Anotācija (ex-ante)

22-TA-571: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par apmaksājamiem veselības aprūpes pakalpojumiem, to saņemšanas nosacījumiem un samaksas kārtību Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālās vidusskolas izglītojamiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Noteikumu projekts „Noteikumi par apmaksājamiem veselības aprūpes pakalpojumiem, to saņemšanas nosacījumiem un samaksas kārtību Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālās vidusskolas izglītojamiem” izstrādāts pamatojoties uz Militārā dienesta likuma 17.¹ panta desmito daļu, kas nosaka, ka Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālās vidusskolas izglītojamajiem ir tiesības saņemt apmaksātu veselības aprūpi un ka apmaksājamo veselības aprūpes pakalpojumu veidus, apjomu, saņemšanas nosacījumus un kārtību, kādā sedz izdevumus par apmaksājamiem veselība aprūpes pakalpojumiem, nosaka Ministru kabinets.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālās vidusskolas izglītojamiem apmaksājamo veselības aprūpes pakalpojumu veidus, apjomu, saņemšanas nosacījumus un kārtību, kādā sedz izdevumus par apmaksājamiem veselība aprūpes pakalpojumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālā vidusskola (turpmāk -skola) tika nodibināta 2021. gada 1. jūlijā.  Skola nodrošina vispārizglītojošo priekšmetu mācības, kas tiek apvienotas ar militāro pamatprasmju un vērtību apguvi, attīstot izglītojamos intelektuālas personības ar līdera dotībām, morālu godīgumu, atbildības sajūtu un attīstītām fiziskajām spējām. Detalizēti skolas attīstības vīzija atspoguļota ar Ministru kabineta 2020. gada 5. jūnija rīkojumu Nr. 306 apstirpinātajā konceptuļajā ziņojumā "Par profesionālās vidējās izglītības iestādes izveidi" (pieejams: https://likumi.lv/ta/id/315251-par-konceptualo-zinojumu-par-profesionalas-videjas-izglitibas-iestades-izveidi). Saskaņā ar šo koncepciju viens no skolas mērķiem ir audzināt psihiski un fiziski veselu, sportisku un intelektuālu jauno paaudzi, attīstīt jauniešu vispārējo fizisko sagatavotību un spēju izturēt paaugstinātu fizisko slodzi.

Dienestam Nacionālajos bruņotajos spēkos (turpmāk-NBS) ir daudz augstākas fiziskās sagatavotības un noturības prasības, tāpēc tiek paredzēta savlaicīga jauniešu fiziskās attīstības programma. Tā paredz attīstīt izglītojamo vispārējo fizisko sagatavotību un spēju izturēt paaugstinātu fizisko slodzi, neradot traucējumus veselībai. Skolā iestājas 15-16 gadīgi pusaudži jeb vidējā un vēlīnā vecumposma bērni. To attīstības īpatnība citastarp ir ievainojumi, kas gūti fizisko aktivitāšu laikā (Ieteikumi ģimenes ārstu praksēm bērnu un pusaudžu traumatisma profilaksē, Slimību profilakses un kontroles centrs, 2017. Pieejams: https://www.spkc.gov.lv/sites/spkc/files/data_content/72841_slimibu_pkc_brosura_gim_arstiem_v121.pdf) Tātad Skola ņem vērā tās pakļautībā esošo izglītojamo vecumposma īpatnības un tiecas nodrošināt izglītojamiem tādu veselības aprūpi, kas ir savlaicīga, pietiekama un arī veicina netieši iepriekš norādīto skolas mērķu sasniegšanu. Tā kā skolas izglītojamie intensīvi sporto, šāda trenēšanās prasa veselības monitoringu. Skolas izglītojamiem tādēļ regulāri jāveic padziļinātas profilaktiskās medicīniskās pārbaudes pie sporta ārsta, kādas paredz  Ministru kabineta 2016. gada 6.septembra noteikumi Nr. 594 "Sportistu un bērnu ar paaugstinātu fizisko slodzi veselības aprūpes un medicīniskās uzraudzības kārtība".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā skolas izglītojamiem konstatējama paaugstināta fiziskā slodze, lai nodrošinātu veselības monitoringu, izglītojamiem veicamas padziļinātas profilaktiskās medicīniskās pārbaudēs pie sporta ārsta.

Ņemot vērā, ka liela daļa praktisko nodarbību Skolas izglītojamiem tiek organizētas ārpus telpām dažādos laika apstākļos visa gada garumā, Skola ir konstatējusi, ka nozīmīgs izglītojamo drošības aspekts āra nodarbību laikā, ņemot vērā šo nodarbību intensitāti, ir profilaktiskā vakcinācija pret ērču encefalītu un pietiekams D vitamīna līmenis organismā. Pētījumos par jauniešu dzīvesstilu un D vitamīnu tiek norādīts, ka 53% no visiem, kuriem laboratoriski noteikts D vitamīna līmenis, ir atklāts D vitamīna deficīts. Šīs grupas vitamīns ir ļoti svarīgs kaulu veselībai, labai pašsajūtai, kā arī citām ārpus – skeleta sistēmas D vitamīna funkcijām.

Lai gan Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālajā vidusskolā tiek veikti pasākumi traumu gūšanas risku mazināšanai un novēršanai, nevar pilnībā izslēgt iespēju, ka kādā no skolas nodarbībām vai pasākumiem jaunietis varētu gūt traumu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz iespēju veikt nepieciešamās padziļinātās profilaktiskās medicīniskās pārbaudes pie sporta ārsta. Paredzēts, ka par šo veselības aprūpes pakalpojumu skola varēs norēķināsiet pa tiešo ar ārstniecības iestādi. Ņemot vērā, ka padziļinātās profilaktiskās medicīniskās pārbaudes pie sporta ārsta nodrošina VSIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” un vēl 2 ārstniecības iestādes, minētā kārtība radītu mazāku administratīvo slogu bērnu vecākiem un arī pašai skolai, apstrādājot katru individuālo iesniegumu. 

Noteikumu projekts paredz, ka gadījumos, kad ģimenes ārsts atzīst par nepieciešamu izglītojamam lietot D vitamīna preparātu, tad tā iegādes izdevumi tiek atmaksāti noteikumu projektā norādītajā kārtībā. Tāpat tiks atmaksāti arī izdevumi par vakcināciju pret ērču encefalītu.

Noteikumu projekts paredz iespēju atlīdzināt izdevumus par veselības aprūpes pakalpojumiem, kas saistīti ar nodarbībās gūtu traumu, ja skolas nelaimes gadījuma izmeklēšanas atzinumā tiks pierādīta cēloņsakarība starp gūto traumu un dalību Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālās vidusskolas izglītības programmas nodarbībās vai rīkotajos pasākumos.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • izglītojamie, izglītojamo vecāki/likumiskie pārstāvji
Ietekmes apraksts
Skolas izglītojamiem tiks nodrošināta apmaksāta veselības aprūpe saskaņā ar noteikumu projektā paredzēto kārtību.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projekta īstenošana tiks nodrošināta Aizsardzības ministrijai (Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālai vidusskolai) piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros no apakšprogrammas 22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana”. Šobrīd nav iespējams precīzi prognozēt izglītojamo skaitu, kuriem būs jāsedz veselības aprūpes pakalpojumu izdevumi, kā arī to, par kādiem veselības aprūpes pakalpojumiem izdevumi tiks atlīdzināti. Piemēram, saskaņā ar Ministru kabineta 15.06.21 noteikumiem Nr.382 “Veselības aprūpes izdevumu samaksas kārtība izglītojamiem, kuri piedalās valsts aizsardzības mācības nometnē, un jaunsargiem”, 2020. gadā par vakcināciju pret ērču encefalītu tika saņemti 123 iesniegumi (mazāk kā 2% no kopējā jaunsargu skaita) un kopumā Jaunsardzes centrs izglītojamiem vai viņu likumiskajiem pārstāvjiem par to atlīdzināja 4566,81 EUR. D vitamīna preparāta iegādi tika lūgts atmaksāt 9 iesniegumos un Jaunsardzes centrs kopumā atlīdzināja 107,89 EUR. 2020. gadā viens jaunsargs Jaunsardzes pasākumā guva traumu un attiecīgi Jaunsardzes centrs apmaksāja ar to saistītos izdevumus 20 EUR.

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 6.septembra noteikumos Nr.594 "Sportistu un bērnu ar paagstinātu fizisko slodzi veselības aprūpes un medicīniskās uzraudzības kārtība"

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka bērniem, kuri mācās skolā, militārās izglītības programmu apguves ietvaros konstatējama paaugstināta fiziskā slodze, Aizsardzības ministrija rosinās veikt grozījumus minētajos. Noteikumi papildināmi ar vēl vienu bērnu kategoriju, kuriem veicama padziļināta profilaktiskā medicīniskā pārbaude pie sporta ārsta,  proti, bērniem, kuri apgūst profesionālās ievirzes militārās izglītības programmas,
Atbildīgā institūcija
Aizsardzības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumi attiecas uz ļoti šauru sabiedrības loku -  Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālās vidusskolas izglītojamiem un viņu vecākiem vai likumiskajiem pārstāvjiem. Šobrīd skolā mācās 25 izglītojamie.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālā vidusskola

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi