23-TA-502: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 4. aprīļa noteikumos Nr. 265 "Medicīnisko dokumentu lietvedības kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešamība noteikt jaunu medicīniskās dokumentācijas veidlapu saistībā ar jauna valsts apmaksāta veselības aprūpes pakalpojuma ieviešanu (mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumu pacienta dzīvesvietā), kā arī aktualizēt atsevišķas medicīniskās dokumentācijas veidlapas
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījumi medicīniskās dokumentācijas lietvedības kārtībā nepieciešami, lai noteiktu jaunu medicīniskās dokumentācijas veidlapu saistībā ar jauna valsts apmaksāta veselības aprūpes pakalpojuma ieviešanu (mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumu pacienta dzīvesvietā), kā arī aktualizētu atsevišķas medicīniskās dokumentācijas veidlapas
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2006. gada 4. aprīļa noteikumi Nr.265 "Medicīnisko dokumentu lietvedības kārtība" nosaka ārstniecības iestāžu medicīnisko dokumentu lietvedības kārtību, kas ir saistoša visām Latvijas Republikas ārstniecības iestādēm.
Grozījumi medicīniskās dokumentācijas lietvedības kārtībā nepieciešami, lai noteiktu jaunu medicīniskās dokumentācijas veidlapu saistībā ar jauna valsts apmaksāta veselības aprūpes pakalpojuma ieviešanu (mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumu pacienta dzīvesvietā), kā arī aktualizētu atsevišķas medicīniskās dokumentācijas veidlapas (61., 77, 89., 90. un 91.pielikumus).
Grozījumi medicīniskās dokumentācijas lietvedības kārtībā nepieciešami, lai noteiktu jaunu medicīniskās dokumentācijas veidlapu saistībā ar jauna valsts apmaksāta veselības aprūpes pakalpojuma ieviešanu (mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumu pacienta dzīvesvietā), kā arī aktualizētu atsevišķas medicīniskās dokumentācijas veidlapas (61., 77, 89., 90. un 91.pielikumus).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar 2023. gada 13. janvārī Ministru kabineta pieņemto lēmumu par ministrijām atbalstāmajiem prioritārajiem pasākumiem Veselības ministrijai tika piešķirti papildus finanšu līdzekļi pieejamības un kvalitātes uzlabošanai paliatīvās aprūpes pakalpojumiem mājās kā daļai no uzlabojamiem veselības aprūpes pakalpojumiem onkoloģijas jomā.
Tādējādi, ņemot vērā piešķirtos papildus valsts budžeta līdzekļus, ar 2023. gada 28.marta grozījumiem Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” paredzēts ar 2023.gada 1.oktobri ieviest jaunu pakalpojumu- mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumu pacienta dzīvesvietā, tādējādi attīstot uz pacientu centrētu paliatīvo aprūpi personas dzīvesvietā.
Minētā pakalpojuma sniegšanas medicīnisko dokumentu lietvedības kārtības nodrošināšanai nepieciešams noteikt jaunu dokumentācijas veidlapu, attiecīgi iekļaujot pakalpojuma nodrošināšanā nepieciešamo specifisko informāciju.
Tādējādi, ņemot vērā piešķirtos papildus valsts budžeta līdzekļus, ar 2023. gada 28.marta grozījumiem Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” paredzēts ar 2023.gada 1.oktobri ieviest jaunu pakalpojumu- mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumu pacienta dzīvesvietā, tādējādi attīstot uz pacientu centrētu paliatīvo aprūpi personas dzīvesvietā.
Minētā pakalpojuma sniegšanas medicīnisko dokumentu lietvedības kārtības nodrošināšanai nepieciešams noteikt jaunu dokumentācijas veidlapu, attiecīgi iekļaujot pakalpojuma nodrošināšanā nepieciešamo specifisko informāciju.
Risinājuma apraksts
Izstrādāta jauna medicīniskās dokumentācijas veidlapa "Pacienta karte mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumam pacienta dzīvesvietā" (ar noteikumu projektu noteikts kā jauns pielikums Nr.106), ņemot vērā speciālistu gūto pieredzi un rezultātus no pilotprojekta, ko Veselības ministrija no 2021. gada 1. novembra līdz 2023. gada 30. aprīlim īsteno Liepājas pilsētā un Dienvidkurzemes novadā ar mērķi pilotēt jaunu uz pacientu orientētu pakalpojuma veidu paliatīviem pacientiem viņu dzīvesvietās mobilo brigāžu veidā.
Ņemot vērā paliatīvās aprūpes pacientu specifiku un ierobežoto dzīvildzi, ar noteikumu projektu vienlaikus tiek noteikts, ka attiecīgā jaunā veidlapa būs jāuzglabā 15 gadus pēc pēdējā veiktā ieraksta.
Ņemot vērā paliatīvās aprūpes pacientu specifiku un ierobežoto dzīvildzi, ar noteikumu projektu vienlaikus tiek noteikts, ka attiecīgā jaunā veidlapa būs jāuzglabā 15 gadus pēc pēdējā veiktā ieraksta.
Problēmas apraksts
Pašreizējā patologanatomiskā protokola versija (MK noteikumu Nr.265 77.pielikums) detalizēti neatspoguļo vairāku orgānu un sistēmu makroskopisku aprakstu, tai skaitā gremošanas sistēmas, muskuļaudu, kaulu un locītavu sistēmas pārmaiņas. Turklāt, atbilstoši jaunākām atziņām ir jāpapildina apraksts par kardiovaskulāru un plaušu sistēmu, vēl jo vairāk, ka kardiovaskulārās slimības ir vadošais nāves iemesls ne tikai Latvijā, bet arī visā Eiropas Savienībā (ES). Vienlaikus pašreizējā protokola versijā maz ir aprakstīta dažādu orgānu un sistēmu onkoloģiskās pārmaiņas, kas ir it īpaši svarīgi ne tikai onkoloģisko diagnožu noteikšanā un aprakstā, bet arī statistikas nolūkos. Tāpat papapildina patologanatomiskās izmeklēšanas protokolu ar informāciju, lai noteiktu nāves iemeslu personām, kuru nāves cēlonis nav saistīts ar vardarbīgu nāvi.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams aktualizēt patologanatomiskās izmeklēšanas protokolu, lai noteiktu nāves iemeslu personām, kuru nāves cēlonis nav saistīts ar vardarbīgu nāvi. Pēdējā patologanatomiskā protokola versija tika izstrādāta pirms 30 gadiem, un ņemot vērā jaunākās atziņas un starptautisko patologu biedrību rekomendācijas nepieciešams izstrādāt jaunu patologanatomiskas izmeklēšanas protokolu, tajā iekļaujot informāciju par dažādu audu un orgānu makroskopisko, mikroskopisko izmeklēšanai un slēdziena noformēšanu.
Tādējādi MK noteikumu Nr.265 77.pielikums “Patologanatomiskās izmeklēšanas protokols” izteikts jaunā redakcijā.
Tādējādi MK noteikumu Nr.265 77.pielikums “Patologanatomiskās izmeklēšanas protokols” izteikts jaunā redakcijā.
Problēmas apraksts
No 2022. gada 1. jūlija dzemdes kakla vēža skrīningā mainīta izmeklējuma metode mērķa grupai no 30 gadu vecuma, esošo šķidruma citoloģijas izmeklējumu aizstājot ar Cilvēka papilomas vīrusa (CPV) noteikšanas testu. Ņemot vērā izmeklējuma metodes maiņu, nepieciešams veikt izmaiņas arī Ministru kabineta noteikumu Nr.265 90.pielikumā “Dzemdes kakla citoloģiskā materiāla skrīningtestēšanas karte”, papildinot to ar skrīningtestēšanas karti, kas attiecas uz CPV izmeklējumu.
2022. gada 1. jūlijā krūts vēža skrīninga izmeklējumu kodēšanai tika mainīta novērtējumu sistēma, ieviešot datu vadības risinājumu pēc BI-RADS (Breast Imaging Reporting and Data System). Vienlaicīgi līdz 2022.gada 31.decembrim tika noteikts pārejas periods, kad izmeklējuma rezultātus bija iespējams kodēt arī ar līdz tam spēkā esošo “R” vērtēšanas sistēmu vai BI-RADS. Savukārt no 2023.gada 1.janvāra mamogrāfijas izmeklējumu rezultātu atspoguļošanai tiek pielietota tikai BI-RADS sistēma. Atbilstoši ieviestajām izmaiņām ir nepieciešams veikt labojumus arī Ministru kabineta noteikumu Nr.265 91.pielikumā “Skrīningmamogrāfijas karte”, mainot izmeklējuma rezultātu iespējamos kodus: B0, B1, B2, B4, B5.
Attiecīgi no 2022.gada 1.jūlija un 2023.gada 1.janvāra ir mainītas testēšanas metodes un vērtējumi laboratorijās, kā arī laboratorijā izmantojamā metode. Līdz ar to jāveic precizējumi attiecīgajās veidlapās: MK noteikumu Nr.265 90. un 91.pielikumā.
2022. gada 1. jūlijā krūts vēža skrīninga izmeklējumu kodēšanai tika mainīta novērtējumu sistēma, ieviešot datu vadības risinājumu pēc BI-RADS (Breast Imaging Reporting and Data System). Vienlaicīgi līdz 2022.gada 31.decembrim tika noteikts pārejas periods, kad izmeklējuma rezultātus bija iespējams kodēt arī ar līdz tam spēkā esošo “R” vērtēšanas sistēmu vai BI-RADS. Savukārt no 2023.gada 1.janvāra mamogrāfijas izmeklējumu rezultātu atspoguļošanai tiek pielietota tikai BI-RADS sistēma. Atbilstoši ieviestajām izmaiņām ir nepieciešams veikt labojumus arī Ministru kabineta noteikumu Nr.265 91.pielikumā “Skrīningmamogrāfijas karte”, mainot izmeklējuma rezultātu iespējamos kodus: B0, B1, B2, B4, B5.
Attiecīgi no 2022.gada 1.jūlija un 2023.gada 1.janvāra ir mainītas testēšanas metodes un vērtējumi laboratorijās, kā arī laboratorijā izmantojamā metode. Līdz ar to jāveic precizējumi attiecīgajās veidlapās: MK noteikumu Nr.265 90. un 91.pielikumā.
Risinājuma apraksts
Precizētas un aktualizētas MK noteikumu Nr.265 90. un 91.pielikuma veidlapas
Problēmas apraksts
Nepieciešams aktualizēt un papildināt MK noteikumu Nr.265 61.pielikumā "Profilaktiskās potēšanas karte" infekcijas slimību uzskaitījumu, pret kurām vakcinē bērnus no valsts budžeta, ar Rota vīrusa infekciju, Pneimokoku, Vējbakām un Cilvēka papilomas vīrusu
Risinājuma apraksts
Aktualizēta un papildināta MK noteikumu Nr.265 61.pielikuma "Profilaktiskās potēšanas karte" infekcijas slimību uzskaitījumu sadaļa, pret kurām vakcinē bērnus no valsts budžeta (ar Rota vīrusa infekciju, Pneimokoku, Vējbakām un Cilvēka papilomas vīrusu)
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.265 89.pielikums "Atzinums tehniskā palīglīdzekļa saņemšanai" tiek izdots saskaņā ar un pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumiem Nr. 878 “Tehnisko palīglīdzekļu noteikumi”.
Attiecīgajā MK noteikumu Nr.265 89.pielikumā atzinuma izsniedzēja paraksta daļā paredzēts paraksts tikai ārstējošajam ārstam, savukārt Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumu Nr. 878 “Tehnisko palīglīdzekļu noteikumi” 5.1.apakšpunkts paredz, ka atzinumu tehniskā palīglīdzekļa saņemšanai Valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"" var iesniegt ne tikai ar ārstējošā ārsta, bet arī ergoterapeita atzinumu. Saskaņā ar Ārstniecības likumā noteikto, ergoterapeits ir funkcionālais speciālists, kas attiecīgi gan saskaņā ar Ārstniecības likumu, gan likumu "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu" ir atsevišķa profesija no ārsta, līdz ar to nepieciešams precizēt atzinuma paraksta personas daļu.
Vienlaikus Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumi Nr. 878 “Tehnisko palīglīdzekļu noteikumi” paredz atsevišķas situācijas, kad persona tehniskā palīglīdzekļa saņemšanai var pieteikties un tos saņem steidzamības kārtā. Lai atvieglotu šādu gadījumu identifikāciju, nepieciešams veidlapu papildināt ar iespēju norādīt tehniskā palīglīdzekļa saņemšana steidzamību.
Attiecīgajā MK noteikumu Nr.265 89.pielikumā atzinuma izsniedzēja paraksta daļā paredzēts paraksts tikai ārstējošajam ārstam, savukārt Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumu Nr. 878 “Tehnisko palīglīdzekļu noteikumi” 5.1.apakšpunkts paredz, ka atzinumu tehniskā palīglīdzekļa saņemšanai Valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"" var iesniegt ne tikai ar ārstējošā ārsta, bet arī ergoterapeita atzinumu. Saskaņā ar Ārstniecības likumā noteikto, ergoterapeits ir funkcionālais speciālists, kas attiecīgi gan saskaņā ar Ārstniecības likumu, gan likumu "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu" ir atsevišķa profesija no ārsta, līdz ar to nepieciešams precizēt atzinuma paraksta personas daļu.
Vienlaikus Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumi Nr. 878 “Tehnisko palīglīdzekļu noteikumi” paredz atsevišķas situācijas, kad persona tehniskā palīglīdzekļa saņemšanai var pieteikties un tos saņem steidzamības kārtā. Lai atvieglotu šādu gadījumu identifikāciju, nepieciešams veidlapu papildināt ar iespēju norādīt tehniskā palīglīdzekļa saņemšana steidzamību.
Risinājuma apraksts
Precizēta MK noteikumu Nr.265 89.pielikuma "Atzinums tehniskā palīglīdzekļa saņemšanai" veidlapas paraksta daļa, aizstājot ārstējošā ārsta paraksta nosaukumu ar parakstu ārstniecības personai, kas aizpildījusi atzinumu, nenosaucot konkrētu profesiju vai specialitāti, tā kā šādu atzinumu tik un tā izsniedz saskaņā ar Tehnisko palīglīdzekļu noteikumiem, kur attiecīgi tiek noteikts arī tas, kuras profesijas speciālisti izsniedz šādu atzinumu tehniskā palīglīdzekļa saņemšanai.
Tāpat viedlapa papildināta ar norādi par tehniskā palīglīdzekļa steidzamību.
Tāpat viedlapa papildināta ar norādi par tehniskā palīglīdzekļa steidzamību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- ārstniecības personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmē ārstniecības personu darbu, kas izmanto attiecīgās veidlapas, kuru saturā tiek viektas izmaiņas
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienests, Slimību profilakses un kontroles centrsNevalstiskās organizācijas
Latvijas Patologu AsociācijaCits
NRC "Vaivari"6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Diskusija/apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi