Anotācija (ex-ante)

21-TA-492: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Reģionālās attīstības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts

Likumprojekts sagatavots, pamatojoties uz Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2022.gada 17. maija sēdes protokollēmuma (prot. Nr.27, 35.§)  “Informatīvais ziņojums "Par Reģionālās attīstības likuma 25. panta otrās daļas un 26. panta izpildes organizēšanu 2020.–2021. gadā"” 3. punktu, kurā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (turpmāk – VARAM) uzdots līdz 2024. gada 1. martam iesniegt izskatīšanai MK sēdē grozījumus Reģionālās attīstības likumā (turpmāk – Likums), paredzot, ka MK reizi septiņos gados sagatavo un iesniedz Saeimā informatīvo ziņojumu par Likuma 25. panta otrās daļas un 26. panta īstenošanu.

 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mainot ziņojuma izstrādes termiņu no reizi divos gados uz reizi septiņos gados, samazināt administratīvo slogu valsts institūcijām, kā arī pieskaņot informatīvā ziņojuma sagatavošanas termiņu Reģionālās politikas pamatnostādņu izstrādes ciklam, kas ir vidēja termiņa politikas plānošanas dokuments (septiņiem gadiem).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likumprojekts paredz izteikt pārejas noteikumu 15. punktu šādā redakcijā:
15) Ministru kabinets reizi septiņos gados sagatavo un iesniedz Saeimai informatīvu ziņojumu par šā likuma 25. panta otrās daļas un 26. panta īstenošanu. Likuma pārejas noteikumu 15. punkts noteic, ka MK reizi divos gados sagatavo un iesniedz Latvijas Republikas Saeimai informatīvo ziņojumu par Likuma 25. panta otrās daļas un 26. panta īstenošanu. Izpildot šo uzdevumu, VARAM sagatavoja informatīvo ziņojumu par Likuma 25. panta otrās daļas un 26. panta izpildes organizēšanu 2020.–2021. gadā, kurš pieņemts MK 2022. gada 17. maijā. Tā II nodaļā izklāstīta esošā situācija par Likuma 25. panta otrās daļas izpildi – tiešās pārvaldes iestāžu kompetences nodošanu plānošanas reģioniem (turpmāk – PR). Informatīvā ziņojuma III nodaļā raksturota Likuma 26. panta izpilde – tiešās valsts pārvaldes iestāžu teritoriālo struktūrvienību atbilstība PR robežām. Informatīvo ziņojumu noslēdz secinājumi par esošo situāciju, kā arī priekšlikums turpmākai rīcībai. Ziņojumā secināts:
1.       kopš 2010. gada pastāvīgi veicot izvērtējumu par PR nododamo kompetenci, nav sniegti priekšlikumi par valsts tiešās pārvaldes kompetences nodošanu plānošanas reģioniem, izņemot ierosinājumus par atsevišķiem no funkcijām izrietošiem uzdevumiem, neparedzot to izpildei nepieciešamo finansējumu;
2.       no 50 tiešās pārvaldes iestādēm, kurām ir teritoriālās struktūras, izteikti lielākā daļa jeb 48 iestādēs to teritoriālās struktūras joprojām nedarbojas PR teritoriālajā ietvarā un tās nav plānots salāgot ar PR teritorijām, kā arī, ņemot vērā iestāžu sniegto informāciju par teritoriālā strukturējuma nozīmi saskarē ar iedzīvotājiem, jāsecina, ka tas nav aktuāls;
3.       pildot Likuma pārejas noteikumu 15. punkta nosacījumus par Likuma 25. panta otrās daļas un 26. panta izpildi, kopš 2010. gada informācija regulāri tiek apkopota un iesniegta MK.  Kā liecina situācija 2022. gadā, šie ziņojumi nav ietekmējuši lēmumu pieņemšanu – pēc to sniegšanas nav notikušas izmaiņas teritoriālo struktūru robežās vai PR nododamajās funkcijās. Lai arī VARAM ir iespēja informēt MK par esošo stāvokli, tādējādi rosinot uz diskusiju par iespējamām izmaiņām, praksē tas nav īstenojies, iestādēm paužot viedokli par iestādes darba specifiku savu teritoriālo struktūrvienību izvēlei.  Tāpat VARAM  nav tiešas ietekmes uz  iestāžu izvēli teritoriālo struktūrvienību izveidei – VARAM nekontrolē un nesaskaņo iestāžu pieņemtos lēmumus par teritoriālo struktūru izveidi – lēmumu pieņemšana par teritoriālo strukturējumu un vai tos pielāgot PR teritorijām ir katras institūcijas kompetencē.
Tāpat būtisks ir institūciju viedoklis par teritoriālo struktūrvienību robežām kā tādām - šobrīd teritoriālais iedalījums praktiski neietekmē pakalpojumu saņemšanas iespējas iedzīvotājiem un tiek izmantots galveno kārt institūciju iekšējo resursu plānošanai. Saskarei ar iedzīvotājiem tiek izmantots un plānots paplašināt Valsts un pašvaldības vienotais klientu apkalpošanas centru (turpmāk – VPVKAC) tīkla un e-pakalpojumu attīstību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Līdz šim ziņojumu sagatavošana reizi divos gados nav ietekmējusi funkciju nodošanu vai teritoriālo struktūrvienību robežu maiņu, kā arī institūcijas ir informējušas, ka to teritoriālais iedalījums praktiski neietekmē pakalpojumu saņemšanas iespējas iedzīvotājiem, turklāt paredzēta arī VPVKAC tīkla un e-pakalpojumu attīstība. Informācijas apkopošana ik divus gadus rada administratīvo slogu gan VARAM, gan citām aptaujātajām iestādēm, tāpēc VARAM ieskatā nav lietderīgi turpināt sagatavot šāda veida ziņojumus reizi divos gados.
Risinājuma apraksts
Lai mazinātu administratīvo slogu valsts institūcijām, jāiesniedz Likuma grozījumi pārejas noteikumu 15. punktam un jāmaina ziņojuma iesniegšanas termiņš uz septiņiem gadiem, pieskaņojot to Reģionālās politikas pamatnostādņu izstrādes ciklam, kas ir vidēja termiņa politikas plānošanas dokuments (septiņiem gadiem) un  kas nosaka Latvijas reģionālo politiku, detalizējot Nacionālā attīstības plāna attiecīgā perioda uzstādījumus, rīcības virzienus un uzdevumus reģionālajā politikā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Likumprojekts šo jomu neskar
Limkumprojekts šo jomu neskar.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Likumprojekts šo jomu neskar.
Skaidrojums
Pasākumi nav plānoti, ņemot vērā, ka likumprojekts tiešā veidā skar VARAM u.c. informācijas par iestāžu teritoriālajām struktūrvienībām sniegšanā iesaistītās ministrijas.

6.4. Cita informācija

Sabiedrības līdzdalība projekta izstrādē nav attiecināma.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Labklājības ministrija
  • Veselības ministrija
  • Tieslietu ministrija
  • Ekonomikas ministrija
  • Satiksmes ministrija
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Iekšlietu ministrija
  • Zemkopības ministrija
  • Latvijas Pašvaldību savienība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


Likumprojekts paredz mazināt administratīvo slogu valsts institūcijām, mainot ziņojuma izstrādes un tātad arī informācijas apkopošanas termiņu no reizi divos gados uz reizi septiņos gados, pieskaņojot to Reģionālās politikas pamatnostādņu izstrādes ciklam.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Likumprojekts tiešā mērā neskar nevienu no 8.1. sadaļā minētajām jomām
Pielikumi