Anotācija (ex-ante)

21-TA-408: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 6.1.7. specifiskā atbalsta mērķa "Multimodāla transporta sistēmas iespējošana” 6.1.7.2. pasākuma “Pētījumu, novērtējumu un saistītās dokumentācijas izstrāde ilgtspējīga, integrēta un koordinēta multimodāla sabiedriskā transporta plāna priekšlikuma sagatavošanai Rīgas metropoles areālā" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrāds, pamatojoties uz Ministru kabineta 2021.gada 8.jūnija rīkojumu Nr.406 “Grozījumi Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020. gada plānošanas perioda darbības programmā “Izaugsme un nodarbinātība”” (turpmāk - DP grozījumi) atbilstoši Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas perioda vadības likuma 20.panta 6. un 13.punktā noteiktajam. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 6.1.7.specifiskā atbalsta mērķa “Multimodāla transporta sistēmas iespējošana” 6.1.7.2.pasākuma „Pētījumu, novērtējumu un saistītās dokumentācijas izstrāde ilgtspējīga, integrēta un koordinēta multimodāla sabiedriskā transporta plāna priekšlikumu sagatavošanai Rīgas metropoles areālā” (turpmāk – MK noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai veicinātu ilgtspējīga integrēta sabiedriskā transporta plāna Rīgas metropoles areālam izstrādi.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2021.gada 8.jūnija sēdē (prot. Nr.46, 32.§) tika apstiprināti DP grozījumi, kas paredz finansējuma pārdales alternatīviem transporta nozares projektiem 108,954 milj. euro apmērā, tai skaitā, paredzot finansējuma pārdali 24 800 000 euro apmērā 6.1.7. specifiskā atbalsta mērķim “Multimodāla transporta sistēmas iespējošana” (turpmāk - 6.1.7.SAM).

Finansējums DP grozījumos 6.1.7.SAM tika paredzēts ar Rail Baltica dzelzceļa līnijas izbūvi saistīto infrastruktūras pārkārtojumu nodrošināšanai Rīgas pilsētas centrā un pieguļošajā teritorijā un pētījumu un plānošanas dokumentu, kas saistīti ar integrētu un koordinētu multimodāla sabiedriskā transporta plāna izstrādi, sagatavošanai. 

6.1.7.SAM ietvaros paredzēts īstenot divus pasākumus:
- 6.1.7.1.pasākumu “Ar Rail Baltica projektu saistītās atbalsta infrastruktūras pārbūve” (KF finansējums – 23 800 000 euro);
- 6.1.7.2.pasākumu „Pētījumu, novērtējumu un saistītās dokumentācijas izstrāde ilgtspējīga, integrēta un koordinēta multimodāla sabiedriskā transporta plāna priekšlikuma sagatavošanai Rīgas metropoles areālā” (KF finansējums – 1 000 000 euro) (turpmāk – 6.1.7.2. pasākums).


 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Eiropas Komisijas (turpmāk – EK) 2020. gadā 9. decembrī publicētā Ilgtspējīgas un viedas mobilitātes stratēģija[1] (turpmāk – EK stratēģija) iezīmē mērķus, uzdevumus un rīcības, kas paredz veidot ES transporta sistēmu videi draudzīgāku, ilgstpējīgāku un noturīgāku pret turpmākām krīzēm. Ņemot vērā Eiropas zaļajā kursā[2] ietverto prasību līdz 2050. gadam ES panākt klimatneitralitāti, t.i.  transporta siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijas līdz 2050. gadam samazināt par 90 %, EK stratēģija norāda uz nepieciešamību transporta sistēmā veikt sistēmiskas izmaiņas, kas padara visus transporta veidus ilgtspējīgākus, tos dekarbonizējot, un nodrošina ilgtspējīgu un plašu alternatīvu pieejamību multimodālo pārvadājumu sistēmā. Lai panāktu izvirzītos mērķus, EK stratēģija aicina izmantot rīcībpolitikas sviras un īstenot tādus pasākumus, kas veicina esošo transportlīdzekļu parku aizstāšanu ar mazemisiju un bezemisiju transportlīdzekļiem un paplašina ilgtspējīgāku transporta veidu izmantošanu, jo īpaši palielinot to pasažieru skaitu, kas ceļo ar vilcienu un dodas uz darbu ar sabiedrisko transportu.

Lai ES līdz 2030.gadam samazinātu SEG emisijas par 55% pret 1990.gada rādītājiem, EK 2021.gada 14.jūlijā publicēja “Fit for 55” priekšlikumu kopumu[3] klimata un enerģētikas jomās. “Fit for 55” kā savstarpēji saistītu politikas iniciatīvu pakotne norāda uz darbībām, kuras nepieciešams veikt visos ekonomikas sektoros papildu katras valsts ieguldītajam darbam, lai sasniegtu paaugstinātos 2030.gada klimata mērķus. Pakotne “Fit for 55” paredz Latvijai sasniegt pārskatīto valsts mērķi līdz 2030. gadam, samazinot siltumnīcefekta gāzu emisijas par 17% salīdzinājumā ar 2005. gada rādītājiem.

Latvijas Nacionālais enerģētikas un klimata plāns 2021.-2030.gadam[4] (turpmāk – NEKP) nosaka Latvijas nacionālo klimata politiku un definē Latvijas klimata mērķu izpildes pasākumus transporta nozarē, uzsverot siltumnīcefekta gāzu emisiju samazinājumu un atjaunojamo energoresursu īpatsvara palielinājumu. NEKP 4.pielikuma 5.rīcības virziena “Energoefektivitātes uzlabošana, alternatīvo degvielu un AER tehnoloģiju izmantošanas veicināšana transportā” ietvaros transporta nozarē paredzēti pasākumi ilgtspējīgas transporta infrastruktūras izveidei, sabiedriskā transporta izmantošanas iespēju pilnveidošanai, stāvparku (Park&Ride) infrastruktūras attīstībai, dzelzceļa kā mūsdienīga un videi draudzīga sabiedriskā transporta sistēmas mugurkaula izmantošanai, velosatiksmes un velo infrastruktūras attīstībai un gājēju infrastruktūras uzlabošanai.


[1] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/HTML/?uri=CELEX:52020DC0789&from=LV

[2] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1576150542719&uri=COM%3A2019%3A640%3AFIN

[3] https://www.europarl.europa.eu/legislative-train/theme-a-european-green-deal/package-fit-for-55

[4] https://www.em.gov.lv/lv/nacionalais-energetikas-un-klimata-plans

 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā Latvijas transporta nozares pamatnostādnes, kur viens no stūrakmeņiem ir multimodāla sabiedriskā transporta tīkla attīstība, galveno lomu tajā piešķirot dzelzceļam, jo īpaši dzelzceļa un pilsētas sabiedriskā transporta elektrifikācijai, ES kopējās prioritātes, Latvijas uzņemtās starptautiskās saistības, kā arī citus ilgtermiņa izaicinājumus, kā arī balstoties uz ES Padomes 2019. un 2020. gada rekomendācijām Eiropas semestra ietvaros, kur galvenās vides un energoefektivitātes problēmas transporta nozarē konstatētas Rīgā un Pierīgā, Latvija ir izstrādājusi un 2021. gada 30. aprīlī EK iesniegusi Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plānu (turpmāk – ANM plāns), kas atbalsta reformas un investīcijas, kas saistītas ar pāreju uz zaļo un digitālo ekonomiku un 2021. gada 13. jūlijā ar Atveseļošanas fonda Padomes Īstenošanas lēmumu ANM plāns ir apstiprināts Eiropas Savienības Ekonomikas un finanšu padomē.

ANM plānā reformu un investīciju virziena 1.1. “Emisiju samazināšana transporta sektorā” ietvaros paredzēts īstenot reformu 1.1.1.r. “Rīgas metropoles areāla transporta zaļināšana” (turpmāk – ANM reforma).

Rīga kā Eiropas transporta tīkla (turpmāk – TEN-T) multimodālais pilsētmezgls ietilpst Rīgas metropoles areālā, kas Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģijā līdz 2030. gadam (turpmāk – LIAS 2030) ir noteikta kā nacionālas nozīmes interešu telpa, kas ir nozīmīga visas valsts attīstībai, jo ietver nozīmīgus stratēģiskos resursus. Rail Baltica dzelzceļa līnijas izbūvei un ar to saistītiem infrastruktūras uzlabojumiem ir nozīmīga loma, lai nodrošinātu kopējās transporta sistēmas multimodalitāti, integrāciju, efektivitāti un veiktspēju. 

Rīgas metropoles areālā, kas ietver Rīgu TEN-T pilsētmezglu, transporta un mobilitātes jautājumi pārsniedz vienas administratīvās teritorijas kompetenci. Tā kā pilsētas sabiedriskais transports spēlē nozīmīgu lomu Rīgas pilsētā, Rīgas pilsētas sasaistei ar tuvējām teritorijām, mobilitātes jautājumu risināšanai ir nepieciešami kompleksi risinājumi un mērķtiecīga valsts politika.

Tā kā Rīgas un pierīgas areālā organizētā mobilitāte nenodrošina ātru un efektīvu sasniedzamību ikdienas pārvietošanās vajadzībām un pakalpojumu pieejamībai iedzīvotājiem, mobilitātes pakalpojumi nav konkurētspējīgi un transporta sektors kopumā Rīgā un Pierīgā ir emisiju ietilpīgs, ANM reforma orientēta uz sabiedriskā transporta ilgtspējas veicināšanu - integrētu, koordinētu pieeju pasažieru pārvadājumu plānošanai, pasūtīšanai un organizācijai Rīgas metropoles areālā. ANM plāna transporta jomā viens no galvenajiem mērķiem ir īstenot pārvietošanās paradumu maiņu Rīgas metropoles areālā, veidojot konkurētspējīgu sabiedriskā transporta piedāvājumu attiecībā pret privāto transportu, tajā skaitā sasaistē ar mikromobilitāti, veicot satiksmes plūsmu pārstrukturizāciju un alternatīvu maršrutu izveidi.

ANM reformas darbības vērstas uz normatīvo aktu grozījumiem un esošā institucionālā modeļa sadarbības pilnveidošanu, lai pašvaldības un valsts institūcijas darbotos koordinēti un īstenotu pasažieru pārvadājumu plānošanu, pasūtīšanu un organizāciju vienotā sistēmā, kā arī veicināt Rīgas metropoles areāla SUMP plāna izstrādi (SUMP - sustainable urban mobility plan) (turpmāk – SUMP plāns). Papildu ANM reformas īstenošanai ANM plāna ietvaros ir pakārtotas arī integrētas investīcijas.

SUMP ir ilgtspējīgas mobilitātes plāns pilsētvidēm, kuras mērķis ir apmierināt cilvēku un uzņēmumu vajadzības pilsētās un to apkārtnē un lai nodrošinātu labāku dzīves kvalitāti. SUMP atbalsta mobilitātes izmaiņas, lai nodrošinātu, ka Eiropas pilsētu teritorijas attīstās ilgtspējīgākā ceļā un tiek sasniegti ES mērķi izveidot konkurētspējīgu un resursu ziņā efektīvu Eiropas transporta sistēmu.

Gaisa piesārņojums ir viens no svarīgākiem jautājumiem, ar ko saskaras pilsētas, padarot acīmredzamas sociālās un ekonomiskās priekšrocības, ko rada gaisa kvalitātes uzlabošana. Turklāt nepieciešamība samazināt emisijas klimata krīzes pārvarēšanai ir ES mērķis, un autotransports ir otrs lielākais CO2 emisiju avots ES. Plānojot ilgtspējīgas mobilitātes plānu, gaisa piesārņojuma mazināšana ir viena no plāna sastāvdaļām.

Plānojot mobilitātes izmaiņas pilsētās, ceļu satiksmes drošība kļūst par būtisku izaicinājumu. Vislielākā ietekme ir ilgtspējīgiem pārvietošanās veidiem: pārvietošanās kājām, riteņbraukšanai un piekļuvei sabiedriskajam transportam. Integrēta pieeja mobilitātes plāna izveidei uzlabo pilsētas ceļu satiksmes drošību, samazina konkurenci starp dažādiem transporta veidiem, tādējādi padarot transporta sistēmu efektīvāku.

SUMP plānošana ir svarīgs aspekts dažādās politikas jomās un pārvaldes līmeņos. SUMP darbības teritorijā iesaistītajiem ir jāapzinās tie pasākumi, kas ir SUMP sastāvdaļa un ietekmēs tā veiksmīgu īstenošanu, un jāsaprot, kādi ir katras iesaistītās puses nākotnes darbības un pienākumi. Lai gan Eiropas līmenī lielākā daļa plānošanas ieteikumu ir brīvprātīgi, SUMP plāns aptver ne tikai transporta veidus, bet arī citus attīstības plānus (klimata, zemes izmantošanas u.c.). SUMP vienkopus jāskata ne tikai sabiedriskā transporta maršrutu tīkla attīstība, vienotās biļetes ieviešana un kustību grafiku, bet arī šo darbību ietekme uz klimatu un ekonomisko izaugsmi.

Ievērojot iepriekš minēto, 6.1.7.2. pasākuma ietvaros paredzēts veikt nepieciešmamo pētījumu, novērtējumu un saistītās dokumentācijas izstrādi, kas sniedz priekšlikumus ilgtspējīga, integrēta un koordinēta multimodāla sabiedriskā transporta plānam Rīgas metropoles areālā.  

Lai varētu veiksmīgi izstrādāt ilgtspējīgu integrētu sabiedriskā transporta plānu, kas vienlaikus tiktu veidots kā daļa no Rīgas metropoles areāla SUMP plāna, un izpildītu ANM reformā paredzēto, kas pamatots atbilstošos pētījumos, novērtējumos un dokumentācijā, ar Ministru kabineta 2021.gada 7.jūlija Rīkojumu Nr. 484 “Par Rīgas metropoles areāla sabiedriskā transporta plānošanas darba grupu” (turpmāk – darba grupa) un satiksmes ministra rīkojumu Nr. 01-03/167 2021. gada 20. septembrī ir izveidota darba grupa, kas ietver pārstāvjus no Satiksmes ministrijas, VSIA “Autotransporta direkcija”, VAS “Pasažieru vilciens”, Rīgas pašvaldības SIA “Rīgas satiksme” , VAS “Latvijas dzelzceļš” , VSIA “Latvijas valsts ceļi”, Rīgas valstspilsētas pašvaldības, Rīgas plānošanas reģiona un 14 Rīgas metropoles areālā ietilpstošām pašvaldībām. Darba grupas uzdevums ir līdz 2023. gada 31. jūlijam izstrādāt ilgtspējīgu integrētu sabiedriskā transporta plānu, kas veidots kā daļa no Rīgas metropoles areāla SUMP, ietverot tajā maršrutu tīkla attīstības plānu, biļešu cenu (tarifu) politiku, integrētu stratēģisko kustības grafiku, plānotos pārvadājumu apjomus un citus nosacījumus. Savukārt līdz 2025. gada 31. martam darba grupai jāizstrādā konceptuāls ziņojums par sabiedriskā transporta attīstību 2031.–2040. gadam, tostarp pārejas perioda plānu 2026.–2030. gadam, tādējādi veidojot integrētu multimodālu transporta sistēmu ne tikai Rīgas metropoles areālam, bet arī pārējiem funkcionālajiem reģioniem.

Lai sekmētu sabiedriskā transporta konkurētspējas attīstību Rīgas metropoles areālā, attīstot integrētu un koordinētu pieeju pasažieru pārvadājumu plānošanai, pasūtīšanai un organizācijai, tādējādi izpildot darba grupas ietvaros uzdoto un ANM plāna reformu, 6.1.7.2. pasākums paredz veikt pētījumus, novērtējumus un izstrādāt saistīto dokumentāciju, kas aptver dzelzceļa pakalpojuma piedāvājuma, optimālā dzelzceļa elektrifikācijas scenārija un bezizmešu ritošā sastāva tehnoloģijas, sabiedriskā transporta un mikromobilitātes infrastruktūras, attīstāmo maršrutu un multimodālo mobilitātes punktu un saistīto nosacījumu attīstības vajadzības, plānotās aktivitātes ir šādas:
- veikt ekonomisko priekšizpēti par bezizmešu dzelzceļa ritošā sastāva vilces tehnoloģijas izvēli pasažieru pārvadājumu nodrošināšanai, kā arī visām investīcijām, kuras plānots realizēt dzelzceļa un pilsētas sabiedriskā transporta infrastruktūras attīstībai, veidojot jaunus tramvaju līniju pagarinājumus un elektrificējot atsevišķas pilsētas un piepilsētas dzelzceļa līnijas, kā arī iegādājoties bezizmešu transporta līdzekļus (elektroautobusus, tramvajus un bateriju elektrovilcienus);
-  veikt izpēti Rīgas metropoles areāla piecos transporta koridoros (Rīga–Carnikava–Saulkrasti, Rīga–Dreiliņi, Rīga–Ogre–Aizkraukle, Rīga–Jelgava un Rīga–Bolderāja) par esošajiem reģionālās nozīmes un/vai pilsētas nozīmes maršrutiem, kā arī potenciālajiem reģionālās nozīmes un/vai pilsētas nozīmes maršrutiem, kurus var izveidot pēc infrastruktūras attīstības un bezizmešu transporta līdzekļu iegādes;
-  izvērtēt valsts un pašvaldību sniegto sabiedriskā transporta pakalpojumu savstarpējo mijiedarbību ar komercpārvadājumiem ar autobusu un vieglo automobili, kā arī taksometru pakalpojumiem, lai identificētu, kuros maršrutos un diennakts laikos nav nepieciešama abu pakalpojumu segmentu paralēla darbība no pasažieru plūsmas un finanšu resursu izlietojuma perspektīvas;
-  sagatavot detalizētu rīcības plānu integrēta sabiedriskā transporta plāna ieviešanai izpētē ietvertajās teritorijās.
- apzināt šī brīža sabiedriskā transporta nozares regulējumu (likumi, MK noteikumi, pašvaldību saistošie noteikumi) un veikt ar sabiedriskā transporta nozari saistīto plānošanas dokumentu analīzi;
- ievākt, sistematizēt un analizēt informāciju par iedzīvotāju skaitu un to izvietojumu izpētē ietvertajās teritorijās, iedalot informāciju pēc administratīvi teritoriālajām vienībām, izglītības iestādēm, veselības aprūpes iestādēm, darbavietām, valsts un pašvaldību institūcijām;
-  veikt finanšu ietekmes izvērtējumu un detalizētus finanšu ietekmes aprēķinus integrēta sabiedriskā transporta plāna realizācijas izpētē ietvertajās teritorijās;
- aprēķināt maršrutu tīkla apkalpošanai nepieciešamo finansiālo atbalstu no dažādiem avotiem (no valsts budžeta piešķiramās kompensācijas, no pašvaldības budžeta piešķiramās kompensācijas), ievērojot maršrutu tīkla apjomus un sabiedriskā transporta pakalpojuma kvalitātes prasības pilsētas un reģionālās nozīmes maršrutos;
-  izvērtēt iespējas jaunu komerciālo maršrutu atklāšanai izpētē ietvertajās teritorijās, t.sk., vērtējot to sasaisti ar dotētajiem maršrutiem;
-  izstrādāt priekšlikumus, kas izpētē ietvertajās teritorijās ļauj pilnveidot reģionālās nozīmes un pilsētu nozīmes maršrutu tīklus (nodrošinot tajos optimālo maršrutu un reisu skaitu), palielinot mobilitātes iespējas iedzīvotājiem, kā arī optimizējot pieejamos valsts un pašvaldību budžeta līdzekļus;
-  veikt finansiālās ietekmes (valsts un pašvaldību budžeta kompensācijas) aprēķinu reģionālās nozīmes un pilsētu nozīmes maršrutu tīklam, kā arī aprēķinu par pilsētas un reģionālās nozīmes maršrutu tīkla optimizējamo apjomu līdz 2030. gadam.

6.1.7.2. pasākuma ietvaros veiktie pētījumi, novērtējumi un izstrādātā saistītā dokumentācijas izstrāde sniegs priekšlikumus, kas tiks apkopoti vienotā priekšlikumā ilgtspējīga, integrēta un koordinēta multimodāla sabiedriskā transporta plānam Rīgas metropoles areālā.  

6.1.7.2.pasākuma ietvaros atbalstāmās darbības atbilst Regulas Nr.215/2014 noteiktajai intervences kategorijai “Transporta infrastruktūra” – 034: Citi rekonstruēti vai uzlaboti ceļi (maģistrāles, valsts, reģionālie vai vietējie).

Projekta rezultāti būs publiski pieejami ciktāl to pieļauj nomatīvie akti un tiks izmantoti ilgtspējīga integrēta sabiedriskā transporta plāna priekšlikumu Rīgas metropoles areālam izstrādei un nav saistīti ar komercdarbības atbalstu. Pētījumu un citu dokumentu izstrādei projekta iesniedzējs rīkos atklātu publisko iepirkumu atbilstoši Publisko iepirkumu likumam.

6.1.7.2. pasākumu paredzēts īstenot līdz 2023.gada 31.decembrim, nosakot nacionāla līmeņa iznākuma rādītājus – veikto pētījumu skaits – vismaz 3 un veikto novērtējumu skaits - vismaz 1, un rezultāta rādītāju – sagatavots integrēta sabiedriskā transporta priekšlikums Rīgas metropoles areālam.

Noteikumu projekts nosaka, ka pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā. Pasākuma ietvaros tiks īstenots viens projekts “Pētījumi, novērtējumi un saistītās dokumentācijas izstrāde ilgtspējīga, integrēta un koordinēta multimodāla sabiedriskā transporta plāna priekšlikumu sagatavošanai Rīgas metropoles areālā” (turpmāk – projekts). Projekta iesniedzējs un finansējuma saņēmējs ir Satiksmes ministrija, kas projektu īstenos nozares departamentu ietvaros, ciešās konsultācijās ar darba grupas pārstāvjiem.

Projekta iesniedzējs īsteno ar saimniecisko darbību nesaistītu projektu, jo projekta ietvaros veic valsts funkciju, kas nav uzskatāma par saimniecisku darbību.

6.1.7.2.pasākuma kopējais attiecināmais finansējums  ir 1 176 470 euro (KF finansējums – 1 000 000 euro, valsts budžeta finansējums – 176 470 euro). Indikatīvais nepieciešamais finansējums 2022.gadā -  500 000 euro KF finansējums  un 88 235 valsts budžeta finansējums un 2023.gadā  - 500 000 euro KF finansējums un 88 235 valsts budžeta finansējums.

Tiešās attiecināmās izmaksas paredz segt pētījumu, novērtējumu, iepirkumu dokumentācijas, izmaksu un ieguvumu analīzes izstrādes ārpakalpojuma izmaksas, kas sekmē šo noteikumu atbalstāmo darbību un rādītāju izpildi, tai skaitā arī projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas. 

Administratīvā sloga mazināšanai, projekta vadības un īstenošanas nodrošināšanai tiek piemērota izmaksu vienotā likme 10 procentu apmērā no 6.1.7.2.pasākuma MK noteikumu 13.1.apakšpunktā paredzētājām projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr.  1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006, 68.a panta 1. punktu. Finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, tai skaitā normatīvajos aktos par darba atlīdzību noteiktās piemaksas (izņemot virsstundas) un nodokļi, ir attiecināmas Noteikumu projekta 12.punktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros.

Lai nodrošinātu 6.1.7.2. pasākuma projekta vadību un īstenošanu un realizētu atbalstāmas darbības, uz projekta īstenošanas laiku paredzēts izveidot vienu jaunu štata vietu, piesaistot projekta vadītāju projekta administratīvo jautājumu risināšanai un koordinācijai, un projekta īstenošanas personālam paredzot vienu amata likmi eksperta darbam Satiksmes ministrijas nozares departamentu personāla ietvaros, veicot projekta saturisko aktivitāšu, kas saistītas ar ilgtspējīga, integrēta un koordinēta multimodāla sabiedriskā transporta plāna priekšlikuma sagatavošanu Rīgas metropoles areālam, nepieciešamās informācijas apkopošanu un analīzi, nodevumu izvērtēšanas ziņojumu izstrādi.

Noteikumu projektā paredzētās attiecināmās izmaksas ir attiecināmas, ja tās radušās ne agrāk kā 2021.gada 16.jūnijā, t.i., no dienas, kad Grozījumi Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas perioda darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība Nr.7, kas paredz KF finansējuma pārdales 6.1.7.SAM “Multimodāla transporta sistēmas iespējošana” pasākumam nepieciešamajām izpētēm transporta nozares projektu īstenošanai, ir iesniegti EK. 

6.1.7.2.pasākuma projekta iesnieguma atlasi organizē Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk – CFLA), kas izstrādā projekta iesnieguma atlases nolikumu. Projekta iesnieguma vērtēšanu veic CFLA un pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas noslēdz vienošanos ar projekta iesniedzēju par projekta īstenošanu.  

Noteikumu projektā paredzētais maksimālais termiņš projekta īstenošanai ir 2023.gada 31.decembris.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • satiksmes dalībnieki, sabiedriskā transporta un saistīto pakalpojumu lietotāji
Ietekmes apraksts
Uzlabota mobilitātes organizācija un kvalitāte Rīgas metropoles areālā 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
500 000
0
500 000
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
500 000
0
500 000
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
588 235
0
588 235
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
588 235
0
588 235
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-88 235
0
-88 235
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-88 235
0
-88 235
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-88 235
-88 235
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
-88 235
-88 235
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pieejamais kopējais attiecināmais finansējums līdz 2023. gada 31. decembrim, lai slēgtu vienošanos par projekta  “Pētījumi integrēta Rīgas metropoles areāla multimodāla sabiedriskā transporta plāna priekšlikuma izstrādei” īstenošanu, ir ne mazāks kā 1 176 470 euro, tai skaitā KF finansējums nepārsniedz 1 000 000 euro, un nacionālais publiskais finansējums – valsts budžets – ir ne mazāks kā 176 470 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Plānotais KF finansējums: 2022.gadā – 500 000  euro un 2023.gadā – 500 000 euro.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Plānotais valsts budžeta finansējums: 2022.gadā – 88 235 euro un 2023.gadā – 88 235 euro.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Pamatojoties uz ārvalstu finanšu palīdzības projekta funkcijas īstenošanu, projektā paredzēts izveidot vienu papildu amata vietu uz 2 gadiem (līdz 2023.gada 31.decembrim) projekta vadības personālam bez iespējām turpināt darbu SM struktūrā. Projekta vadītāja atlīdzība tiek veikta no projekta “Pētījumu, novērtējumu un saistītās dokumentācijas izstrāde ilgtspējīga, integrēta un koordinēta multimodāla sabiedriskā transporta plāna priekšlikuma sagatavošanai Rīgas metropoles areālā” līdzekļiem.
Cita informācija
Finansējuma sadalījums pa gadiem norādīts indikatīvi. Nepieciešamais finansējums tiks piesaistīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1303
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 17.decembra Regula (ES) Nr.1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 (publicēta “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī” L 347, 20.12.2013).
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 17.decembra Regula (ES) Nr.1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 (publicēta “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī” L 347, 20.12.2013).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regula Nr.1303/2013 XII pielikuma 2.2.apakšpunkts
MK noteikumu projekta 17.1.apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības.
Komisijas regula Nr.1303/2013 XII pielikuma 68.a panta 1.punkts
MK noteikumu projekta 13.2.apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Izmantota Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas Nr. 1303/2013, 68.a panta 1.punktā noteiktā rīcības brīvība, nosakot izmaksu vienoto likmi finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksām, lai mazinātu administratīvo slogu gan finansējuma saņēmējam, gan uzraugošajām institūcijām.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav
Cita informācija
Nav

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/ff7eb5a1-2bce-479e-9cb1-2990435435aa

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi vai priekšlikumi nav saņemti.

6.4. Cita informācija

Sabiedrības līdzdalība norisinājusies TAP ietvaros no 07.10.2021 līdz 21.10.2021. atbilstoši MK 2009.gada 25.augusta noteikumiem Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1 apakšpunktam, kas paredz sabiedrībai iespēju rakstiski sniegt viedokli par noteikumu projektu tā izstrādes posmā. Sabiedrības līdzdalības ietvaros iebildumi vai priekšlikumi nav saņemti.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • Satiksmes ministrija kā ES fondu atbildīgā iestāde
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā sadarbības iestāde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

nav
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uz izstrādāto pētījumu, novērtējumu un saistītās dokumentācijas bāzes tiks attīstīta publisko mobilitātes pakalpojumu organizācija Rīgas metropoles areālā.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
6.1.7.2. pasākumam ir netieša ietekme uz horizontālo principu “Vienlīdzīgas iespējas”. Pasākuma ietvaros tiks īstenotas vispārīgas darbības, kas attiecas uz projekta personālu un projekta aktivitātēm, kas vērstas uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām, piemēram:
- personāla atlases nosacījumi un prakses attiecībā uz cilvēkiem ar īpašām vajadzībām būs nediskriminējošas un iekļaujošas cilvēkiem ar invaliditāti, piemēram, pielāgojot darba vietu/formu un tehnoloģijas;
- īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par cilvēkiem ar invaliditāti u.c;
- īstenojot pētījumus, novērtējumus un saistītās dokumentācijas izstrādi ilgtspējīga, integrēta un koordinēta multimodāla sabiedriskā transporta plāna priekšlikumiem, tiks ievērotas personu ar invaliditāti intereses, īstenojot sadarbību vai konsultējoties ar personu ar invaliditāti pārstāvošajām organizācijām vai vides pieejamības ekspertiem, ​​pētījumos un izvērtējumos iegūtie dati, kas attiecas uz personām, kur vien tas ir iespējams, tiks norādīti personu ar invaliditāti griezumā.
 

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
6.1.7.2. pasākumam ir netieša ietekme uz horizontālo principu “Vienlīdzīgas iespējas”. Projekta  mērķis un tā īstenošana var netieši veicināt vīriešu un sieviešu līdztiesību.
Lai veicinātu dzimumu līdztiesību, projekta ietvaros tiks īstenotas vispārīgas darbības, kas attiecas uz projekta personālu un projekta komunikācijas pasākumiem, kā piemēram:
- sievietēm un vīriešiem tiks nodrošināta vienāda samaksa par vienādas vērtības darbu (t.sk. piemērota vienlīdzīgas bonusu sistēma, veselības apdrošināšana u.c.);
​​​​​- ​pētījumos un izvērtējumos iegūtie dati, kas attiecas uz personām, kur vien tas ir iespējams, tiks norādīti dzimumu griezumā;
- īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par dzimumu līdztiesību.
 

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi