Anotācija (ex-ante)

22-TA-3381: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 398 "Noteikumi par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 5.jūlija noteikumos Nr. 398 "Noteikumi par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību”” (turpmāk - projekts) pēc savas iniciatīvas saskaņā ar Augstskolu likuma 46.panta trešo daļu, Izglītības likuma 9.panta trešo daļu, 14.panta 33.punktu un Vispārējās izglītības likuma 4.panta 12.punktu. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir precizēt un aktualizēt kārtību, kādā notiek valsts pārbaudījumi akreditētu izglītības iestāžu īstenotajās izglītības programmās, atbilstoši spēkā esošajām tiesību normām un situācijai.  
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Spēkā esošie Ministru kabineta 2022. gada 5.jūlija noteikumi Nr. 398 "Noteikumi par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību” (turpmāk – Noteikumi Nr.398) nosaka centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību akreditētās vispārējās izglītības programmās. 
 
Noteikumi Nr. 398 paredz eksāmena mutvārdu daļas norisi vienā telpā gan tiem izglītojamiem, kuri kārto mutvārdu eksāmenu, gan tiem izglītojamiem, kuri tajā pašā laikā gatavojas mutvārdu eksāmena kārtošanai. 
 
Noteikumos Nr. 398 noteikts, ka Valsts izglītības satura centrs nosaka atšķirīgus valsts pārbaudes darbu norises darbību laikus un atbalsta pasākumus izglītojamiem ar speciālām vajadzībām, kuriem ir Valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinums par atbilstošas izglītības programmas īstenošanu vai par izglītojamā speciālām vajadzībām un atbalsta pasākumu nepieciešamību vispārējās izglītības apguvē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022.gada 11.augustā stājušies spēkā grozījumi Izglītības likuma 11.panta otrajā daļā, kas paredz, ka valsts atzītu izglītības dokumentu izsniedz izglītojamam, kas akreditētā izglītības iestādē ir ieguvis licencētai izglītības programmai atbilstošu izglītību. 

Noteikumi Nr. 398 šobrīd neparedz kārtību kā 9.klases izglītojamais apliecina, ka ir iepazinies ar noteikumu Nr. 398 prasībām.
 
Noteikumi Nr. 398 paredz, ka katrā eksāmena mutvārdu daļas telpā atrodas izglītojamie, kuri kārto eksāmenu. Tomēr eksāmena mutvārdu daļas norises organizēšanas prakse liecina, ka būtu nepieciešams paredzēt atsevišķu telpu tiem izglītojamiem, kuri gatavojas mutvārdu eksāmena kārtošanai, lai viņi netraucētu tos izglītojamos, kuri tajā pašā laikā jau kārto mutvārdu eksāmenu. 
 
Noteikumos Nr.398 paredzēts, ka Valsts izglītības satura centrs var noteikt atbalsta pasākumus tikai tiem izglītojamiem ar speciālām vajadzībām, kuriem ir Valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinums. Ņemot vērā, ka, sākot ar 2022./2023.mācību gadu, arī 9.klašu izglītojamie kārtos valsts pārbaudes darbus centralizēto eksāmenu formā, būtiski pieaugs to izglītojamo skaits, kuriem būtu nepieciešams Valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinums atbalsta pasākumu piemērošanai centralizētajos eksāmenos. Esošās Noteikumu Nr.398 attiecīgās normas turpmāka piemērošana radīs nesamērīgu administratīvo slogu izglītojamiem, viņu vecākiem un izglītības iestādēm un Valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas un Valsts izglītības satura centra administratīvo resursu papildus izlietojumu. 
Bez tam Noteikumi Nr.398 šobrīd neparedz atšķirīgus valsts pārbaudes darbu norises darbību laikus diasporas locekļu bērniem, kuri saskaņā ar Valsts izglītības informācijas sistēmas datiem apgūst vispārējās pamatizglītības programmu tālmācības formā Latvijas izglītības iestādē un vienlaicīgi turpina pamatizglītības ieguvi ārvalsts izglītības iestādē, un atbalsta pasākumus valsts pārbaudes darbos Ukrainas civiliedzīvotājiem.

Sākoties pieteikumu reģistrēšanai Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā (turpmāk – informācijas sistēma), identificēts, ka ne visiem izglītojamiem vidējās izglītības pakāpē ir pieejami subjekta identitātes pārbaudes rīki informācijas sistēmā.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz precizēt Noteikumu Nr.398 1.punkta un 6.1.apakšpunkta redakcijas atbilstoši Izglītības likuma 11.panta otrajā daļā lietotajai terminoloģijai.

Projektā precizēta kārtība, kādā 9.klašu izglītojamie tiek iepazīstināti ar Noteikumu Nr.398 prasībām, paredzot, ka to veiks izglītības iestādes vadītāja norīkota persona, izdarot informācijas sistēmā atzīmi par izglītojamo iepazīstināšanu ar noteikumiem. Precizēta arī kārtība gadījumam, ja 9.klases izglītojamais vēlas mainīt izvēlētos eksāmenus (piemēram, svešvalodu). Projektā paredzēts, ka izvēlēto eksāmenu maiņu informācijas sistēmā veic izglītības iestādes vadītāja norīkota persona, pamatojoties uz pilngadīga izglītojamā vai nepilngadīga izglītojamā likumiskā pārstāvja iesniegumu.
Projektā izdarīti tehniski grozījumi, apvienojot vienā jēdzienā “eksāmena vadītājs” atsevišķu eksāmena daļu  - rakstu daļas, mutvārdu daļas vai praktiskā daļas – vadītājus. Līdz ar to veikti nepieciešami precizējumi vairākos Noteikumu Nr.398 punktos un apakšpunktos.
 
Sākot ar 2022./2023.mācību gadu valsts pārbaudes darbus centralizēto eksāmenu formā kārtos arī 9.klašu izglītojamie, līdz ar to būtiski pieaugs to izglītojamo skaits, kuriem būtu nepieciešams piemērot atbalsta pasākumus. Lai neradītu papildus administratīvo slogu izglītojamiem, viņu vecākiem un izglītības iestādēm, kā arī lai nepalielinātu Valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas un Valsts izglītības satura centra administratīvos resursus, projekts paredz, ka Valsts izglītības satura centrs nosaka atšķirīgus valsts pārbaudes darbu norises darbību laikus un atbalsta pasākumus izglītojamiem, kuriem ir Valsts pedagoģiski medicīniskās vai pašvaldības pedagoģiski medicīniskās komisijas (turpmāk – pedagoģiski medicīniskā komisija) atzinums par atbilstošas izglītības programmas īstenošanu vai pedagoģiski medicīniskās komisijas, logopēda, skolotāja logopēda, speciālā pedagoga, izglītības vai klīniskā psihologa atzinums par izglītojamam nepieciešamajiem atbalsta pasākumiem mācību procesa un valsts pārbaudes darbu laikā, pamatojoties uz pilngadīga izglītojamā vai nepilngadīga izglītojamā likumiskā pārstāvja iesniegumu, kas līdz attiecīgā mācību gada 1.martam iesniegts izglītības iestādēs vadītājam. Projektā paredzēts, ka valsts pārbaudes darbos piemēro tos atbalsta pasākumus, kādi paredzēti atbilstošajam traucējuma veidam un kādus izglītojamais ir saņēmis izglītības programmas īstenošanas procesā. Līdzvērtīgas normas ir ietvertas arī Ministru kabineta 2013.gada 17.decembra noteikumu Nr.1510 “Valsts pārbaudījumu norises kārtība” 13. un 14.punktos. Tādējādi projektā iekļautais regulējums veidos vienotu pieeju attiecībā uz atbalsta pasākumu piemērošanu gan centralizētajos eksāmenos, gan necentralizētajos valsts pārbaudes darbos. 
Lai mazinātu izglītības iestāžu un Valsts izglītības satura centra administratīvo slogu, projekts nosaka pienākumu izglītības iestādei informācijas sistēmā ierakstīt izglītojamam piemērojamos atbalsta pasākumus. 
 
Projekts paredz, ka Valsts izglītības satura centrs nosaka atšķirīgus valsts pārbaudes darbu norises darbību laikus diasporas locekļu bērniem, kuri saskaņā ar Valsts izglītības informācijas sistēmas datiem apgūst vispārējās pamatizglītības programmu tālmācības formā Latvijas izglītības iestādē un vienlaicīgi turpina pamatizglītības ieguvi ārvalsts izglītības iestādē. Lai apliecinātu izglītības ieguvi ārvalsts izglītības iestādē, diasporas locekļi iesniedz ārvalsts izglītības iestādes izdotu apliecinājumu Latvijas izglītības iestādē līdz attiecīgā mācību gada 1.martam. 
 
Projektā paredzēts, ka Valsts izglītības satura centrs nosaka atšķirīgus valsts pārbaudes darbu norises darbību laikus un atbalsta pasākumus Ukrainas civiliedzīvotājiem. Ņemot vērā, ka Ukrainas civiliedzīvotāju latviešu valodas zināšanu līmenis nav līdzvērtīgs Latvijas izglītojamo latviešu valodas zināšanu līmenim, nepieciešams pagarināt centralizēto eksāmenu izpildes laiku un piemērot Ukrainas civiliedzīvotājiem atbalsta pasākumus eksāmenu kārtošanā, lai atbalstītu Ukrainas civiliedzīvotāju latviešu valodas lietojumu, eksāmenu laikā nodrošinot tekstu tulkošanas iespēju no latviešu valodas uz ukraiņu valodu un otrādi, kā arī nodrošinot matemātikas eksāmenu materiālus ukraiņu valodā. Projektā paredzēts, ka centralizēto eksāmenu izpildes laika pagarināšanas un atbalsta pasākumu piemērošanas dēļ Ukrainas civiliedzīvotāji eksāmena rakstu daļu kārto atsevišķā telpā.

Lai nodrošinātu iespēju informācijas sistēmā visiem izglītojamiem vidējās izglītības pakāpē pieteikties eksāmeniem, veikt izmaiņas pieteikumā, kā arī iesniegt eksāmenu piekļuves materiālus, projektā paredzēts, ka izmaiņas informācijas sistēmā veic izglītības iestādes vadītāja norīkota persona, pamatojoties uz pilngadīga izglītojamā vai nepilngadīga izglītojamā likumiskā pārstāvja iesniegumu.

Projekts precizē eksāmena mutvārdu daļas norises kārtību, paredzot atsevišķu telpu izglītojamiem, kuri gatavojas eksāmena mutvārdu daļas kārtošanai. Telpā vienlaicīgi var atrasties izglītojamie, kuri gatavojas dažādu eksāmenu mutvārdu daļai, ja mutvārdu daļa izglītības iestādē vienlaicīgi norisinās diviem vai vairāk eksāmeniem. Lai pārraudzītu izglītojamo sagatavošanās procesu atsevišķajā telpā izglītojamiem, kuri gatavojas eksāmena mutvārdu daļas kārtošanai atbilstoši valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem, projekts paredz pienākumu izglītības iestādei norīkot par eksāmena mutvārdu daļas vadītāju izglītības iestādes pedagogu. 

Projektā precizēta izglītības iestādes vadītāja pienākumu izpildes kārtība eksāmenu norises sagatavošanā. Projektā precizēts personu saraksts, kuras var atrasties eksāmena praktiskās daļas norises telpā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Izglītojamie, kas kārto eksāmenus par pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības ieguvi. Izglītības speciālisti, centra darbinieki, kas iesaistīti valsts pārbaudes darbu nodrošināšanā.
Ietekmes apraksts
Izglītojamie katru gadu izglītības iestādēs kārtos valsts pārbaudes darbus par pamatizglītības vai vispārējās vidējās izglītības programmu apguvi. Izglītības speciālisti, centra darbinieki nodrošinās valsts pārbaudes darbu norisi. 
Juridiskās personas
  • Izglītības iestādes
Ietekmes apraksts
Valsts pārbaudes darbos iesaistītās institūcijas nodrošinās valsts pārbaudes darbu norisi. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija, Valsts izglītības satura centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Ja līdz sabiedrības līdzdalības procesa beigām tiks saņemti sabiedrības pārstāvju viedokļi, tad attiecīgi tie tiks vērtēti noteikumu projekta saskaņošanas procesā un attiecīgi tiks precizēts noteikumu projekts un tā anotācija pirms noteikumu projekta iesniegšanas izskatīšanai Ministru kabineta sēdē. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības iestādes, kuras īsteno vispārējās pamatizglītības programmas, vispārējās vidējās izglītības programmas, profesionālās vidējās izglītības un arodizglītības programmas, pašvaldības izglītības speciālisti vai izglītības pārvaldes, augstākās izglītības iestādes, ar kurām centrs ir noslēdzis līgumu par valsts pārbaudījumu norises organizēšanu.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
bērniem tiks atvieglota eksāmenu norise - labvēlīgāka kārtošana.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi