23-TA-1218: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošo profesionālās izglītības iestāžu maksas pakalpojumu cenrādis" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas iniciatīvas saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 5.panta devīto daļu, kas nosaka, ka Ministru kabinets izdod noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžu apstiprināšanu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošo profesionālās izglītības iestāžu un koledžu maksas pakalpojumu cenrādis" (turpmāk – noteikumu projekts) mērķis ir aktualizēt profesionālās izglītības iestāžu, tai skaitā koledžu sarakstu, sniegto maksas pakalpojumu klāstu un cenas, precizējot sniegto maksas pakalpojumu nosaukumus, papildinot cenrādi ar jauniem pakalpojumiem un svītrojot neaktuālos pakalpojumus, kā arī aktualizējot atsevišķiem maksas pakalpojumiem piemērotās atlaides.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2021. gada 25. februāra noteikumos Nr. 131 "Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošo profesionālās izglītības iestāžu maksas pakalpojumu cenrādis" (turpmāk - noteikumi Nr. 131) noteic profesionālās izglītības iestāžu maksas pakalpojumus. Ministru kabineta 2021. gada 18. marta noteikumos Nr. 171 "Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošo koledžu maksas pakalpojumu cenrādis" (turpmāk - noteikumi Nr. 171) noteic maksas pakalpojumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Izglītības likuma 59.panta ceturtās daļas 2.punktu izglītības iestādes var saņemt papildu finanšu līdzekļus, sniedzot maksas pakalpojumus iestādes nolikumā noteiktajos gadījumos.
Pašreiz Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošās profesionālās izglītības iestādes, tai skaitā koledžas (turpmāk – izglītības iestādes) sniedz maksas pakalpojumus, piemērojot noteikumus Nr. 131 un noteikumus Nr. 171. Kopš noteikumu Nr. 131 un noteikumu Nr. 171 spēkā stāšanās, izglītības iestādēm ir mainījies gan sniegto maksas pakalpojumu klāsts, gan arī palielinājusies sniegto maksas pakalpojumu pašizmaksa, līdz ar to noteikumos Nr. 131 un noteikumos Nr. 171 norādītā cena vairs nenosedz faktiskās maksas pakalpojuma izmaksas. Līdz ar to nepieciešams aktualizēt iestāžu sniegto maksas pakalpojumu klāstu un cenas. Turklāt, piemērojot MK noteikumus Nr.131 un 171, konstatēts, ka atsevišķiem pakalpojumiem nepieciešams aktualizēt pakalpojumu saņēmēju grupas, kurām tiek noteiktas atšķirīgas pakalpojumu cenas.
Papildus minētajam ņemams vērā, ka atbilstoši 2022. gada 15. septembra likumam "Grozījumi Profesionālās izglītības likumā" (likuma 16.1 pants) koledža arī ir profesionālās izglītības iestāde, tādējādi Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošo koledžu cenrāži iekļaujami vienos noteikumos ar pārējo Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošo profesionālo izglītības iestāžu cenrāžiem.
Pašreiz Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošās profesionālās izglītības iestādes, tai skaitā koledžas (turpmāk – izglītības iestādes) sniedz maksas pakalpojumus, piemērojot noteikumus Nr. 131 un noteikumus Nr. 171. Kopš noteikumu Nr. 131 un noteikumu Nr. 171 spēkā stāšanās, izglītības iestādēm ir mainījies gan sniegto maksas pakalpojumu klāsts, gan arī palielinājusies sniegto maksas pakalpojumu pašizmaksa, līdz ar to noteikumos Nr. 131 un noteikumos Nr. 171 norādītā cena vairs nenosedz faktiskās maksas pakalpojuma izmaksas. Līdz ar to nepieciešams aktualizēt iestāžu sniegto maksas pakalpojumu klāstu un cenas. Turklāt, piemērojot MK noteikumus Nr.131 un 171, konstatēts, ka atsevišķiem pakalpojumiem nepieciešams aktualizēt pakalpojumu saņēmēju grupas, kurām tiek noteiktas atšķirīgas pakalpojumu cenas.
Papildus minētajam ņemams vērā, ka atbilstoši 2022. gada 15. septembra likumam "Grozījumi Profesionālās izglītības likumā" (likuma 16.1 pants) koledža arī ir profesionālās izglītības iestāde, tādējādi Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošo koledžu cenrāži iekļaujami vienos noteikumos ar pārējo Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošo profesionālo izglītības iestāžu cenrāžiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā atšķirībā no līdzšinējā regulējuma apvienoti visu Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošo profesionālo izglītības iestāžu cenrāži.
Noteikumu projekts paredz aktualizēt izglītības iestāžu maksas pakalpojumu cenas atbilstoši to faktiskajām izmaksām un precizēt maksas pakalpojumu veidus, svītrojot pakalpojumus, kas vairs netiek sniegti un papildinot ar jauniem pakalpojumiem.
Ievērojot minēto, noteikumu projekts noteic izglītības iestāžu sniegto maksas pakalpojumu veidus un to izcenojumus. Noteikumu projektā ir noteikts izcenojums maksas pakalpojumiem, kas nosaukti noteikumu projekta pielikumos. Lai būtu vieglāk pārraudzīt katras izglītības iestādes sniegtos maksas pakalpojumus, katras izglītības iestādes maksas pakalpojumu cenrādis tiek izteikts atsevišķā pielikumā, turklāt, maksas pakalpojumu izmaksu aprēķins sniegts atbilstošā anotācijas pielikumā.
Veicot maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķinu, ir ievērots Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta 12.1 daļā noteiktais – nosakot maksas pakalpojuma izcenojumu, ievēro nosacījumu, ka samaksa par pakalpojumu nedrīkst pārsniegt ar pakalpojuma sniegšanu saistītās izmaksas, kā arī Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumos Nr. 333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” (turpmāk – noteikumi Nr. 333) paredzētais. Ņemot vērā, ka atbilstoši noteikumu Nr. 333 1.pielikumā noteiktajam aprēķinam, prognozētie ieņēmumi gadā tiek aprēķināti prognozēto maksas pakalpojumu skaitu gadā reizinot ar maksas pakalpojumu izcenojumu, prognozētie ieņēmumi gadā norādīti atbilstoši noteikumu Nr. 333. 1.pielikumā noteiktajam aprēķinam.
Izvērtējot noteikumos Nr. 131 un noteikumos Nr. 171 norādīto maksas pakalpojumu klāstu, no noteikumu projekta tika izslēgti tie maksas pakalpojumi, pēc kuriem ir mazs pieprasījums vai arī ir zaudējuši aktualitāti, piemēram, pārskatīts dienesta viesnīcas pakalpojumu piedāvājums, lietvedības pakalpojumu klāsts, izglītības pakalpojumu atbilstība izglītības iestādes īstenotajām izglītības programmām. Ņemot vērā izglītības iestāžu veiktos ieguldījumus infrastruktūras attīstībā un modernizēšanā, ir pieaudzis arī izglītības iestāžu piedāvājums telpu un aprīkojuma nomai. Lai nodrošinātu mūsdienīgu, kvalitatīvu un uz darba tirgū augsti novērtētu prasmju attīstīšanu orientētu izglītības piedāvājumu, izglītības iestādes ir aktualizējušas piedāvāto izglītības pakalpojumu klāstu.
Dažādās iestādēs tiek piedāvāts dažāds maksas pakalpojumu klāsts, kas atkarīgs gan no iestādē īstenoto profesionālās izglītības programmu specifikas, gan no iestādes rīcībā esošajā aprīkojuma, tehnikas un telpām.
Izglītības iestādēs pakalpojumu izmaksas var atšķirties, jo tās ietekmē komunālo pakalpojumu cenas, sniegto pakalpojumu biežums un citi faktori. Cenrādis dod iespēju katrai izglītības iestādei sniegt pakalpojumus, pamatojot to izmaksas. Lai palielinātu izglītības iestāžu darbinieku pieprasījumu pēc izglītības pakalpojumiem, vairākas izglītības iestādes savas izglītības iestādes darbiniekiem maksas pakalpojumu cenrāžos ir iekļāvušas arī atlaides izglītības pakalpojuma maksai.
Noteikumu projektā izglītojamiem par dienesta viesnīcas pakalpojumiem ir noteikta diferencēta maksa, jo pakalpojuma izcenojuma aprēķinā izglītojamiem, kas mācās vai studē budžeta grupā, tiek ņemts vērā piešķirtais finansējums dienesta viesnīcā dzīvojošo izglītojamo uzturēšanas izmaksu segšanai atbilstoši 2007.gada 2.oktobra noteikumos Nr.655 “Noteikumi par profesionālās izglītības programmu īstenošanas izmaksu minimumu uz vienu izglītojamo” noteiktajam.
Arvien vairāk izglītības iestādes sniedz izglītības pakalpojumus arī pieaugušajiem, kā arī piedāvā apgūt atsevišķus profesionālās izglītības programmas moduļus. Ņemot vērā, ka katrai izglītības iestādei atšķiras gan sniegto izglītības pakalpojumu klāsts, gan arī izglītības iestādēm ir atšķirīga materiāli tehniskā bāze, kā arī citi ar izglītības pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, arī cena par izglītības pakalpojumiem katrai izglītība iestādei var atšķirties. Izglītības iestādes, plānojot izglītības pakalpojumu piedāvājumu, ņem vērā attīstības iespējas atbilstoši apzinātā tirgus prasībām un izglītības iestādes kapacitāti kvalitatīva pakalpojuma nodrošināšanai. Gadījumos, kad piedāvāto izglītības pakalpojumu piedāvājums īstermiņā var mainīties, kā arī, lai nodrošinātu elastīgu izglītības pakalpojumu piedāvājumu atbilstoši izglītības pakalpojumu pieprasījumam, tiek norādīts, ka šim pakalpojumam tiek piemērota tāme. Lai nodrošinātu vienotu pieeju visu maksas pakalpojumu cenu aprēķinā, arī gadījumos, kad pakalpojumam tiks piemērota tāme, sastādot izmaksu tāmi izglītības iestādes izmantos noteikumos Nr.333 noteiktos principus, aizpildot un apstiprinot katram pakalpojumam maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķinu atbilstoši noteikumu Nr.333 1.pielikumam, kurā tiks iekļautas konkrētā maksas pakalpojuma tiešās un netiešās izmaksas un cena noteikta, paredzot plānoto pakalpojumu vienību skaitu.
Noteikumu projektā pievienotās vērtības nodokļa piemērošanas kārtība netiek mainīta. Saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 52.panta pirmās daļas 12.punktu, ar pievienotās vērtības nodokli neapliek valsts atzītu izglītības iestāžu pakalpojumus vispārējās izglītības, profesionālās izglītības, augstākās izglītības un interešu izglītības jomā, kā arī ar šiem izglītības pakalpojumiem cieši saistītu pakalpojumu sniegšanu un preču piegādi, ko veic minētās izglītības iestādes. Noteikumu projektā ar pievienotās vērtības nodokli netiek apliktas profesionālās izglītības programmas, pēc kuru apguves tiek izsniegts valsts atzīts izglītības dokuments un piešķirta profesionālā kvalifikācija, kā arī profesionālās pilnveides programmas, kuru apjoms ir vismaz 160 stundas (ja citi apmācību reglamentējošie ārējie normatīvie akti nenosaka mazāku apjomu) un pēc kuru apguves tiek izsniegts valsts atzīts izglītības dokuments. Noteikumu projektā pakalpojumiem par dienesta viesnīcas dzīvojamo telpu īri izglītojamiem un izglītības iestādes darbiniekiem pievienotās vērtības nodokli nepiemēro, saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 52.panta pirmās daļas 25.punkta “a” apakšpunktu, savukārt citām personām tiek piemērota samazinātā pievienotās vērtības nodokļa likme 12 procentu apmērā, saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 42.panta desmito daļu. Pievienotās vērtības nodoklis netiek piemērots izglītības iestādei, kas nav reģistrējusies Valsts ieņēmumu dienesta pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistrā, saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 59.panta pirmo daļu.
Noteikumu projektā mērvienību “viena stunda” un “viena akadēmiskā stunda” lietojums netiek mainīts, proti, ar mērvienību “viena stunda” tiek noteikta maksa par astronomiskajām stundām, savukārt, ar mērvienību “viena akadēmiskā stunda” – maksa par akadēmiskajām stundām.
Attiecībā uz objektiem, kuros veikti Eiropas Reģionālās attīstības fonda ieguldījumi, izglītības iestāde ievēro Eiropas Savienības struktūrfondu normatīvajā regulējumā paredzētos modernizētās infrastruktūras izmantošanas nosacījumus, tai skaitā ievēro, ka par Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzekļiem modernizētajā infrastruktūrā ir pieļaujams veikt tikai ar saimniecisko darbību nesaistītas darbības un papildinošu saimniecisku darbību 20 % apmērā no infrastruktūras gada jaudas, un tai skaitā nodrošina, ka netiek radītas būtiskas pārmaiņas Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 17.decembra regulas (ES) Nr.1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr.1083/2006, 71.panta izpratnē un Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) Nr. 2021/1060 (2021.gada 24.jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 65.panta izpratnē.
Noteikumu projekts paredz aktualizēt izglītības iestāžu maksas pakalpojumu cenas atbilstoši to faktiskajām izmaksām un precizēt maksas pakalpojumu veidus, svītrojot pakalpojumus, kas vairs netiek sniegti un papildinot ar jauniem pakalpojumiem.
Ievērojot minēto, noteikumu projekts noteic izglītības iestāžu sniegto maksas pakalpojumu veidus un to izcenojumus. Noteikumu projektā ir noteikts izcenojums maksas pakalpojumiem, kas nosaukti noteikumu projekta pielikumos. Lai būtu vieglāk pārraudzīt katras izglītības iestādes sniegtos maksas pakalpojumus, katras izglītības iestādes maksas pakalpojumu cenrādis tiek izteikts atsevišķā pielikumā, turklāt, maksas pakalpojumu izmaksu aprēķins sniegts atbilstošā anotācijas pielikumā.
Veicot maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķinu, ir ievērots Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta 12.1 daļā noteiktais – nosakot maksas pakalpojuma izcenojumu, ievēro nosacījumu, ka samaksa par pakalpojumu nedrīkst pārsniegt ar pakalpojuma sniegšanu saistītās izmaksas, kā arī Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumos Nr. 333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” (turpmāk – noteikumi Nr. 333) paredzētais. Ņemot vērā, ka atbilstoši noteikumu Nr. 333 1.pielikumā noteiktajam aprēķinam, prognozētie ieņēmumi gadā tiek aprēķināti prognozēto maksas pakalpojumu skaitu gadā reizinot ar maksas pakalpojumu izcenojumu, prognozētie ieņēmumi gadā norādīti atbilstoši noteikumu Nr. 333. 1.pielikumā noteiktajam aprēķinam.
Izvērtējot noteikumos Nr. 131 un noteikumos Nr. 171 norādīto maksas pakalpojumu klāstu, no noteikumu projekta tika izslēgti tie maksas pakalpojumi, pēc kuriem ir mazs pieprasījums vai arī ir zaudējuši aktualitāti, piemēram, pārskatīts dienesta viesnīcas pakalpojumu piedāvājums, lietvedības pakalpojumu klāsts, izglītības pakalpojumu atbilstība izglītības iestādes īstenotajām izglītības programmām. Ņemot vērā izglītības iestāžu veiktos ieguldījumus infrastruktūras attīstībā un modernizēšanā, ir pieaudzis arī izglītības iestāžu piedāvājums telpu un aprīkojuma nomai. Lai nodrošinātu mūsdienīgu, kvalitatīvu un uz darba tirgū augsti novērtētu prasmju attīstīšanu orientētu izglītības piedāvājumu, izglītības iestādes ir aktualizējušas piedāvāto izglītības pakalpojumu klāstu.
Dažādās iestādēs tiek piedāvāts dažāds maksas pakalpojumu klāsts, kas atkarīgs gan no iestādē īstenoto profesionālās izglītības programmu specifikas, gan no iestādes rīcībā esošajā aprīkojuma, tehnikas un telpām.
Izglītības iestādēs pakalpojumu izmaksas var atšķirties, jo tās ietekmē komunālo pakalpojumu cenas, sniegto pakalpojumu biežums un citi faktori. Cenrādis dod iespēju katrai izglītības iestādei sniegt pakalpojumus, pamatojot to izmaksas. Lai palielinātu izglītības iestāžu darbinieku pieprasījumu pēc izglītības pakalpojumiem, vairākas izglītības iestādes savas izglītības iestādes darbiniekiem maksas pakalpojumu cenrāžos ir iekļāvušas arī atlaides izglītības pakalpojuma maksai.
Noteikumu projektā izglītojamiem par dienesta viesnīcas pakalpojumiem ir noteikta diferencēta maksa, jo pakalpojuma izcenojuma aprēķinā izglītojamiem, kas mācās vai studē budžeta grupā, tiek ņemts vērā piešķirtais finansējums dienesta viesnīcā dzīvojošo izglītojamo uzturēšanas izmaksu segšanai atbilstoši 2007.gada 2.oktobra noteikumos Nr.655 “Noteikumi par profesionālās izglītības programmu īstenošanas izmaksu minimumu uz vienu izglītojamo” noteiktajam.
Arvien vairāk izglītības iestādes sniedz izglītības pakalpojumus arī pieaugušajiem, kā arī piedāvā apgūt atsevišķus profesionālās izglītības programmas moduļus. Ņemot vērā, ka katrai izglītības iestādei atšķiras gan sniegto izglītības pakalpojumu klāsts, gan arī izglītības iestādēm ir atšķirīga materiāli tehniskā bāze, kā arī citi ar izglītības pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, arī cena par izglītības pakalpojumiem katrai izglītība iestādei var atšķirties. Izglītības iestādes, plānojot izglītības pakalpojumu piedāvājumu, ņem vērā attīstības iespējas atbilstoši apzinātā tirgus prasībām un izglītības iestādes kapacitāti kvalitatīva pakalpojuma nodrošināšanai. Gadījumos, kad piedāvāto izglītības pakalpojumu piedāvājums īstermiņā var mainīties, kā arī, lai nodrošinātu elastīgu izglītības pakalpojumu piedāvājumu atbilstoši izglītības pakalpojumu pieprasījumam, tiek norādīts, ka šim pakalpojumam tiek piemērota tāme. Lai nodrošinātu vienotu pieeju visu maksas pakalpojumu cenu aprēķinā, arī gadījumos, kad pakalpojumam tiks piemērota tāme, sastādot izmaksu tāmi izglītības iestādes izmantos noteikumos Nr.333 noteiktos principus, aizpildot un apstiprinot katram pakalpojumam maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķinu atbilstoši noteikumu Nr.333 1.pielikumam, kurā tiks iekļautas konkrētā maksas pakalpojuma tiešās un netiešās izmaksas un cena noteikta, paredzot plānoto pakalpojumu vienību skaitu.
Noteikumu projektā pievienotās vērtības nodokļa piemērošanas kārtība netiek mainīta. Saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 52.panta pirmās daļas 12.punktu, ar pievienotās vērtības nodokli neapliek valsts atzītu izglītības iestāžu pakalpojumus vispārējās izglītības, profesionālās izglītības, augstākās izglītības un interešu izglītības jomā, kā arī ar šiem izglītības pakalpojumiem cieši saistītu pakalpojumu sniegšanu un preču piegādi, ko veic minētās izglītības iestādes. Noteikumu projektā ar pievienotās vērtības nodokli netiek apliktas profesionālās izglītības programmas, pēc kuru apguves tiek izsniegts valsts atzīts izglītības dokuments un piešķirta profesionālā kvalifikācija, kā arī profesionālās pilnveides programmas, kuru apjoms ir vismaz 160 stundas (ja citi apmācību reglamentējošie ārējie normatīvie akti nenosaka mazāku apjomu) un pēc kuru apguves tiek izsniegts valsts atzīts izglītības dokuments. Noteikumu projektā pakalpojumiem par dienesta viesnīcas dzīvojamo telpu īri izglītojamiem un izglītības iestādes darbiniekiem pievienotās vērtības nodokli nepiemēro, saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 52.panta pirmās daļas 25.punkta “a” apakšpunktu, savukārt citām personām tiek piemērota samazinātā pievienotās vērtības nodokļa likme 12 procentu apmērā, saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 42.panta desmito daļu. Pievienotās vērtības nodoklis netiek piemērots izglītības iestādei, kas nav reģistrējusies Valsts ieņēmumu dienesta pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistrā, saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 59.panta pirmo daļu.
Noteikumu projektā mērvienību “viena stunda” un “viena akadēmiskā stunda” lietojums netiek mainīts, proti, ar mērvienību “viena stunda” tiek noteikta maksa par astronomiskajām stundām, savukārt, ar mērvienību “viena akadēmiskā stunda” – maksa par akadēmiskajām stundām.
Attiecībā uz objektiem, kuros veikti Eiropas Reģionālās attīstības fonda ieguldījumi, izglītības iestāde ievēro Eiropas Savienības struktūrfondu normatīvajā regulējumā paredzētos modernizētās infrastruktūras izmantošanas nosacījumus, tai skaitā ievēro, ka par Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzekļiem modernizētajā infrastruktūrā ir pieļaujams veikt tikai ar saimniecisko darbību nesaistītas darbības un papildinošu saimniecisku darbību 20 % apmērā no infrastruktūras gada jaudas, un tai skaitā nodrošina, ka netiek radītas būtiskas pārmaiņas Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 17.decembra regulas (ES) Nr.1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr.1083/2006, 71.panta izpratnē un Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) Nr. 2021/1060 (2021.gada 24.jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 65.panta izpratnē.
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra rīkojums Nr. 898 "Par Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošo profesionālās izglītības iestāžu statusa noteikšanu un to nosaukumiem" (turpmāk - rīkojums Nr.898) noteic, ka ar 2023. gada 1. janvāri divām ministrijas padotībā esošajām profesionālās izglītības iestādēm mainīti nosaukumi: Profesionālās izglītības kompetences centram "Liepājas Valsts tehnikums" nosaukums – Liepājas Valsts tehnikums, Profesionālās izglītības kompetences centram "Rīgas Valsts tehnikums" nosaukums – Rīgas Valsts tehnikums.
Ministru kabineta 2023. gada 9. augusta rīkojums Nr. 481 "Par Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošās Rīgas 3. arodskolas profesionālās izglītības statusu un nosaukumu" (turpmāk - rīkojums Nr. 481) noteic, ka ar 2023. gada 1. septembri Rīgas 3. arodskolas nosaukums ir "Rīgas Metālapstrādes profesionālā vidusskola".
Ministru kabineta 2023. gada 14. februāra rīkojums Nr. 75 "Par koledžas "Profesionālās izglītības kompetences centrs "Rīgas Tehniskā koledža"" nosaukumu" noteic, ka ar 2023. gada 1. maiju koledžas "Profesionālās izglītības kompetences centrs "Rīgas Tehniskā koledža"" (turpmāk – rīkojums Nr. 75) nosaukums ir Rīgas Tehniskā koledža.
Ministru kabineta 2023. gada 21. novembra rīkojums Nr. 777 "Par Jēkabpils Agrobiznesa koledžas profesionālās izglītības iestādes statusa un nosaukuma maiņu" (turpmāk – rīkojums Nr. 777) noteic, ka ar 2024. gada 1. janvāri profesionālās izglītības iestādei "Jēkabpils Agrobiznesa koledža" ir profesionālās izglītības iestādes statuss – tehnikums, un nosaukums ir "Jēkabpils Tehnoloģiju tehnikums".
Ministru kabineta 2024.gada 14. maija rīkojums Nr.362 “Par koledžas “Rīgas Celtniecības koledža” nosaukumu” (turpmāk – rīkojums Nr. 362) noteic, ka ar 2024. gada 1. jūliju koledžas "Rīgas Celtniecības koledža" nosaukums ir Rīgas Būvniecības koledža.
Ņemot vērā iepriekš minēto, noteikumos Nr. 131 un noteikumos Nr. 171 nepieciešams aktualizēt profesionālās izglītības iestāžu un koledžu nosaukumus.
Ministru kabineta 2023. gada 9. augusta rīkojums Nr. 481 "Par Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošās Rīgas 3. arodskolas profesionālās izglītības statusu un nosaukumu" (turpmāk - rīkojums Nr. 481) noteic, ka ar 2023. gada 1. septembri Rīgas 3. arodskolas nosaukums ir "Rīgas Metālapstrādes profesionālā vidusskola".
Ministru kabineta 2023. gada 14. februāra rīkojums Nr. 75 "Par koledžas "Profesionālās izglītības kompetences centrs "Rīgas Tehniskā koledža"" nosaukumu" noteic, ka ar 2023. gada 1. maiju koledžas "Profesionālās izglītības kompetences centrs "Rīgas Tehniskā koledža"" (turpmāk – rīkojums Nr. 75) nosaukums ir Rīgas Tehniskā koledža.
Ministru kabineta 2023. gada 21. novembra rīkojums Nr. 777 "Par Jēkabpils Agrobiznesa koledžas profesionālās izglītības iestādes statusa un nosaukuma maiņu" (turpmāk – rīkojums Nr. 777) noteic, ka ar 2024. gada 1. janvāri profesionālās izglītības iestādei "Jēkabpils Agrobiznesa koledža" ir profesionālās izglītības iestādes statuss – tehnikums, un nosaukums ir "Jēkabpils Tehnoloģiju tehnikums".
Ministru kabineta 2024.gada 14. maija rīkojums Nr.362 “Par koledžas “Rīgas Celtniecības koledža” nosaukumu” (turpmāk – rīkojums Nr. 362) noteic, ka ar 2024. gada 1. jūliju koledžas "Rīgas Celtniecības koledža" nosaukums ir Rīgas Būvniecības koledža.
Ņemot vērā iepriekš minēto, noteikumos Nr. 131 un noteikumos Nr. 171 nepieciešams aktualizēt profesionālās izglītības iestāžu un koledžu nosaukumus.
Risinājuma apraksts
Ievērojot rīkojumā Nr.898 un rīkojumā Nr. 481 noteikto, noteikumu projekts paredz aizstāt noteikumu Nr. 131 pielikuma vārdus "Profesionālās izglītības kompetences centrs "Liepājas Valsts tehnikums"" (attiecīgajā locījumā) ar vārdiem "Liepājas Valsts tehnikums" (attiecīgajā locījumā), vārdus "Profesionālās izglītības kompetences centram "Rīgas Valsts tehnikums"" (attiecīgajā locījumā) ar vārdiem "Rīgas Valsts tehnikums" (attiecīgajā locījumā) un vārdus "Rīgas 3. arodskola" (attiecīgajā locījumā) ar vārdiem "Rīgas Metālapstrādes profesionālā vidusskola" (attiecīgajā locījumā).
Ievērojot rīkojumā Nr. 75 noteikto, noteikumu projekts paredz aizstāt noteikumu Nr. 171 pielikuma vārdus "Profesionālās izglītības kompetences centrs "Rīgas Tehniskā koledža"" (attiecīgajā locījumā) ar vārdiem "Rīgas Tehniskā koledža (attiecīgajā locījumā).
Ievērojot rīkojumā Nr. 777 noteikto, noteikumu projekts paredz aizstāt noteikumu Nr. 171 vārdus "Jēkabpils Agrobiznesa koledža" (attiecīgajā locījumā) ar vārdiem "Jēkabpils Tehnoloģiju tehnikums" (attiecīgajā locījumā).
Ievērojot rīkojumā Nr. 362 noteikto, noteikumu projekts paredz aizstāt noteikumu Nr. 171 vārdus "Rīgas Celtniecības koledža" (attiecīgajā locījumā) ar vārdiem “Rīgas Būvniecības koledža” (attiecīgajā locījumā).
Ņemot vērā, ka jāveic izmaiņas vairāk nekā pusē no normatīvā akta apjoma, atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 140.punktam, ir sagatavots jauns noteikumu projekts. Turklāt, lai izvairītos no vienu jomu regulējošā tiesiskā regulējuma sadrumstalotības, vienā noteikumu projektā tiek apvienoti atsevišķie Ministru kabineta noteikumi, kas noteic ministrijas padotībā esošo profesionālās izglītības iestāžu maksas pakalpojumu cenrāžus un koledžu maksas pakalpojumu cenrāžus. Līdz ar to, noteikumu projekta 5.punkts paredz atzīt par spēku zaudējušiem MK noteikumus Nr.131 un MK noteikumus Nr.171.
Ievērojot rīkojumā Nr. 75 noteikto, noteikumu projekts paredz aizstāt noteikumu Nr. 171 pielikuma vārdus "Profesionālās izglītības kompetences centrs "Rīgas Tehniskā koledža"" (attiecīgajā locījumā) ar vārdiem "Rīgas Tehniskā koledža (attiecīgajā locījumā).
Ievērojot rīkojumā Nr. 777 noteikto, noteikumu projekts paredz aizstāt noteikumu Nr. 171 vārdus "Jēkabpils Agrobiznesa koledža" (attiecīgajā locījumā) ar vārdiem "Jēkabpils Tehnoloģiju tehnikums" (attiecīgajā locījumā).
Ievērojot rīkojumā Nr. 362 noteikto, noteikumu projekts paredz aizstāt noteikumu Nr. 171 vārdus "Rīgas Celtniecības koledža" (attiecīgajā locījumā) ar vārdiem “Rīgas Būvniecības koledža” (attiecīgajā locījumā).
Ņemot vērā, ka jāveic izmaiņas vairāk nekā pusē no normatīvā akta apjoma, atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 140.punktam, ir sagatavots jauns noteikumu projekts. Turklāt, lai izvairītos no vienu jomu regulējošā tiesiskā regulējuma sadrumstalotības, vienā noteikumu projektā tiek apvienoti atsevišķie Ministru kabineta noteikumi, kas noteic ministrijas padotībā esošo profesionālās izglītības iestāžu maksas pakalpojumu cenrāžus un koledžu maksas pakalpojumu cenrāžus. Līdz ar to, noteikumu projekta 5.punkts paredz atzīt par spēku zaudējušiem MK noteikumus Nr.131 un MK noteikumus Nr.171.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Maksas pakalpojumu cenrādī norādīto cenu aprēķini sniegti anotācijas pielikumos.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
5 276 748
0
5 276 748
0
5 276 748
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
5 276 748
0
5 276 748
0
5 276 748
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
5 276 748
0
5 276 748
0
5 276 748
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
5 276 748
0
5 276 748
0
5 276 748
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Atbilstoši likumam „Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta programmas 02.00.00 „Profesionālās izglītības mācību iestādes” apakšprogrammā 02.01.00 „Profesionālās izglītības programmu īstenošana” plānoti ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 5 022 448 euro un no tiem segtie izdevumi 5 022 448 euro apmērā 2025.gadā un turpmāk, un apakšprogrammā 03.01.00 “Augstākās izglītības programmu nodrošināšana” plānoti ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi koledžās 254 300 euro un no tiem segtie izdevumi 254 300 euro apmērā 2025.gadā un turpmāk, kopā 5 276 748 euro 2025.gadā un turpmāk.
Atsevišķas izglītības iestāžu cenas ir mainījušās, ņemot vērā faktiskos izdevumus un sniegto maksas pakalpojumu apjoma izmaiņas, taču kopumā šobrīd netiek plānots izglītības iestāžu maksas pakalpojumu ieņēmumu palielinājums.
Maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķini pievienoti noteikumu projekta anotācijas pielikumos.
Atsevišķas izglītības iestāžu cenas ir mainījušās, ņemot vērā faktiskos izdevumus un sniegto maksas pakalpojumu apjoma izmaiņas, taču kopumā šobrīd netiek plānots izglītības iestāžu maksas pakalpojumu ieņēmumu palielinājums.
Maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķini pievienoti noteikumu projekta anotācijas pielikumos.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības grupām un institūcijām projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošās profesionālās izglītības iestādes
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Atsevišķām personu grupām (bāreņiem vai bez vecāku gādības palikušiem bērniem, izglītojamiem no daudzbērnu ģimenēm, trūcīgām un maznodrošinātām ģimenēm, izglītojamiem ar invaliditāti) noteikumu projekts paredz atbrīvojumu vai atvieglojumus samaksai par atsevišķiem pakalpojumiem.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Atsevišķām personu grupām (bāreņiem vai bez vecāku gādības palikušiem bērniem, izglītojamiem no daudzbērnu ģimenēm, trūcīgām un maznodrošinātām ģimenēm, izglītojamiem ar invaliditāti) noteikumu projekts paredz atbrīvojumu vai atvieglojumus samaksai par atsevišķiem pakalpojumiem.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Aizkraukles Profesionālās vidusskolas maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins
2. pielikums
Nosaukums
Daugavpils Tehnoloģiju un tūrisma tehnikuma maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins
3. pielikums
Nosaukums
Jelgavas tehnikuma maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins
4. pielikums
Nosaukums
Jēkabpils Tehnoloģiju tehnikuma maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins
5. pielikums
Nosaukums
Kandavas Lauksaimniecības tehnikuma maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins
6. pielikums
Nosaukums
Kuldīgas Tehnoloģiju un tūrisma tehnikuma maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins
7. pielikums
Nosaukums
Latgales Industriālā tehnikuma maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins
8. pielikums
Nosaukums
Liepājas Valsts tehnikuma maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins
9. pielikums
Nosaukums
Ogres tehnikuma maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins
10. pielikums
Nosaukums
Rēzeknes tehnikuma maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins
11. pielikums
Nosaukums
Rīgas Būvniecības koledžas maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins
12. pielikums
Nosaukums
Rīgas Mākslas un mediju tehnikuma maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins
13. pielikums
Nosaukums
Rīgas Metālapstrādes profesionālās vidusskolas maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins
14. pielikums
Nosaukums
Rīgas Stila un modes tehnikuma maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins
15. pielikums
Nosaukums
Rīgas Tehniskās koledžas maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins
16. pielikums
Nosaukums
Rīgas Tirdzniecības profesionālās vidusskolas maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins
17. pielikums
Nosaukums
Rīgas Valsts tehnikuma maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins
18. pielikums
Nosaukums
Saldus tehnikuma maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins
19. pielikums
Nosaukums
Smiltenes tehnikuma maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins
20. pielikums
Nosaukums
Valmieras tehnikuma maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins
21. pielikums
Nosaukums
Ventspils tehnikuma maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins
22. pielikums
Nosaukums
Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikuma maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins
