Anotācija

25-TA-700: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Uzņēmumu ienākuma nodokļa likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdes protokola Nr. 38 1. § "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta likumprojektā  iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028. gadam" 14.1 apakšpunkts, kas uzdod Finanšu ministrijai sagatavot un finanšu ministram iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” pavadošo likumprojektu paketē grozījumus Uzņēmumu ienākuma nodokļa likumā (turpmāk – UIN likums), kas paredz, ka UIN likuma normas par nodokļa bāzē iekļaujamiem palielinātiem procentu maksājumiem netiek attiecināts uz noteiktām mērķsabiedrībām un procentu maksājumiem par piesaistītu nebanku finansējumu, un 14.2 apakšpunkts, kas nosaka, ka grozījumos jāietver arī normas, kas paredz nodokļa maksātājiem, kuru dalībnieki taksācijas periodā ir tikai fiziskās personas, iespēju izvēlēties piemērot alternatīvu uzņēmumu ienākuma nodokļa likmi dividenžu sadales brīdī, vienlaikus, nosakot iedzīvotāju ienākuma nodokļa (turpmāk – IIN) ieturēšanu šādam dividenžu ienākumam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt uzņēmumiem plašāku piekļuvi finanšu pakalpojumiem un samazināt finansējuma piesaistes izmaksas, kā arī līdzsvarot ārvalstu investoru – fizisko personu, nodokļu slogu ar Latvijas investoriem, un vienlaikus, palielināt pašvaldību interesi investoru piesaistē to teritorijās.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Likumprojekts tiek virzīts likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" pavadošo likumprojektu paketē, kas stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Attiecībā uz procentu maksājumiem par aizņēmumiem, UIN likuma 10. pants nosaka ierobežojumus ar UIN apliekamās bāzes samazināšanai par palielinātiem procentu maksājumiem. Attiecīgi UIN likuma 10. panta pirmā daļa paredz salīdzināt aizņemtā kapitāla (par kuru aprēķināti procentu maksājumi) un pašu kapitāla apjoma proporciju, nosakot, ka ar UIN apliekamajā bāzē iekļauj procentu maksājumus proporcionāli tam, kādā apjomā aizņemtā kapitāla apjoms pārsniedz četrkāršotu pašu kapitāla apjomu. Vienlaikus UIN likuma 10. pantā ir paredzēti vairāki izņēmumi, kas piemērojami attiecībā uz uzraudzītām finanšu iestādēm, nosakot, ka UIN likuma 10. panta pirmā daļa nav piemērojama attiecībā uz procentu maksājumiem par aizņēmumiem, kas saņemti no Latvijas, citas Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas Ekonomikas zonas valsts, vai tādas valsts, ar kuru Latvija ir noslēgusi konvenciju par nodokļu dubultās uzlikšanas un nodokļu nemaksāšanas novēršanu, kredītiestādes vai tādas finanšu iestādes, kas sniedz kreditēšanas vai finanšu līzinga pakalpojumus un  tās uzraudzību veic attiecīgās valsts kredītiestāžu vai finanšu uzraudzības institūcija. Tāpat 10. panta pirmā daļa nav piemērojama procentu maksājumiem par aizņēmumiem, kas saņemti no Latvijas Republikas Valsts kases, attīstības finanšu institūcijas, Ziemeļu Investīciju bankas, Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas, Eiropas Investīciju bankas, Eiropas Padomes un attīstības bankas un Pasaules Bankas grupas, kā arī aizņēmumiem, kuri tieši vai netieši saņemti no valsts finansēšanas, ārējās tirdzniecības kreditēšanas vai garantēšanas organizācijas, kas ir tādas valsts rezidents, ar kuru Latvija ir noslēgusi konvenciju par nodokļu dubultās uzlikšanas un nodokļu nemaksāšanas novēršanu, un aizņēmumiem, kas saņemti nacionālās nozīmes ilgtermiņa publiskās infrastruktūras projekta finansēšanai Latvijā.
Papildus iepriekš minētajam, norma nav attiecināma arī uz Latvijas un citu Eiropas Savienības dalībvalstu vai Eiropas Ekonomikas zonas valstu publiskās apgrozības parāda vērtspapīriem un procentu maksājumiem, kas veikti kredītiestādei piederošai segto obligāciju sabiedrībai, kura izveidota un darbojas saskaņā ar Segto obligāciju likumu.

Savukārt, attiecībā uz šobrīd spēkā esošo UIN un IIN modeli uzņēmumu sadalītajai peļņai un investoru dividenžu ienākumam, jāatzīmē, ka saskaņā ar 2018. gada 1. janvārī ieviesto nodokļa modeli UIN maksāšana tiek atlikta līdz brīdim, kad peļņa tiek sadalīta vai citādā veidā novirzīta tādiem izdevumiem, kuri nenodrošina uzņēmuma turpmāku attīstību. Attiecīgi, UIN likuma 4. panta otrās daļas 1. punkta “a” apakšpunktā ir noteikts, ka nodokļa maksātāja ar UIN apliekamajā bāzē tiek ietvertas aprēķinātās dividendes, un saskaņā ar UIN likuma 3. panta pirmo daļu un 4. panta devīto daļu UIN likmi 20 procentu apmērā piemēro koriģētajai ar nodokli apliekamajai bāzei, kas tiek noteikta ar UIN apliekamā objekta vērtību dalot ar koeficientu 0,8.
Vienlaikus, esošais UIN un IIN modelis paredz, ka dividenžu ienākums investora (fiziskās un juridiskās personas) līmenī Latvijā vispārējā gadījumā netiek aplikts attiecīgi ne ar IIN, ne UIN. Tomēr, neskaties uz to, ka Latvijā IIN netiek piemērots fiziskās personas (rezidenta un nerezidenta) dividenžu ienākumam, minētais neizslēdz to, ka nodoklis fiziskajai personai – nerezidentam, var tikt piemērots tā rezidences valstī.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kā parāda Starptautiskā Valūtas fonda (turpmāk – SVF) analīze par finanšu institūciju un finanšu tirgus attīstības pakāpi pēc tā attīstības dziļuma, ņemot vērā tirgus apjomu un likviditāti, kā arī pēc finanšu pakalpojumu pieejamības un efektivitātes, ko vērtē pēc pakalpojuma izmaksām, ilgtspējas un aktivitātes finanšu tirgū, Latvija atpaliek no vairuma Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (turpmāk – OECD) un Eiropas Savienības dalībvalstīm. Atbilstoši SVF finanšu attīstības indeksa mērījumam (Financial Index database, 2020, Financial Development - FD index map - IMF Data), Latvijā ir labāk attīstītas finanšu iestādes – kredītiestādes, apdrošināšanas sabiedrības, ieguldījuma fondi un pensiju fondi, bet vājāk – finanšu tirgus (akcijas un obligācijas).
2024. gada OECD Ekonomikas pārskatā par Latviju ir norādīts, ka kapitāla tirgus ir nepietiekami attīstīts, tādēļ uzņēmumiem ir ierobežotas iespējas piesaistīt nebanku finansējumu. Vienlaikus arī tiek norādīts, ka privātā finansējuma piekļuve ir īpaši ierobežota un dārga maziem un vidējiem uzņēmumiem, ja neņem vērā to finansējumu, kuru nodrošina Eiropas Savienības fondu programmas un attīstības finanšu institūcija “Altum”. Latvijā ir nepietiekami attīstīts biržas izaugsmes uzņēmumu tirgus un mezanīna fondu finansējums, un tikai pēdējos gados tirgū ir parādījies alternatīvo ieguldījumu fondu aizdevumu finansējums un kolektīvo finansēšanas platformu finansējums, tomēr joprojām salīdzinoši reti izmantots.
Kā potenciāli finansējuma izmaksas sadārdzinošs un kapitāla tirgu attīstību neveicinošs pasākums tiek norādīts UIN likuma 10. pantā ietvertas regulējums, kas paredz piemērot UIN palielinātiem procentu maksājumiem. Lai arī UIN likumā ir paredzēta atkāpe attiecībā uz publiskās apgrozības vērtspapīriem un aizņēmumiem no kredītiestādēm, tomēr šāda atkāpe nav paredzēta attiecībā uz līdzīgiem vērtspapīriem, kā arī vairākiem nebanku finanšu pakalpojumu sniedzējiem, kas izsniedz aizdevumus.
Piemēram, esošais regulējums attiecībā uz parāda vērtspapīriem paredz, ka UIN likuma 10. panta pirmās daļas normas nav piemērojamas procentu maksājumiem par Latvijas un citu Eiropas Savienības dalībvalstu vai Eiropas Ekonomikas zonas valstu publiskās apgrozības parāda vērtspapīriem. Tomēr, ņemot vērā, ka saskaņā ar Finanšu tirgus instrumentu likuma 1. panta pirmās daļas 9. punktu, termins “publiskā apgrozība” ir darījumu slēgšana ar regulētajā tirgū iekļautajiem finanšu instrumentiem, regulētais tirgus aptver tikai daļu no biržas parāda vērtspapīru tirgus. Tādējādi, UIN likuma 10. pantā paredzētā atkāpe nav piemērojama attiecībā uz līdzīgu aizņēmumu parāda vērtspapīriem, kas tiek tirgoti biržas sarakstā “First North obligāciju saraksts” jeb daudzpusējās tirdzniecības sistēmas parāda vērtspapīru sarakstā. Šajā vērtspapīru sarakstā visbiežāk tiek iekļauti mazo un vidējo uzņēmumu parāda vērtspapīri, jo regulējums un informācijas atklāšanas prasības ir elastīgākas. Identiski ar regulētā parāda vērtspapīru sarakstu, arī daudzpusējās tirdzniecības sistēmas parāda vērtspapīri tiek pārdoti plašākam investoru lokam, un neveidojas situācija, kur tos varētu ļaunprātīgi izmantot peļņas samazināšanai. Esošais regulējums sadārdzina parāda vērstpapīru emisiju minētajiem vērtspapīru veidiem, līdz ar to mazina finansējuma piesaistes iespējas, it īpaši maziem un vidējiem uzņēmumiem.
Līdzīgi arī attiecībā uz aizņēmumiem, kur esošais regulējums paredz, ka UIN likuma 10. panta pirmās daļas normas nav piemērojamas procentu maksājumiem par aizņēmumiem, kas saņemti no kredītiestādes vai tādas finanšu iestādes, kas sniedz kreditēšanas vai finanšu līzinga pakalpojumus un  tās uzraudzību veic attiecīgās valsts kredītiestāžu vai finanšu uzraudzības institūcija. Tādējādi UIN likuma 10. pantā paredzētā atkāpe nav attiecināma attiecībā uz aizņēmumiem, kas piesaistīti ar kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzēju starpniecību, lai arī viens no kolektīvās finansēšanas platformu finansēšanas veidiem ir tieši aizdevumu bāzēta finansēšana, kas parasti tiek izsniegta maziem uzņēmējdarbības projektiem, kam savukārt ir ierobežotas finansējuma iespējas. Līdzīga situācija ir arī attiecībā uz finansējumu, kas piesaistīts ar ieguldījumu brokeru sabiedrību starpniecību.
Risinājuma apraksts
Minētās problemātikas risināšanai, lai sekmētu uzņēmumu piekļuvi alternatīviem finansējuma avotiem un samazinātu finansējuma izmaksas, likumprojekts paredz, ka sākot ar 2028. gada 1. janvāri UIN likuma 10. panta pirmajā daļā noteiktais par nodokļa bāzē iekļaujamiem palielinātiem procentu maksājumiem netiek attiecināts uz mērķsabiedrībām, kuras izveidotas saskaņā ar Publiskās un privātās partnerības likumu, procentu maksājumiem par Latvijā un citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī emitētajiem vērtspapīriem, kas iekļauti tirdzniecībai tirdzniecības vietā, un vērtspapīrošanas sabiedrības emitētajiem vērtspapīriem, par finansējumu, kas piesaistīts ar Latvijā un citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī reģistrēta un darbības atļauju saņēmuša kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzēja un licencētas ieguldījumu brokeru sabiedrības starpniecību, kā arī par aizņēmumu, kas saņemts no Latvijā un citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī reģistrēta un pārvaldīta alternatīvā ieguldījumu fonda.
Attiecībā uz aizņēmumiem, kas piesaistīti ar kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzēju starpniecību, kā arī ar ieguldījumu brokeru sabiedrību starpniecību, tiek noteikts, ka šis izņēmums neattiecas uz tādiem aizņēmumiem, kas saņemti no saistītām personām. Minētais nosacījums iekļauts, jo kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzēji un ieguldījumu brokeru sabiedrības kopumā ir tikai neatkarīgi starpnieki, kuri sniedz savus pakalpojumus izmantojot platformu, bet paši nav aizdevuma sniedzēji.
Problēmas apraksts
Latvijā kopš 2018. gada 1. janvāra darbojas jaunā UIN sadalītās peļņas sistēma, kas aizstāja iepriekšējo UIN sistēmu, kas paredzēja ikgadēju UIN maksāšanu. Ņemot vērā, ka iepriekšējais režīms noteica zemāku 15 procentu UIN likmi un 10 procentu IIN likmi dividenžu ienākumam, līdz ar jauno sistēmu UIN likme tika palielināta līdz 20 procentiem, vienlaikus atsakoties no dažādiem nodokļu atvieglojumiem, kā arī atsakoties no IIN piemērošanas dividenžu ienākumam investora – fiziskās personas, līmenī. Šī sistēma, lai arī veicina uzņēmumu peļņas reinvestēšanu, var būt mazāk pievilcīga investoriem, kuru uzņēmumi regulāri sadala peļņu dividendēs. Īpaši neizdevīga tā kļūst ārvalstu investoriem – fiziskām personām, jo to rezidences valstī dividenžu ienākumam var tikt piemērots IIN, pretēji vietējiem investoriem – fiziskām personām, jo Latvijā dividenžu ienākumam IIN netiek piemērots.
Šāda sistēma ir diezgan reti izplatīta, bet tā kopumā nodrošina 20 procentu ienākuma nodokļa samaksu Latvijā neatkarīgi no tiešo investīciju veicēja juridiskās formas un rezidences statusa. Tomēr, Latvijas ienākuma nodokļa sistēma salīdzinot ar citu valstu sistēmām, kuras noteikušas salīdzinoši zemas UIN likmes (piemēram, Lietuva, Īrija, Ungārija, Kipra, Bulgārija, Rumānija), ārvalstu tiešo investīciju veicējiem kapitālsabiedrībās var būt mazāk pievilcīga, jo, nosakot fizisko personu līmenī maksājamo IIN ārvalstīs, var ņemt vērā tikai Latvijā samaksāto IIN, ko Latvijas gadījumā nav bijis jāmaksā. Šādas ienākuma nodokļa sistēmas īpatnība Latvijā var turpmāk neveicināt ārvalstu fizisko personu tiešās investīcijas Latvijas kapitālsabiedrību pamatkapitālos, kas Latvijai šī brīža sociālekonomiskajā un ārpolitiskā situācijā varētu nebūt stratēģiski pareizais virziens.
Risinājuma apraksts
Minētās problemātikas risināšanai, lai līdzsvarotu nodokļu slogu starp vietējiem un ārvalstu investoriem – fiziskām personām, kā arī sekmētu ārvalstu fizisko personu tiešās investīcijas Latvijā,  likumprojekts paredz, ka sākot ar 2026. gada 1. janvāri, paralēli jau pastāvošajai UIN sistēmai, tiek ieviesta dalīta UIN un IIN piemērošana sadalītajai peļņai. Šī alternatīvā UIN sistēma paredz nodokļa maksātājam, kura dalībnieki taksācijas periodā ir tikai fiziskās personas, iespēju izvēlēties piemērot alternatīvu 15 procentu UIN likmi dividenžu sadales brīdī (vispārējā likme ir 20 procenti), vienlaikus, nosakot IIN ieturēšanu šādam dividenžu ienākumam 6 procentu apmērā. Likumprojekts paredz, ka nodokļa maksātājs, kurš izdarījis šādu izvēli, to attiecina uz visām taksācijas periodā (mēnesis) aprēķinātajām dividendēm, tādējādi, taksācijas periodā (mēnesī), kurā tiek aprēķinātas dividendes, nebūs pieļaujama abu UIN likmju - gan vispārējas 20 procentu likmes, gan 15 procentu likmes piemērošana attiecībā uz aprēķinātajām dividendēm.
Minētā alternatīvā UIN likme netiek attiecināta uz cita veida peļņas samazinājumu uzņēmumā, t.sk. uz izdevumiem, kas nav saistīti ar saimniecisko darbību.
Turklāt, alternatīvais regulējums netiek attiecināts uz peļņas daļu, kas uzrādīta UIN deklarācijās kā gūta līdz 2017. gadam un nav sadalīta dividendēs, jo minētā peļņas daļa ir jau aplikta ar UIN. Šajā gadījumā netiek piedāvāts alternatīvais ienākuma nodokļu modelis, jo šis vēsturiskais modelis ir būtiski atšķirīgs no pašreiz spēkā esošajām UIN likuma un likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”  normām.
Atbilstoši likuma “Par nodokļiem un nodevām” 4. panta  pirmajai daļai UIN un IIN veido vienotu sistēmu. Līdz ar to, piedāvājot fiziskajām personām – tiešajiem investoriem, alternatīvu, kas paredz samazinātu UIN likmi, vienlaikus jāvērtē IIN daļas palielinājums, lai saglabātu kopējo ienākuma nodokļu sistēmas neitralitāti attiecībā uz Latvijā maksājamajiem ienākuma nodokļiem. Minētais sadalījums balstīts uz to, ka kopējais nodokļu slogs pie UIN likmes 20 procentu (jeb 20/80) apmērā un IIN atbrīvojuma dividendēm kopumā atbilst kopējam nodokļu slogam, ja UIN likme par aprēķinātajām dividendēm tiek noteikta 15 procentu (jeb 15/85) apmērā un IIN likme tiek noteikta 6 procentu apmērā. Turklāt, lai nodrošinātu, ka, vienotās UIN un IIN sistēmas ietvaros, kopējais nodokļu slogs būtiski nemainās un netiek radīts valsts atbalsts, investoru – fizisko un juridisko personu, dividenžu ienākumam, kuru uzņēmumi nevarēs izmantot alternatīvo modeli, joprojām tiks piemērots attiecīgi IIN un UIN atbrīvojums.
Alternatīvais regulējums tiek attiecināts tikai uz tiem nodokļa maksātājiem, kuru dalībnieki ir fiziskās personas, lai nodrošinātu, ka minētajam regulējumam ir neitrāla ietekme uz budžeta ieņēmumiem. Vienlaikus jāatzīmē, ka nodokļa ieturēšanu juridisko personu dividenžu ienākumam ierobežo gan Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktais regulējums, gan divpusēji noslēgtie līgumi par nodokļu dubultās uzlikšanas un nodokļu nemaksāšanas novēršanu.
Vienlaikus, būtisks faktors ir tas, ka minētais modelis arī rada IIN pārdali tās pašvaldības budžetā, kurā investors – fiziskā persona (rezidents), ir deklarējis savu dzīvesvietu, vai gadījumā, ja investors ir fiziskā persona – nerezidents, tās pašvaldības budžetā, kurā nodokļa maksātājs, kurš sadala peļņu dividendēs, ir reģistrēts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Attiecībā uz risinājumu procentu maksājumiem par aizņēmumiem, lai nodrošinātu uzņēmumiem plašāku piekļuvi finanšu pakalpojumiem un samazinātu finansējuma piesaistes izmaksas, tika izskatīta iespēja no UIN likuma izslēgt 10. panta pirmo daļu. Tomēr, ņemot vērā potenciālos UIN bāzes erozijas riskus, kā arī būtiski negatīvo ietekmi uz budžeta ieņēmumiem, šāds risinājums netika virzīts.
Savukārt, attiecībā uz nodokļu sloga līdzsvarošana investoriem – fiziskām personām, tika apspriest alternatīvs risinājums par iespējamu pāreju uz klasisko UIN sistēmu, kāda Latvijā bija spēkā līdz 2017. gada 31. decembrim. Tomēr, ņemot vērā to, ka tik būtiskas ienākuma nodokļu sistēmas reformas īsā laika periodā (esošā UIN sistēma ir spēkā kopš 2018. gada) negatīvi ietekmētu nodokļu politikas paredzamību un investīciju vidi Latvijā, kā arī izvērtējot nozares pārstāvju iebildumus, šāds risinājums netika virzīts.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Risinājumu procentu maksājumiem par aizņēmumiem, lai nodrošinātu uzņēmumiem plašāku piekļuvi finanšu pakalpojumiem un samazinātu finansējuma piesaistes izmaksas, pēc būtības ir labvēlīgs nodokļa maksātājiem, tādējādi neradot tiem papildu izmaksas. Turklāt, ņemot vērā, ka līdz ar šiem grozījumiem UIN likumā nav nepieciešams veikt izmaiņas Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās, tas nerada arī papildu ieviešanas izmaksas. Vienlaikus, ņemot vērā šī risinājuma fiskāli negatīvo ietekmi uz budžeta ieņēmumiem, likumprojekts paredz, ka piedāvātās izmaiņas stāsies spēkā ar 2028. gada 1. janvāri. Jāatzīmē, ka, lai arī likumprojektam ir paredzēta nekavējoša ietekme uz UIN ieņēmumiem līdz ar normu stāšanos spēkā, potenciāli pozitīva ietekme uz tautsaimniecību varētu būt vērojama ne ātrāk kā vidējā termiņā.
Attiecībā uz risinājumu nodokļa sloga līdzsvarošanai investoriem – fiziskām personām, būtiski atzīmēt, ka likumprojektā iekļautās normas ir izvēles normas, kuru piemērošana vai nepiemērošana tiek atstāta nodokļa maksātāja ziņā. Savukārt, Valsts ieņēmumu dienestam deklarācijas izmaiņu provizoriskās ieviešanas izmaksas ir aprēķinātas 131 079 euro apmērā (ar PVN). Aprēķinos pieņemts, ka taksācijas perioda (mēnesis) UIN deklarācijā būs iespējams pielietot tikai vienu nodokļa likmi – vispārējo 20 procentu vai alternatīvo 15 procentu UIN likmi. Vienlaikus jāatzīmē, ka plānotie UIN un IIN ieņēmumi kopā uz budžetu veidos pozitīvu fiskālo efektu, mainoties tikai ieņēmumu pārdalei no valsts budžeta pašvaldību budžetos.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Likumprojekts veicinās fiziskās personas veikt tiešas investīcijas uzņēmumos, kā arī alternatīvos finanšu instrumentos.
 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Likumprojekts samazinās finansējuma piesaistes izmaksas, kā arī veicinās tiešo investīciju piesaisti. Savukārt, kapitāla tirgus dalībniekiem tiks radīta iespēja attīstīt dažāda veida finanšu pakalpojumus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Palielinoties piekļuvei finanšu pakalpojumiem un samazinoties finansējuma piesaistes izmaksām, paredzams, ka potenciāli vidējā termiņā paaugstināties ekonomiskā aktivitāte, kā arī kapitāla tirgus dalībniekiem tiks radīta iespēja attīstīt dažāda veida finanšu pakalpojumus.
Ieviešot alternatīvās UIN likmes risinājumu tiks radīts pievilcīgāks nodokļu režīms fizisko personu tiešo investīciju piesaistei, vienlaikus arī  veicināta pašvaldību interese investoru piesaistē to teritorijās.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Paplašinot UIN likumā noteiktos izņēmumus procentu maksājumiem par aizņēmumiem, tiks veicināta alternatīvo finanšu pakalpojumu attīstība Latvijā, kā arī samazinātas aizņemšanās izmaksas no šādiem finanšu pakalpojumiem, tādējādi veicinot konkurētspēju finanšu nozarē.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Paplašinot UIN likumā noteiktos izņēmumus procentu maksājumiem par aizņēmumiem, tādējādi palielinot piekļuvi alternatīviem finanšu pakalpojumiem un samazinot finansējuma piesaistes izmaksas, potenciāli vidējā termiņā varētu paaugstināties ekonomiskā aktivitāte, kā arī kapitāla tirgus dalībniekiem tiek radīta iespēja attīstīt dažāda veida finanšu pakalpojumus.
Ieviešot alternatīvās UIN likmes risinājumu, tiks līdzsvarots nodokļu slogs starp vietējiem un ārvalstu investoriem – fiziskām personām, tādējādi radot potenciāli pievilcīgāku nodokļu režīmu fizisko personu tiešo investīciju piesaistei.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Paplašinot UIN likumā noteiktos izņēmumus procentu maksājumiem par aizņēmumiem, mazajiem un vidējiem uzņēmējiem palielināsies piekļuve alternatīviem finanšu pakalpojumiem un samazināsies finansējuma piesaistes izmaksas.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Paplašinot UIN likumā noteiktos izņēmumus procentu maksājumiem par aizņēmumiem, tiks veicināta konkurence starp kapitāla tirgus dalībniekiem, samazinot uzņēmumu aizņemšanās izmaksas no dažādiem alternatīviem finansēšanas avotiem, tādējādi veicinot šādu alternatīvo finanšu pakalpojumu attīstību Latvijā.

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
690 702 000
0
687 894 000
0
695 310 000
0
-2 900 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
690 702 000
0
687 894 000
0
695 310 000
0
-2 900 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
690 702 000
0
687 894 000
0
695 310 000
0
-2 900 000
3.1. valsts pamatbudžets
690 702 000
0
687 894 000
0
695 310 000
0
-2 900 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
-2 900 000
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Saskaņā ar UIN deklarāciju datiem par 2024.gadu procentu maksājumu summa, kas iekļaujama ar UIN apliekamajā bāzē veido 38,4 milj.euro. Tiek pieņemts, ka grozījumu rezultātā minētā summa samazināsies par 30%, tādējādi negatīvā fiskālā ietekme vērtējama -2,9 milj.euro apmērā (38,4*30%*25%)
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Attiecībā uz risinājumu nodokļu sloga līdzsvarošanai investoriem – fiziskām personām, UIN deklarācijas izmaiņu ieviešanas provizoriskās izmaksas ir aprēķinātas 131 079 euro apmērā ar PVN. Aprēķinos pieņemts, ka vienā taksācijas perioda UIN deklarācijā būs iespējams pielietot tikai vienu nodokļa likmi (20 vai 15 procenti). Izmaiņu ieviešanai Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās nepieciešamie finanšu līdzekļi 2025. gadā tiks nodrošināti no Valsts ieņēmumu dienesta budžetā piešķirtā finansējuma, līdz ar to, izmaksu summa netiek ietverta tabulā par budžeta ietekmes sadalījumu.
Fiskālā ietekme attiecībā uz attiecībā uz nodokļu sloga līdzsvarošanu investoriem – fiziskām personām ir iekļauta grozījumu likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” (25-TA-2032) anotācijā.
Likumprojekts saistībā ar risinājumu nodokļu sloga līdzsvarošanai investoriem – fiziskām personām, tiek virzīts vienlaicīgi ar likumprojektu “Grozījumi likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli””.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/524e3e1e-cafc-4c40-8698-4e9b47538eca
Veids
Diskusija/apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Jautājums par nodokļu sloga līdzsvarošanu investoriem – fiziskām personām tika apspriests gan Lielo un stratēģiski nozīmīgo investīciju projektu koordinācijas padomē, gan Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijā. Papildus tam, likumprojekta redakcija viedokļa sniegšanai tik nosūtīta arī Ekonomikas ministrijai, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai, Amerikas Tirdzniecības palātai Latvijā un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamerai.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas ietvaros attiecībā uz risinājumu procentu maksājumiem par aizņēmumiem tika izteikti priekšlikumi, piemēram, vairāki nozares pārstāvji aicināja izskatīta iespēju no UIN likuma izslēgt 10. panta pirmo daļu. Tomēr, izvērtējot potenciālos UIN bāzes erozijas riskus, kā arī būtiski negatīvo ietekmi uz budžeta ieņēmumiem, šāds risinājums netika virzīts.

Attiecībā uz nodokļu sloga līdzsvarošanu investoriem – fiziskām personām, piedāvātais risinājums izriet no diskusijām Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijā.

6.4. Cita informācija

Attiecībā uz jautājumu par nodokļa sloga līdzsvarošanu investoriem – fiziskām personām, Lielo un stratēģiski nozīmīgo investīciju projektu koordinācijas padomes 2025. gada 10. aprīļa sēdes protokola Nr. 2/2025 sadaļā 3.2. § (Nodokļu slogs ārvalstu investoriem) dots uzdevums Finanšu ministrijai ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras, Ekonomikas ministrijas, LDDK, LTRK, FICIL un AmCham atbalstu sagatavot normatīvā regulējuma grozījumus ar mērķi nodrošināt nodokļu sloga līdzsvarošanu ārvalstu investoriem, vienlaikus izvērtējot to ārvalstu investoru grupu tvērumu, uz kurām minētais risinājums būtu attiecināms.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi