Anotācija (ex-ante)

22-TA-800: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekta izstrāde ir Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) iniciatīva. Likumprojekta izstrāde nepieciešama, lai:
1) pilnveidotu valsts pārvaldes pakalpojumu portāla https://latvija.gov.lv (turpmāk – portāls Latvija.gov.lv) darbības funkcionalitāti, likumprojektā iekļaujot deleģējumu Personas datu pārlūkošanas pakalpojuma izveidei, lai nodrošinātu personas tiesības uz personas datu aizsardzību un personas datu pārvaldību, kurā pēc personas pieprasījuma vienuviet tiks atspoguļota informācija no valsts informācijas sistēmām par personu;
2) ieviestu jaunu koplietošanas pakalpojumu valsts pārvaldes pakalpojumu atbalsta dienestu, papildinot likumu ar deleģējumu, kur noteiks valsts pārvaldes pakalpojumu atbalsta dienesta sniegto pakalpojumu apjomu, sniegšanas kārtību un sniegšanas kritērijus, kā arī pakalpojumu sniegšanas tehniskā nodrošinājuma piešķiršanas kārtību. Saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 4. februāra rīkojuma Nr. 39 “Par pakalpojumu vides pilnveides plānu 2020.-2023. gadam” 5. punktu, VARAM dots uzdevums līdz 2021. gada 30. decembrim apvienot visus reģionālās nozīmes valsts un pašvaldību vienotos klientu apkalpošanas centrus (turpmāk – VPVKAC) un izveidot vienotu valsts pārvaldes pakalpojumu atbalsta dienestu (turpmāk – VPPAD) pirmā līmeņa konsultāciju sniegšanai par visiem pakalpojumiem, kuru apraksti iekļauti Latvija.gov.lv pakalpojumu katalogā;
3) pēc Tieslietu ministrijas ierosinājuma precizētu iekšējo normatīvo aktu saskaņošanas nosacījumus, kā arī precizētu un vienkāršotu iestāžu sadarbības noteikumus, ļaujot slēgt vienošanos par sadarbību ne tikai starp publiskām personām vai starp dažādiem Ministru kabineta locekļiem padotībā esošām iestādēm , bet arī starp vienas publiskās personas iestādēm, kas nav padotas Ministru kabinetam, iestādēm, kuras ir viena Ministru kabineta locekļa padotībā u.tml.
Likumprojektā pēc Valsts kancelejas ierosinājuma ietverti precizējumi attiecībā uz sabiedrības pārstāvju līdzdalību valsts pārvaldē, tostarp, paredzot deleģējumu Ministru kabinetam noteikt sabiedrības līdzdalības kārtību tiesību aktu projektu izstrādes procesā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta "Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā"  (turpmāk – likumprojekts) izstrādes mērķi ir:
1) pilnveidot portāla Latvija.gov.lv darbības funkcionalitāti,
2) nodrošināt valsts pārvaldes pakalpojumu neklātienes atbalsta sniegšanu centralizēti VPVKAC tīkla ietvaros, organizējot  VPPAD un
3) precizēt iekšējo normatīvo aktu saskaņošanas nosacījumus, kā arī precizēt un vienkāršot iestāžu sadarbības noteikumus.
Likumprojekts paredz deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kārtību sabiedrības iesaistei tiesību aktu izstrādes procesā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.10.2023.
Pamatojums
Likumprojekta 11. pantā ietverto atšķirīgo spēkā stāšanās termiņu pamatojums:
1) saistībā ar VPPAD -  pārejas noteikumu 31. punkts noteic, ka Ministru kabinets līdz 2023. gada 31. decembrim izdod šā likuma 98.panta piektajā un sestajā daļā minētos noteikumus. Termiņš noteikts, ņemot vērā likumprojekta virzību un Ministru kabineta noteikumu izstrādei pieejamos resursus;
2) saistībā ar personu datu pārlūkošanas pakalpojuma ieviešanu – nepieciešams, lai tiesiskais regulējums stājas spēkā pirms funkcionalitātes ieviešanas, līdz ar to būtu tiesisks pamats īstenot portāla Latvija.gov.lv funkcionalitātes pilnveidi, tādējādi plānots, ka tiesību norma par personas datu pārlūkošanas pakalpojumu stājas spēkā 2023. gada 1. oktobrī, savukārt saskaņā ar pārejas noteikumu 32. punktu Ministru kabinets līdz 2023. gada 10. oktobrim izdod šā likuma 100. panta piektajā daļā minētos noteikumus;
3) saistībā ar nepieciešamību noteikt sabiedrības līdzdalības kārtību tiesību aktu projektu izstrādes procesā, saskaņā ar pārejas noteikumu 32. punktu Ministru kabinets līdz 2023. gada 10. oktobrim izdod šā likuma 48. panta sestajā daļā minētos noteikumus.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Sabiedrības līdzdalība tiesību aktu projektu izstrādes procesā.
2013. gadā Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumos Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" (turpmāk - noteikumi Nr. 970) tika nostiprināta prasība sabiedrības iesaistes iespējas nodrošināt arī to tiesību aktu projektu izstrādes procesā, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Veicamā darbība, lai iepriekšminēto prasību izpildītu, bija tiesību aktu projekta publicēšana valsts pārvaldes iestādes tīmekļvietnē sabiedrības līdzdalībai vismaz 14 dienas pirms to tālākās virzības lēmumu pieņemšanas procesā, kas pēc būtības bija līdzvērtīga iesaistes forma publiskajai apspriešanai (kuras ilgums bija 30 dienas),  un dokumenta tālākā virzība bija iespējama pēc šī termiņa noslēgšanās. Šī norma laika gaitā ir tikusi dažādi interpretēta galvenokārt tāpēc, ka nav bijuši noteikti skaidri kritēriji, lai izvērtētu, vai projekts paredz būtiskas izmaiņas sabiedrībai un ir publicējams, vai arī tieši pretēji plānotās izmaiņas ir tehniska rakstura un sabiedrībai nav saistošas, lai gan Valsts kancelejas izstrādātajās Vadlīnijās sabiedrības līdzdalības nodrošināšanai valsts pārvaldē (pieejamas: https://www.mk.gov.lv/lv/media/13835/download?attachment) ietverti kritēriji, kas ļauj izvērtēt nepieciešamību tiesību aktu projektu izstrādes procesā iesaistīt sabiedrības pārstāvjus.
Ievērojot minēto un to, ka līdz ar jaunu Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" spēkā stāšanos, kas paredz, ka attīstības plānošanas dokumentu un tiesību aktu projektu izstādes un saskaņošanas process notiek Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā jeb TAP portālā, nepieciešams aktualizēt noteikumos Nr. 970 ietverto regulējumu atbilstoši pastāvošajai praksei sabiedrības pārstāvju iesaistei attīstības plānošanas un tiesību aktu projektu izstrādes procesā, tostarp, izmantojot TAP portālu.
Vienlaikus, uzsākot darbu pie noteikumu Nr. 970 grozīšanas, konstatēts, ka Attīstības plānošanas sistēmas likuma 11. panta piektajā daļā ietvertais deleģējums noteikumu Nr. 970 izdošanai nav pietiekošs, lai minētajos noteikumos noteiktu kārtību sabiedrības līdzdalības iesaistei tiesību aktu projektu izstrādes procesā.


VPPAD izveide.
Identificētie problēmaspekti pašreizējās situācijas ietvaros, kas pamato VPPAD izveidi VPVKAC tīklā:
1.   Iedzīvotāju apkalpošanas kanālu nodalīšana.
Šobrīd mērķtiecīgu pakalpojumu portāla Latvija.gov.lv lietotāju telefonisku apkalpošanu nodrošina 19 reģionālās un novadu nozīmes VPVKAC papildus klātienes apkalpošanai, kā arī daļēji - Valsts reģionālās attīstības aģentūra (turpmāk – VRAA), nodrošinot klientu atbalstu e-pasta un sociālo tīklu kanālos. Primāri VPVKAC ir apkalpo klients klātienē, sekundāri – neklātienē.
Portālā Latvija.gov.lv lietotāju pieprasījums pēc valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas telefoniska atbalsta ir ar pieaugošu tendenci, tostarp, pieaugot pieprasījumam, palielinās neatbildēto zvanu skaits:
 
Gads                Paceltie zvani           Neatbildētie zvani                  (t.sk. ārpus darba laika)
           skaits          %        skaits          %
2019.        19 733       97,21         566        2,79
2020.        39 009       76,61       11 910       23,39
2021.        45 762       62,91       26 979       37,09
2022.        37 670       45,64       44 865       54,36

2.   Pieejamība.
Neklātienes atbalsta sniegšana, ņemot vērā VRAA un pašvaldību darba laiku, tiek veikta katru darba dienu no plkst. 8:30 līdz plkst. 16:30, piektdienās līdz plkst. 16.00. Iedzīvotāju aptaujas rezultāti[1] – 29% telefona izmantotāju būtu gatavi zvanīt jau no plkst. 8:00, bet kopumā 34% telefona izmantotāju būtu gatavi zvanīt vēl līdz plkst. 19:00, 22% – līdz plkst. 20:00 (Rīgas, Pierīgas iedzīvotāji, strādājošie).
3.   Daudzkanālu piegāde.
Portāla Latvija.gov.lv lietotāju apkalpošanu e-pastā šobrīd veic VRAA (apkalpotie kontakti netiek reģistrēti), telefonisku apkalpošanu 19 VPVKAC, kas neizslēdz dubultu komunikāciju ar klientu, kurš, iespējams, saņēmis atbildi kādā no kanāliem. Citi neklātienes komunikācijas kanāli kā sarunboti (čatboti), īsziņas u.c. netiek vai tiek maz pielietoti.
4.   Atbalsts pārrobežu klientiem.
Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2018/1724 (02.10.2018.), ar ko izveido vienotu digitālo vārteju, lai sniegtu piekļuvi informācijai, procedūrām un palīdzības un problēmu risināšanas pakalpojumiem (turpmāk – Regula), līdz 2022. gada beigām dalībvalstij ir jānodrošina iedzīvotājiem vienotu informāciju par pārrobežu pakalpojumiem. Informācija par pārrobežu pakalpojumiem ir pieejama portālā Latvija.gov.lv, un neklātienes atbalsts jānodrošina pilnu darba laiku vismaz vienā ES valodā. Šobrīd ne VRAA, ne VPVKAC tīkls nenodrošina attālinātu atbalstu pārrobežu pakalpojumu pieejamībai pilnu darba laiku angļu valodā.
5.   Vienots tālruņa numurs un e-pasts.
Portāla Latvija.gov.lv kontaktu daļā ir norādīts atbalsta e-pasts: portals@vraa.gov.lv, kas semantiski neliecina par iespējamu atbalstu valsts pārvaldes pakalpojumu jautājumiem, un astoņu ciparu tālruņa numurs 67502757. Savukārt gan centrālās pārvaldes iestādēm, gan pašvaldībām ir savi telefonu numuri un e-pasta adreses, kur iedzīvotājs var saņemt attālinātu palīdzību konkrēto institūciju pakalpojumu pieteikšanā. Katra institūcija atsevišķi uzkrāj vai neuzkrāj datus par kontaktu skaitu šajos kanālos.
6.   Vienota informācijas sistēma.
Portāla Latvija.gov.lv lietotāju zvanu maršrutēšana uz 19 VPVKAC, apmierinātības novērtēšana un datu uzskaite tiek centralizēti nodrošināta VPVKAC pakalpojumu vadības sistēmā (turpmāk – VPVKAC IS). Portāla Latvija.gov.lv lietotājiem ir iespēja novērtēt apmierinātību ar telefoniski saņemto atbalstu 5 ballu sistēmā. Piemēram, vidējais telefoniskā atbalsta vērtējums 2022. gada 1. pusgadā ir 4.56 balles.


[1] Integrēts publisko pakalpojumu sniegšanas un gala lietotāju vajadzību monitorings: VPVKAC klientu aptaujas nodevums. Rezultātu atskaite
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Personas datu pārlūkošanas pakalpojuma ieviešana.
Šobrīd šī pakalpojuma izpilde notiek decentralizēti, fiziskai personai pieprasot informāciju no katras iestādes atsevišķi, turklāt informācija bieži vien pakalpojuma pieprasītājam tiek nogādāta uz tā elektroniskā pasta adresi. Nodrošinot informācijas apmaiņu, izmantojot oficiālo elektronisko adresi, tiktu nodrošināta droša, uzticama un ērta saziņa, t.sk. informācijas piegāde adresātam. VARAM īstenotā Eiropas Reģionālā attīstības fonda projekta Nr. 2.2.1.1/21/I/002 “Atvieglojumu vienotās informācijas sistēmas un latvija.lv atvēršana komersantiem un valsts un pašvaldības vienoto klientu apkalpošanas centru attīstība”  ietvaros tiek veikta portāla Latvija.gov.lv iespēju paplašināšana, tajā skaitā nodrošinot personas datu pārlūkošanas pakalpojuma ieviešanu, kas tiks nodrošināts portāla Latvija.gov.lv lietotāja darba vietā. Šāds pakalpojums nepieciešams, jo mazina riskus attiecībā uz personas datu apstrādi.

Sadarbība starp publiskām institūcijām.
Valsts kontrole 2017. gada 9. jūnija revīzijas ziņojumā "Vai valsts pārvalde efektīvi rīkojas ar uzkrāto informāciju" norādīja, ka valsts pārvaldē nav standartizēta un vienota pieeja līgumu izstrādē, informācijas aprites pamatošanā un saskaņošanā, lai gan kopumā valsts pārvaldē šādu sadarbības līgumu skaits ir ļoti liels. Vidēji vienas starpresoru vienošanās noslēgšana prasa sešus līdz 12 mēnešus.
Viens no Valsts pārvaldes reformu plāna 2020 rīcības virzieniem ir "Procesu vienkāršošana un lieku darbību atcelšana sadarbībā starp resoriem/to institūcijām kopīgu pakalpojumu sniegšanā".
Šā brīža likuma regulējums paredz birokrātisku starpresoru vienošanās noslēgšanas procedūru pat standarta vienošanās gadījumos (Valsts pārvaldes iekārtas likuma 59. pants paredz pienākumu saskaņot starpresoru vienošanās projektu pirms parakstīšanas ar augstāku iestādi. Vienlaikus sadarbības līguma (61. pants) saskaņošana likumā nav paredzēta. Tādējādi pastāv būtiski atšķirīgs regulējums pēc būtības līdzīgām situācijām – sadarbībai starp publiskām institūcijām).
Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 58. pantam starpresoru vienošanos slēdz iestādes, kas atrodas dažādu Ministru kabineta locekļu padotībā (pieder pie dažādiem resoriem). Savukārt atbilstoši 61. pantam sadarbības līgumu slēdz publiskās personas. Gan starpresoru vienošanās, gan sadarbības līgumu slēdz, lai efektīvāk veiktu institūcijas funkcijas un uzdevumus. Tātad būtisku atšķirību starp abiem dokumentu veidiem, izņemot slēdzēju tiesisko statusu, nav.
Valsts pārvaldes iekārtas likums neparedz konkrētu formu, kādā sadarbojas viena Ministru kabineta locekļa padotībā esošās iestādes. Praksē iestāžu, kas atrodas viena Ministru kabineta locekļa padotībā, sadarbību regulē attiecīgā Ministru kabineta locekļa izdots iekšējais normatīvais akts. Tādējādi līdzīgos gadījumos (piemēram, sadarbojoties informācijas apmaiņā) tiek izmantota atšķirīga forma, kādā regulē sadarbības kārtību, arī vienas publiskas personas ietvaros.

Valsts pārvaldes iekārtas likuma 75. panta trešajā daļā noteikts, ka instrukciju un ieteikumus saskaņo ar augstāku iestādi, bet, ja tādas nav, – ar attiecīgo Ministru kabineta locekli.
Ņemot vērā to, kādus jautājumus regulē instrukcijas un ieteikumi (likuma 73. panta pirmās daļas 2. un 3. punkts), secināms, ka pašreizējā likuma redakcijā iestāde, kas ir institucionāli, bet ne funkcionāli augstāka iestāde, var būtiski ietekmēt jautājumu, kas nav tās kompetencē, izlemšanu institucionāli zemākā iestādē.

VPPAD izveide.
Saistībā ar VPPAD, ir identificētas vairākas problēmas šā brīža portāla Latvija.gov.lv lietotāju atbalsta sniegšanā:
1.   Iedzīvotāju apkalpošanas kanālu nodalīšana.
Reģionālās nozīmes VPVKAC veic klientu apkalpošanu gan klātienē, gan attālināti, un prioritāte šādā apkalpošanā ir klientam, kurš ieradies klātienes vizītē. Pieaugot portāla Latvija.gov.lv lietotāju pieprasījumam pēc telefoniska atbalsta valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanai, palielinās neatbildēto zvanu skaits, jo apkalpošanas kanāli nav specializēti.
2.   Pieejamība.
Telefoniska atbalsta sniegšanas laiks nenosedz iedzīvotāju pieprasījumu. Veiktā analīze parāda, ka lielākais apkalpoto zvanu skaits ir laikā no plkst. 8:00 līdz plkst. 18.00. Ārpus šiem laikiem apkalpoto zvanu skaits ir nebūtisks.
3.   Daudzkanālu piegāde.
Neklātienes apkalpošanas kanāli ir sadalīti starp VPVKAC tīklu un VRAA, netiek izmantoti tādi aktuāli veidi kā īsziņas un atbildes sociālajos tīklos, mākslīgā intelekta risinājumi, piemēram, portāla Latvija.gov.lv sarunbots (čatbots) gadījumā, ja klienta apkalpošana prasa tālāku sarunu ar specialistu, netiek novirzīts tiešsaistes komunikācijai.
4.   Atbalsts pārrobežu klientiem.
Šobrīd ne VRAA, ne VPVKAC tīkls tikai daļēji nodrošina attālinātu atbalstu pārrobežu pakalpojumu pieejamībai pilnu darba laiku angļu valodā, līdz ar to nevar uzskatīt, ka Regulas prasība ir ieviesta. Vienota neklātienes atbalsta sniegšana pārrobežu pakalpojumiem ir jauna prasība, kas līdz šim nav iekļauta sadarbības līgumos ar reģionālās nozīmes VPVKAC (pašvaldībām).
5.   Vienots tālruņa numurs un e-pasts.
Netiek nodrošināta visu kontakta gadījumu reģistrācija un kontaktu vēstures pieejamība – kontaktu centralizācija, kas mazinātu vairākkārtēju atbilžu sniegšanu vairākos kanālos vai dažāda satura atbilžu sniegšanu uz vietu un to pašu jautājumu. Iedzīvotājiem nav pieejams viegli iegaumējams tālruņa numurs vai e-pasta adrese, kas iespējami skaidri norādītu par iespēju pieprasīt atbalstu par valsts pārvaldes pakalpojumu jautājumiem, līdz ar to netiek pilnībā nodrošināts “vienas pieturas” princips pakalpojumu neklātienes atbalstam.
6.   Vienota informācijas sistēma.
Uzskaites un apkalpošanas novērtēšanas neesamība par portāla Latvija.gov.lv lietotāju apkalpošanas gadījumiem e-pasta kanālā neļauj pilnvērtīgi novērtēt neklātienes atbalsta pilnveidošanas iespējas, darbinieku skaitu un slodzi.
Risinājuma apraksts
Sabiedrības līdzdalība tiesību aktu projektu izstrādes procesā.
Ar mērķi nodrošināt skaidrāku priekšstatu par sabiedrības pārstāvjiem, kuri iesaistāmi valsts pārvaldes darbā, no Valsts pārvaldes iekārtas likuma 48. panta pirmās daļas nepieciešams svītrot vārdus iekavās "(sabiedrisko organizāciju un citu organizētu grupu pārstāvjus, atsevišķas kompetentas personas)", ņemot vērā, ka tajās minētais uzskaitījums ir nepilnīgs un neatbilstošs pastāvošajam normatīvajam regulējumam. Jēdziens "sabiedriskās organizācijas" lietots Satversmē un, protams, ir nozīmīgs kā Latvijas pamatlikumā ietverts jēdziens, vienlaikus atbilstoši Biedrību un nodibinājumu likumam, kā arī Arodbiedrību likumam juridiskā forma organizētām sabiedrības grupām ir biedrība, nodibinājums vai arodbiedrība (arī arodbiedrību apvienība). Daudz precīzāk sabiedrības pārstāvji uzskaitīti Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 3. punktā, paredzot, ka sabiedrības līdzdalību īsteno formālās (faktiski juridiski reģistrētas organizācijas) un neformālās sabiedrības grupas, kā arī atsevišķas fiziskas personas.

Ievērojot to, ka tiesību aktu izstrādē sabiedrības pārstāvju iesaiste ir būtiska, lai sekmētu efektīvu, atklātu, ietverošu, savlaicīgu un atbildīgu sabiedrības līdzdalību projektu izstrādē, tādējādi paaugstinot projektu atbilstību sabiedrības vajadzībām un interesēm, likumprojekts paredz noteikt deleģējumu Ministru kabinetam noteikt sabiedrības līdzdalības kārtību tiesību aktu projektu izstrādes procesā (Valsts pārvaldes iekārtas likuma 48. panta sestā daļa).

Sadarbība starp publiskām institūcijām.
Ar likumprojektu tiek precizēti iekšējo normatīvo aktu saskaņošanas nosacījumi, kā arī precizēti un vienkāršoti iestāžu sadarbības noteikumi, ļaujot slēgt vienošanos par sadarbību ne tikai starp publiskām personām vai starp dažādiem Ministru kabineta locekļiem padotībā esošām iestādēm, bet arī starp vienas publiskās personas iestādēm, kas nav padotas Ministru kabinetam, iestādēm, kuras ir viena Ministru kabineta locekļa padotībā u.tml., tādējādi likumprojektā ietvertās izmaiņas VPIL paredz:
1) atteikties no divu veidu dokumentu (starpresoru vienošanās un sadarbības līgums) institūtiem, aizstājot tos ar viena veida sadarbību regulējoša dokumenta veidu – vienošanās par sadarbību –, paredzot vienotas prasības tās sagatavošanai, saskaņošanas noteikumiem, izpildes noteikumiem un izbeigšanas noteikumiem;
2) instrukcijas un ieteikumu saskaņošana nepieciešama ar funkcionāli augstāku iestādi, tas ir, tādu, kurai ir kompetence pēc būtības izlemt attiecīgu jautājumu.
Likuma pārejas noteikumu 30.punkts noteic, ka Starpresoru vienošanās un sadarbības līgumi, kas noslēgti līdz 2023. gada 30. septembrim, paliek spēkā līdz to atzīšanai par spēku zaudējušiem vai citam brīdim, kad tie zaudē spēku. No 2023. gada 1. oktobra uz tiem attiecināmi šajā likumā noteiktie vienošanās par sadarbību nosacījumi. Likumprojektā iekļautais pārejas noteikumu 30. punkts nosaka atskaites punktu (datumu), pēc kura (pēc 2023. gada 1. oktobra) uz starpresoru vienošanās un sadarbības līgumiem, kas būs noslēgti līdz 2023. gada 30. septembrim, būs attiecināmi visi likumā noteiktie vienošanās par sadarbību nosacījumi, tostarp izstrādājot minētajos dokumentos grozījumus pēc 2023. gada 1. oktobra.
Tāpat vienošanās par sadarbību saskaņošana ar augstāku iestādi vai amatpersonu ir nepieciešama tikai tad, ja to paredz normatīvais akts vai to noteikusi augstāka iestāde vai amatpersona. Vispārēji vienošanos par sadarbību nav nepieciešams saskaņot ar augstāku iestādi vai amatpersonu. Šādu izmaiņu ieviešanas mērķis ir mazināt administratīvās procedūras iestāžu sadarbības jomā, it īpaši standartizētos gadījumos (tas ir, gadījumos, kad iestādes slēdz tipveida vienošanās – to ikreizēja saskaņošana ar augstākām iestādēm nebūtu lietderīga), vienlaikus paredzot augstākai iestādei iespējas noteikt saskaņošanas nepieciešamību, ja augstāka iestāde vēlas nodrošināt pastiprinātu kontroli par kādas funkcijas vai uzdevuma izpildi padotībā esošajā iestādē.
Vienošanās par sadarbību nav apstrīdama tiesā saskaņā ar 59.pantu.  Strīdus, kas izriet no vienošanās, risina vienai iestādei vēršoties pie otras iestādes augstākas iestādes. Šādus strīdus nevar risināt tiesā, jo tie ir strīdi vienas publiskas personas iekšienē.
Likumprojekts cita starpā paredz izteikt jaunā redakcijā VPIL 54.panta pirmo daļu, nosakot, ka iestādes, savstarpēji vienojoties un nepārkāpjot savas kompetences ietvarus, sadarbojas, lai efektīvāk veiktu savas funkcijas un uzdevumus. Ar iestāžu sadarbību efektīvākai savu funkciju un uzdevumu izpildei tostarp tiek saprasta arī tāda iestāžu sadarbība kā, piemēram, vienas iestādes ierosinājums citai iestādei par tās pārstāvja iekļaušanu darba grupas sastāvā."


VPPAD izveide.
Saskaņā ar MK 2020. gada 4. februāra rīkojuma Nr. 39 “Par pakalpojumu vides pilnveides plānu 2020.-2023. gadam” 5. punktu, VARAM dots uzdevums līdz 2021. gada 30. decembrim apvienot visus reģionālās nozīmes valsts un pašvaldību vienotos klientu apkalpošanas centrus (turpmāk – VPVKAC) un izveidot vienotu pakalpojumu atbalsta dienestu pirmā līmeņa konsultāciju sniegšanai par visiem pakalpojumiem, kuru apraksti iekļauti Latvija.gov.lv pakalpojumu katalogā.
VPPAD nodrošinās iespēju iedzīvotājiem un uzņēmējiem atbilstoši “vienas pieturas” principam saņemt centralizētu atbalstu neklātienes komunikācijas kanālos (zvans, īsziņa, e-pasts, sociālie tīkli, tērzēšana).
1. Iedzīvotāju apkalpošanas kanālu nodalīšana.
“Vienas pieturas” princips zvanu un e-pastu apkalpošanā tiktu nodrošināts, ja neklātienes apkalpošana tiktu nodalīta no klātienes apkalpošanas.
Neklātienes apkalpošana stiprināma VPVKAC tīklā, tādejādi tiks nodrošināta iespēja vieglāk plānot un kontrolēt pakalpojumu sniegšanas kvalitāti, apkalpot klientus pēc vienota standarta, kā arī efektīvi izmantot esošo VPVKAC tīklā uzkrāto zināšanu un pieredzes bāzi. Neklātienes apkalpošanas funkcijas nodrošināmas pašreizējos reģionālās nozīmes VPVKAC, maksimāli vienmērīgi sadalot zvanu noslodzi.
Prognozētais nepieciešamais amata vietu skaits neklātienes kontaktu apkalpošanai nākamajos četros gados ir 8 amata vietas, ņemot vērā, ka papildus kontaktu apkalpošanai VPVKAC darbinieki vairs neveiks citus darba pienākumus. No valsts budžeta dotācijas VPVKAC izveidei un darbībai (30.00.00 Pasākums “Valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferts pašvaldībām (publisko pakalpojumu pieejamības nodrošināšana saskaņā ar vienas pieturas aģentūras principu) līdzekļiem plānots finansēt 8 nodarbināto atlīdzību un uzturēšanu (interneta, telefonijas, mācību u.c. ekonomiskās klasifikācijas koda EKK 2000 izdevumus). VPPAD izveides izmaksas plānots segt no Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējuma investīcijas 2.1.2.1.i. "Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas (MK 2022.gada 14.jūlija noteikumi Nr. 435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi”. Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna 2.1.2.1.i. projekts ““Pakalpojumu sniegšanas reformas atbalsts” (22-TA-3843) tiek īstenots MK 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija” īstenošanas noteikumi" 4. pielikumā iekļautās programmas “1. Valsts pakalpojumu platformu attīstības programma” 2.1.2.1. investīcijas nolūkā “Digitālo pakalpojumu koplietošanas platformas attīstība, vienotās saziņas platformas attīstība un dokumentu pārvaldības platformu integrācija, Valsts un pašvaldības vienotā klientu apkalpošanas centru tīkla izvēršana un pakalpojuma sniegšanas atbalsta paplašināšana”. VPPAD nodarbinātie kā līdz šim reģionālās nozīmes VPVKAC būs pašvaldību darbinieki, kuri ir līgumattiecībās ar pašvaldību un veiks telefonkonsultācijas gan portāla Latvija.gov.lv klientiem, gan klientiem, kuriem nepieciešama konsultācija par pašvaldību pakalpojumiem. VPPAD plānotas 8 amata vietas (šobrīd portāla Latvija.gov.lv klientus telefoniski konsultē 19 VPVKAC darbinieki, kuri šo pienākumu veic papildus galvenajiem amata pienākumiem pašvaldībā, tostarp, klientus apkalpo klātienē).
Sākotnēji zvanu apkalpošana būtu nodrošināma 3-4 VPVKAC. Pieaugot apkalpojamo kontaktu skaitam, VPVKAC skaits tiktu palielināts, ņemot vērā pieejamo valsts budžeta dotāciju VPVKAC tīkla izveidošanai un darbībai.
Nododot centralizētu neklātienes atbalsta sniegšanu VPVKAC tīklam, tiks atbalstīta reģionālā nodarbinātība.
2.   Pieejamība.
Veidojot nodalītu neklātienes apkalpošanas kanālu valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstam VPVKAC tīklā, tiks nodrošināta iespēja iedzīvotājiem saņemt neklātienes atbalstu no plkst. 8:00 līdz plkst. 18:00, t. i., nodrošinās garāku pieejamības laiku.
3.   Daudzkanālu piegāde.
Būtiskākais ieguvums, nodalot un stiprinot neklātienes apkalpošanu VPVKAC tīklā būs centralizēta dažādu ienākošo kontaktu ziņojumu/ problēmu signālu apstrāde vienuviet, tādējādi izslēdzot vairākkārtēju komunikāciju gadījumā, ja klients, nesaņemot atbildi pirmajā komunikāciju kanālā, ir iniciējis komunikāciju citā kanālā. Neklātienes apkalpošanu valsts mērogā veicošam VPVKAC ieteicams pārvaldīt piecus kanālus, kuros iedzīvotājiem tiek nodrošināts atbalsts valsts un pašvaldību pakalpojumu saņemšanā.
4.   Atbalsts pārrobežu klientiem.
VPVKAC neklātienes kanālos sniegs iedzīvotājiem vienotu informāciju vismaz divās valodās (latviešu un angļu valodā), t. sk. atbilstoši Regulas prasībām sniedzot centralizētu piekļuvi informācijai, procedūrām un palīdzības un problēmu risināšanas pārrobežu pakalpojumiem.
5.   Vienots tālruņa numurs un e-pasts.
Neklātienes atbalstam tiktu izveidots vienots informatīvā tālruņa īsais numurs un e-pasta adrese.
6.   Vienota informācijas sistēma.
Tiks nodrošināta vienota neklātienes apkalpošanas gadījumu uzskaite.

Ņemot vērā minēto, ar likumprojektu tiek papildināts 98. pants ar ceturto daļu, kas noteic, ka VPVKAC nodrošina valsts pārvaldes pakalpojumu atbalsta dienesta pakalpojumus, lai nodrošinātu portālā Latvija.gov.lv iekļauto pakalpojumu pieejamību. 
Tāpat ar likumprojektu plānots papildināt 98. pantu ar piekto daļu, kas noteic, ka Ministru kabinets nosaka valsts pārvaldes pakalpojumu atbalsta dienesta sniegto pakalpojumu apjomu, sniegšanas kārtību un sniegšanas kritērijus, kā arī pakalpojumu sniegšanas tehniskā nodrošinājuma piešķiršanas kārtību. 
Savukārt, 98.panta sestā daļa noteic, ka Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā piešķir un nodod tehniskā nodrošinājuma līdzekļus vienotajiem klientu apkalpošanas centriem un valsts pārvaldes pakalpojumu atbalsta dienestam darbības nodrošināšanai. Saskaņā ar pārejas noteikumu 31. punktu Ministru kabinets līdz 2023. gada 31. decembrim izdod šā likuma 98. panta piektajā un sestajā daļā minētos noteikumus.

Personas datu pārlūkošanas pakalpojuma ieviešana.
Likumprojektā ietvertā 100. panta piektā daļa noteic, ka:
1) portālā Latvija.gov.lv ir pieejams personas datu pārlūkošanas pakalpojums, kurā pēc personas pieprasījuma atspoguļo informāciju no valsts informācijas sistēmām par personu.
Šī pakalpojuma “Personas datu pārlūkošanas pakalpojums” ietvaros plānots, ka fiziskā persona varēs pieprasīt šo pakalpojumu no tām valsts iestādēm, kas būs integrējušas savas valsts informācijas sistēmas ar datu izplatīšanas un pārvaldības platformu (DAGR), un tās varēs iegūt informāciju par, piemēram, savā īpašumā esošajiem transportlīdzekļiem, pensiju līmeni u.c. informāciju, kas uzkrāta valsts informācijas sistēmās. Ar vārdiem "personas dati” saprotama jebkura informācija, kas attiecas uz identificētu vai identificējamu fizisku personu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula)  4. panta pirmo punktu. Pakalpojuma ietvaros tiks izgūta informācija par personu, tajā skaitā personas dati. Lai personas datu pārlūkošanas pakalpojumu veidotu un nodrošinātu tā darbību resursu efektīvi (lai valsts pārvaldē racionāli izmantotu pieejamos resursus), personas datu pārlūkošanas pakalpojuma funkcionalitāte tiks ieviesta pakāpeniski, izmantojot tikai DAGR, nodrošinot informācijas piekļuves apjomu, kāds ir izvietots DAGR. Pakāpeniski, īstenojot digitālās transformācijas attīstības projektus (ārvalstu vai nacionālā finansējuma projektus), DAGR pieejamais informācijas apjoms tiks paplašināts vairāku gadu garumā, attiecīgi palielināsies arī personas datu pārlūkošanas pakalpojumā pieejamās informācijas apjoms.
2) Personas datu pārlūkošanas pakalpojums nodrošina iespēju izgūt datus no valsts informācijas sistēmām par informācijas pieprasītāju un personām, kuru likumiskais pārstāvis tas ir, un aizsargātā veidā minētos datus saņemt oficiālajā elektroniskajā adresē.
Šīs panta daļas ietvaros plānots nodrošināt, ka fiziskā persona, identificējoties portāla Latvija.gov.lv lietotāja darba vietā, izmantojot kvalificētus elektroniskās identifikācijas līdzekļus, varēs pieprasīt informāciju gan par sevi, gan izvēlēties iespēju - iegūt datus kā likumiskais pārstāvis par saviem bērniem vai par aizgādībā, aizbildnībā vai aizgādnībā esošu fizisku personu. Dati par personu un tai piekritīgiem datiem tiks attēloti lietotāja darba vietā, taču šajā pat brīdī lietotājam būs iespēja lejupielādēt šo uzrādīto informāciju vai to nosūtīt uz savu oficiālo elektronisko adresi. Personas datu pārlūkošanas pakalpojums kā risinājums ir viens, taču risinājumā ar papildu funkcionalitāti varēs šos datus gan lejupielādēt, gan nosūtīt uz savu oficiālo elektronisko adresi. Šīs funkcionalitātes ietvaros dati gan izgūšanas, gan nosūtīšanas procesā būs šifrētā veidā, līdz ar to arī nosūtīšanas brīdī VRAA kā portāla pārzinis vai kāds cits tiesību subjekts, izņemot informācijas pieprasītāju, tos apskatīt nevarēs. Sūtījums un tā nodošanas veids būs šifrēts, VRAA pārsūtīs informācijas pieprasītājam fiziskās personas pieprasīto un izgūto informāciju uz e-adresi (to informāciju, ko iepriekš būs apskatījis pats informācijas pieprasītājs).
Pakalpojuma izpildes gala rezultāts ir datu par personu attēlošana portāla Latvija.gov.lv lietotāja darba vietā, tādējādi personas, kurām nav izveidota oficiālā elektroniskā adrese, nav ierobežotas šo pakalpojumu saņemt. Personām, kurām nav izveidota oficiālā elektroniskā adrese, nebūs iespēja izmantot pakalpojuma ietvaros piedāvāto papildu funkcionalitāti – šos attēlotos datus pakalpojuma ietvaros nosūtīt uz savu oficiālo elektronisko adresi, bet tas neierobežo pakalpojuma pieejamību kā tādu, jo dati par personu tiks attēloti portāla Latvija.gov.lv lietotāja darba vietā. Papildus minētajam, attēlotos datus pakalpojuma ietvaros būs iespējams lejupielādēt pārnesama dokumenta formātā (PDF). Attiecībā par ierobežojumu attēlotos datus nosūtīt tikai uz oficiālo elektronisko adresi (tātad, papildus pieejamā funkcionalitāte tikai tiem pakalpojumu pieprasītājiem, kam izveidota oficiālā elektroniskā adrese), norādāms, ka elektroniskā pasta (turpmāk - e-pasts) adrese nav drošs saziņas līdzeklis, tādējādi, nodrošinot attēloto datu par personu šifrētu nosūtīšanu, izmantojot oficiālo elektronisko adresi, tiek nodrošināta droša, uzticama un ērta saziņa, t.sk. informācijas piegāde adresātam. Šāds tiesību ierobežojums ir nepieciešams, jo pastāv risks attiecībā uz datu, it īpaši fiziskās personas datu, drošību, nosūtot elektronisku dokumentu elektroniskā vidē uz personas e-pasta adresi, kā arī privātpersonai nosūtāmā informācija personas datu pārlūkošanas pakalpojuma ietvaros satur ierobežotas pieejamības informāciju, tai skaitā fizisko personu datus (vārds, uzvārds, adrese, personas kods u.c.), līdz ar to nav pieļaujama to sūtīšana uz pakalpojuma pieprasītāja e-pastu nešifrētā veidā, nosūtīšana uz e-pastu šifrētā veidā būtu papildu izmaksas šāda pakalpojuma izveidei un darbināšanai. Šobrīd dokumentus, kas satur fizisko personu datus, uz personas e-pasta adresi pieļaujams sūtīt tikai šifrētā, taču, izmantojot e-pastu, pastāv kiberdrošības riski, kas saistīti ar iespējamu e-pastu adresātu un satura viltošanu, kā arī potenciālu e-pasta satura publiskošanas risku datu pārraides laikā starp e-pasta pakalpojumu sniedzējiem. Ievērojot to, ka e-pasts nav atzīstams kā droša vide šādu datu apritei, un ņemot vērā, ka datu nosūtīšanas procesā pakalpojuma ietvaros VRAA kā portāla Latvija.gov.lv pārzinis pēc datu aplūkotāja pieprasījuma atbild par šo datu drošu piegādi pakalpojuma pieprasītājam, kā arī valsts pārvaldes pakalpojumu politika paredz e-adreses izmantošanas kanālu drošai, uzticamai saziņai starp valsti un privātpersonām, tad pakalpojuma izpildes ietvaros izgūtos datus nepieciešamības gadījumā pakalpojuma pieprasītājs varēs lejupielādēt PDF formātā vai nosūtīt uz savu oficiālo elektronisko adresi.
Šāds pakalpojums nepieciešams, jo mazina riskus attiecībā uz personas datu apstrādi. Šobrīd šī pakalpojuma izpilde notiek decentralizēti, pieprasot informāciju no katras iestādes atsevišķi, turklāt informācija bieži vien pakalpojuma pieprasītājam tiek nogādāta uz tā e-pasta adresi. Nodrošinot informācijas apmaiņu, izmantojot oficiālo elektronisko adresi, tiek nodrošināta droša, uzticama un ērta saziņa, t.sk. informācijas piegāde adresātam. VRAA kā portāla Latvija.gov.lv pārzinis atbild tikai par infrastruktūras uzturēšanu un ir personas datu apstrādes pārzinis tikai auditācijas pierakstiem un tos glabā atbilstoši glabāšanas nosacījumiem, savukārt personas datu apstrādes pārzinis informācijas panelī attiecībā uz tiem personas datiem, kas iegūti no valsts informācijas sistēmām, ir tā valsts institūcija, kura ir atbildīga par personas datu apstrādi attiecīgajā valsts informācijas sistēmā.
3) Ministru kabinets nosaka personas datu pārlūkošanas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamo apstrādājamo datu apjomu, persona identifikācijas nosacījumus, informācijas aprites kārtību, datu glabāšanas noteikumus un apstrādes kārtību, kā arī institūcijas, kas nodrošina personas datu sniegšanu personas datu pārlūkošanas pakalpojuma nodrošināšanai. Plānots, ka ar minēto deleģējumu tiks izstrādāti jauni Ministru kabineta noteikumi, kur attiecīgi tiks noteikts pakalpojuma “Personas datu pārlūkošanas pakalpojums” tehniskā risinājuma pārzinis, regulēts šā pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamais apstrādājamo datu apjoms, personas identifikācijas nosacījumi pakalpojuma saņemšanai, informācijas aprites kārtība starp iestādēm, kuru valsts informācijas sistēmā ir dati, un portāla pārzini, kā arī datu glabāšanas nosacījumi un apstrādes kārtība, kā arī institūcijas, kas nodrošina šo personas datu sniegšanu šī pakalpojuma nodrošināšanai.
Šādas informācijas izgūšanas iespējas no valsts informācijas sistēmām pēc datu subjekta pieprasījuma nolūks ir personas tiesības pārvaldīt, aizsargāt, būt informētai par saviem datiem, kas atrodas valsts informācijas sistēmās, nevēršoties valsts pārvaldes institūcijās atsevišķi, bet pieprasot visu informāciju vienkopus – vienas funkcionalitātes ietvaros, tādējādi ietaupot laika resursus un nodrošinot personas tiesības uz personas datu aizsardzību un personas datu pārvaldību.  Funkcionalitātes ietvaros persona (informācijas pieprasītājs) varēs iegūt informāciju no valsts informācijas sistēmām, kas integrētas ar DAGR, gan par personu, piemēram, tās īpašumā esošie nekustamie īpašumi, transportlīdzekļi u.tml. gan par personas datu apstrādi sistēmā DAGR.
Vērts norādīt, ka šīs funkcionalitātes ietvaros personas datu pārzinis attiecīgajiem datiem nemainās (tā ir katra institūcija attiecīgajā valsts informācijas sistēmā, kur šie dati tiek apstrādāti). VRAA kā portāla Latvija.gov.lv pārzinis reģistrē tikai auditācijas pierakstus saistībā ar informācijas atspoguļošanai nepieciešamajiem personas datiem un tikai pēc datu subjekta pieprasījuma nodod datu apstrādei (pamats – datu subjekta pieprasījums un šos datus atspoguļo portālā Latvija.gov.lv tikai tajā brīdī, kad datu subjekts šādu pieprasījumu veic).
VRAA kā portāla Latvija.gov.lv pārzinis neuzkrāj personas datus un nekļūst par personas datu pārzini, kad datu subjekts šo informāciju pieprasījis – VRAA tikai atspoguļo valsts informācijas sistēmās esošos datus, kā arī pēc datu subjekta pieprasījuma šo informāciju šifrētā (aizsargātā) veidā nosūta uz informācijas pieprasītāja oficiālo elektronisko adresi. VRAA nepieņem nekādus lēmumus attiecībā uz pieprasīto informāciju, tikai rīkojas pēc datu subjekta norādēm. VRAA ir personas datu pārzinis attiecībā uz tiem personas datiem, kas nepieciešami, lai nodrošinātu piekļuvi portāla Latvija.gov.lv platformas darbības organizēšanai atbilstoši normatīvajiem aktiem. Personas datu apstrādes pārzinis portālā Latvija.gov.lv attiecībā uz tiem personas datiem, kas iegūti no citām valsts informācijas sistēmām, ir tā valsts institūcija, kura ir atbildīga par personas datu apstrādi attiecīgajā valsts informācijas sistēmā.

Tāpat nepieciešams veikt tehniskus precizējumus, proti, no 2023. gada 30. janvāra portāls Latvija.lv tika pārcelts uz jaunu domēna adresi – https://latvija.gov.lv, tādējādi nepieciešams precizēt VPIL 100. panta otrajā daļā norādīto tīmekļa vietnes adresi, kā arī 2023. gada 1. janvārī ir stājies spēkā Pašvaldību likums, kas aizstāj likumu "Par pašvaldībām, līdz ar to likumprojektā ir iekļauts grozījums, aizstājot VPIL 8. panta ceturtajā daļā vārdus "likumā "Par pašvaldībām"" ar vārdiem "Pašvaldību likumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvi risinājumi izskatīti VARAM veiktajā pētījumā[1]. 2018. gadā VARAM veica izvērtējumu[2] par Valsts pārvaldes pakalpojumu atbalsta dienesta  izveides potenciālu. Izvērtējuma rezultātā par efektīvāko, ekonomiski un sociāli izdevīgāko risinājumu atzīts priekšlikums neklātienes komunikācijas kanālu attīstīt esošajā VPVKAC tīklā. Tā veidošana esošajā VPVKAC tīklā ir gan ekonomiski, gan sociāli izdevīga, jo tiek efektivizēts esošais VPVKAC tīkls, nodrošinot iespēju klientus apkalpot pēc vienota standarta, vieglāk plānot un kontrolēt pakalpojumu sniegšanas kvalitāti, kā arī tiks izmantota esošā VPVKAC darbinieku kompetence un pieredze gan pakalpojumu sniegšanā, gan zvanu apkalpošanā. Vienotu un kvalitatīvu pakalpojumu sniegšanu VARAM nodrošina saskaņā ar MK 2017. gada 4. jūlija noteikumu Nr. 401 21. punkta prasībām.

[1] Vienota publisko pakalpojumu palīdzības dienesta izveides potenciāla izvērtējums. Rīga, 2018. gada 30. novembris. Pieejams: https://www.varam.gov.lv/sites/varam/files/content/files/Darb%C4%ABbas%20jomas/VPVKAC/pwc_varam_vienota-zvanu-centra-izveides-novertejums.pdf

[2]
Vienota publisko pakalpojumu palīdzības dienesta izveides potenciāla izvērtējums. Rīga, 2018. gada 30. novembris. Pieejams: https://www.varam.gov.lv/sites/varam/files/content/files/Darb%C4%ABbas%20jomas/VPVKAC/pwc_varam_vienota-zvanu-centra-izveides-novertejums.pdf
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Jā. Skat. 2018. gada pētījumu[1]
Ņemot vērā, ka portāla Latvija.gov.lv lietotāju atbalstu ir plānots veidot VPVKAC tīklā, tā finansēšanas modelis ir jāskata kopsakarā ar VPVKAC tīkla finansēšanas modeli.


[1] Vienota publisko pakalpojumu palīdzības dienesta izveides potenciāla izvērtējums. Rīga, 2018. gada 30. novembris. Pieejams: https://www.varam.gov.lv/sites/varam/files/content/files/Darb%C4%ABbas%20jomas/VPVKAC/pwc_varam_vienota-zvanu-centra-izveides-novertejums.pdf

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • pakalpojumu saņēmēji
Ietekmes apraksts
1) pakalpojumu saņēmēji, kas vēlēsies izmantot Personas datu pārlūkošanas pakalpojuma sniegtās iespējas - izgūt datus no valsts informācijas sistēmām par informācijas pieprasītāju un personām, kuru likumiskais pārstāvis tas ir, un aizsargātā veidā minētos datus saņemt oficiālajā elektroniskajā adresē. Pakalpojumu saņēmējam vairs nebūs jāvēršas atsevišķi pie katras institūcijas, kuras rīcībā ir personas dati, taču šī pakalpojuma ietvaros vienuviet būs iespēja saņemt visus tos datus par sevi un no tām valsts informācijas sistēmām, kas būs attiecīgo iestāžu rīcībā, kuras būs integrējušās DAGR;
2) pakalpojumu saņēmējiem (fiziskām personām) valsts pārvaldes pakalpojumu atbalsta dienests nodrošinās iespēju atbilstoši “vienas pieturas” principam saņemt centralizētu atbalstu valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanai neklātienes komunikācijas kanālos (zvans, īsziņa, e-pasts, sociālie tīkli, tērzēšana). Veidojot nodalītu neklātienes apkalpošanas kanālu valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstam VPVKAC tīklā, tiks nodrošināta iespēja iedzīvotājiem saņemt neklātienes atbalstu no plkst. 8:00 līdz plkst. 18:00, t. i., nodrošinās garāku pieejamības laiku.
Juridiskās personas
  • pakalpojumu saņēmēji
Ietekmes apraksts
Pakalpojumu saņēmējiem (juridiskām personām (uzņēmējiem)) nodrošinās iespēju atbilstoši “vienas pieturas” principam saņemt centralizētu atbalstu valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanai neklātienes komunikācijas kanālos (zvans, īsziņa, e-pasts, portāla Latvija.gov.lv sociālos kontos Twitter, Facebook, sarunbota sarunu pārņemšana, tērzēšana).Veidojot nodalītu neklātienes apkalpošanas kanālu valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstam VPVKAC tīklā, tiks nodrošināta iespēja iedzīvotājiem saņemt neklātienes atbalstu no plkst. 8:00 līdz plkst. 18:00, t.i., nodrošināts garāks pieejamības laiks.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
VPPAD sākotnēji plānots veidot 3-4 pašvaldībās. Nododot centralizētu neklātienes atbalsta sniegšanu VPVKAC tīklam, tiks atbalstīta reģionālā nodarbinātība.  Prognozētais nepieciešamais  amata vietu skaits neklātienes kontaktu apkalpošanai nākamajos četros gados ir 8 amata vietas, ņemot vērā, ka papildus kontaktu apkalpošanai VPVKAC darbinieki vairs neveiks citus darba pienākumus. No valsts budžeta dotācijas VPVKAC izveidei un darbībai (30.00.00 Pasākums “Valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferts pašvaldībām (publisko pakalpojumu pieejamības nodrošināšana saskaņā ar vienas pieturas aģentūras principu) līdzekļiem plānots finansēt 8 nodarbināto atlīdzību un uzturēšanu (interneta, telefonijas, mācību u.c. ekonomiskās klasifikācijas koda EKK 2000 izdevumus).

VPPAD izveides izmaksas plānots segt no Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējuma investīcijas 2.1.2.1.i. "Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas (MK 2022.gada 14.jūlija noteikumi Nr. 435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi”. Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna 2.1.2.1.i. projekts ““Pakalpojumu sniegšanas reformas atbalsts” (22-TA-3843) tiek īstenots MK 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija” īstenošanas noteikumi" 4. pielikumā iekļautās programmas “1. Valsts pakalpojumu platformu attīstības programma” 2.1.2.1. investīcijas nolūkā “Digitālo pakalpojumu koplietošanas platformas attīstība, vienotās saziņas platformas attīstība un dokumentu pārvaldības platformu integrācija, Valsts un pašvaldības vienotā klientu apkalpošanas centru tīkla izvēršana un pakalpojuma sniegšanas atbalsta paplašināšana”. Provizoriski VPPAD plānots izvietot Gulbenes, Valkas, Cēsu, Smiltenes vai Alūksnes novada pašvaldībās, t.i., pašvaldībās, kurās darbojas reģionālās nozīmes VPVKAC un ar kurām papildus ir noslēgti sadarbības līgumi par portāla Latvija.gov.lv klientu telefonisku apkalpošanu.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
VPPAD izveides izmaksas VPVKAC tīkla ietvaros plānots segt no Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējuma investīcijas 2.1.2.1.i. "Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas (MK 2022.gada 14.jūlija noteikumi Nr. 435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi”. Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna 2.1.2.1.i. projekts ““Pakalpojumu sniegšanas reformas atbalsts” (22-TA-3843) tiek īstenots MK 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija” īstenošanas noteikumi" 4. pielikumā iekļautās programmas “1. Valsts pakalpojumu platformu attīstības programma” 2.1.2.1. investīcijas nolūkā “Digitālo pakalpojumu koplietošanas platformas attīstība, vienotās saziņas platformas attīstība un dokumentu pārvaldības platformu integrācija, Valsts un pašvaldības vienotā klientu apkalpošanas centru tīkla izvēršana un pakalpojuma sniegšanas atbalsta paplašināšana”. Izveide ietver darba vietu iekārtošanu un funkcijas izpildei nepieciešamo IKT rīku iegādi. VPPAD darbība tiks finansēta no valsts budžeta programmas 30.00.00 pasākuma “Valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferts pašvaldībām (publisko pakalpojumu pieejamības nodrošināšana saskaņā ar vienas pieturas aģentūras principu) līdzekļiem, tostarp, plānoti grozījumi MK 19.04.2022. noteikumos Nr. 248 “Kārtība, kādā izmanto gadskārtējā valsts budžeta likumā paredzēto apropriāciju valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru tīkla izveidei, uzturēšanai un publisko pakalpojumu sistēmas pilnveidei”. Grozījumi minētajos MK noteikumos neradīs negatīvu ietekmi uz valsts budžetu un tajā paredzētās normas tiks īstenotas VARAM pieejamo valsts budžeta līdzekļu (programmas 30.00.00 “Attīstības nacionālie atbalsta instrumenti”) ietvaros.

4.1.1. Ministru kabineta 2017.gada 4.jūlija noteikumi Nr.401 “Noteikumi par valsts pārvaldes vienoto klientu apkalpošanas centru veidiem, sniegto pakalpojumu apjomu un pakalpojumu sniegšanas kārtību”

Pamatojums un apraksts
Saistībā ar likumprojekta 98.panta ceturto un piekto daļu plānoti grozījumi Ministru kabineta 2017.gada 4.jūlija noteikumos Nr.401 “Noteikumi par valsts pārvaldes vienoto klientu apkalpošanas centru veidiem, sniegto pakalpojumu apjomu un pakalpojumu sniegšanas kārtību”  (Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108 “ Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi ”140.punktā minētajā gadījumā tiks izdoti jauni Ministru kabineta noteikumi).
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

4.1.2. Ministru kabineta noteikumi, kuri nosaka kārtību, kādā piešķir un nodod tehniskā nodrošinājuma līdzekļus vienotajiem klientu apkalpošanas centriem un valsts pārvaldes pakalpojumu atbalsta dienestam darbības nodrošināšanai

Pamatojums un apraksts
Papildinot Valsts pārvaldes iekārtas likuma 98. pantu ar jaunu deleģējumu (likumprojektā iekļautā 98. panta sestā daļa), t.sk. lai nodrošināto Ministru kabinetam dotā uzdevuma tiks izstrādāti Ministru kabineta noteikumi, kas noteiks kārtību, kādā piešķir un nodod tehniskā nodrošinājuma līdzekļus vienotajiem klientu apkalpošanas centriem un valsts pārvaldes pakalpojumu atbalsta dienestam darbības nodrošināšanai.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

4.1.3. Ministru kabineta noteikumi par personas datu pārlūkošanas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamo apstrādājamo datu apjomu, personas identifikācijas nosacījumus, informācijas aprites kārtību, datu glabāšanas noteikumus un apstrādes kārtību, kā arī institūcijas, kas nodrošina personas datu sniegšanu personas datu pārlūkošanas pakalpojuma nodrošināšanai

Pamatojums un apraksts
Papildinot Valsts pārvaldes iekārtas likuma 100. pantu ar jaunu deleģējumu (likumprojektā iekļautā 100. panta piektā daļa), būs jāizdod jauni Ministru kabineta noteikumi par personas datu pārlūkošanas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamo apstrādājamo datu apjomu, personas identifikācijas nosacījumus, informācijas aprites kārtību, datu glabāšanas noteikumus un apstrādes kārtību, kā arī institūcijas, kas nodrošina personas datu sniegšanu personas datu pārlūkošanas pakalpojuma nodrošināšanai.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

4.1.4. Ministru kabineta noteikumi par sabiedrības līdzdalības kārtību attīstības plānošanas dokumentu un tiesību aktu izstrādes procesā

Pamatojums un apraksts
Papildinot Valsts pārvaldes iekārtas likuma 48. pantu ar jaunu deleģējumu (likumprojektā iekļautā 48. panta sestā daļa), esošo regulējumu būtu nepieciešams papildināt ar jauno deleģējumu, kā arī veikt citas saturiskas izmaiņas līdzšinējā kārtībā. Vienlaikus jau ir izstrādāts jauns noteikumu projekts kārtībai, kādā sabiedrības pārstāvji iesaistāmi attīstības plānošanas dokumentu un tiesību aktu projektu izstrādes procesā, kas nodoti publiskajā apspriešanā (23-TA-1199). Ar iepriekš minēto noteikumu projektu šobrīd spēkā esošos Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumus Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" plānots atzīt par spēku zaudējušiem.
Atbildīgā institūcija
Valsts kanceleja
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Tieslietu ministrija, Valsts digitālās attīstības aģentūra, Valsts kanceleja
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/91f0cbea-d4e1-47b9-95bb-585c491cb8f5/public_participations

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība tika nodrošināta, ievietojot likumprojektu un tā anotāciju sabiedriskai apspriešanai TAP portālā laika periodā no 11.03.2022. līdz 25.03.2022. Priekšlikumi un iebildumi par likumprojektu netika saņemti.

Savukārt attiecībā uz likumprojektā iekļauto deleģējumu Ministru kabinetam noteikt sabiedrības līdzdalības kārtību tiesību aktu projektu izstrādes procesā, priekšlikums balstīts Valsts kancelejas pēdējo gadu laikā veiktajās aktivitātēs, kuru laikā tika nodrošināta diskusija ar iesaistītajām pusēm par iespējām padarīt sabiedrības līdzdalības iespējas jēgpilnākas. Kā būtiskākās minamas šādas aktivitātes - īstenotas vairākas aptaujas, piemēram, 2021. gadā tika veikta valsts pārvaldē nodarbināto aptauja “Sabiedrības līdzdalības valsts pārvaldes darbā” (aptaujas rezultātu apkopojums un analīze pieejama: https://www.mk.gov.lv/lv/media/13790/download), 2022. gadā veikta iedzīvotāju aptauja “Līdzdalība Latvijā ” (Aptaujas rezultātu ziņojums pieejams:  https://www.mk.gov.lv/lv/media/15246/download?attachment).  Kā arī 2022. gadā tika pabeigtas Vadlīnijas sabiedrības līdzdalības iespēju nodrošināšanai valsts pārvaldē. Minētās vadlīnijas tika izstrādātas koprades procesā domnīcā “Iesaistoša un rezultatīva sabiedrības līdzdalība” laikposmā no 2021. gada februāra līdz novembrim, kuras ietvaros valsts pārvaldes, pašvaldību, nevalstiskā sektora un akadēmiskās vides pārstāvji diskutēja par jēgpilnu līdzdalības procesu. Vadlīnijas ir domātas valsts pārvaldē un pašvaldībās nodarbinātajiem, tās pieejamas: https://www.mk.gov.lv/lv/media/13835/download?attachment. 

6.4. Cita informācija

Lai nepieļautu fizisko personu, kuras nav aktīvas elektroniskajā vidē (un dažādu apsvērumu dēļ nekad nebūs - digitālo prasmju neesamības, ierobežotas personas tiesības veselības stāvokļa dēļ u.tml.), diskrimināciju attiecībā uz pakalpojumu saņemšanu, ir nepieciešams izstrādāt vienotu kārtību, kā iestādes apkalpo personas, kuras nav aktīvas elektroniskajā vidē – tās ir jāidentificē, tām jāizveido atsevišķs reģistrs, kur informācija par tām tiek uzkrāta, savukārt valsts pārvaldes iestādēm šis reģistrs ir jānodrošina pieejams un ir jāizmanto, apkalpojot privātpersonas, vienlaikus nodrošinot vienotu procesu, kārtību, kā tās apkalpo fiziskas personas, kuras nav aktīvas elektroniskajā vidē. Ņemot vērā minēto, MK protokollēmuma 4. punkts noteic pienākumu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai līdz 2023. gada 1. decembrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā normatīvo aktu projektus, kuros tiks paredzēti risinājumi, lai:
1) noteiktu kārtību, kādā valsts identificē personas, kuras objektīvu iemeslu dēļ nav aktīvas elektroniskajā vidē;
2) nodrošinātu iespēju saņemt valsts un pašvaldību elektroniskos pakalpojumus, ziņas un informāciju par savām tiesībām un pienākumiem, kā arī īstenot savas tiesības un pienākumus personām, kuras objektīvu iemeslu dēļ nav aktīvas elektroniskajā vidē;
3) noteiktu pienākumu fiziskām personām, kas ir aktīvas elektroniskajā vidē, obligāti lietot oficiālo elektronisko adresi, tādējādi veicinot publisko resursu efektīvu izlietošanu un operatīvāku saziņu, tuvākajā laikā nosakot pienākumu valsts pārvaldē strādājošajiem obligāti lietot oficiālo elektronisko adresi.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts digitālās attīstības aģentūra
  • Visas valsts pārvaldes iestādes
  • Pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Valsts digitālās attīstības aģentūra
neietekmē
Visas valsts pārvaldes iestādes
samazinās
Vērtības nozīme:
Administratīvās izmaksas samazinās, bet aprēķināt to skaitļos nebūtu iespējams, tādēļ nav iespējams norādīt indikatīvu administratīvo izmaksu samazinājumu. Samazinājums ir uz tā rēķina, ka: 1) nebūs vairs obligāta vienošanas saskaņošana ar augstāku iestādi – tātad samazinās augstākas iestādes noslodze, saskaņojot projektu, kā arī zemākas iestādes noslodze, veicot precizējumus projektā atbilstoši augstākas iestādes norādījumiem (turklāt nereti saskaņošanas aplis tiek iziets vairāk par vienu reizi); 2) zudīs prakse viena resora iestāžu sadarbību regulēt ar augstākas iestādes izdotu iekšējo normatīvo aktu (zudīs augstākas iestādes iesaiste). Pieļaujams, ka vairākas ministrijas paturēs kontroli un turpinās pieprasīt saskaņot vienošanās projektus, bet iespējams, ka to izmantos tikai dažas ministrijas, kā arī neizmantos attiecībā uz standartizētajiem projektiem.
Pašvaldības
neietekmē
Kopā
0,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Valsts pārvaldes portāla Latvija.gov.lv klientu neklātienes atbalstu sniegs uz pašvaldību infrastruktūras bāzes veidoto VPVKAC darbinieki. Tiks paplašinātas VPVKAC funkcijas, izdalot klientu atbalstu neklātienes kanālos. Tiek veidota jauna koplietošanas funkcija valsts iestādēm: VPVKAC kā klātienes apkalpošanas platforma un tā ietvaros – VPPPD kā neklāties apkalpošanas platforma.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā, tiks precizētas VPVKAC tīkla funkcijas, izveidojot jaunu koplietošanas pakalpojumu “Atbalsts vienotajos pakalpojumu pieteikšanas kontaktpunktos”
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Tiks pilnveidota VPVKAC pakalpojumu vadības sistēma, nodrošinot vienotu uzskaiti neklātienes kanālos sniegtajam atbalstam.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Valsts reģionālās attīstības aģentūras procesu optimizācija, nododot iedzīvotāju neklātienes atbalsta sniegšanu VPVKAC tīklā veidotajam VPPPD (atbilžu sniegšana uz klientu zvaniem, e-pastiem, portālā Twitter un Facebook kontu apkalpošana pakalpojumu jautājumos). VPVKAC pašvaldību darbinieku mērķtiecīga funkciju nodalīšana klātienes un neklātienes apkalpošanā.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Sākotnēji plānots VPPPD nodrošināt 3-4 pašvaldībās, piesaistot 8 pašvaldību nodarbinātos. VPPAD izveides izmaksas plānots segt no Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējuma investīcijas 2.1.2.1.i. "Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas (MK 2022.gada 14.jūlija noteikumi Nr. 435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi”. Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna 2.1.2.1.i. projekts ““Pakalpojumu sniegšanas reformas atbalsts” (ID Nr. 22-TA-3843) tiek īstenots MK 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija” īstenošanas noteikumi" 4. pielikumā iekļautās programmas “1. Valsts pakalpojumu platformu attīstības programma” 2.1.2.1. investīcijas nolūkā “Digitālo pakalpojumu koplietošanas platformas attīstība, vienotās saziņas platformas attīstība un dokumentu pārvaldības platformu integrācija, Valsts un pašvaldības vienotā klientu apkalpošanas centru tīkla izvēršana un pakalpojuma sniegšanas atbalsta paplašināšana” (šobrīd (ID Nr. 22-TA-3843) ir saskaņošanas stadijā TAP portālā)). Minētajā projektā tiek plānots VPPAD veidot 2024.gadā 4 pašvaldībās, kurās ir VPVKAC, kuras var nodrošināt atbilstošas darba telpas un 2 darbiniekus. VPPAD darbība tiks noteikta plānotajos grozījumos MK 04.07.2017. noteikumos Nr.401 “Noteikumi par valsts pārvaldes vienoto klientu apkalpošanas centru veidiem, sniegto pakalpojumu apjomu un pakalpojumu sniegšanas kārtību” un MK 19.04.2022. noteikumos Nr.248 “Kārtība, kādā izmanto gadskārtējā valsts budžeta likumā paredzēto apropriāciju valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru tīkla izveidei, uzturēšanai un publisko pakalpojumu sistēmas pilnveidei”. Netiks sniegts finansējums jaunai institūcijai, bet esošās institūcijas ietvaros tiks nodalīti klātienes un neklātienes atbalsta sniegšanas kanāli, VPVKAC tīklā klātienes atbalsta sniedzēji nodrošinās klātienes klientu apkalpošanu, savukārt neklātienes atbalstu valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanā nodrošinās VPPAD darbinieki.
 
1. VPPAD 
1.1. VPPAD fiksētās izmaksas ietvertas izmaksas par 8 nodarbinātajiem (9 mēnešalgu grupa) ar attiecīgu tehnisko nodrošinājumu EUR 624478
2022.gads EUR/gadā 229626
EKK 1000 Atlīdzība EUR/gadā 176640
EKK 2000 Preces un pakalpojumi EUR/gadā 31826
EKK 5000 Pamatkapitāla veidošana EUR/gadā 21160
Izdevumi 8 darba vietu izveidošanai un uzturēšanai aprēķināti, ņemot vērā VARAM vidējās uzturēšanas izmaksas uz 1 darbinieku gadā EUR/gadā 6623
2023.gads EUR/gadā 197426
EKK 1000 Atlīdzība EUR/gadā 176640
EKK 2000 Preces un pakalpojumi EUR/gadā 20786
Izdevumi 8 darba vietu uzturēšanai aprēķināti, ņemot vērā VARAM vidējās uzturēšanas izmaksas uz 1 darbinieku gadā EUR/gadā 2598
2024.gads un turpmāk EUR/gadā 197426
EKK 1000 Atlīdzība EUR/gadā 176640
EKK 2000 Preces un pakalpojumi EUR/gadā 20786
Izdevumi 8 darba vietu uzturēšanai aprēķināti, ņemot vērā VARAM vidējās uzturēšanas izmaksas uz 1 darbinieku gadā EUR/gadā 2598
1.2. VPPAD mainīgās izmaksas, piemaksa par kontaktu apjomu 0,10 EUR/pakalpojums EUR 18606
2022.gads, 56213 pakalpojumi EUR/gadā 5621
2023.gads, 61834 pakalpojumi EUR/gadā 6183
2024.gads, 68017 pakalpojumi EUR/gadā 6802



[1] https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/d04697c5-03b2-4bb4-a4fd-6d6d3e3f3eb6
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar likumprojektu plānots ieviest jaunu pakalpojumu “Personas datu pārlūkošanas pakalpojums”, ko būs iespējams pieprasīt elektroniskā veidā, identificējoties portāla Latvija.gov.lv lietotāja darba vietā ar kvalificētiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem. Personas datu pārlūkošanas pakalpojums nodrošinās iespēju izgūt datus no valsts iestāžu reģistriem informāciju, kas ir valsts iestāžu rīcībā, par informācijas pieprasītāju un personām, kuru likumiskais pārstāvis tas ir, un aizsargātā veidā tos saņemt oficiālajā elektroniskajā adresē. Pakalpojuma ietvaros plānots, ka persona varēs viena pakalpojuma ietvaros izgūt informāciju par sevi, kā piemēram, mani transportlīdzekļi, mani īpašumi u.tml., kā arī par DAGR sistēmā apstrādātajiem fiziskās personas datiem.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Regulējuma pilnveide attiecībā uz sabiedrības līdzdalības iespēju nodrošināšanu pozitīvi ietekmēs Nacionālā attīstības plāna 2021.-2027.gadam virsmērķi, veicinot sociālo uzticēšanos. Kā arī iedzīvinot jēgpilnas līdzdalības iespējas, paredzama pozitīva ietekme uz rādītājiem Nr. 416, 417, 418, 419, 420 un 421. 

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Sabiedrības pārstāvju iespēju pilnveidošana iesaistei lēmumu pieņemšanas procesā tiešajā valsts pārvaldē veicinās pilsoniskās sabiedrības kopējo attīstību. Jēgpilnas līdzdalības iespējas ir būtiskas Latvijas pilsoniskās sabiedrības attīstībai, jo tieši caur dažādajām pilsoniskās līdzdalības formām tiek stiprināta ikviena cilvēka piederība Latvijai, savstarpējā uzticēšanās un uzticēšanās valsts pārvaldes un pašvaldību institūcijām.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Saskaņā ar likumprojekta 100. panta piekto daļu noteikts, ka valsts pārvaldes pakalpojumu portālā ir pieejams personas datu pārlūkošanas pakalpojums, lai nodrošinātu personas tiesības uz personas datu pārvaldību, kurā pēc personas pieprasījuma vienuviet atspoguļo informāciju no valsts informācijas sistēmām par personu, tajā skaitā tās personas datiem, kas tiek apstrādāti valsts informācijas sistēmās. Personas datu pārlūkošanas pakalpojums nodrošina iespēju izgūt datus no valsts informācijas sistēmām par informācijas pieprasītāju un personām, kuru likumiskais pārstāvis tas ir, un aizsargātā veidā tos saņemt oficiālajā elektroniskajā adresē. Ministru kabinets nosaka personas datu pārlūkošanas tehniskā risinājuma pārzini, personas datu pārlūkošanas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamo apstrādājamo datu apjomu, personas identifikācijas nosacījumus, informācijas aprites kārtību, datu glabāšanas noteikumus un apstrādes kārtību, kā arī institūcijas, kas nodrošina personas datu sniegšanu personas datu pārlūkošanas pakalpojuma nodrošināšanai
 
Minētā pakalpojuma ietvaros plānots, ka fiziskā persona portālā Latvija.gov.lv varēs pieprasīt šo pakalpojumu no tām valsts iestādēm, kas būs integrējušas savas valsts informācijas sistēmas ar datu izplatīšanas un pārvaldības platformu (DAGR), un tās varēs iegūt informāciju par, piemēram, savā īpašumā esošajiem transportlīdzekļiem, pensiju līmeni u.c. informāciju, kas uzkrāta valsts informācijas sistēmās. Ar vārdiem "personas dati” saprotama jebkura informācija, kas attiecas uz identificētu vai identificējamu fizisku personu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārējā datu aizsardzības regula) 4. panta pirmo punktu. Pakalpojuma ietvaros tiks izgūta informācija par personu, tajā skaitā par DAGR sistēmā apstrādātajiem fiziskās personas datiem.
 
Personas datu pārlūkošanas pakalpojums nodrošina iespēju izgūt datus no valsts informācijas sistēmām par informācijas pieprasītāju un personām, kuru likumiskais pārstāvis tas ir, un aizsargātā (šifrētā) veidā minētos datus saņemt oficiālajā elektroniskajā adresē. 
 
Šīs panta ietvaros plānots nodrošināt, ka fiziskā persona, identificējoties portāla Latvija.gov.lv lietotāja darba vietā, izmantojot kvalificētus elektroniskās identifikācijas līdzekļus, varēs pieprasīt informāciju gan par sevi, gan izvēlēties iespēju - iegūt datus kā likumiskais pārstāvis par saviem bērniem vai kā persona, kuras aizgādībā, aizbildnībā vai aizgādnībā ir fiziskā persona, par kuru var pieprasīt informāciju. Dati par personu un tai piekritīgiem datiem tiks attēloti lietotāja darba vietā, taču šajā pat brīdī lietotājam būs iespēja lejupielādēt šo uzrādīto informāciju vai to nosūtīt uz savu oficiālo elektronisko adresi. Personas datu pārlūkošanas pakalpojums kā risinājums ir viens, taču risinājumā ar papildu funkcionalitāti varēs šos datus gan lejupielādēt, gan nosūtīt uz savu oficiālo elektronisko adresi. Šīs funkcionalitātes ietvaros dati gan izgūšanas, gan nosūtīšanas procesā būs šifrētā veidā, līdz ar to arī nosūtīšanas brīdī VRAA kā portāla pārzinis vai kāds cits tiesību subjekts, izņemot informācijas pieprasītāju, tos apskatīt nevarēs. Sūtījums un tā nodošanas veids būs šifrēts, VRAA pārsūtīs informācijas pieprasītājam fiziskās personas pieprasīto un izgūto informāciju uz e-adresi (to informāciju, ko iepriekš būs apskatījis pats informācijas pieprasītājs). 
 
Ņemot vērā augstāk minēto, tiks izdoti jauni Ministru kabineta noteikumi, kur attiecīgi tiks noteikts pakalpojuma “Personas datu pārlūkošanas pakalpojums” tehniskā risinājuma pārzinis, regulēts šā pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamais apstrādājamo datu apjoms, personas identifikācijas nosacījumi pakalpojuma saņemšanai, informācijas aprites kārtība starp iestādēm, kuru valsts informācijas sistēmā ir dati, un portāla pārzini, kā arī datu glabāšanas nosacījumi un apstrādes kārtība, kā arī institūcijas, kas nodrošina šo personas datu sniegšanu šī pakalpojuma nodrošināšanai.
 
Ņemot vērā, ka ar likumprojektu tiek noteikts tikai juridiskais pamats, kā arī saskaņā likumprojekta 100. panta piektajā daļā iekļauto deleģējumu “Ministru kabinets nosaka personas datu pārlūkošanas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamo apstrādājamo datu apjomu, persona identifikācijas nosacījumus, informācijas aprites kārtību, datu glabāšanas noteikumus un apstrādes kārtību, kā arī institūcijas, kas nodrošina personas datu sniegšanu personas datu pārlūkošanas pakalpojuma nodrošināšanai”, kā arī to, ka šobrīd nav pieejami pietiekami tehniski dati par faktisko apstrādi, tad novērtējums uz ietekmi par datu apstrādi tiks veikts,  izstrādājot jaunus Ministru kabineta noteikumus Personas datu pārlūkošanas pakalpojuma noregulēšanai, pamatojoties uz likumprojektā iekļautā 100. panta piekto daļu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi