Anotācija (ex-ante)

24-TA-984: Likumprojekts starptautiskā līguma apstiprināšanai (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Latvijas Republikas un Ziemeļu Investīciju bankas uzņemošās valsts līgumu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts ir sagatavots, pamatojoties uz 2004. gada 11. februārī noslēgtā Līguma starp Dāniju, Igauniju, Somiju, Islandi, Latviju, Lietuvu, Somiju, Norvēģiju un Zviedriju par Ziemeļu Investīciju banku 1.panta 2.daļu, kā arī, Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumu Nr. 239 “Finanšu ministrijas nolikums” 6.6. apakšpunktu.  

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts ir izstrādāts, lai apstiprinātu "Latvijas Republikas un Ziemeļu Investīciju bankas uzņemošās valsts līgumu” (turpmāk – Uzņemošās valsts līgums), kas noteiks Pārstāvniecībai Rīgā, attiecībā uz tās darbību Latvijas teritorijā tādu pašu starptautiskai organizācijai paredzētu režīmu kā Ziemeļu Investīciju bankai (turpmāk -NIB), kurai ir starptautiskas juridiskas personas statuss un pilnīga tiesībspēja saskaņā ar Dalības līguma 1. pantu, un nostiprinās juridisko bāzi pārstāvniecības funkcionēšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
NIB ir starptautiska finanšu institūcija, kas tika nodibināta 1975. gada 4. decembrī uz “Līguma starp Dāniju, Somiju, Islandi, Norvēģiju un Zviedriju” pamata. 1994. gada 9. augustā tika noslēgts "Līgums starp Ziemeļu Investīciju banku un Latvijas Republiku”, kas regulē NIB darbību Latvijā un NIB darbinieku statusu. Latvija par NIB akcionāru kļuva 2004. gada 11. februārī, kad tika noslēgts “Līgums starp Dāniju, Igauniju, Somiju, Islandi, Latviju, Lietuvu, Somiju, Norvēģiju un Zviedriju par Ziemeļu Investīciju banku”(turpmāk - Dalības līgums), paplašinot NIB dalībvalstu sastāvu ar Lietuvu, Latviju un Igauniju kā pilntiesīgām NIB dalībvalstīm.

NIB mandāts ir realizēt investīcijas galvenokārt Ziemeļu un Baltijas valstīs, kā arī vairākās attīstības valstīs. NIB kā starptautiska finanšu institūcija ir nozīmīgs  finansējuma avots publiskā un privātā sektora dalībniekiem ilgtspējīgu investīciju piesaistei. NIB finansētie investīciju projekti ir orientēti uz ilgtspējīgu izaugsmi, tehnoloģiju inovāciju, klimata pārmaiņu risināšanu, aprites ekonomikas veicināšanu un jūras vides aizsardzību. NIB ir AAA kredītreitings, līdz ar to NIB finansējums ir kvalitātes zīmogs, kas palīdz tirgus dalībniekiem piesaistīt papildu investorus. NIB priekšrocība ir ilgtermiņa finansējums aizdevumu un citu finanšu instrumentu veidā, kas sniedz iespējas piesaistīt citus līdzfinansētājus. NIB finansējums ir papildinošs tirgus finansējumam, tā mērķis ir risināt tirgus nepilnības un veicināt papildu investīciju piesaisti. NIB pamatā darbojas pēc pieprasījuma principa: investīciju piesaistei nepieciešama skaidri izteikta klientu interese un to aktīva darbība. NIB ir savs reģionālais pārstāvis, kas ir atbildīgs par investīciju piesaisti Latvijā un sadarbību ar tirgus dalībniekiem.

2021.gadā tika pārskatīta NIB biznesa stratēģija, kurā cita starpā  tika izvirzīts mērķis veicināt NIB investīcijas dalībvalstīs, kurās līdz šim investīciju apjomi ir bijuši viszemākie, t.i., Baltijas valstīs. Tādējādi NIB pārstāvniecības Rīgā nodibināšana paplašinās iespējas piesaistīt augstas kvalitātes finansējumu Latvijas tirgus dalībniekiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2023.gada 24. augustā NIB atklāja reģionālo biznesa centru jeb pārstāvniecību Rīgā ar mērķi paplašināt investīcijas Latvijā un pārējās Baltijas valstīs. NIB pārstāvniecības pilnvērtīgai darbībai ir nepieciešams noslēgt un ratificēt Uzņemošās valsts līgumu starp NIB un Latvijas Republiku, kas nosaka starptautiskas organizācijas statusu NIB pārstāvniecībai un nostiprina juridisko bāzi pārstāvniecības funkcionēšanai, tostarp paredzot kārtību, kādā tiek piemēroti nodokļu atbrīvojumi un sociālās garantijas pārstāvniecības darbiniekiem un to ģimenes locekļiem. Vienlaikus līdz ar Uzņemošās valsts līguma apstiprināšanu tiks atcelts 1994. gada 9. augusta "Līgums starp Ziemeļu Investīciju banku un Latvijas Republiku”.
Risinājuma apraksts
Uzņemošās valsts līguma struktūra:
1.pants definē līgumā iekļautās puses uz, kurām attiecas līguma nosacījumi.
2.pants nosaka juridisko statusu NIB un tās pārstāvniecībai, kā arī privilēģijas, imunitāti un tiesības atbilstoši Dalības līgumā noteiktajam.
3.pants paredz NIB pārstāvniecības Rīgā tiesisko neaizskaramību.
4.pants paredz ienākumu nodokļu atbrīvojumus Latvijā NIB pārstāvniecības Rīgā darbiniekiem ar nosacījumu, ka šie ienākumi tiek aplikti ar ienākuma nodokli ārpus Latvijas Republikas un kārtību kādā NIB jāziņo Finanšu ministrijai par NIB ieturētajām nodokļu summām. NIB var arī izveidot savu nodokļu sistēmu.
5.pants nosaka procedūras saistībā ar atbrīvojumiem no netiešajiem nodokļiem un muitas nodevām atbilstoši Dalības līguma 9. panta 4.daļai, kas paredz NIB un pārstāvniecības atbrīvojumu no netiešiem nodokļiem oficiālai lietošanai saskaņā ar Latvijas tiesību aktos noteikto kārtību.
6.pantā iekļauti nosacījumi saistībā ar darbinieku un viņu ģimenes locekļu sociālo apdrošināšanu, par kuru nodrošināšanu atbild NIB. NIB var pieprasīt, lai pārstāvniecības darbinieki un to ģimenes locekļi varētu saņemtu Latvijas sociālo apdrošināšanu un valsts sociālos un veselības aprūpes pakalpojumus, kā arī piedalītos Latvijas valsts pensiju sistēmā. Papildus skaidrojam, ka iestājoties apdrošināšanas gadījumam vienu un to pašu pabalstu var saņemt tikai viens no vecākiem, piemēram vecāku pabalstu, kur attiecīgi vecāki savstarpēji vienojas, kurš no abiem saņemts pabalstu.
7.pants paredz nosacījumus pārstāvniecības darbinieku iebraukšanas, tranzīta un uzturēšanās nosacījumus Latvijā neatkarīgi no valstspiederības, kā arī paredz juridisko pamatu sadarbībai ar Latvijas kompetentajām iestādēm NIB Pārstāvniecībā potenciālo vai esošo darbinieku iepriekšējas drošības pārbaudes veikšanai, noslēdzot atsevišķu vienošanos par šādu procedūru. Minētais noteikums neattiecas uz Latvijas tiesisko regulējumu par klasificētas informācijas pielaidi.
8.pants nosaka strīdu izšķiršanas kārtību.
9.pants nosaka, ka NIB un pārstāvniecības darbiniekiem, uz kuriem attiecas privilēģijas un imunitātes, ir pienākums ievērot Latvijā spēkā esošos tiesību aktus. Līgums stājas spēkā dienā, kad Latvija ir paziņojusi NIB, ka ir izpildītas valstī noteiktās prasības par tā stāšanos spēkā. Līdz ar Līguma apstiprināšanu 1994. gada 9. augustā noslēgtais līgums starp Latvijas Republiku un NIB zaudē spēku.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. 1994.gada 9.augusta "Līgums starp Latvijas Republiku un Ziemeļu Investīciju banku"

Pamatojums un apraksts
Līdz ar šā Līguma stāšanos spēkā, Līgums starp Latvijas Republiku un Ziemeļu Investīciju banku, kas parakstīts 1994.gada 9.augustā zaudēs spēku.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
-
Apraksts
1994.gada 9.augusta Līgums starp Latvijas Republiku un Ziemeļu Investīciju banku, kas ratificēts ar likumu "Par Līgumu starp Latvijas Republiku un Ziemeļu investīciju banku.

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Līgumu starp Latvijas Republiku un ZIB ir nepieciešams noslēgt, lai nodrošinātu juridisko bāzi pārstāvniecības Latvijā funkcionēšanai, nosakot juridisko statusu NIB un tās pārstāvniecībai, kā arī privilēģijas, imunitāti un tiesības atbilstoši Dalības līgumā noteiktajam. Tāpat ar līguma noslēgšanu tiks paredzēta NIB pārstāvniecības Rīgā tiesiskā neaizskaramība un tiks noteikta kārtība, kādā tiks piemēroti nodokļu atbrīvojumi un sociālās garantijas pārstāvniecības darbiniekiem un to ģimenes locekļiem.
"Latvijas Republikas un Ziemeļu Investīciju bankas uzņemošās valsts līguma"  2., 3., 4., 5., 6. un 7.pants. 
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav.
Skaidrojums
Sabiedriskā apspriešana projekta izstrādē nav veikta, jo projekts neskar sabiedrības tiesības un tiesiskās intereses, būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
  • Nacionālais veselības dienests
  • Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Valsts drošības dienests
  • Ārlietu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi