25-TA-2370: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Augstskolu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Augstskolu likumā" izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk – ministrija) iniciatīvas, lai precizētu Augstskolu likuma tiesību normas sakarā ar plānoto Augstākās izglītības padomes (turpmāk – padome) transformāciju un Augstskolu likumā noteikto funkciju optimizāciju lai mazinātu birokrātisko slogu un funkciju dublēšanos.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir precizēt Augstskolu likuma tiesību normas sakarā ar plānoto padomes transformāciju un Augstskolu likumā noteikto funkciju optimizāciju.
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2026.
Pamatojums
Grozījumu Augstskolu likumā izstrādes galvenais pamatojums ir nepieciešamība efektivizēt augstākās izglītības pārvaldības procesus un mazināt birokrātisko slogu. Veiktā analīze liecina, ka vairākas padomes funkcijas ir novecojušas, daļēji pārklājas ar citu institūciju kompetenci un rada papildu administratīvās procedūras, kas nesniedz būtisku pievienoto vērtību nozares attīstībai. Tādēļ ir nepieciešams veikt grozījumus Augstskolu likumā, precizējot normas saistībā ar plānoto padomes transformāciju.
Ņemot vērā, ka akadēmiskais gads pārsvarā augstskolu sākas 1. septembrī un sakarā ar nepeiciešamību padomei pabeigt uzsāktos uzdevumus un pienākumus, nepieciešams termiņš, līdz kuram padomei jāpabeidz uzsāktie uzdevumi un pienākumi.
Ņemot vērā, ka akadēmiskais gads pārsvarā augstskolu sākas 1. septembrī un sakarā ar nepeiciešamību padomei pabeigt uzsāktos uzdevumus un pienākumus, nepieciešams termiņš, līdz kuram padomei jāpabeidz uzsāktie uzdevumi un pienākumi.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Augstākās izglītības padomes (turpmāk – padome) statuss, izveidošanas kārtība, pamatuzdevumi, kompetence, funkcijas, tiesības, finansēšana un citi jautājumi ir noteikti Augstskolu likuma 8.6 panta otrās daļas 4. punktā, Augstskolu likuma 11. panta otrajā daļā, Augstskolu likuma 35. panta trešajā, piektajā un sestajā daļā, Augstskolu likuma 46. panta trešajā un ceturtajā daļā, Augstskolu likuma 51. pantā, Augstskolu likuma 64.2 panta otrās daļas 2. punktā un Augstskolu likuma IX nodaļā.
Ministru kabineta 2025. gada 27. marta rīkojuma Nr. 179 "Par likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas grafiku" 2.1. apakšpunktā noteikts, lai nodrošinātu publiskā sektora izdevumu efektivizāciju ministrijām, jāveic nozaru budžetu izdevumu analīzi un sagatavot priekšlikumus sava budžeta resora izdevumu efektivizēšanai (tai skaitā izdevumu samazināšanai, optimizējot funkcijas, publiskos pakalpojumus un veicot strukturālas reformas). Izpildot minēto uzdevumu, plānots Augstskolu likumā noteiktās institūciju funkcijas optimizēt, veicot strukturālas reformas, un likvidēt padomi, pārdalot tās funkcijas citām jau esošajām institūcijām, atbilstoši to kompetencēm. Līdz ar to, nepieciešams precizēt Augstskolu likuma tiesību normas sakarā ar plānoto padomes likvidāciju un Augstskolu likumā noteikto funkciju optimizāciju.
Cilvēkkapitāla attīstības padomes ietvaros paredzēts veidot arī konsultatīvu apakšpadomi, kas darbotos ar augstākās izglītības jautājumiem un kurā tiktu iekļautas nozares organizācijas, pēc būtības pārņemot Augstākās izglītības padomes lomu kā platforma nozares organizāciju iesaistei cilvēkkapitāla attīstības plānošanā. Minētās apakšpadomes darbībai nav plānots paredzēt papildu valsts budžeta līdzekļus.
Ministru kabineta 2025. gada 27. marta rīkojuma Nr. 179 "Par likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas grafiku" 2.1. apakšpunktā noteikts, lai nodrošinātu publiskā sektora izdevumu efektivizāciju ministrijām, jāveic nozaru budžetu izdevumu analīzi un sagatavot priekšlikumus sava budžeta resora izdevumu efektivizēšanai (tai skaitā izdevumu samazināšanai, optimizējot funkcijas, publiskos pakalpojumus un veicot strukturālas reformas). Izpildot minēto uzdevumu, plānots Augstskolu likumā noteiktās institūciju funkcijas optimizēt, veicot strukturālas reformas, un likvidēt padomi, pārdalot tās funkcijas citām jau esošajām institūcijām, atbilstoši to kompetencēm. Līdz ar to, nepieciešams precizēt Augstskolu likuma tiesību normas sakarā ar plānoto padomes likvidāciju un Augstskolu likumā noteikto funkciju optimizāciju.
Cilvēkkapitāla attīstības padomes ietvaros paredzēts veidot arī konsultatīvu apakšpadomi, kas darbotos ar augstākās izglītības jautājumiem un kurā tiktu iekļautas nozares organizācijas, pēc būtības pārņemot Augstākās izglītības padomes lomu kā platforma nozares organizāciju iesaistei cilvēkkapitāla attīstības plānošanā. Minētās apakšpadomes darbībai nav plānots paredzēt papildu valsts budžeta līdzekļus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Augstskolu likuma 8.6 panta otrās daļas 4. punktā noteikts, ka augstskolu vai filiāli var izslēgt no Izglītības iestāžu reģistra, ja padome atbilstoši savai kompetencei atkārtoti konstatējusi normatīvo aktu pārkāpumus augstskolas vai filiāles darbībā. Augstskolu likuma 70. pantā, kur noteikti padomes pamatuzdevumi, kompetence un funkcijas, nav paredzēts padomei veikt Izglītības likuma, Profesionālās izglītības likuma, Augstskolu likuma un citu ar izglītību saistīto normatīvo aktu ievērošanas kontroli. Līdz ar to nepieciešams precizēt Augstskolu likuma 8.6 panta otrās daļas 4. punktu.
Risinājuma apraksts
Precizēts Augstskolu likuma 8.6 panta otrās daļas 4. punkts izslēdzot no tā vārdus “Augstākās izglītības padome”.
Problēmas apraksts
Augstskolu likuma 11. panta otrajā daļā noteikts, ka Ministru kabineta rīkojuma projektam par valsts augstskolas reorganizāciju vai likvidāciju pievienojams Augstākās izglītības padomes atzinums. Augstskolu likuma 70. pants, kur noteikti padomes pamatuzdevumi, kompetence un funkcijas, no 2025. gada 1. janvāra neparedz padomei pieņem lēmumu par augstskolu akreditāciju kopumā. Līdz ar to nepieciešams precizēt Augstskolu likuma 11. panta otro daļu.
Risinājuma apraksts
Precizēta Augstskolu likuma 11. panta otrā daļa izslēdzot tās otro teikumu.
Problēmas apraksts
Augstskolu likuma 35. panta trešajā daļā noteikts, ja augstskolā attiecīgajā zinātnes nozarē nav piecu profesoru un izveidot nozares profesoru padomi nav iespējams, vairākas augstskolas kopīgi izveido šādu profesoru padomi, kuru apstiprina attiecīgo augstskolu senāti. Ja vismaz trīs profesori ir pieaicināti no citām augstskolām, padomes sastāvu apstiprina padome. Tādējādi tiek dublētas padomes un augstskolu senātu funkcijas. Augstskolu likuma 35. panta piektajā un sestajā daļā noteikts, ka to nozaru sarakstu, kurās izveidojamas nozaru profesoru padomes, apstiprina padome. Nozares profesoru padomes darbību pārrauga padome.
Augstskolu likuma 70. pants, kur noteikti padomes pamatuzdevumi, kompetence un funkcijas, neparedz padomei veikt jebkādas darbības saistībā ar nozaru profesoru padomju darbību. Turklāt, saskaņā ar Augstskolu likuma 35. panta pirmo daļu nozares profesoru padomi augstskola veido tikai tajās nozarēs, kurās augstskola specializējas, īstenojot studiju programmas un veicot zinātnisko darbību. Augstskolu likuma 35. panta otrajā un trešajā daļā noteikts, ka nozares profesoru padomju sastāvus apstiprina augstskolu senāti. No minētā izriet, ka augstskolu senātu kompetencē ir pārraudzīt padomju darbību. Līdz ar to nepieciešams precizēt Augstskolu likuma 35. panta trešo, piekto un sesto daļu, likvidējot šādas papildu funkcijas.
Augstskolu likuma 70. pants, kur noteikti padomes pamatuzdevumi, kompetence un funkcijas, neparedz padomei veikt jebkādas darbības saistībā ar nozaru profesoru padomju darbību. Turklāt, saskaņā ar Augstskolu likuma 35. panta pirmo daļu nozares profesoru padomi augstskola veido tikai tajās nozarēs, kurās augstskola specializējas, īstenojot studiju programmas un veicot zinātnisko darbību. Augstskolu likuma 35. panta otrajā un trešajā daļā noteikts, ka nozares profesoru padomju sastāvus apstiprina augstskolu senāti. No minētā izriet, ka augstskolu senātu kompetencē ir pārraudzīt padomju darbību. Līdz ar to nepieciešams precizēt Augstskolu likuma 35. panta trešo, piekto un sesto daļu, likvidējot šādas papildu funkcijas.
Risinājuma apraksts
Precizēta Augstskolu likuma 35. panta trešā, piektā un sestā daļa izslēdzot trešās daļas otro teikumu, piekto daļu un sesto daļu.
Problēmas apraksts
Augstskolu likuma 46. panta trešajā un ceturtajā daļā noteikts, ka centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību, saskaņojot ar padomi, izstrādā Izglītības un zinātnes ministrija un apstiprina Ministru kabinets. Augstskola, saskaņojot ar padomi, var noteikt kārtību, kādā šajās studiju programmās tiek uzņemtas personas, kuras nav kārtojušas centralizētos eksāmenus. Augstskola, saskaņojot ar padomi, var noteikt papildu prasības attiecībā uz speciālu iepriekšējo izglītību, īpašu piemērotību un sagatavotību vai citu nosacījumu izpildi. Augstskolu likuma 70. pants, kur noteikti padomes pamatuzdevumi, kompetence un funkcijas, neparedz padomei vērtēt centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību, kā arī augstskolas noteiktās papildu prasības attiecībā uz speciālu iepriekšējo izglītību, īpašu piemērotību un sagatavotību vai citu nosacījumu izpildi. Saskaņā ar Augstskolu likuma 46. panta otro daļu uzņemšanas noteikumus augstskolas studiju programmās izstrādā attiecīgā augstskola, ievērojot Ministru kabineta 2006.gada 10.oktobra noteikumus Nr.846 “Noteikumi par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās un valsts atbalstu pilsoņiem, kas brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestā un pabeiguši to”. Turklāt, Augstskolu likuma 55. panta pirmajā daļā noteikts, ka studiju programmu reglamentē speciāls dokuments – studiju satura un īstenošanas apraksts, kas, cita starpā, nosaka prasības attiecībā uz iepriekšējo izglītību. Akreditācijas ietvaros papildus uzņemšanas prasību atbilstību pēc būtības jau vērtē Studiju kvalitātes komisija. Līdz ar to nepieciešams precizēt Augstskolu likuma 46. panta trešo un ceturto daļu.
Risinājuma apraksts
Precizēta Augstskolu likuma 46. panta trešā un ceturtā daļa izslēdzot trešās daļas piektajā teikumā vārdus “saskaņojot ar Augstākās izglītības padomi”, aizstājot trešās daļas sestajā teikumā vārdus “saskaņojot ar Augstākās izglītības padomi, var noteikt” ar vārdu “nosaka” un ceturtajā daļā izslēdzot vārdus “saskaņojot ar Augstākās izglītības padomi”.
Problēmas apraksts
Augstskolu likuma 51. pantā noteikts, ka no valsts budžeta līdzekļiem finansējamo studiju vietu skaitu augstskolā nosaka izglītības un zinātnes ministrs pēc padomes priekšlikuma. Augstākās izglītības padomes veiktā studentu skaita prognozēšana un priekšlikumu izstrāde pārklājas ar Ekonomikas ministrijas kompetenci darba tirgus attīstības prognozēšanā, kā arī ar Cilvēkkapitāla attīstības padomes funkcijām.
Lai novērstu funkciju dublēšanos un izveidotu efektīvāku, elastīgāku un atvērtāku mehānismu valsts pasūtījuma noteikšanai, ir nepieciešams precizēt minēto likuma pantu, svītrojot atsauci uz Augstākās izglītības padomi.
Lai novērstu funkciju dublēšanos un izveidotu efektīvāku, elastīgāku un atvērtāku mehānismu valsts pasūtījuma noteikšanai, ir nepieciešams precizēt minēto likuma pantu, svītrojot atsauci uz Augstākās izglītības padomi.
Risinājuma apraksts
Precizēts Augstskolu likuma 51. pants izslēdzot vārdus “pēc Augstākās izglītības padomes priekšlikuma”. No valsts budžeta līdzekļiem finansējamo studiju vietu skaita augstskolās noteikšana turpmāk tiks veikta, stiprinot sadarbību starp ministrijām, kuru padotībā ir augstskolas, Cilvēkkapitāla attīstības padomi, un augstskolām un veidojot jaunu sadarbības formātu.
Problēmas apraksts
Augstskolu likuma 64.2 panta otrās daļas 2. punktā noteikts, ka Latvijas Studentu apvienība izvirza studējošo pārstāvjus Augstākās izglītības padomē un citās institūcijās normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Ņemot vērā, ka ar projektu plānots izbeigt Augstākās izglītības padomes darbību tās esošajā formātā, nepieciešams precizēt Augstskolu likuma 64.2 panta otrās daļas 2. punktu.
Risinājuma apraksts
Precizēts Augstskolu likuma 64.2 panta otrās daļas 2. punkts izslēdzot otrās daļas otrajā teikumā vārdus “Augstākās izglītības padomē un citās”.
Problēmas apraksts
Padomes statuss, izveidošanas kārtība, pamatuzdevumi, kompetence, funkcijas, tiesības, finansēšana un citi jautājumi ir noteikti Augstskolu likuma IX nodaļā.
Likuma 70. pantā minētie padomes pamatuzdevumi un kompetences kopumā ir saistīti ar politikas plānošanu, kas ir Izglītības un zinātnes ministrijas kompetencē.
Ministru kabineta 2025. gada 27. marta rīkojuma Nr. 179 "Par likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas grafiku" 2.1. apakšpunktā noteikts, lai nodrošinātu publiskā sektora izdevumu efektivizāciju ministrijām jāveic nozaru budžetu izdevumu analīzi un sagatavot priekšlikumus sava budžeta resora izdevumu efektivizēšanai (tai skaitā izdevumu samazināšanai, optimizējot funkcijas, publiskos pakalpojumus un veicot strukturālas reformas). Izpildot minēto uzdevumu, plānots augstākajā izglītībā optimizēt institūciju funkcijas, veicot strukturālas reformas, un likvidēt padomi.
Līdz ar to nepieciešams izslēgt Augstskolu likuma IX nodaļu sakarā ar plānoto Augstākās izglītības padomes darbības izbeigšanu tās esošajā formātā un Augstskolu likumā noteikto funkciju optimizāciju.
Ar cilvēkkapitāla attīstību un valsts pasūtījuma veidošanu saistītie jautājumi tiks konsolidēti, stiprinot ministriju, Cilvēkkapitāla attīstības padomes un augstskolu sadarbību. Cilvēkkapitāla attīstības padomes ietvaros paredzēts veidot arī konsultatīvu apakšpadomi, kas darbotos ar augstākās izglītības jautājumiem un kurā tiktu iekļautas nozares organizācijas. Minētās apakšpadomes darbībai nav plānots paredzēt papildu valsts budžeta līdzekļus.
Likuma 70. pantā minētie padomes pamatuzdevumi un kompetences kopumā ir saistīti ar politikas plānošanu, kas ir Izglītības un zinātnes ministrijas kompetencē.
Ministru kabineta 2025. gada 27. marta rīkojuma Nr. 179 "Par likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas grafiku" 2.1. apakšpunktā noteikts, lai nodrošinātu publiskā sektora izdevumu efektivizāciju ministrijām jāveic nozaru budžetu izdevumu analīzi un sagatavot priekšlikumus sava budžeta resora izdevumu efektivizēšanai (tai skaitā izdevumu samazināšanai, optimizējot funkcijas, publiskos pakalpojumus un veicot strukturālas reformas). Izpildot minēto uzdevumu, plānots augstākajā izglītībā optimizēt institūciju funkcijas, veicot strukturālas reformas, un likvidēt padomi.
Līdz ar to nepieciešams izslēgt Augstskolu likuma IX nodaļu sakarā ar plānoto Augstākās izglītības padomes darbības izbeigšanu tās esošajā formātā un Augstskolu likumā noteikto funkciju optimizāciju.
Ar cilvēkkapitāla attīstību un valsts pasūtījuma veidošanu saistītie jautājumi tiks konsolidēti, stiprinot ministriju, Cilvēkkapitāla attīstības padomes un augstskolu sadarbību. Cilvēkkapitāla attīstības padomes ietvaros paredzēts veidot arī konsultatīvu apakšpadomi, kas darbotos ar augstākās izglītības jautājumiem un kurā tiktu iekļautas nozares organizācijas. Minētās apakšpadomes darbībai nav plānots paredzēt papildu valsts budžeta līdzekļus.
Risinājuma apraksts
Precizēta Augstskolu likuma IX nodaļa izslēdzot to no Augstskolu likuma. Savukārt ar Augstskolu likuma 75. pantā augstskolām noteiktajiem uzdevumiem un Ministru kabinetam noteikto deleģējumu papildinot Augstskolu likuma 80.1 pantu vienlaicīgi panta nosaukumu izsakot jaunā redakcijā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Augstākās izglītības padome
Ietekmes apraksts
Augstākās izglītības padomes darbība tiks izbeigta sākot ar 2026. gada 1. septembri.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
131 706
0
131 706
0
131 706
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
131 706
0
131 706
0
131 706
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
131 706
0
131 706
-43 902
131 706
-131 706
-131 706
2.1. valsts pamatbudžets
131 706
0
131 706
-43 902
131 706
-131 706
-131 706
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
43 902
0
131 706
131 706
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
43 902
0
131 706
131 706
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
43 902
131 706
131 706
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Lai nodrošinātu izdevumu efektīvu izlietošanu, finansējuma samazinājums Augstākās izglītības padomei saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdes protokola Nr. 38 1. § “Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028. gadam”, maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopējo apjomu 2026., 2027. un 2028. gadam.
Tiks nodrošināta izdevumu efektivizēšana, tai skaitā izdevumu samazināšanai, optimizējot funkcijas un veicot strukturālas reformas. Projekts paredz, ka no 2026. gada 1. septembra no valsts budžeta līdzekļiem vairs netiks finansēta Augstākās izglītības padome.
Tiks nodrošināta izdevumu efektivizēšana, tai skaitā izdevumu samazināšanai, optimizējot funkcijas un veicot strukturālas reformas. Projekts paredz, ka no 2026. gada 1. septembra no valsts budžeta līdzekļiem vairs netiks finansēta Augstākās izglītības padome.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Profesionālās izglītības likums
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams precizēt Profesionālās izglītības likuma 14. panta pirmo daļu izslēdzot tās otro teikumu, kas šobrīd nosaka, ka dibinot, reorganizējot un likvidējot dibinot valsts profesionālās izglītības iestādes, Ministru kabineta rīkojuma projektam par valsts koledžas dibināšanu, reorganizāciju vai likvidāciju pievienojams Augstākās izglītības padomes atzinums.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
4.1.2. Ministru kabineta 2018. gada 11. decembra noteikumi Nr. 794 "Augstskolu un koledžu akreditācijas noteikumi"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams precizēt noteikumu 17.punktu, jo Augstskolu likuma 70. pants, kur noteikti padomes pamatuzdevumi, kompetence un funkcijas, no 2025. gada 1. janvāra neparedz padomei pieņem lēmumu par augstskolu akreditāciju kopumā.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
4.1.3. Ministru kabineta 2018. gada 11. decembra noteikumi Nr. 793 "Studiju virzienu atvēršanas un akreditācijas noteikumi"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams precizēt noteikumu 7.6.1. apakšpunktu, jo atzinumus par valsts dibinātās augstskolas vai koledžas jaunā studiju virziena atbilstību Latvijas Ilgtspējīgas attīstības stratēģijai, Nacionālajam attīstības plānam un citiem attīstības plānošanas dokumentiem sniedz, citu starpā, padome.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
4.1.4. Ministru kabineta 2018. gada 11. decembra noteikumi Nr. 795 "Studiju programmu licencēšanas noteikumi"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams precizēt noteikumu 15.3.1. apakšpunktu, kur noteikts, lai licencētu studiju programmu, augstskola iesniegumam pievieno, citu starpā, padomes atzinumu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
4.1.5. Ministru kabineta 2013.gada 16.aprīļa noteikumi Nr.202 "Kārtība, kādā izsniedz valsts atzītus augstāko izglītību apliecinošus dokumentus"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams precizēt noteikumu 7. pielikumā aprakstu par Latvijas Republikas augstākās izglītības sistēmu, kur norādīts, ka lēmumu par augstskolas un koledžas akreditāciju pieņem padome.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Tiesību akta projekts virzāms steidzamības kārtībā kā ar valsts budžeta likumprojektu saistītais likumprojekts.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Augstākās izglītības padome
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Jā
Efektivizējot izdevumus, tai skaitā tos samazinot, optimizējot funkcijas un veicot strukturālas reformas, tai skaitā optimizējot Augstskolu likumā noteiktās institūciju funkcijas un veicot strukturālas reformas tās esošajā formātā tiks likvidēta Augstākās izglītības padome.
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
