Anotācija (ex-ante)

23-TA-1205: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumos Nr. 198 "Tiešo maksājumu piešķiršanas kārtība lauksaimniekiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts

Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumos Nr. 198 "Tiešo maksājumu piešķiršanas kārtība lauksaimniekiem" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto, piecpadsmito un sešpadsmito daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts

Noteikumu projekta mērķis ir izdarīt tehniskus precizējumus Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumu Nr. 198 "Tiešo maksājumu piešķiršanas kārtība lauksaimniekiem" (turpmāk – noteikumi Nr. 198/2023) 141.5. un 143.2. apakšpunktā, 256. un 391. punktā un 1. un 5. pielikumā, lai novērstu nepilnības, kas konstatētas, uzsākot administrēt platību maksājumu atbalstu no š.g. 27. aprīļa.
 

Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

No 2023. gada 27. aprīļa līdz 26. jūnijam lauksaimnieki var pieteikties tiešajiem maksājumiem Lauku atbalsta dienesta (turpmāk – LAD) Elektroniskajā pieteikšanās sistēmā (turpmāk – EPS), aizpildot Ģeotelpisko iesniegumu, saskaņā ar noteikumos Nr. 198/2023 noteikto kārtību.

Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

Uzsākot jauno sezonu, lauksaimnieki ir informējuši par dažu prasību īstenošanas grūtībām atsevišķu ekoshēmu pirmajā īstenošanas gadā, kā arī par to, ka noteikumu Nr. 198/2023 141.5. un 143.2. apakšpunktā, 256. un 391. punktā un 1. un 5. pielikumā vairākas prasības būtu precizējamas. Ievērojot šo informāciju, izdarāmi noteikumu grozījumi, galvenokārt tehniska rakstura.

Risinājuma apraksts

Noteikumu projektā ietverti šādi noteikumu Nr. 198/2023 grozījumi, precizējot šādus nosacījumus:

1) 18.punktā veikts tehnisks labojumus, mainot teikuma uzbūvi, lai precizētu, ka nokaltušie koki vai krūmi nedrīkst būt ilggadīgo stādījumu platībās nevis rindstarpās;
 

2) Tiešo maksājumu atbalsta pretendentiem ir jāizpilda aktīva lauksaimnieka nosacījums, ko var pierādīt ar vienu no septiņiem kritērijiem, kuri minēti 36. punktā. Viens no kritērijiem ir par nodarbinātajiem, t.i., saimniecībā ir algots darbinieks lauksaimnieciskajā darbībā, vai ir ne mazāk kā viena lauksaimniecības darbaspēka vienība uz katriem kārtējā gadā tiešajiem maksājumiem noteiktajiem 100 hektāriem. Šī kritērija piemērošanai tiek ierosināts noteikt, ka pašnodarbināto, kas veic darbību savā saimniecībā un gūst lauksaimnieciskās darbības ieņēmumus, var uzskatīt par lauksaimniecības darbaspēka vienību.  40. punkts papildināts, paredzot, ka par lauksaimniecības darbaspēka vienību uzskatāms arī pašnodarbinātais, kura ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības veido vismaz 50 procentu no kopējiem ieņēmumiem. Saskaņā ar Regulas (ES) 2021/2115 4. panta 5. punktu dalībvalstīm ir jānosaka aktīva lauksaimnieka kritēriji, kas neizslēdz tādus lauksaimniekus, kas ir vismaz minimālā līmenī iesaistītas lauksaimnieciskā darbībā vai nepilna darba laika lauksaimniekiem, kuri papildus lauksaimniecībai veic arī nelauksaimnieciskas darbības. Ņemot vērā, ka pēc pieejamās informācijas, ko pašnodarbinātie jau tagad sniedz valsts iestādēm, nav iespējams noteikt, vai to saimnieciskā darbība ir tostarp arī savā lauku saimniecībā, un lai nepalielinātu administratīvo slogu, pieprasot iesniegt papildus informāciju šiem atbalsta pretendentiem, kas ir pašnodarbinātie, tiek rosināts vērtēt, vai vismaz puse no ienākumiem, balstoties uz to veikto saimniecisko darbību, ir saistāma ar lauksaimniecību. 50 procentu īpatsvars liecina par lauksaimnieciskās darbības ieņēmumu nozīmīgumu kopējā darbībā;

3) 67., 137. un 181. punkts noteic, kā piemērojama prasība par augsnes pārklājuma nodrošināšanas prasību, ja saimniecības aramzemes un ilggadīgo stādījumu platība atrodas vairākās teritorijās ar dažādām augsnes pārklājuma nodrošināšanas prasības robežvērtībām. Minētie punkti precizēti, nosakot, ka saimniecībai kopumā aprēķināma un piemērojama  augstākā no noteikumu Nr. 198/2023 66. punktā vai 133.3. vai 176.2. apakšpunktā noteiktās prasības par augsnes pārklājuma robežvērtību situācijās, kad saimniecības platība atrodas dažādās teritorijās. Tādējādi lauksaimniekam ir dota iespēja plānot saimniecības darbību un augu maiņu saimniecībā, ļaujot lauksaimniekam izvēlēties platību, uz kuras tiek nodrošināts augsnes pārklājums, ja saimniecības lauki atrodas teritorijās ar atšķirīgām prasību robežvērtībām. Taču, gadījumos, ja lauksaimnieka apsaimniekotās platības atrodas īpaši jūtīgajās teritorijās, viņam ir jānodrošina normatīvajos aktos par prasībām ūdens, augsnes un gaisa aizsardzībai no lauksaimnieciskās darbības izraisītā piesārņojuma noteiktās prasības attiecībā uz zaļās platības nodrošināšanu rudens un ziemas periodā. Ja saimniecībā kopumā tiek nodrošināta augstākā augsnes pārklājuma robežvērtība, kas noteikta kādai no teritorijām, kurā atrodas saimniecības aramzemes platības, tad uzskatāms, ka attiecīgā prasība ir izpildīta, ciktāl tas neietekmē šo noteikumu 8.pielikuma 2.2.apakšpunkta izpildi;

4) 141.5. apakšpunkts papildināts ar termiņu, līdz kuram saglabājams zālāju pasējs (līdz 31. oktobrim), lai lauksaimniekam būtu zināms konkrēts termiņš, līdz kuram ir jāsaglabā zālāju pasējs, un platību uzskatītu par atbalsttiesīgu ekoshēmas par ekoloģiski nozīmīgu platību atbalsta saņemšanai. Norādītais datums noteikts, ņemot vērā lauksaimniecības sezonas noslēgumu rudenī. Līdzīgs datums noteikts arī attiecībā uz starpkultūrām;

5) 143.2. apakšpunktā noteikts, ka ir aizliegts lietot augu aizsardzības līdzekļus zaļmēslojuma augu papuvēs, līdz brīdim, kad augsnē tiek iestrādāts zaļmēslojums. Lai netiktu ierobežota iespēja izmantot citas alternatīvas nozarē izmantotas videi un klimatam draudzīgākas lauksaimniecības prakses augsnes apstrādei, grozījumu projekts paredz, ne tikai iestrādāt zaļmēslojumu papuvē, bet arī pievelt, ja tiek izmantota tiešās sējas vai joslu apstrādes tehnoloģijas; 

6) 195. punktā veikts tehnisks kļūdas labojums, aizstājot atsauci uz slaucamām govīm ar liellopiem, jo minētais punkts attiecas uz saistīto ienākumu atbalstu par liellopiem;

7) 375. punkts papildināts ar atsauci uz 40. punktu, kurā precizēts nosacījums par pašnodarbinātām personām, tā nodrošinot noteikto nosacījumu izpildes konstatēšanai nepieciešamo informācijas apmaiņu par atbalsta pretendentiem;

8) 390. punktā noteikts, ka mēslošanas plānu un prasīto informāciju lauksaimnieks iesniedz LIZ pārvaldības sistēmā līdz 30. jūnijam. 2023. gads ir pirmais gads, kad tiek ieviestas ekoshēmas, kuru atbalsta saņemšanas prasības ietver informācijas iesniegšanu par mēslošanas plānu, tāpēc ir vajadzīga pakāpeniska pielāgošanās nosacījumiem, kā arī paredzēts līdz jūnija beigām izveidot LIZ pārvaldības sistēmas sasaisti ar līdzvērtīgām privātās augu aizsardzības un mēslošanas līdzekļu izmantošanas uzskaites sistēmām, kas nodrošinātu datu pārnesi un mazinātu administratīvo slogu. Ievērojot minēto un lai nodrošinātu elastīgu pieeju un veicinātu pakāpenisku pielāgošanos pirmajā gadā, 2023.gadā mainīt informācijas iesniegšanas termiņu no 30.jūnija uz 5.novembri, kā citām līdzīgām prasībām par informācijas iesniegšanu LIZ pārvaldības sistēmā;

9) 391. punktā noteikts, ka 2023. gadā lauksaimnieks, lai saņemtu atbalstu par precīzo minerālmēslu izkliedi vai precīzo augu aizsardzības līdzekļu izsmidzināšanu, par īstenotajām darbībām GPS datu vietā var iesniegt ģeomarķētus fotoattēlus, izmantojot Lauku atbalsta dienesta mobilo lietotni. Gan ZM, gan LAD ir saņēmušas informāciju no lauksaimniekiem par slogu un grūtībām iesniegt attiecīgos datus vai fotoattēlus pirmajā ekoshēmas ieviešanas gadā. Lai mazinātu administratīvo slogu gan lauksaimniekiem, gan atbalsta administrējošām iestādēm pirmajā ekoshēmas ieviešanas gadā, ir nepieciešams precizēt nosacījumu, paredzot, ka GPS dati vai ģeomarķētie fotoattēli iesniedzami par vismaz 10 procentiem no atbalstam pieteikto lauku skaita vai vismaz par vienu lauku, ja atbalstam deklarēti mazāk nekā 10 lauku. Minimālais iesniedzamais pierādījumu īpatsvars noteikts, ņemot vērā nozares pārstāvju ierosinājumus, lai varētu pārliecināties, ka tiek izmantotas attiecīgās prasītās tehnikas;

10) īstenojot ekoshēmu par ekoloģiski nozīmīgu platību atbalstu, ekoshēmu par saudzējošu lauksaimniecības praksi un ekoshēmu par slāpekļa un amonjaka emisiju un piesārņojumu mazinošu lauksaimniecības praksi, lauksaimniekiem ir noteikts pienākums iesniegt noteiktu informāciju konkrētos termiņos LIZ pārvaldības sistēmā. Ja lauksaimnieks kavē informācijas iesniegšanas termiņus, noteikumu 198/2023 256. punkts paredz atbalsta samazinājuma piemērošanu. Tā kā 2023. gads ir pirmais gads, kad tiek ieviestas minētās ekoshēmas, ir vajadzīga pakāpeniska pielāgošanās nosacījumiem, kā arī paredzēts līdz jūnija beigām izveidot LIZ pārvaldības sistēmas sasaisti ar līdzvērtīgām privātās augu aizsardzības un mēslošanas līdzekļu izmantošanas uzskaites sistēmām, kas nodrošinātu datu pārnesi un mazinātu administratīvo slogu. Ievērojot minēto un lai nodrošinātu elastīgu pieeju un veicinātu pakāpenisku pielāgošanos pirmajā gadā, tad nepiemērotu atbalsta samazinājumu par kavētu informācijas iesniegšanu 2023.gadā, ja vien tas nav vēlāk par 5. novembri, kas ir pēdējais noteiktais informācijas iesniegšanas termiņš;

11) izlabota kļūda 1. pielikumā, to papildinot ar trūkstošajām atzīmēm par to, ka platības, kurās tiek audzēti zirņi ar stiebrzāļu pasēju vai tauriņziežu pasēju (kods 421), pupas ar stiebrzāļu pasēju vai tauriņziežu pasēju (kods 411) un soja ar stiebrzāļu pasēju vai tauriņziežu pasēju (kods 444), var tikt pieteiktas atbalstam LA10.4. "Biškopības vienību apsaimniekošana apputeksnēšanas vajadzībām", un ka platības ar lavandām (kods 885) var pieteikt uz ehoshēmas atbalstu par ekoloģiski nozīmīgu platību;

12) izlabota arī kļūda 5. pielikumā, svītrojot dzīvnieku kategoriju "Pārējās govis", "Aitas" un "Kazas", jo tās jau ir ietvertas citās vairāk izvērstās dzīvnieku apakškategoriju pozīcijās, un papildinot ar trūkstošu apakškategoriju "Liellopi vecumā no 6 līdz 12 mēnešiem", kā arī precizēti kategoriju nosaukumi liellopiem, visur izmantojot to vecumu mēnešos, nevis gados.

Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskas personas, kas veic lauksaimniecisko darbību un pretendē uz tiešajiem maksājumiem
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir labvēlīga ietekme, jo saskaņā ar to tiks nodrošināta Eiropas Savienības tiešo maksājumu piešķiršana un administrēšana pretendentiem, kas iesniegs iesniegumu un atbildīs atbalsta saņemšanas nosacījumiem.
Juridiskās personas
  • Juridiskas personas, kas pretendē uz tiešajiem maksājumiem
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir labvēlīga ietekme, jo saskaņā ar to tiks nodrošināta Eiropas Savienības tiešo maksājumu piešķiršana un administrēšana pretendentiem, kas iesniegs iesniegumu un atbildīs atbalsta saņemšanas nosacījumiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 2.decembra Regula (ES) Nr. 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (regula Nr. 2021/2115)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 2.decembra Regula (ES) Nr. 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (regula Nr. 2021/2115)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 2021/2115 4.panta 5.punkts 
40. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas 
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas Nr. 2021/2115 4. panta 5. punktā ir noteikts, ka dalībvalstīm ir jānosaka aktīva lauksaimnieka kritēriji, kas neizslēdz tādus lauksaimniekus, kas ir vismaz minimālā līmenī iesaistīti lauksaimnieciskā darbībā vai nepilna darba laika lauksaimniekiem. Noteikumu 40.punkts papildināts, paredzot, ka par lauksaimniecības darbaspēka vienību uzskatāms arī pašnodarbinātais, kura ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības veido vismaz 50 procentu no kopējiem ieņēmumiem.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests, Valsts augu aizsardzības dienests, Zemkopības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Noteikumu projekts tika ievietots TAP publiskai apspriešanai no 2023. gada 12. līdz 25. maijam. https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/362c026d-a315-4bbd-be5f-51125a1c7203

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība noteikumu projekta izstrādē tika nodrošināta atbilstoši spēkā esošo normatīvo aktu prasībām.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests
  • Valsts augu aizsardzības dienests
  • Lauksaimniecības datu centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi