Anotācija (ex-ante)

23-TA-324: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Saldus novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Mazcaunītes" pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants un Meža likuma 4. panta otrā daļa, kā arī Saldus novada domes 2021. gada 23. septembra lēmumu (protokols Nr. 17, 106.§) "Par nekustamā īpašuma Mazcaunītes, Zvārdes pagastā nodošanu īpašumā bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta (turpmāk – rīkojuma projekts) mērķis ir atļaut pārņemt valsts īpašumā Saldus novada pašvaldības nekustamo īpašumu "Mazcaunītes" Zvārdes pagastā, Saldus novadā, jo tas nav nepieciešams pašvaldības funkciju pildīšanai, nodot to Zemkopības ministrijas valdījumā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai un zemesgrāmatā nostiprināt īpašuma tiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma "Mazcaunītes" Zvārdes pagastā, Saldus novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8498 003 0373) sastāvā ietilpstošā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8498 003 0373) (turpmāk – nekustamais īpašums) 1,28 ha platībā pieder Saldus novada pašvaldībai. Nekustamais īpašums ierakstīts zemesgrāmatā Kurzemes rajona tiesas Zvārdes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā  Nr. 100000612627 uz Saldus novada pašvaldības vārda.

Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem nekustamajam īpašumam apgrūtinājumi nav reģistrēti. Pēc NĪVKIS teksta datiem, nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības lietošanas mērķis ir "zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir mežsaimniecība", kods 0201.
Saskaņā ar rīkojuma projekta paskaidrojošajos dokumentos pievienoto NĪVKIS datu izdruku zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8498 003 0373) ir noteikts starpgabala statuss. Minētais apstāklis neietekmē nekustamā īpašuma izmantošanai paredzētās funkcijas - valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības, īstenošanu.

Saldus novada dome, ievērojot akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" (turpmāk – Sabiedrība) 2021. gada 5. jūlija iesniegumu, 2021. gada 23. septembrī pieņēma lēmumu (protokols Nr. 17, 106.§) "Par nekustamā īpašuma Mazcaunītes, Zvārdes pagastā nodošanu īpašumā bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā" (turpmāk – Saldus novada pašvaldības lēmums), ar kuru nolēma pēc nekustamā īpašuma sastāvā esošā meža izstrādes nekustamo īpašumu nodot bez atlīdzības Latvijas valstij Zemkopības ministrijas personā Meža likumā noteiktās valsts funkcijas (valsts mežu apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai. Vienlaikus Saldus pašvaldības lēmumā noteikts, ka saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otro daļu Latvijas valstij Zemkopības ministrijas personā minētais nekustamais īpašums bez atlīdzības jānodod Saldus novada pašvaldībai, ja tas vairs netiks izmantots minēto valsts funkciju īstenošanai.
2022. gada 24. janvārī Sabiedrība saņēma Saldus novada pašvaldības vēstuli Nr. 4-24.1/333 "Par nekustamo īpašumu Mazcaunītes, Zvārdes pagastā", kurā pašvaldība informēja, ka ir pabeigusi nekustamajā īpašumā esošās mežaudzes cirsmas izstrādi, tāpēc darbības ir turpināmas saskaņā ar Saldus novada pašvaldības pieņemto lēmumu.
Pēc cirsmas pabeigšanas zemes vienībā ar kadastra apzīmējumu 8498 003 0373 atbilstoši Valsts meža dienesta (Dienvidkurzemes virsmežniecības 09.02.2023. izziņa) Meža valsts reģistra datiem aktuālā meža zemes platība ir 1,28 ha, mežaudzes platība – 0,86 ha.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošā zemes vienība ir nepieciešama, lai īstenotu Meža likuma 4. panta otrajā daļā noteikto valsts funkciju – valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību – un lai Sabiedrība varētu nodrošināt blakus esošā valsts meža apsaimniekošanu un aizsardzību un uz šīs zemes izbūvēt inženierbūvi ceļu, kas nepieciešams minētās valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai.
Meža ceļa izbūve ar piemērotu ceļa noturību un kvalitāti dos iespēju piekļūt valsts meža masīvam zemes vienībā ar kadastra apzīmējumu 84980030325 166,78 ha platībā.
Risinājuma apraksts
Nekustamais īpašums visā tā sastāvā tiek nodots valstij valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai, kuras izbeigšana nav paredzēta un netiek prognozēta.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija.

Ja iestāsies rīkojuma projektā 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots norādītās valsts funkcijas izpildei, tas pēc datu aktualizācijas NĪVKIS visā tā sastāvā tiks nodots Saldus novada pašvaldībai saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. pantā ietvertām prasībām.
Rīkojuma projektam ir pievienoti īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un Saldus novada pašvaldības domes lēmums, kas apliecina, ka minētais nekustamais īpašums nav nepieciešams Saldus novada pašvaldībai.
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no pašvaldības ir lietderīga, un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas īstenošana.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras ierīkošanu uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus. 
Juridiskās personas
  • ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras ierīkošanu uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Nekustamā īpašuma tiesību maiņu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā Sabiedrība segs par saviem finanšu līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • AS "Latvijas valsts meži"
  • Saldus novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi