1.1. Pamatojums
1.2. Mērķis
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
2023.gada 11.decembrī Briselē Latvijas Republikas un Moldovas Republikas līgumu sociālās drošības jomā no Latvijas puses parakstīja ārlietu ministrs Arturs Krišjānis Kariņš, no Moldovas puses - ārlietu un Eiropas integrācijas lietu ministrs Nicolae Popescu.
Latvijas Republikas un Moldovas Republikas līguma sociālās drošības jomā 21.pants paredz, ka līguma izpildes nodrošināšanai līdzēju kompetentās iestādes noslēdz piemērošanas līgumu, kurā vienojas par līguma normu piemērošanas noteikumiem.
Personas datu aizsardzības noteikumi arī Moldovas Republikā sadarbības ietvaros atbildīs Latvijas Republikai saistošajam un Eiropas Savienībā pastāvošajam tiesiskajam regulējumam.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
- pensionāri
- personas ar invaliditāti
- atlīdzības sakarā ar nelaimes gadījumu darbā un arodslimību saņēmēji, apgādnieka zaudējuma pensijas saņēmēji, valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu veicēji
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
-
Aprēķinā izmantoti Centrālās statistikas pārvaldes (turpmāk - CSP), Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (turpmāk - PMLP), kā arī Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (turpmāk - VSAA) dati. Ņemot vērā to, ka personu, uz kurām attiektos līgums, skaits precīzi nav nosakāms, aprēķins veikts, pamatojoties uz pieņēmumiem. Saskaņā ar PMLP datiem 01.01.2023. Latvijas valstspiederīgo personu skaits Moldovas Republikā bija 47 personas, Latvijas Republikā moldāvi, kuri ir Latvijas nepilsoņi – 657, Latvijas Republikā moldāvi, kuriem nav norādīta valstiskā piederība – 509. Pieņemts, ka personām ir bijis fragmentārs stāžs Latvijā un līguma rezultātā attiecīgā vecuma personas iegūs tiesības uz pensiju, pabalstu vai atlīdzību (turpmāk – pakalpojums). Atbilstoši CSP datiem 2021.gadā starptautisko ilgtermiņa migrantu īpatsvars vecumā virs 50 gadiem bija 1,2 %, vecumā līdz 24 gadiem – 30,8%. Nosakot provizorisko pakalpojumu saņēmēju skaitu, tiek ņemts vērā arī attiecīgā pakalpojuma saņēmēju skaita īpatsvars Latvijas iedzīvotāju vecumgrupas kopskaitā atbilstoši VSAA un CSP datiem 2022.gadā. Par Latvijas Republikā iegūto darba stāžu provizoriskais pakalpojumu saņēmēju skaits – 85 personas vidēji mēnesī. Atbilstoši VSAA no jauna piešķirto pakalpojumu (starptautisko pakalpojumu lietas) datiem 2022.gadā, pieņemot, ka personām bijis fragmentārs darba stāžs, noteikts vidējais pakalpojumu apmērs, kas piešķirts par Latvijas Republikā uzkrāto apdrošināšanas stāža periodu – 159,34 euro vidēji mēnesī. Pieņemts, ka tiesību uz pakalpojumu izmaksas sākas 2024.gadā. Provizoriskie papildu izdevumi no valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta pakalpojumu izmaksai Latvijas Republikā un Moldovas Republikā dzīvojošām personām 2024.gadā un turpmāk ik gadu: 85 personas x 159,34 euro x 12 = 162 527 euro. Ņemot vērā to, ka nav iespējams precīzi prognozēt pakalpojuma saņēmējus, kā arī to, ka pakalpojumu apmērs ir samērā neliels, izdevumi no valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta pakalpojumu izmaksai (provizoriski 162 527 euro ik gadu) tiks nodrošināti sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta ietvaros. Likumprojektam būs ietekme uz valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta izdevumiem sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām. Tomēr, ņemot vērā to, ka nav iespējams precīzi prognozēt pakalpojuma saņēmējus, kā arī to, ka pakalpojumu apmērs ir samērā neliels, izdevumi no valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta pakalpojumu izmaksai (provizoriski 162 527 euro ik gadu) tiks nodrošināti gadskārtējā valsts budžetā apstiprināto izdevumu sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām ietvaros.
Nav
Izdevumi no valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta pakalpojumu izmaksai, sākot ar 2024.gadu, tiks nodrošināti sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta ietvaros.
Sākotnēji līguma izpildi, t.i., pakalpojumu piešķiršanu, VSAA veiks manuāli. Uzsākot pakalpojumu piešķiršanu, VSAA izvērtēs administratīvo samērīgumu – piešķirt pakalpojumus manuāli vai veikt izmaiņas VSAA IT sistēmās. Ja tiks pieņemts lēmums par nepieciešamību veikt izmaiņas VSAA IT sistēmās, VSAA informācijas tehnoloģiju risinājumus ieviesīs pakāpeniski tai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
