Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
22-TA-1236: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Latvijas Republikas delegāciju dalībai Starptautiskās darba konferences 110. sesijā Ženēvā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts ir izstrādāts, pamatojoties uz Starptautiskās darba organizācijas (turpmāk – SDO) uzaicinājumu Latvijas delegācijai piedalīties Starptautiskās darba konferences 2022.gada 110.sesijā (turpmāk – konference), kas šogad epidemioloģiskās drošības prasību saistībā ar COVID-19  dēļ notiks hibrīdformātā (gan attālināti, gan klātienē) no 2022.gada 27.maija līdz 11.jūnijam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta “Par Latvijas Republikas delegāciju dalībai Starptautiskās darba konferences 110.sesijā Ženēvā” (turpmāk – rīkojuma projekts) mērķis ir noteikt Latvijas delegācijas sastāvu dalībai Starptautiskajā darba konferencē.
Spēkā stāšanās termiņš
06.05.2022.
Pamatojums
Ministru kabineta 2021.gada 7.septembra noteikumu Nr.606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 55.2.apakšpunkts, 120., 121.punkts. Labklājības ministrija 2022.gada 5.aprīlī saņēma Starptautiskās darba organizācijas (turpmāk - SDO) uzaicinājumu dalībai Starptautiskās darba konferences 110.sesijā. Atbilstoši uzaicinājumam delegācijas pārstāvju akreditācijas dati SDO ir jāiesniedz līdz 2022.gada 6.maijam. Konferences atklāšana paredzēta jau 2022.gada 27.maijā, līdz ar to ir nepieciešams pēc iespējas ātrāk noteikt delegācijas sastāvu, lai nodrošinātu iespēju Latvijas delegācijas pārstāvjiem pilntiesīgi piedalīties konferencē.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
SDO dibināta kā specializētā Apvienoto Nāciju Organizācijas (turpmāk – ANO) aģentūra 1919.gadā.
SDO galvenais mērķis ir veicināt sociālo taisnīgumu un starptautisku darba tiesību atzīšanu. Organizācijas uzdevums ir formulēt starptautiskos darba standartus (konvenciju un rekomendāciju formā), nosakot minimālās darba tiesību prasības. SDO sniedz dalībvalstīm arī konsultatīvu un tehnisku palīdzību nacionālo politiku izstrādē un ieviešanā.
Latvija savu dalību SDO atjaunoja 1991.gadā.
No Latvijas puses sadarbību ar SDO savas kompetences ietvaros īsteno Ārlietu, Labklājības un Satiksmes ministrija.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijas delegācija katru gadu piedalās Starptautiskajā darba konferencē, kas ir galvenais vispasaules diskusiju forums darba jomā. Sesijā tiek izstrādāti un pieņemti starptautiskie darba standarti un diskutēti darba jomas politikas jautājumi.
Gan SDO, gan konferences darba forma ir balstīta uz trīspusēju sociālo dialogu, kurā SDO dalībvalstis pārstāv gan to valdības, gan darba devēju un darbinieku organizācijas.
Saskaņā ar SDO konstitūcijas 3.panta 1.punktu delegācija jāveido, iesaistot visas trīs sociālā dialoga puses – valdības, arodbiedrību un darba devēju pārstāvjus. Veidojot delegāciju, vēlams ievērot dzimumu līdzsvaru.
Ņemot vērā nepieciešamību ievērot epidemioloģiskās drošības prasības COVID-19 dēļ,  šogad konferenci ir nolemts rīkot hibrīdformātā (gan attālināti, gan klātienē) no 2022.gada 27.maija līdz 11.jūnijam.
Konferences šī gada sesijas darba kārtībā iekļauti šādi izskatāmie jautājumi:

1. SDO Vadības institūcijas (Governing Body) priekšsēdētāja un ģenerāldirektora ziņojumi;
2. ziņojums par budžetu un tā programmu;
3. Ekspertu komitejas ziņojums par dalībvalstu sniegtajiem ziņojumiem par konvenciju un rekomendāciju ieviešanu;
4. pirmā diskusija jautājumā par kvalitatīvām mācekļu praksēm;
5. atkārtota diskusija par nodarbinātības stratēģisko mērķi saskaņā ar SDO deklarāciju par sociālo taisnīgumu godīgai globalizācijai;
6. vispārējā diskusija par pienācīgu darbu un sociālo un solidāro ekonomiku;
7. drošu un veselībai nekaitīgu darba apstākļu iekļaušana SDO pamatprincipu un tiesību darbā sistēmā, veicot grozījumu SDO 1998.gada Deklarācijā par pamatprincipiem un tiesībām darbā;
8. 2006.gada Konvencijas par darbu jūrniecībā (MLC) grozījumu apstiprināšana (Īpašās trīspusējās komitejas 2022.gada maijā ceturtās sanāksmes otrajā daļā pieņemtie grozījumi).

Izskatāmie ziņojumi ir pieejami SDO tīmekļvietnē.
Konferences atklāšanas sēde ir paredzēta 2022.gada 27.maijā, savukārt noslēgums – 2022.gada 11.jūnijā. Darba pasaules samits (World of Work Summit) paredzēts 2022.gada 10.jūnijā.
Risinājuma apraksts
Ar šo rīkojuma projektu tiek noteikts Latvijas delegācijas sastāvs dalībai konferencē.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

SDO konstitūcijas 13.panta 2.punkta a) apakšpunktā noteikts, ka visu konferences dalībnieku ceļa un uzturēšanas izdevumus sedz attiecīgā dalībvalsts.

Ņemot vērā to, ka šogad konference notiks hibrīdformātā (gan attālināti, gan klātienē), valdībai delegācijas locekļu dalības klātienē gadījumā būs jāsedz Latvijas Republikas delegācijas locekļu, tajā skaitā arī darba devēju un darbinieku organizāciju pārstāvju, ceļa un uzturēšanas izdevumi. Delegācijas locekļi ir tiesīgi paši pieņemt lēmumu par savas dalības veidu konferencē (attālināti vai klātienē), izvērtējot kopējo epidemioloģisko situāciju un saslimšanas ar COVID-19 riskus klātienes dalības gadījumā.

Attiecībā uz nepieciešamā finansējuma nodrošināšanu Latvijas Republikas delegācijas darba devēju un darbinieku organizāciju puses locekļiem ceļa un uzturēšanās izdevumu segšanai, sākot ar 2015.gadu, LBAS un LDDK pārstāvju dalības konferencē izmaksas nodrošināmas no Labklājības ministrijas pamatbudžeta.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
7 611
0
7 611
0
7 611
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
7 611
0
7 611
0
7 611
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
7 611
0
7 611
0
7 611
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
7 611
0
7 611
0
7 611
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Saskaņā ar likumu „Par valsts budžetu 2022.gadam” un saskaņā ar  likumu “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam”, lai nodrošinātu Latvijas Republikas delegācijas dalību Starptautiskajā darba konferencē Ženēvā, Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammā 97.01.00 "Labklājības nozares vadība un politikas plānošana" paredzēts finansējums  7 611 euro apmērā komandējumu izdevumu (dienas nauda, ceļošanas izdevumi, viesnīcas izdevumi, pilsētas nodoklis un ceļojumu apdrošināšana) segšanai, tai skaitā konferences dalībnieku (LDDK un LBAS pārstāvju) ceļa un uzturēšanās izdevumi 7 611 euro apmērā.
Ņemot vērā to, ka šogad konference notiks hibrīdformātā (gan attālināti, gan klātienē), valdībai delegācijas locekļu dalības klātienē gadījumā būs jāsedz Latvijas Republikas delegācijas locekļu, tajā skaitā arī darba devēju un darbinieku organizāciju pārstāvju, ceļa un uzturēšanas izdevumi. Delegācijas locekļi ir tiesīgi paši pieņemt lēmumu par savas dalības veidu konferencē (attālināti vai klātienē), izvērtējot kopējo epidemioloģisko situāciju un saslimšanas ar COVID-19 riskus klātienes dalības gadījumā. Līdz ar to uz rīkojuma projekta sagatavošanas brīdi nav iespējams prognozēt pārstāvju skaitu, kuri konferenci apmeklēs klātienē un kuri attālināti, kā rezultātā nav iespējams sniegt detalizētu nepieciešamā finansējuma aprēķinu (ja dalībnieks piedalīsies konferencē attālināti, tad nebūs nepieciešami izdevumi saistībā ar dalībnieku ceļa un uzturēšanas izdevumiem).
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Rīkojuma projekts tiks īstenots LM pamatbudžeta apakšprogrammā 97.01.00 “Labklājības nozares vadība un politikas plānošana” plānoto līdzekļu Latvijas Republikas delegācijas dalībai Starptautiskajā darba konferencē Ženēvā ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
SDO konstitūcija.
Apraksts
Saskaņā ar SDO konstitūcijas 3.panta 1.punktu delegācija jāveido, iesaistot visas trīs sociālā dialoga puses – valdības, arodbiedrību un darba devēju pārstāvjus.
SDO konstitūcijas 13.panta 2.punkta a) apakšpunktā noteikts, ka visu konferences dalībnieku ceļa un uzturēšanas izdevumus sedz attiecīgā dalībvalsts. Ņemot vērā to, ka šogad konference notiks hibrīdformātā (gan attālināti, gan klātienē), valdībai delegācijas locekļu dalības klātienē gadījumā būs jāsedz Latvijas Republikas delegācijas locekļu, tajā skaitā arī darba devēju un darbinieku organizāciju pārstāvju, ceļa un uzturēšanas izdevumi. Delegācijas locekļi ir tiesīgi paši pieņemt lēmumu par savas dalības veidu konferencē (attālināti vai klātienē), izvērtējot kopējo epidemioloģisko situāciju un saslimšanas ar COVID-19 riskus klātienes dalības gadījumā.

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
SDO konstitūcija.
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
SDO konstitūcijas 3.panta 1.punkts nosaka ikgadējās konferences delegācijas sastāvu.
Konstitūcijas 13.panta 2.punkta a) apakšpunkts paredz, ka konferences dalībnieku ceļa un uzturēšanas izdevumus sedz attiecīgā dalībvalsts.
Rīkojuma projekta teksts.
Latvija kā SDO dalībvalsts ir ratificējusi SDO konstitūciju, līdz ar to Latvijai ir pienākumus pieņemt lēmumu par delegācijas sastāvu, kā arī segt visu delegācijas locekļu ceļa un uzturēšanas izdevumus. Ņemot vērā to, ka šogad konference notiks hibrīdformātā (gan attālināti, gan klātienē), valdībai delegācijas locekļu dalības klātienē gadījumā būs jāsedz Latvijas Republikas delegācijas locekļu, tajā skaitā arī darba devēju un darbinieku organizāciju pārstāvju, ceļa un uzturēšanas izdevumi. Delegācijas locekļi ir tiesīgi paši pieņemt lēmumu par savas dalības veidu konferencē (attālināti vai klātienē), izvērtējot kopējo epidemioloģisko situāciju un saslimšanas ar COVID-19 riskus klātienes dalības gadījumā.
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
SDO konstitūcijā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām.
Cita informācija
Nav.
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtību piemēro gadījumos, ja tiesību aktu projekts būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
Ņemot vērā to, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.
Rīkojuma projekts un tā anotācija pirms tā izskatīšanas Ministru kabineta sēdē būs publiski pieejami Ministru kabineta mājas lapas sadaļā “Tiesību aktu projekti”, līdz ar to interesentiem būs iespēja ar to iepazīties.
Rīkojuma projekts attiecas uz noteiktu personu loku – Latvijas delegācijas, kas piedalīsies konferencē, pārstāvjiem.
Ņemot vērā iepriekš minēto, šis rīkojums nav pakļaujams sabiedriskajai apspriešanai.

6.4. Cita informācija

Rīkojuma projekta izstrādē notika konsultācijas ar LBAS un LDDK pārstāvjiem.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Ārlietu ministrija
  • Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība
  • Latvijas Darba devēju konfederācija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


Nav.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi