Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-3034: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" (turpmāk – projekts) izstrādāts, lai nodrošinātu Valsts ieņēmumu dienestam (turpmāk – VID) noteikto funkciju izpildi – akcīzes marku izsniegšanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz nodrošināt finansējumu VID noteikto funkciju izpildei – akcīzes marku izsniegšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Katru gadu pieaug VID izsniedzamo akcīzes nodokļa marku apjoms. Jau 2021. gadā izsniedzamo akcīzes nodokļa marku apjoms palielinājās par 10% salīdzinājumā ar 2020. gadu  (no 209,7 milj. marku līdz 231,1 milj. marku),  pārsniedzot arī 2019. gada apjomus (217 milj. marku), kādi bija pirms Covid-19 pandēmijas un pirms stājās spēkā normatīvais regulējums par jaunu akcīzes preču veidu marķēšanu.
2022. gadā ir vērojama akcīzes marku skaita pieauguma tendence. Plānots, ka šajā gadā tiks izsniegtas 242 milj. markas (ņemot vērā š.g. 9 mēnešos VID izsniegto akcīzes marku skaitu), tādējādi VID prognozē, ka tiks pārsniegti 2021. gada rādītāji.
 
Gads Saņemts Izsniegts Starpība (izsniegtajām markām salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu)
skaits %
2018. 208 701 489 218 586 358 0 0
2019. 214 776 252 217 643 915 -942 443 0%
2020. 225 125 487 209 711 671 -7 932 244 4%
2021. 229 818 992 231 062 790 21 351 119 10%
2022.1 250 759 393 242 000 000 10 937 210 5%
2023.2 267 334 500 250 000 000 8 000 000 3%
¹ Dati par 9 mēnešos pasūtītajām/izsniegtajām akcīzes nodokļa markām (no janvāra līdz septembrim) un prognozētās (no oktobra līdz decembrim)
² Prognozētie dati

Papildus izsniedzamo akcīzes marku skaita pieaugumu ietekmē izmaiņas normatīvajā regulējumā (likums "Par akcīzes nodokli",  Ministru kabineta 2021.gada 6.jūlija noteikumi Nr. 484 "Kārtība, kādā alkoholiskos dzērienus, tabakas izstrādājumus, elektroniskajās cigaretēs izmantojamo šķidrumu, elektroniskajās cigaretēs izmantojamā šķidruma sagatavošanas sastāvdaļas un tabakas aizstājējproduktus marķē ar akcīzes nodokļa markām"), kas noteica, ka no 2021. gada 1. jūlija ar akcīzes nodokļa markām ir jāmarķē jauni akcīzes preču veidi: karsējamā tabaka, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamais šķidrums, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamā šķidruma sagatavošanas sastāvdaļas un tabakas aizstājējprodukti.
Izvērtējot akcīzes nodokļa ieņēmumu izpildi un informāciju par akcīzes preču apriti, secinām, ka pieaug elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamo šķidrumu un to sagatavošanas sastāvdaļu (turpmāk – e-šķidrumi) un tabakas aizstājējproduktu patēriņa apjomi un par tiem aprēķinātais akcīzes nodoklis:

*) 2022.gada 8 mēnešos patēriņam tika nodots 1,9 reizes vairāk e-šķidrumu nekā 2021.gada attiecīgajā periodā. 2,5 reizes pieauga arī aprēķinātais akcīzes nodoklis par e-šķidrumiem. 2022.gada 8 mēnešos aprēķinātais akcīzes nodoklis ir 4,6 milj. EUR apmērā par patēriņam Latvijā nodotajiem 28,8 milj. mililitru e-šķidrumu.
*) 2022.gada 8 mēnešos patēriņam tika nodots 2,4 reizes vairāk tabakas aizstājējproduktu nekā pērn (2021.gada 8 mēnešos – 4,1 tūkst. kg, 2022.gada 8 mēnešos – 10,1 tūkst. kg), vienlaikus ienesot valsts budžetā 3 reizes vairāk ieņēmumus nekā 2021.gada 8 mēnešos (2021.gada 8 mēnešos – 331,5 tūkst. EUR, 2022.gada 8 mēnešos – 1,02 milj. EUR).
Atbilstoši Valsts kases datiem pārējo akcīzes preču (t.sk. e-šķidrumi un tabakas aizstājējprodukti) ieņēmumu izpilde pret plānu 2022.gada 9 mēnešos ir 148,2%. Savukārt tabakas izstrādājumiem (t.sk., karsējamai tabakai) 2022.gada 9 mēnešos ieņēmumu plāns ir izpildīts par 105,7%.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Akcīzes marku iegādes nodrošināšanai VID budžetā ir paredzēts finansējums 703 209 euro apmērā gadā. Ņemot vērā izsniedzamo akcīzes marku skaita pieaugumu, VID budžetā pieejamais finansējums akcīzes marku iegādei nav pietiekams, lai nodrošinātu pieaugošo pieprasījumu akcīzes marku izsniegšanai.
2022. gadā VID ir nepieciešams papildu finansējums 260 000 euro apmērā, lai turpinātu akcīzes marku izsniegšanu.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu akcīzes marku izsniegšanu komersantiem, VID ir nepieciešams papildu finansējums 260 000 euro apmērā no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nav alternatīvu risinājumu
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
260 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
260 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-260 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-260 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
260 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar Valsts kases datiem 2022. gada 9 mēnešos akcīzes markām izlietoti  jau 678 215 euro (jeb 96,5%) no gadam piešķirtā finansējuma.
Ņemot vērā pieaugošo akcīzes marku skaita izsniegšanas dinamiku, prognozēts, ka līdz  gada beigām VID ir nepieciešams papildu finansējums 260 000 euro apmērā (vienas akcīzes markas iegādes vidējās izmaksas 0,00357 euro un 72,8 milj. marku).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Valsts ieņēmumu dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi