Anotācija (ex-ante)

23-TA-1847: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 11. decembra noteikumos Nr. 795 "Studiju programmu licencēšanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likuma "Grozījumi Augstskolu likumā" (pieņemts: 24.03.2022., stājas spēkā: 21.04.2022.) vairs neparedz 55.2 panta  12. daļā uzdevumu noteikt studiju programmas licences lapas paraugu un Augstskolu likuma 55.2 pants vairs neparedz izsniegt studiju programmas licenci, bet šā panta pirmā daļa nosaka, ka "[..] Pēc studiju programmas licencēšanas Akadēmiskās informācijas centrs informāciju par studiju programmu ieraksta izglītības programmu reģistrā. [..]."

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt, ka pēc studiju programmas licencēšanas Akadēmiskās informācijas centrs informāciju par studiju programmu ieraksta Valsts izglītības informācijas sistēmas izglītības programmu reģistrā. 
Atcelt studiju programmas licences lapas paraugu un licences izsniegšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2018. gada 11. decembra noteikumi Nr. 795 "Studiju programmu licencēšanas noteikumi" (turpmāk - Noteikumi) pašlaik paredz:
- studiju programmas licences paraugu;
- Studiju kvalitātes komisijas (turpmāk - komisijas) kompetenci lemt par izmaiņām studiju programmas licencē un pieņemt lēmumu par studiju programmas licences atņemšanu studiju programmai Augstskolu likuma 55.2 panta astotajā daļā noteiktajos gadījumos, tai skaitā, ja studiju virziena akreditācijā studiju programma ir saņēmusi vērtējumu neapmierinoši;
- lai augstskola un koledža saņemtu licenci, tai jāsniedz iesniegums, pievienojot dokumentu, kas apliecina, ka augstskola vai koledža studējošajiem garantē zaudējumu kompensāciju, ja studiju programma augstskolas vai koledžas rīcības (darbības vai bezdarbības) dēļ netiek akreditēta vai tiek atņemta studiju programmas licence un studējošais nevēlas turpināt studijas citā studiju programmā;
-  ja komisija pieņēmusi lēmumu licencēt studiju programmu,Akadēmiskās informācijas centrs (turpmāk - centrs) vienlaikus ar lēmumu par studiju programmas licencēšanu nosūta augstskolai vai koledžai komisijas priekšsēdētāja parakstītu studiju programmas licenci (noteikumu pielikums);
- studiju programmas licence ir beztermiņa vai ir spēkā līdz tās atņemšanai Augstskolu likumā noteiktajos gadījumos;
- ja komisija ir pieņēmusi lēmumu licencēt kopīgu studiju programmu, centrs sagatavo studiju programmas licenci katrai kopīgo studiju programmu īstenotājai augstskolai vai koledžai un reģistrē šādu studiju programmas licenci ar vienu numuru;
- ja studiju programmās, kuras nav akreditētas, mainās Noteikumu 12. punktā (izņemot Noteikumu 12.10. apakšpunktu) un 14. punktā minētās ziņas, augstskola vai koledža 30 dienu laikā pēc izmaiņu veikšanas iesniedz centrā iesniegumu par izmaiņām studiju programmas licencē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ievērojot Augstskolu likuma 55.2 panta  12. daļā noteikto, konstatējama problēma, jo Noteikumi joprojām paredz studiju programmas licences lapas izsniegšanu, studiju programmas licences lapas veidlapas formu, noteiktu grozījumu veikšanu licences lapās. Problemātika ir arī tajā, ka Noteikumi neparedz studiju programmu licencēšanas datus padarīt publiski pieejamus, izvietojot tos Valsts izglītības informācijas sistēmas Izglītības programmu reģistrā. Papildinot minēto, ir jānovērš Noteikumos norāde Pārresoru koordinācijas centru, kas ir reorganizēts un  iekļauts Valsts kancelejas sastāvā.

Papildus minētajam, ir nepieciešams pagarināt Studiju kvalitātes komisijas darbības termiņu līdz stājas spēkā jauns regulējums par studiju virzienu akreditāciju (izstrādes procesā), kurā tiks ietverts laika ietvars pārejai uz ciklisku augstskolu un koledžu akreditāciju, atsakoties no studiju virzienu akreditācijas, tāpēc jānosaka, ka Studiju kvalitātes komisijas darbs ir terminēts, salāgojot to ar viena akreditācijas cikla laika ietvaru.
Likumdevējs 2022.gadā noteica pārejas termiņu uz ciklisku augstskolu un koledžu akreditāciju1.
Vienlaikus, lai gan sākotnēji pirmā pilnā studiju virzienu akreditācijas cikla īstenošana bija paredzēta laika posmā no 2019.-2023.gada beigām, bet dēļ Covid-19 pandēmijas, kas ierobežoja starpvalstu ceļošanu, klātienes vizītes un nepieciešamību pārorientēt akreditācijas procesa norisi uz hibrīdmodeli (kombinējot klātienes un attālinātos/tiešsaistē nodrošinātos pasākumus) akreditācijas ekspertu darbam, tika pagarināts laika ietvars studiju virzienu akreditācijas cikla īstenošanai līdz 2024.gada 31.decembrim. (Augstskolu likums, 48. punkts).
2019. gada 1. aprīlī, Augstākās izglītības kvalitātes nodrošināšanas padomē apstiprināts Studiju kvalitātes komisijas sastāvs, kura pilnvaru termiņš ir pieci gadi. Ņemot vērā, ka viena studiju virziena akreditācijas cikla ietvaros ir būtiski nodrošināt lēmumu pieņemšanas konsekvenci, kā arī to, ka noslēdzoties šim studiju virzienu akreditācijas ciklam studiju virzienu akreditācija netiks turpināta, ir pamatoti pagarināt jau darbojošās Studiju kvalitātes komisijas pilnvaru termiņu, nevis veidot jaunu.
Darbības termiņa pagarinājums paredz, ka Studiju kvalitātes komisija pieņem akreditācijas lēmumus par tiem studiju virzieniem, kas līdz 2024.gada 31.decembrim ir saņēmuši divu gadu akreditāciju, lai akreditētu uz sešiem gadiem vai pieņemtu lēmumu neakreditēt (Ministru kabineta 2018. gada 11. decembra noteikumi Nr. 793 "Studiju virzienu atvēršanas un akreditācijas noteikumi", 29. punkts). Šis studiju kvalitātes novērtējuma aspekts – pilnībā noslēgta visu studiju virzienu akreditācija, ir obligāts priekšnoteikums pārejai uz ciklisku augstskolu un koledžu akreditāciju.

 1 Augstskolu likuma pārejas noteikumi - 72.1 Šā likuma 9. panta pirmās daļas otrais teikums par Studiju kvalitātes komisijas kompetenci stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī.
(15.09.2022. likuma redakcijā, kas stājas spēkā 11.10.2022.)
72.2 Grozījumi šā likuma 70. pantā par 9. punkta izslēgšanu stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī.
(15.09.2022. likuma redakcijā, kas stājas spēkā 11.10.2022. Grozījums par 70. panta 9. punkta izslēgšanu iekļauts likuma redakcijā uz 01.01.2025.)
Risinājuma apraksts
Projekts paredz Noteikumos:
- svītrot izdošanas pamatojumā norādi uz Augstskolu likuma 55.1 panta trešo daļu;
- svītrot 1.2.apakšpunktu un līdz ar to arī Noteikumu pielikumu;
- precizēt  6.2.apakšpunktu, nosakot, ka komisija lemj par izmaiņu izdarīšanu izglītības programmu reģistrā (turpmāk - izglītības programmu reģistrs) iekļautās licencētās studiju programmas informācijā, ja ir mainījušās Noteikumu 12. punktā (izņemot Noteikumu 12.10. apakšpunktu) un 14. punktā minētās ziņas;
- precizēt 6.3.apakšpunktu, ka komisija pieņem lēmumu par studiju programmas licencēšanas atcelšanu studiju programmai Augstskolu likuma 55.2 panta astotajā daļā noteiktajos gadījumos, tai skaitā, ja studiju virziena akreditācijā studiju programma ir saņēmusi vērtējumu neapmierinoši, lēmumā nosaka termiņu, ar kuru studiju programmas licencēšana ir atcelta;
- precizēt 11.punktu un 13.4.apakšpunktu, ka, lai licencētu studiju programmu, augstskola vai koledža iesniedz centrā iesniegumu atbilstoši Noteikumu 2.3. apakšpunktā minētajām vadlīnijām, kur viens no dokumentiem ir tāds, kas apliecina, ka augstskola vai koledža studējošajiem garantē zaudējumu kompensāciju, ja studiju programma augstskolas vai koledžas rīcības (darbības vai bezdarbības) dēļ netiek akreditēta vai studiju programmas licencēšana tiek atcelta un studējošais nevēlas turpināt studijas citā studiju programmā;
- izsvītrot Pārresoru koordinācijas centru, kas ir iekļauts Valsts kancelejas sastāvā, no 15.3.1.apakšpunkta;
-precizēt 23.punktu par studiju programmas novērtēšanas ekspertu deleģēšanu, kā arī 
šajās ekspertu grupas darbā bez balsstiesībām varēs piedalīties (kā tiesība) Latvijas Studentu apvienības un Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības deleģēti novērotāji;
- precizēt 28.punkta otro un trešo teikumu, ka, ja komisija pieņēmusi lēmumu licencēt studiju programmu, centrs vienlaikus ar lēmumu par studiju programmas licencēšanu ievada izglītības programmu reģistrā informāciju par licencēto studiju programmu. Studiju programmas licence ir beztermiņa vai ir spēkā līdz tās atcelšanai Augstskolu likumā noteiktajos gadījumos;
- precizēt 29.punktu, nosakot, ka, komisija ir pieņēmusi lēmumu licencēt kopīgu studiju programmu, centrs atbilstoši normatīvajam regulējumam par Valsts izglītības informācijas sistēmu, ievada izglītības programmu reģistrā informāciju par licencētu kopīgu studiju programmu katrai kopīgas studiju programmas īstenotājai augstskolai vai koledžai;
- precizēt 30.punktu, nosakot, ka, ja studiju programmās, kuras nav akreditētas, mainās Noteikumu 12. punktā (izņemot Noteikumu 12.10. apakšpunktu) un 14. punktā minētās ziņas, augstskola vai koledža 30 dienu laikā pēc izmaiņu veikšanas iesniedz centrā iesniegumu par izmaiņām izglītības programmu reģistrā iekļautās licencētās studiju programmas informācijā.

Izstrādājot regulējumu par studiju virzienu akreditāciju, nebija zināms laika ietvars pārejai uz ciklisku augstskolu un koledžu akreditāciju, atsakoties no studiju virzienu akreditācijas, tāpēc tika noteikts princips, ka SKK darbs ir terminēts, salāgojot to ar viena akreditācijas cikla laika ietvaru. Likumdevējs 2022.gadā noteica pārejas termiņu uz ciklisku augstskolu un koledžu akreditāciju [datums[DJ1] ].
Vienlaikus, lai gan sākotnēji pirmā pilnā studiju virzienu akreditācijas cikla īstenošana bija paredzēta laika posmā no 2019.-2023.gada beigām (Grozījumi Augstskolu likumā (likumi.lv)), bet dēļ Covid-19 pandēmijas, kas ierobežoja starpvalstu ceļošanu, klātienes vizītes un nepieciešamību pārorientēt akreditācijas procesa norisi uz hibrīdmodeli (kombinējot klātienes un attālinātos/tiešsaistē nodrošinātos pasākumus) akreditācijas ekspertu darbam, tika pagarināts laika ietvars studiju virzienu akreditācijas cikla īstenošanai līdz 2024.gada 31.decembrim. (Augstskolu likums, 48. punkts. https://likumi.lv/ta/id/37967#p-785127 ).
2019. gada 1. aprīlī, Augstākās izglītības kvalitātes nodrošināšanas padomē apstiprināts komisijas sastāvs, kura pilnvaru termiņš ir pieci gadi ( Studiju kvalitātes komisija - AIKA ). Ņemot vērā, ka viena studiju virziena akreditācijas cikla ietvaros ir būtiski nodrošināt lēmumu pieņemšanas konsekvenci, kā arī to, ka noslēdzoties šim studiju virzienu akreditācijas ciklam studiju virzienu akreditācija netiks turpināta, ir pamatoti pagarināt jau darbojošās SKK pilnvaru termiņu, nevis veidot jaunu. Darbības termiņa pagarinājums līdz [datums] paredz, ka SKK pieņem akreditācijas lēmumus par tiem studiju virzieniem, kas līdz 2024.gada 31.decembrim ir saņēmuši divu gadu akreditāciju, lai akreditētu uz sešiem gadiem vai pieņemtu lēmumu neakreditēt (Ministru kabineta 2018. gada 11. decembra noteikumi Nr. 793 "Studiju virzienu atvēršanas un akreditācijas noteikumi", 29. punkts. https://likumi.lv/ta/id/303956#p29 ). Šis studiju kvalitātes novērtējuma aspekts – pilnībā noslēgta visu studiju virzienu akreditācija, ir obligāts priekšnoteikums pārejai uz ciklisku augstskolu un koledžu akreditāciju.
Projekts paredz papildināt Noteikumus ar 36.punktu, kas paredz, ka Studiju kvalitātes komisija, kas darbojas Noteikumu 5. punktā noteiktā pilnvaru termiņa ietvaros, savas funkcijas veic līdz cikliskas augstskolu akreditācijas uzsākšanai, bet ne ilgāk kā līdz 2026.gada 1.janvārim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • koledžas un augstskolas
  • Nodibinājums "Akadēmiskās informācijas centrs"
Ietekmes apraksts
Vairs nebūs nepieciešamas studiju programmu licenču lapas, kas apliecina licencēšanas faktu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
koledžas un augstskolas
neietekmē
Nodibinājums "Akadēmiskās informācijas centrs"
samazinās
Vērtības nozīme:
-
-
-
-
nesagatavo un neizsniedz licences
Kopā
0,00

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2019. gada 25. jūnija noteikumi Nr. 276 "Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi"

Pamatojums un apraksts
jāgroza 10.2.1.apakšpunkts un izvērtējama nepieciešamība papildināt ar jaunām normām, lai noteiktu licnecējamās informācijas saturu/apjomu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts neparedz tādu regulējumu, kas nav apspriests ar sabiedrību.
Projekta ietvertie jautājumi izriet no Augstskolu likuma Pārejas noteikumu 59.punkta un 55.3 panta 12.daļas, kur par šīm un citām normām  tika veikta noteiktā kārtībā sabiedrības līdzdalība un komunikācijas aktivitātes, virzot likumprojektu "Grozījumi Augstskolu likumā", kura anotācijas VI sadaļa sniedz informāciju par sabiedrības līdzdalību/https://titania.saeima.lv/LIVS13/SaeimaLIVS13.nsf/0/6798A7D80A0C671EC225860D0027522D?OpenDocument#B/,/https://www.izm.gov.lv/lv/likumprojekts-grozijumi-augstskolu-likuma/. 
Papildus minētajam, šīs anotācijas 2.1.apakšpunktā minētās grupas, sniedz atzinumu par projektu. 
Projekts nesakar privātpersonu, šajā gadījumā studējošo, tiesības vai tiesiskās intereses.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • valsts augstskolas un valsts koledžas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
valsts augstskolai vai un valsts koledžai piesakot izmaiņas licencēšanas datos atbilstoši Noteikumiem, vairs nav jāveic pieprasījums veikt izmaiņas pašā licencē, jo tādas vairs nebūs.

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi