25-TA-225: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma "Bērzu ceļš" Engures pagastā, Tukuma novadā, nodošanu Tukuma novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 42. panta pirmā daļa un 43. pants, Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punkts un Engures novada domes (pēc administratīvi teritoriālās reformas – Tukuma novada dome; turpmāk – Pašvaldība) 2018. gada 20. decembra lēmums "Par nekustamā īpašuma "Bērzu ceļš", kadastra Nr. 9050 005 1294, atsavināšanas ierosināšanu" (Nr. 12, p. 6)
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts paredz, ievērojot Atsavināšanas likumā ietverto tiesisko regulējumu, atļaut Zemkopības ministrijai bez atlīdzības nodod Pašvaldības īpašumā valstij piederošo nekustamo īpašumu "Bērzu ceļš" (kadastra Nr. 9050 005 1294) – zemes vienību (kadastra apzīmējums 9050 005 1293) 2,44 ha platībā – Engures pagastā, Tukuma novadā, kas nepieciešama pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai saskaņā ar Pašvaldību likumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atsavināšanas likuma 42. panta pirmā daļa noteic, ka valsts nekustamo īpašumu var nodot bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā. Atbilstoši Atsavināšanas likuma 43. pantā ietvertajam regulējumam šā likuma 42. pantā minētajos gadījumos lēmumu par valsts mantas nodošanu īpašumā bez atlīdzības pieņem šā likuma 5. pantā minētā institūcija, t. i., Ministru kabinets, pieņemot par to attiecīgu lēmumu. Ministru kabineta lēmumā par valsts nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā nosaka, kuru atvasinātas publiskas personas funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma izpildei nekustamais īpašums tiek nodots.
Pašvaldības autonomā funkcija – gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību – atbilst Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktā noteiktajam.
Nostiprinot atvasinātas publiskas personas īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, zemesgrāmatā izdarāma atzīme par Ministru kabineta lēmumā noteiktajiem tiesību aprobežojumiem. Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42. panta pirmo daļu, ja nekustamais īpašums vairs netiek izmantots Ministru kabineta lēmumā par valsts nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā norādīto funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma izpildei, atvasināta publiska persona šo īpašumu bez atlīdzības nodod valstij.
Pašvaldības autonomā funkcija – gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību – atbilst Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktā noteiktajam.
Nostiprinot atvasinātas publiskas personas īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, zemesgrāmatā izdarāma atzīme par Ministru kabineta lēmumā noteiktajiem tiesību aprobežojumiem. Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42. panta pirmo daļu, ja nekustamais īpašums vairs netiek izmantots Ministru kabineta lēmumā par valsts nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā norādīto funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma izpildei, atvasināta publiska persona šo īpašumu bez atlīdzības nodod valstij.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2010. gada 31. maija rīkojuma Nr. 297 "Par zemes vienību piederību vai piekritību valstij un nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda attiecīgās ministrijas vai valsts akciju sabiedrības "Privatizācijas aģentūra" personā" (turpmāk – rīkojums Nr. 297) 8. punktā noteikts: saglabāt valsts īpašumā un nodot Zemkopības ministrijas valdījumā šā rīkojuma 8. pielikumā minētās zemes vienības, ko aizņem valsts selekcijas saimniecības, valsts izmēģinājumu saimniecības, valsts zinātniskās pētniecības saimniecības, valsts lauksaimniecības mācību saimniecības un meži saskaņā ar likuma "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatā" 8. panta ceturto daļu, kā arī citas šā rīkojuma 8. pielikumā minētās zemes vienības, kas nepieciešamas Zemkopības ministrijas funkciju izpildei.
Ar rīkojumu Nr. 297 valstij piederošās zemes vienības tika nodotas valdījumā attiecīgajām ministrijām, ņemot vērā katras ministrijas kompetenci, funkcijas un uzdevumus. Ievērojot tobrīd spēkā esošo Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumu Nr. 245 "Zemkopības ministrijas nolikums" (zaudējuši spēku 2019. gada 21. maijā, pašlaik spēkā ir Ministru kabineta 2019. gada 30. aprīļa noteikumi Nr. 187 "Zemkopības ministrijas nolikums") 1. un 4. punktu, kas noteica, ka Zemkopības ministrija ir vadošā valsts pārvaldes iestāde lauksaimniecības, meža un zivsaimniecības nozarēs un tās funkcijas ir izstrādāt lauksaimniecības, meža nozares un zivsaimniecības politiku, organizēt un koordinēt lauksaimniecības, meža nozares un zivsaimniecības politikas īstenošanu, Zemkopības ministrijas valdījumā tika nodota rīkojuma Nr. 297 8. pielikumā minētā zemes vienība (ar kadastra apzīmējumu 9050 005 1191) 5,4 ha platībā.
Saskaņā ar Pašvaldības 2010. gada 20. jūlija sēdes lēmumu (prot. Nr. 8 p. 27) par zemes gabala "Bērzu ceļš Engurē" izveidošanu Pašvaldība nolēma zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 9050 005 1191 (Bērzu ceļa posms 3,4 km garumā, platība 5,4 ha) sadalīt un izveidot divas zemes vienības (zemes vienību ar platību 3,7 ha un zemes vienību ar platību 1,7 ha), iekļaujot katru savā īpašumā. Kadastrālajā uzmērīšanā platības tika precizētas un izveidotas divas atsevišķas zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 9050 005 1191 (3,68 ha) un 9050 005 1293 (2,46 ha).
Zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 9050 005 1191 3,68 ha platībā tika iekļauta īpašuma "Valsts mežs Engure" Engures pagastā, Tukuma novadā (kadastra Nr. 9050 005 1038) sastāvā, un īpašuma tiesības nostiprinātas Engures pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000467303.
Īpašuma tiesības uz zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 9050 005 1293 (turpmāk – Zemes vienība) 2,46 ha platībā tika nostiprinātas Engures pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000578521 uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā nekustamā īpašuma "Bērzu ceļš" Engures pagastā, Tukuma novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 9050 005 1294; turpmāk – nekustamais īpašums "Bērzu ceļš") sastāvā.
Atbilstoši zemes vienības situācijas plānam, kas Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – NĪVKIS) reģistrēts 2018. gada 7. februārī, Zemes vienībā visā tās platībā (2,46 ha) reģistrēti šādi zemes lietošanas veidi: zeme zem ceļiem – 1,93 ha, zeme zem ūdeņiem – 0,53 ha.
Pašvaldība ar 2020. gada 2. jūlija vēstuli Nr. 3-12/441 lūdza Zemkopības ministriju nodot nekustamo īpašumu "Bērzu ceļš" Pašvaldības īpašumā bez atlīdzības tās autonomās funkcijas īstenošanai saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktu, t. i., gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
2020. gada 2. jūlija vēstulei Nr. 3-12/441 pievienots Pašvaldības 2018. gada 20. decembra lēmums "Par nekustamā īpašuma "Bērzu ceļš" kadastra Nr. 9050 005 1294, atsavināšanas ierosināšanu" (protokols Nr. 12, p. 6), kurā norādīts, ka nekustamais īpašums "Bērzu ceļš" nav vēsturiskā meža zeme un mežs zemes vienībā nav reģistrēts, tāpēc atsavināšanai paredzētais nekustamais īpašums atsavināms pēc Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma nosacījumiem. Pašvaldība informē, ka ceļš nav jāveido no jauna, jo tas ir pastāvējis jau vēsturiski un pašlaik ir sliktā tehniskā stāvoklī. NĪVKIS ceļš kā būve nav reģistrēts, bet tas pastāv dabā un nodrošina vietējo iedzīvotāju pārvietošanās iespējas ikdienā, kā arī piekļūšanu saviem īpašumiem.
Akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži" (turpmāk – LVM) ar 2023. gada 29. maija vēstuli Nr. 1-2_0488_101_23_445 informēja Zemkopības ministriju un Pašvaldību, ka konceptuāli neiebilst pret to, ka nekustamā īpašuma "Bērzu ceļš" Zemes vienības daļa ~ 2,44 ha platībā (vairāk vai mazāk precizējama, izstrādājot Zemes ierīcības projektu), kas neietver meža autoceļa "Bērzi–Engure" daļu aptuveni 0,02 ha platībā, tiek nodota Pašvaldībai tās autonomās funkcijas nodrošināšanai, t. i., ceļu būvniecībai un uzturēšanai.
Lai nodalītu meža autoceļa "Bērzi–Engure" daļu aptuveni 0,02 ha platībā, bija nepieciešama Zemes vienības un zemes vienības (ar kadastra apzīmējumu 9050 005 1191) robežu pārkārtošana.
LVM 2025. gada 8. janvāra vēstulē Nr. 4.1-2_005u_101_25_22 informē, ka Tukuma novada dome 2023. gada 4. oktobrī ir pieņēmusi lēmumu ZIPK/1-11.22/23/87 "Par nosacījumiem zemes ierīcības projekta izstrādei" (prot. Nr. 13, 7.§) Zemes vienības un zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9050 005 1191 savstarpējo robežu pārkārtošanai. Pēc robežu pārkārtošanas no nekustamā īpašuma "Bērzu ceļš" sastāvā esošās Zemes vienības ir nodalīta zemes vienības daļa 0,02 ha platībā, un tā, neveidojot jaunu zemes vienību, pievienota nekustamā īpašuma "Valsts mežs Engure" Engures pagastā, Tukuma novadā (kadastra Nr. 9050 005 1038) sastāvā esošajai zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 9050 005 1191. Zemes vienības platība ir mainīta no 2,46 uz 2,44 ha, un zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9050 005 1191 platība ir mainīta no 3,68 uz 3,72 ha. Tādējādi LVM dara zināmu, ka ir iespējams virzīt izskatīšanai Ministru kabinetā jautājumu par nekustamā īpašuma "Bērzu ceļš" atsavināšanu par labu Pašvaldībai.
Saskaņā ar NĪVKIS datiem Zemes vienībai noteikts lietošanas mērķis – zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā – 2,4400 ha. Zemes vienības lietošanas veidi: zeme zem ceļiem – 1,9200 ha un ūdens objektu zeme – 0,5200 ha.
Zemes vienības apgrūtinājumi: Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorija – 2,4400 ha, līdz 10 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos – 0,7000 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar ielu vai ceļu – sarkanā līnija – 0,1800 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju – 0,0700 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu sadales iekārtu – 0,0006 ha.
Ir izveidojusies tāda faktiskā un tiesiskā situācija, ka
1) minētais ceļš nodrošina piekļuvi pie vairākām fiziskām un juridiskām personām piederošiem nekustamajiem īpašumiem;
2) Zemes vienībā esošā inženierbūve (ceļš) nav Zemkopības ministrijas un LVM uzskaitē;
3) Zemes vienības daļa ~ 0,033 ha platībā atrodas Engures ciema robežās un tai ir noteiktas ielas sarkanās līnijas;
4) Zemes vienībā esošais ceļš primāri kalpo kā transporta infrastruktūras objekts, ko izmanto Pašvaldības iedzīvotāji;
5) nekustamais īpašums "Bērzu ceļš" nodrošina Engures ciema sasaisti ar valsts reģionālo autoceļu P128 "Sloka–Talsi";
6) Zemes vienība neietilpst LVM ilgtermiņa mežistrādes līgumu, zemes nomas un LVM medību tiesību nomas līgumu platībās;
7) atbilstoši dabas datu pārvaldības sistēmas "Ozols" datiem Zemes vienībā atrodas trīs īpaši aizsargājamu sugu – gāršas samteņa (Lopinga achine), ošu pļavraibeņa (Hypodryas maturna) un apšu raibeņa (Limenitis populi) – atradnes.
Tādējādi par lietderīgāko rīcību konkrētajā gadījumā uzskatāma Zemes vienības nodošana Pašvaldības īpašumā.
Ar rīkojumu Nr. 297 valstij piederošās zemes vienības tika nodotas valdījumā attiecīgajām ministrijām, ņemot vērā katras ministrijas kompetenci, funkcijas un uzdevumus. Ievērojot tobrīd spēkā esošo Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumu Nr. 245 "Zemkopības ministrijas nolikums" (zaudējuši spēku 2019. gada 21. maijā, pašlaik spēkā ir Ministru kabineta 2019. gada 30. aprīļa noteikumi Nr. 187 "Zemkopības ministrijas nolikums") 1. un 4. punktu, kas noteica, ka Zemkopības ministrija ir vadošā valsts pārvaldes iestāde lauksaimniecības, meža un zivsaimniecības nozarēs un tās funkcijas ir izstrādāt lauksaimniecības, meža nozares un zivsaimniecības politiku, organizēt un koordinēt lauksaimniecības, meža nozares un zivsaimniecības politikas īstenošanu, Zemkopības ministrijas valdījumā tika nodota rīkojuma Nr. 297 8. pielikumā minētā zemes vienība (ar kadastra apzīmējumu 9050 005 1191) 5,4 ha platībā.
Saskaņā ar Pašvaldības 2010. gada 20. jūlija sēdes lēmumu (prot. Nr. 8 p. 27) par zemes gabala "Bērzu ceļš Engurē" izveidošanu Pašvaldība nolēma zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 9050 005 1191 (Bērzu ceļa posms 3,4 km garumā, platība 5,4 ha) sadalīt un izveidot divas zemes vienības (zemes vienību ar platību 3,7 ha un zemes vienību ar platību 1,7 ha), iekļaujot katru savā īpašumā. Kadastrālajā uzmērīšanā platības tika precizētas un izveidotas divas atsevišķas zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 9050 005 1191 (3,68 ha) un 9050 005 1293 (2,46 ha).
Zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 9050 005 1191 3,68 ha platībā tika iekļauta īpašuma "Valsts mežs Engure" Engures pagastā, Tukuma novadā (kadastra Nr. 9050 005 1038) sastāvā, un īpašuma tiesības nostiprinātas Engures pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000467303.
Īpašuma tiesības uz zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 9050 005 1293 (turpmāk – Zemes vienība) 2,46 ha platībā tika nostiprinātas Engures pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000578521 uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā nekustamā īpašuma "Bērzu ceļš" Engures pagastā, Tukuma novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 9050 005 1294; turpmāk – nekustamais īpašums "Bērzu ceļš") sastāvā.
Atbilstoši zemes vienības situācijas plānam, kas Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – NĪVKIS) reģistrēts 2018. gada 7. februārī, Zemes vienībā visā tās platībā (2,46 ha) reģistrēti šādi zemes lietošanas veidi: zeme zem ceļiem – 1,93 ha, zeme zem ūdeņiem – 0,53 ha.
Pašvaldība ar 2020. gada 2. jūlija vēstuli Nr. 3-12/441 lūdza Zemkopības ministriju nodot nekustamo īpašumu "Bērzu ceļš" Pašvaldības īpašumā bez atlīdzības tās autonomās funkcijas īstenošanai saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktu, t. i., gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
2020. gada 2. jūlija vēstulei Nr. 3-12/441 pievienots Pašvaldības 2018. gada 20. decembra lēmums "Par nekustamā īpašuma "Bērzu ceļš" kadastra Nr. 9050 005 1294, atsavināšanas ierosināšanu" (protokols Nr. 12, p. 6), kurā norādīts, ka nekustamais īpašums "Bērzu ceļš" nav vēsturiskā meža zeme un mežs zemes vienībā nav reģistrēts, tāpēc atsavināšanai paredzētais nekustamais īpašums atsavināms pēc Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma nosacījumiem. Pašvaldība informē, ka ceļš nav jāveido no jauna, jo tas ir pastāvējis jau vēsturiski un pašlaik ir sliktā tehniskā stāvoklī. NĪVKIS ceļš kā būve nav reģistrēts, bet tas pastāv dabā un nodrošina vietējo iedzīvotāju pārvietošanās iespējas ikdienā, kā arī piekļūšanu saviem īpašumiem.
Akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži" (turpmāk – LVM) ar 2023. gada 29. maija vēstuli Nr. 1-2_0488_101_23_445 informēja Zemkopības ministriju un Pašvaldību, ka konceptuāli neiebilst pret to, ka nekustamā īpašuma "Bērzu ceļš" Zemes vienības daļa ~ 2,44 ha platībā (vairāk vai mazāk precizējama, izstrādājot Zemes ierīcības projektu), kas neietver meža autoceļa "Bērzi–Engure" daļu aptuveni 0,02 ha platībā, tiek nodota Pašvaldībai tās autonomās funkcijas nodrošināšanai, t. i., ceļu būvniecībai un uzturēšanai.
Lai nodalītu meža autoceļa "Bērzi–Engure" daļu aptuveni 0,02 ha platībā, bija nepieciešama Zemes vienības un zemes vienības (ar kadastra apzīmējumu 9050 005 1191) robežu pārkārtošana.
LVM 2025. gada 8. janvāra vēstulē Nr. 4.1-2_005u_101_25_22 informē, ka Tukuma novada dome 2023. gada 4. oktobrī ir pieņēmusi lēmumu ZIPK/1-11.22/23/87 "Par nosacījumiem zemes ierīcības projekta izstrādei" (prot. Nr. 13, 7.§) Zemes vienības un zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9050 005 1191 savstarpējo robežu pārkārtošanai. Pēc robežu pārkārtošanas no nekustamā īpašuma "Bērzu ceļš" sastāvā esošās Zemes vienības ir nodalīta zemes vienības daļa 0,02 ha platībā, un tā, neveidojot jaunu zemes vienību, pievienota nekustamā īpašuma "Valsts mežs Engure" Engures pagastā, Tukuma novadā (kadastra Nr. 9050 005 1038) sastāvā esošajai zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 9050 005 1191. Zemes vienības platība ir mainīta no 2,46 uz 2,44 ha, un zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9050 005 1191 platība ir mainīta no 3,68 uz 3,72 ha. Tādējādi LVM dara zināmu, ka ir iespējams virzīt izskatīšanai Ministru kabinetā jautājumu par nekustamā īpašuma "Bērzu ceļš" atsavināšanu par labu Pašvaldībai.
Saskaņā ar NĪVKIS datiem Zemes vienībai noteikts lietošanas mērķis – zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā – 2,4400 ha. Zemes vienības lietošanas veidi: zeme zem ceļiem – 1,9200 ha un ūdens objektu zeme – 0,5200 ha.
Zemes vienības apgrūtinājumi: Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorija – 2,4400 ha, līdz 10 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos – 0,7000 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar ielu vai ceļu – sarkanā līnija – 0,1800 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju – 0,0700 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu sadales iekārtu – 0,0006 ha.
Ir izveidojusies tāda faktiskā un tiesiskā situācija, ka
1) minētais ceļš nodrošina piekļuvi pie vairākām fiziskām un juridiskām personām piederošiem nekustamajiem īpašumiem;
2) Zemes vienībā esošā inženierbūve (ceļš) nav Zemkopības ministrijas un LVM uzskaitē;
3) Zemes vienības daļa ~ 0,033 ha platībā atrodas Engures ciema robežās un tai ir noteiktas ielas sarkanās līnijas;
4) Zemes vienībā esošais ceļš primāri kalpo kā transporta infrastruktūras objekts, ko izmanto Pašvaldības iedzīvotāji;
5) nekustamais īpašums "Bērzu ceļš" nodrošina Engures ciema sasaisti ar valsts reģionālo autoceļu P128 "Sloka–Talsi";
6) Zemes vienība neietilpst LVM ilgtermiņa mežistrādes līgumu, zemes nomas un LVM medību tiesību nomas līgumu platībās;
7) atbilstoši dabas datu pārvaldības sistēmas "Ozols" datiem Zemes vienībā atrodas trīs īpaši aizsargājamu sugu – gāršas samteņa (Lopinga achine), ošu pļavraibeņa (Hypodryas maturna) un apšu raibeņa (Limenitis populi) – atradnes.
Tādējādi par lietderīgāko rīcību konkrētajā gadījumā uzskatāma Zemes vienības nodošana Pašvaldības īpašumā.
Risinājuma apraksts
Ievērojot Pašvaldības lūgumu par Zemes vienības nodošanu bez atlīdzības Pašvaldības īpašumā tās autonomo funkciju īstenošanai, Zemkopības ministrija ir sagatavojusi atbilstošu rīkojuma projektu, kas paredz saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42. panta pirmo daļu un 43. pantu atļaut Zemkopības ministrijai nodot bez atlīdzības Pašvaldības īpašumā Zemes vienību, lai saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktu to izmantotu Pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai.
Nekustamajam īpašumam "Bērzu ceļš" ir noteikti vairāki apgrūtinājumi, tostarp aizsargjoslas. Aizsargjoslu veidus un to funkcijas, kā arī saimnieciskās darbības aprobežojumus aizsargjoslās reglamentē Aizsargjoslu likums. Pašvaldībai, izmantojot nekustamo īpašumu "Bērzu ceļš", būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam, kā arī citos normatīvajos aktos noteiktā kārtība rīcībai ar nekustamo īpašumu atbilstoši konkrētajam apgrūtinājumam.
Pēc Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas nekustamais īpašums "Bērzu ceļš" ar nodošanas un pieņemšanas aktu tiks nodots Pašvaldībai.
Pašvaldībai pārņemot nekustamo īpašumu "Bērzu ceļš" bez atlīdzības savā īpašumā, tas būs publiski pieejams, nodrošinās vietējo iedzīvotāju pārvietošanās iespējas ikdienā, kā arī piekļūšanu saviem īpašumiem, tāpēc secināms, ka nekustamais īpašums "Bērzu ceļš" netiks izmantots saimnieciskajai darbībai un nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi, nododot nekustamo īpašumu Pašvaldības īpašumā.
Nekustamajam īpašumam "Bērzu ceļš" ir noteikti vairāki apgrūtinājumi, tostarp aizsargjoslas. Aizsargjoslu veidus un to funkcijas, kā arī saimnieciskās darbības aprobežojumus aizsargjoslās reglamentē Aizsargjoslu likums. Pašvaldībai, izmantojot nekustamo īpašumu "Bērzu ceļš", būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam, kā arī citos normatīvajos aktos noteiktā kārtība rīcībai ar nekustamo īpašumu atbilstoši konkrētajam apgrūtinājumam.
Pēc Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas nekustamais īpašums "Bērzu ceļš" ar nodošanas un pieņemšanas aktu tiks nodots Pašvaldībai.
Pašvaldībai pārņemot nekustamo īpašumu "Bērzu ceļš" bez atlīdzības savā īpašumā, tas būs publiski pieejams, nodrošinās vietējo iedzīvotāju pārvietošanās iespējas ikdienā, kā arī piekļūšanu saviem īpašumiem, tāpēc secināms, ka nekustamais īpašums "Bērzu ceļš" netiks izmantots saimnieciskajai darbībai un nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi, nododot nekustamo īpašumu Pašvaldības īpašumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta" 12. punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmie valsts nekustamie īpašumi nav nepieciešami citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju īstenošanai, rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks ievērots noteikumos noteiktais pienākums. Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju īstenošanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Tukuma novada pašvaldības iedzīvotāji
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Tukuma novada pašvaldības iedzīvotāji
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projekts neskar valsts budžetu. Izdevumus saistībā ar Zemes vienības reģistrēšanu zemesgrāmatā uz Tukuma novada pašvaldības vārda un izdevumus, kas saistīti ar Zemes vienības uzturēšanu, segs Tukuma novada pašvaldība no saviem budžeta līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kuri būtiski maina esošo regulējumu, ietekmē sabiedrībai nozīmīgas iniciatīvas un procesus, paredz ieviest reformu izstrādes un īstenošanas procesu un skar publiskā finansējuma plānošanu. Tā kā šis projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā un Ministru kabineta tīmekļvietnes sadaļā "Tiesību aktu projekti".
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā un Ministru kabineta tīmekļvietnes sadaļā "Tiesību aktu projekti".
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Zemkopības ministrija
- AS "Latvijas valsts meži"
- Tukuma novada pašvaldība
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Projekta izpildi nodrošinās Zemkopības ministrija, akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži" un Tukuma novada pašvaldība.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi