Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-1478: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2021. gada 4. februāra noteikumos Nr. 86 "Noteikumi par atbalstu mākslas, izklaides un atpūtas nozaru komersantiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots, pamatojoties uz Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta ceturto daļu, ņemot vērā Eiropas Komisijas 2021. gada 18. novembrī pieņemtos sestos grozījumus 2020. gada 19. martā pieņemtajā Komisijas paziņojumā „Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā” (C(2020) 4509 final) (turpmāk – pagaidu regulējums).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir veikt grozījumu Ministru kabineta 2021. gada 4. februāra noteikumos Nr. 86 „Noteikumi par atbalstu mākslas, izklaides un atpūtas nozaru komersantiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 86), lai precizētu piešķiršanas kārtību atbalstam, kuru MK noteikumu Nr. 86 ietvaros komersantiem piešķir akciju sabiedrība „Attīstības finanšu institūcija Altum” (turpmāk – sabiedrība „Altum”).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Kultūras pasākumu producentu un norišu vietu turētāju sniegtā informācija, kas pamatota ar lielāko biļešu tirgotāju datiem, apliecina, ka nozares zaudējumu apmērs 2020. gadā sasniedz ap 33 milj. euro, salīdzinot ar 2019. gada rādītājiem, kur līdzīga tendence saglabājas arī 2021.gadā. Covid-19 pandēmijas radītie ierobežojumi kopš 2020.gada ir būtiski ietekmējuši kultūras un izklaides pasākumu rīkotājus un to apmeklētājus. Covid-19 saslimstībai samazinoties, tikai no 2022.gada 1.aprīļa tika atcelti līdzšinējie epidemioloģiskās drošības pasākumi un aktīva mākslas, izklaides un atpūtas nozaru komersantu pieteikumu iesniegšana sabiedrības „Altum” izsludinātajai atbalsta programmai novērojama vien šā gada pavasarī. Sabiedrības „Altum” projektu pieteikumos vidējais pieprasītā atbalsta apmērs ir 123 086,00 euro. 2022. gada 29. martā tika apstiprināti grozījumi MK noteikumos Nr. 86, pagarinot programmas termiņu līdz 2022. gada 30 .jūnijam. Kopš programmas atsākšanas 2022. gada 29. martā, atbalstīti vēl tikai astoņi projekti. 2022. gada 27. aprīlī sabiedrība „Altum” informēja Kultūras ministriju, ka programmas finansējums ir izsmelts. Turklāt no iesniegtajiem projektiem, kuri atbilst sabiedrības „Altum” projektu pieteikumu kārtībai, finansējums nepietiek trīs pieteikumiem 632 158,85 euro apmērā:
1) SIA „L TIPS AGENCY”, „Sigur Ross koncerts” aizdevuma apmērs 114 765,00 euro un granta apmērs 75 000,00 euro;
2) SIA „L TIPS AGENCY”, „Placebo koncerts” aizdevuma apmērs 87 145,00 euro un granta apmērs 57 500,00 euro;
3) Nords Event Communications, SIA „Rimi Rīgas maratons 2022” aizdevuma apmērs 178 835,55 euro un granta apmērs 118 913,30 euro.
Ņemot vērā kultūras norišu nozares specifiku, tās sezonalitāti, atbalsta neesamība pašreizējā situācijā var nopietni ietekmēt daudzu ekonomiski dzīvotspējīgu uzņēmumu un to darbinieku ekonomisko situāciju, radot ilglaicīgākas sekas, apdraudot uzņēmumu pastāvēšanu.

Pašreizējos apstākļos, neskatoties uz sabiedrības „Altum” nodrošinātajām kredītu garantijām, komercbankas objektīvi daļai saimnieciskās darbības veicēju nevar izsniegt apgrozāmo līdzekļu aizdevumus, piešķirt vai pagarināt kredītlīnijas. Tāpēc šī finanšu instrumenta mērķis ir stimulēt iespējami ātru Latvijā reģistrētas uzņēmējdarbības veicēju ar pamatdarbību – kultūras, atpūtas un izklaides pasākumi (rīkotājs, dalībnieks, mākslinieks) ilgtermiņa finansiālo dzīvotspēju, tostarp palielinot ienākumu gūšanas iespējas, attiecīgi atjaunot nomaksāto nodokļu apjomu un mazinot Covid-19 ierobežojumu dēļ radītos finansiālos zaudējumus.

Atbalsta programma sagatavota, pamatojoties uz Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta ceturto daļu un pagaidu regulējumu, lai mazinātu Covid-19 infekcijas negatīvo ietekmi uz mākslas, izklaides un atpūtas nozaru uzņēmumiem. Atbalstu MK noteikumu Nr. 86 ietvaros aizdevumu un grantu veidā piešķir sabiedrība „Altum” un tas tiek īstenots no valsts budžeta. MK noteikumu Nr. 86 īstenošanai piešķirtais publiskais finansējums 6 000 000,00 euro apmērā tika paredzēts atbalsta sniegšanai aptuveni 60 komersantiem (atbalsta apmērs vienam atbalsta saņēmējam nevar pārsniegt 1 800 000,00 euro). Šobrīd atbalsts programmas ietvaros ir sniegts atbalsts 38 komersantu projektu pieteikumiem (palielināts arī apmērs vienam atbalsta saņēmējam līdz 2 300 000,00 euro).

Sabiedrības „Altum” programmas ietvaros 2022. gada 27. aprīlī ir atmaksāts finansējums 967 925,61 euro apmērā. Atmaksātā finansējuma izmantošana esošās programmas ietvaros sniedz iespēju atbalstīt komersantu projektu pieteikumus līdz programmas noslēgumam 2022. gada 30. jūnijā, nepārsniedzot programmas kopējo budžetu.

Atbalsta programmas līdzekļi tiek piešķirti kā komercdarbības atbalsts, un tas 2021. gada 11. maijā saskaņots ar Eiropas Komisiju (lieta SA.62003). 2022. gada 31. martā apstiprināti grozījumi (SA.101995) (2022/N).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbalstu šo noteikumu ietvaros aizdevumu un grantu veidā piešķir sabiedrība „Altum” un tas tiek īstenots no valsts budžeta. Sabiedrības „Altum” projektu pieteikumos vidējais pieprasītā atbalsta apmērs ir 123 086,00 euro, kas deva iespēju kopš programmas atsākšanas 2022. gada 29. martā, atbalstīt vēl tikai astoņus projektus. 2022. gada 27. aprīlī sabiedrība „Altum” informēja Kultūras ministriju, ka programmas finansējums ir izsmelts. Turklāt no iesniegtajiem projektiem, kuri atbilst sabiedrības „Altum” projektu pieteikumu kārtībai, finansējums nepietiek trīs pieteikumiem 632 158,85 euro apmērā, kamēr arī programmas darbība ir noteikta vēl divus mēnešus, līdz 2022. gada 30. jūnijam, tādējādi liedzot iespēju sniegt atbalstu kultūras norišu nozarei.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz noteikt komersantiem, kuri organizē pastāvīgu publisku mākslas, izklaides un atpūtas pasākumu norisi un kuru darbību ietekmējuši Covid-19 izplatības dēļ valstī noteiktie ierobežojumi, finansiālā atbalsta, ko MK noteikumu Nr. 86 ietvaros piešķir sabiedrība „Altum”, atbalsta nodrošinājumu līdz programmas noslēgumam 2022. gada 30. jūnijā, izmantojot programmas atmaksāto finansējumu, tādējādi nepārsniedzot programmas kopējo budžetu 6 000 000,00  euro apmērā.

Sabiedrības „Altum” atbalsta programma ir paziņota Eiropas Komisijai, piemērojot pagaidu regulējuma nosacījumus. Eiropas Komisijas lēmuma SA.62003 (2021/N) COVID-19: Support to arts, entertainment and recreation businesses 12.punkts paredz, ka „Pasākuma īstenošanai paredzētais maksimālais valsts budžets ir 6 000 000,00 euro. Finansējums tiks izlietots aizdevumu un dotāciju izmaksai gala saņēmējiem. Dotāciju maksimālais budžets ir 2 430 000,00 euro, savukārt maksimālais budžets aizdevumiem ir 3 570 000 euro. [..] Turklāt Latvijas iestādes apstiprināja, ka, lai nodrošinātu, ka sabiedrībai „Altum” nav netiešu priekšrocību, sabiedrībai „Altum” ir pienākums pēc pasākuma beigām un visiem maksājumiem pārskaitīt atpakaļ Kultūras ministrijai visus iespējamos atlikušos līdzekļus, kas nav pilnībā izmantoti.” Atbalsta programmas grozījumi SA.101995 (2022/N) nemainīja sākotnējā lēmumā minēto atbalsta programmas kopējo budžetu un pagaidu regulējumā nav ietverti nosacījumi par aizdevumu atmaksātā finansējuma izmantošanu.
 
Saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 794/2004 ar ko īsteno Padomes Regulu (EK) Nr. 659/1999, ar kuru nosaka sīki izstrādātus noteikumus EK Līguma 93. panta piemērošanai, 4. panta 1.punktu “izmaiņas esošajā atbalstā ir jebkādas pārmaiņas, izņemot pilnībā formāla vai administratīva rakstura izmaiņas, kas nevar ietekmēt novērtējumu par atbalsta pasākuma saderību ar kopējo tirgu. [..] esošas atbalsta shēmas sākotnējā budžeta palielinājumu par summu līdz 20 % apmērā neuzskata par esoša atbalsta izmaiņām.”

Programmas ietvaros atmaksātā finansējuma, kas šobrīd sasniedz 967 925,61 euro novirzīšanai atkārtoti grantu un aizdevumu izsniegšanai projektu pieteicējiem līdz programmas darbības beigām, nav nepieciešams iesniegt paziņojumu Eiropas Komisijai par grozījumiem atbalsta programmā, jo atmaksas veido 16,13% no atbalsta programmas summas (967 925,61 euro no 6 000 000,00 euro). Līdz ar to atmaksātā finansējuma novirzīšana jaunu aizdevumu un dotāciju veidā šīs atbalsta programmas ietvaros - trīs projektu pieteikumiem 632 158,85 euro apjomā - nav šķēršļu no valsts atbalsta viedokļa (tas veido 10,54% no sākotnējā programmas finansējuma): 380 745,55 euro veido 10,67% no sākotnējā aizdevumu apmēra un 251 413,30 euro veido 10,35% no sākotnējā dotāciju apmēra.

Gadījumā, ja praksē tiktu konstatēts, ka, izmantojot atmaksāto aizdevumu finansējumu jaunu projektu apstiprināšanai, tiks pārsniegti 20% no atbalsta pasākuma sākotnējā finansējuma, Kultūras ministrija sagatavos paziņojumu Eiropas Komisijai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Latvijā reģistrēti komersanti mākslas, izklaides un atpūtas nozarēs, sabiedrība „Altum”.
Ietekmes apraksts
Māksla, izklaide un atpūta

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
2022. gada 27. aprīlī no iesniegtajiem projektiem, kuri atbilst sabiedrības „Altum” projektu pieteikumu kārtībai, finansējums nepietiek trīs pieteikumiem 632 158,85 euro apmērā:
1) SIA „L TIPS AGENCY”, „Sigur Ross koncerts” aizdevuma apmērs 114 765,00 euro un granta apmērs 75 000,00 euro;
2) SIA „L TIPS AGENCY”, „Placebo koncerts” aizdevuma apmērs 87 145,00 euro un granta apmērs 57 500,00 euro;
3) Nords Event Communications, SIA „Rimi Rīgas maratons 2022” aizdevuma apmērs 178 835,55 euro un granta apmērs 118 913,30 euro.
Brīvais finansējums dos iespēju atbalstīt apstiprinātos trīs projektus, iekļaujoties programmas kopējā finansējuma un darbības termiņā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi