Anotācija

23-TA-1511: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots, pamatojoties uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta piecpadsmito daļu, lai efektivizētu valsts budžeta līdzekļu izlietojumu un nodrošinātu vienveidīgāku praksi valsts atbalsta līdzekļu piešķiršanā komerciālajiem elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem (radio un televīzijām).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir nodrošināt vienveidīgāku praksi valsts atbalsta piešķiršanā komerciālajiem elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem (radio un televīzijām), kā arī efektīvāku valsts budžeta līdzekļu izlietojumu konkursa procedūru mediju atbalstam organizēšanā, tās veicot vienā (nevis divās) valsts institūcijā – Sabiedrības integrācijas fondā (turpmāk – SIF).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Patlaban valsts atbalstu medijiem piešķir SIF, kas ir specializējies šajā jomā, tajā skaitā šajā institūcijā ir pieejami kvalificēti cilvēkresursi minētā uzdevuma izpildei. Vienlaikus SIF organizētajos konkursos mediju iesniegtos projektu pieteikumus izvērtē starpinstitucionāla ekspertu grupa – vērtēšanas komisija. Savukārt Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (turpmāk – NEPLP) budžetā ir finanšu līdzekļi 500 000 euro apmērā ik gadu komerciālo elektronisko plašsaziņas līdzekļu (radio un televīzijas) digitālās kapacitātes stiprināšanai 2022., 2023. un 2024.gadā. Šī atbalsta sniegšana ir saskaņota ar Eiropas Komisijas Konkurences ģenerāldirektorātu, par to 2023.gada 16.maijā pieņemts lēmums “SA.103705 (2022/N) – Latvija - Atbalsts komerciālās televīzijas un radio apraides digitalizācijai”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
NEPLP budžetā ir finanšu līdzekļi 500 000 euro apmērā ik gadu komerciālo elektronisko plašsaziņas līdzekļu (radio un televīzijas) digitālās kapacitātes stiprināšanai 2022., 2023. un 2024.gadā. Atbalsta sniegšana ir saskaņota ar Eiropas Komisijas Konkurences ģenerāldirektorātu, par to 2023.gada 16.maijā pieņemts lēmums “SA.103705 (2022/N) – Latvija - Atbalsts komerciālās televīzijas un radio apraides digitalizācijai”. Plānoto pasākumu “Komerciālo elektronisko plašsaziņas līdzekļu kapacitātes stiprināšana (stiprināt komerciālo elektronisko plašsaziņas līdzekļu tehnoloģisko bāzi un infrastruktūru, veicinot to digitalizāciju, personāla izaugsmi, atbilstoši mūsdienu, prasībām nodrošinot mediju kapacitātes celšanu)” varēja īstenot tikai pēc saskaņojuma saņemšanas no Eiropas Komisijas Konkurences ģenerāldirektorāta.

2023.gadā šim mērķim ir plānots finansējums šādā apmērā:
 
  2023.gads (euro) 2024.gads (euro) 2025.gads (euro) 2026.gads (euro)
Likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un vidēja termiņa ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam”, kā arī NEPLP bāzes izdevumos 2024.-2026.gadam 500 000 500 000 500 000 500 000
Ar Finanšu ministrijas 2023.gada 25.maija rīkojumu Nr.148 pārdalītais finansējums no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” budžeta programmas 01.00.00 “Apropriācijas rezerve” 500 000      
Kopā: 1 000 000 500 000 500 000 500 000

Lai efektivizētu valsts budžeta līdzekļu izlietojumu un nodrošinātu vienveidīgāku praksi valsts atbalsta līdzekļu piešķiršanā komerciālajiem elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem (radio un televīzijām), nepieciešama vienota pieeja līdzekļu piešķiršanai mediju turpmākam atbalstam, vienlaikus rosinot komerciālajiem elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem (radio un televīzijām) finansējuma administrēšanu uzticēt vienai institūcijai. Arī Valsts kontrole 2020.gadā ir sniegusi priekšlikumu Ministru kabinetam, rosinot elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem (radio un televīzijām) finansējuma administrēšanu uzticēt vienai institūcijai.
Tāpat ir stājušās spēkā izmaiņas normatīvajā regulējumā, kuras vairs neparedz sabiedriskā pasūtījuma nodrošināšanu komerciālajiem elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem (radio un televīzijām).
Savukārt kopš 2022.gada ir būtiski palielinājušies NEPLP pienākumi attiecībā uz Latvijas informatīvās telpas aizsardzību, tomēr esošo pienākumu veikšanai cilvēkresursi piešķirti tikai daļēji, tādējādi NEPLP rīcībā ir ierobežoti cilvēkresursi minētā finansējuma ātrai apguvei, vienlaikus cita valsts institūcija – SIF ir specializējies valsts atbalsta piešķiršanā medijiem, šajā institūcijā pieejami specializēti cilvēkresursi, institūcijai ir pieredze un zināšanas efektīvai valsts budžeta finansējuma piešķiršanai medijiem. Papildus norādāms, ka atbalsta medijiem piešķiršana vienā institūcijā ir efektīvāka valsts līdzekļu izlietošana, nekā konkursa procedūru organizēšana divās institūcijās.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz apropriācijas pārdali no budžeta resora “47. Radio un televīzijas regulators” uz budžeta resoru “08. Sabiedrības integrācijas fonds” 600 000 euro apmērā, lai efektivizētu valsts budžeta līdzekļu izlietojumu un nodrošinātu vienveidīgāku praksi valsts atbalsta līdzekļu piešķiršanā komerciālajiem elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem (radio un televīzijām), tādējādi SIF papildus līdz šim piešķiramajiem valsts atbalsta mehānismiem medijiem īstenotu arī valsts atbalsta piešķiršanu komerciālajiem elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem (radio un televīzijām) digitālās kapacitātes stiprināšanai. Minētajam mērķim tiktu novirzīti 600 000 euro no 1 000 000 euro, kas, kā minēts iepriekš, ir 2023.gadā paredzēti NEPLP budžetā komerciālo elektronisko plašsaziņas līdzekļu (radio un televīzijas) digitālās kapacitātes stiprināšanai. Atlikušie 400 000 euro saskaņā ar Ministru prezidenta 2023.gada 21.marta rezolūciju Nr.23-MPI-16 tiks novirzīti, lai nodrošinātu resursus veselības nozarei atbilstoši Deklarācijā par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību tik novirzīti veselības nozarei.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ir izvērtēta valsts atbalsta konkursa procedūras organizēšana NEPLP ietvaros, tomēr ierobežoto cilvēkresursu dēļ tā nebūtu tik ātra un efektīva kā SIF.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Paredzēta finansējuma pārdale no budžeta resora “47. Radio un televīzijas regulators” programmas 01.00.00 “Nozares vadība” uz budžeta resora “08. Sabiedrības integrācijas fonds” programmu 04.00.00 “Mediju projektu īstenošana” 600 000 euro apmērā, lai stiprinātu komerciālo elektronisko plašsaziņas līdzekļu tehnoloģisko bāzi un infrastruktūru, veicinot to digitalizāciju un personāla izaugsmi, kā arī atbilstoši mūsdienu prasībām nodrošinot mediju kapacitātes celšanu.

Kā minēts iepriekš, 2023.gadā NEPLP budžetā komerciālo elektronisko plašsaziņas līdzekļu (radio un televīzijas) digitālās kapacitātes stiprināšanai ir pieejams finansējums 1 000 000 euro, no kuriem SIF administrētai atbalsta programmai (turpmāk – SIF programma) tiks novirzīti 600 000 euro 2023.gadā un 500 000 euro ik gadu no 2024.gada līdz 2026.gadam.

Šajā finansējumā, kurš tiks novirzīts SIF programmai, ir ietverti arī šīs programmas administrēšanas izdevumi, tāpēc papildu līdzekļi šādam mērķim nav nepieciešami.

SIF Programmas administrēšanas izmaksas ietver Programmas koordinatora un vērtēšanas komisijas locekļu atlīdzību, kā arī izdevumus par informāciju sistēmu uzturēšanu, sakaru un interneta pakalpojumiem, komunālajiem maksājumiem un telpu nomu. Programmas koordinators veiks finanšu līdzekļu sadalīšanu, to uzraudzību – iesniegto starpatskaišu un gala atskaišu pārbaudi un konsultāciju sniegšanu projektu dalībniekiem. Ņemot vērā sadalāmās summas apjomu, aplēsts, ka būs nepieciešams piesaistīt pilnas slodzes darbinieku uz šo projektu administrēšanu (ārštata darbinieks uz projekta realizācijas laiku).

2023.gadā SIF programmas administrēšanas izdevumi ir paredzēti 20 160 euro apmērā.
1. Saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 21.jūnija noteikumiem Nr.361 “Noteikumi par valsts institūciju amatpersonu un darbinieku darba samaksu un tās noteikšanas kārtību, kā arī par profesijām un specifiskajām jomām, kurām piemērojams tirgus koeficients” SIF programmas koordinatora amats atbilst 10.mēnešalgu grupai (39.2.saime, II līmenis), ar maksimālo atlīdzības apmēru 1 999 euro:
- izmaksas mēnesī: 1 999 euro (mēnešalga) + 472 euro (darba devēja sociālās iemaksas) = 2 471 euro;
- izmaksas 6 mēnešiem: 2 471 euro x 6 mēneši = 14 826 euro.

2. Atlīdzība projektu pieteikumu vērtēšanas komisijas locekļiem 2 610 euro:
- 30 pieteikumi x 2 eksperti x 4 stundas x 7,65 euro = 1 836 euro + darba devēja sociālās iemaksas = 2 269 euro;
- dalība 3 sēdēs x 2 stundas x 6 eksperti x 7,65 euro = 276 euro + darba devēja sociālās iemaksas = 341 euro.

3. SIF programmas administrēšanas izmaksas ir 2 724 euro, tai skaitā izdevumi par informāciju sistēmu uzturēšanu, sakaru un interneta pakalpojumiem,  komunālajiem maksājumiem un telpu nomu, kuras tiek daļēji attiecinātas no SIF administrētajām programmām piešķirtā finansējuma.

2024.gadā SIF programmas administrēšanai paredzēti izdevumi 40 840 euro apmērā.
1. SIF programmas administratora izmaksas mēnesī: 1 999 euro (mēnešalga) + 472 euro (darba devēja sociālās iemaksas) = 2 471 euro:
- izmaksas 12 mēnešiem: 2 471 euro x 12 mēneši = 29 652 euro;
- apdrošināšanas polises izmaksas – 426 euro.
Mainoties atlīdzības skalas viduspunktam, mēnešalgas apmērs var tikt pārskatīts.

2. Atlīdzība projektu pieteikumu vērtēšanas komisijas locekļiem 2 610 euro:
- 30 pieteikumi x 2 eksperti x 4 stundas x 7,65 euro = 1 836 euro + darba devēja sociālās iemaksas = 2 269 euro;
- dalība 3 sēdēs x 2 stundas x 6 eksperti x 7,65 euro = 276 euro + darba devēja sociālās iemaksas = 341 euro.

3. SIF programmas administrēšanas izmaksas ir 8 152 euro, tai skaitā izdevumi par informāciju sistēmu uzturēšanu, sakaru un interneta pakalpojumiem,  komunālajiem maksājumiem un telpu nomu, kuras tiek daļēji attiecinātas no SIF administrētajām programmām piešķirtā finansējuma.

2025.gadā SIF programmas administrēšanai paredzēti izdevumi 40 840 euro apmērā.
1. SIF programmas administratora izmaksas mēnesī: 1 999 euro (mēnešalga) + 472 euro (darba devēja sociālās iemaksas) = 2 471 euro:
- izmaksas 12 mēnešiem: 2 471 euro x 12 mēneši = 29 652 euro;
- apdrošināšanas polises izmaksas – 426 euro.
Mainoties atlīdzības skalas viduspunktam, mēnešalgas apmērs var tikt pārskatīts.

2. Atlīdzība projektu pieteikumu vērtēšanas komisijas locekļiem 2 610 euro:
- 30 pieteikumi x 2 eksperti x 4 stundas x 7,65 euro = 1 836 euro + darba devēja sociālās iemaksas = 2 269 euro;
- dalība 3 sēdēs x 2 stundas x 6 eksperti x 7,65 euro = 276 euro + darba devēja sociālās iemaksas = 341 euro.

3. SIF programmas administrēšanas izmaksas ir 8 152 euro, tai skaitā izdevumi par informāciju sistēmu uzturēšanu, sakaru un interneta pakalpojumiem,  komunālajiem maksājumiem un telpu nomu, kuras tiek daļēji attiecinātas no SIF administrētajām programmām piešķirtā finansējuma.

2026.gadā SIF programmas administrēšanai paredzēti izdevumi 40 840 euro apmērā.
1. SIF programmas administratora izmaksas mēnesī: 1 999 euro (mēnešalga) + 472 euro (darba devēja sociālās iemaksas) = 2 471 euro;
- izmaksas 12 mēnešiem: 2 471 euro x 12 mēneši = 29 652 euro;
- apdrošināšanas polises izmaksas – 426 euro.
Mainoties atlīdzības skalas viduspunktam, mēnešalgas apmērs var tikt pārskatīts.

2. Atlīdzība projektu pieteikumu vērtēšanas komisijas locekļiem 2 610 euro:
- 30 pieteikumi x 2 eksperti x 4 stundas x 7,65 euro = 1 836 euro + darba devēja sociālās iemaksas = 2 269 euro;
- dalība 3 sēdēs x 2 stundas x 6 eksperti x 7,65 euro = 276 euro + darba devēja sociālās iemaksas = 341 euro.

3. SIF programmas administrēšanas izmaksas ir 8 152 euro, tai skaitā izdevumi par informāciju sistēmu uzturēšanu, sakaru un interneta pakalpojumiem,  komunālajiem maksājumiem un telpu nomu, kuras tiek daļēji attiecinātas no SIF administrētajām programmām piešķirtā finansējuma.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Kultūras ministrija, Sabiedrības integrācijas fonds, Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi