Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
22-TA-3623: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 1. marta noteikumos Nr. 118 "Noteikumi par finanšu instrumentu un fondu fonda īstenošanas kārtību darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt mazo un vidējo komersantu izveidi un attīstību, īpaši apstrādes rūpniecībā un RIS3 prioritārajās nozarēs" pasākumu, 3.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt straujas izaugsmes komersantu skaitu" pasākumu un 13.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" 13.1.1.1. pasākuma "MVU izveide un attīstība" ieviešanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 1. marta noteikumos Nr. 118 "Noteikumi par finanšu instrumentu un fondu fonda īstenošanas kārtību darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt mazo un vidējo komersantu izveidi un attīstību, īpaši apstrādes rūpniecībā un RIS3 prioritārajās nozarēs" pasākumu, 3.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt straujas izaugsmes komersantu skaitu" pasākumu un 13.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" 13.1.1.1. pasākuma "MVU izveide un attīstība" ieviešanai"" (turpmāk – MK noteikumu projekts) paredz grozījumus Ministru kabineta 2016. gada 1. marta noteikumos Nr. 118 "Noteikumi par finanšu instrumentu un fondu fonda īstenošanas kārtību darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt mazo un vidējo komersantu izveidi un attīstību, īpaši apstrādes rūpniecībā un RIS3 prioritārajās nozarēs" pasākumu, 3.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt straujas izaugsmes komersantu skaitu" pasākumu un 13.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" 13.1.1.1. pasākuma "MVU izveide un attīstība" ieviešanai" (turpmāk - MK Noteikumi)

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu projekts paredz precizēt 13.1.1.1.pasākuma ietvaros sasniedzamos rādītājus līdz 2023.gada 31.decembrim.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar 2009. gada 15. septembra noteikumiem Nr. 1065 "Noteikumi par aizdevumiem sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju un lauksaimniecības un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību attīstības veicināšanai"" (turpmāk –MVU aizdevumu programma), 13.1.1.1. pasākuma ietvaros ir pieejams React-EU (ERAF) finansējums 5 950 000 euro un valsts budžeta finansējums 1 050 000 EUR apmērā – kopumā 7 milj. euro apmērā.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 16. jūnijā noteikumiem Nr. 383 “Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem konkurētspējas uzlabošanai” (turpmāk - Garantiju programma), 13.1.1.1.pasākuma ietvaros pieejams React-EU (ERAF) finansējums 15 109 282 euro un valsts budžeta finansējums 2 890 719 euro - kopumā 18 milj. euro apmērā.

MVU aizdevumu programmas ietvaros kopš tās darbības sākuma  kopumā piešķirti 127 MVU aizdevumi par 30,3 milj. euro, kas veido 94,7% no pieejamā finansējuma, t.sk. noslēgti aizdevumi līgumi par 29,6 milj. euro. MVU aizdevumu programmā piešķirtais React–EU finansējumu tika sākts izmantot 2022.gadā un uz līdz šim ir piešķirti 20 aizdevumi par kopējo līguma summu 3.37 milj. EUR.

Garantiju programmā kopumā noteikumu ietvaros atbalstīti 571 komersanti ar kopējo izsniegtās garantijas summu 199 milj. EUR. Garantiju programmā piešķirtais React–EU finansējums tika sākts izmantot 2022.gada trešajā ceturksnī un programmas ietvaros uz šo brīdi atbalstīti 18 komersanti par kopējo garantijas summu 3.3 milj. EUR.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk - sabiedrība "Altum") prognozes par finansējuma apguvi līdz 2022.gada beigām, sagaidāms, ka 13.1.1.1. pasākuma React-EU finansējums garantiju programmā pilnā mērā netiks apgūts līdz 2023.gada beigām un ņemot vērā, ka ir būtiski stimulēt tautsaimniecības ekonomisko apriti, ir nepieciešams papildu finansējums MVU aizdevumu programmā, lai nodrošinātu tās darbību līdz 2023. gada 31. decembrim un tostarp nodrošinātu arī Eiropas Savienības fondu līdzekļu apguvi.

Līdz ar plānoto finansējuma pārdali minētajās programmās, ir precizēti sasniedzamie rādītāji, kas secīgi ir jāprecizē arī MK Noteikumu projektā.
Risinājuma apraksts
Lai mazinātu 13.1.1.1. pasākumā piešķirto ERAF finansējuma neapgūšanas riskus attiecināmības perioda ietvaros, kas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā (ES) Nr. 1303/2013 (2013. gada 17. decembris), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 (turpmāk – regula 1303/2013) noteikts līdz 2023.gada 31.decembrim, Ekonomikas ministrija ir rosinājusi veikt finansējuma pārdali no 13.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" 13.1.1.1. pasākumiem tiešo finanšu instrumentu veidā, pārdalot React-EU (ERAF) 7 650 000 euro un valsts budžeta finansējumu 1 350 000 euro (kopumā 9 000 000 euro apmērā) no Garantiju programmas uz MVU aizdevumu programmu, attiecīgi veicot grozījumus minēto programmu Ministru kabineta noteikumos. Ņemot vērā minēto finansējuma pārdali 13.1.1.1.pasākumā no Garantiju programmas uz MVU aizdevumu programmu, nepieciešami precizējumi arī MK Noteikumu noteiktajos rādītājos.

MK Noteikumu projekts paredz:

 - precizēt rezultatīvos rādītājus, kas jāsasniedz 13.1.1.1. pasākuma ietvaros, precizējot ka minētās vērtības jāsasniedz uz 2023. gada 31.decembri. Finansējuma pārdales neietekmē rezultatīvo rādītāju sasniegšanu un tiek norādīts, ka minēto rezultātu vērtība uz 2022.gada beigām attiecināma uz 2023.gada 31.decembri;

- precizēt sasniedzamos rādītājus, nosakot, ka 13.1.1.1. pasākuma ietvaros līdz 2023.gada 31.decembrim kopumā tiks atbalstīti 65 saimnieciskās darbības veicēji, kuri saņems finansiālu atbalstu, kas nav granti un finansējums, kas piesaistīts publiskajam finansējumam – 20 000 000 euro. 
Ņemot vērā finansējuma pārdali, MVU aizdevumu programmā tiks atbalstīti papildus 10 komersanti (kopsummā atbalstot 45 komersantus). Garantiju programmā rādītājs netiek samazināts, attiecīgi programmas ietvaros tiks atbalstīti 20 komersanti.
Tāpat ņemot vērā samazināto programmas finansējumu, tiek precizēts rādītājs “Privātais finansējums, kas piesaistīts publiskajam finansējumam”, nosakot, ka līdz 2023.gada beigām ir jāsasniedz 20 000 000 euro;

- veikt tehnisku precizējumu MK Noteikumu 3.punktā, precizējot pieejamā finansējuma avotus, nemainot kopējo finansējumu. Ņemot vērā to, ka ar Ministru kabineta 2022.gada 15.novembra noteikumiem Nr.710 "Grozījums Ministru kabineta 2016. gada 1. marta noteikumos Nr. 118 "Noteikumi par finanšu instrumentu un fondu fonda īstenošanas kārtību darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt mazo un vidējo komersantu izveidi un attīstību, īpaši apstrādes rūpniecībā un RIS3 prioritārajās nozarēs" pasākumu, 3.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt straujas izaugsmes komersantu skaitu" pasākumu un 13.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" 13.1.1.1. pasākuma "MVU izveide un attīstība" ieviešanai" tika veikts grozījums MK noteikumu 3.3.apakšpunktā, attiecīgi nepieciešams precizējums arī MK Noteikumu 3.punktā.

Veiktās izmaiņas MK Noteikumu projektā neietekmē noslēgtos līgumus, uzsāktos projektus, tostarp finansējuma saņēmējus. Kā arī ar šiem grozījumiem netiek mainīta vai ietekmēta projektu izpilde, t.i., nosacījumi paliek nemainīgi, līdz ar to grozījumi neietekmē apstiprinātos projektus un to īstenošanu, sasniedzamos rādītājus u.c.

Saskaņā ar MK Noteikumu 24.3.apakšpunktu, sabiedrība "Altum", pēc grozījumu veikšanas kādā no programmu īstenošanas Ministru kabineta noteikumiem veic atbilstošus grozījumus šī finanšu instrumenta biznesa plānā un saskaņā ar MK Noteikumu 25.punktā un tā apakšpunktos noteiktajā kārtībā, saskaņo tos ar Ekonomikas ministriju. Minētie grozījumi Biznesa plānā, tiek iesniegti Sadarbības iestādei (CFLA), lai sagatavotu grozījumus nolīgumā. Arī attiecībā uz rādītājiem, Altum papildus iesniegs izmaiņas radītājus CFLA nolīguma sagatavošanai. Skaidrojam, ka kopš programmu uzsākšanas šāda kārtība īstenota jau vairākkārt, un pēdējie nolīguma grozījumi ar Sadarbības iestādei sagatavoti un apstiprināti 2022.gada novembrī. Papildus norādāms, ka papildus katra finanšu instrumenta MK Noteikumu grozījumiem saskaņā ar Attīstības finanšu institūcijas likuma 12.panta 3.daļu, tiek sagatavots un noteiktā kārtībā MK iesniegts katras programmas precizētais programmas rādītāju novērtējums.

MK Noteikumu projekts tiek virzīts apstiprināšanai Ministru kabinetā līdz ar Finanšu minsitrijas sagatavotajiem grozījumiem Nr.9 arī Darbības programmā “Izaugsme un nodarbinātība” (turpmāk - darbības programma), precizējot 13.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" 13.1.1.1. pasākumam noteiktos rādītājus. Ekonomikas ministrja, paralēli MK Noteikumu grozījumiem, ir iesniegusi pieprasījumu Finanšu ministrijai par nepieciešamo precizējumu veikšanu darbības programmā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • mikrouzņēmumi
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekta tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un mikro, mazajiem un vidējiem komersantiem, nodrošinot aizdevuma saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmējdarbības nodrošināšanai un attīstībai. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekta tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un mikro, mazajiem un vidējiem komersantiem, nodrošinot aizdevuma saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmējdarbības nodrošināšanai un attīstībai. 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekta tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un mikro, mazajiem un vidējiem komersantiem, nodrošinot aizdevuma saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmējdarbības nodrošināšanai un attīstībai. 

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem konkurētspējas uzlabošanai

Pamatojums un apraksts
MK Noteikumos jāgroza sasniedzamie rādītāji. 
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.2. Noteikumi par aizdevumiem sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju un lauksaimniecības un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību attīstības veicināšanai

Pamatojums un apraksts
MK Noteikumos jāgroza sasniedzamie rādītāji. 
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
MK Noteikumu projekts jāizskata MK sēdē vienlaicīgi vai pēc rīkojuma projekta “Grozījumi Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020.gada plānošanas perioda darbības programmā “Izaugsme un nodarbinātība””.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Nav nepieciešama sabiedrības līdzdalība. MK Noteikumu projektā tiek precizēti sasniedzamie rādītāji.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi