Anotācija (ex-ante)

22-TA-390: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Iniciatīva ir saistīta ar nepieciešamību pārņemt Padomes Direktīvas (ES) 2021/514 (2021.gada 22.marts), ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā (turpmāk – DAC7), prasības.
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ņemot vērā, ka atbilstoši normatīvajam regulējumam Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs (turpmāk – Uzņēmumu reģistrs) vairs neizsniedz reģistrācijas apliecības, ir nepieciešams veikt atbilstošus grozījumus arī likumā “Par nodokļiem un nodevām” (turpmāk - NNL). Tāpat veicami tehniski grozījumi NNL 1.panta 33.punkta termina skaidrojumā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām"" (turpmāk – Likumprojekts) izstrādāts, lai veicinātu nodokļu nomaksu nodokļu maksātājiem, kas gūst ienākumus, pārdodot preces vai sniedzot noteikta veida pakalpojumus, izmantojot digitālās platformas. Nodokļu nomaksa tiks veicināta, ieviešot starptautisko automātisko informācijas apmaiņu par digitālo platformu rīcībā esošu informāciju.
Tāpat, lai pārņemtu DAC7 prasības, tiek detalizētāk atrunāts datu aizsardzības regulējums, kas attiecas uz starptautisko automātisko informācijas apmaiņu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
Likums stāsies spēkā 2023.gada 1.janvārī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

DAC7
Pēdējos gados ir strauji pieaugusi ekonomikas digitalizācija. Ar platformu operatoru izmantošanu piedāvāto pakalpojumu pārrobežu dimensija ir radījusi sarežģītu vidi, kurā var būt problemātiski izpildīt nodokļu normatīvos aktus un nodrošināt nodokļu saistību izpildi. VID un citu Eiropas Savienības dalībvalstu nodokļu administrācijām nav pietiekamas informācijas, lai pareizi novērtētu un kontrolētu valstī gūtos ienākumus no komercdarbības, kas veikta ar digitālo platformu starpniecību. Tas ir īpaši problemātiski, ja ienākumu vai ar nodokli apliekamās summas plūsma notiek, izmantojot digitālas platformas, kas veic uzņēmējdarbību citā valstī vai teritorijā.

Atteikšanās no reģistrācijas apliecībām un citi tehniski grozījumi
NNL 15.1 panta pirmajā daļā noteikts, ka Uzņēmumu reģistra izsniegtā reģistrācijas apliecība (ja tāda ir izsniegta) vienlaikus ir arī nodokļu maksātāja apliecība. Savukārt minētā panta ceturtajā daļā noteikts, ka Uzņēmumu reģistrs, reģistrējot komersanta filiāli, filiāles reģistrācijas apliecībā norāda arī vienoto attiecīgā komersanta reģistrācijas numuru, bet, reģistrējot ārvalstu komersanta filiāli, ārvalstu komersanta pārstāvniecību vai pārstāvi, izsniedz filiāles vai pārstāvniecības reģistrācijas apliecību.
NNL 1.panta 33.punktā ir ietverts termina “maksājumu pakalpojumu sniedzējs” skaidrojums, norādot, ka tas ir maksājumu pakalpojumu sniedzējs, kurš noteikts Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma 2.panta otrās daļas 2., 3., 4., 7. un 8.punktā, kurš nav kredītiestāde un kura darbība ietver bezskaidras naudas maksājumu veikšanu.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Situācija, kad nodokļu administrācijas rīcībā nav informācijas par nodokļu maksātāju ienākumiem, kas gūti, izmantojot digitālās platformas, rada būtiskus nodokļu nemaksāšanas riskus. Tāpat digitālajām platformām nākas nodrošināt savu atbilstību dažādu valstu regulējumiem ar atšķirīgu pieeju attiecībā uz ziņošanas pienākumiem nodokļu administrācijām. Regulējumu atšķirības apgrūtina regulējuma ievērošanu arī tirgotājiem. Ievērojot minēto, nepieciešams ieviest regulējumu, kas būtu harmonizēts globālajā līmenī un uzlabotu tiesisko vidi visām iesaistītajām personām.
Starptautiskās automātiskās informācijas apmaiņas jomā jautājumi, kas attiecas uz personas datu aizsardzību, izriet no vispārīga regulējuma. Taču atsevišķos gadījumos, tiesiskai skaidrībai, šie noteikumi būtu jākonkretizē nodokļu normatīvajos aktos, piemēram, attiecībā uz tādiem jautājumiem kā rīcība datu pārkāpuma gadījumā, kas noteiktajos gadījumos ir uzskatāms par datu pārzini, kā arī jautājumā par fiziskās personas informēšanu par to, kādā veidā tiks apstrādāti minētās personas dati.
Risinājuma apraksts
Lai risinātu iepriekš minētās problēmas, Eiropas Savienības Padome 2021.gada 22.martā pieņēma DAC7. Minētās direktīvas ietvaros tiks noteikta automātiskā informācija apmaiņa par digitālo platformu rīcībā esošu informāciju par ienākumiem, ko gūst pārdevēji, kuri, izmantojot digitālās platformas, sniedz noteikta veida pakalpojumus vai pārdot preces. Tādējādi nodokļu administrāciju rīcībā būs informācija, kas nepieciešama nodokļu kontroles funkciju īstenošanai attiecībā uz personām, kas sniedz pakalpojumus vai pārdod preces, izmantojot digitālās platformas. Tiks arī nodrošināts regulējums, kas ir harmonizēts daudzās valstīs, tādējādi vienkāršāks un vieglāk izpildāms.

Likumprojektā ietvertā norma pilnvaro Ministru kabinetu izdot noteikumus, tajā skaitā, pieņemot materiālas tiesību normas, ņemot vērā šādus konkretizējuma virzienus: 
1) Nosacījumus, kuriem iestājoties ir sniedzama informācija. Ņemot vērā DAC7 prasības, Ministru kabinets noteiks, ka informācija ir sniedzama, ja nodokļu maksātājs atbilst ziņojošas platformas operatora definīcijai (tas nodrošina piekļuvi platformai pārdevējiem, kas veic attiecīgās darbības (tiešsaistē platformas lietotājiem pārdod preces vai sniedz noteikta veida pakalpojumus (nekustamā īpašuma iznomāšana, individuāli pakalpojumi, transportlīdzekļa iznomāšana))), vienlaikus iestājoties citiem DAC7 nosacījumiem (neatbilst izslēgtā platformas operatora definīcijai un ir noteikumos noteiktā saikne ar Latviju). Jāņem vērā, ka terminam “pārdevējs” atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem būs īpaša nozīme, jo tas sevī ietvers ne tikai personas, kas pārdod preces, bet arī sniedz noteikta veida pakalpojumus.
 2) Iesniedzamās informācijas apjomu. Ņemot vērā DAC7, Ministru kabinets noteiks, ka ziņojošiem platformas operatoriem pamatā būs jāsniedz informācija par pārdevējiem, kas platformā veic attiecīgās darbības. Informācija būs gan par pārdevēju identitāti un atrašanās vietu, gan par ienākumu, kas pārskata gadā saņemts, veicot attiecīgās darbības platformā.
3) Kārtību, kādā informācija tiek iegūta, pārbaudīta un iesniegta VID. Ņemot vērā DAC7 prasības, Ministru kabinets noteiks informācijas apjomu, kādu pārdevējs sniegs ziņojošam platformas operatoram, kā arī noteiks ziņojošam platformas operatoram pienākumu noteiktā veidā pārbaudīt pārdevēja sniegto informāciju, un, apvienojot to ar ziņojošā platformas operatora rīcībā esošu informāciju par pārdevēja ieņēmumiem, nosūtīt to VID. VID ar saņemto informāciju apmainīsies ar citu informācijas apmaiņā iesaistīto valstu kompetentām iestādēm, tādējādi saņemot maksimāli plašu informāciju par Latvijas rezidentu ienākumiem, kas gūti, pārdodot preces vai sniedzot pakalpojumus, izmantojot digitālās platformas.
4) Pasākumus, kādi veicami automātiskās informācijas apmaiņas nodrošināšanai. Ņemot vērā DAC7 regulējumu, Ministru kabinets noteiks pasākumus, kādi veicami automātiskās informācijas apmaiņas nodrošināšanai, tajā skaitā, informācijas glabāšanas termiņu, pienākumu reģistrēties noteikta veida ziņojošajiem platformas operatoriem, ziņojošā platformas operatora rīcību, ja pārdevējs noteiktajā termiņā nesniedz MK noteikumos noteikto informāciju.
5) Kārtību, kādā VID veic automātisko informācijas apmaiņu. Ņemot vērā DAC7 regulējumu, Ministru kabinets noteiks, ka informācijas apmaiņa būs jāveic elektroniski, izmantojot esošo kopējo sakaru tīklu (CCN), ko izveidojusi Eiropas Savienība.

Līdzvērtīgu instrumentu pieņēma Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (ESAO)[1], un minētais standarts ir savietojams ar DAC7, tādējādi informācijas apmaiņa varēs notikt globālajā līmenī. Lai informācijas apmaiņa varētu notikt globālajā līmenī, Latvijas kompetentai iestādei, pamatojoties uz Latvijas Republikas noslēgto starptautisko līgumu, jānoslēdz kompetento iestāžu līgums. Paredzams, ka kompetento iestāžu līgums tiks noslēgts, pamatojoties uz Konvencijas par savstarpējo administratīvo palīdzību nodokļu jomā (turpmāk – Daudzpusēja konvencija) 6.pantu, kur ir paredzēta iespēja līgumslēdzēju valstu kompetentām iestādēm vienoties par automātiskas informācijas apmaiņu attiecībā uz savstarpējas vienošanās ceļā noteiktiem gadījumiem un saskaņā ar savstarpējas vienošanās ceļā noteiktām procedūrām. Tādējādi Kompetento iestāžu līgums būtībā konkretizēs tiesības un pienākumus, kas jau šobrīd izriet no Daudzpusējās konvencijas. Daudzpusējās konvencijas izpratnē par Latvijas kompetento iestādi ir uzskatāma Finanšu ministrija vai tās pilnvarotais pārstāvis. Kompetento iestāžu līguma paredzamais saturs pieejams ESAO tīmekļa vietnē (https://www.oecd.org/tax/exchange-of-tax-information/model-reporting-rules-for-digital-platforms-international-exchange-framework-and-optional-module-for-sale-of-goods.pdf), taču, lai atbilstoši noslēgtajam kompetento iestāžu līgumam notiktu informācijas apmaiņa ar trešajām valstīm, ņemot vērā DAC7 regulējumu, būs nepieciešams Eiropas Komisijas izdotais īstenošanas akts.
Lai DAC7 un attiecīgais ESAO standarts darbotos Latvijā, ir jāpieņem attiecīgais regulējums Latvijā. Likumprojektā ir ietverts vispārīgs pienākums nodokļu maksātājam, iestājoties nodokļu normatīvajos aktos minētajiem nosacījumiem sniegt informāciju par pārdevējiem, kuri gūst ienākumus, darbojoties digitālajā platformā. Savukārt Ministru kabinetam ir noteikts deleģējums noteikt tam detalizētu regulējumu.

Lai nodrošinātu regulējuma par automātisko informācijas apmaiņu par digitālo platformu sniegto informāciju efektīvu darbību, Likumprojektā ir paredzēta atbildība par regulējuma pārkāpumiem. Grozījums tiek veikts likuma 32.5 pantā, kur jau šobrīd ir paredzēta atbildība par starptautiskās automātiskās informācijas apmaiņas regulējuma pārkāpumiem. Faktiski, šobrīd spēkā esošais regulējums, kas paredz atbildību par pārkāpumiem saistībā ar automātisko informācijas apmaiņu par finanšu kontiem, starptautisko uzņēmumu grupu pārskatiem par katru valsti un ziņojamām pārrobežu shēmām, tiek papildināts ar atbildību par pārkāpumiem saistībā ar automātisko informācijas apmaiņu par digitālo platformu rīcībā esošu informāciju. Soda naudas apmērs ir paredzēts līdz 14 000 euro, kas atbilst maksimālam soda apmēram, kāds šobrīd paredzēts saistībā ar automātisko informācijas apmaiņu par finanšu kontiem. Šāds maksimālais sods izvēlēts, ņemot vērā, ka pārkāpumi un to iespējamās izraisītās sekas pēc būtības ir līdzīgas. Katrā gadījumā VID, nosakot sodu, būs jāizvērtē lietderība un samērīgums, ņemot vērā katru konkrēto situāciju. Maksimālais sods varētu būt noteikts gadījumā, kad, piemēram, nodokļu maksātājs – ziņojošais platformas operators nesniedz VID informāciju vispār, savukārt gadījumā, kad informācija ir sniegta ar novēlošanos, vai arī pārkāpjot ar tās sniegšanu saistītos normatīvos aktus (piemēram, pārkāpjot pienācīgas pārbaudes noteikumus), tad parasti būtu nosakāma zemāka soda nauda, ņemot vērā visus lietas apstākļus. Tāpat, nosakot soda naudas apmēru, var tikt ņemts vērā platformas lielums, jo no tā ir atkarīgs gan kaitējuma apmērs, gan tas, vai attiecīgā soda nauda motivēs attiecīgo nodokļu maksātāju nepārkāpt regulējumu.
Nodrošināt regulējuma efektīvu īstenošanu ir svarīgi, jo no informācijas saņemšanas fakta un tās kvalitātes ir atkarīga spēja nodrošināt nodokļu normatīvo aktu izpildi pārdevējiem, kas pārdod preces vai sniedz noteikta veida pakalpojumus, izmantojot digitālās platformas. Tāpat tas ir svarīgi, lai VID varētu izpildīt pienākumu nodot informāciju citu valstu nodokļu administrācijām par to rezidentu ienākumiem, kas gūti platformās, kuras atrodas Latvijā.
Likumprojektā noteiktā atbildība nepieciešama, lai to varētu piemērot par tādu pienākumu neievērošanu, kas ir saistīti ar starptautiskās automātiskās informācijas apmaiņas jomu, atbildības apmērs būtu ar atturošu raksturu, iespēju piemērot konkrētajai situācijai atbilstošu soda apmēru un samērīgs ar augstāk minētajām iespējamām sekām. Tādējādi ir nepieciešams nodrošināt, ka par konkrētu pārkāpumu tiek noteikts atbilstošs sods, kam būtu ne tikai sodoša funkcija, bet arī preventīva, proti, tam būtu jāattur turpmāk persona no pārkāpuma izdarīšanas, kā arī jāattur citas personas no pārkāpumu izdarīšanas, kā arī jāaudzina likumu ievērošanas un cienīšanas garā.
Ņemot vērā, ka lēmums par soda naudas uzlikšanu ir uzskatāms par administratīvo aktu Administratīvā procesa likuma 1.panta trešās daļas izpratnē, attiecīgajam nodokļu maksātājam tiks nodrošinātas visas garantijas, kādas ir Administratīvā procesa likumā paredzētas privātpersonai, attiecībā uz kuru tiek izdots administratīvais akts.


Likumprojektā ietvertas arī normas, kas konkretizē šobrīd spēkā esošo regulējumu, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016.gada 27.aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (turpmāk – datu regula), atrunājot atsevišķu tā aspektu izpratni attiecībā uz starptautisko administratīvo sadarbību.
Tāpat, ieviešot starptautiskās administratīvās sadarbības regulējumu, Latvijā pēc būtības tiek ierobežoti datu regulas 13.pantā, 14.panta 1.punktā un 15.pantā paredzētie pienākumi un tiesības, ciktāl tas vajadzīgs, lai aizsargātu minētās regulas 23.panta 1.punkta e) apakšpunktā noteiktās intereses. Tāpat datu regulas 15.pantā, 16.panta 1.punktā un 17.-21.pantā paredzēto pienākumu un tiesību joma tiek ierobežota, ciktāl tas vajadzīgs, lai aizsargātu minētās regulas 23.panta 1.punkta c) apakšpunktā minētās intereses.
Tā likumprojektā ir noteikts, kas konkrētā regulējuma mērķiem ir uzskatāms par datu aizsardzības pārkāpumu, konkretizējot datu regulas saturu un terminā minot tās no datu regulas izrietošās datu aizsardzības pārkāpuma īpašības, kuras ir raksturīgas datu aizsardzības pārkāpumam, kas rodas saistībā ar datiem, uz kuriem attiecas starptautiskā automātiskā informācijas apmaiņa. Tāpat likumprojektā ir konkretizēts no datu regulas 33. un 34.panta izrietošais regulējums attiecībā uz VID kā datu pārziņa rīcību datu aizsardzības pārkāpuma gadījumā, papildus datu regulas regulējumam paredzot arī VID pienākumu sniegt informāciju saistībā ar datu regulu Eiropas Komisijai un Finanšu ministrijai, kā arī atsevišķos gadījumos, lūdzot Eiropas Komisiju apturēt piekļuvi Automātiskās informācijas apmaiņas sistēmai. Tāpat likumprojektā ir paredzētas VID tiesības apturēt informācijas apmaiņu ar dalībvalsti, kurā notika datu aizsardzības pārkāpums.
Ņemot vērā datu regulas 4.panta 7.punktā paredzēto iespēju noteikt datu pārzini Eiropas Savienības vai dalībvalsts tiesību aktos, ieviešot DAC7 prasības, likumprojektā tiek noteikts, ka:
VID ir datu pārzinis starptautiskās automātiskās informācijas apmaiņas procesa ietvaros apstrādātajiem fizisko personu datiem (likumprojektā ietvertā likuma 22.4 panta pirmā daļa);
nodokļu maksātājs, kurš veic fizisko personu datu apstrādi, sagatavojot un sniedzot VID informāciju starptautiskās automātiskās informācijas apmaiņas mērķiem, ir uzskatāms par datu pārzini datiem (likumprojektā ietvertā likuma 22.4 panta piektā daļa).
Likumprojektā arī tiek skaidri noteikts pienākums nodokļu maksātājiem, kuriem par citām personām ir pienākums sniegt ziņas (piemēram, finanšu iestādes un digitālo platformu operatori, kuriem ir pienākums VID ziņot informāciju attiecīgi par personu finanšu kontiem vai personu ienākumiem, kas gūti, izmantojot digitālo platformu) informēt fizisko personu par to, ka tās dati tiek iegūti ar mērķi nosūtīt uz tās rezidences valsti starptautiskās administratīvās sadarbības regulējuma ietvaros. Fiziskā persona būs jāinformē pirms ziņošanas pienākuma izpildes (pirms dati par to tiks ziņoti VID). Ar minēto normu tiks ieviestas DAC7 prasības, lai, ņemot vērā starptautiskās automātiskās informācijas apmaiņas īpatnības un tajā iesaistīto personu lomas, būtu nepārprotami skaidras visu iesaistīto personu no datu regulas (t.sk., tās 13. un 14. panta) izrietošās tiesības un pienākumi.
Viss minētais stiprinās jau pastāvošās datu aizsardzības prasības, detalizētāk konkretizējot to saturu, līdz ar ko veicinot to ievērošanu.

Likumprojektā, pārņemot DAC7 prasības, tiek precizēts arī regulējums attiecībā uz dalību citas Eiropas Savienības dalībvalsts nodokļu administrēšanas darbību veikšanā, nosakot, ka dalība var notikt arī, izmantojot elektroniskās saziņas līdzekļus, kā arī nosakot atbildes sniegšanas termiņu, ja VID saņem citas dalībvalsts lūgumu piedalīties nodokļu administrēšanas darbību veikšanā. Tāpat paredzēts termiņš, kādā VID ir jāsniedz atbilde citas dalībvalsts kompetentai iestādei, kura sniegusi priekšlikumu veikt vienlaicīgu pārbaudi, proti 60 dienu laikā no priekšlikuma saņemšanas.

Likumprojektā, pārņemot DAC7 prasības, tiek precizēts un papildināts regulējums attiecībā uz to, lai informāciju, kuru saņem vai nosūta Valsts ieņēmumu dienests citai Eiropas Savienības dalībvalstij saskaņā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 18.1pantu, izmantotu citiem mērķiem, kas nav saistīti ar nodokļu administrēšanas funkciju izpildi. Minētais regulējums būtu piemērojams gadījumos, kad nodokļu administrāciju rīcībā esoša informācija būtu noderīga tādu būtisku lietu izmeklēšanā, kā piemēram, terorisma finansēšana, noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana un korupcija. Tiek noteikts, ka Latvijā no citas Eiropas Savienības dalībvalsts saņemto informāciju var izmantot mērķiem, kas nav saistīti ar nodokļu administrēšanas funkciju izpildi gadījumā, kad ir saņemta attiecīgās Eiropas Savienības dalībvalsts kompetentās iestādes atļauja. Tāpat tiek noteikts, ka VID sniedz atļauju citas Eiropas Savienības dalībvalsts kompetentai iestādei izmantot tā nosūtīto informāciju mērķiem, kas nav saistīti ar nodokļu administrēšanas funkciju izpildi, gadījumā, ja šādiem mērķiem, ievērojot likuma “Par nodokļiem un nodevām” 22.panta otrās daļas regulējumu, informāciju drīkst izmantot Latvijā. Tāpat tiek noteikts, ka VID var nosūtīt visu pārējo Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm sarakstu ar mērķiem (kas nav saistīti ar nodokļu administrēšanas funkciju izpildi), kuriem var izmantot no VID saņemto informāciju, ja minētajiem mērķiem informāciju un dokumentus, ievērojot likuma “Par nodokļiem un nodevām” 22.panta otrās daļas regulējumu, var izmantot saskaņā ar Latvijas normatīvajiem aktiem (tādējādi būtiski tas, ka cita dalībvalsts nevarēs saņemto informāciju izmantot plašākiem vai citiem mērķiem, bet gan tikai tādā apmērā, kā tas pieļaujams Latvijā). Savukārt gadījumā, ja šādu sarakstu saņēma VID no citas Eiropas Savienības dalībvalsts, tad no attiecīgās dalībvalsts saņemto informāciju un dokumentus var izmantot arī jebkuram no paziņojumā uzskaitītajiem mērķiem, ja minētais mērķis nav pretrunā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 22.panta otro daļu. Attiecībā uz likuma “Par nodokļiem un nodevām” 22.pantu jāņem vērā, ka tas gan uzskaita iestādes, kurām informāciju var nodot nodokļu administrācija ar nodokļu administrēšanu nesaistītiem mērķiem, gan pēc būtības pieļauj, ka nodokļu administrācijas rīcībā esošā informācija tiek nodota citām iestādēm, tajā skaitā, pamatojoties uz speciālajām tiesību normām, ja tas ir nepieciešams attiecīgo funkciju veikšanai. Līdz ar to par atbilstošiem likuma “Par nodokļiem un nodevām” 22.panta otrās daļas regulējumam būtu uzskatāmi arī gadījumi, kad speciālajā tiesību normā (citā normatīvajā aktā) ir paredzēta iespēja Valsts ieņēmumu dienestam nodot informāciju citām personām to funkciju nodrošināšanai.
Jāņem vērā, ka starptautiskās administratīvās sadarbības ietvaros saņemto informāciju un dokumentus izmantot citiem mērķiem, nekā nodokļu administrēšanas funkciju izpilde, iespējams jau šobrīd ar valstīm, ar kurām Latvijai ir spēkā nodokļu konvencija, par nodokļu dubultās uzlikšanas un nodokļu nemaksāšanas novēršanu attiecībā uz ienākuma nodokļiem, ja šādā konvencijā tas ir paredzēts (parasti attiecīgās konvencijas 26. panta 2.daļa). Tāpat līdzīgs regulējums ir paredzēts daudzpusējas Konvencijas par savstarpējo administratīvo palīdzību nodokļu jomā 22.panta 4.punktā. Taču likumprojektā ietvertais regulējums nodrošina, lai starptautiskās administratīvās sadarbības ietvaros saņemtās informācijas un dokumentu izmantošana būtu iespējama saistībā ar visām Eiropas Savienības dalībvalstīm, kā arī to, lai tas notiktu pēc vienotiem kritērijiem un ievērojot līdzīgu procedūru.


[1] https://www.oecd.org/tax/exchange-of-tax-information/model-rules-for-reporting-by-platform-operators-with-respect-to-sellers-in-the-sharing-and-gig-economy.htm
Problēmas apraksts
Secinot, ka Uzņēmumu reģistra izsniegtā reģistrācijas apliecība apliecina vien to, ka attiecīgais tiesību subjekts apliecības izsniegšanas brīdi ir ierakstīts attiecīgajā Uzņēmumu reģistra reģistrā, bet tā nesniedz nekādu informāciju par to, vai apliecības uzrādīšanas vai iesniegšanas brīdī tiesību subjekts vēl pastāv un kādā statusā tas pastāv, ir veikti grozījumi likumā “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru”, saskaņā ar kuriem Uzņēmumu reģistrs no 2020.gada 7.janvāra reģistrācijas apliecības vairs neizsniedz. Ņemot vērā atteikšanos no reģistrācijas apliecības izsniegšanas un lai novērstu regulējuma dublēšanos, ir veicami grozījumi NNL 15.1 panta pirmajā un ceturtajā daļā.
Tāpat ir veicami tehniski grozījumi NNL 1.panta 33.punkta termina skaidrojumā, ņemot vērā, ka tajā ir ietverta atsauce uz spēkā neesošu Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma 2.panta otrās daļas 3.punktu. Proti, minētā norma no likuma tika izslēgta, jo pasta komersants ir uzskatāms par maksājumu iestādi Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma 2.panta 4.punkta izpratnē un uz to attiecas visas maksājumu iestādēm noteiktās tiesības un pienākumi.
Risinājuma apraksts
Likumprojektā ietvertie grozījumi paredz tehnisku grozījumu NNL 1.panta 33.punktā, no tā izslēdzot atsauci uz Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma 2.panta otrās daļas 3.punktu, un paredz izslēgt NNL 15.1 panta pirmās daļas pēdējo teikumu, kā arī veikt atbilstošus grozījumus 15.panta ceturtās daļas 1. un 2.punktā. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts

Alternatīvs risinājums būtu stiprināt nodokļu kontroles funkciju esošā regulējuma ietvaros, tajā skaitā, pieprasot informāciju no digitālajām platformām. Taču, ņemot vērā, ka digitālās platformas darbojas globāli, un daudzas no tām neatrodas Latvijā, piemērot uz tām Latvijas nacionālos normatīvos aktus ir apgrūtinoši.
Izstrādājot Likumprojektu, tika izvērtēta arī iespēja tajā neiekļaut deleģējumu Ministru kabinetam izdot noteikumus saistībā ar automātisko informācijas apmaiņu par digitālo platformu rīcībā esošu informāciju, bet gan visu regulējumu iekļaut (pārņemt DAC7 prasības) Likumprojektā. Taču, ņemot vērā, ka ieviešamais regulējums ir apjomīgs un tehnisks, turklāt tas nav cieši saistīts ar citām NNL normām, šāds risinājums būtu sarežģītāk uztverams un piemērojams, līdz ar to nodrošinātu mazāku tiesisko noteiktību.
Tāpat sarežģītāk uztverams būtu regulējums, ja viena būtiska daļa (piemēram, subjekti, uz kuriem attiecas regulējums) būtu iekļauta NNL, savukārt cita (piemēram, pienācīgas pārbaudes procedūras un jautājumi par informācijas apmaiņu)– Ministru kabineta noteikumos. Šādā gadījumā, būtiskiem regulējuma elementiem neesot vienā normatīvajā aktā, regulējums būtu sarežģīti piemērojams, arī ņemot vērā daudzas iekšējas atsauces, kas būs (ņemot vērā DAC7 prasības) paredzētas regulējumā.
Turklāt tika ņemta vērā esošā Latvijas tiesību sistēmā pastāvošā prakse attiecībā uz starptautiskās administratīvās sadarbības standartu pārņemšanu, kad vispārīgs deleģējums ir ieļauts NNL 15.pantā (devītā un desmitā daļa), savukārt detalizētas starptautiskā standarta normas pārņemtas atsevišķos Ministru kabineta noteikumos (Ministru kabineta 2017. gada 4. jūlija noteikumi Nr. 397 “Noteikumi par starptautiskas uzņēmumu grupas pārskatu par katru valsti” un Ministru kabineta 2020. gada 14. aprīļa noteikumi Nr. 210 “Noteikumi par automātisko informācijas apmaiņu par ziņojamām pārrobežu shēmām”).
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Prasību un izmaksu samērīgums ir izvērtēts. Detalizētāk aprēķinus nav iespējams izdarīt, bet ir sagaidāms, ka ieguvums būs būtiski lielāks par izmaksām. Tā piemēram, digitālo platformu operatori sniegs nodokļu administrācijai informāciju, kas lielā mērā jau ir to rīcībā. Taču, vienlaikus, šīs prasības būs vienotas visā Eiropas Savienībā un valstīs, kas pievienosies automātiskai informācijas apmaiņai. Tas samazinās digitālajām platformām izmaksas, kas saistītas ar šobrīd izplatītiem nodokļu administrāciju informācijas pieprasījumiem, kas mēdz atšķirties dažādās valstīs. Turklāt tiks sakārtota konkurences vide un uzlabota nodokļu nomaksa attiecībā uz pārdevējiem, kas izmanto platformas, kas būs ieguvums arī digitālajām platformām.
Savukārt VID būs pieejama būtiska riska informācija, kas ļaus konstatēt nedeklarētos ienākumus pārvedējiem, kas izmanto digitālās platformas. Šobrīd šāda iespēja VID ir būtiski ierobežota, līdz ar ko izdevumi, kas radīsies ar regulējuma ieviešanu, paredzams, būs būtiski mazāki par ieguvumiem, kas radīsies sabiedrībai, nodrošinot nodokļu nomaksu un godīgu konkurenci pārdevējiem, kas gūst ienākumus, izmantojot digitālās platformas.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskās personas, kas veic saimniecisko darbību, pārdodot preces vai sniedzot noteikta veida pakalpojumus, izmantojot digitālās platformas.
Ietekmes apraksts
Fiziskajām personām, kas veic saimniecisko darbību, pārdodot preces vai sniedzot noteikta veida pakalpojumus, izmantojot digitālās platformas, būs jārēķinās, ka informācija par to ienākumiem, kas gūti platformā, tiks nodoti šo personu rezidences valstij nodokļu kontroles funkciju nodrošināšanai. Tādējādi minētajām personām tiks uzlabota saimnieciskās darbības vide, jo mazināsies negodīga konkurence.
Juridiskās personas
  • Digitālo platformu operatori (uzņēmumi, kas slēdz līgumus ar pārdevējiem par piekļuvi digitālām platformām)
Ietekmes apraksts
Digitālo platformu operatoriem radīsies pienākums sniegt ziņas VID. Taču tas nodrošinās vienveidīgas prasības globālajā līmenī, jo vienotas prasības būs visās Eiropas Savienības un vairākās citās valstīs, līdz ar to, platformu operatoriem zudīs pienākums vienlaikus izpildīt dažādu valstu atšķirīgas prasības.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Tiks uzlabota uzņēmējdarbības vide platformu ekonomikā.
 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Tiks samazināta konkurences kropļošana.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Tiks samazināta konkurences kropļošana.

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
77 730
0
487 878
0
131 970
69 380
2.1. valsts pamatbudžets
0
77 730
0
487 878
0
131 970
69 380
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-77 730
0
-487 878
0
-131 970
-69 380
3.1. valsts pamatbudžets
0
-77 730
0
-487 878
0
-131 970
-69 380
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
77 730
0
487 878
0
131 970
69 380
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai nodrošinātu likumprojekta izpildi saistībā ar DAC7, VID ir nepieciešams veikt izmaiņas informācijas sistēmās un nodrošināt veikto izmaiņu turpmāku uzturēšanu. Izmaiņu veikšanas izdevumi norādīti tabulā zemāk.
DAC7 prasību ieviešanas rezultātā tiek prognozēti arī papildu ieņēmumi budžetā, taču šobrīd nav iespējams precīzi noteikt, kāds būs DAC7 prasību ieviešanas fiskālais efekts, jo sistēmas darbības sākums ir 2024. gads.

 
IS 1 c/d cena, EUR ar PVN 2022.gads 2023.gads 2024.gads Ik gadu sākot ar 2025.g.
c/d EUR ar PVN c/d EUR ar PVN c/d EUR ar PVN EUR ar PVN
Nodokļu informācijas sistēmas (NIS) modulis DAC7 441,65 176 77 730 616 272 056 88 38 865  
Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS)* 641,3     110 70 543      
VID informācijas sistēmu savietotājs (VIDISS) 441,65     297 131 170 33 14 574  
Datu noliktavas sistēma (DNS) 641,3     22 14 109 88 56 435  
Izstrāde     77 730   487 878   109 874  
VIDISS uzturēšanas izmaksas par veikto transakciju skaitu             22 096 22 096
Nepieciešamais finansējums risinājuma uzturēšanai (7% no izstrādes izmaksām)               47 284
Uzturēšana             22 096 69 380
Izdevumi kopā     77 730   487 878   131 970 69 380

*tā kā esošā EDS pilnveidošanas un uzturēšanas līguma Nr. FM VID 2019/351 darbības termiņš beigsies 05.11.2022., izmaksu aprēķinā ņemta vērā pēdējo IS iepirkumu rezultātā piedāvātā 1 c/d cena 641,30 EUR (DNS, MAIS)
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamā finansējuma izmaiņu veikšanai VID informācijas sistēmās 2022.gadā nodrošināšanai tiks veikta apropriācijas pārdale no Finanšu ministrijas valsts budžeta programmas 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana” uz budžeta programmu 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” 77 730 EUR apmērā.
2023. gadā un turpmākajos gados nepieciešamo finansējumu paredzēts nodrošināt Finanšu ministrijas budžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” ietvaros, VID tiešas darbības rezultātā palielinot nodokļu ieņēmumus  attiecīgi palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus atbilstoši Finanšu ministrijas sagatavotajam informatīvajam ziņojumam “Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” un likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam” izstrādes procesā””.

4.1.1. Jauni Ministru kabineta noteikumi

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams noteikumos noteikt nosacījumus, kuriem iestājoties ir sniedzama informācija, iesniedzamās informācijas apjomu un kārtību, kādā informācija tiek iegūta, pārbaudīta un iesniegta VID, pasākumus, kādi veicami automātiskās informācijas apmaiņas nodrošināšanai, kārtību, kādā VID veic automātisko informācijas apmaiņu ar citu Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm vai jebkuru citas valsts vai teritorijas kompetento iestādi, ar kuru Latvijas Republikas kompetentā iestāde, pamatojoties uz Latvijas Republikas noslēgto starptautisko līgumu, noslēgusi attiecīgu kompetento iestāžu līgumu. Detalizētāka informācija par Ministru kabineta noteikumos ietveramo regulējumu atrodama anotācijas 1.3. sadaļā.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.2. Grozījumi Ministru kabineta 2013.gada 5.novembra noteikumos Nr.1245 “Kārtība, kādā tiek veikta informācijas apmaiņa nodokļu jomā starp Latvijas un citu Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm un ārvalstu kompetentajām iestādēm, ar kurām ir noslēgti Latvijas Republikas Saeimas apstiprināti starptautiskie līgumi” 

Pamatojums un apraksts
Tiks pārņemta daļa no DAC7 normām, proti, papildinot informācijas apmaiņas veidus par ienākumiem - attiecinot arī uz autoratlīdzībām, precizējot regulējumu attiecībā uz informācijas apmaiņu uz pieprasījuma pamata, kā arī precizējot regulējumu attiecībā uz informācijas apmaiņu par nodokļu nolēmumiem.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021L0514
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes Direktīva (ES) 2021/514 (2021.gada 22.marts), ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā
Apraksts
Ar likumprojektā ietverto likuma 15.panta vienpadsmito daļu daļēji tiek pārņemta Padomes Direktīva (ES) 2021/514 (2021.gada 22.marts), ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā, kas paredz noteikt automātisko informācijas apmaiņu par digitālo platformu rīcībā esošu informāciju gan ar Eiropas Savienības, gan ar trešo valstu kompetentām iestādēm.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes Direktīva (ES) 2021/514 (2021.gada 22.marts), ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Padomes Direktīvas (ES) 2021/514 (2021.gada 22.marts), ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā 1.panta 1.punkts un V pielikums
5.pantā ietvertā likuma 22.4 panta otrā daļa
Pārņemtas daļēji
Pārņemtas daļēji
Pārņemta daļā attiecībā uz d) apakšpunkta 27.punktu. Savukārt a) – c) apakšpunkts un V pielikums pārējā apjomā tiks pārņemts ar jauniem MK noteikumiem (atbildīgā iestāde – FM, pārņemšanas termiņš – 31.12.2022.), bet d) apakšpunkta 26.punkts tiks pārņemts ar citiem likuma “Par nodokļiem un nodevām” grozījumiem, kuros tiks pārņemts direktīvas regulējums par kopīgām revīzijām (atbildīgā iestāde – FM, pārņemšanas termiņš – 31.12.2023.).
Padomes Direktīvas (ES) 2021/514 (2021.gada 22.marts), ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā 1.panta 2.punkts
Ar šo likumprojektu netiek pārņemts. 
Paredzēts pārņemt ar grozījumiem MK 05.11.2013. noteikumos Nr.1245 “Kārtība, kādā tiek veikta informācijas apmaiņa nodokļu jomā starp Latvijas un citu Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm un ārvalstu kompetentajām iestādēm, ar kurām ir noslēgti Latvijas Republikas Saeimas apstiprināti starptautiskie līgumi” (turpmāk – noteikumi Nr.1245).
-
-
Padomes Direktīvas (ES) 2021/514 (2021.gada 22.marts), ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā 1.panta 3.punkts
Ar šo likumprojektu netiek pārņemts.
Paredzēts pārņemt ar grozījumiem noteikumos Nr.1245.
-
-
Padomes Direktīvas (ES) 2021/514 (2021.gada 22.marts), ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā 1.panta 4.punkts
Ar šo likumprojektu netiek pārņemts.
Paredzēts pārņemt ar grozījumiem noteikumos Nr.1245.
-
-
Padomes Direktīvas (ES) 2021/514 (2021.gada 22.marts), ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā 1.panta 5.punkts
Ar šo likumprojektu netiek pārņemts.
Paredzēts pārņemt ar grozījumiem noteikumos Nr.1245.
-
-
Padomes Direktīvas (ES) 2021/514 (2021.gada 22.marts), ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā 1.panta 6.punkts
Ar šo likumprojektu netiek pārņemts.
Paredzēts pārņemt ar grozījumiem noteikumos Nr.1245.
-
-
Padomes Direktīvas (ES) 2021/514 (2021.gada 22.marts), ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā 1.panta 7.punkts
Ar šo likumprojektu netiek pārņemts.
Paredzēts pārņemt ar grozījumiem noteikumos Nr.1245.
-
-
Padomes Direktīvas (ES) 2021/514 (2021.gada 22.marts), ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā 1.panta 8.punkts un V pielikums
2.pants
Pārņemtas daļēji
Pārņemts daļēji, nosakot vispārīgu informācijas apmaiņas ietvaru un deleģējumu Ministru kabinetam izdot detalizētus noteikumus.
Pilnībā tiks pārņemts ar jaunajiem Ministru kabineta noteikumiem (atbildīgā iestāde – FM, pārņemšanas termiņš – 31.12.2022.).
-
Padomes Direktīvas (ES) 2021/514 (2021.gada 22.marts), ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā 1.panta 9.punkts
Ar šo likumprojektu netiek pārņemts.
Paredzēts pārņemt ar jauniem MK noteikumiem.
-
-
Padomes Direktīvas (ES) 2021/514 (2021.gada 22.marts), ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā 1.panta 10.punkts
4.pants
Pārņemtas pilnībā
Padomes Direktīvas (ES) 2021/514 (2021.gada 22.marts), ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā 1.panta 11.punkts
4.pants
Pārņemtas pilnībā
Padomes Direktīvas (ES) 2021/514 (2021.gada 22.marts), ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā 1.panta 12.punkts
Ar šo likumprojektu netiek pārņemts.
Paredzēts pārņemt ar citiem grozījumiem likumā “Par nodokļiem un nodevām” (atbildīgā iestāde – FM, pārņemšanas termiņš – 31.12.2023.).
-
-
Padomes Direktīvas (ES) 2021/514 (2021.gada 22.marts), ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā 1.panta 13.punkts
4.pants. Daļēji bija pārņemts ar jau spēkā esošo regulējumu (likuma “Par nodokļiem un nodevām” 18.1 un 22.pants).
Pārņemtas pilnībā
Padomes Direktīvas (ES) 2021/514 (2021.gada 22.marts), ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā 1.panta 14. – 17.punkts.
Normas adresētas Eiropas Komisijai.
-
-
Padomes Direktīvas (ES) 2021/514 (2021.gada 22.marts), ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā 1.panta 18.punkts.
5.pants
Pārņemtas daļēji
Pilnībā tiks pārņemts ar jaunajiem Ministru kabineta noteikumiem (atbildīgā iestāde – FM, pārņemšanas termiņš – 31.12.2022.).
Padomes Direktīvas (ES) 2021/514 (2021.gada 22.marts), ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā 1.panta 19.punkts.
6.pants
Pārņemtas pilnībā
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts ieņēmumu dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Informācija par likumprojekta izstrādi tika publicēta Finanšu ministrijas tīmekļa vietnē. Turklāt atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 15.augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 13. un 14.punktam sabiedrības līdzdalības process tika nodrošināts vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā (TAP) sadaļā “Sabiedrības līdzdalība”.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi vai priekšlikumi nav saņemti.

6.4. Cita informācija

Sabiedrības pārstāvji varēja sniegt viedokļus (no 31.03.2022. līdz 14.04.2022.) par projektu pēc tā novirzīšanas saskaņošanai vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā (TAP).
Savukārt par likuma pieņemšanu sabiedrība tiks informēta ar publikāciju oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un normatīvo aktu datu bāzē www.likumi.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
VID radīsies funkcija kontrolēt digitālos platformu operatorus attiecībā uz ziņošanas pienākuma izpildi.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi