25-TA-11: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 392 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes "Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja" 1.3. reformu un investīciju virziena "Pielāgošanās klimata pārmaiņām" 1.3.1.2.i. investīcijas "Investīcijas plūdu risku mazināšanas infrastruktūrā" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 392 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes "Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja" 1.3. reformu un investīciju virziena "Pielāgošanās klimata pārmaiņām" 1.3.1.2.i. investīcijas "Investīcijas plūdu risku mazināšanas infrastruktūrā" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) sagatavots, lai efektīvāk izmantotu pieejamos "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – Atveseļošanās fonds) plāna 1. komponentes "Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja" 1.3. reformu un investīciju virziena "Pielāgošanās klimata pārmaiņām" 1.3.1.2.i. investīcijas "Investīcijas plūdu risku mazināšanas infrastruktūrā" (turpmāk – investīcija) finanšu līdzekļus, jo ir iespēja palielināt īstenoto projektu skaitu, iekļaujoties investīcijai piešķirto finanšu līdzekļu apmērā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Efektīvi un lietderīgi izmantot investīcijai pieejamos Atveseļošanās fonda finanšu līdzekļus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumu Nr. 392 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes "Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja" 1.3. reformu un investīciju virziena "Pielāgošanās klimata pārmaiņām" 1.3.1.2.i. investīcijas "Investīcijas plūdu risku mazināšanas infrastruktūrā" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 362) 6.3. apakšpunktu investīcijas mērķis ir īstenot 21 projektu. Noteikumu Nr. 362 11. punktā noteikts, ka investīcijai pieejamais kopējais finansējums ir 39 890 070 euro. Noteikumu Nr. 362 16. punktā noteikts, ka projekta īstenotājs projektus īsteno un rādītājus sasniedz līdz 2026. gada 30. jūnijam. Katrai ES dalībvalstij investīciju īstenošanas mērķrādītāji jāsasniedz līdz 2026. gada beigām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 362 6.3. apakšpunkts noteic konkrētu īstenojamo projektu skaitu. Īstenojamo projektu daudzums sākotnēji tika noteikts, izvērtējot prioritātes, īstenojot tirgus izpēti un to attiecinot pret investīcijai piešķirtā finansējuma apmēru. Noteikumu Nr. 362 11. punktā noteikts, ka investīcijai pieejamais kopējais finansējums ir 39 890 070 euro. Patlaban ir noskaidrots, ka 21 investīciju projekta īstenošanai, ievērojot sagatavotos būvprojektus un noslēgtos publisko iepirkumu līgumus par būvdarbiem un pakalpojumiem, nepieciešami 34 000 000 euro. Izvērtējot publisko iepirkumu rezultātus 21 projektā, secināms, ka ir iespējams īstenot vēl vismaz vienu projektu par esošo investīciju pasākumu ieviešanai piešķirto finansējumu, piemēram, "Valsts meliorācijas sistēma Rīgas HES sūkņu stacija Ogre-1, meliorācijas kadastra numurs 0742 010 1001, un krājbaseina pārbūve Ogres pilsētā, Ogres novadā". Finanšu līdzekļu izlietojums var mainīties projektu īstenošanas laikā un ir atkarīgs no publiskā iepirkuma rezultātiem un projektu īstenošanas gaitas.
Spēkā esošo noteikumu Nr. 362 6.3. apakšpunkta redakcija ierobežo investīcijas mērķu sasniegšanu ar konkrētu projektu skaitu.
Spēkā esošo noteikumu Nr. 362 6.3. apakšpunkta redakcija ierobežo investīcijas mērķu sasniegšanu ar konkrētu projektu skaitu.
Risinājuma apraksts
Lai efektīvāk un lietderīgāk izmantotu investīcijai piešķirtos finanšu līdzekļus, ar noteikumu projekta 1. punktu jaunā redakcijā izteikts noteikumu Nr. 362 6.3. apakšpunkts, norādot, ka ir svarīgi izlietot investīcijas mērķu sasniegšanai piešķirto finansējumu, vienlaikus saglabājot minimālo īstenojamo projektu skaitu, bet nenosakot kopējos ierobežojumus īstenojamo projektu skaitam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Pastāv alternatīvs risinājums neizmantot finanšu līdzekļu atlikumu 5 890 070 euro, bet tad pieejamie finanšu līdzekļi netiks izmantoti efektīvi un lietderīgi.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Pēc projekta "Valsts meliorācijas sistēma Rīgas HES sūkņu stacija Ogre-1, meliorācijas kadastra numurs 0742 010 1001, un krājbaseina pārbūve Ogres pilsētā, Ogres novadā" īstenošanas galvenais ieguvējs būs sabiedrības grupa, konkrēti – Ogres pilsētas un novada iedzīvotāji.
Rīgas HES sūkņu stacija Ogre-1 pārsūknē ūdeni no valsts nozīmes ūdensnotekas Urgas (garums 6,2 km, sateces baseins 8,89 km2, poldera platība 6,2 km2, no tiem 4,2 km2 Ogres pilsētas teritorija un 2,0 km2 lauksaimniecībā izmantojamās zemes) uz Daugavu. Rīgas HES sūkņu stacijas "Ogre-1" un krājbaseina pārbūve pasargās aptuveni 4000 Ogres pilsētas iedzīvotāju un teritoriju no applūšanas riska, kā arī mazinās plūdu iespējamo ietekmi uz apkārtējo teritoriju, kas atbilstoši Daugavas upju baseinu apgabala apsaimniekošanas plānam un plūdu riska pārvaldības plānam 2022.–2027. gadam (https://videscentrs.lvgmc.lv/files/Udens/Udens_apsaimniekosana_plani_2021_2027/Daugavas_UBA/Daugavas%20UBA%20plana%20projekts%202022-2027.pdf) ir nacionālas nozīmes plūdu riska teritorija.
Rīgas HES sūkņu stacija Ogre-1 pārsūknē ūdeni no valsts nozīmes ūdensnotekas Urgas (garums 6,2 km, sateces baseins 8,89 km2, poldera platība 6,2 km2, no tiem 4,2 km2 Ogres pilsētas teritorija un 2,0 km2 lauksaimniecībā izmantojamās zemes) uz Daugavu. Rīgas HES sūkņu stacijas "Ogre-1" un krājbaseina pārbūve pasargās aptuveni 4000 Ogres pilsētas iedzīvotāju un teritoriju no applūšanas riska, kā arī mazinās plūdu iespējamo ietekmi uz apkārtējo teritoriju, kas atbilstoši Daugavas upju baseinu apgabala apsaimniekošanas plānam un plūdu riska pārvaldības plānam 2022.–2027. gadam (https://videscentrs.lvgmc.lv/files/Udens/Udens_apsaimniekosana_plani_2021_2027/Daugavas_UBA/Daugavas%20UBA%20plana%20projekts%202022-2027.pdf) ir nacionālas nozīmes plūdu riska teritorija.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Noteikumu Nr.362 11. punkts, kas attiecas uz finansējumu netiek mainīts.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes "Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja" 1.3. reformu un investīciju virziena "Pielāgošanās klimata pārmaiņām" 1.3.1.2.i. investīcijas "Investīcijas plūdu risku mazināšanas infrastruktūrā" (turpmāk – AF) līdzekļu sadalījums un izlietojums ir atkarīgi no katras ES dalībvalsts izvēles un ietilpst tās atbildībā, jo ES dalībvalsts ir atbildīga par AF īstenošanu, tostarp par to starpposma rādītāju un mērķrādītāju apmierinošu sasniegšanu.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
JāNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- VSIA "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks mazināts potenciālo plūdu risks Ogres pilsētas un novada iedzīvotājiem.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
