25-TA-507: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par civilās aviācijas drošības uzturēšanas pasākumu finansēšanu 2025. gadā no valsts budžeta programmas 44.00.00 "Līdzekļi aviācijas drošības, glābšanas un civilmilitārās sadarbības nodrošināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts nosaka civilās aviācijas lidlaukus, kuros aktuāli aviācijas drošības pasākumi tiks finansēti no 2025. gada valsts budžeta programmas 44.00.00 “Līdzekļi aviācijas drošības, glābšanas un civilmilitārās sadarbības nodrošināšanai” (turpmāk - valsts budžeta programma) ietvaros paredzētajiem līdzekļiem.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir noteikt civilās aviācijas lidlaukus, kuros aktuāli aviācijas drošības pasākumi tiks finansēti no valsts budžeta programmas ietvaros paredzētajiem līdzekļiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar likuma "Par aviāciju" 27. panta piektās daļas noteikumiem Ministru kabinets ir pilnvarots noteikt civilās aviācijas lidlaukus, kuros civilās aviācijas drošības uzturēšanas pasākumi tiek finansēti no valsts budžeta līdzekļiem, kas attiecīgajā gadā paredzēti šim mērķim.
Valsts budžeta programmas 2025. gadam ietvaros šim nolūkam piešķirti līdzekļi 672 418 euro apmērā.
Pieteikumus līdzekļu saņemšanai aktuālo aviācijas drošības pasākumu īstenošanai ir iesniegušas VAS "Starptautiskā lidosta "Rīga"" (turpmāk – Rīgas lidosta), SIA "Aviasabiedrība "Liepāja"" (turpmāk – Liepājas lidosta) un SIA "Ventspils lidosta" (turpmāk – lidosta "Ventspils").
Valsts budžeta programmas 2025. gadam ietvaros šim nolūkam piešķirti līdzekļi 672 418 euro apmērā.
Pieteikumus līdzekļu saņemšanai aktuālo aviācijas drošības pasākumu īstenošanai ir iesniegušas VAS "Starptautiskā lidosta "Rīga"" (turpmāk – Rīgas lidosta), SIA "Aviasabiedrība "Liepāja"" (turpmāk – Liepājas lidosta) un SIA "Ventspils lidosta" (turpmāk – lidosta "Ventspils").
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Ar Ministru kabineta 2011. gada 5. jūlija noteikumiem Nr. 536 “Noteikumi par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Ventspils lidosta" lidlauka statusu, lidlauka teritorijas robežām un šīs teritorijas plānoto (atļauto) izmantošanu" lidlaukam “Ventspils” piešķirts valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka statuss, nosakot tā teritorijas robežas un plānoto izmantošanu. Lidlaukam ir būtiska nozīme sabiedriski svarīgu funkciju nodrošināšanā, tostarp meklēšanas un glābšanas operācijās, civilmilitārās sadarbības atbalstā, jūras akvatorijas apsekošanā, medicīniskajos gaisa pārvadājumos un palīdzības sniegšanā stihisku nelaimju gadījumos, kā arī valsts pārvaldes iestāžu mācībās un meža dzīvnieku vakcinācijas atbalstā.
Pamatojoties uz likuma „Par aviāciju” 27.² panta otro daļu un Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumu Nr. 429 “Sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistību uzlikšanas kārtība valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukam” 5. punktu, 2022. gada 25. martā starp Aizsardzības ministriju un Iekšlietu ministriju, Ventspils valstspilsētas pašvaldību un lidostu “Ventspils” noslēgts līgums par sabiedriski svarīgu funkciju veikšanu. Līgums 2024. gada 8. novembrī tika pagarināts līdz 2027. gada 31. decembrim, pamatojoties uz Ministru kabineta 2024. gada 22. oktobra rīkojums Nr. 823 "Par finansējumu līguma par sabiedriski svarīgu funkciju veikšanas atbalsta saistību uzlikšanu sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Ventspils lidosta" izpildes nodrošināšanai".
Lai gan no lidlauka netiek veikti regulāri gaisa pārvadājumi, tas apkalpo starptautiskos lidojumus starp ES un trešajām valstīm saskaņā ar Latvijas Republikas valsts robežas likuma 12. pantu. Lidosta "Ventspils" darbojas atbilstoši starptautiskajiem drošības standartiem, tostarp Eiropas Komisijas (EK) 2009. gada 18. decembra Regulai Nr. 1254/2009, ar kuru nosaka kritērijus, lai ļautu dalībvalstīm atkāpties no kopējiem pamatstandartiem civilās aviācijas drošības jomā un pieņemt alternatīvus drošības pasākumus. Vienlaikus valsts aģentūrā “Civilā aviācijas aģentūra” (CAA) ir apstiprināta “Vispārējas nozīmes aviācijas lidlauka “Ventspils lidlauks” aviācijas drošības programma”, ar kuru tiek noteikta kārtība un procedūras civilās aviācijas drošības jomā un tā ir saistoša visiem lidlauka darbiniekiem viņu tiešo pienākumu pildīšanā.
2. Liepājas lidosta ir sertificēta komerciālajiem lidojumiem un tai piešķirts valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka statuss un tā ietilpst Eiropas transporta (TEN-T) visaptverošajā tīklā. Lai gan regulārie komerciālie pārvadājumi tika pārtraukti līdz ar Covid-19 pandēmiju, lidostas galvenā funkcija ir nodrošināt lidlauka pieejamību regulāriem un neregulāriem pasažieru pārvadājumiem, kā arī krīzes gadījumā sniegt atbalstu civilmilitārās mobilitātes nodrošināšanā.
Balstoties uz EK 2015. gada 5. novembra Īstenošanas Regulas 2015/1998, ar ko nosaka sīki izstrādātus pasākumus kopīgu pamatstandartu īstenošanai aviācijas drošības jomā, (turpmāk - EK regula 2015/1998) noteikumiem, CAA veikto auditu laikā sniegtajiem norādījumiem un efektīvas aviodrošības pasākumu organizēšanas nepieciešamības, Liepājas lidostā ir veicami uzlabojami tehniskā aprīkojuma modernizēšanā aviodrošības pasākumu nodrošināšanai, kas tika uzsākti 2023. gadā.
3. Rīgas lidosta ir Latvijas valstij piederoša akciju sabiedrība, kas pārvalda valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauku. Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. pantā noteiktajam, Rīgas lidosta kā Satiksmes ministrijas pārvaldīta kapitālsabiedrība apsaimnieko īpašumus, kas ir stratēģiski svarīgi valsts drošībai. Rīgas lidosta pilda virkni funkciju valsts aizsardzības un drošības vajadzībām, tajā skaitā, pildot Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO) rezerves lidlauka funkcijas un atbalstot valsts varas funkciju īstenošanu.
Kopš Latvijas pievienošanās Eiropas Savienībai (ES) Rīgas lidosta ir kļuvusi par vadošo aviācijas satiksmes centru Baltijas reģionā, nodrošinot Rīgas savienojamību ar vairāk nekā 100 galamērķiem Eiropā un Āzijā. Ņemot vērā minēto, valsts budžeta programmas ietvaros 2025. gadā tiek plānoti vairāki pasākumi civilās aviācijas drošības uzturēšanas pasākumu īstenošanai Rīgas lidostas lidlaukā saistībā ar ārkārtas situāciju reaģēšanas spēju paaugstināšanu un aviodrošības tehniskā aprīkojuma modernizēšanu.
Pamatojoties uz likuma „Par aviāciju” 27.² panta otro daļu un Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumu Nr. 429 “Sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistību uzlikšanas kārtība valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukam” 5. punktu, 2022. gada 25. martā starp Aizsardzības ministriju un Iekšlietu ministriju, Ventspils valstspilsētas pašvaldību un lidostu “Ventspils” noslēgts līgums par sabiedriski svarīgu funkciju veikšanu. Līgums 2024. gada 8. novembrī tika pagarināts līdz 2027. gada 31. decembrim, pamatojoties uz Ministru kabineta 2024. gada 22. oktobra rīkojums Nr. 823 "Par finansējumu līguma par sabiedriski svarīgu funkciju veikšanas atbalsta saistību uzlikšanu sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Ventspils lidosta" izpildes nodrošināšanai".
Lai gan no lidlauka netiek veikti regulāri gaisa pārvadājumi, tas apkalpo starptautiskos lidojumus starp ES un trešajām valstīm saskaņā ar Latvijas Republikas valsts robežas likuma 12. pantu. Lidosta "Ventspils" darbojas atbilstoši starptautiskajiem drošības standartiem, tostarp Eiropas Komisijas (EK) 2009. gada 18. decembra Regulai Nr. 1254/2009, ar kuru nosaka kritērijus, lai ļautu dalībvalstīm atkāpties no kopējiem pamatstandartiem civilās aviācijas drošības jomā un pieņemt alternatīvus drošības pasākumus. Vienlaikus valsts aģentūrā “Civilā aviācijas aģentūra” (CAA) ir apstiprināta “Vispārējas nozīmes aviācijas lidlauka “Ventspils lidlauks” aviācijas drošības programma”, ar kuru tiek noteikta kārtība un procedūras civilās aviācijas drošības jomā un tā ir saistoša visiem lidlauka darbiniekiem viņu tiešo pienākumu pildīšanā.
2. Liepājas lidosta ir sertificēta komerciālajiem lidojumiem un tai piešķirts valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka statuss un tā ietilpst Eiropas transporta (TEN-T) visaptverošajā tīklā. Lai gan regulārie komerciālie pārvadājumi tika pārtraukti līdz ar Covid-19 pandēmiju, lidostas galvenā funkcija ir nodrošināt lidlauka pieejamību regulāriem un neregulāriem pasažieru pārvadājumiem, kā arī krīzes gadījumā sniegt atbalstu civilmilitārās mobilitātes nodrošināšanā.
Balstoties uz EK 2015. gada 5. novembra Īstenošanas Regulas 2015/1998, ar ko nosaka sīki izstrādātus pasākumus kopīgu pamatstandartu īstenošanai aviācijas drošības jomā, (turpmāk - EK regula 2015/1998) noteikumiem, CAA veikto auditu laikā sniegtajiem norādījumiem un efektīvas aviodrošības pasākumu organizēšanas nepieciešamības, Liepājas lidostā ir veicami uzlabojami tehniskā aprīkojuma modernizēšanā aviodrošības pasākumu nodrošināšanai, kas tika uzsākti 2023. gadā.
3. Rīgas lidosta ir Latvijas valstij piederoša akciju sabiedrība, kas pārvalda valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauku. Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. pantā noteiktajam, Rīgas lidosta kā Satiksmes ministrijas pārvaldīta kapitālsabiedrība apsaimnieko īpašumus, kas ir stratēģiski svarīgi valsts drošībai. Rīgas lidosta pilda virkni funkciju valsts aizsardzības un drošības vajadzībām, tajā skaitā, pildot Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO) rezerves lidlauka funkcijas un atbalstot valsts varas funkciju īstenošanu.
Kopš Latvijas pievienošanās Eiropas Savienībai (ES) Rīgas lidosta ir kļuvusi par vadošo aviācijas satiksmes centru Baltijas reģionā, nodrošinot Rīgas savienojamību ar vairāk nekā 100 galamērķiem Eiropā un Āzijā. Ņemot vērā minēto, valsts budžeta programmas ietvaros 2025. gadā tiek plānoti vairāki pasākumi civilās aviācijas drošības uzturēšanas pasākumu īstenošanai Rīgas lidostas lidlaukā saistībā ar ārkārtas situāciju reaģēšanas spēju paaugstināšanu un aviodrošības tehniskā aprīkojuma modernizēšanu.
Risinājuma apraksts
1. Lidosta "Ventspils"
Lai nodrošinātu lidlauka drošības pasākumu veikšanu ar nelielu personāla sastāvu, būtiska nozīme ir kvalitatīvai un drošai videonovērošanas sistēmai, kā arī citām atbilstošām iekārtām un infrastruktūrai.
Lidlauka videonovērošanas sistēma tika būtiski atjaunota 2024. gadā, taču tās efektivitātes un nepārtrauktas darbības nodrošināšanai nepieciešama papildu komponentu iegāde, tostarp nepārtrauktās barošanas bloki (UPS), monitori, tīkla iekārtas un papildu videonovērošanas kameras. Tāpat nepieciešami ulzbojumi sistēmas kopējās drošības un stabilitātes nodrošināšanai, lai garantētu tās nepārtrauktu un efektīvu darbību.
Ņemot vērā lidlauka teritorijas apmēru, nepieciešamas arī specializētas iekārtas, piemēram, bezpilota gaisa kuģis, lai nodrošinātu ātru un efektīvu lidlauka un tā perimetra, tostarp žoga, apsekošanu.
Izvērtējot lidostas "Ventspils" iesniegtos priekšlikumus, Satiksmes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma projektu, kas paredz piešķirt lidostas "Ventspils" lidlaukam 20 000 euro no 2025. gada valsts budžeta programmas līdzekļiem videonovērošanas sistēmas uzlabošanai.
2. Liepājas lidosta
Liepājas lidostas aviācijas drošības uzturēšanai 2025. gadā paredzētie valsts budžeta līdzekļi tiks izmantoti šādiem pasākumiem:
- Ugunsdzēsības dienesta ēkas atjaunošana (kopējā platība – 497,8 m²). Esošā ēka, kas būvēta 1960. gadā, pēc tehniskā stāvokļa izvērtējuma ir jāatjauno, nodrošinot tās atbilstību būvnormatīviem un energoefektivitātes prasībām. Projekta realizācija – 2025. gadā. Plānotās izmaksas 178 500 euro (bez PVN);
- Lai daļēji segtu izdevumus ugunsdzēšanas vielu iegādei lidostas ugunsdzēsēju komandai, lai nodrošinātu atbilstību aviācijas drošības prasībām. Tiks iegādāti 2500 litri putu koncentrāta un 500 kg ugunsdzēsības pulvera. Plānotās izmaksas sastāda 7516 euro aprīkojuma iegādes finansēšanai;
- Civilmilitārās sadarbības uzlabošana – iekrāvēja dakšu pagarinājumu ar ruļļiem (rollerforks) iegāde, kas nodrošinās militāro kravu efektīvu apkalpošanu sabiedroto spēku operāciju atbalstam un ārkārtas situācijām. Esošais aprīkojums šobrīd neatbilst operatīvajām prasībām. Plānotās izmaksas ir 10 750 euro, piegāde - 2 mēnešu laikā;
- Lai daļēji segtu izdevumus bezpilota lidaparāta (drona) iegādei aviācijas drošības modernizēšanai. To izmantos lidlauka perimetra un robežu uzraudzībai, reaģēšanai uz incidentiem, savvaļas dzīvnieku kontrolei, kā arī skrejceļa un šķēršļu monitoringam. Plānotās izmaksas 10 000 euro (bez PVN).
Izvērtējot Liepājas lidostas iesniegtos priekšlikumus, Satiksmes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma projektu, kas paredz piešķirt Liepājas lidostas lidlaukam 206766 euro no 2025. gada valsts budžeta programmas līdzekļiem ārkārtas situāciju reaģēšanas spēju paaugstināšanai.
Lai nodrošinātu lidlauka drošības pasākumu veikšanu ar nelielu personāla sastāvu, būtiska nozīme ir kvalitatīvai un drošai videonovērošanas sistēmai, kā arī citām atbilstošām iekārtām un infrastruktūrai.
Lidlauka videonovērošanas sistēma tika būtiski atjaunota 2024. gadā, taču tās efektivitātes un nepārtrauktas darbības nodrošināšanai nepieciešama papildu komponentu iegāde, tostarp nepārtrauktās barošanas bloki (UPS), monitori, tīkla iekārtas un papildu videonovērošanas kameras. Tāpat nepieciešami ulzbojumi sistēmas kopējās drošības un stabilitātes nodrošināšanai, lai garantētu tās nepārtrauktu un efektīvu darbību.
Ņemot vērā lidlauka teritorijas apmēru, nepieciešamas arī specializētas iekārtas, piemēram, bezpilota gaisa kuģis, lai nodrošinātu ātru un efektīvu lidlauka un tā perimetra, tostarp žoga, apsekošanu.
Izvērtējot lidostas "Ventspils" iesniegtos priekšlikumus, Satiksmes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma projektu, kas paredz piešķirt lidostas "Ventspils" lidlaukam 20 000 euro no 2025. gada valsts budžeta programmas līdzekļiem videonovērošanas sistēmas uzlabošanai.
2. Liepājas lidosta
Liepājas lidostas aviācijas drošības uzturēšanai 2025. gadā paredzētie valsts budžeta līdzekļi tiks izmantoti šādiem pasākumiem:
- Ugunsdzēsības dienesta ēkas atjaunošana (kopējā platība – 497,8 m²). Esošā ēka, kas būvēta 1960. gadā, pēc tehniskā stāvokļa izvērtējuma ir jāatjauno, nodrošinot tās atbilstību būvnormatīviem un energoefektivitātes prasībām. Projekta realizācija – 2025. gadā. Plānotās izmaksas 178 500 euro (bez PVN);
- Lai daļēji segtu izdevumus ugunsdzēšanas vielu iegādei lidostas ugunsdzēsēju komandai, lai nodrošinātu atbilstību aviācijas drošības prasībām. Tiks iegādāti 2500 litri putu koncentrāta un 500 kg ugunsdzēsības pulvera. Plānotās izmaksas sastāda 7516 euro aprīkojuma iegādes finansēšanai;
- Civilmilitārās sadarbības uzlabošana – iekrāvēja dakšu pagarinājumu ar ruļļiem (rollerforks) iegāde, kas nodrošinās militāro kravu efektīvu apkalpošanu sabiedroto spēku operāciju atbalstam un ārkārtas situācijām. Esošais aprīkojums šobrīd neatbilst operatīvajām prasībām. Plānotās izmaksas ir 10 750 euro, piegāde - 2 mēnešu laikā;
- Lai daļēji segtu izdevumus bezpilota lidaparāta (drona) iegādei aviācijas drošības modernizēšanai. To izmantos lidlauka perimetra un robežu uzraudzībai, reaģēšanai uz incidentiem, savvaļas dzīvnieku kontrolei, kā arī skrejceļa un šķēršļu monitoringam. Plānotās izmaksas 10 000 euro (bez PVN).
Izvērtējot Liepājas lidostas iesniegtos priekšlikumus, Satiksmes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma projektu, kas paredz piešķirt Liepājas lidostas lidlaukam 206766 euro no 2025. gada valsts budžeta programmas līdzekļiem ārkārtas situāciju reaģēšanas spēju paaugstināšanai.
3. Rīgas lidosta
Lai nodrošinātu civilās aviācijas drošību, 2025. gadā no valsts budžeta līdzekļiem plānots īstenot šādus pasākumus:
- Portatīvās bezpilota lidaparātu pretdarbības sistēmas iegāde. Mērķis uzlabot Rīgas lidostas spējas slēgtas gaisa telpas laikā, izmantojot virzienveida bezpilota lidaparātu RF (radiofrekvences) un GPS (globālās pozicionēšanas sistēma) signāla slāpētājus, lai neitralizētu nesankcionētus bezpilota lidaparātus līdz 3 km attālumā. Iepirkuma “Portatīvā bezpilota lidaparātu pretdarbības sistēma” paredzamā kopējā līgumcena 2025. gadā ir 30 000 euro (bez PVN);
- Bezpilota lidaparātu iegāde (3 gab.) drošības un ugunsdrošības nodrošināšanai. Mērķis - efektīvāka lidostas teritorijas patrulēšana un uzraudzība 24/7 režīmā, izmantojot ar mākslīgā intelekta funkciju nodrošinātus bezpilotu lidaparātus pilotēšanas uzlabošanai un navigācijai sliktos laika apstākļos un sliktā apgaismojumā, ar paplašinātu sensoru skaitu un to funkcionālu, paaugstinātu aizsardzību pret mitrumu, kā arī ar papildus 2D/3D modelēšanas funkciju reāllaikā, kas ļauj ātrāk un ekonomiskāk identificēt drošības draudus, uzraudzīt teritorijas un ugunsbīstamas vietas. Ar šiem bezpilota lidaparātiem plānots veikt publiskās daļas novērošanu un patrulēšanu (atbilstoši EK regulas 2015/1998 Pielikuma punkta 1.5. prasībām), lai uzraudzītu robežas starp atklāto teritoriju, kontrolējamo teritoriju, ierobežotas piekļuves drošības zonām, kritiskajām daļām un attiecīgos gadījumos norobežotām zonām, kā arī uzraudzītu zonas, kas atrodas termināļu tuvumā un ir pieejamas sabiedrībai, ieskaitot autostāvvietas un ceļus un novērotu ugunsbīstamas situācijas grūti piekļūstamās vietās. Tāpat ar šīs klases bezpilota lidaparātiem plānots veikt iespējamo nesankcionēto bezpilota lidaparātu novērošanu, uzraudzību, iespējamā maršruta noteikšanu un iespējamo pilotu atrašanās vietu identificēšanu. Plānotā iepirkuma “Bezpilota lidaparātu iegāde” paredzamā kopējā līgumcena 2025. gadā plānota 105 000 euro (bez PVN) apmērā.
- Bezpilota lidaparātu iegāde (3 gab.) standarta uzdevumu izpildei, patrulēšanai, video fiksācijai un pilotēšanai normālos laikapstākļos. Projekta ietvaros Rīgas lidostas Drošības departamenta vajadzībām plānots iegādāties trīs bezpilota gaisa lidaparātus par kopējo plānoto summu 50 000 euro (bez PVN) (summā ietilpst bezpilota gaisa kuģi un to papildaprīkojums.
- Termokameru iegāde drošības un ugunsdrošības uzlabošanai. Mērķis - uzlabot teritorijas novērošanu un patrulēšanu, īpaši diennakts tumšajā laikā, atbilstoši EK regulas 2015/1998 prasībām. Tās izmantos sabiedriskajās un kritiskajās zonās, autostāvvietās un ceļos, kā arī ugunsbīstamu situāciju uzraudzībai. Projekta ietvaros Rīgas lidostas Drošības departamenta vajadzībām plānots iegādāties trīs pārnēsājamas termokameras ar kopējo plānoto summu 12 000 euro (bez PVN);
- Drošības personāla apmācības. Mērķis - palielināt lidostas novērošanas un patrulēšanas efektivitāti, apmācot personālu aviācijas drošības incidentu risināšanā, nesankcionētu bezpilota lidaparātu identificēšanā un pilotu atrašanās vietas noteikšanā. Tiks sertificēti papildu 15 bezpilota lidaparātu piloti. Ar bezpilota lidaparātu izmantošanu esošos procesus būs iespēja veikt ātrāk un ar mazākām izmaksām, veicot publiskās daļas novērošanu un patrulēšanu, atbilstoši EK regulas 2015/1998 prasībām. Plānotās izmaksas: 37 600 euro (bez PVN), tai skaitā: Management of Airport Security – 30 000 euro (bez PVN); praktiskās apmācības dronu drošības incidentu risināšanā – 7 000 euro (bez PVN); 15 dronu pilotu sertifikācija – 600 euro (bez PVN);
- Ugunsdzēsēju automašīnas iegādes daļēja finansēšana, nodrošinot atbilstību Rīgas lidostas ugunsdzēsības un glābšanas aizsardzības 9. kategorijai (vismaz četras ugunsdzēsības automašīnas) un 8. kategorijas ugunsdzēsības un glābšanas aizsardzības nodrošināšanai, atbilstoši EK 2014. gada 12. februāra Regulai Nr.139/2014, ar ko nosaka prasības un administratīvās procedūras sasitībā ar lidlaukiem atbilstīgi Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr. 216/2008 un CAA izdotajam Lidostas sertifikātam. Lidostas “Rīga” 8. un 9. glābšanas un ugunsdzēsības aizsardzības kategorijas nodrošināšana ir viens no pamata punktiem aviokompānijām, izvēloties lidojumus no/uz Rīgas lidostu. Atbilstoši lidostas sertifikācijā noteiktajiem kritērijiem, jābūt nodrošinātiem vismaz četriem ugunsdzēsības automobiļiem ar kopējo ūdens ietilpību ne mazāk par 17 100 L ūdens. Kopējās izmaksas: Pirmais ugunsdzēsēju auto – līgumcena 1 089 900 euro (bez PVN). 2024. gadā veikts avansa maksājums 262 545,80 euro. Atlikušās saistības 2024. gadā – 872 920 euro.
Otrais ugunsdzēsēju auto – līgumcena 559 410,50 euro (bez PVN). 2023. gadā veikts avansa maksājums 345 618 euro. Atlikušās saistības 2025. gadā – 213 792,50 euro. Projektu daļēji plānots finansēt no 2025. gada valsts budžeta. Satiksmes ministrija 2025. gadā šim pasākumam plāno piešķirt 211 052 euro.
Izvērtējot Rīgas lidostas iesniegtos priekšlikumus, Satiksmes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma projektu, kas paredz piešķirt Rīgas lidostas lidlaukam 445 652 euro no 2025. gada valsts budžeta programmas līdzekļiem ārkārtas situāciju reaģēšanas spēju paaugstināšanai.
Sagatavojot Ministru kabineta rīkojuma projektu, tika vērtēti iesniegtie lidostu pieteikumi aktuālu aviācijas drošības pasākumu finansēšanai. Tika ņemts vērā pieejamais finansējums, lidostu sniegtie pakalpojumi un to apjomi, normatīvajos aktos noteiktās prasības aviācijas drošības jomā dažādu lielumu lidostām atkarībā no to sniegtajiem pakalpojumiem, citi no valsts līdzekļiem reģionālajām lidostām piešķirtie līdzekļi publisko funkciju nodrošināšanai, līdz ar to uzskatām, ka sadalot aktuāliem aviācijas drošības pasākumiem valsts budžeta programmā paredzēto publisko finansējumu, ir nodrošināta nediskriminējoša attieksme. Līdzekļus Rīgas lidostai, Liepājas lidostai un lidostai "Ventspils" ir plānots piešķirt, pamatojoties uz EK Paziņojuma "Pamatnostādnes par valsts atbalstu lidostām un aviokompānijām" 2014/C 99/03 (ES OV C99, 04/04/2014) 35. punktā noteikto.
Lai nodrošinātu civilās aviācijas drošību, 2025. gadā no valsts budžeta līdzekļiem plānots īstenot šādus pasākumus:
- Portatīvās bezpilota lidaparātu pretdarbības sistēmas iegāde. Mērķis uzlabot Rīgas lidostas spējas slēgtas gaisa telpas laikā, izmantojot virzienveida bezpilota lidaparātu RF (radiofrekvences) un GPS (globālās pozicionēšanas sistēma) signāla slāpētājus, lai neitralizētu nesankcionētus bezpilota lidaparātus līdz 3 km attālumā. Iepirkuma “Portatīvā bezpilota lidaparātu pretdarbības sistēma” paredzamā kopējā līgumcena 2025. gadā ir 30 000 euro (bez PVN);
- Bezpilota lidaparātu iegāde (3 gab.) drošības un ugunsdrošības nodrošināšanai. Mērķis - efektīvāka lidostas teritorijas patrulēšana un uzraudzība 24/7 režīmā, izmantojot ar mākslīgā intelekta funkciju nodrošinātus bezpilotu lidaparātus pilotēšanas uzlabošanai un navigācijai sliktos laika apstākļos un sliktā apgaismojumā, ar paplašinātu sensoru skaitu un to funkcionālu, paaugstinātu aizsardzību pret mitrumu, kā arī ar papildus 2D/3D modelēšanas funkciju reāllaikā, kas ļauj ātrāk un ekonomiskāk identificēt drošības draudus, uzraudzīt teritorijas un ugunsbīstamas vietas. Ar šiem bezpilota lidaparātiem plānots veikt publiskās daļas novērošanu un patrulēšanu (atbilstoši EK regulas 2015/1998 Pielikuma punkta 1.5. prasībām), lai uzraudzītu robežas starp atklāto teritoriju, kontrolējamo teritoriju, ierobežotas piekļuves drošības zonām, kritiskajām daļām un attiecīgos gadījumos norobežotām zonām, kā arī uzraudzītu zonas, kas atrodas termināļu tuvumā un ir pieejamas sabiedrībai, ieskaitot autostāvvietas un ceļus un novērotu ugunsbīstamas situācijas grūti piekļūstamās vietās. Tāpat ar šīs klases bezpilota lidaparātiem plānots veikt iespējamo nesankcionēto bezpilota lidaparātu novērošanu, uzraudzību, iespējamā maršruta noteikšanu un iespējamo pilotu atrašanās vietu identificēšanu. Plānotā iepirkuma “Bezpilota lidaparātu iegāde” paredzamā kopējā līgumcena 2025. gadā plānota 105 000 euro (bez PVN) apmērā.
- Bezpilota lidaparātu iegāde (3 gab.) standarta uzdevumu izpildei, patrulēšanai, video fiksācijai un pilotēšanai normālos laikapstākļos. Projekta ietvaros Rīgas lidostas Drošības departamenta vajadzībām plānots iegādāties trīs bezpilota gaisa lidaparātus par kopējo plānoto summu 50 000 euro (bez PVN) (summā ietilpst bezpilota gaisa kuģi un to papildaprīkojums.
- Termokameru iegāde drošības un ugunsdrošības uzlabošanai. Mērķis - uzlabot teritorijas novērošanu un patrulēšanu, īpaši diennakts tumšajā laikā, atbilstoši EK regulas 2015/1998 prasībām. Tās izmantos sabiedriskajās un kritiskajās zonās, autostāvvietās un ceļos, kā arī ugunsbīstamu situāciju uzraudzībai. Projekta ietvaros Rīgas lidostas Drošības departamenta vajadzībām plānots iegādāties trīs pārnēsājamas termokameras ar kopējo plānoto summu 12 000 euro (bez PVN);
- Drošības personāla apmācības. Mērķis - palielināt lidostas novērošanas un patrulēšanas efektivitāti, apmācot personālu aviācijas drošības incidentu risināšanā, nesankcionētu bezpilota lidaparātu identificēšanā un pilotu atrašanās vietas noteikšanā. Tiks sertificēti papildu 15 bezpilota lidaparātu piloti. Ar bezpilota lidaparātu izmantošanu esošos procesus būs iespēja veikt ātrāk un ar mazākām izmaksām, veicot publiskās daļas novērošanu un patrulēšanu, atbilstoši EK regulas 2015/1998 prasībām. Plānotās izmaksas: 37 600 euro (bez PVN), tai skaitā: Management of Airport Security – 30 000 euro (bez PVN); praktiskās apmācības dronu drošības incidentu risināšanā – 7 000 euro (bez PVN); 15 dronu pilotu sertifikācija – 600 euro (bez PVN);
- Ugunsdzēsēju automašīnas iegādes daļēja finansēšana, nodrošinot atbilstību Rīgas lidostas ugunsdzēsības un glābšanas aizsardzības 9. kategorijai (vismaz četras ugunsdzēsības automašīnas) un 8. kategorijas ugunsdzēsības un glābšanas aizsardzības nodrošināšanai, atbilstoši EK 2014. gada 12. februāra Regulai Nr.139/2014, ar ko nosaka prasības un administratīvās procedūras sasitībā ar lidlaukiem atbilstīgi Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr. 216/2008 un CAA izdotajam Lidostas sertifikātam. Lidostas “Rīga” 8. un 9. glābšanas un ugunsdzēsības aizsardzības kategorijas nodrošināšana ir viens no pamata punktiem aviokompānijām, izvēloties lidojumus no/uz Rīgas lidostu. Atbilstoši lidostas sertifikācijā noteiktajiem kritērijiem, jābūt nodrošinātiem vismaz četriem ugunsdzēsības automobiļiem ar kopējo ūdens ietilpību ne mazāk par 17 100 L ūdens. Kopējās izmaksas: Pirmais ugunsdzēsēju auto – līgumcena 1 089 900 euro (bez PVN). 2024. gadā veikts avansa maksājums 262 545,80 euro. Atlikušās saistības 2024. gadā – 872 920 euro.
Otrais ugunsdzēsēju auto – līgumcena 559 410,50 euro (bez PVN). 2023. gadā veikts avansa maksājums 345 618 euro. Atlikušās saistības 2025. gadā – 213 792,50 euro. Projektu daļēji plānots finansēt no 2025. gada valsts budžeta. Satiksmes ministrija 2025. gadā šim pasākumam plāno piešķirt 211 052 euro.
Izvērtējot Rīgas lidostas iesniegtos priekšlikumus, Satiksmes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma projektu, kas paredz piešķirt Rīgas lidostas lidlaukam 445 652 euro no 2025. gada valsts budžeta programmas līdzekļiem ārkārtas situāciju reaģēšanas spēju paaugstināšanai.
Sagatavojot Ministru kabineta rīkojuma projektu, tika vērtēti iesniegtie lidostu pieteikumi aktuālu aviācijas drošības pasākumu finansēšanai. Tika ņemts vērā pieejamais finansējums, lidostu sniegtie pakalpojumi un to apjomi, normatīvajos aktos noteiktās prasības aviācijas drošības jomā dažādu lielumu lidostām atkarībā no to sniegtajiem pakalpojumiem, citi no valsts līdzekļiem reģionālajām lidostām piešķirtie līdzekļi publisko funkciju nodrošināšanai, līdz ar to uzskatām, ka sadalot aktuāliem aviācijas drošības pasākumiem valsts budžeta programmā paredzēto publisko finansējumu, ir nodrošināta nediskriminējoša attieksme. Līdzekļus Rīgas lidostai, Liepājas lidostai un lidostai "Ventspils" ir plānots piešķirt, pamatojoties uz EK Paziņojuma "Pamatnostādnes par valsts atbalstu lidostām un aviokompānijām" 2014/C 99/03 (ES OV C99, 04/04/2014) 35. punktā noteikto.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks nodrošināta no Satiksmes ministrijas valsts budžeta programmā 44.00.00 "Līdzekļi aviācijas drošības, glābšanas un civilmilitārās sadarbības nodrošināšanai" paredzētā finansējuma 672 418 euro apmērā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Eiropas Komisijas Paziņojuma "Pamatnostādnes par valsts atbalstu lidostām un aviokompānijām" 2014/C 99/03 (ES OV C 99,04/04/2014) 35. punktā ir noteikts, ka Eiropas Savienības Tiesa ir lēmusi, ka darbības, par kurām parasti ir atbildīga valsts, pildot oficiālās pilnvaras, kas saistītas ar valsts varas īstenošanu, nav saimnieciska rakstura darbības un valsts atbalsta noteikumi parasti uz tām neattiecas. Lidostā tādas darbības kā gaisa satiksmes kontrole, policijas darbības, muita, ugunsdzēsība, darbības, kas nepieciešamas, lai aizsargātu civilo aviāciju no nelikumīgas iejaukšanās darbībām, un ieguldījumi saistībā ar minēto darbību veikšanai nepieciešamo infrastruktūru un iekārtām parasti netiek uzskatīti par saimniecisko darbību.
Līdz ar to Ministru kabineta rīkojuma projektā ietvertie aviācijas drošības pasākumi Rīgas lidostas, lidostas "Liepāja" un lidostas "Ventspils" valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukā nav kvalificējami kā valsts atbalsts saskaņā ar Līguma par Eiropas savienības darbību 107. panta 1. punktā noteikto, kā arī uz tiem neattiecas minētā līguma 108. panta 3. punktā paredzētā ziņošana Eiropas Komisijai.
Līdz ar to Ministru kabineta rīkojuma projektā ietvertie aviācijas drošības pasākumi Rīgas lidostas, lidostas "Liepāja" un lidostas "Ventspils" valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukā nav kvalificējami kā valsts atbalsts saskaņā ar Līguma par Eiropas savienības darbību 107. panta 1. punktā noteikto, kā arī uz tiem neattiecas minētā līguma 108. panta 3. punktā paredzētā ziņošana Eiropas Komisijai.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota, ņemot vērā, ka netiek veikta jaunu politisko iniciatīvu ieviešana.
Projekta izstrādē iesaistītā institūcija - Satiksmes ministrija.
Projekta izstrādē iesaistītā institūcija - Satiksmes ministrija.
6.4. Cita informācija
Finanšu līdzekļu no valsts budžeta programmas 44.00.00 "Līdzekļi aviācijas drošības, glābšanas un civilmilitārās sadarbības nodrošināšanai" ir paredzēti aviācijas drošības pasākuma nodrošināšanai, kas ir publiskā funkcija.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- VAS "Starptautiskā lidosta "RĪGA""
- SIA "Ventspils lidosta"
- SIA "Aviasabiedrība "Liepāja""
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
