Anotācija

24-TA-2878: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Robežnieki" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai atsavināt nekustamā īpašuma "Robežnieki" (kadastra Nr. 6672 007 0129) daļu – zemes vienību (kadastra apzīmējums 6672 007 0734) 0,0953 ha platībā un zemes vienību (kadastra apzīmējums 6672 007 0735) 0,0709 ha platībā - Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu 0,1662 ha kopplatībā – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0734) 0,0953 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0735) 0,0709 ha platībā, kas ir nepieciešamas pašvaldības nozīmes ceļu izbūvei (pašvaldības ceļu nodalījuma josla).
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Savukārt Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma (skatīt Informatīvo ziņojumu "Par jauniem ceļiem Rail Baltica projekta īstenošanas rezultātā" (Projekta ID 22-TA-2881)), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums ierakstīts Vidzemes rajona tiesas Salacgrīvas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000058485 un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Nekustamā īpašuma īpašnieks).
Nekustamais īpašums (pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0132) sadales) sastāv no sešām zemes vienībām:
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070130 – 6 ha platībā;  
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070131– 4,6 ha platībā;  
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070733 – 0,4805 ha platībā;  
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070734 – 0,0953 ha platībā;  
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070735 – 0,0709 ha platībā;  
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720100146 – 5,2 ha platībā.   
Nekustamajam īpašumam Zemesgrāmatā nav reģistrētas piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības. Nekustamajam īpašumam ir reģistrēta hipotēka un noteikts aizliegums bez kredītiestādes rakstiskas piekrišanas nekustamo īpašumu atsavināt, dāvināt, sadalīt un apgrūtināt ar lietu tiesībām. Hipotekārais kreditors ir informēts par nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas uzsākšanu saskaņā ar Likuma 18. panta pirmo daļu. Likuma 7.1 pants noteic, ka, atsavinot nekustamo īpašumu sabiedrības vajadzībām, ievēro arī tās personas intereses, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība. Nekustamā īpašuma atsavināšana sabiedrības vajadzībām pati par sevi nevar būt par pamatu, lai prasītu to saistību pirmstermiņa izpildi, kuras nodrošinātas ar attiecīgo nekustamo īpašumu, vai lai uzskatītu, ka minētās saistības tiek pārkāptas.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 11. panta ceturtajā daļā noteikto, ka Īpašnieks un persona, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība, var vienoties par atlīdzības sadali, šīs personas par to tiks informētas uzaicinājumā noslēgt līgumu par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, izsakot lūgumu iesniegt attiecīga satura paziņojumu. 
Līdz ar to, ievērojot Nekustamā īpašuma zemesgrāmatā nostiprinātās ķīlas tiesības un aizlieguma atzīmes, Pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu ar Nekustamā īpašuma īpašnieku tiks noslēgts atbilstoši personas, kurai par labu zemesgrāmatā nostiprinātas ķīlas tiesības un aizlieguma atzīme, sniegtajai piekrišanai/saskaņojumam.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) reģistrētā informācija par Nekustamā īpašuma daļu:
1. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070734) 0,0953 ha platībā, no kuras lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība (t.sk. Aramzemes platība) – 0953 ha. 
Apgrūtinājumi:
- Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorija (7311010300) – 0,0953 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap navigācijas tehnisko līdzekli, kas paredzēts valsts aizsardzības vajadzībām (7312070301) – 0,0953 ha platībā;
- biosfēras rezervāta neitrālās zonas teritorija (7313030600) – 0,0953 ha platībā.
2.    zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070735) 0,0709 ha platībā, no kuras lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība (t.sk. Aramzemes platība) – 0,0709 ha.
Apgrūtinājumi:
- Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorija (7311010300) – 0,0709 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap navigācijas tehnisko līdzekli, kas paredzēts valsts aizsardzības vajadzībām (7312070301) – 0,0709 ha;
- biosfēras rezervāta neitrālās zonas teritorija (7313030600) – 0,0709 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem (7312050601) – 0,0036 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar ielu vai ceļu - sarkanā līnija (7312030100) – 0,0112 ha.
Nekustamā īpašuma daļu veidojošām zemes vienībām (kadastra apzīmējumi 66720070734 un 66720070735) noteikts lietošanas mērķis – zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā (kods 1101).
      Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma daļa ir apgrūtināta ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām, kā arī ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja. Tādējādi secināms, ka Nekustamā īpašuma daļai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildu nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma daļu veidojošās zemes vienības atrodas biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorijā, pēc atsavināšanas attiecībā uz to turpmāko izmantošanu būs ievērojami Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumos Nr. 303 "Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" noteiktie ierobežojumi.
     Uz Nekustamā īpašuma daļas neatrodas zemesgrāmatā un/vai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētas būves.
     Nodalot Rail Baltica projektam Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā veidojas zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0733) 0,4805 ha platībā. Atbilstoši Limbažu novada pašvaldības 2023. gada 1. janvāra atzinumam Nr. 8.2/23/1499 lauksaimnieciskajās teritorijās zemes vienības atlikusī daļa nevar būt mazāka par 0,5 ha, līdz ar to atlikusī (neatsavināmā) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0733) 0,4805 platībā neatbilst pašvaldības teritoriālajam plānojumam. Nekustamā īpašuma īpašnieks rakstiski ir darījis zināmu, ka vēlas paturēt savā īpašumā šo atlikušo (neatsavināmo) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0733) 0,4805 platībā. Līdz ar to saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0733) 0,4805 platībā netiek atsavināta.
      Saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail", kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju Nekustamā īpašuma atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0733) 0,4805  ha platībā tiks nodrošināta piekļuve no projektētā pašvaldības nozīmes ceļa.

     Institūcija 2024. gada 11. aprīlī vēstulē Nr. 2.3.N/2024-1905 Nekustamā īpašuma īpašniekam informēja par 2024. gada 29. februārī saņemto prasījumu/apstākļu skaidrojumu izskatīšanu:
1. Par platības samazinājuma un konfigurācijas maiņas ietekmi Nekustamā īpašuma tālākajā izmantošanā lauksaimnieciskajai darbībai, radot nākotnes ieņēmumu zudumu - saskaņā ar Likuma 25. panta otrās daļas 2. apakšpunktu saskaņā ar Civillikumu Nekustamā īpašuma īpašniekam ir atlīdzināmi zaudējumi, ko rada atlikušās nekustamā īpašuma daļas vērtības samazinājums un atlīdzība par izmaiņām tās lietošanā (piekļuves zaudēšana vai izdevumi, kas saistīti ar jaunas piekļuves izveidošanu, izmaiņas attiecībā uz apgrūtinājumiem un nastām, ierobežojumi attiecībā uz vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā noteikto izmantošanu un citas izmaiņas), ja tiek atsavināta nekustamā īpašuma daļa.
Līdz ar to Nekustamā īpašuma atlikušās (neatsavināmās) daļas vērtības samazinājumu un tā apmēru noteiks un aprēķinās sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs, ja atbilstoši apstākļu vērtējumam šāds vērtības samazinājums būs konstatējams.
2. Par norādi, ka Nekustamais īpašums atrodas ciemata teritorijā, kurā ir zemes vienību nākotnes sadalīšanas potenciāls apbūves teritorijām, Īpašums piegulst labam pašvaldības ceļam. Īpašums jāvērtē kā potenciālās apbūves gabals – Nekustamā īpašuma izvietojuma un citu apstākļu izvērtējums ir sertificētā nekustamā īpašuma vērtētāja kompetencē.
3. Par meliorācijas sistēmas funkcionalitātes nepārtrauktības ievērošanu projektēšanas un būvniecības procesā - atbilstoši par projektēšanu atbildīgās akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai likumīgi izbūvētā meliorācijas sistēma Nekustamā īpašuma atlikušajā (neatsavināmajā) daļā Rail Baltica projekta būvniecības procesa ietvaros būs saglabājama atbilstoši apstiprinātajiem būvprojekta risinājumiem, kas tiks izstrādāti pēc valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" izdotajiem tehniskajiem noteikumiem.
4. Par Nekustamajam īpašumam projektēto piekļuves ceļu. Kāda izmēra tehnikai šī nobrauktuve ir plānota - atbilstoši par projektēšanu atbildīgās akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai projektēto pašvaldības nozīmes piekļuves ceļu platums paredzēts vismaz 5,5m ar nestspēju, kas nodrošina arī lauksaimniecības tehnikas pārvietošanos atbilstoši ceļu būvniecības standartu prasībām.
5. Par grafiskajā materiālā redzamo nobrauktuvi, kas iestiepjas nekustamā īpašuma atlikušajā (neatsavināmajā) daļā – iepriekš sūtītajā grafiskajā materiālā bija ieviesusies tehniska rakstura kļūda, kas tika izlabota.  
6. Par rezerves fonda zemju apzināšanu un maiņas darījumu – Institūcija risina šo jautājumu ar valsts un pašvaldības institūcijām un par iespējamiem maiņas variantiem informēs atsevišķi.
2024. gada 28. oktobrī Nekustamā īpašuma īpašnieks vēstulē informēja, ka neuztur lūgumu/prasību par Nekustamā īpašuma atsavināšanu aprēķināto atlīdzību kompensēt ar citu līdzvērtīgu nekustamo īpašumu.
7. Par to, ka saimnieciskās darbības veikšanai reģionā nav brīvi pieejamas un iegādājamas lauksaimniecībā izmantojamās zemes, kas nozīmē, ka ražošanas līdzekļa, Īpašuma, atsavināšana nozīmē peļņas negūšanu ilgā laika periodā – šāda informācija par apstākļiem, kas var ietekmēt Nekustamā īpašuma atsavināmās daļas tirgus vērtību, tiks nodota izvērtēšanai sertificētam nekustamā īpašuma vērtētājam. 
8. Par Nekustamā īpašuma atlikušās (neatsavināmās) daļas apgrūtināšanu būvniecības procesā – saskaņā ar būvniecības procesu regulējošo normatīvo aktu prasībām būvdarbu sagatavošanas procesā būs veicami nepieciešamie organizatoriskie pasākumi, kā arī darbi būvlaukumā un ārpus tā, lai nodrošinātu būvdarbu sekmīgu norisi un visu būvdarbu dalībnieku saskaņotu darbību. Atbilstoši par projektēšanu atbildīgās akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai Nekustamā īpašuma atlikušās (neatsavināmās) daļas būvniecības procesā nav paredzēts papildus apgrūtināt. Būvniecības procesā vispirms tiek veikta komunikāciju pārbūve esošo aizsargjoslu ietvaros vai, ja nepieciešams, saņemot saskaņojumu šādiem darbiem atlikušajā (neatsavināmajā) Nekustamā īpašuma daļā. Pēc komunikāciju pārbūves veicama ceļu tīkla pārbūve, kur nepieciešams, nodrošinot pagaidu ceļu savienojumus līdz jauno savienojumu izbūvei, kam sekos dzelzceļa līnijas būvniecība. Ja būvdarbu veikšanai (tehnikas vai materiālu novietnēm) būs nepieciešamas platības ārpus atsavināmās daļas, par to būs panākama atsevišķa vienošanās ar kompensācijas samaksas pienākumu Nekustamā īpašuma īpašniekam. 
Pēc būvdarbu pabeigšanas un objekta nodošanas ekspluatācijā tiks noteiktas izbūvēto piekļuves ceļu aizsargjoslas un dzelzceļa aizsargjosla, ievērojot Aizsargjoslu likuma 13. panta regulējumu. Gadījumā, ja aizsargjoslas platums pārsniegs nodalījuma joslas platumu, kas ietilpst atsavināmā nekustamā īpašuma daļā, par apgrūtinātā Nekustamā īpašuma īpašniekam radītiem lietošanas tiesību aprobežojumiem saistībā ar dzelzceļa infrastruktūras objektu būvniecību būs nosakāma vienreizēja atlīdzība Dzelzceļa likuma 18.1 panta otrajā daļā noteiktajā kārtībā, savukārt autoceļu aizsargjoslas zemes paliek zemju lietotāju rīcībā un tiek izmantotas, ievērojot Aizsargjoslu likuma noteikumus.

Papildus minētajam 2024. gada 25. oktobrī Institūcija vēstulē Nr. 2.3.N/2024-5497 Nekustamā īpašuma īpašniekam informēja par aprēķināto atlīdzību un par pieteikto prasījumu izskatīšanu: 
1. Par platības samazinājuma un konfigurācijas maiņas ietekmi Nekustamā īpašuma tālākajā izmantošanā lauksaimnieciskajai darbībai, radot nākotnes ieņēmumu zudumu – sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs, secinot, ka zemes vienības atsavināmā daļa ir 26,20 % apmērā no kopējās zemes vienības, ka ar tās daļas atsavināšanu tiek mainīta zemes vienības konfigurācija, konstatējis vērtības samazinājumu atbilstoši Nekustamā īpašuma daļas vērtējumā veiktajam aprēķinam. Pie zemes vienības atlikušās (neatsavināmās) daļas tiek izveidota līdzvērtīga piebraukšana.
Nekustamā īpašuma sastāvā esošām zemes vienībām (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720100146, 66720070130, 66720070131) vērtības samazinājums vērtēšanas dienā saistībā ar zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 007 0132 daļas atsavināšanu, nav konstatēts, jo šīs zemes vienības nerobežojas ar Rail Baltica projektēto dzelzceļa līniju. 
2. Par norādi, ka Nekustamais īpašums atrodas ciemata teritorijā, kurā ir zemes vienību nākotnes sadalīšanas potenciāls apbūves teritorijām, tas piegulst labam pašvaldības ceļam un ir jāvērtē kā potenciālās apbūves gabals – Likums paredz, ka tirgus vērtība ir nosakāma atbilstoši normatīvo aktu prasībām uzsāktajai nekustamā īpašuma izmantošanai tā apsekošanas dienā un, ņemot vērā apbūves un saimnieciskās izmantošanas iespējas, ja nekustamā īpašuma īpašnieks ir veicis darbības šo iespēju izmantošanai. Taisnīgas atlīdzības apmēra aprēķinam tirgus vērtība atsavināmajai zemes vienībai nosakāma pie tās atbilstoši normatīvo aktu prasībām uzsāktās izmantošanas kā lauksaimniecības zemei. Tirgus vērtības aprēķins tiek veikts, izmantojot salīdzināmo darījumu pieeju, kuras pamatprincips ir - saprātīgs pircējs par nekustamo īpašumu nemaksās vairāk kā par kvalitātes un lietderības ziņā analogu īpašumu. Pieejas praktiskā pielietošana ir saistīta ar informācijas par nekustamo īpašumu tirgū notikušiem darījumiem un piedāvājumā esošiem īpašumiem apkopošanu un analīzi. Vērtētāju uzdevums ir atlasīt no plašās  informācijas pēc iespējas līdzīgākus nekustamos īpašumus, ar kuriem notikuši komerciāli darījumi salīdzinoši tuvā pagātnē vai arī kuri atrodas piedāvājumā vērtēšanas brīdī. Lai izlīdzinātu atšķirības, izvēlēto salīdzināmo objektu cena ar koeficientu palīdzību tiek koriģēta, ievērojot tirgus vērtību ietekmējošos faktorus.
Sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs tirgus vērtības noteikšanai ir vadījies pēc apstākļu skaidrojuma par to, ka saskaņā ar spēkā esošā Limbažu novada Salacgrīvas pagasta funkcionālā zonējuma karti, plānotā (atļautā) izmantošana zemes vienībai noteikta – lauksaimniecības teritorija.
Nekustamais īpašums atrodas Svētciema ciema teritorijā. Zemes vienība atrodas Limbažu novadā, Salacgrīvas pagastā. Piebraukšana zemes vienībai ir no valsts galvenā autoceļa A1 (Rīga (Baltezers) — Igaunijas robeža (Ainaži)) puses, kas klāts ar labas kvalitātes asfaltbetona ceļu segumu. Tālāk, apdzīvotā vietā Svētciems nogriežoties pa Liepu ielu aptuveni 0,66 km pa ceļu, kas klāts ar apmierinošas kvalitātes asfaltbetona segumu. 
No zemes vienības kopējās platības lauksaimniecības zemes aizņem 0,7 ha vai 100 %. Zemes kvalitātes novērtējums ir 45 balles. Augsnes apstākļu un reljefa dēļ, zeme ir piemērota lauksaimniecībai. Zeme pašlaik tiek apsaimniekota. Atsavināmā daļa ar kopējo platību aptuveni 0,1834 ha, no kuras lauksaimniecības zemes aizņem 0,1834 ha vai 100 % no kopējās zemes platības.

      Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija 2024. gada 31. oktobra sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzības apmēru par sabiedrības vajadzībām – projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūves "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai – atsavināmo nekustamā īpašuma "Robežnieki" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720070129) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070734) 0,0953 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070735) 0,0709 ha platībā – Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, nosakot to atbilstoši kopējai summai 2 986,17 EUR (divi tūkstoši deviņi simti astoņdesmit seši euro un 17 centi), ko veido:
1. tirgus vērtība – 2 842,02 EUR, tai skaitā:
1.1. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070734) 0,0953 ha platībā tirgus vērtība – 1 629,63 EUR jeb 1,71 EUR par zemes kvadrātmetru;
1.2. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070735) 0,0709  ha platībā tirgus vērtība – 1 212,39 EUR jeb 1,71 EUR par zemes kvadrātmetru;
2.    kompensējamie zaudējumi – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070733) 0,4805 ha platībā vērtības samazinājums 144,15 EUR jeb 0,03 EUR par vienu zemes kvadrātmetru.

       Institūcijā saņemta Nekustamā īpašuma īpašnieka piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.

Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 26. novembra lēmumu Nr. 03.1-14/3939 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru 2 986,17 EUR par nekustamā īpašuma atsavināšanu.

Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Nekustamā īpašuma īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.


 
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Robežnieki" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6672 007 0129) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0734) 0,0953 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0735) 0,0709 ha platībā - Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. 
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020. gada 16. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.  
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm. 
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".

 

6.4. Cita informācija


Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk