25-TA-1308: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumos Nr. 776 "Kārtība, kādā komercsabiedrības deklarē savu atbilstību mazās (sīkās) un vidējās komercsabiedrības statusam"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014.gada 16.decembra noteikumos Nr. 776 "Kārtība, kādā komercsabiedrības deklarē savu atbilstību mazās (sīkās) un vidējās komercsabiedrības statusam" (turpmāk - MK noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai uzlabotu deklarācijas digitālas aizpildīšanas ērtumu, tādējādi mazinātot administratīvo slogu un vienkāršojot procesus.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir atteikties no konkrētas deklarācijas formas, saglabājot tikai norādāmo datu apjomu, kuru katrs atbalsta sniedzējs var integrēt savā digitālajā sistēmā, tādā veidā dodot iespēju komercsabiedrībām deklarāciju aizpildīt ērtāk, vienotā formā ar citiem atbalsta saņemšanai nepieciešamajiem dokumentiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2014.gada 16.decembra noteikumi Nr. 776 "Kārtība, kādā komercsabiedrības deklarē savu atbilstību mazās (sīkās) un vidējās komercsabiedrības statusam" (turpmāk - MK Noteikumi Nr. 776) nosaka kārtību, kādā komercsabiedrības deklarē savu atbilstību mazās (sīkās) un vidējās komercsabiedrības (turpmāk - MVU) statusam. MVU definīcija ir būtisks Eiropas Komisijas (turpmāk - EK) instruments, kas nodrošina, ka atbalsts tiek piešķirts tieši tiem uzņēmumiem, kam tas visvairāk nepieciešams. Lai saņemtu atbalstu, komersantam jāatbilst konkrētiem kritērijiem, kas nosaka tā atbilstību MVU statusam. Šī MK Noteikumu Nr. 776 1.pielikums ir “Deklarācija par komercsabiedrības atbilstību mazajai (sīkajai) vai vidējai komercsabiedrībai”, proti, ir noteikta konkrēta veidlapa, kādā jānorāda minētajai deklarācijai nepieciešamie dati.
Neskatoties uz EK regulējumā noteiktajiem vienotiem kritērijiem MVU statusa noteikšanai, deklarācijas forma Latvijā nav pietiekami pielāgota praktiskai lietošanai, tai trūkst lietotājam draudzīgas struktūras un saprotamu norāžu, kas apgrūtina uzņēmēju iespējas efektīvi pieteikties atbalsta instrumentiem, ņemot vērā, ka informācijas un tehnoloģiju risinājumi ir strauji attīstījušies, ir nepieciešams virzīties līdzi laikam un atteikties no līdzšinējās formas pieejas.
Neskatoties uz EK regulējumā noteiktajiem vienotiem kritērijiem MVU statusa noteikšanai, deklarācijas forma Latvijā nav pietiekami pielāgota praktiskai lietošanai, tai trūkst lietotājam draudzīgas struktūras un saprotamu norāžu, kas apgrūtina uzņēmēju iespējas efektīvi pieteikties atbalsta instrumentiem, ņemot vērā, ka informācijas un tehnoloģiju risinājumi ir strauji attīstījušies, ir nepieciešams virzīties līdzi laikam un atteikties no līdzšinējās formas pieejas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK Noteikumi Nr. 776 ir spēkā kopš 2014. gada 24. decembra. Kopš šī laika ir būtiski attīstījušies informācijas un komunikāciju tehnoloģiju risinājumi, taču noteikumos paredzētā deklarācijas forma nav piedzīvojusi izmaiņas un vairs neatbilst mūsdienu prasībām. Ņemot vērā MVU deklarācijas plašo pielietojumu komercdarbības atbalsta piešķiršanā, deklarācija šobrīd neiekļaujas atbalsta sniedzēju izveidotajos tehnoloģiskajos risinājumos atbalsta pieteikumu iesniegšanai, jo tās datus iespējams iesniegt tikai vienā konkrētā formā, kas noteikta MK Noteikumu Nr. 776 1. pielikumā.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz saglabāt visus kritērijus, kas nepieciešami, lai korekti noteiktu uzņēmuma atbilstību MVU statusam, ietverot to uzskaitījumu MK Noteikumu Nr.776 2. punktā, tajā skaitā saglabājot līdzšinējo konceptu, ka komercsabiedrība savu atbilstību deklarē, pamatojoties uz gada pārskatu datiem (vai komercsabiedrības konsolidētajiem gada pārskatiem, ja tie ir attiecināmi, proti, normatīvie akti, piemēram, Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 61.pants, paredz šādu pārskatu sagatavošanu). Vienlaikus MK noteikumu projekts paredz atteikties no 1. pielikumā ietvertās deklarācijas veidlapas.
Šāda pieeja nodrošina iespēju atbalsta sniedzējiem pielāgot deklarācijas formu savām atbalsta programmām, ņemot vērā konkrētā atbalsta mērķi, formu un nepieciešamos datus, vienlaikus izmantojot tos tehnoloģiskos risinājumus, kas ir ieviesti konkrētās atbalsta programmas pieteikumu iesniegšanai. Atbalsta sniedzējam ir tiesības lūgt aizpildīt Mazo (sīko) vai vidējo komercsabiedrību deklarāciju, lai pamatotu, ka uzņēmums neatbilst Mazo (sīko) vai vidējo komercsabiedrību statusam.
Deklarācija iesniedzama atbalsta sniedzēja izveidotajā informācijas sniegšanas formā. Ja atbalsta sniedzējs šādu formu nav izstrādājis, deklarāciju var sagatavot, izmantojot Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (CFLA) izstrādāto veidlapu un informatīvo materiālu par mikro, mazā un vidējā uzņēmuma, viena vienota uzņēmuma un grūtībās nonākuša uzņēmuma statusa noteikšanu, kas ir publicēta CFLA mājas lapā https://www.cfla.gov.lv/lv/mvk-gnu-un-vvu.
Šāda pieeja nodrošina iespēju atbalsta sniedzējiem pielāgot deklarācijas formu savām atbalsta programmām, ņemot vērā konkrētā atbalsta mērķi, formu un nepieciešamos datus, vienlaikus izmantojot tos tehnoloģiskos risinājumus, kas ir ieviesti konkrētās atbalsta programmas pieteikumu iesniegšanai. Atbalsta sniedzējam ir tiesības lūgt aizpildīt Mazo (sīko) vai vidējo komercsabiedrību deklarāciju, lai pamatotu, ka uzņēmums neatbilst Mazo (sīko) vai vidējo komercsabiedrību statusam.
Deklarācija iesniedzama atbalsta sniedzēja izveidotajā informācijas sniegšanas formā. Ja atbalsta sniedzējs šādu formu nav izstrādājis, deklarāciju var sagatavot, izmantojot Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (CFLA) izstrādāto veidlapu un informatīvo materiālu par mikro, mazā un vidējā uzņēmuma, viena vienota uzņēmuma un grūtībās nonākuša uzņēmuma statusa noteikšanu, kas ir publicēta CFLA mājas lapā https://www.cfla.gov.lv/lv/mvk-gnu-un-vvu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- mazie uzņēmumi
- mikrouzņēmumi
- vidējie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi, uzlabosies MVU statusa deklarēšanas process, kļūstot vienkāršāks, pārskatāmāks un saprotamāks, arī tiks samazināts administratīvais slogs, jo samazināsies nepieciešamība manuāli analizēt sarežģītu deklarācijas formu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
mazie uzņēmumi
samazinās
Vērtības nozīme:
10,42
Vidējā stundas likme
https://www.vid.gov.lv/lv/profesiju-atalgojums
0,70
Altum un LIAA speciālistu prakse.
1
Viens darbinieks aizpilda veidlapu.
1
atkarīgs no pieteikumiem un uzņēmuma pārmaiņām.
-7,29
mikrouzņēmumi
samazinās
Vērtības nozīme:
10,42
Vidējā stundas likme
https://www.vid.gov.lv/lv/profesiju-atalgojums
0,50
Altum un LIAA speciālistu prakse.
1
Viens darbinieks aizpilda veidlapu.
1
atkarīgs no pieteikumiem un uzņēmuma pārmaiņām.
-5,21
vidējie uzņēmumi
samazinās
Vērtības nozīme:
10,42
Vidējā stundas likme
https://www.vid.gov.lv/lv/profesiju-atalgojums
2,00
Altum un LIAA speciālistu prakse.
1
Viens darbinieks aizpilda veidlapu.
1
atkarīgs no pieteikumiem un uzņēmuma pārmaiņām.
-20,84
Kopā
-33,34
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Regulējums uzlabo publisko pakalpojumu pieejamību un efektivitāti, ieviešot digitāli aizpildāmu vienotu informācijas kopu, kas ļauj publiskā sektora iestādēm ērtāk un efektīvāk sinhronizēt un apmainīt datus, tādējādi samazinot administratīvo slogu. Vienlaikus tas nodrošina arī vienkāršotu un vienlīdz pieejamu MVU statusa piemērošanu uzņēmējiem.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Regulējums uzlabo publisko pakalpojumu pieejamību un efektivitāti, ieviešot digitāli aizpildāmu vienotu informācijas kopu, kas ļauj publiskā sektora iestādēm ērtāk un efektīvāk sinhronizēt un apmainīt datus, tādējādi samazinot administratīvo slogu. Vienlaikus tas nodrošina arī vienkāršotu un vienlīdz pieejamu MVU statusa piemērošanu uzņēmējiem.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
