Anotācija (ex-ante)

22-TA-3147: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par investīcijas 2.1.1.1.i. projekta "Publiskā iepirkuma procesu un pakalpojumu digitālā transformācija" pases apstiprināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekta izstrāde ir balstīta uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, prasībām, lēmumu par Latvijas iesniegtā Atveseļošanas fonda plāna novērtējumu, kas pieņemts ar Eiropas Padomes 2021.gada 13.jūlija Īstenošanas lēmumu par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu (ST 10157/21, ST 10157/21 ADD 1) un Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija” īstenošanas noteikumi”, kas nosaka kārtību, kādā īsteno un uzrauga Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virzienu “Valsts pārvaldes, t. sk. pašvaldību, digitālā transformācija”, prasībām.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Investīcijas projekta mērķis ir nodrošināt jaunu Iepirkumu uzraudzības biroja biznesa prasībām atbilstošu mūsdienīgos augstākās kvalitātes IKT risinājumos balstītu Publikāciju vadības sistēmu, nodrošinot visu pamatfunkciju izpildes biznesa procesu un pakalpojumu efektīvu atbalstu un automatizāciju – ar iepirkumiem saistītās informācijas ievadi, uzkrāšanu, apstrādi, analīzi un tālāk nodošanu, pieejamības nodrošināšanu sabiedrībai, t.sk., informācijas pārizmantošanu, novēršot vienas informācijas ievadi vairākās sistēmās un darba vidi sistēmas lietotājiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašreiz PVS mērķis ir nodrošināt tehnoloģisko atbalstu informācijas sagatavošanai un iesniegšanai IUB vai tās publicēšanu tīmekļvietnē, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem sagatavojama un iesniedzama IUB vai publicējama tā tīmekļvietnē, un kurā ir pieejama informācija par personām, kam par pārkāpumiem publisko iepirkumu un publiskās un privātās partnerības jomā piemērots administratīvais sods (aizliegums ieņemt valsts amatpersonas amatu).
PVS ir uz tīmekļa tehnoloģijām balstīta platforma, kas nodrošina:
-vidi, kurā sagatavot, nosūtīt publicēšanai un publicēt normatīvajos aktos noteiktos iepirkumu paziņojumus;
-statistikas pārskatu ievadi un iesniegšanu;
-paziņojumu par iesniegtajām sūdzībām (apstrīdēšanas iesniegumiem) un to izskatīšanu publicēšanu;
-iesniegumu izskatīšanas komisijas pieņemto lēmumu publicēšanu;
-administratīvi sodīto personu pārbaudi (attiecībā uz administratīvajiem sodiem publisko iepirkumu un publiskās un privātās partnerības jomā);
-datu apmaiņu ar Valsts reģionālās attīstības aģentūras Elektronisko iepirkumu sistēmu e-konkursu apakšsistēmu;
-paziņojumu publikāciju atvērtos datus mašīnlasāmā formātā (XML);
-publikāciju datu vizualizāciju IUB tīmekļvietnē;
-pilnteksta meklētāja funkcionalitāti PVS publiskajā pusē;
-IUB pamatdarbības funkciju nodrošināšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
PVS kā IUB pamatdarbības sistēmas tehnoloģiskais kodols ir izstrādāts 2009. gadā. Tās uzturēšana un attīstība turpmāk ir realizēta uzturēšanas līgumos pieejamā finansējuma ietvaros, kas nenodrošina līdzsvarotu un pilnvērtīgu visas sistēmas attīstību, tas ir, sedzot tikai kritiski nepieciešamo pilnveidojumu realizāciju. Projekta ietvaros ir nepieciešams izveidot jaunu, funkcionālu un modernās tehnoloģijās balstītu risinājumu, kas atbalsta plašu sistēmas pārvaldības (konfigurēšanas), izmantošanas iespējas un elastību sistēmas tālākai attīstībai, attīstot jaunas IUB biznesa procesu atbalstam nepieciešamās funkcionalitātes un automatizāciju, nodrošinot arī efektīvāku sistēmas attīstību un uzturēšanu nākotnē. Kopumā jānodrošina PVS atbilstība arī Valsts IKT politikas un arhitektūras prasībām.
Esošie PVS funkcionālie moduļi nenodrošina to pilnvērtīgu un funkcionālu atbilstību aktuālajām IUB un citu PVS lietotāju prasībām, PVS nav nodrošināta funkcionalitāte visu saistīto IUB biznesa procesu īstenošanai. Ņemot vērā PVS iteratīvo un nevienmērīgo līdzšinējo attīstību, tajā nav nodrošināta vienota atkalizmantojamas informācijas pārmantošana dažādu moduļu atbalstīto funkciju izpildē, kā arī nav attīstītas visas nepieciešamās (iespējamās) integrācijas un datu apmaiņa ar ārējām informācijas sistēmām, īpaši, attiecībā uz informāciju, kas IUB pamatdarbības procesu ietvaros jau tiek ievadīta citās informācijas sistēmās. Lai nodrošinātu datu ievades vienreizes principa ievērošanu, nepieciešama datu apmaiņas nodrošināšana ar ārējām informācijas sistēmām tajās pirmreizēji ievadīto datu un PVS nepieciešamo datu pārizmantošanai vai PVS pirmreizēji ievadīto datu nodošanai pārizmantošanai citās informācijas sistēmās.
Nav nodrošināts atbalsts IUB veikto resorisko pārbaužu gaitas un rezultātu informācijas ievades un uzkrāšanas nodrošināšanai, pārbaužu izpildes statusa, citu darba plūsmu pārvaldībai.
Netiek nodrošinātas IUB un ārējo lietotāju, sabiedrības vajadzībām atbilstošas meklēšanas iespējas (nav atbilstoši definēti meklējamie lauki, jābūt plašākām meklētāja uzstādījumu iespējām) gan PVS slēgtajā daļā, gan ar iepirkumu paziņojumiem saistītajā informācijā, statiskas datos, nepieciešams pilnveidot uzkrāto un aktuālo datu atspoguļojumu dažādiem sistēmas lietotājiem, t.sk. atrādāmo datu atlases un vizualizācijas iespējas. Lai samazinātu šobrīd manuāli veiktās lietotāju darbības ar PVS uzkrātajiem datiem, t.sk. datu izgūšanu un apkopošanu, analīzi, jāuzlabo uzkrāto un aktuālo datu izgūšanas un nodošanas iespējas, t.sk. ciktāl iespējams šos procesus automatizējot, t.sk. datu nodošanai uz Atvērto datu portālu, Oficiālās statistikas portālu, kā arī citām ārējām informācijas sistēmām pēc nepieciešamības. Papildus tam pilnveidojamas arī datu arhivēšanas un pārvaldības iespējas, t.sk., paredzot noteiktas informācijas atlasi un, vēlams, automātisku nodošanu saglabāšanai Latvijas Nacionālā arhīva informācijas sistēmā.
Ņemot vērā pašreizējās ierobežotās PVS datu analīzes iespējas, nav iespējams pilnvērtīgi izmantot PVS pieejamos datus uz riskiem balstītas pieejas īstenošanai, kādēļ ir jāattīsta risinājums riskanto pasūtītāju un iepirkumu identificēšanai.
No PVS administrēšanas viedokļa nepieciešams pilnveidot PVS lietotāju un lietotāju lomu pārvaldību, t.sk. institūciju un institūcijas lietotāju. Nepieciešama plašāka vairāku līmeņu sistēmas administrēšanas iespēja. Nepieciešams pilnveidot klasifikatoru, sistēmas notifikāciju, auditācijas ierakstu, datu arhivācijas pārvaldības, sistēmas konfigurācijas un monitoringa iespējas sistēmas administratoram.
Papildus pašas PVS darbībai, ņemot vērā šī rīkojuma un projekta iesniegšanai un apstiprināšanai nepieciešamo laiku, tāpat kā laiku, kas nepieciešams VARAM uzaicinājuma iesniegt projekta iesniegumu Eiropas Savienības ANM plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, t. sk. pašvaldību digitālā transformācija” investīcijas 2.1.1.1 ietvaros saņemšanai, projekta iesnieguma sagatavošanai, iesniegšanai, vērtēšanai, tad vienošanās par projekta īstenošanu varētu tikt noslēgta indikatīvi 2023. gada 1. vai 2. ceturksnī. ANM plāns paredz atskaites punktu, atbilstoši kuram iepirkuma līgums par PVS izstrādi ir noslēdzams līdz 2022. gada 4. ceturkšņa beigām. Minētā atskaites punkta sasniegšana  ANM plānā noteiktajā termiņā ir priekšnoteikums, lai būtu iespējams iesniegt maksājuma pieprasījumu Eiropas Komisijai par attiecīgo pārskata periodu. Šobrīd PVS izstrādes iepirkuma dokumentācijas sagatavošana tuvojas noslēgumam un plānots, ka iepirkums, ja neradīsies papildu šķēršļi, varēs tikt noslēgts jau 2022.gada beigās.
Risinājuma apraksts
- papildu nepieciešamās sistēmas funkcionalitātes (funkcionālo moduļu vai rīku) izveide un/vai papildināšana, neaktuālās funkcionalitātes likvidācija;
- PVS lietotāju ērtību, lietojamības un piekļūstamības uzlabošana darbā ar PVS gan saistībā ar  informācijas ievadi, gan meklēšanu, izgūšanu, pārlūkošanu, analīzi, t.sk. datu vizualizāciju veidā;
- iepirkumu datu automatizēta sagatavošana un publicēšana vajadzīgajos griezumos analīzes un uzraudzības vajadzībām;
- PVS lietotāju darba efektivizācija, strādājot gan ar PVS, gan citām procesos pielietotām ārējām IS, nodrošinot datu nepieciešamās apmaiņas ar ārējām IS un novēršot vairākkārtīgu informācijas ievadi vairākās IS;
- PVS uzkrāto un publicējamo atvērto datu kopu un statiskas pārskatu automātisku sagatavošanu un nodošanu ārējiem resursiem to atbalstītā veidā un formātos;
- analītikas rīku ieviešana datu apstrādei un uz riskiem balstītu uzraudzības pasākumu īstenošanai (tai skaitā pasūtītāju reitingu rīka izveide);
- PVS atbilstība valsts IKT politikas un arhitektūras prasībām;
- atļaut IUB uzņemties ilgtermiņa saistības, noslēdzot līgumu par PVS izstrādi atbilstoši iepirkuma procedūras rezultātiem 2022. gada decembrī, arī situācijā, ja projekta iesniegums vēl nav apstiprināts un noslēgta vienošanās par projekta īstenošanu, tādējādi neapdraudot iespēju projektu pabeigt ANM plānā noteiktajā termiņā un nekavējot arī citu ANM plānā noteiktos mērķrādītājus, kas ir IUB atbildībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Cilvēkresursu skaita samazinājums/palielinājums nav paredzēts, kā arī nav paredzētas  funkciju un institucionālās struktūras izmaiņas. Ir paredzēts manuālā darba samazinājums attiecībā uz informācijas ievadi, pārbaudi, apkopošanu, kas tiek novirzīts analītisko rīku pārvaldīšanai, tai skaitā analītisko rīku konfigurēšanai, informācijas analīzei u.tml.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • fiziskas personas, kuras veic saimniecisko darbību
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Sabiedrības un iepirkumu dalībnieku informētība par publisko iepirkumu norisi, līdzekļu izlietošanu un noslēgto līgumu izpildi, kā arī publiskās ar iepirkumiem saistītās informācijas pieejamības un lietojamības uzlabošana.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
800 000
0
544 000
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
800 000
0
544 000
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
968 000
0
658 240
162 624
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
968 000
0
658 240
162 624
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-168 000
0
-114 240
-162 624
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-168 000
0
-114 240
-162 624
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
78 124
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-168 000
-114 240
-84 500
5.1. valsts pamatbudžets
0
-168 000
-114 240
-162 624
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Investīcijas projektu plānots īstenot no 2022. gada decembra līdz 2024. gada 31. decembrim. Kopējais investīcijas projekta īstenošanas izdevumu apmērs plānots no Atveseļošanas fonda plāna finansējuma 1 344 000 EUR apjomā, bet valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa (PVN) izmaksu segšanai 282 240 EUR.
1)Projekta izstrādes izmaksu sadalījums pa gadiem provizoriski noteikts tehniskās specifikācijā (paredzēto izstrādes darbu nodevumu grafiks) un to veido:
2023. gadā 968 000 EUR (EKK5000 Kapitālie izdevumi), no tiem 800 000 EUR no Atveseļošanas fonda finansējuma, bet PVN (21%) 168 000 EUR apmērā no valsts budžeta;
2)2024. gadā 658 240 EUR (EKK5000 Kapitālie izdevumi), no tiem 544 000 EUR no Atveseļošanas fonda finansējuma, bet PVN (21%) 114 240 EUR apmērā no valsts budžeta.
Pēc investīcijas projekta pabeigšanas (no 2025. gada 1. janvāra) ik gadu nepieciešams finansējums projekta uzturēšanas izdevumu segšanai 162 624 EUR gadā, pieņemot, ka ik gadu nepieciešami 10% no projekta izstrādes kopējām izmaksām (1 626 240*0,1=162 624 EUR/gadā (ar PVN) vienlaikus daļēji nodrošinot to no šobrīd IUB budžetā pieejamā finansējuma PVS uzturēšanai (78 124 EUR/gadā). PVS ir sistēma, kurai nav atsevišķi nosakāmi uzturēšanas izdevumi pa moduļiem, tāpēc summa aprēķināta no kopējās PVS vērtības. PVS uzturēšanu nodrošinās ārpakalpojuma sniedzējs un pēc aptaujāto IT nozares uzņēmumu sniegtās informācijas uzturēšanas izdevumu apmēru nosaka 10% apmērā no informācijas sistēmas izstrādes vērtības (netika izteiktas cilvēkstundu apmērā).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

Investīcijas projekta īstenošanai nepieciešamais finansējums, tai skaitā pievienotās vērtības nodokļa (PVN) izmaksu segšanai Finanšu ministrijas budžetā tiks pārdalīts no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumos Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” noteiktajam.
Pēc investīcijas projekta pabeigšanas (no 2025. gada 1. janvāra) ik gadu projekta uzturēšanas izdevumi 78 124 euro apmērā tiks segti programmas 32.00.00 “Iepirkumu uzraudzības birojs” piešķirto līdzekļu ietvaros, savukārt papildu nepieciešamais finansējums 84 500 EUR/gadā (ar PVN) apmērā tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Investīcijas projekta finansējuma saņēmējs ir tiešās pārvaldes iestāde – IUB. Savukārt sabiedrību investīcijas projekta ietvaros paredzētās aktivitātes tiešā veidā neskar, līdz ar to investīcijas projekts netika publicēts IUB tīmekļvietnē un netika veikta publiskā apspriede.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Valsts digitālās attīstības aģentūra
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Iepirkumu uzraudzības birojs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Izstrādāti digitālie rīki, kas analizēs un preventīvi signalizēs par esošajiem riskiem visos iepirkuma procesa posmos.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Tiks veikta esošo moduļu pilnveidošana un attīstība, savietojot tos ar analītiskiem rīkiem.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Informācijas pārizmantošana visos procesos, nodrošinās efektīvāku cilvēkresursu izmantošanu risku novēršanai.  
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīcijas projekts nodrošinās modernizētu programmatūras izmantošanu, kas ilgtermiņā nodrošina augsta līmeņa pieejamības pakalpojumus informācijas attēlošanai, analīzei un pārizmantošanai.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nodrošina PVS tehnisko modernizāciju, salāgojot e-veidlapu moduļa jaunāko tehnoloģisko versiju pārizmantošanu visiem PVS moduļiem efektīvai procesu darbībai, kā arī nodrošinot politikas plānošanas dokumenta “Par Digitālās transformācijas pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam” un citām IKT nozari reglamentējošo normatīvo aktu prasībām atbilstošu arhitektūru.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi