgie nodarījumi atbilst sekojošiem Krimināllikuma pantiem:
18.8.1. noziedzīgas organizācijas izveidošana, vadīšana, iesaistīšanās tajā vai tās sastāvā ietilpstošā organizētā grupā vai citā noziedzīgā formējumā vai piedalīšanās šādas organizācijas izdarītos noziedzīgos nodarījumos; (Krimināllikuma 89.1 pants)
19.8.2. kukuļņemšana, kukuļdošana, kukuļa piesavināšanās, neatļauta piedalīšanās mantiskos darījumos, neatļauta labumu pieņemšana, komerciāla uzpirkšana, prettiesiska labuma pieprasīšana, pieņemšana un došana, tirgošanās ar ietekmi; (Krimināllikuma: 198.pants, 199.pants, 320.pants, 321.pants, 323.pants, 326.pants, 326.1.pants, un 326.2.pants)
18.8.3. krāpšana, piesavināšanās vai noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana; (Krimināllikuma 195.pants)
18.8.4. terorisms, terorisma finansēšana, aicinājums uz terorismu, terorisma draudi vai personas vervēšana un apmācīšana terora aktu veikšanai; (Krimināllikuma: 79.1. pants, 79.2. pants, 79.4. pants un 79,6. pants).
18.8.5. cilvēku tirdzniecība; (Krimināllikuma 154.1. pants).
Tiks nodrošināta atbalsta demarkācija ar 1.2.3.1. pasākumu. "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" un 5.1.1.2.i. investīciju “Atbalsta instruments pētniecībai un internacionalizācijai”.
Noteikumos tiek precizēta Aizsardzības ministrijas lēmuma pieņemšana par grantu piešķiršanu un noteikts pats granta piešķiršanas brīdis. Pēc AM lēmuma par atbalsta piešķiršanu tiek saskaņots un slēgts granta līgums, kas var aizņemt daudz laika, bet ir gadījumi kad atbalstu ieguvuši uzņēmumi no piešķirtā finansējuma vispār atsakās. Lai noteiktu precīzu kārtību, noteikumi paredz par atbalsta piešķiršanas brīdi noteikt granta līguma parakstīšanas dienu.
Aizsardzības ministrijas valsts sekretāra lēmums var tikt apstrīdēts vai pārsūdzēts Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Grantu projektu izvērtēšanai Aizsardzības ministrijā tiks izveidota Industrijas atbalsta komisija (11.punkts), kas administrēs atbalsta piešķiršanu un uzraudzību. Komisijas sastāvā būs vismaz četri locekļi. Komisijas sastāvā iekļaus Aizsardzības ministrijas pārstāvju, Ekonomikas ministrijas pārstāvi un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras pārstāvi. Tāpat minētās komisijas darbā varēs pieaicināt neatkarīgus ekspertus. Tā kā Aizsardzības ministrijas grantu programma ir papildinoša jau esošajam Ekonomikas ministrijas instrumentu klāstam, tad Industrijas atbalsta komisijā Ekonomikas ministrijas un Investīciju un attīstības aģentūras pārstāvji tiek iekļauti lai nodrošinātu vienotu pieeju grantu projektu izvērtēšanā, piešķiršanā un uzraudzībā. Mērķis ir nodrošināt, lai atbalsta programmas nedubultotos, bet nepieciešamības gadījumā būtu papildinošas jau esošajiem atbalsta instrumentiem.
Lai dažādotu grantu projektu iesniegumu atlases, pielāgojot tās aktuālajām Nacionālo bruņoto spēku vajadzībām, grantu vērtēšanas kritēriji tiek noteikti, izstrādājot konkursa nolikumu (nevis iekļaujot tos Ministru kabineta noteikumos kā līdz šim). Savukārt noteikumos definēts konkursa nolikuma tvērums, nosakot jau konkrētas sadaļas, ko jāsatur konkursa nolikumam (13. punkts).
MK noteikumu V sadaļā “Atbalsta administrēšana un kontrole” svītrotas atbilstības pārbaudes. Vienlaikus V sadaļā ir jauns punkts (36. punkts), kas paredz, ka atbalsta saņēmējam var paredzēt pēcuzraudzības nosacījumus, ja komisija pieņem šādu lēmumu un attiecīgie nosacījumi iekļauti granta līgumā.
Lai izvairītos no dažādām interpretācijām, precizēts noteikumu 18.7. punkts, nosakot, ka nodokļu parādi tiek vērtēti uz dienu, kad tiek iesniegts projekta pieteikums. Papildus svītrota piebilde par nodokļu parādiem valdes vai padomes locekļiem, pārstāvēttiesīgajām personām vai prokūristiem, ņemot vērā, ka nodokļu parādi tiek pārbaudīti komersantam.
svītrota iepriekš MK noteikumos minētā prasība, ka pieteiktajam projektam jābūt ar skaidri identificējamu eksporta potenciālu, ņemot vērā to, ka eksporta potenciāls ir sarežģīti izmērāms un apliecināms.
Līdz ar jaunā Aizsardzības industrijas likuma spēkā stāšanos tiek precizēts šo noteikumu izdošanas tiesiskais pamats un attiecīgi papildināts MK noteikumu projekta 2. punkts par noteikumos lietotajiem terminiem (aizsardzības industrija).
Noteikuma projekta 18.8. apakšpunktos aprakstītie noziedzīgie nodarījumi atbilst sekojošiem Krimināllikuma pantiem:
18.8.1. noziedzīgas organizācijas izveidošana, vadīšana, iesaistīšanās tajā vai tās sastāvā ietilpstošā organizētā grupā vai citā noziedzīgā formējumā vai piedalīšanās šādas organizācijas izdarītos noziedzīgos nodarījumos; (Krimināllikuma 89.1 pants)
19.8.2. kukuļņemšana, kukuļdošana, kukuļa piesavināšanās, neatļauta piedalīšanās mantiskos darījumos, neatļauta labumu pieņemšana, komerciāla uzpirkšana, prettiesiska labuma pieprasīšana, pieņemšana un došana, tirgošanās ar ietekmi; (Krimināllikuma: 198.pants, 199.pants, 320.pants, 321.pants, 323.pants, 326.pants, 326.1.pants, un 326.2.pants)
18.8.3. krāpšana, piesavināšanās vai noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana; (Krimināllikuma 195.pants)
18.8.4. terorisms, terorisma finansēšana, aicinājums uz terorismu, terorisma draudi vai personas vervēšana un apmācīšana terora aktu veikšanai; (Krimināllikuma: 79.1. pants, 79.2. pants, 79.4. pants un 79,6. pants).
18.8.5. cilvēku tirdzniecība; (Krimināllikuma 154.1. pants).
Tiks nodrošināta atbalsta demarkācija ar 1.2.3.1. pasākumu. "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" un 5.1.1.2.i. investīciju “Atbalsta instruments pētniecībai un internacionalizācijai”.
Noteikumos tiek precizēta Aizsardzības ministrijas lēmuma pieņemšana par grantu piešķiršanu un noteikts pats granta piešķiršanas brīdis. Pēc AM lēmuma par atbalsta piešķiršanu tiek saskaņots un slēgts granta līgums, kas var aizņemt daudz laika, bet ir gadījumi kad atbalstu ieguvuši uzņēmumi no piešķirtā finansējuma vispār atsakās. Lai noteiktu precīzu kārtību, noteikumi paredz par atbalsta piešķiršanas brīdi noteikt granta līguma parakstīšanas dienu.
Aizsardzības ministrijas valsts sekretāra lēmums var tikt apstrīdēts vai pārsūdzēts Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Ar Ekonomikas ministriju ir pārrunāti tās rīcībā esošie atbalsta risinājumi divējāda lietojuma produktu izstrādes atbalsta nodrošināšanai.
Izskatot jau pieejamos risinājumus ir panākta savstarpēja izpratne, ka Aizsardzības ministrijas grantu programma ir papildinoša jau esošajam Ekonomikas ministrijas instrumentu klāstam. Aizsardzības ministrijas grantu programmai ir specializēts raksturs ar mērķi sekmēt aizsardzības nozarei aktuālu jaunu tehnoloģiju radīšanu - gan duālu, gan militāru - ar potenciālu pielietojumu militārajām vajadzībām. Atšķirībā no citiem instrumentiem programma ir balstīta uz ikgadējo konkursa uzsaukumu pieejamību, nozares ekspertīzes piesaisti projektu vērtēšanas un pēcuzraudzības posmā, kā arī . tās īstenošana tik veikta saskaņā ar Vadlīnijās aizsardzības un drošības industrijas iesaistei aizsardzības spēju stiprināšanā 2025.- 2028. gadam noteiktajām aizsardzības inovāciju prioritātēm. Programma tiks pārvaldīta, mērķtiecīgi stiprinot Latvijas drošības un aizsardzības industriālo un tehnoloģisko bāzi un tās inovētspēju, novēršot dublēšanos ar citiem nacionāli pieejamiem valsts atbalsta instrumentiem.
Izskatot jau pieejamos risinājumus ir panākta savstarpēja izpratne, ka Aizsardzības ministrijas grantu programma ir papildinoša jau esošajam Ekonomikas ministrijas instrumentu klāstam. Aizsardzības ministrijas grantu programmai ir specializēts raksturs ar mērķi sekmēt aizsardzības nozarei aktuālu jaunu tehnoloģiju radīšanu - gan duālu, gan militāru - ar potenciālu pielietojumu militārajām vajadzībām. Atšķirībā no citiem instrumentiem programma ir balstīta uz ikgadējo konkursa uzsaukumu pieejamību, nozares ekspertīzes piesaisti projektu vērtēšanas un pēcuzraudzības posmā, kā arī . tās īstenošana tik veikta saskaņā ar Vadlīnijās aizsardzības un drošības industrijas iesaistei aizsardzības spēju stiprināšanā 2025.- 2028. gadam noteiktajām aizsardzības inovāciju prioritātēm. Programma tiks pārvaldīta, mērķtiecīgi stiprinot Latvijas drošības un aizsardzības industriālo un tehnoloģisko bāzi un tās inovētspēju, novēršot dublēšanos ar citiem nacionāli pieejamiem valsts atbalsta instrumentiem.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- mazie uzņēmumi
- vidējie uzņēmumi
- pētniecības iestādes
Ietekmes apraksts
Grantu projektam var pieteikies mazie un vidējie uzņēmumi, atbilstoši šo noteikumu 2.5. punktam. Tā pat, projekta īstenošanai var tikt iesaistīta pētniecības iestāde.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
-2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
-
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
-
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Nodrošināts piegāžu drošību, papildus investīcijas vietējai uzņēmējdarbībai, sekmēs jaunu tehnoloģiju apgūšana, kā arī attīstīs jaunas aizsardzības industrijas mazo un vidējo uzņēmumu ražosānas un konkurētspējas
2.2.5. uz konkurenci:
-2.2.6. uz nodarbinātību:
-2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 200 000
0
600 000
0
600 000
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 200 000
0
600 000
0
600 000
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 200 000
0
600 000
0
600 000
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
1 200 000
0
600 000
0
600 000
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ministru kabineta rīkojuma projekta izpilde 2024. gadā tiks nodrošināta Aizsardzības ministrijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros 1 200 00 euro apmērā no budžeta apakšprogrammas 22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana”.
Militāra vai divējāda pielietojuma produktu atbalsts 2025. un 2026. gadā 600 000 euro apmērā ik gadu tiks īstenots Aizsardzības ministrijai piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros no budžeta apakšprogrammas 22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana”.
Militāra vai divējāda pielietojuma produktu atbalsts 2025. un 2026. gadā 600 000 euro apmērā ik gadu tiks īstenots Aizsardzības ministrijai piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros no budžeta apakšprogrammas 22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana”.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav plānots.
Cita informācija
Militāra vai divējāda pielietojuma produktu atbalsts 2024. gadā tiks finansēts no Aizsardzības ministrijas budžeta apakšprogrammā 22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana” plānotajiem līdzekļiem grantiem 1 200 000 euro apmērā. Militāra vai divējāda pielietojuma produktu atbalsts 2025. un 2026. gadā 600 000 euro apmērā ik gadu tiks īstenots Aizsardzības ministrijai piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros no budžeta apakšprogrammas 22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana”. Atbalstāmo projektu daudzums un pieejamā finansiālā atbalsta sadalījums atkarīgs no kopējā iesniegto projektu daudzuma un pieprasītā finansiālā atbalsta. Industrijas atbalsta komisijas darbība tiks nodrošināta Aizsardzības ministrijas resorā esošo amata vietu un atlīdzībai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
nav
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
13.12.2023, Eiropas komisija, Nr.2023/2831, Regula, "par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam"
Apraksts
Noteikumi izstrādāti ievērojot Regulā noteiktās prasības.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
nav
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
13.12.2023, Eiropas komisija, Nr.2023/2831, Regula, "par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam"
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2023/2831 2.panta 2.punkts
Noteikumu projekta 2.6. punkts - viena vienota uzņēmuma termina definēšanai norādīta atsauce uz Regulu.
Pārņemtas pilnībā
-
2023/2831 1.panta 1.punkts
Noteikumu projekta 6. punkts - Likta atsauce uz Regulu, norādot, kuru nozaru pārstāvji var pieteikties uz atbalsta saņemšanu.
Pārņemtas pilnībā
-
2023/2831 1.panta 2.punkts
Noteikumu projekta 6. punkts - darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem.
Pārņemtas pilnībā
-
2023/2831 3. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 7. un 8. punkts - jāpārbauda vai netiek pārsniegts Regulā noteiktais maksimālais de minimis atbalsta apmērs viena vienota uzņēmuma līmenī.
Pārņemtas pilnībā
-
2023/2831 6. panta 3.punkts
Noteikumu projekta 35. punkts - de minimis atbalstu glabā 10 gadus, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas
Pārņemtas pilnībā
-
2023/2831 6. panta 7.punkts
Noteikumu projekta 35. punkts - par informācijas sniegšanu komisijai.
Pārņemtas pilnībā
-
2023/2831 7.panta 3. un 8.punktu
Noteikumu projekta 36. punkts - minimis atbalstu var piešķirt līdz 2031.gada 30.jūnijam.
Pārņemtas pilnībā
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
nav
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Aizsardzības ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-
7.5. Cita informācija
nav
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi