Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-1319: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011.gada 7. jūnija noteikumos Nr. 439 "Noteikumi par kuģu karoga valsts uzraudzības īstenošanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2011.gada 7.jūnija noteikumos Nr.439 „Noteikumi par kuģu karoga valsts uzraudzības īstenošanu”” (turpmāk – Projekts) ir izstrādāts, lai pilnveidotu kuģu karoga valsts uzraudzības noteikumus atbilstoši starptautiskajiem normatīvajiem aktiem, un saistībā ar praksē konstatēto nepieciešamību.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir pilnveidot kuģu karoga valsts uzraudzības noteikumus, kas ir ietverti Ministru kabineta 2011.gada 7.jūnija noteikumos Nr.439 „Noteikumi par kuģu karoga valsts uzraudzības īstenošanu” (turpmāk – MK 439).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Kuģu karoga valsts uzraudzību regulē MK 439, kas ir izdoti saskaņā ar Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 12.panta trešo daļu un 17.panta ceturto daļu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pamatojoties uz Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra 2020. gada 23. decembra lēmumu “Par reorganizācijas ierakstīšanu komercreģistrā” Nr.6-12/128017, nepieciešams precizēt MK 439 minēto kapitālsabiedrības veidu no valsts akciju sabiedrība “Latvijas Jūras administrācija” uz valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Jūras administrācija”.
Risinājuma apraksts
Ar Projektu tiek precizēts Latvijas Jūras administrācijas (turpmāk - Jūras administrācija) nosaukums atbilstoši notikušajām izmaiņām.
Problēmas apraksts
Kuģu drošību regulējošos starptautiskajos un Eiropas Savienības normatīvajos aktos vairākos gadījumos ir noteikts, ka prasības tiek piemērotas pēc administrācijas ieskatiem. Saskaņā ar IMO 2013. gada 4. decembra rezolūciju A. 1070 (28) “IMO Instrumentu īstenošanas kodekss (III kodekss)” karoga valstij ir jāpieņem vadlīnijas par to, kā šīs prasības pēc administrācijas ieskatiem tiek piemērotas. Līdz ar to ir nepieciešams MK 439 noteikt, ka Jūras administrācija izstrādā šādas vadlīnijas un publicē savā mājas lapā.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz, ka Jūras administrācija izstrādā vadlīnijas un publicē savā mājas lapā par to, kā pēc administrācijas ieskatiem tiek piemērotas starptautiskās un Eiropas Savienības tiesību normas gadījumos, kad starptautiskie vai Eiropas Savienības normatīvie akti to paredz.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar ANO jūras tiesību konvencijas 94. panta ceturtās daļas a) punktu karoga valstij ir jāveic periodiskas kuģu pārbaudes, lai nodrošinātu drošu kuģa navigāciju.  Atbilstoši minētajam, Latvijas kuģiem, kas ir atzīto organizāciju uzraudzībā, atzītās organizācijas veic regulāras kuģa apskates reizi gadā, un arī veiks tās turpmāk. Papildus atzīto organizāciju veiktajām kuģu apskatēm Latvijas kuģiem, kas ir atzīto organizāciju uzraudzībā, arī Kuģošanas drošības inspekcija (KDI)  veic ikgadējas karoga valsts pārbaudes, kā to šobrīd paredz MK 439. Tas tika noteikts ar mērķi, lai uzlabotu kuģu tehnisko stāvokli. Ņemot vērā to, ka kuģu tehniskais stāvoklis ir uzlabojies, SOLAS kuģu skaits ir palielinājies, kā arī KDI pieejamos cilvēkresursus, ar esošo normatīvo regulējumu ir grūti nodrošināt to, ka KDI turpina veikt ikgadējās karoga valsts pārbaudes.  Ir jāvelta lielāka uzmanība kuģiem, kuru tehniskais stāvoklis rada lielāku risku. Tāpēc KDI veiktās ikgadējās karoga valsts pārbaudes ir jāaizstāj ar periodiskām karoga valsts pārbaudēm. Atbilstoši ir jāprecizē arī MK 439 pielikumā “Papildu prasības kuģim un kuģošanas sabiedrībai pastiprinātā apskašu režīmā” minētais kuģu atbilstības kontroles kritērijs par karoga valsts vai ostas valsts kontroles pārbaudēm ar nedaudzām piezīmēm (zema riska kuģiem nevar būt vairāk par 5 piezīmēm ostas valsts kontroles inspekcijā).
Risinājuma apraksts
Latvijas kuģiem, kas ir atzīto organizāciju uzraudzībā, ikgadējās KDI veiktās karoga valsts pārbaudes tiek aizstātas ar KDI periodiskām karoga valsts pārbaudēm. Atbilstoši tiek precizēts arī MK 439 pielikumā “Papildu prasības kuģim un kuģošanas sabiedrībai pastiprinātā apskašu režīmā” minētais kuģu atbilstības kontroles kritērijs par karoga valsts vai ostas valsts kontroles pārbaudi ar nedaudzām piezīmēm (zema riska kuģiem nevar būt vairāk par 5 piezīmēm ostas valsts kontroles inspekcijā).
Problēmas apraksts
Lai ātri un efektīvi varētu veikt kuģa ārpuskārtas karoga valsts pārbaudes gadījumos, ja ir aizdomas par Latvijas kuģa neatbilstību starptautisko tiesību aktu prasībām, MK 439 ir jāparedz tas, ka pēc inspekcijas pieprasījuma saņemšanas kuģa īpašnieka pienākums ir kuģi uzrādīt pirmajā ostā, kur ir iespējama nokļūšana uz kuģa. Pretējā gadījumā kuģa karogvalsts pārbaudi īpašnieks var vairākkārt pārcelt, pamatojoties uz neērtu nokļūšanu uz kuģa.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz to, ka gadījumos, ja ir aizdomas par Latvijas kuģa neatbilstību starptautisko tiesību aktu prasībām, pēc inspekcijas pieprasījuma saņemšanas kuģa īpašnieka pienākums ir kuģi uzrādīt pirmajā ostā, kur ir iespējama nokļūšana uz kuģa.
Problēmas apraksts
Šobrīd normatīvajos aktos nav noteikts, ka Jūras administrācija nodrošina ziņošanu attiecīgajām starptautiskajām organizācijām (piemēram, Starptautiskajai Jūrniecības organizācijai vai Starptautiskajai Darba organizācijai) par Latvijas kuģiem izsniegtajiem atbrīvojumiem no atsevišķu prasību izpildes gadījumos, kad starptautiskie normatīvie akti to paredz.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz, ka Jūras administrācija nodrošina ziņošanu attiecīgajām starptautiskajām organizācijām par Latvijas kuģiem izsniegtajiem atbrīvojumiem no atsevišķu prasību izpildes gadījumos, kad starptautiskie normatīvie akti to paredz.
Problēmas apraksts
Noteikumos ir jāprecizē tiesību normas par kuģu noturības prasībām. Šobrīd KDI glabā kuģu noturības informācijas kopijas, kā to paredz starptautiskie normatīvie akti, lai gan nacionālajos normatīvajos aktos tas nav paredzēts. Ir nepieciešams noteikt projektā, ka KDI to dara. Kā arī ir nepieciešams noteikumos noteiktās noturības prasības papildināt ar atsauci uz normatīviem aktiem, kas nosaka noturības kritērijus specifiskiem kuģu tipiem.
Risinājuma apraksts
Projekts precizē tiesību normas par kuģu noturības prasībām. Projekts paredz, ka KDI glabā kuģu noturības informācijas kopijas. Kā arī, noteikumos noteiktās noturības prasības tiek papildinātas ar atsauci uz normatīviem aktiem, kas nosaka noturības kritērijus specifiskiem kuģu tipiem.
Problēmas apraksts
Pašreiz noteikumi nenosaka kārtību, ko darīt, ja tiek konstatēta patvaļīga kuģa pārbūve. Patvaļīgi pārbūvēti kuģi rada lielu apdraudējumu cilvēku dzīvībai, kā arī rada apdraudējumu kuģošanas drošībai un apkārtējai videi. Tāpēc MK 439 ir jāparedz darbības, kas ir veicamas gadījumā, kad kuģis ir ticis patvaļīgi pārbūvēts, tas ir, ja KDI konstatē patvaļīgu kuģa modernizāciju vai pārbūvi, kuģa īpašnieka pienākums ir atgriezt kuģi tādā sākotnējā stāvoklī, kāda tas bija pirms šīs kuģa modernizācijas vai pārbūves darbu uzsākšanas, darbus veicot tiešā KDI vai atzītās organizācijas uzraudzībā.
Ir nepieciešams precizēt kārtību gadījumos, kad kuģi modernizācijas un pārbūves uzraudzību veic KDI. Ja kuģa modernizācijas vai pārbūves uzraudzību veic KDI, tad kuģa modernizāciju vai pārbūvi var uzsākt tikai pēc kuģa pārbūves atļaujas saņemšanas.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz darbības, kas ir veicamas gadījumā, kad kuģis ir ticis patvaļīgi pārbūvēts, tas ir, ja KDI konstatē patvaļīgu kuģa modernizāciju vai pārbūvi. Tādā gadījumā kuģa īpašnieka pienākums ir atgriezt kuģi tādā sākotnējā stāvoklī, kāda tas bija pirms šīs kuģa modernizācijas vai pārbūves darbu uzsākšanas, darbus veicot tiešā KDI vai atzītās organizācijas uzraudzībā. Kamēr kuģis nav atgriezts tā sākotnējā stāvoklī, kuģa ekspluatācija ir aizliegta.
Projekts precizē kārtību gadījumos, kad kuģi modernizācijas un pārbūves uzraudzību veic KDI. Ja kuģa modernizācijas vai pārbūves uzraudzību veic KDI, tad kuģa modernizāciju vai pārbūvi var uzsākt tikai pēc kuģa pārbūves atļaujas saņemšanas. Kuģa pārbūves atļauju izsniedz KDI, balstoties uz inspekcijas saskaņotu kuģa modernizācijas vai pārbūves projektu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Projekts attiecas uz fiziskām personām – Latvijas kuģu īpašniekiem.
Ietekmes apraksts
Kuģu īpašniekiem būs jāievēro Projektā ietvertās prasības attiecībā uz kuģu karoga valsts uzraudzību.
Juridiskās personas
  • Projekts attiecas uz juridiskām personām – Latvijas kuģu īpašniekiem, operatoriem un atzītajām organizācijām.
Ietekmes apraksts
Kuģu īpašniekiem, operatoriem un atzītām organizācijām būs jāievēro Projektā ietvertās prasības attiecībā uz kuģu karoga valsts uzraudzību.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Saskaņā ar IMO 2013. gada 4. decembra rezolūciju A. 1070 (28) “IMO Instrumentu īstenošanas kodekss (III kodekss)” karoga valstij ir jāpieņem vadlīnijas par to, kā šīs prasības pēc administrācijas ieskatiem tiek piemērotas. Līdz ar to ir nepieciešams MK 439 nostiprināt, ka Jūras administrācija izstrādā šādas vadlīnijas un publicē savā mājas lapā.
Atbilstoši praksei, kas tiek īstenota saskaņā ar starptautiskajos tiesību aktos paredzēto, projekts paredz, ka Jūras administrācija nodrošina ziņošanu attiecīgajām starptautiskajām organizācijām par Latvijas kuģiem izsniegtajiem atbrīvojumiem no atsevišķu prasību izpildes gadījumos, kad starptautiskie normatīvie akti to paredz.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Jūras administrācija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/bcf458a4-ca01-4534-b082-6dd8fadb08a0 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi vai priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Latvijas Jūras administrācija"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi