Anotācija (ex-ante)

23-TA-1120: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 3. maija noteikumos Nr. 260 "Nacionālā veselības dienesta konsultatīvās padomes nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar Veselības aprūpes finansēšanas likuma (turpmāk - Likums) 15.panta otrajā un ceturtā daļā noteikto, Nacionālā veselības dienesta (turpmāk - Dienests) konsultatīvā institūcija ir Dienesta konsultatīvā padome (turpmāk - Padome).
Ministru kabineta 2018. gada 3. maija noteikumos Nr.260 "Nacionālā veselības dienesta konsultatīvās padomes nolikums" (turpmāk - noteikumi Nr.260) noteikts Padomes mērķis, proti, iesaistīt sabiedrības pārstāvjus veselības aprūpei piešķirtā valsts finansējuma izlietojuma uzraudzībā, kā arī veicināt valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību un kvalitāti, atbalstot Dienesta darbību veselības aprūpes finansēšanas jomā.
Nodrošinot iepriekš minēto, noteikumos Nr.260 ir noteiktas Padomes funkcijas, sastāvs un darba organizācija.
Saskaņā ar noteikumu Nr.260 6.punktu veselības ministrs ir Padomes priekšsēdētājs, savukārt 9.punktā ir noteikti Padomes priekšsēdētāja pienākumi.
Veselības ministrijas iniciatīva ir veikt grozījumus noteikumos Nr.260, svītrojot Padomes priekšsēdētāja amatu, sadalot tā pienākumus starp Padomes locekļiem, līdz ar ko tiks nodrošināta vienlīdzīgāka loma visiem Padomes locekļiem, veicot Padomei noteiktās funkcijas.

 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 3. maija noteikumos Nr. 260 "Nacionālā veselības dienesta konsultatīvās padomes nolikums"" (turpmāk - Projekts) mērķis ir nodrošināt efektīvāku Padomes mērķa sasniegšanu. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Veselības aprūpes finansēšanas likuma 15.panta trešā daļa nosaka, ka Padomē ir iekļaujami pārstāvji no: Veselības ministrijas, Finanšu ministrijas, Labklājības ministrijas, darba devēju organizācijas, kas ir pārstāvēta Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, darbinieku organizācijas (arodbiedrības), kas ir pārstāvēta Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Latvijas Pašvaldību savienības, biedrības vai nodibinājuma, kas pārstāv pacientu intereses un no Latvijas Ārstu biedrības. 
Noteikumi Nr.260 paredz Padomes sastāvā priekšsēdētāju, kura galvenās funkcijas ir vadīt Padomes sēdes, kā arī priekšsēdētājam ir izšķirošā balss lēmumu pieņemšanā. Saskaņā ar noteikumu Nr.260 6.punktu Padomes priekšsēdētājs ir veselības ministrs.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu efektīvāku Padomes mērķu sasniegšanu ir nepieciešams Padomes priekšsēdētāja pienākumus sadalīt starp Padomes locekļiem un atcelt izšķirošās balss principu, tādējādi sēžu nodrošinājuma pienākumus pildīs kāds no Padomes locekļiem, par kuru  iepriekš Padomes locekļi vienosies un lēmumi tiks pieņemti ar vienkāršu balsu vairākumu, līdz ar ko tiks panākta vienlīdzība starp Padomes locekļiem, kas veicinās efektīvāku Padomes mērķu nodrošinājumu. Konstruktīvai un mērķētai Padomes darba nodrošināšanai izvirzītā Padomes sēdes vadītāja pilnvaru laiks ir nosakāms uz vienu gadu.
Risinājuma apraksts
Svītrot Noteikumu Nr.260 6.punktu un izteikt jaunā redakcijā Noteikumu Nr.260 9. un 13. punktu.
Problēmas apraksts
Projekta 4. punktā ir noteikts Padomes sēžu vadītāja pilnvaru termiņš (1 gads), un vienlīdzības principa nodrošināšanai nepieciešams svītrot Noteikumu Nr.260 7. punktu, kas nosaka Padomes locekļu pilnvaru laiku uz trīs gadiem, līdz ar to, Padomes locekļu pilnvaru laiks tiek noteikts uz nenoteiktu laiku, kas nodrošina rotācijas principa vienlīdzīgu izpildi.
Ņemot vērā Projektā veiktās izmaiņas ir nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2022. gada 9. februāra rīkojumā Nr. 66 "Par Nacionālā veselības dienesta konsultatīvo padomi" (turpmāk - rīkojums Nr.66), svītrojot Padomes sastāvā norādīto Padomes priekšsēdētāja amatu. Kā arī, turpmāk ar rīkojumu Nr.66 tiks apstiprināts Padomes sastāvs, norādot Padomes pārstāvja amatu, pamatojoties uz Veselības aprūpes finansēšanas likuma 15. panta trešo daļu, kas nosaka, ka Ministru kabinets apstiprina Padomes sastāvu.
Ņemot vērā visu iepriekš minēto, tiek panākts administratīvā sloga samazinājums, proti, Padomes sastāvu Ministru kabinetam nenāksies apstiprināt ik 3 gadus, kā arī, nebūs nepieciešamība veikt grozījumus rīkojumā Nr.66 gadījumos, kad mainīsies rīkojumā Nr.66 noteiktā amata ieņēmējs.
Risinājuma apraksts
Svītrot Noteikumu Nr.260 7.punktu.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka Projekta 3. punkts paredz svītrot Noteikumu Nr.260 7. punktu, ar kuru tika noteikts Padomes locekļu pilnvaru termiņš, līdz ar ko Padomes locekļu pilnvaru termiņš ir uz nenoteiktu laiku, ir nepieciešams papildināt Noteikumus Nr. 260 ar pārstāvju tiesībām atsaukt savu pārstāvību, nosakot, ka atsaukšanas gadījumā ir jāizvirza jauns pārstāvis.
Risinājuma apraksts
Papildināt Noteikumus Nr. 260 ar 5.1 punktu.
Problēmas apraksts
Projekta 2.punkts paredz, ka Padomes sēdes vada padomes loceklis, kuru izvirza par sēdes vadītāju Padomes locekļi, savstarpēji vienojoties, kā arī to, ka izvirzītā Padomes sēdes vadītāja pilnvaru laiks ir viens gads. Projektam stājoties spēkā nav izvirzīts Padomes sēdes vadītājs, līdz ar to ir nepieciešams paredzēt nosacījumu, kurš no Padomes locekļiem vadīs pirmo Padomes sēdi pēc Projekta spēkā stāšanās.
Risinājuma apraksts
Papildināt Noteikumus Nr.260 ar 17.punktu, nosakot, ka, stājoties spēkā Projekta 2.punkta nosacījumam, pirmo sēdi vada Veselības ministrijas pārstāvis.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2022. gada 9. februāra rīkojums Nr. 66 "Par Nacionālā veselības dienesta konsultatīvo padomi" (turpmāk - rīkojums Nr.66)

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka ar Projektu tiek svītrots noteikumos Nr.260 noteiktais Padomes priekšsēdētāja amats, sadalot tā pienākumus starp Padomes locekļiem, ir nepieciešams veikt grozījumus rīkojumā Nr. 66, svītrojot Padomes sastāvā norādīto Padomes priekšsēdētāja amatu. 
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas un esošā regulējuma izmaiņas skar organizatorisko Padomes darbību, līdz ar to, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība
  • Labklājības ministrija
  • Latvijas Pašvaldību savienība
  • Latvijas Darba devēju konfederācija
  • Latvijas Ārstu biedrība; Latvijas Pacientu organizāciju tīkls

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Veicināt noteikumu Nr.260 noteiktā mērķa sasniegšanu, proti, paredzot Padomes locekļiem vienlīdzīgus pienākumus pildot Padomei noteiktās funkcijas, ar ko tiks veicināta valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība un kvalitāte, atbalstot Dienesta darbību veselības aprūpes finansēšanas jomā.
 

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi