Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
21-TA-711: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par maternitātes un slimības apdrošināšanu"
 " sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts izstrādāts, ievērojot Covid-19 saslimšanas dinamiku un vakcinācijas gaitu valstī, un 2021.gada 14.oktobrī finanšu ministra darba grupā pieņemto lēmumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta “Grozījumi likumā “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu”” (turpmāk – projekts) mērķis ir noteikt, ka likuma pārejas noteikumos noteiktā slimības pabalsta izmaksas kārtība, kad konstatēta saslimšana ar Covid-19 vai personai ir elpošanas sistēmas saslimšana, attieksies tikai uz  personām, kurām ir sadarbspējīgs vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts vai kuras ir saņēmušas atzinumu par nepieciešamību atlikt personas vakcināciju pret Covid-19. Vienlaikus sniedzot atbalstu arī darba devējiem darbnespējas lapu apmaksas nodrošināšanā.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd, ja persona saslims ar Covid-19 vai akūtu augšējo elpceļu infekciju, par pirmajām 10 darbnespējas dienām tiek izsniegta darbnespējas lapa A (apmaksā darba devējs), un, sākot ar 11. darbnespējas dienu, tiek izsniegta darbnespējas lapa B, par kuru tiek izmaksāts slimības pabalsts.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, saslimšanas ar Covid-19 straujo pieaugumu, kā arī vakcinācijas gaitas norisi valstī,  ir svarīgi ievērot epidemiologu norādījumus (fiziska distancēšanās, slimības gadījumā - izolēties)[1] un atjaunot iepriekš pārejas periodā spēkā esošos nosacījumus, taču nodrošinot atbalstu tām personām, kurām atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 28.septembra noteikumiem Nr.662 “Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai”  ir sadarbspējīgs vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts vai kuras ir saņēmušas atzinumu par nepieciešamību atlikt personas vakcināciju pret Covid-19, situācijā, ja šīs personas saslimušas ar Covid-19, vai tām ir izsniegta darbnespējas lapa akūtu augšējo elpceļu infekciju dēļ (iepriekš nebija spēkā nosacījums par sadarbspējīga vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta vai atzinuma nepieciešamību).


[1] https://covid19.gov.lv/covid-19/par-covid-19
 
Risinājuma apraksts
Līdz ar to projekts paredz noteikt, ka no 2021.gada 25.oktobra līdz 2021.gada 31.decembrim personām, kurām ir sadarbspējīgs vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts vai kuras ir saņēmušas atzinumu par nepieciešamību atlikt personas vakcināciju pret Covid - 19:
piešķirs slimības pabalstu no pirmās darbnespējas dienas sakarā ar izsniegtajām darbnespējas lapām B saistībā ar Covid-19 saslimšanu;
ja izsniegta darbnespēja lapa akūtu augšējo elpceļu infekciju dēļ, par laiku no darbnespējas pirmās līdz darbnespējas trešajai dienai izsniegs darbnespējas lapu B un par šo periodu piešķirams un izmaksājams slimības pabalsts. Ja personu nosūtīs veikt analīzes par saslimšanu ar Covid-19 un analīzes būs:
- pozitīvas – slimības pabalstu piešķirs par laiku no darbnespējas pirmās dienās līdz persona atgūs darbspējas;
- negatīvas, bet darbnespēja turpināsies, izsniegtā darbnespējas lapa B noslēdzama trešajā darbnespējas dienā un atverama darbnespējas lapa A. Slimības nauda un slimības pabalsts izmaksājams vispārējā kārtībā.
Ja ārsts, izvērtējot personas veselības stāvokli, uzskatīs, ka personai nav nepieciešams veikt Covid - 19 analīzes, taču darbnespēja personai turpinās, par laiku pēc darbnespējas 3. dienas atverama darbnespējas lapa A (pēc analoģijas, kā situācijā, ja Covid-19 analīzes ir negatīvas).
darba ņēmējiem, kuriem ir sadarbspējīgs vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts vai kurš ir saņēmis atzinumu par nepieciešamību atlikt personas vakcināciju pret Covid-19 un kuriem  sakarā ar saslimšanu ar Covid-19 izsniegta darbnespējas lapa A un tiesības uz darba devēja izmaksājamo slimības naudu radušās līdz 2021. gada 24. oktobrim, un darbnespēja nepārtraukti turpinās pēc 2021. gada 25. oktobra, slimības naudu par pārejošu darbnespēju izmaksās darba devējs līdz 10. darbnespējas dienai;
slimības pabalsta izmaksas periodā neieskaitīs dienas, par kurām izsniegta darbnespējas lapa sakarā ar saslimšanu ar Covid-19.
Personām, kurām nebūs sadarbspējīgs vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts vai kuras nebūs saņēmušas atzinumu par nepieciešamību atlikt personas vakcināciju pret Covid – 19, saslimšanas ar Covid – 19 situācijā par pirmajām 10 darbnespējas dienām tiks izsniegta darbnespējas lapa A (apmaksā darba devējs) un, sākot ar 11.darbnespējas dienu, tiks piešķirts slimības pabalsts (par darbnespējas lapu B).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija


Šobrīd valstī ir vērojams straujš  saslimstības ar Covid-19 pieaugums, un atsevišķos brīžos var būt vakcinācijas punktu pārslodze. Gadījumos, kad personai ir izsniegta darbnespēja lapa akūtu augšējo elpceļu infekciju dēļ, un ārstam ir  aizdomas, ka pacients ar sadarbspējīgu sertifikātu vai konsīlija lēmumu ir inficēts ar Covid-19, viņu nosūta uz Covid-19 analīzēm galīgās diagnozes noteikšanai. Ja uz analīžu rezultātu ir jāgaida vairāk kā 3 dienas, ģimenes ārstam pēc 3. dienas ir jānoslēdz B darbnespējas lapa un jātver A darbnespējas lapa. Ja Covid-19 analīžu rezultāti būs negatīvi, bet darbnespēja turpinās, turpināma A darbnespējas lapa. Ja analīžu rezultāti būs pozitīvi, anulējama izsniegtā A darbnespējas lapa un atverams iepriekšējās B darbnespējas lapas turpinājums.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Sociāli apdrošinātās personas, kurām ir sadarbspējīgs vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts vai kuras ir saņēmušas atzinumu par nepieciešamību atlikt personas vakcināciju pret Covid-19 un kurām ir izsniegta darbnespējas lapa sakarā ar saslimšanu ar Covid-19 vai darbnespējas lapa akūtu augšējo elpceļu infekciju dēļ.
Darba devēji, kuriem būtu jāapmaksā darbnespējas lapas A sakarā ar darbinieka (kuram ir sadarbspējīgs vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts vai kurš ir saņēmis atzinumu par nepieciešamību atlikt personas vakcināciju pret Covid-19) saslimšanu ar Covid-19 vai elpošanas sistēmas saslimšanu.
 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
264 647 099
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
264 647 099
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
264 647 099
6 991 811
0
5 593 449
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
6 991 811
0
5 593 449
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
264 647 099
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-6 991 811
0
-5 593 449
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-6 991 811
0
-5 593 449
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
6 991 811
0
5 593 449
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2021.gada izdevumi slimības pabalstam  norādīti saskaņā ar MK 01.06.2021.rīkojumu Nr.364 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” un FM 09.06.2021. rīkojumu Nr. 338 "Par līdzekļu piešķiršanu”.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Atbilstoši budžeta izpildes datiem uz 2021.gada 10.oktobri slimības pabalstiem ar cēloni "Ārkārtas stāvoklis" no Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālā budžeta līdzekļiem izlietoti 25 424 672 euro. 
Tāpat slimības pabalsta izmaksām,  lai nodrošinātu slimības pabalsta izmaksas saistībā ar Covid-19 izplatības sekām, atbilstoši Ministru kabineta 01.06.2021. rīkojumam Nr.364 “Par līdzekļu piešķiršanu no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem”, veikts valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferts no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālā budžeta apakšprogrammu 04.04.00 “Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets” 34 812 470 euro apmērā. Līdz ar ko 2021.gadā kopā slimības pabalstu "Ārkārtas stāvoklis” nodrošināšanai izlietoti 60 237 142 euro. Vidēji mēnesī t.i. 8 605 306 euro (pabalstu piešķir par periodu līdz 2021. gada 30. jūnijam un, ņemot vērā, ka tā izmaksa var būt par iepriekšējo mēnesi, izlietojums dalīts uz septiņiem mēnešiem).
Turpmākās slimības pabalsta "Ārkārtas stāvoklis" skaita tendences lielā mērā atkarīgas no Covid-19 saslimstības, cilvēku uzvedības, valdības noteiktajiem ierobežojošajiem pasākumiem. Ņemot vērā, ka  cilvēku uzvedība un vakcinācijas temps precīzi nav prognozējams, veikts pieņēmums – š.g.pēdējā ceturksnī no iedzīvotājiem darbspējas vecumā vakcinēti 65% iedzīvotāji (nedēļā 11.-17.oktrobris 2021.g. - 55%).
Provizoriskie izdevumi slimības pabalstiem "Ārkārtas stāvoklis”, kas piešķirts personām, kuras atbilst likumprojekta nosacījumiem, 5 593 449 euro vidēji mēnesī (8 605 306 x 65%).
Kopumā pabalstu izmaksām par periodu no 2021.gada 25.oktoba līdz 2021.gada 31.decembrim – 12 585 260 euro (5 593 449 x 2,25 mēn.), no tiem 2021.gadā - 6 991 811 euro, 2022.gadā - 5 593 449 euro (izmaksai par 2021.g.decembri).
Papildu nepieciešamais finansējums tiks plānots LM pamatbudžeta programmā 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” kā valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferts uz speciālo budžetu.

 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

8.Likumprojekta īstenošanai būs nepieciešami papildus valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta līdzekļi, kas, tiks pieprasīti atbilstoši “Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma” 24. un 25.pantam, kas nosaka, ka Ministru kabinets pēc pamatota ministriju pieprasījuma var pieņemt lēmumu par valsts apdraudējuma seku novēršanas un pārvarēšanas pasākumiem, kā arī par finansējuma piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" un finanšu ministram ir tiesības veikt apropriācijas izmaiņas, tai skaitā apropriācijas samazināšanu vai pārdali starp ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm ar Covid-19 izplatību saistītā valsts apdraudējuma un tā seku novēršanas un pārvarēšanas pasākumiem, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi, kā arī veikt apropriācijas pārdali ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām.
Pabalsta izmaksu nodrošina VSAA.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Likumprojekta mērķis ir ārkārtējās situācoijas apstākļos sniegt pēc iespējas savlaicigu atbalstutām personām, kurām atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 28.septembra noteikumiem Nr.662 “Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai”  ir sadarbspējīgs vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts vai kuras ir saņēmušas atzinumu par nepieciešamību atlikt personas vakcināciju pret Covid-19, situācijā, ja šīs personas saslimušas ar Covid-19, vai tām ir izsniegta darbnespējas lapa akūtu augšējo elpceļu infekciju dēļ.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi