Anotācija (ex-ante)

21-TA-786: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Nacionālajai drošībai un valsts aizsardzībai svarīgas informācijas par nekustamā īpašuma objektiem aizsardzības nodrošināšanas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Nacionālās drošības likuma 22.4 panta otrajā daļā esošais deleģējums Ministru kabinetam uzdod izdot noteikumus, kuri noteiks kārtību, kādā tiek noteiktas nacionālajai drošībai un valsts aizsardzībai svarīgas informācijas (turpmak - svarīga informācija) par nekustamā īpašuma objektiem (turpmāk - valstij svarīgi objekti) datu kopas, šīs informācijas ierobežošanas apjomus, institūcijas un personas, kurām ir tiesības piekļūt šāda veida informācijai, kā arī tās aprites kārtību.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta  “Nacionālajai drošībai un valsts aizsardzībai svarīgas informācijas par nekustamā īpašuma objektiem aizsardzības nodrošināšanas kārtība” (turpmāk – projekts) mērķis ir nodrošināt svarīgas informācijas (ģeotelpiskajai informācijai, tehniskajai dokumentācijai un datiem, kā arī citai objektu raksturojošai informācijai) par valstij svarīgiem objektiem aizsardzību.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2022.
Pamatojums
Nacionālās drošības likuma pārejas noteikumos noteikts, ka līdz 2021. gada 31. decembrim Ministru kabinets izdod šā likuma 22.4 panta otrajā daļā minētos noteikumus.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts zemes dienesta uzturētajā Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmā, Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālajā datubāzē  un Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk  – Kadastra informācijas sistēma) ir uzkrāta svarīga informācija par valstij svarīgiem objektiem. Informācija par objektiem un apgrūtinātām teritorijām no Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas šobrīd netiek publiski izplatīta atbilstoši Aizsardzības ministrijas 2019. gada 21. maija vēstulei Nr. IPN/285 “Par Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmā iekļautās informācijas pieejamības ierobežošanu”. Atbilstoši Aizsardzības ministrijas lūgumam (2020. gada 2. septembra vēstule Nr. IPN/501 “Par Aizsardzības ministrijas nekustamā īpašuma objektiem”) Valsts zemes dienests tā klientiem ir ierobežojis piekļuvi Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datubāzes informācijai par tiem objektiem, par kuriem Aizsardzības ministrija sniedza informāciju. Informācija no Kadastra informācijas sistēmas tiek izsniegta atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem, kas paredz aprites ierobežojumus informācijai, kas ir klasificēta kā valsts noslēpums, Valsts zemes dienesta vajadzībām vai ierobežotas pieejamības informācija.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valstī nav izstrādāts normatīvo aktu regulējums:
1. kādā veidā nosaka, kas ir nacionālajai drošībai un valsts aizsardzībai svarīga informācija;
2. kas paredzētu tiesības un pienākumus ierobežot piekļuvi šādai informācijai;
3. kas noteiktu institūcijas un personas, kurām ir tiesības piekļūt šādai informācijai, un kārtību, kādā informācijas turētājs nodrošina tai ierobežotu un kontrolētu pieeju.
Regulējuma neesamība rada riskus, jo nav noteikta vienota pieeja un skaidrība, kā ierobežot piekļuvi šādai informācijai, kas var radīt apdraudējumu valsts drošībai visai sabiedrībai.
Risinājuma apraksts
Lai risinātu iepriekš minēto problēmsituāciju, Aizsardzības ministrija izveidoja darba grupu (turpmāk – darba grupa) “Priekšlikumu izstrādei kontrolētai pieejai valstij svarīgu objektu un to inženierkomunikācijas tīklu ģeotelpiskajai informācijai” (Ministru kabineta 2020. gada 10. marta sēdes protokollēmuma (prot.Nr.10 25.§) 3.punktā dotais uzdevums).
Izvērtējot valsts institūciju iesniegto informāciju un uzklausot to viedokļus, Aizsardzības ministrija secināja, ka būtu nepieciešams izveidot vienotu sistēmu, kura nodrošinātu kontrolētu (autorizētu) pieeju svarīgai informācijai (ģeotelpiskajai informācijai, tehniskajai dokumentācijai un datiem, kā arī citai objektu raksturojošai informācijai par valstij svarīgiem objektiem:
1) ar objekta tiesiskā valdītāja atļauju (vai īpaši noteiktos gadījumos, piemēram, valsts institūcijām un pašvaldībām – bez objekta tiesiskā valdītāja atļaujas) tā tiek izsniegta konkrētajam informācijas pieprasītājam;
2) informācijas pieprasītājs sniedz pamatojumu, kādiem mērķiem viņam ir nepieciešama informācija par valstij svarīgu objektu;
3) piekļuve valstij svarīga objekta informācijai (teksta un ģeotelpiskiem datiem) ir izsekojama līdz konkrētam sistēmas lietotāja kontam vai interneta protokola (IP) adresei.

Valstij svarīgie objekti tika apzināti darba grupas ietvaros, pildot Ministru kabineta 2020. gada 10. marta protokola Nr. 10 25.§ 4. punktā uzdoto uzdevumu un 2020. gada 20. oktobra protokola Nr. 64 38. § 2. punktā uzdoto uzdevumu. Valsts drošības iestādes - Militārās izlūkošanas un drošības dienests, Valsts drošības dienests, Satversmes aizsardzības birojs, kā arī Valsts robežsardze un Ieslodzījuma vietu pārvalde ir sagatavojuši sarakstus ar to valdījumā esošajiem valstij svarīgiem objektiem – zemes vienībām, par kuriem informāciju ir nepieciešams ierobežot (informāciju ir nepieciešams ierobežot par zemes vienību un objektu, kuri atrodas uz šīm zemes vienībām, datiem) un iesnieguši sarakstus Valsts zemes dienestā.
Ņemot vērā, ka Valsts zemes dienesta un pašvaldību  uzturētajās informācijas sistēmās, kurās ir identificēta nepieciešamība ierobežot svarīgu informāciju, nav iespējams iekļaut informāciju par visiem kritiskās infrastruktūras objektiem (sistēmas nav pielāgotas darbam ar valsts noslēpuma objektiem), jo informācija par šiem objektiem ir klasificēta. Valsts drošības dienests ir sniedzis informāciju Valsts zemes dienestam tikai par būtiskākajiem kritiskās infrastruktūras un Eiropas kritiskās infrastruktūras objektiem (turpmāk – kritiskās infrastruktūras objekti). Darba grupas ietvaros Satiksmes ministrija aktualizēja nepieciešamību noteikt ierobežotas pieejamības informācijas statusu ģeotelpiskajai informācijai tiem objektiem, kuri vēl ir tikai būvniecības procesā, bet, iespējams, nākotnē tiks iekļauti kritiskās infrastruktūras objektu kopumā. Ņemot vērā iepriekš minēto, Valsts drošības iestādēm bija nepieciešams atrast iespēju ierobežot ģeotelpisko informāciju arī par valstij svarīgiem objektiem, kas nav iekļauti kritiskās infrastruktūras objektu kopumā. Ievērojot minēto, projekta 2.1. apakšpunkts paredz iespēju iesniegt informāciju Valsts zemes dienestā gan par esošiem kritiskās infrastruktūras objektiem, gan tādiem, kas vēl nav iekļauti kritiskās infrastruktūras objektu kopumā.
Projekta 5. punkts paredz, ka turpmāk Valsts drošības iestādes, Valsts robežsardze, un Ieslodzījumu vietu pārvalde regulāri aktualizēs zemes vienību sarakstu un informēs Valsts zemes dienestu par notikušajām izmainām (jauni objekti, izslēdzamie objekti).

Vienlaikus darba grupa, izvērtējot valsts informācijas sistēmas, kurās tiek apstrādāta informācija (t.sk. ģeotelpiskā informācija) un šajās informācijas sistēmās pieejamie dati par Latvijas teritorijā radīto ģeotelpisko informāciju (kā virszemes, tā apakšzemes objekti un inženierkomunikācijas), ir izskatījusi Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas objektus un apgrūtinātās teritorijas, Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas slāņus un Kadastra informācijas sistēmas datus un ir noteikusi datus, kurus ir nepieciešams ierobežot konkrētās zemes vienībās un par valstij svarīgiem objektiem, kuri atrodas uz tām (ēkas, telpu grupas), par kurām augstāk minētas iestādes ir sniegušas informāciju Valsts zemes dienestam. Dati šajās informācijas sistēmās un datu bāzēs tika noteikti, ņemot vēra Valsts drošības iestāžu, Valsts robežsardzes un Ieslodzījuma vietu pārvaldes izvirzītās prasības informācijas ierobežošanai par valstij svarīgiem objektiem un ir minēti projekta 1., 2. un 3. pielikumā (2021. gada 30. jūnijā darba grupa galīgi vienojās (protokols Nr. 2) par projekta pielikumos esošo datu kopu ierobežošanu iepriekš minētajās sistēmās un datu bāzēs). Atkarībā no potenciālā apdraudējuma valsts drošībai šīs institūcijas var rosināt izmaiņas ierobežojamo datu kopu apjomā, iesniedzot priekšlikumu Aizsardzības ministrijai.
Ņemot vērā to, ka projekta 1., 2. un 3. pielikumā esošie ierobežojamie dati Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmā, Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas datu bāzēs un Kadastra informācijas sistēmā ir saistīti ar Ministru kabineta 2014. gada 4. februāra noteikumos Nr. 61 “Noteikumi par Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas izveidi un uzturēšanu un apgrūtināto teritoriju un nekustamā īpašuma objekta apgrūtinājumu klasifikatoru” (1. un 2. pielikumā), Ministru kabineta 2012. gada 24. aprīļa noteikumos Nr. 281 “Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas un tās centrālās datubāzes noteikumi” (1. pielikumā) un Ministru kabineta 2012. gada 10. aprīļa noteikumos Nr. 263 “Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi” esošajiem datiem, Tieslietu ministrijai (Valsts zemes dienestam), gatavojot grozījumus iepriekš minētajos noteikumos (papildinot Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas objektus un teritorijas, Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas datu bāzes  slāņus un Kadastra informācijas sistēmas datus), būtu nepieciešams saņemt arī Aizsardzības ministrijas un Valsts drošības iestāžu atzinumu, lai nodrošinātu projekta pielikumu precizēšanu ar jauniem Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas objektiem un apgrūtinātajām teritorijām, Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas datu bāzes slāņiem un Kadastra informācijas sistēmas datiem.

Svarīga informācija projekta 2. punktā noteiktajiem valstij svarīgiem objektiem ir ierobežotas pieejamības informācija. Informācijas atklātības likuma 5. panta otrās daļas 1. punktā ir noteikts, ka par ierobežotas pieejamības informāciju uzskatāma informācija, kurai šāds statuss noteikts ar likumu.
Ģeotelpiskās informācijas aizsardzību nosaka divi likumi:
1.Ģeotelpiskās informācijas likuma 27. panta trešajā daļā noteikts, ka Ģeotelpisko datu kopu turētāji var ierobežot sabiedrības piekļuvi ģeotelpisko datu kopām, izmantojot šā likuma 28.panta otrajā daļā minētos pakalpojumus, ja šāda piekļuve negatīvi ietekmē starptautiskās attiecības, sabiedrības drošību vai valsts aizsardzību;
2.Nacionālās drošības likuma 224. pants, saskaņā, ar kuru Ministru kabinets nosaka drošības pasākumus, kā aizsargāt nacionālajai drošībai un valsts aizsardzībai svarīgu informāciju par nekustamā īpašuma objektiem.
Informācijas atklātības likuma 5.panta 1.daļa nosaka, ka ierobežotas pieejamības informācija ir tāda informācija, kura ir paredzēta ierobežotam personu lokam sakarā ar darba vai dienesta pienākumu veikšanu un kuras izpaušana vai nozaudēšana šīs informācijas rakstura un satura dēļ apgrūtina vai var apgrūtināt iestādes darbību, nodara vai var nodarīt kaitējumu personu likumiskajām interesēm. Papildu aizsardzības pasākumi ierobežotas pieejamības informācijai netiek definēti. Primāri būtu nepieciešams identificēt aizsargājamās ģeotelpiskās informācijas pieprasītāju. Attiecīgi, ja katram valsts institūcijas vai pašvaldības darbiniekam ir savs unikālais lietotāja konts un viņa pienākumos ietilpst apstrādāt šādu informāciju, tad šī persona ir identificējama un tiek ievērots Informācijas atklātības likuma iepriekš minētajā pantā noteiktais.
Informācijas atklātības likumā ierobežotas pieejamības informācijai nav noteiktas īpašas drošības prasības, izņemot to, ka to nevar publiskot, un to, ka institūcijas vadītājs pieprasa rakstisku apstiprinājumu no personām, kuras apstrādā ierobežotas pieejamības informāciju, ka tās noteikumus zina un apņemas tos ievērot. Papildus iestāde nodrošina, lai pienākumu saglabāt ierobežotas pieejamības informāciju zina visas personas, uz kurām šis pienākums attiecas, ja likumā nav noteikts citādi. Par ierobežotas pieejamības informācijas izpaušanu Krimināllikuma 200. pants "Neizpaužamu ziņu, kas nav valsts noslēpums, izpaušana, komercnoslēpumu saturošu ziņu neatļauta iegūšana un izpaušana un finanšu tirgus iekšējās informācijas nelikumīga izpaušana" paredz kriminālo atbildību.
Ģeotelpiskās informācijas likuma 13. panta 6. un 7. daļā ir noteikts, ka vietējā pašvaldība, lai nodrošinātu savu funkciju un uzdevumu izpildi, par savu administratīvo teritoriju izveido un uztur augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas datubāzi, pārbauda iesniegto informāciju un nodrošina vietējās pašvaldības datubāzes sadarbspēju ar centrālo datubāzi. Vietējai pašvaldībai ir tiesības deleģēt iepriekšminēto uzdevumu, slēdzot deleģējuma līgumu, Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajā kārtībā. Šajā gadījumā pašvaldības administratīvajā teritorijā Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas pieņemšanu un pārbaudi, kā arī Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas datu izsniegšanu realizē un koordinē pašvaldības izvēlēta privāto tiesību juridiska persona, kurai ir tiesības par pakalpojumiem (par topogrāfiskās informācijas izsniegšanu) saņemt samaksu.
Atbilstoši Informācijas atklātības likumā noteiktajam arī komersants var apstrādāt ierobežotas pieejamības informāciju. Ja vietējā pašvaldība atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40. panta pirmajai daļai deleģē uzdevumu uzturēt augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas datubāzi, tad tā, slēdzot deleģējuma līgumu, var iekļaut tajā pienākumu nodrošināt projektā noteikto svarīgas informācijas par valstij svarīgiem objektiem aizsardzības kārtību, kā arī norāda objektus, par kuriem ģeotelpiskā informācija būs uzskatāma par ierobežotas pieejamības informāciju.

Lai nodrošinātu svarīgas informācijas ierobežošanu vietējo pašvaldību uzturētājās Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas datubāzēs, vietējās pašvaldības augstas detalizācijas datubāzes uzturētājam būtu nepieciešams saņemt informāciju par tas administratīvajā teritorijā esošajiem valstij svarīgajiem objektiem. Projekta 7. punkts paredz, ka Valsts zemes dienests, saņemot sarakstu ar kadastra apzīmējumiem par tām zemes vienībām, uz kurām atrodas valstij svarīgi objekti vai informāciju par sarakstā notikušajām izmaiņām, noteiktajā termiņā informēs vietējās pašvaldības augstas detalizācijas datubāzes uzturētāju par šādiem objektiem.

Valsts zemes dienests nodrošinās svarīgas informācijas ierobežošanu tā uzturētajā Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmā, Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālajā datu bāzē un Kadastra informācijas sistēmā, bet vietējās pašvaldības augstas detalizācijas datubāzes uzturētāji to uzturētajā Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas datubāzē. Izmantojot šiem mērķiem izstrādātos datu izplatīšanas risinājumus un atļauju pārvaldības moduli.
Valsts zemes dienesta tehniskajā risinājumā ir plānots, ka, izplatot Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas datus, noteiktajās zemes vienībās netiks attēloti konkrēti Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas  objekti un apgrūtinātās teritorijas. Lai realizētu konkrētu Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas  objektu un apgrūtināto teritoriju nepublicēšanu atbilstoši darba grupā saskaņotajam datu apjomam (1. pielikums), Valsts zemes dienestam būs nepieciešams pielāgot līdz šim jau izstrādātos Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas  datu izplatīšanas risinājumus, lai tos funkcionāli papildinātu atbilstoši prasībām, nodrošinot dalītu pieejamību ierobežotajām zemes vienībām.
Tehniskajā risinājumā ir plānots, ka, izplatot Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datu bāzes datus, noteiktajās zemes vienībās netiks attēloti konkrēti Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datu bāzes slāņi. Lai realizētu konkrētu Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datu bāzes slāņu nepublicēšanu atbilstoši darba grupā saskaņotajam datu apjomam (2. pielikums), Valsts zemes dienestam ir nepieciešams pielāgot jau izstrādātos Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datu bāzes  datu izplatīšanas risinājumus. Līdz plānotā tehniskā risinājuma realizācijai, Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datu bāzes dati par zemes vienībām, kurās ir jānodrošina ģeotelpisko un teksta datu publicēšanas ierobežošana, netiks publicēti un izplatīti tīmekļa pakalpes OpenGIS Web Map Service (WMS) veidā.
Plānotajā tehniskajā risinājumā Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas dati un Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datu bāzes dati datu izplatīšanas risinājumos gan ierobežotā, gan pilnā apjomā būs pieejami tikai autorizētiem lietotājiem, bet publiskiem lietotājiem piekļuve Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas un Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datu bāzes datiem netiks nodrošināta.
Publicējamā informācija plānotajā tehniskajā risinājumā Kadastra informācijas sistēmā  tiks ierobežota arī par zemes vienības daļām un par ēkām, kuras atrodas uz šīm zemes vienībām, un telpu grupām (t.sk. telpām), kuras ietilpst šajās ēkās. Zināms informācijas apjoms būs jāierobežo arī par īpašumiem, kuros ietilpst valstij svarīgu objektu valdītāju norādītās zemes vienības vai ēkas (būvju īpašumi) un telpu grupas (dzīvokļa īpašumi).
Attiecīgi Valsts zemes dienesta datu publicēšanas portālā autorizētiem lietotājiem par iestāžu noteiktajām zemes vienībām netiks publicēti šādi kadastra dati:
•zemes vienības un zemes vienības daļas nekustamā īpašuma lietošanas mērķis;
•nekustamā īpašuma objekta apgrūtinājumi;
•kadastrālā uzmērītāja vārds, uzvārds.
Par būvēm, kuras atrodas uz Ieslodzījuma vietu pārvaldes, Valsts robežsardzes un valsts drošības iestāžu noteiktajām zemes vienībām, Valsts zemes dienesta datu publicēšanas portālā autorizētiem lietotājiem netiks publicēti šādi kadastra dati:  
•nekustamā īpašuma objekta apgrūtinājumi;
•būves kopējā platība;
•apbūves laukums;
•virszemes stāvu skaits;
•pazemes stāvu skaits;
•ārsienu materiāls un kods;
•būves telpu grupu skaits;
•būves tips;
•būves konstruktīvie elementi;
•būves apjoma rādītāji;
•būves vēsturiskie dati;
•būves kopējās platības sadalījums pa platību veidiem.
Par telpu grupām, kuras ietilpst šajās būvēs, portālā netiks publicēti šādi kadastra dati:
•būves stāvs (stāvi), kurā atrodas telpu grupa;
•telpu grupas kopējā platība;
•labiekārtojumi;
•būves stāvs, kurā atrodas telpa;
•telpas augstums;
•telpas platība.
Tieši tādas pašas Kadastra informācijas sistēmas  datu kopas netiks attēlotas arī citos Valsts zemes dienesta kadastra teksta datu izplatīšanas risinājumos – Kadastra informācijas sistēmas teksta datu izplatīšanas tīmekļa pakalpēs, teksta datu atlasēs no Kadastra informācijas sistēmas .
Īpašumu, kuru sastāvā ietilpst Ieslodzījuma vietu pārvaldes, Valsts robežsardzes un valsts drošības iestāžu norādītās zemes vienības, līmenī autorizētiem lietotājiem tiks attēloti šādi kadastra dati: īpašuma kadastra numurs, kadastrālā vērtība (EUR), zemesgrāmatas nodalījuma numurs, administratīvā teritorija, nekustamā īpašuma novērtējums kadastrā (EUR), kopplatība, platības mērvienība, projektētā kadastrālā vērtība (EUR), projektētais īpašuma novērtējums (EUR), pazīme par sadali dzīvokļa īpašumos, īpašuma sastāvs, dati par nekustamā īpašuma piederību un nomniekiem, zemesgrāmatas dati, dokumenti.
Būvju īpašumu, kuri atrodas uz Ieslodzījuma vietu pārvaldes, Valsts robežsardzes un valsts drošības iestāžu norādītajām zemes vienībām, līmenī autorizētiem lietotājiem tiks attēloti šādi kadastra dati: īpašuma kadastra numurs, kadastrālā vērtība (EUR), zemesgrāmatas nodalījuma numurs, administratīvā teritorija, nekustamā īpašuma novērtējums kadastrā (EUR), projektētā kadastrālā vērtība (EUR), projektētais īpašuma novērtējums (EUR), pazīme par sadali dzīvokļa īpašumos, īpašuma sastāvs, dati par nekustamā īpašuma piederību un nomniekiem, zemesgrāmatas dati, dokumenti, mērniecības dati.
Dzīvokļa īpašumu, kuri ietilpst ēkās, kuras atrodas uz Ieslodzījuma vietu pārvaldes, Valsts robežsardzes un valsts drošības iestāžu norādītajām zemes vienībām, līmenī autorizētiem lietotājiem tiks attēloti šādi kadastra dati: īpašuma kadastra numurs, kadastrālā vērtība (EUR), zemesgrāmatas nodalījuma numurs, administratīvā teritorija, zemesgrāmatas apakšnodalījuma numurs, nekustamā īpašuma novērtējums kadastrā (EUR), kopplatība, platības mērvienība, projektētā kadastrālā vērtība (EUR), projektētais īpašuma novērtējums (EUR), īpašuma sastāvs, dati par nekustamā īpašuma piederību un nomniekiem, zemesgrāmatas dati, dokumenti.
Autorizētiem lietotājiem Valsts zemes dienesta datu publicēšanas portālā par Ieslodzījuma vietu pārvaldes, Valsts robežsardzes un valsts drošības iestāžu noteiktajām zemes vienībām tiks attēloti šādi kadastra telpiskie dati: zemes vienības robeža (arī zemes vienības kadastra apzīmējums).
Valsts zemes dienesta datu publicēšanas portālā par būvēm, kuras atrodas uz Ieslodzījuma vietu pārvaldes, Valsts robežsardzes un valsts drošības iestāžu noteiktajām zemes vienībām, tiks attēloti šādi kadastra telpiskie dati: būves kadastra apzīmējums, būves kontūra (arī būves kadastra apzīmējums), jo būves kontūra ir identificējama uz fonā pievienotās ortofotokartes. Savukārt pazemes būves Valsts zemes dienesta datu publicēšanas portāla telpiskajos datos netiks attēlotas.
Tieši tādas pašas datu kopas tiks attēlotas arī citos Valsts zemes dienesta Kadastra informācijas sistēmas  telpisko datu izplatīšanas risinājumos – grafiskajās datnēs, telpisko datu izplatīšanas tīmekļa pakalpēs, telpisko datu atlasēs no Kadastra informācijas sistēmas.
Valsts zemes dienesta datu publicēšanas portāla publiskajā sadaļā jebkuram lietotājam bez autorizācijas ir pieejams ļoti ierobežots Kadastra informācijas sistēmas teksta un telpisko datu apjoms, kas pilnībā atbilst tam, par ko ir panākta vienošanās Aizsardzības ministrijas organizētajā darba grupā, attiecīgi ierobežojamās datu kopas publiskajā sadaļā netiek un netiks publicētas.
Visi pārējie Kadastra informācijas sistēmas teksta un telpisko datu izplatīšanas risinājumi ir pieejami tikai autorizētiem lietotājiem.
Izmaiņas datu izplatīšanas risinājumos Valsts zemes dienests varēs uzsākt izstrādāt tikai pēc attiecīga finansējuma saņemšanas un izstrādi varēs realizēt astoņu mēnešu laikā pēc finansējuma saņemšanas. Vietējās pašvaldības augstas detalizācijas datubāzes uzturētāji datu izplatīšanas risinājumu svarīgas informācijas par valstij svarīgiem objektiem ierobežošanai nodrošinās vienlaikus ar Valsts zemes dienestu. Atļauju pārvaldības modulis nodrošinās iespēju lietotājam pieprasīt valstij svarīgu informāciju par valstij svarīgiem objektiem un atļaujas devējam piešķirt vai nepiešķirt piekļuvi datiem, kas atrodas datu turētāja sistēmā. Šāds modulis tiks izveidots Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas (DAGR) ietvaros. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija plānojot tās pārziņā esošo DAGR, iesaistīs datu un atļauju pārvaldītāju pārstāvjus un veidos atļauju pārvaldības scenāriju. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija atļauju pārvaldības moduli izstrādās līdz 2025. gada 1. janvārim.
Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas, Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datubāzes, Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas un vietējo pašvaldību augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas datubāzes uzturētājs nodrošina datu piekļuves uzskaitījumu (personas vārdu, uzvārdu, personas kodu, skatīšanās datumu un laiku). Tas ir nepieciešams, lai nepieciešamības gadījumā svarīgas informācijas par valstij svarīgiem objektiem lietotāju varētu izsekot un noteikt, kāda informācija augstāk minētajās informācijas sistēmās vai datu bāzes tika skatīta. Valsts drošības iestāžu ieskatā šādai informācijai būtu jāglabājas minimums gadu/vairākus gadus, bet šīs iespējas ir atkarīgas galvenokārt no sistēmas kapacitātes šos datus ilgstoši uzturēt. Pašlaik Valsts zemes dienests, kamēr nav izstrādāts datu izplatīšanas risinājums, atsevišķas prasības nevar nodrošināt, piemēram, ģeotelpiskajos servisos nav iespējas fiksēt, kura vieta konkrēti ir skatīta, bet ir iespējams fiksēt, ka noteikta persona noteiktā laikā ir pieslēgusies servisam kopumā.

Projektā valsts svarīgas informācijas par valstij svarīgiem objektiem lietotāji ir sadalīti divās grupās. Lietotāji, kam neatkarīgi no noteiktajiem svarīgas informācijas pieejamības ierobežojumiem, ir tiesības tai pastāvīgi piekļūt ir – valstij svarīga objekta īpašniekam un tiesiskajam valdītājam par savā valdījumā esošiem objektiem; valsts institūcijām un personām, kurām šī informācija nepieciešama valsts pārvaldes funkciju vai uzdevumu īstenošanai (tai skaitā valsts zemes pārvaldīšana); pašvaldībām, tai skaitā būvvaldēm par tās administratīvajā un pārvaldītajā teritorijā esošajiem valstij svarīgiem objektiem; kā arī sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem, kuriem deleģēto uzdevumu veikšanai, ir nepieciešama piekļuve šai informācijai (piemēram, gāzes apgādes un siltumapgādes jomā, elektroenerģijas apgādes jomā, u.c.). Sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs šo noteikumu izpratnē ir tāds komersants, kurš attiecīgajā nozarē (elektroniskie sakari, ūdenssaimniecība,  enerģētika) sniedz sabiedriskos pakalpojumus noteiktā teritorijā un kura darbība sabiedrisko pakalpojumu sniegšana tiek regulēta saskaņā ar likumu "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem". Pilnvarotā persona, kam ir deleģēts uzdevums uzturēt attiecīgās pašvaldības (par tās administratīvajā teritorijā esošo nekustamo īpašumu objektiem) augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas datubāzi ir tiesīga pastāvīgi piekļūt attiecīgas pašvaldības augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas ierobežojamiem datiem. Otrai lietotāju grupai ir nepieciešams saņemt valstij svarīga objekta īpašnieka vai tiesiska valdītāja atļauju, pieprasot to atļauju pārvaldības modulī projekta 18. punktā noteiktajā kārtībā. Valsts zemes dienests, saņemot pozitīvu atbildi (atļauju) no valstij svarīga objekta īpašnieka un tiesiskā valdītāja  datu pieprasītājam izsniegs pilnu Kadastra informācijas sistēmas / Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas / Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datu bāzes datu komplektu par pieprasīto zemes vienību. Ja atbilde būs negatīva, datu pieprasītājs par to tiks informēts un pakalpojums tiks izbeigts.
Valstij svarīga objekta īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam ir tiesības piešķirt atļauju piekļūt svarīgai informācijai, nepiemērojot projekta 18. punktā noteikto kārtību. Tiek paredzēts, ka valstij svarīga objekta īpašnieks vai tiesiskais valdītājs varēs norādīt svarīgas informācijas piekļuves atļauju pārvaldības modulī, kam ir atļauts izmantot informāciju par tā valdījumā esošajiem valstij svarīgiem objektiem.
Ja atļauju pieprasīs komersants, kas sniedz ģeodēzisko vai zemes ierīcības vai zemes kadastrālās uzmērīšanas darbu pakalpojumus, tad dati tiks izsniegti sertificētai personai, kam ir derīgs sertifikāts ģeodēzijā vai zemes ierīcībā vai zemes kadastrālajā uzmērīšanā, kura izpildīs attiecīgus darbus nekustamajā īpašumā. Ņemot vērā, ka sertificētās personas civiltiesiskā atbildība ir apdrošināta, tad tā atbild par informācijas izmantošanu vai nodošanu mērnieka palīgam.
Informācijas pieprasītajam atļauja pieejai datiem var tikt atteikta, ja pastāv aizdomas, ka datu izsniegšana var kaitēt valsts drošībai vai pieeja datiem nav nepieciešama saimnieciskās vai profesionālās darbības veikšanai, vai nekustamā īpašuma apsaimniekošanai. Ja valstij svarīga objekta valdītājs vai kompetenta drošības iestāde konstatē, ka sertificētā persona izmantoja valsts informāciju mērķiem, kas nav saistīti ar tās profesionālo darbību, tad atļauja piekļuvei ierobežotiem datiem tiks anulēta.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Fiziskas personas, kas lietos svarīgu informāciju par valstij svarīgiem objektiem Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmā, Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas datu bāzēs, tai skaitā vietējo pašvaldību uzturētājās Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas datubāzēs un Kadastra informācijas sistēmā.
Projekts nerada fiziskai personai jaunas izmaksas, lai nodrošinātu tajā paredzēto prasību izpildi, jo projekts nenoteic šādas prasības.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Valsts pārvaldes institūcijas, pašvaldības, juridiskas personas, kas lieto nacionālajai drošībai un valsts aizsardzībai svarīgu informāciju par nekustamā īpašuma objektiem Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmā, Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas datu bāzēs, tai skaitā vietējo pašvaldību uzturētājās Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas datubāzēs un Kadastra informācijas sistēmā.
Projekts nerada juridiskai personai jaunas izmaksas, lai nodrošinātu tajā paredzēto prasību izpildi, jo projekts nenoteic šādas prasības.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
193 813
0
193 358
38 672
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
193 813
0
193 358
38 672
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-193 813
0
-193 358
-38 672
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-193 813
0
-193 358
-38 672
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-193 813
-193 358
-38 672
5.1. valsts pamatbudžets
0
-193 813
-193 358
-38 672
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Nav.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Lai nodrošinātu projektā paredzēto normu izpildi, Tieslietu ministrijas budžeta programmā 07.00.00 "Nekustamā īpašuma tiesību politikas īstenošana" nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums    2022.  gadā 193 813 euro, 2023. gadā 193 358 euro, 2024.gadā un turpmāk 38 672 euro
Lai Valsts zemes dienests nodrošinātu nacionālajai drošībai un valsts aizsardzībai svarīgas informācijas ierobežošanas īstenošanu Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmā, Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālajā datu bāzē un Kadastra informācijas sistēmā, izmantojot šiem mērķiem izstrādātos datu izplatīšanas risinājumus, nepieciešams papildu finansējums
2022.gadā 193 813 euro apmērā:
Preces un pakalpojumi {EKK 2000}:
Informācijas sistēmu uzturēšana "EKK 2250": Programmatūras izstrādes darbi 454.96 euro / ārpakalpojuma cilvēkdienas likme, t.sk. PVN x 426 cilvēkdienas = 193 813 euro;
2023.gadā 193 358 euro apmērā:
Preces un pakalpojumi {EKK 2000}:
Informācijas sistēmu uzturēšana "EKK 2250": Programmatūras izstrādes darbi 454.96 euro / ārpakalpojuma cilvēkdienas likme, t.sk. PVN x 425 cilvēkdienas = 193 358 euro;
2024.gadā un turpmāk 38 672 euro apmērā:
Preces un pakalpojumi {EKK 2000}:
Informācijas sistēmu uzturēšana "EKK 2250": Datu izplatīšanas risinājumu uzturēšanas darbi 454.96 euro / ārpakalpojuma cilvēkdienas likme, t.sk. PVN x 85 cilvēkdienas = 38 672 euro

Vislielākās izmaksas būs saistītas ar Kadastra informācijas sistēmas datu publicēšanas ierobežošanu. Kadastra informācijas sistēmas datu publicēšanas ierobežošanas tehniskās realizācijas izmaksas būs ļoti augstas, jo izmaiņas būs jāveic daudzos Kadastra informācijas sistēmas datu izplatīšanas risinājumos.
Ģeotelpisko datu risinājumi:
- datu izplatīšanas datubāze;
- ģeotelpisko datu replikācijas;
- informācijas sistēmu servisi (WMS, WFS, ArcGIS servisi);
- analītiskā datubāze (kadastra kartes datu kopas replikācija uz ģeotelpisko datubāzi).
Kadastra teksta datu risinājumi:
- kadastra teksta datu tīmekļa pakalpes;
- Pašvaldību vienotās informācijas sistēmas tiešsaistes risinājums;
- Valsts informācijas sistēmu savietotāja portāla e-pakalpojums.
Dienesta portāls:
- Profesionālie mērnieku pakalpojumi (eksports no kartes, dokumenti, izdrukas);
- Dienesta arhīva materiālu e-pakalpojums;
- tipveida izdruku e-pakalpojumi;
- detalizēti kadastra teksta dati bez līgumsaistībām;
- kadastra teksta datu pārlūkošana Dienesta portālā autorizētiem lietotājiem;
- kartes pārlūkošana (ģeotelpisko datu vienas stundas pārlūkošana publiskajiem un autorizētajiem lietotājiem kartes pārlūkā);
- kartes eksportu sagatavošanas e-pakalpojums (lejupielādes no kadastra kartes).
Dienesta portāla mobilā aplikācija:
- kartes slāņi;
- teksta datu PDF izdruka par objektu.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav.
Cita informācija
Valsts zemes dienesta plānota datu izplatīšanas risinājuma finansējuma sadalījums un projekta izpildes termiņš (gads) ir norādīts indikatīvi un var mainīties projekta pasākuma ieviešanas gaitā atbilstoši projekta stāšanās spēkā gadam un finansējuma piešķiršanas gadam.

Ņemot vērā esošo DAGR projektēšanas un izstrādes attīstību, pašlaik VARAM nav identificējusi DAGR ietekmi uz valsts un pašvaldību budžetu. Vēl tiks veikta analīze un datu atļauju scenāriju izstrāde, kuras rezultātā šāda ietekme nākotnē var tikt identificēta.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
AS "Augstsprieguma tīkls", AS "Latvijas valsts meži", Būvniecības valsts kontroles birojs, Ekonomikas ministrija, Iekšlietu ministrija, Ieslodzījuma vietu pārvalde, Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra, Militārās izlūkošanas un drošības dienests, Satiksmes ministrija, Tieslietu ministrija, Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrs, Valsts drošības dienests, Valsts policija, Valsts robežsardze, Valsts zemes dienests, VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs", VAS "Valsts nekustamie īpašumi", Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, VSIA "Latvijas Jūras administrācija", Rīgas dome; Nacionālie bruņotie spēki; Akciju sabiedrības “Conexus Baltic Grid”
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Kartogrāfu un ģeodēzistu asociācija, Latvijas Mērnieku biedrība, Mērniecības datu centrs
Cits
Satversmes aizsardzības birojs

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1. apakšpunktu sabiedrības pārstāvji ir aicināti līdzdarboties, rakstiski sniedzot viedokli par tiesību akta projektu. Sabiedrības pārstāvji ir informēti par iespēju līdzdarboties, publicējot paziņojumu par līdzdalības procesu Tiesību aktu projektu publiskais portālā.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts zemes dienests
  • Militārās izlūkošanas un drošības dienests
  • Valsts drošības dienests
  • Satversmes aizsardzības birojs
  • Ieslodzījuma vietu pārvalde
  • Valsts robežsardze
  • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
  • Vietējās pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi