23-TA-2477: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 9. janvāra noteikumos Nr. 26 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt labāku pārvaldību augstākās izglītības institūcijās" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 9. janvāra noteikumos Nr. 26 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt labāku pārvaldību augstākās izglītības institūcijās" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) sagatavots, pamatojoties uz Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. – 2020.gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu un ievērojot Ministru kabineta 2022. gada 6. jūlija rīkojumu Nr. 492 "Par Latvijas Jūras akadēmijas reorganizāciju" (turpmāk – reorganizācijas rīkojums).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt 8.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt labāku pārvaldību augstākās izglītības institūcijās" (turpmāk – 8.2.3. SAM) otrās atlases kārtas specifisko iznākuma rādītāju sasniedzamās vērtības un īstenošanas nosacījumus saistībā ar Latvijas Jūras akadēmijas reorganizāciju un precizēt 8.2.3. SAM pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu, tai skaitā pirmajai un otrajai atlases kārtai, lai nodrošinātu papildus nepieciešamo finansējumu augstskolu padomju locekļu atalgojuma izmaksu segšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Darbības programmā “Izaugsme un nodarbinātība” 8.2.3. SAM ir iekļauti šādi uzraudzības rādītāji, kas attiecas uz 8.2.3.SAM pirmo kārtu:
1) iznākuma rādītājs – līdz 2023. gada 31. decembrim augstākās izglītības institūciju skaits, kurām piešķirts Eiropas Sociālā fonda atbalsts attīstības stratēģiju un rezultātu pārvaldības ieviešanai, – 20, tai skaitā līdz 2018. gada 31. decembrim – 10 (snieguma ietvara rādītājs);
2) rezultāta rādītājs – līdz 2023. gada 31. decembrim augstākās izglītības institūciju skaits, kuras ir ieviesušas attīstības stratēģijas un rezultātu pārvaldību, – 20.
Iznākuma rādītāja sasniegtā vērtība uz doto brīdi ir 18 augstākās izglītības institūcijas, kurām piešķirts Eiropas Sociālā fonda atbalsts attīstības stratēģiju un rezultātu pārvaldības ieviešanai (Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas (turpmāk – KPVIS) dati uz 03.11.2023.), kas veido 90 procentus no plānotās iznākuma rādītāja vērtības. Iznākuma rādītāju uzskata par sasniegtu, kad ir noslēgtās vienošanās vai līgums par projekta īstenošanu. Plānots, ka līdz visu 8.2.3.SAM pirmās kārtas projektu noslēgumam rādītāja vērtība vairs nemainīsies.
Savukārt rezultāta rādītāja sasniegtā vērtība uz doto brīdi ir 12 augstākās izglītības institūcijas, kuras ir ieviesušas attīstības stratēģijas un rezultātu pārvaldību (KPVIS dati uz 03.11.2023.), kas uz doto brīdi veido 60 procentus no plānotās rādītāja vērtības. Plānots, ka līdz visu 8.2.3.SAM pirmās kārtas projektu noslēgumam rezultāta rādītāja vērtība palielināsies līdz 18 augstākās izglītības institūcijām jeb 90 procentiem, tāpat kā iznākuma rādītājam. Rezultāta rādītāju uzskata par sasniegtu, kad Izglītības un zinātnes ministrijā (turpmāk – IZM) ir iesniegts augstākās izglītības institūcijas lēmējinstitūcijas apstiprināts pašnovērtējuma ziņojums par augstākās izglītības institūcijas attīstības stratēģijas un rezultātu pārvaldības ieviešanu (ziņojums tiek iesniegts projekta noslēgumā).
Ministru kabineta 2018. gada 9. janvāra noteikumi Nr. 26 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt labāku pārvaldību augstākās izglītības institūcijās" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – 8.2.3.SAM īstenošanas noteikumi) paredz, ka otrās atlases kārtas ietvaros līdz 2023. gada 31. decembrim sasniedz šādus specifiskos iznākuma rādītājus:
1) Ministru kabinetā apstiprināto valsts dibinātu augstskolu stratēģisko specializāciju skaits – 15;
2) augstskolu padomēs apstiprināto un ar IZM saskaņoto valsts dibinātu augstskolu attīstības stratēģiju skaits – 15;
3) valsts dibinātās augstskolās izveidoto padomju skaits, kurām sniegts atbalsts darbības nodrošināšanai, – 15.
8.2.3.SAM īstenošanas noteikumi otrajā atlases kārtā kā mērķa grupu nosaka valsts dibinātas augstskolas, tostarp arī Latvijas Jūras akadēmiju un Latvijas Lauksaimniecības universitāti.
8.2.3.SAM īstenošanas noteikumi nosaka, ka 8.2.3.SAM pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 18 852 242 euro, ko veido Eiropas Sociālā fonda finansējums – 16 024 405 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 2 827 837 euro, tai skaitā:
1) pirmajai atlases kārtai – 14 138 942 euro, ko veido Eiropas Sociālā fonda finansējums – 12 018 100 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 2 120 842 euro;
2) otrajai atlases kārtai – 4 713 300 euro, ko veido Eiropas Sociālā fonda finansējums – 4 006 305 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 706 995 euro.
8.2.3.SAM pirmās atlases kārtas ietvaros ir izveidojies finansējuma atlikums, ņemot vērā, ka vairāku projektu īstenošana ir noslēgusies ar mazāku finansējumu pret sākotnēji plānoto, kā arī no neatbilstoši veiktajiem izdevumiem. Uz 2023.gada 13.oktobri 8.2.3.SAM pirmās atlases kārtas ietvaros ir neizmantotais pieejamais kopējais attiecināmais finansējums 446 891,28 euro, ko veido Eiropas Sociālā fonda finansējums – 379 856,88 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 67 034,40 euro.
8.2.3.SAM otrās atlases kārtas ietvaros IZM īsteno projektu Nr. 8.2.3.0/22/I/001 “Atbalsts valsts augstskolu padomju darbības uzsākšanai” (turpmāk – 8.2.3.SAM otrās kārtas projekts) ar kopējo attiecināmo finansējumu 4 713 300,00 euro un saskaņā ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru kā sadarbības iestādi (turpmāk – CFLA) noslēgtajā vienošanās par projekta īstenošanu noteikto projektu paredzēts īstenot līdz 2023. gada 31. decembrim. 8.2.3.SAM īstenošanas noteikumi nosaka, ka augstskolu padomju locekļu atlīdzības un administratīvo resursu izmaksas tiek attiecinātas atbilstoši vadošās iestādes saskaņotai vienas vienības izmaksu metodikai. Vienas vienības izmaksu metodika[1] paredz, ka IZM kā atbildīgā iestāde reizi gadā (līdz katra gada 30.jūnijam), pamatojoties uz aktuālajiem augstskolu iesniegtajiem datiem, veic atbilstošas izmaiņas padomes locekļa likmes un padomes priekšsēdētāja likmes aprēķinā, ņemot vērā, ka Augstskolu likuma 14.1 panta 16.daļa nosaka, ka augstskolas padomes locekļa mēneša atalgojumu pielīdzina iepriekšējā gada akadēmiskā personāla vidējā līmeņa atalgojumam, un padomes priekšsēdētājam tiek noteikts 1,5 reizes lielāks atalgojums nekā padomes locekļiem. Līdz katra gada 30.jūnijam izmanto iepriekšējā gada padomes locekļa un padomes priekšsēdētāja likmes aprēķinu un no 1.jūlija izmanto jaunos likmju aprēķinus. Jaunās likmes piemērojamas, veicot attiecīgus grozījumus metodikā.
8.2.3.SAM otrās kārtas projektā IZM ir veikti maksājumi 2 830 616,11 euro par periodu no 01.03.2021. līdz 02.12.2022. un no 03.12.2022. līdz 17.05.2023.
13. Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisija pieņēma lēmumu par tieši šādu valsts dibinātu augstskolu (turpmāk – augstskolas) padomju finansēšanas modeli, Augstskolu likumā nosakot atlīdzības apjomu (Augstskolu likums, 14.¹ panta 16. daļa, https://likumi.lv/ta/id/37967#p14_1), kā arī Augstskolu likuma pārejas noteikumu 82. punktā nosakot, ka IZM līdz 2021. gada 31. augustam sagatavo un iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā priekšlikumu par finansējumu augstskolu iekšējās pārvaldības modeļa ieviešanai un attīstības stratēģiju izstrādei Eiropas Savienības 2014.—2020. gada plānošanas perioda Eiropas Sociālā fonda finansējuma ietvaros. Respektīvi, izpildot šo uzdevumu Ministru kabinets ir pieņēmis lēmumu, ka augstskolu padomes to darbības sākumā tiek finansētas no Eiropas Savienības fondu līdzekļiem (8.2.3.SAM īstenošanas noteikumi). Līdz ar to, balstoties uz tiesiskās paļāvības principu, augstskolas savos budžetos līdzekļus padomju finansēšanai nav paredzējušas, kā arī IZM rīcībā nav citi līdzekļi, lai pēdējos 2023. gada mēnešus finansētu augstskolu padomes no tiem. Ar augstskolām par padomju finansēšanu ir noslēgti līgumi līdz 2023.gada beigām un augstskolas rēķinās ar šo finansējumu.
Par mērķu sasniegšanu pēc būtības: gan likumdevējam, gan IZM augstskolu padomju izveidošana un to darbības uzsākšana ir bijusi augstākā prioritāte augstākās izglītības reformu jomā, attiecīgie Augstskolu likuma grozījumi ir bijuši vieni no apjomīgākajiem un sarežģītākajiem pēdējo 15 gadu laikā. Līdz ar to, pēc regulējuma pieņemšanas, bija nepieciešams iespējami ātri ieviest šo reformu dzīvē. Attiecīgi, lai padomes uzsāktu savu darbību, bija jānodrošina atlīdzības finansējums un tikai pateicoties 8.2.3.SAM otrās kārtas investīcijām bija iespējams nekavējoties uzsākt augstskolu padomju darbu. Augstskolu padomes ir institūcija, kura atbild ne tikai par augstskolu stratēģisko attīstību (padomju pārraudzībā ir izstrādātas visu 14 valsts augstskolu jaunās attīstības stratēģijas), bet arī nodrošina, ka augstskolās iekšēji tiek īstenoti ministrijas plānotie un virzītie reformu pasākumi, kā rezultātā ir jāpalielinās augstskolu darbības efektivitātei (padomes apstiprina augstskolas budžetu), kā arī studiju un pētniecības kvalitātei (padomes nosaka attīstības virzienus un sasniedzamos rezultātus). Ar augstskolu padomju aktīvu līdzdalību un atbalstu ir pieņemti lēmumi par nozīmīgāko valsts augstskolu konsolidāciju Latvijas vēsturē – Ministru kabinets ir izdevis rīkojumus, ka laika posmā no 2022. – 2026.gadam notiek piecu augstskolu reorganizācijas tās pievienojot zinātnes universitātēm. Respektīvi, pateicoties augstskolu padomju darbībai, augstākās izglītības jomā notiek reformas, kādas agrāk nebija iespējamas. Ja tiek pārtraukts augstskolu padomju finansējums, tas faktiski dod signālu nozarei (augstskolām), ka IZM reformu nepārtrauktība nav svarīga, ka padomju stratēģiskā loma augstskolu pārvaldībā IZM nav būtiska, tiks grauts esošu augstskolu padomju prestižs un tas radīs grūtības piesaistīt augsta līmeņa industrijas pārstāvjus darbam augstskolu padomēs nākamajā atlases kārtā, līdz ar to ir liels risks, ka augstskolu padomes vairs nebūs pārmaiņu aģenti un augstskolu iekšējo reformu virzītājas un augstākās izglītības reformas nedos iecerētos rezultātus, gan valsts budžeta, gan struktūrfondu investīcijām būs mazāka atdeve, nekā plānots.
Attiecībā uz tālāku augstskolu padomju darbības finansēšanu pēc 2023.gada beigām, IZM ir sagatavojusi Augstskolu likuma grozījumu projektu (Nr: 410/Lp14), paredzot, ka Ministru kabineta un Valsts prezidenta izvirzīto valsts augstskolas padomes locekļu atalgojums turpmāk tiks nodrošināts no valsts budžeta līdzekļiem. Budžeta veidošanas procesā tika atbalstīts IZM prioritārais pasākums “Valsts augstskolu padomju darbības nodrošināšana” ar šādu finansējumu: 2024. gadā 1 607 334 euro, 2025. gadā 1 555 759 euro, 2026. gadā 1 118 628 euro un turpmāk katru gadu – 1 174 559 euro. Ministru kabinets noteiks valsts augstskolas padomes locekļu atalgojuma aprēķināšanas un finansēšanas kārtību. Senāta virzīto padomes locekļu atalgojumu nodrošinās augstskola.
[1] Vienas vienības izmaksu standarta likmju aprēķina un piemērošanas metodika augstskolu padomju locekļu atlīdzības un administratīvo resursu izmaksu segšanai darbības programmas „Izaugsme un nodarbinātība” 8.2.3. specifiskā atbalsta mērķa „Nodrošināt labāku pārvaldību augstākās izglītības institūcijās” otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanai, pieejama: https://www.esfondi.lv/upload/Vadlinijas/0_823_padomes_metodika.pdf
1) iznākuma rādītājs – līdz 2023. gada 31. decembrim augstākās izglītības institūciju skaits, kurām piešķirts Eiropas Sociālā fonda atbalsts attīstības stratēģiju un rezultātu pārvaldības ieviešanai, – 20, tai skaitā līdz 2018. gada 31. decembrim – 10 (snieguma ietvara rādītājs);
2) rezultāta rādītājs – līdz 2023. gada 31. decembrim augstākās izglītības institūciju skaits, kuras ir ieviesušas attīstības stratēģijas un rezultātu pārvaldību, – 20.
Iznākuma rādītāja sasniegtā vērtība uz doto brīdi ir 18 augstākās izglītības institūcijas, kurām piešķirts Eiropas Sociālā fonda atbalsts attīstības stratēģiju un rezultātu pārvaldības ieviešanai (Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas (turpmāk – KPVIS) dati uz 03.11.2023.), kas veido 90 procentus no plānotās iznākuma rādītāja vērtības. Iznākuma rādītāju uzskata par sasniegtu, kad ir noslēgtās vienošanās vai līgums par projekta īstenošanu. Plānots, ka līdz visu 8.2.3.SAM pirmās kārtas projektu noslēgumam rādītāja vērtība vairs nemainīsies.
Savukārt rezultāta rādītāja sasniegtā vērtība uz doto brīdi ir 12 augstākās izglītības institūcijas, kuras ir ieviesušas attīstības stratēģijas un rezultātu pārvaldību (KPVIS dati uz 03.11.2023.), kas uz doto brīdi veido 60 procentus no plānotās rādītāja vērtības. Plānots, ka līdz visu 8.2.3.SAM pirmās kārtas projektu noslēgumam rezultāta rādītāja vērtība palielināsies līdz 18 augstākās izglītības institūcijām jeb 90 procentiem, tāpat kā iznākuma rādītājam. Rezultāta rādītāju uzskata par sasniegtu, kad Izglītības un zinātnes ministrijā (turpmāk – IZM) ir iesniegts augstākās izglītības institūcijas lēmējinstitūcijas apstiprināts pašnovērtējuma ziņojums par augstākās izglītības institūcijas attīstības stratēģijas un rezultātu pārvaldības ieviešanu (ziņojums tiek iesniegts projekta noslēgumā).
Ministru kabineta 2018. gada 9. janvāra noteikumi Nr. 26 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt labāku pārvaldību augstākās izglītības institūcijās" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – 8.2.3.SAM īstenošanas noteikumi) paredz, ka otrās atlases kārtas ietvaros līdz 2023. gada 31. decembrim sasniedz šādus specifiskos iznākuma rādītājus:
1) Ministru kabinetā apstiprināto valsts dibinātu augstskolu stratēģisko specializāciju skaits – 15;
2) augstskolu padomēs apstiprināto un ar IZM saskaņoto valsts dibinātu augstskolu attīstības stratēģiju skaits – 15;
3) valsts dibinātās augstskolās izveidoto padomju skaits, kurām sniegts atbalsts darbības nodrošināšanai, – 15.
8.2.3.SAM īstenošanas noteikumi otrajā atlases kārtā kā mērķa grupu nosaka valsts dibinātas augstskolas, tostarp arī Latvijas Jūras akadēmiju un Latvijas Lauksaimniecības universitāti.
8.2.3.SAM īstenošanas noteikumi nosaka, ka 8.2.3.SAM pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 18 852 242 euro, ko veido Eiropas Sociālā fonda finansējums – 16 024 405 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 2 827 837 euro, tai skaitā:
1) pirmajai atlases kārtai – 14 138 942 euro, ko veido Eiropas Sociālā fonda finansējums – 12 018 100 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 2 120 842 euro;
2) otrajai atlases kārtai – 4 713 300 euro, ko veido Eiropas Sociālā fonda finansējums – 4 006 305 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 706 995 euro.
8.2.3.SAM pirmās atlases kārtas ietvaros ir izveidojies finansējuma atlikums, ņemot vērā, ka vairāku projektu īstenošana ir noslēgusies ar mazāku finansējumu pret sākotnēji plānoto, kā arī no neatbilstoši veiktajiem izdevumiem. Uz 2023.gada 13.oktobri 8.2.3.SAM pirmās atlases kārtas ietvaros ir neizmantotais pieejamais kopējais attiecināmais finansējums 446 891,28 euro, ko veido Eiropas Sociālā fonda finansējums – 379 856,88 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 67 034,40 euro.
8.2.3.SAM otrās atlases kārtas ietvaros IZM īsteno projektu Nr. 8.2.3.0/22/I/001 “Atbalsts valsts augstskolu padomju darbības uzsākšanai” (turpmāk – 8.2.3.SAM otrās kārtas projekts) ar kopējo attiecināmo finansējumu 4 713 300,00 euro un saskaņā ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru kā sadarbības iestādi (turpmāk – CFLA) noslēgtajā vienošanās par projekta īstenošanu noteikto projektu paredzēts īstenot līdz 2023. gada 31. decembrim. 8.2.3.SAM īstenošanas noteikumi nosaka, ka augstskolu padomju locekļu atlīdzības un administratīvo resursu izmaksas tiek attiecinātas atbilstoši vadošās iestādes saskaņotai vienas vienības izmaksu metodikai. Vienas vienības izmaksu metodika[1] paredz, ka IZM kā atbildīgā iestāde reizi gadā (līdz katra gada 30.jūnijam), pamatojoties uz aktuālajiem augstskolu iesniegtajiem datiem, veic atbilstošas izmaiņas padomes locekļa likmes un padomes priekšsēdētāja likmes aprēķinā, ņemot vērā, ka Augstskolu likuma 14.1 panta 16.daļa nosaka, ka augstskolas padomes locekļa mēneša atalgojumu pielīdzina iepriekšējā gada akadēmiskā personāla vidējā līmeņa atalgojumam, un padomes priekšsēdētājam tiek noteikts 1,5 reizes lielāks atalgojums nekā padomes locekļiem. Līdz katra gada 30.jūnijam izmanto iepriekšējā gada padomes locekļa un padomes priekšsēdētāja likmes aprēķinu un no 1.jūlija izmanto jaunos likmju aprēķinus. Jaunās likmes piemērojamas, veicot attiecīgus grozījumus metodikā.
8.2.3.SAM otrās kārtas projektā IZM ir veikti maksājumi 2 830 616,11 euro par periodu no 01.03.2021. līdz 02.12.2022. un no 03.12.2022. līdz 17.05.2023.
13. Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisija pieņēma lēmumu par tieši šādu valsts dibinātu augstskolu (turpmāk – augstskolas) padomju finansēšanas modeli, Augstskolu likumā nosakot atlīdzības apjomu (Augstskolu likums, 14.¹ panta 16. daļa, https://likumi.lv/ta/id/37967#p14_1), kā arī Augstskolu likuma pārejas noteikumu 82. punktā nosakot, ka IZM līdz 2021. gada 31. augustam sagatavo un iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā priekšlikumu par finansējumu augstskolu iekšējās pārvaldības modeļa ieviešanai un attīstības stratēģiju izstrādei Eiropas Savienības 2014.—2020. gada plānošanas perioda Eiropas Sociālā fonda finansējuma ietvaros. Respektīvi, izpildot šo uzdevumu Ministru kabinets ir pieņēmis lēmumu, ka augstskolu padomes to darbības sākumā tiek finansētas no Eiropas Savienības fondu līdzekļiem (8.2.3.SAM īstenošanas noteikumi). Līdz ar to, balstoties uz tiesiskās paļāvības principu, augstskolas savos budžetos līdzekļus padomju finansēšanai nav paredzējušas, kā arī IZM rīcībā nav citi līdzekļi, lai pēdējos 2023. gada mēnešus finansētu augstskolu padomes no tiem. Ar augstskolām par padomju finansēšanu ir noslēgti līgumi līdz 2023.gada beigām un augstskolas rēķinās ar šo finansējumu.
Par mērķu sasniegšanu pēc būtības: gan likumdevējam, gan IZM augstskolu padomju izveidošana un to darbības uzsākšana ir bijusi augstākā prioritāte augstākās izglītības reformu jomā, attiecīgie Augstskolu likuma grozījumi ir bijuši vieni no apjomīgākajiem un sarežģītākajiem pēdējo 15 gadu laikā. Līdz ar to, pēc regulējuma pieņemšanas, bija nepieciešams iespējami ātri ieviest šo reformu dzīvē. Attiecīgi, lai padomes uzsāktu savu darbību, bija jānodrošina atlīdzības finansējums un tikai pateicoties 8.2.3.SAM otrās kārtas investīcijām bija iespējams nekavējoties uzsākt augstskolu padomju darbu. Augstskolu padomes ir institūcija, kura atbild ne tikai par augstskolu stratēģisko attīstību (padomju pārraudzībā ir izstrādātas visu 14 valsts augstskolu jaunās attīstības stratēģijas), bet arī nodrošina, ka augstskolās iekšēji tiek īstenoti ministrijas plānotie un virzītie reformu pasākumi, kā rezultātā ir jāpalielinās augstskolu darbības efektivitātei (padomes apstiprina augstskolas budžetu), kā arī studiju un pētniecības kvalitātei (padomes nosaka attīstības virzienus un sasniedzamos rezultātus). Ar augstskolu padomju aktīvu līdzdalību un atbalstu ir pieņemti lēmumi par nozīmīgāko valsts augstskolu konsolidāciju Latvijas vēsturē – Ministru kabinets ir izdevis rīkojumus, ka laika posmā no 2022. – 2026.gadam notiek piecu augstskolu reorganizācijas tās pievienojot zinātnes universitātēm. Respektīvi, pateicoties augstskolu padomju darbībai, augstākās izglītības jomā notiek reformas, kādas agrāk nebija iespējamas. Ja tiek pārtraukts augstskolu padomju finansējums, tas faktiski dod signālu nozarei (augstskolām), ka IZM reformu nepārtrauktība nav svarīga, ka padomju stratēģiskā loma augstskolu pārvaldībā IZM nav būtiska, tiks grauts esošu augstskolu padomju prestižs un tas radīs grūtības piesaistīt augsta līmeņa industrijas pārstāvjus darbam augstskolu padomēs nākamajā atlases kārtā, līdz ar to ir liels risks, ka augstskolu padomes vairs nebūs pārmaiņu aģenti un augstskolu iekšējo reformu virzītājas un augstākās izglītības reformas nedos iecerētos rezultātus, gan valsts budžeta, gan struktūrfondu investīcijām būs mazāka atdeve, nekā plānots.
Attiecībā uz tālāku augstskolu padomju darbības finansēšanu pēc 2023.gada beigām, IZM ir sagatavojusi Augstskolu likuma grozījumu projektu (Nr: 410/Lp14), paredzot, ka Ministru kabineta un Valsts prezidenta izvirzīto valsts augstskolas padomes locekļu atalgojums turpmāk tiks nodrošināts no valsts budžeta līdzekļiem. Budžeta veidošanas procesā tika atbalstīts IZM prioritārais pasākums “Valsts augstskolu padomju darbības nodrošināšana” ar šādu finansējumu: 2024. gadā 1 607 334 euro, 2025. gadā 1 555 759 euro, 2026. gadā 1 118 628 euro un turpmāk katru gadu – 1 174 559 euro. Ministru kabinets noteiks valsts augstskolas padomes locekļu atalgojuma aprēķināšanas un finansēšanas kārtību. Senāta virzīto padomes locekļu atalgojumu nodrošinās augstskola.
[1] Vienas vienības izmaksu standarta likmju aprēķina un piemērošanas metodika augstskolu padomju locekļu atlīdzības un administratīvo resursu izmaksu segšanai darbības programmas „Izaugsme un nodarbinātība” 8.2.3. specifiskā atbalsta mērķa „Nodrošināt labāku pārvaldību augstākās izglītības institūcijās” otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanai, pieejama: https://www.esfondi.lv/upload/Vadlinijas/0_823_padomes_metodika.pdf
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar reorganizācijas rīkojuma 1. punktu Latvijas Jūras akadēmija ar 2022. gada 31. oktobri ir reorganizēta un nodota Rīgas Tehniskajai universitātei.
Savukārt Latvijas Lauksaimniecības universitāte ir mainījusi nosaukumu uz Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāti. Grozījumus Latvijas Lauksaimniecības universitātes Satversmē, mainot nosaukumu uz Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāti, Latvijas Lauksaimniecības universitātes Padome apstiprināja 2022. gada 30. augustā un Konvents apstiprināja 2022. gada 31. augustā[1].
8.2.3.SAM otrās kārtas projekta īstenošanas laikā augstskolu padomju locekļu atlīdzības likme ir aktualizēta divas reizes (pēc 2021.gada un 2022.gada augstskolu datiem), savukārt administratīvo resursu likme vienu reizi 2022.gadā atbilstoši grozījumiem Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā, kas stājās spēkā 2022. gada 1. jūlijā. Ievērojot minēto, augstskolu padomju locekļu atlīdzības likme un administratīvo resursu likme ir palielinājusies un 8.2.3.SAM otrās kārtas projekta īstenošanai līdz 2023.gada 31.decembrim nepieciešams lielāks finansējums.
[1] https://www.llu.lv/sites/default/files/2022-09/Satversme_LBTU_konsolid.pdf
Savukārt Latvijas Lauksaimniecības universitāte ir mainījusi nosaukumu uz Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāti. Grozījumus Latvijas Lauksaimniecības universitātes Satversmē, mainot nosaukumu uz Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāti, Latvijas Lauksaimniecības universitātes Padome apstiprināja 2022. gada 30. augustā un Konvents apstiprināja 2022. gada 31. augustā[1].
8.2.3.SAM otrās kārtas projekta īstenošanas laikā augstskolu padomju locekļu atlīdzības likme ir aktualizēta divas reizes (pēc 2021.gada un 2022.gada augstskolu datiem), savukārt administratīvo resursu likme vienu reizi 2022.gadā atbilstoši grozījumiem Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā, kas stājās spēkā 2022. gada 1. jūlijā. Ievērojot minēto, augstskolu padomju locekļu atlīdzības likme un administratīvo resursu likme ir palielinājusies un 8.2.3.SAM otrās kārtas projekta īstenošanai līdz 2023.gada 31.decembrim nepieciešams lielāks finansējums.
[1] https://www.llu.lv/sites/default/files/2022-09/Satversme_LBTU_konsolid.pdf
Risinājuma apraksts
8.2.3.SAM īstenošanas noteikumos nepieciešams veikt grozījumus, precizējot otrās atlases kārtas ietvaros līdz 2023. gada 31. decembrim sasniedzamo specifisko iznākuma rādītāju vērtības no 15 uz 14, kā arī otrajā atlases kārtā no mērķa grupas svītrojot Latvijas Jūras akadēmiju un precizējot Latvijas Lauksaimniecības universitātes nosaukumu uz Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāti.
Ņemot vērā aktualizētās augstskolu padomju locekļu atlīdzības likmes un administratīvo resursu likmes, IZM aprēķinājusi, ka 8.2.3.SAM otrās kārtas projekta īstenošanai līdz 2023. gada 31. decembrim nepieciešams 4 920 026,52 euro finansējums, kuru veido augstskolu padomju locekļu atlīdzības un administratīvo resursu izmaksas 4 420 509,00 euro, personāla atlīdzības izmaksas 265 230,54 euro (6% no augstskolu padomju locekļu atlīdzības un administratīvo resursu izmaksām) un netiešās izmaksas 234 286,98 euro (5% no augstskolu padomju locekļu atlīdzības, administratīvo resursu un personāla atlīdzības izmaksām).
Līdz ar to noteikumu projekts palielina 8.2.3.SAM otrajai atlases kārtai pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu par 206 727 euro atbilstoši aktualizētajām augstskolu padomju locekļu atlīdzības un administratīvo resursu likmēm. Vienlaikus noteikumu projekts paredz samazināt 8.2.3.SAM pirmajai atlases kārtai pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu par 446 890 euro atbilstoši 8.2.3.SAM pirmajā atlases kārtā neizlietotajam finansējumam. Atbilstoši precizēts arī 8.2.3.SAM pieejamais kopējais attiecināmais finansējums, to samazinot par 240 163 euro. Ņemot vērā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. – 2020.gada plānošanas perioda noslēgumu, 8.2.3.SAM finansējuma atlikumu 240 163 euro apmērā nav plānots novirzīt citu IZM pārziņā esošo specifisko atbalsta mērķu īstenošanai.
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās būs nepieciešami grozījumi vienošanās par projekta Nr. 8.2.3.0/22/I/001 “Atbalsts valsts augstskolu padomju darbības uzsākšanai” īstenošanu ar CFLA. Grozījumi vienošanās par projekta Nr. 8.2.3.0/22/I/001 “Atbalsts valsts augstskolu padomju darbības uzsākšanai” īstenošanu nav uzskatāmi par būtiskām izmaiņām Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 17.decembra regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes regulu (EK) Nr. 1083/2006, 71. panta izpratnē.
Ņemot vērā aktualizētās augstskolu padomju locekļu atlīdzības likmes un administratīvo resursu likmes, IZM aprēķinājusi, ka 8.2.3.SAM otrās kārtas projekta īstenošanai līdz 2023. gada 31. decembrim nepieciešams 4 920 026,52 euro finansējums, kuru veido augstskolu padomju locekļu atlīdzības un administratīvo resursu izmaksas 4 420 509,00 euro, personāla atlīdzības izmaksas 265 230,54 euro (6% no augstskolu padomju locekļu atlīdzības un administratīvo resursu izmaksām) un netiešās izmaksas 234 286,98 euro (5% no augstskolu padomju locekļu atlīdzības, administratīvo resursu un personāla atlīdzības izmaksām).
Līdz ar to noteikumu projekts palielina 8.2.3.SAM otrajai atlases kārtai pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu par 206 727 euro atbilstoši aktualizētajām augstskolu padomju locekļu atlīdzības un administratīvo resursu likmēm. Vienlaikus noteikumu projekts paredz samazināt 8.2.3.SAM pirmajai atlases kārtai pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu par 446 890 euro atbilstoši 8.2.3.SAM pirmajā atlases kārtā neizlietotajam finansējumam. Atbilstoši precizēts arī 8.2.3.SAM pieejamais kopējais attiecināmais finansējums, to samazinot par 240 163 euro. Ņemot vērā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. – 2020.gada plānošanas perioda noslēgumu, 8.2.3.SAM finansējuma atlikumu 240 163 euro apmērā nav plānots novirzīt citu IZM pārziņā esošo specifisko atbalsta mērķu īstenošanai.
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās būs nepieciešami grozījumi vienošanās par projekta Nr. 8.2.3.0/22/I/001 “Atbalsts valsts augstskolu padomju darbības uzsākšanai” īstenošanu ar CFLA. Grozījumi vienošanās par projekta Nr. 8.2.3.0/22/I/001 “Atbalsts valsts augstskolu padomju darbības uzsākšanai” īstenošanu nav uzskatāmi par būtiskām izmaiņām Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 17.decembra regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes regulu (EK) Nr. 1083/2006, 71. panta izpratnē.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- 8.2.3. SAM 2.kārtas finansējuma saņēmējs – IZM un mērķa grupa – 14 valsts dibinātas augstskolas.
Ietekmes apraksts
8.2.3.SAM 2.kārtas projekta ietvaros līdz 2023.gada beigām tiks nodrošināts atbalsts augstskolu padomju darbam.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
8.2.3. SAM otrās kārtas īstenošana netiešā veidā pozitīvi ietekmēs makroekonomisko vidi.
8.2.3. SAM otrās kārtas atbalstāmās darbības vērstas uz valsts augstskolu iekšējās pārvaldības un kvalitātes vadības procesu pilnveidi un uzlabojumiem augstākajā izglītībā kopumā, tādējādi veicinot studiju procesa kvalitātes paaugstināšanos, augstskolu internacionalizāciju, kā arī kvalificētu speciālistu skaita pieaugumu. Rezultātā tiks sekmēta Latvijas augstākās izglītības konkurētspējas palielināšanās un veicināta tautsaimniecības attīstība valstī kopumā.
8.2.3. SAM otrās kārtas atbalstāmās darbības vērstas uz valsts augstskolu iekšējās pārvaldības un kvalitātes vadības procesu pilnveidi un uzlabojumiem augstākajā izglītībā kopumā, tādējādi veicinot studiju procesa kvalitātes paaugstināšanos, augstskolu internacionalizāciju, kā arī kvalificētu speciālistu skaita pieaugumu. Rezultātā tiks sekmēta Latvijas augstākās izglītības konkurētspējas palielināšanās un veicināta tautsaimniecības attīstība valstī kopumā.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 999 122
-204 139
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 999 122
-204 139
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
2 351 909
-240 163
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
2 351 909
-240 163
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-352 787
36 024
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-352 787
36 024
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
36 024
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Noteikumu projekts paredz, ka 8.2.3. SAM kopējais finansējums samazinās par 240 163 euro un par šo finansējumu samazināsies valsts budžeta izdevumi 2023. gadā.
Vienlaikus ir izstrādāts Ministru kabineta sēdes protokollēmums, kas nosaka finansējuma pieejamību 2023. gadā – līdz vienošanās par projekta īstenošanu grozījumu apstiprināšanai nodrošināt 206 727 euro no 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Vienlaikus ir izstrādāts Ministru kabineta sēdes protokollēmums, kas nosaka finansējuma pieejamību 2023. gadā – līdz vienošanās par projekta īstenošanu grozījumu apstiprināšanai nodrošināt 206 727 euro no 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Grozījumi uzskatāmi par tehniskiem grozījumiem un sabiedrības līdzdalība nav nepieciešama.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
Tiesību akta projekta izpildē iesaistīta IZM kā ES fondu vadībā iesaistītā atbildīgā iestāde, CFLA kā sadarbības iestāde, IZM kā 8.2.3. SAM 2.kārtas projekta finansējuma saņēmējs, valsts augstskolas kā mērķa grupa.
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās būs nepieciešami grozījumi IZM noslēgtajā vienošanās par 8.2.3. SAM 2.kārtas projekta īstenošanu ar CFLA.
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās būs nepieciešami grozījumi IZM noslēgtajā vienošanās par 8.2.3. SAM 2.kārtas projekta īstenošanu ar CFLA.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi