Anotācija

23-TA-1093: Likumprojekts starptautiskā līguma apstiprināšanai (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Latvijas Republikas un Moldovas Republikas līgumu sociālās drošības jomā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Labklājības ministrijas iniciatīva, ievērojot nepieciešamību nodrošināt Latvijas Republikā un Moldovas Republikā dzīvojošu un šajās teritorijās strādājošu personu sociālās tiesības.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta “Par Latvijas Republikas un Moldovas Republikas līgumu sociālās drošības jomā” (turpmāk – likumprojekts) mērķis ir attīstīt Latvijas Republikas un Moldovas Republikas sadarbību sociālās drošības jomā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropadome 2022.gada 23.jūnijā nolēma piešķirt Moldovas Republikai Eiropas Savienības kandidātvalsts statusu. Moldovas Republika ir apņēmusies pakāpeniski tuvināt savus tiesību aktus Eiropas Savienības tiesību aktiem inter alia nodarbinātības un sociālās politikas jomā, mobilitātes jomā, kā arī nodrošināt augstu personas datu aizsardzības līmeni.
2023.gada 11.decembrī Briselē Latvijas Republikas un Moldovas Republikas līgumu sociālās drošības jomā no Latvijas puses parakstīja ārlietu ministrs Arturs Krišjānis Kariņš, no Moldovas puses - ārlietu un Eiropas integrācijas lietu ministrs Nicolae Popescu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd starp Latvijas Republiku un Moldovas Republiku nepastāv starpvalstu tiesiskā regulējuma sociālās drošības jomā. Līdz ar to tiesību uz sociālās apdrošināšanas pakalpojumu (pensijas, pabalsti) noteikšanā, apdrošināšanas periodu ieskaitīšanā, pakalpojumu piešķiršanā un izmaksā nav vienotas pieejas no abu valstu kompetentajām iestādēm gan attiecībā uz Latvijas Republikā apdrošināšanas stāžu ieguvušām personām, gan Moldovas Republikā apdrošināšanas stāžu ieguvušām personām, nav novērsta pabalstu pārklāšanās, tādējādi noteiktās situācijās nav izslēgta valsts budžeta līdzekļu nepamatota izmaksa, kā arī nav izslēgtas situācijas, kad neviena no šīm abām valstīm nenodrošina personai pakalpojumu.
Risinājuma apraksts
Latvijas Republikas un Moldovas Republikas līguma sociālās drošības jomā parakstīšana un attiecīga likumprojekta pieņemšana nodrošinās Latvijas Republikas un Moldovas Republikas ar tiesību normām savstarpēji pārskatāmi reglamentētu sadarbību sociālās drošības un valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu jomā, personu tiesisko paļāvību to sociālo tiesību nodrošinājumam starpvalstu līmenī, sociālās drošības garantiju ievērošanu. Līgums attiecas uz vecuma pensiju, vispārējas saslimšanas izraisītas invaliditātes pensiju, invaliditātes pensiju un atlīdzību sakarā ar nelaimes gadījumu darbā un arodslimību, apgādnieka zaudējuma pensiju un apbedīšanas pabalstu. Tiks reglamentēta sociālās apdrošināšanas periodu noteikšana, ieskaitīšana tiesību uz pakalpojumu noteikšanai, pakalpojuma aprēķināšanai, tiks noteikta attiecīgo tiesību normu piemērošanā kompetentā valsts, abu valstu kompetentās iestādes, piemērojamo tiesību aktu noteikšanas principi. Pakalpojumu saņēmējiem apdrošināšanas periodu ieskaitīšanas rezultātā pieaugs saņemamā pakalpojuma apmērs, kas attiecīgi sekmēs cilvēka cienīgus ienākumus. Turklāt personas, kurām ir apdrošināšanas stāžs Moldovas Republikā, saņems pensijas no Moldovas Republikas.
Latvijas Republikas un Moldovas Republikas līguma sociālās drošības jomā 21.pants paredz, ka līguma izpildes nodrošināšanai līdzēju kompetentās iestādes noslēdz piemērošanas līgumu, kurā vienojas par līguma normu piemērošanas noteikumiem.
Personas datu aizsardzības noteikumi arī Moldovas Republikā sadarbības ietvaros atbildīs Latvijas Republikai saistošajam un Eiropas Savienībā pastāvošajam tiesiskajam regulējumam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
3.sadaļā veiktie aprēķini atspoguļo izmaksu aprēķinu. Ievērojot to, ka sociālās apdrošināšanas pakalpojumu saņēmējiem apdrošināšanas periodu ieskaitīšanas rezultātā pieaugs saņemamā pakalpojuma apmērs, kas attiecīgi sekmēs cilvēka cienīgus ienākumus, izmaksas ir kopumā atzīstamas par samērīgām ar ieguvumiem.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • pensionāri
  • personas ar invaliditāti
  • atlīdzības sakarā ar nelaimes gadījumu darbā un arodslimību saņēmēji, apgādnieka zaudējuma pensijas saņēmēji, valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu veicēji
Ietekmes apraksts
Ietekme ir ar pozitīvu raksturu, jo tiks ņemti vērā visi sociālās apdrošināšanas periodi, kas uzkrāti Latvijas Republikā un Moldovas Republikā. Līdz ar to uzlabosies starp abām valstīm migrējošo fizisko personu sociālā situācija un ienākumi pensiju saņēmējiem. No personām tiek sagaidīta aktīva līdzdalība iesnieguma iesniegšanas un līgumā paredzēto pamatojošo dokumentu iegūšanas un iesniegšanas līgumā norādītajā kompetentajā iestādē veidā.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
162 527
0
162 527
0
162 527
162 527
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
162 527
0
162 527
0
162 527
162 527
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-162 527
0
-162 527
0
-162 527
-162 527
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
-162 527
0
-162 527
0
-162 527
-162 527
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
162 527
0
162 527
0
162 527
162 527
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)

 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins

-

6.2. detalizēts izdevumu aprēķins

Aprēķinā izmantoti Centrālās statistikas pārvaldes (turpmāk - CSP), Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (turpmāk - PMLP), kā arī Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (turpmāk - VSAA) dati. Ņemot vērā to, ka personu, uz kurām attiektos līgums, skaits precīzi nav nosakāms, aprēķins veikts, pamatojoties uz pieņēmumiem. Saskaņā ar PMLP datiem 01.01.2023. Latvijas valstspiederīgo personu skaits Moldovas Republikā bija 47 personas, Latvijas Republikā moldāvi, kuri ir Latvijas nepilsoņi – 657, Latvijas Republikā moldāvi, kuriem nav norādīta valstiskā piederība – 509. Pieņemts, ka personām ir bijis fragmentārs stāžs Latvijā un līguma rezultātā attiecīgā vecuma personas iegūs tiesības uz pensiju, pabalstu vai atlīdzību (turpmāk – pakalpojums). Atbilstoši CSP datiem 2021.gadā starptautisko ilgtermiņa migrantu īpatsvars vecumā virs 50 gadiem bija 1,2 %, vecumā līdz 24 gadiem – 30,8%. Nosakot provizorisko pakalpojumu saņēmēju skaitu, tiek ņemts vērā arī attiecīgā pakalpojuma saņēmēju skaita īpatsvars Latvijas iedzīvotāju vecumgrupas kopskaitā atbilstoši VSAA un CSP datiem 2022.gadā. Par Latvijas Republikā iegūto darba stāžu provizoriskais pakalpojumu saņēmēju skaits – 85 personas vidēji mēnesī. Atbilstoši VSAA no jauna piešķirto pakalpojumu (starptautisko pakalpojumu lietas) datiem 2022.gadā, pieņemot, ka personām bijis fragmentārs darba stāžs, noteikts vidējais pakalpojumu apmērs, kas piešķirts par Latvijas Republikā uzkrāto apdrošināšanas stāža periodu – 159,34 euro vidēji mēnesī. Pieņemts, ka tiesību uz pakalpojumu izmaksas sākas 2024.gadā. Provizoriskie papildu izdevumi no valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta pakalpojumu izmaksai Latvijas Republikā un Moldovas Republikā dzīvojošām personām 2024.gadā un turpmāk ik gadu: 85 personas x 159,34 euro x 12 = 162 527 euro. Ņemot vērā to, ka nav iespējams precīzi prognozēt pakalpojuma saņēmējus, kā arī to, ka pakalpojumu apmērs ir samērā neliels, izdevumi no valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta pakalpojumu izmaksai (provizoriski 162 527 euro ik gadu) tiks nodrošināti sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta ietvaros. Likumprojektam būs ietekme uz valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta izdevumiem sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām. Tomēr, ņemot vērā to, ka nav iespējams precīzi prognozēt pakalpojuma saņēmējus, kā arī to, ka pakalpojumu apmērs ir samērā neliels, izdevumi no valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta pakalpojumu izmaksai (provizoriski 162 527 euro ik gadu) tiks nodrošināti gadskārtējā valsts budžetā apstiprināto izdevumu sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām ietvaros.

7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)

Nav

Cita informācija

Izdevumi no valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta pakalpojumu izmaksai, sākot ar 2024.gadu, tiks nodrošināti sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta ietvaros. 
Sākotnēji līguma izpildi, t.i., pakalpojumu piešķiršanu, VSAA veiks manuāli. Uzsākot pakalpojumu piešķiršanu, VSAA izvērtēs administratīvo samērīgumu – piešķirt pakalpojumus manuāli vai veikt izmaiņas VSAA IT sistēmās. Ja tiks pieņemts lēmums par nepieciešamību veikt izmaiņas VSAA IT sistēmās, VSAA informācijas tehnoloģiju risinājumus ieviesīs pakāpeniski tai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.

Nav
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Projekta izpildē iesaistītā institūcija - Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Sākotnēji līguma izpildi, t.i., pakalpojumu piešķiršanu, VSAA veiks manuāli. Uzsākot pakalpojumu piešķiršanu, VSAA izvērtēs administratīvo samērīgumu – piešķirt pakalpojumus manuāli vai veikt izmaiņas VSAA IT sistēmās. Ja tiks pieņemts lēmums par nepieciešamību veikt izmaiņas VSAA IT sistēmās, VSAA informācijas tehnoloģiju risinājumus ieviesīs pakāpeniski tai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzlabosies līguma īstenošanas rezultātā ietekmēto pakalpojumu saņēmēju finansiālā situācija.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzlabosies līguma īstenošanas rezultātā ietekmēto pakalpojumu saņēmēju finansiālā situācija. Tiks noteikta veselības stāvokļa izmeklēšanas kārtība, pamatojošo dokumentu apjoms.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks reglamentēti personas datu aizsardzības jautājumi datu apmaiņai starp Latvijas Republiku un Moldovas Republiku.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts skars Latvijas diasporas pārstāvjus Moldovas Republikā un Moldovas diasporas pārstāvjus Latvijas Republikā.

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Nav
Pielikumi