Anotācija (ex-ante)

22-TA-11: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Aprites uzraudzības un kontroles kārtība ES mēslošanas līdzekļiem ar CE zīmi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
 Eiropas Parlamenta un Padomes  2019. gada 5. jūnija Regula (ES) 2019/1009, ar ko nosaka noteikumus par to, kā tirgū dara pieejamus ES mēslošanas līdzekļus, un ar ko groza Regulas (EK) Nr. 1069/2009 un (EK) Nr. 1107/2009 un atceļ Regulu (EK) Nr. 2003/2003 (turpmāk – regula 2019/1009).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
 Noteikuma projekta "Aprites uzraudzības un kontroles kārtība ES mēslošanas līdzekļiem ar CE zīmi" izstrādes  mērķis ir noteikt uzraudzības un kontroles kārtību ES mēslošanas līdzekļiem ar CE zīmi, ievērojot regulā 2019/1009 un  Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 20. jūnija regulā (ES) 2019/1020 par tirgus uzraudzību un produktu atbilstību un ar ko groza Direktīvu 2004/42/EK un Regulas (EK) Nr. 765/2008 un (ES) Nr. 305/2011 (turpmāk – regula 2019/1020) noteiktās prasības. 
Spēkā stāšanās termiņš
16.07.2022.
Pamatojums
Noteikumiem ir jāstājas spēkā vienlaicīgi ar regulas 2019/1009 piemērošanu (2022. gada 16. jūlijs).

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašlaik Ministru kabineta 2009.gada 27.janvāra noteikumi Nr. 76 "Aprites uzraudzības un kontroles kārtība mēslošanas līdzekļiem ar marķējumu "EK mēslošanas līdzeklis"" ir izstrādāti saskaņā Eiropas Parlamenta un Padomes  2003. gada 13. oktobra regulu (EK) Nr. 2003/2003 par mēslošanas līdzekļiem (turpmāk – regula Nr. 2003/2003), taču sākot ar 2022. gada 16. jūliju tiks piemērota regula 2019/1009 un regula Nr. 2003/2003 zaudēs spēku.




 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

Ministru kabineta 2009.gada 27.janvāra noteikumi Nr. 76 "Aprites uzraudzības un kontroles kārtība mēslošanas līdzekļiem ar marķējumu "EK mēslošanas līdzeklis"" tika izstrādāti, lai regulētu mēslošanas līdzekļu ar marķējumu "EK mēslošanas līdzeklis" uzraudzību un kontroli saskaņā ar regulu Nr. 2003/2003. Ņemot vērā, ka ar 2022.gada 16.jūliju tiks piemērota regula 2019/1009, arī  ES mēslošanas līdzekļu ar CE zīmi uzraudzība un kontrole  jāveic saskaņā ar regulu 2019/1009. Tā kā regula 2019/1009 paplašina ES mēslošanas līdzekļu ar CE zīmi klāstu, nosakot regulējumu arī organiskajiem mēslošanas līdzekļiem, augsnes ielabotājiem, augu augšanas substrātiem, inhibitoriem, augu biostimulatoriem un mēslošanas līdzekļu maisījumiem un tajā ir ietvertas papildu prasības dienestam attiecībā uz šādu mēslošanas līdzekļu uzraudzību un kontroli, līdz ar to šobrīd spēkā esošajos noteikumos jāveic būtiskas izmaiņas (grozījumu apjoms pārsniegtu pusi no šo noteikumu normu apjoma) un pamatojoties uz Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 140. punktu, šādā gadījumā noteikumu projekts ir jāsagatavo jaunā redakcijā (turpmāk – noteikumi). 
Regulā 2019/1009 mēslošanas līdzekļi tiek iedalīti nevis tipos, kā tas ir minēts regulā  Nr. 2003/2003, bet gan funkcionālajās kategorijās (PFC) un komponentmateriālu grupās (CMC). Šāds mēslošanas līdzekļu iedalījums ir jāņem vērā arī noteikumos.
 Uz ES mēslošanas līdzekļu uzraudzību un kontroli attiecas regulas 2019/1009 37. pants, kurā ir noteikts, ka ES mēslošanas līdzekļiem piemēro Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 9. jūlija regulas (EK) Nr. 765/2008 ar ko nosaka akreditācijas un tirgus uzraudzības prasības attiecībā uz produktu tirdzniecību un atceļ Regulu (EEK) Nr. 339/93 16.–29. pantu. Taču no  2021. gada 16. jūlija tika piemērota regula 2019/1020, kura nosaka, ka Regulas Nr. 765/2008  15. līdz 29. pants tiek aizstāts ar šo regulu. Ņemot vērā iepriekšminēto noteikumos ir jānorāda, ka aprites uzraudzības un kontroles kārtība ES mēslošanas līdzekļiem ar CE zīmi norit saskaņā ar regulu 2019/1009 un regulu 2019/1020.
Regulas 2019/1020 10. panta 2. punkts paredz, ka katrai Eiropas Savienības dalībvalstij ir jāizraugās tirgus uzraudzības iestāde un tai ir jāveic tirgus uzraudzība ievērojot šīs regulas prasības. Latvijā ES mēslošanas līdzekļu ar CE zīmi aprites uzraudzību, kontroli un uzskaiti veiks Valsts augu aizsardzības dienests (turpmāk - dienests), ievērojot regulā 2019/1020 noteiktās vispārīgās prasības attiecībā uz tirgus uzraudzības iestādēm, kā arī veiks regulā 2019/1009 noteiktās tirgus uzraudzības iestādes funkcijas.
Ņemot vērā to, ka lai Latvijā varētu laist tirgū ES mēslošanas līdzekļus ar CE zīmi tie būs jāiekļauj kultūraugu uzraudzības valsts informācijas reģistrā (jāveic to uzskaite), līdz ar to ir jānosaka, kādi būs iesniedzamie dokumenti, lai ES mēslošanas līdzekli ar CE zīmi varētu pieteikt uzskaitei un dienests varētu izvērtēt ES mēslošanas līdzekļa ar CE zīmi kvalitātes un marķējuma atbilstību regulas 2019/1009 noteiktajām prasībām.
Tā kā iepakotājs var izmainīt ES mēslošanas līdzekļa ar CE zīmi atbilstību regulas 2019/1009 prasībām un līdz ar to tirgū var nonāk neatbilstoši šāda veida mēslošanas līdzekļi, ir jānosaka, kādos gadījumos iepakotājs tiek uzskatīts par ražotāju un uz to attiecas visi regulas 2019/1009 6. pantā noteiktie ražotāja pienākumi.
Lai nepieļautu neatbilstīgu ES mēslošanas līdzekļu ar CE zīmi laišanu brīvā apgrozībā, dienestam ir jāsadarbojas ar muitas iestādēm, atbilstoši Regulas 2019/1020 noteiktajām prasībām. Attiecīgi dienests sniedz muitas iestādēm informāciju par to produktu kategorijām vai to uzņēmēju identitāti, attiecībā uz kuriem ir konstatēts lielāks neatbilstības risks, kā arī sniedz atzinumu – atļauj vai aizliedz produktu laist brīvā apgrozībā.
Lai novērtētu ES mēslošanas līdzekļa ar CE zīmi atbilstību kvalitātes prasībām, pašlaik akreditētas laboratorijas tos var testēt ar regulā Nr. 2003/2003 norādītajām metodēm, taču jaunajā regulā 2019/1009 šādas metodes nav norādītas. Šādas testēšanas metodes  ES mēslošanas līdzekļiem ar CE zīmi saskaņā ar regulu 2019/1009 tiks noteiktas Eiropas komisijas īstenošanas aktā.
Regula 2019/1009 paredz rīcību gadījumos, ja tirgus uzraudzības iestāde konstatē, ES mēslošanas līdzekļa ar CE zīmi neatbilstību, līdz ar to arī noteikumos ir jānorāda atsauces uz regulas pantiem, kuros šī rīcība ir aprakstīta.
Regulas 2019/1009 52. pantā ir noteikts, ka Eiropas Savienības  dalībvalstis nekavē, ka tirgū tiek darīti pieejami tādi mēslošanas līdzekļi ar marķējumu "EK mēslošanas līdzeklis", kuri atbilst regulas 2003/2003 prasībām un ir laisti tirgū pirms 2022. gada 16. jūlija, līdz ar to šī prasība ir jānorāda arī noteikumos.
 
Risinājuma apraksts
  Noteikumi paredz, ka personai, kura vēlēsies pieteikt uzskaitei ES mēslošanas līdzekli ar CE zīmi dienestā būs jāiesniedz iesniegums par mēslošanas līdzekļa uzskaiti, mēslošanas līdzekļa identifikācijas marķējuma teksts un ražotāja ES atbilstības deklarācijas kopija. Savukārt dienestam tiks paredzēta sadarbība ar muitas iestādēm, ievērojot regulā 2019/1020 noteikto, lai jau agrīnā posmā novērstu to, ka Latvijā nonāk neatbilstīgi ES mēslošanas līdzekļi ar CE zīmi, kā arī tiks sniegtas norādes uz regulas 2019/1009 pantiem, kuros ir aprakstīta dienesta rīcība gadījumos, kad Latvijas tirgū tiek konstatēti neatbilstīgi ES mēslošanas līdzekļi ar CE zīmi.
Ievērojot iepriekšminēto, noteikumi noteiks kārtību ES mēslošanas līdzekļu ar CE zīmi uzraudzībai un kontrolei, saskaņā ar regulu 2019/1009 un regulu 2019/1020.
 
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Tiesiskais regulējums ietekmēs ES mēslošanas līdzekļu ar CE zīmi apritē iesaistītās personas.
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
  • Tiesiskais regulējums ietekmēs ES mēslošanas līdzekļu ar CE zīmi apritē iesaistītās personas.
Ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2007. gada 30. janvāra noteikumi Nr. 83 “Noteikumi par valsts nodevu par mēslošanas līdzekļa un substrāta reģistrāciju vai atļaujas saņemšanu mēslošanas līdzekļa un substrāta ievešanai vai tirdzniecībai, kā arī tās maksāšanas kārtību”

Pamatojums un apraksts
Jāsagatavo grozījumi, lai svītrotu aktualitāti zaudējušas normas no noteikumiem attiecībā uz  mikrobioloģisko preparātu un  augu augšanas veicinātāju pagaidu reģistrāciju, mēslošanas līdzekļu mehāniskā maisījumu gatavotāju, kā arī svītrotu aktualitāti zaudējušu norādi par mēslošanas līdzekļa un substrāta reģistrācijas apliecības atjaunošanu.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R1009
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija regula (ES) 2019/1009 ar ko nosaka noteikumus par to, kā tirgū dara pieejamus ES mēslošanas līdzekļus, un ar ko groza Regulas (EK) Nr. 1069/2009 un (EK) Nr. 1107/2009 un atceļ Regulu (EK) Nr. 2003/2003 (turpmāk – regula 2019/1009).
Apraksts
To piemēro no 2022. gada 16. jūlija.
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R1020
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 20. jūnija Regula (ES) 2019/1020 par tirgus uzraudzību un produktu atbilstību un ar ko groza Direktīvu 2004/42/EK un Regulas (EK) Nr. 765/2008 un (ES) Nr. 305/2011 (turpmāk – regula 2019/1020).
Apraksts
To piemēro no 2021. gada 16. jūlija.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija regula (ES) 2019/1009 ar ko nosaka noteikumus par to, kā tirgū dara pieejamus ES mēslošanas līdzekļus, un ar ko groza Regulas (EK) Nr. 1069/2009 un (EK) Nr. 1107/2009 un atceļ Regulu (EK) Nr. 2003/2003 (turpmāk – regula 2019/1009).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2019/1009
Noteikumu projekta 1.,2. punkts, 19.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumos netiek noteiktas stingrākas prasības nekā regulā 2009/1009
Regulas 2019/1009 III pielikums
Noteikumu projekta 3.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumos netiek noteiktas stingrākas prasības nekā regulā 2009/1009
Regulas 2019/1009 38., 40., 41. punkts
Noteikumu projekta 10.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumos netiek noteiktas stingrākas prasības nekā regulā 2009/1009
Regulas 2019/1009 Ⅴ pielikums
Noteikumu projekta 3.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumos netiek noteiktas stingrākas prasības nekā regulā 2009/1009
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 20. jūnija Regula (ES) 2019/1020 par tirgus uzraudzību un produktu atbilstību un ar ko groza Direktīvu 2004/42/EK un Regulas (EK) Nr. 765/2008 un (ES) Nr. 305/2011 (turpmāk – regula 2019/1020).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2019/1020 25. panta 1. punkts, 25. panta 5. punkts, 26. panta 3. punkts, 27.,28 pants.
Noteikumu projekta 10.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumos netiek noteiktas stingrākas prasības nekā regulā 2009/1020
Vispārīga atsauce uz regulu 2019/1020
Noteikumu projekta 1.,2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumos netiek noteiktas stingrākas prasības nekā regulā 2009/1020
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienests
Nevalstiskās organizācijas
"Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome" (LOSP), "Zemnieku Saeima" un "Latvijas Lauksaimniecības Kooperatīvu Asociācija" (LLKA).
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts augu aizsardzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi