Anotācija (ex-ante)

23-TA-845: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Ragauski" Codes pagastā, Bauskas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām no  privātpersonas atsavināt tai piederoša nekustamā īpašuma “Ragauski” Codes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4052 009 0039), sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 009 0039) daļu 2.5149 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
  Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma “Ragauski” Codes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4052 009 0039), (turpmāk – Nekustamais īpašums), sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 009 0039), (turpmāk – Zemes vienība), daļu  2.5149 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā), (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
  Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
  Saskaņā ar pilnsabiedrības “RB Latvija” veiktās izpētes “Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums” tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektā trases Rail Baltica robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.

  Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu 2.5149 ha platībā:
- Zemes vienības daļas aptuveni 2.2500 ha un 0,0200 ha platībā ir nepieciešamas Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
- Zemes vienības daļas aptuveni 0.2314 ha un 0,0135 ha platībā ir nepieciešamas valsts nozīmes ceļa būvdarbiem (valsts ceļa nodalījuma josla).
  Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši RB Rail AS sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma “Par autoceļiem” 4.panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
  Nekustamais īpašums “Ragauski” Codes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4052 009 0039), sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 009 0039) 29,30 ha platībā un uz tās esošām četrām būvēm (būvju kadastra apzīmējumi 4052 009 0039 001, 4052 009 0039 002, 4052 009 0039 003, 4052 009 0039 004). Nekustamais īpašums ierakstīts Codes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 126. Īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas juridiskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
  Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā nav reģistrētas hipotēkas, piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības.
  Hipotēkas nostiprinājuma ieraksts zemesgrāmatā bija spēkā Nekustamā īpašuma apsekošanas un vērtēšanas brīdī. Nekustamais īpašums tika vērtēts, uzskatot to par brīvu no jebkurām prasībām, hipotekāriem parādiem vai ieķīlāšanas.
  Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra sistēma) Zemes vienībai ir reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
1) aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās 1.2000 ha;
2) ceļa servitūta teritorija 0.60 km;
3) ūdensteces aizsargjoslas teritorija 0.50 km;
4) tauvas joslas teritorija gar upi 0.5000 ha.
  Saskaņā ar Kadastra sistēmas teksta datiem Zemes vienības lietošanas mērķis ir “Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība” (kods 0101), platības sadalījums par lietošanas veidiem:
1) Lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība 25.7000 ha;
2) Mežu platība 1.2000 ha;
3) Krūmāju platība 0.7000 ha;
4) Ūdens objektu zeme 0.6000 ha;
5) Zemes zem ēkām platība 0.5000 ha;
6) Zemes zem ceļiem platība 0.5000 ha;
7) Pārējās zemes platība 0.1000 ha.
  Saskaņā ar Valsts meža dienesta 2022. gada 4. februāra vēstulē Nr.VMD11-2/148 sniegto informāciju Zemes vienībā esošās mežaudzes platība Meža valsts reģistrā ir norādīta 1.21 ha.
  Atbilstoši Bauskas novada pašvaldības 2022. gada 6 septembra atzinumam Nr. BNP/2022/4.7/1574/N, nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma sastāvā esošo Zemes vienības daļu, veidojas atlikusī Zemes vienības daļa 26.7851 ha platībā, kas ievērojot Likuma 6.panta pirmo daļu, nav atsavināma, jo ir atsevišķi izmantojama.
  Atsavināšanas procesā Īpašnieks ir sniedzis informāciju, kas var ietekmēt par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu nosakāmās atlīdzības apmēru:
1. zemes robežu plānā atspoguļotā informācija ir novecojusi un neprecīza un neatbilst reālai situācijai dabā. Īpašnieks jau kopš 2003.gada izmanto nekustamo īpašumu “Ragauski” Codes pagastā, Bauskas novadā, lauksaimnieciskās produkcijas (kviešu, rapša, lauka pupu) ražošanai un tas kalpo par pamatu saimnieciskai darbībai;
2. saskaņā ar Zemes dienesta lauksaimniecībā izmantojamās zemes vidējā kvalitatīvā novērtējuma datiem Nekustamajam īpašumam ir 61 balle. Atbilstoši lauksaimniecībā izmantojamās zemes kvalitātes rādītājiem šis vērtējums iekļauts VII jeb augstākās kvalitātes grupā;
3. Nekustamajā īpašumā iestrādātā lauku meliorācijas sistēma ir zemes kvalitāti un vērtību ietekmējošs rādītājs. Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētie būvdarbi atstās ietekmi uz šo sistēmu un var paredzēt, ka tā nespēs veikt savu funkciju, kas būtiski ietekmēs laukus, tos nopludinot un radot ražas zaudējumus. Lai nodrošinātos pret šādiem neparedzētiem gadījumiem, līgumā par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu būtu iekļaujami noteikumi, kas paredzētu segt zaudējumus, ja būvdarbu veikšanas laikā lauku meliorācijas sistēma tiktu bojāta. Izdevumu segšana būtu paredzama arī par zaudējumiem, kas būs radušies applūdes rezultātā skartajās sējumu platībās, tostarp arī garantējot, ka sistēmas bojājumu novēršanas darbi tiks veikti 3 vai 5 gadu laikā pēc būvdarbu pabeigšanas;
4. Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas rezultātā Īpašnieks zaudēs ražošanas resursu un iespēju saņemt plānoto peļņu. Līdz ar to būtu kompensējami neiegūtie ieņēmumi par nākamajiem 25 gadiem. Rail Baltica projekta risinājumi kopumā skars astoņus Īpašniekam piederošus īpašumus, kas kopumā būtiski ietekmēs saimniecisko darbību un radīs liela apmēra zaudējumus;
5. atbilstoši grafiskajam materiālam ir plānots atsavināt arī daļu no piebraucamā ceļa. Rezultātā uz būvdarbu laiku tiks zaudēta piekļuve tālākam ceļa posmam. Līdz ar to būtu nepieciešams veikt darbības, lai tiktu nodrošināta līdzvērtīga piekļuve mājām arī saimnieciskās darbības nepārtrauktības nolūkos;
6.  periodā no septembra līdz augusta vidum – lauksaimniecības zeme ir apsēta. Tādēļ, ja atsavināšana tiek organizēta laikā, kad vēl nav veikti ražas novākšanas darbi, līgumā par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu būtu jāparedz, ka tiks segti zaudējumi par veiktajiem ieguldījumiem lauksaimniecības zemes apstrādē, sējai, mēslošanai, augu aizsardzības darbiem, kā arī zaudējumi par neiegūto ražu u.c.;
7. atlīdzību par Nekustamā īpašuma daļu noteikt ne mazāku kā 1,42 euro par vienu kvadrātmetru zemes kā tas noteikts Ministru kabineta 2006.gada 25.jūlijā noteikumos Nr.603 “Kārtība, kādā aprēķināma un izmaksājama atlīdzība par energoapgādes objekta ierīkošanai vai rekonstrukcijai nepieciešamā zemes īpašuma lietošanas tiesību ierobežošanu” (turpmāk- MK noteikumi Nr.603) un tieši 6.1.apkašpunktā.

  Ar būvprojekta risinājumiem Nekustamā īpašuma sastāvā esošās būves netiek skartas un atsavinātas. Ņemot vērā, ka Īpašnieks izteicis vēlmi apaugumu (kokus un krūmus) nocirst un paturēt savā īpašumā, vērtēšanas procesā mežaudzes vērtība nav novērtēta un atlīdzības apmērā nav ietverta.
  Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” (turpmāk - Ministru kabineta noteikumi) 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2023.gada 29.marta lēmumu Nr.03.1-14/867:
1. apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to EUR 23 640,06 apmērā atbilstoši tirgus vērtībai jeb  EUR 0,94 par vienu zemes kvadrātmetru atbilstoši tirgus vērtībai, kas būs piemērojama, veicot atlīdzības apmēra pārrēķinu, ja Nekustamā īpašuma daļas platība tiks precizēta pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas;
2. saglabāja īpašuma tiesības Īpašniekam uz Nekustamā īpašuma daļas esošo mežaudzes koksni;
3. apmierināja Īpašnieka prasījumus:
3.1. par zemes robežu plānā atspoguļotās informācijas neatbilstību reālai situācijai dabā.
Fakts, ka iesniegtais zemes robežu plāns un kadastra informācija ir novecojusi un vairs pilnībā neatbilst faktiskajam stāvoklim, ir pamanīts un vērtēšana ir veikta atbilstoši Nekustamā īpašuma pašreizējam stāvoklim un izmantošanas veidam;
3.2. par lauksaimniecībā izmantojamās zemes kvalitātes rādītājiem.
Zemes auglības novērtējums ballēs ir ņemts vērā, salīdzinot Nekustamo īpašumu ar citiem nekustamā īpašuma objektiem un veicot Nekustamo īpašumu veidojošā zemesgabala viena kvadrātmetra tirgus vērtības aprēķinu. Tāpat salīdzināmo nekustamo īpašumu objektu pārdošanas cenās ir ietverti arī faktiskie un potenciālie atbalsta maksājumi, kuri tiek saņemti caur Lauku atbalsta dienestu. Līdz ar to, arī šis faktors ir ietverts Nekustamo īpašumu veidojošā zemesgabala viena kvadrātmetra tirgus vērtības aprēķinā;
3.3. par lauku meliorācijas sistēmas darbības saglabāšanu.
Meliorācijas sistēmas darbības nepārtrauktība un kvalitatīva funkcionēšana tiks saglabāta, ievērojot SIA “Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi” izdotos tehniskos noteikumus. Attiecīgs noteikums būs paredzams arī Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas līgumā, tostarp nosakot meliorācijas sistēmas defektu un trūkumu novēršanas periodu. Atbildība par trešajām personām nodarītajiem zaudējumiem, tostarp par to īpašumā esošo inženiertīklu bojājumiem ārpus dzelzceļa nodalījuma joslas, ja tie būs cēloniski saistīti ar būvdarbiem – ir būvuzņēmēja darbības tiešās sekas un šo seku novēršana tiek iekļauta līgumos ar būvuzņēmējiem, tostarp līgumos tiek paredzēts defektu novēršanas periods. Savukārt Īpašnieka iespējamie prasījumi par zaudējumiem, kas būs radušies saistībā ar meliorācijas sistēmas darbības bojājumu vai traucējumu, tiks vērtēti pēc to faktiskās rašanās un prasījumu pamatojošo dokumentu iesniegšanas;
3.4. par piebraucamā ceļa saglabāšanu.
Rail Baltica projekta būvdarbu īstenošanas ietvaros piekļuve tiks nodrošināta un, ja esošās piekļuves izmantošana būs traucēta, tiks nodrošināts alternatīvs piekļuves ceļš gan Īpašniekam, gan citām personām, kurām nepieciešams piekļūt saviem īpašumiem, šķērsojot Nekustamā īpašuma daļu, tostarp pārvietojoties ar lauksaimniecības tehniku,
4. noraidīja Īpašnieka prasījumus:
4.1. par ražošanas resursu un plānotās peļņas zaudēšanu.
Lauksaimnieciskajā ražošanā saimnieciskās darbības rezultāti ir atkarīgi ne tikai no saimnieciskās darbības veicēja, bet arī no viņa darbības neatkarīgiem apstākļiem. Tāpēc šādi potenciālie ienākumi un arī zaudējumu riski ir ietverti Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtībā, kas iegūta salīdzinot nekustamo īpašumu objektus ar līdzīgu izmantošanas veidu un līdzīgiem potenciālajiem ienākumiem un zaudējumiem no saimnieciskās darbības.
Minētie apsvērumi ir ņemti vērā, jo pēc iesniegto dokumentālo pierādījumu kopuma lietā nav iespējams noteikt neiegūtās peļņas apmēru; 
4.2. par lauksaimniecības zemē veikto ieguldījumu un ražas zaudēšanu.
Ieguldījumi lauksaimniecības zemes apstrādei, sējai, mēslošanai, augu aizsardzības darbiem norit nepārtraukti. Šie faktori ir ietverti Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtībā un līdz ar to arī viena zemes kvadrātmetra tirgus vērtības aprēķinā.
Jautājums par iespējamajiem zaudējumiem, kas būs saistīti ar neiegūto ražu, būs skatāms pie Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas līguma slēgšanas, vērtējot un vienojoties par Nekustamā īpašuma daļas atbrīvošanas laiku.
Tādējādi tiks izskatīta iespēja pirms Nekustamā īpašuma daļas atbrīvošanas un nodošanas pircējam Īpašniekam atļaut novākt ražu.
Zaudējumi, kas būs radušies Īpašniekam pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas līguma noslēgšanas, piesakāmi un vērtējami atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr.204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 2.punktam;
4.3. par atlīdzības apmēru - 1,42 euro par vienu kvadrātmetru zemes.
MK noteikumi Nr.603 nosaka kārtību, kādā aprēķina un izmaksā atlīdzību nekustamā īpašuma īpašniekiem par zaudējumiem, kas tieši saistīti ar jaunu energoapgādes komersanta objektu ierīkošanu vai esošo objektu ekspluatācijas un remonta nodrošināšanu.
MK noteikumu Nr.603 6.punktā noteikts, ka atlīdzību nosaka par zemes (izņemot fizisko un juridisko personu īpašumā vai lietošanā esošos mežus un pārējo mežsaimniecībā izmantojamo zemi) platības vienības lietošanas tiesību ierobežojumu.
Zemes īpašniekam tiek kompensēti zaudējumi par lietošanas tiesību aprobežojumu, nevis par tā atsavināšanu.
Līdz ar to secināms, ka prasījums nav pamatots.

  Īpašnieks nepiekrīt Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram, tomēr alternatīvu vērtējumu neplāno iesniegt.
  Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
  Ja netiks noslēgts līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
  Pēc Nekustamā īpašuma sadalīšanas un Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz atsavināto Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
  Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma “Ragauski” Codes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4052 009 0039), sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 009 0039) daļu 2.5149 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
  Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
  Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums un likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu ir aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
  • Atsavināmā nekustamā īpašuma īpašnieks.
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts skar juridisko personu, no kuras tiek atsavināta tai piederošā nekustamā īpašuma daļa, un netiešā veidā Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta īstenošanas pasākumi labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2015. gada 24. novembrī starp RB Rail AS un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi