Anotācija (ex-ante)

23-TA-1031: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par iemaksu OECD Ukrainas valsts programmas budžetā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma mērķis ir noteikt, ka Ārlietu ministrija veic iemaksu Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (Organisation for Economic Co-operation and Development) (turpmāk - OECD) Ukrainas valsts programmā, kas izstrādāta, lai atbalstītu Ukrainas eirointegrāciju un nepieciešamās reformas OECD standartu sasniegšanai, kā arī veicinātu Ukrainas iestāšanos OECD un Eiropas Savienībā (turpmāk - ES). Vienlaikus OECD Ukrainas valsts programma darbosies kā rekonstrukcijas rīks Daudzaģentūru līdzekļu devēju koordinācijas platformā Ukrainas atjaunošanai (Multi-Agency Donor Co-ordination Platform for Ukraine[1]), ko vada Amerikas Savienotās Valstis, ES un Ukraina. OECD ir daļa no šīs koordinācijas platformas un sniedz atbalstu politikas jautājumos, kuros organizācijai ir spēcīgas zināšanas un ekspertīze.

OECD Ukrainas valsts programma radīs ietvaru strukturētākai partnerībai starp OECD un Ukrainu, dodot iespēju Ukrainai iepazīties ar OECD darba metodēm, ieviest OECD rekomendācijas, rīcībpolitikas standartus un labāko praksi, pakāpeniski iekļauties OECD struktūru darbā, kā arī veidot sakarus ar valsts pārvaldes ekspertu tīklu OECD valstīs. Turklāt Ukrainai būs iespēja piedalīties globālas nozīmes pētniecības projektos, veikt datu apmaiņu un saskaņošanu, lai tā būtu labāk pārstāvēta OECD datu bāzēs, kā arī sekondēt amatpersonas darbam OECD.

Kopš pievienošanās OECD Latvija konsekventi ir atbalstījusi organizācijas sadarbību ar Austrumeiropas un Centrālāzijas valstīm, uzsverot šī reģiona ekonomiskās un sociālās transformācijas nozīmi ģeopolitiskajā kontekstā. Iemaksa OECD Ukrainas valsts programmā Latvijai ļaus turpināt jau līdz šim veiksmīgo darbu OECD formātā, atbalstot Ukrainas reformu programmu[2] un dodot iespēju Latvijas ekspertiem iesaistīties OECD projektos.

Iemaksa sekmēs turpmāk minētajos dokumentos noteikto ārpolitikas mērķu sasniegšanu un Latvijas iesaisti starptautiskās dienaskārtības aktuālo jautājumu risināšanā:
- Valdības rīcības plāns Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai (apstiprināts ar Ministru kabineta 2019. gada 7. maija rīkojumu Nr. 210 "Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai");
- Ārlietu ministrijas informatīvais ziņojums par Latvijas iesaiste Ukrainas rekonstrukcijā (apstiprināts ar Ministru kabineta 2022. gada 10. janvāra protokollēmu (prot. Nr. 1 55.§) ""Latvijas iesaiste Ukrainas rekonstrukcijā""");
- Ārlietu ministra ikgadējais ziņojums par paveikto un iecerēto darbību valsts ārpolitikā un ES jautājumos (apstiprināts ar Ministru kabineta 2023. gada 10. janvāra protokollēmu (prot. Nr. 1 24.§) "Informatīvais ziņojums "Ārlietu ministra ikgadējais ziņojums par paveikto un iecerēto darbību valsts ārpolitikā un Eiropas Savienības jautājumos"");
- Attīstības sadarbības politikas pamatnostādnes 2021.-2027. gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2021. gada 14. aprīļa rīkojumu Nr. 245 "Par Attīstības sadarbības politikas pamatnostādnēm 2021.-2027. gadam");
- Starptautiskās palīdzības likums (pieņemts Saeimā 2008. gada 24. aprīlī).

[1] https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/news/ukraine-multi-agency-donor-coordination-platform-ukraine-kick-starts-work-2023-01-26_en
[2] Latvija veikusi brīvprātīgo iemaksu OECD-Ukrainas biroja Kijivā atbalstam - 2022. gadā 10 000 euro apmērā; un OECD Ukrainas rīcības plāna atbalstam - 2020. gadā 10 000 euro; 2018. gadā 40 000 euro; 2015. gadā 50 000 euro.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma mērķis ir noteikt, ka Ārlietu ministrija 2023. gadā veic 30 000 euro iemaksu OECD Ukrainas valsts programmas budžetā, lai atbalstītu Ukrainas eirointegrāciju un nepieciešamās reformas OECD standartu sasniegšanai, kā arī veicinātu Ukrainas iestāšanos OECD un Eiropas Savienībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2022. gada 5. jūlijā Ukrainas premjerministrs Deniss Šmihals iesniedza oficiālu pieteikumu OECD par Ukrainas iestāšanos organizācijā. Lūgums sākt OECD iestāšanās diskusijas izskanēja neilgi pēc tam, kad Eiropadome 2022. gada 23. jūnijā bija piešķīrusi Ukrainai ES kandidātvalsts statusu un apliecinājusi ES gatavību turpināt sniegt atbalstu Ukrainas vispārējai ekonomiskajai, militārai, sociālajai un finanšu noturībai, t.sk. humānās palīdzības veidā. OECD Padome 2022. gada 4. oktobrī atzina Ukrainu par perspektīvu OECD dalībvalsti un aicināja OECD ģenerālsekretāru iesaistīties "sākotnējā pievienošanās dialogā" ar Ukrainu. 2023. gada 20. janvārī OECD Ārējo attiecību komitejā tika apstiprināts OECD sekretariāta priekšlikums par OECD Ukrainas valsts programmu, priekšlikumu nosūtot OECD Padomei apspriešanai un lēmuma pieņemšanai. OECD Padome 2023. gada 25. janvāra sesijā vienojās aicināt Ukrainu iesaistīties OECD Ukrainas valsts programmā un aicināja OECD Ārējo attiecību komitejai lemt par valsts programmas īstenošanu, jo īpaši par tās pilnvarām, finansējumu, ilgumu, atjaunošanu, saturu, pārvaldību, uzraudzību un novērtēšanu. 2023. gada 13. aprīlī OECD Ārējo attiecību komiteja apstiprināja OECD Ukrainas valsts programmu un 2023. gada 18. aprīlī OECD Padome to atbalstīja.

Līdzšinējā OECD sadarbība ar Ukrainu balstījās uz OECD Ukrainas rīcības plānu, kas tika izstrādāts un periodiski atjaunināts kopš 2015. gada. Šis rīcības plāns koncentrējās uz trīs jomām - 1) pretkorupciju, 2) pārvaldību un tiesiskumu, un 3) ieguldījumu un uzņēmējdarbības vidi. OECD Ukrainas valsts programmas prioritātes turpretim tiks noteiktas, pamatojoties uz diviem stratēģiskiem dokumentiem: Ukrainas Valsts atveseļošanas un attīstības plānu un OECD 2017. gada nostādnēm potenciālo dalībvalstu izvērtēšanai. Integrācija ES ir Ukrainas galvenā ārpolitikas prioritāte, kas noteikta arī Ukrainas valdības prioritāšu rīcības plānā 2023. gadam[1]. OECD-Ukrainas valsts programmai noteiktās politikas prioritātes līdz ar to atspoguļo arī attiecīgās ES iestāšanās prioritātes Ukrainai, jo īpaši saskaņā ar Eiropas Komisijas rekomendācijām Ukrainai saistībā ar pievienošanos EU Acquis[2].

OECD Ukrainas valsts programmas finansējums un ilgums
OECD Ukrainas valsts programma tiks finansēta pilnībā no OECD dalībvalstu brīvprātīgajām iemaksām, izmantojot daudzgadu finansēšanas mehānismu, kurā ir skaidri noteikti sasniedzamie rezultāti un saskaņots elastīgs laika grafiks. Šajā ziņā valsts programma ir strukturētāka, konkrētāka un paredzamāka nekā līdzšinējais OECD Ukrainas rīcības plāns. Programma darbosies četrus gadus, lai Ukrainai dotu pietiekami daudz laika konkrētu rezultātu sasniegšanai, vienlaikus ļaujot OECD dalībvalstīm izvērtēt Ukrainas spēju apguvi, tās politisko gatavību cieši sadarboties ar OECD un gatavību ieviest reformas. OECD Ukrainas valsts programmu pēc pušu pieprasījuma var pagarināt uz turpmākiem periodiem, ja (i) tiek pārskatīti rezultāti, (ii) ir pieejams finansējums un (iii) ir OECD Ārējo attiecību komitejas apstiprinājums.

Pēc konsultācijām ar Ukrainas valdību un OECD direktorātiem 2023. gada februārī un martā, tika noteikts prioritāšu saraksts īstermiņā, vidējā termiņā un ilgtermiņā, tostarp pārskati un kapacitātes palielināšanas pasākumi, un tika aplēsts, ka 4 gadu valsts programmas kopējās izmaksas Ukrainai visā tās darbības laikā sasniegs 16 500 000 euro.

Sagaidāmie rezultāti
OECD Ukrainas valsts programmai jābūt abpusēji izdevīgai partnerībai, kurā OECD un Ukraina kopīgi var attīstīt un pārraudzīt attiecību stratēģisko ievirzi un nodrošināt, ka dialogs saglabājas mērķtiecīgs un tālredzīgs gan Ukrainas atveseļošanās, gan ES un OECD pievienošanās mērķu sasniegšanai. Programma piedāvās Ukrainai:
- plašāku piekļuvi starptautiskajai paraugpraksei un pieredzes apmaiņai, aktīvāk piedaloties OECD struktūru darbā;
- pielāgotus izvērtējumus un dalības iespējas salīdzinošos izvērtējumos;
- uzlabotu politikas reformu kvalitāti atbilstoši OECD standartiem;
- ilgtermiņa reformu turpmāku nostiprināšanu, tostarp, ievērojot izvēlētos OECD instrumentus;
- sadarbību ar starptautisko ekspertu tīklu; un
- ciešākas saites ar OECD kopienu.

OECD Ukrainas valsts programmas saturs
OECD Ukrainas valsts programmā ir noteikti trīs sasniedzamo mērķu virzieni:
- Ukrainas iestāžu pieprasītais un OECD direktorātu apstiprinātais pārskats un citu Ukrainas iestāžu pieprasīto kapacitātes palielināšanas darbību saraksts*;
- izraudzīti OECD juridiskie instrumenti Ukrainai, lai tuvoties OECD standartiem, sadalot tos īstermiņa, vidēja termiņa un ilgtermiņa prioritātēs; un
- iespējamie partnerības veidi OECD struktūrās (piemēram, dalībnieka vai asociētā statuss).

*saraksts nosaka sekojošos OECD pasākumus:
I. Īstermiņa īstenošanai (2023.-2024. gada sākumā):
- Ukrainas ekonomikas pārskats;
- nodokļu politikas pārskatīšana;
- publiskās pārvaldības pārskats;
- Ukrainas integritātes un korupcijas novēršanas pārskats;
- Ukrainas infrastruktūras politikas pārskats.
II. Vidēja termiņa īstenošanai (2024.-2025. gada periodam):
- pārskats par savienojamības atjaunošanu, kvalitatīvas komunikāciju infrastruktūras veidošanu un Ukrainas padarīšanu par digitāli noturīgu;
- atbilstības vides un atkritumu apsaimniekošanas instrumentiem pārskatīšana;
- ziņojums par radioloģisko aizsardzību konflikta zonā;
- konkurētspējas politikas salīdzinošais izvērtējums;
- Ukrainas tieslietu sistēmas pārskats;
- statistikas politikas pārskats;
- izglītības politikas pētījums;
- pārskats par finanšu tirgus un korporatīvās pārvaldības uzlabošanu ekonomikas atveseļošanai;
- sociālās politikas pārskats;
- reintegrācijas politikas pārskats;
- profesionālās izglītības un apmācības pārskats.
III. Ilgtermiņa īstenošanai (2026.-2027. gada periodam):
- lauksaimniecības politikas pārskats;
- mazo un vidējo uzņēmumu un uzņēmējdarbības politikas pārskats Ukrainai;
- regulatīvās politikas pārskatīšana;
- darba migrācijas politikas pārskats;
- kultūras un radošo nozaru politikas pārskatīšana.
IV. Visā 2023.-2027.gada periodā īstenojamie kapacitātes palielināšanas pasākumi šādiem mērķiem:
- palīdzēt Ukrainai piesaistīt vairāk, labākus un drošākus ieguldījumus tās atjaunošanai;
- uzlabot nodokļu tiesību aktus saistībā ar BEPS rīcības plāna īstenošanu un attiecīgajiem OECD instrumentiem;
- kompetento iestāžu amatpersonu apmācība par starptautiskiem nodokļu un iekšējo cenu noteikšanas jautājumiem;
- saskaņotu Ukrainas likumdošanu ar OECD pretkukuļošanas konvencijas prasībām;
- atbalstīt OECD ieteikumu īstenošanu konkurences politikas salīdzinošajā pārskatā par Ukrainu;
- atbalstīt dzimumu līdztiesības ieteikumu īstenošanu un atbalstītu integrētu pieeju dzimumu līdztiesībai;
- atbalstīt OECD ieteikumu īstenošanu pārskatā par valsts uzņēmumiem Ukrainā;
- atbalstīt OECD ieteikumu īstenošanu saistībā ar Ukrainas atjaunošanu, atjauninot reģionālās un pašvaldību pārvaldības ziņojumu;
- izsekot un pārvaldīt attīstības un humānās palīdzības plūsmas uz Ukrainas atveseļošanos;
- uzlabot kodolmodelēšanas rīkus kodolenerģijas un drošības lietojumiem.

OECD Ukrainas valsts programmas koordinācija un īstenošana
OECD Ukrainas valsts programmu plānots uzsākt 2023. gada otrajā pusē pēc tās parakstīšanas 2023. gada 7.-8. jūnija OECD ministru padomes sanāksmē. Programmas īstermiņa prioritātes, kas izvēlētas atbilstoši Ukrainas valdības 2023. gada prioritātēm un to īstenojamībai kara apstākļos, OECD un Ukrainas amatpersonas īstenos sadarbībā ar OECD-Ukrainas Kijivas biroju.

Lai nodrošinātu papildināmību un izvairītos no darbību pārklāšanās, OECD Ukrainas valsts programmas īstenošana tiks cieši koordinēta ar Ukrainas starptautiskajiem partneriem un Daudzaģentūru līdzekļu devēju koordinācijas platformu atbilstoši Platformas darba kārtībā noteiktajām politikas prioritātēm Ukrainas rekonstrukcijai.

Ņemot vērā resursu ierobežojumus un Ukrainai aktuālo problēmu mērogu, koordinēta, savstarpēji saskaņota pieeja ar zināmu elastības līmeni, lai pielāgotu darbību īstenošanu Ukrainas sarežģītajam kontekstam, būs izšķiroša, lai sasniegtu iespējami labākus rezultātus.


[1] https://www.kmu.gov.ua/en/news/uriad-zatverdyv-plan-priorytetnykh-dii-na-2023-rik 
[2] https://www.eeas.europa.eu/delegations/ukraine/eu-commissions-recommendations-ukraines-eu-candidate-status_en?s=232
Problēmas un risinājumi
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
30 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
30 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-30 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-30 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
30 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējums 30 000 euro apmērā nepieciešams, lai nodrošinātu iemaksu OECD Ukrainas valsts programmas budžetā.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums 30 000 euro apmērā iemaksas veikšanai OECD Ukrainas valsts programmas budžetā 2023. gadā tiks nodrošināts Ārlietu ministrijas budžeta programmā 02.00.00 “Iemaksas starptautiskajās organizācijās” piešķirtā finansējuma ietvaros, novirzot līdzekļus no jau izpildītās Latvijas obligātās ikgadējās iemaksas pārpalikuma OECD 2023.gada budžetā.
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi