Anotācija (ex-ante)

22-TA-582: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts sagatavots sakarā ar Eiropas Komisijas 2022. gada 9. februāra formālo paziņojumu Nr. 2021/2257 par Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 28. jūnija Direktīvas 2018/958 par samērīguma novērtēšanu pirms jaunas profesiju reglamentācijas pieņemšanas (turpmāk - direktīva 2018/958) pārņemšanu (turpmāk - paziņojums). 
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība” (turpmāk - noteikumi Nr. 617) atbilstību direktīvas 2018/98 prasībām
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Direktīvas 2018/958 7. panta 3.punkta a) apakšpunktā ir noteikts, ka samērīguma novērtējums jāveic rezervētajām darbībām, aizsargātam profesionālajam nosaukumam vai cita veida reglamentācijai, savukārt noteikumu Nr. 617 spēkā esošajā redakcijā ir minēts, ka samērīguma novērtējumā ir jāiekļauj reglamentētās profesionālās darbības un nosacījumi profesionālā nosaukuma izmantošanai, bet iztrūkst pienākums vērtēt samērīgumu profesijas cita veida reglamentācijai. T.i., direktīva 2018/958 nosaka pienākumu vērtēt samērīgumu visu reglamentācijas prasībām. Cita veida reglamentācija var ietvert, piemēram, reglamentāciju, kas piemērojama vienīgi pašnodarbinātām personām.
2. Direktīvas 2018/958 7. panta 3. punkta g) apakšpunktā ir noteikta, ka samēŗīguma izvērtējums ir jāveic, ja profesionālās darbības veikšanai ir izvirzītas teritoriālo ierobežojumu prasības, tostarp, ja dažādās valsts teritorijas daļās profesija tiek reglamentēta atšķirīgos veidos. Noteikumu Nr. 617 pielikuma 7. punktā ir noteikta prasība izvērtēt samērīgumu normatīvajos aktos noteiktiem atšķirīgiem profesionālās darbības noteikumiem dažādās Latvijas teritorijas daļās. Tomēr teritoriālie ierobežojumi var būt arī citi, piemēram, var būt prasība ievērot noteiktu minimālo attālumu starp pakalpojumu sniedzējiem. Tādēļ noteikumu Nr.617 grozījumu projekts paredz noteikt, ka samērīguma izvērtējums ir jāveic jebkuram profesionālās darbības teritoriālajam ierobežojumam.
3. Direktīvas 2018/958 7. panta 4. punktā noteikta prasība veikt samērīguma izvērtējumu prasībām, kas izvirzītas īslaicīgu pakalpojumu sniedzējiem no ārvalstīm un a), b) un c) apakšpunktos ir minēti trīs piemēri šādām prasībām. Savukārt noteikumu Nr. 617 pielikuma 13. punktā minētās direktīvas 2018/958 7. panta 4. punkta a), b) un c) apakšpunktos minētās prasības iekļautas noslēgta uzskaitījuma viedā, no kā var saprast, ka nekādām citām prasībām, kas izvirzītas īslaicīgu pakalpojumu sniedzējiem no ārvalstīm, samērīguma novērtējums nav jāveic. Ārpus noteikumu Nr. 617 tvēruma apliek tādas prasības, kas var tikt izvirzītas īslaicīgu pakalpojumu sniedzējam no ārvalstīm, kā piemēram, direktīvas 2005/36/EK 6. pantā noteiktajai prasībai reģistrāciju veikt “automātisku”, “pagaidu”, ”pro forma”. Tāpat īslaicīgu pakalpojumu sniedzējam no ārvalstīm var būt izvirzīta prasība ne tikai veikt samaksu par administratīvajām procedūrām, bet arī nepieciešamība veikt citus maksājumus, kas saistīti ar piekļuvi darbībai profesijā vai darbošanos tajā.
Tas neatbilst direktīvas 2018/958 7.panta 4.punkta mērķim un noteikumu Nr. 617 grozījumu projekts paredz neierobežot prasību skaitu, kurām ir jāveic samērīguma novērtējums.
4. Noteikumu Nr. 617 spēkā esošā redakcija paredz novērtēt direktīvas 2018/958 7. panta 3. punktā noteikto profesiju reglamentācijas prasību samērīgumu apvienojumā ar citām profesijai izvirzītajām reglamentācijas prasībām. Tomēr direktīvas 2018/958 7. panta 2. punkta pirmās daļās f) apakšpunkts paredz jauno un grozīto profesijas reglamentācijas prasību apvienojumā ar citām prasībām kumulatīvās ietekmes novērtējumu. Šīs prasības var būt arī citas, ne tikai tās, kas noteiktas direktīvas 2018/958 7. panta 3.punktā un attiecīgi noteikumu Nr. 617 pielikuma 2.-13.punktā.
Izstrādātais grozījumu noteikumos nr. 617 projekts paredz, ka samērīguma novērtējumam ir jāaptver visas profesijas reglamentācijai izvirzītās prasības, ne tikai direktīvas 2018/958 7. panta 3.punktā un attiecīgi noteikumu Nr. 617 pielikuma 2.-13.punktā uzskaitītās.
5. Noteikumu Nr. 617 pielikuma 1. piezīmes iekavās 2 teikumā  ir neprecīzi formulēts direktīvas 2018/958 7. panta 2. punkta pirmās daļās c) apakšpunktā noteiktais. Proti, nav minēts, ka samērīguma novērtējuma ietvaros ir jāveic izvērtējums, vai līdzīgi riski citos gadījumos salīdzināmās situācijās, piemēram, citās reglamentētajās profesijās, tiek risināti līdzīgā veidā. Pamatojums šāda izvērtējuma veikšanai ir Eiropas Savienības tiesas spriedums lietā C‑169/07, Hartlauer, 55., 63. pants un apvienotās lietas C 171/07 un C 172/07, Apothekerkammer des Saarlandes, 42. pants, kurā Tiesa salīdzina prasības, kas izvirzītas dažādiem dalībniekiem, kuri veic līdzīgas darbības (aptiekas / zobārstniecības klīnikas).
No Satversmes tiesas 2020. gada 12. novembra sprieduma lietā Nr. 2019-33-01 izriet, ka, izstrādājot tiesisko regulējumu, kas skar bērnu, likumdevējam ir pienākums izvērtēt tā ietekmi uz skartajām bērnu tiesībām un skaidri jāpamato tas, ka izraudzītais risinājums atbilst bērna vislabākajām interesēm, norādot:
1) kas konkrētā tiesiskā regulējuma izstrādes procesā ir uzskatāms par bērna vislabākajām interesēm;
2) uz kādiem kritērijiem attiecīgais bērna interešu novērtējums ir balstīts;
3) kā bērna vislabākās intereses ir svērtas attiecībā pret citiem apsvērumiem (sk. Satversmes tiesas 2019. gada 5. decembra sprieduma lietā Nr. 2019-01-01 23.1. punktu).
Turklāt likumdevējam jāņem vērā tas, ka tiesiskajās attiecībās, kas skar bērnu, un visās darbībās attiecībā uz bērnu prioritāras ir viņa tiesības un vislabākās intereses. Likumdevējam jāievēro, lai pieņemtie normatīvie akti aizsargātu bērna likumiskās intereses iespējami labākajā veidā. Turklāt bērna tiesības un likumiskās intereses tiek skartas ne tikai tad, kad lēmums jāpieņem tieši attiecībā uz bērnu, bet arī tad, kad lēmums var būt tikai attiecināms uz bērnu vai var netieši skart bērnu. Jebkuras citas prioritātes atzīšana bez nopietna iemesla un attaisnojuma nav pieļaujama (sk. Satversmes tiesas 2019. gada 5. decembra sprieduma lietā Nr. 2019-01-01 23.1. punktu).
Ievērojot minēto, noteikumu projekts tiek papildināts ar 9.25. apakšpunktu.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Pastāv risks, ka netiks izvērtēts samērīgums tādām normatīvajos aktos noteiktajām profesiju reglamentācijas prasībām, kas nav reglamentētas profesionālās darbības vai aizsargāts profesionālais nosaukums, un tādējādi tiks radīti nepamatoti šķēršļi piekļuvei darbībai kādā profesijā.
2. Pastāv risks, ka samērīguma novērtējums netiks veikts tādiem profesionālās darbības teritoriālajiem ierobežojumiem, kas nav saistīti ar profesionālās darbības atšķirīgiem noteikumiem dažādās Latvijas teritorijas daļās, kas var radīt nepamatotus šķēršļus uzņēmējdarbībai.
3. Noteikumu Nr. 617 pielikuma 13. punkta tvērums ir šaurāks nekā direktīvas 2018/958 7. panta 4. punktā noteiktais, līdz ar to pastāv riski, ka netiks pietiekami detalizēti veikts samērīguma izvērtējums visām prasībām, kas izvirzītas īslaicīgu pakalpojumu sniedzējiem no ārvalstīm.
4. Noteikumu Nr. 617 spēkā esošā redakcija neatbilst direktīvas 2018/958 7.panta 3.punktā noteiktajam, jo pieļauj iespēju neveikt samērīguma novērtējumu visām jaunajām vai grozītajām profesiju reglamentācijas prasībām apvienojumā ar citām, iepriekš normatīvajos aktos noteiktajām prasībām, bet gan tikai tām prasībām, kas uzskaitītas direktīvas 2018/958 7.panta 3.punktā, kas nenozīmē, ka nevar būt izvirzītas arī citas profesiju reglamentācijas prasības.
5. Direktīvas 2018/958 7. panta 2. punkta pirmās daļās c) apakšpunktā noteiktā neprecīza pārņemšana var radīt pārpratumus tā interpretācijā, jo pastāv iespēja, ka, veicot samērīguma izvērtējumu, prasību konsekvences un sistemātiskuma izvērtējums tiks attiecināts tikai uz prasību iekšējo konsekvenci, t.i., būtībā tikai vienas konkrētās profesijas reglamentācijas ietvaros.

 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta paredz precizēt noteikumu Nr. 617 pielikumu, lai tas atbilstu direktīvā 2018/958 noteiktajam
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32018L0958
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Direktīva 2018/958
Apraksts
Noteikumi Nr. 617 ir viens no galvenajiem Latvijas tiesību aktiem, ar kuriem ir veikts direktīvas 2018/958 pārņemšana. 

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
nav

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Direktīva 2018/958
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
7.panta 3. punkta a) apakšpunkts
noteikumu projekta pielikuma 3. punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
7. panta 3. punkta g) apakšpunkts
noteikumu projekta pielikuma 7. punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
7. panta 4. punkts
noteikumu projekta pielikuma 13. punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
7.panta 3. punkts
noteikumu pielikuma 14. punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
nav attiecināms
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
nav attiecināms
Cita informācija
nav
Skaidrojums
noteikumu projektā paredzētais atbilst direktīvā 2018/958 noteiktajam, līdz ar to ir obligāti izpildāms

6.4. Cita informācija

nav
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Visas ministrijas un citas institūcijas, kuras izstrādā normatīvos aktus, kuros ir noteiktas reglamentējošas prasības profesionālajai darbībai

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz pilnveidot samērīguma novērtējumu prasībām, kas tiek izvirzītas profesionālās darbības veikšanai reglamentētajās profesijās. Līdz ar to tiks mazināti riski izvirzīt nepamatotas prasības profesionālajai darbībai reglamentētajās profesijās, kas ierobežo nodarbinātību, mazina konkurētspēju. 

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

nav
Pielikumi