Anotācija (ex-ante)

25-TA-2643: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" uz Satiksmes ministrijas budžetu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” uz Satiksmes ministrijas budžetu” (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts, pamatojoties uz:
- Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7. panta astoto daļu un 8.panta otro daļu;
- likuma "Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam" 68.pantu;
- Ministru kabineta 2025. gada 22. jūlija rīkojuma Nr. 449 “Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025. gadam” 4. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nepieciešams finansējuma piešķīrums, lai pārvadātājiem kompensētu negūtos ieņēmumus par Ukrainas civiliedzīvotāju pārvadājumiem dotētajos reģionālās nozīmes maršrutos.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Nepieciešams finansējuma piešķīrums, lai pārvadātājiem kompensētu negūtos ieņēmumus par Ukrainas civiliedzīvotāju pārvadājumiem dotētajos reģionālās nozīmes maršrutos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar Ministru kabineta 2025. gada 22. jūlija rīkojumu Nr. 449 “Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025. gadam” ir apstiprināts pasākumu plāns atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025. gadam, kas ietver arī tiesību nodrošināšanu bez braukšanas maksas un maksas par bagāžu izmantot sabiedrisko transportlīdzekli, kas pārvadā pasažierus dotētajā reģionālās nozīmes maršrutā.
Ministru kabineta 2025. gada 22. jūlija rīkojuma Nr. 449 “Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025. gadam” 4. punkts paredz ministrijām, kuras iesaistītas pasākumu plāna īstenošanā, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un attiecīgajam ministram iesniegt Ministru kabinetā tiesību akta projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā plānotā finansējuma atbilstoši faktiski nepieciešamajiem izdevumiem.
Finansējums tiek pārdalīts no budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam” 68. pantam.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz Finanšu ministrijai atbilstoši likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 68. pantam veikt apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" 1 273 604 euro apmērā uz Satiksmes ministrijas budžeta apakšprogrammu 31.06.00 "Dotācija zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem", lai segtu izdevumus, kas radušies saistībā ar atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 22. jūlija rīkojumam Nr. 449 "Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025. gadam".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
74 787 014
0
74 787 014
0
74 787 014
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
74 787 014
0
74 787 014
0
74 787 014
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
74 787 014
1 273 604
74 787 014
0
74 787 014
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
74 787 014
1 273 604
74 787 014
0
74 787 014
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 273 604
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 273 604
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 273 604
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)

Pēc valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija” (turpmāk – ATD) apkopotajiem pasažieru pārvadājumu datiem secināts, ka 2025. gada deviņos mēnešos (janvāris – septembris) reģionālās nozīmes maršrutos Ukrainas civiliedzīvotāji veica 488 734 braucienus, tajā skaitā vilcienos 291 108 un autobusos 197 626. Ukrainas civiliedzīvotāju 2025. gada deviņos mēnešos veikto braucienu skaits salīdzinājumā ar 2024. gada deviņos mēnešos veikto braucienu skaitu (tika veikti 495 349 braucieni) ir samazinājies par 1 %.
Analizējot braucienu skaita datus pa pārvadājuma veidiem secināms, ka vilcienu maršrutos 2025. gada deviņos mēnešos Ukrainas civiliedzīvotāji veikuši par 10 % jeb 27,1 tūkstošiem vairāk braucienu kā 2024. gada attiecīgajā periodā. Savukārt autobusu maršrutos 2025. gada deviņos mēnešos par 15 % jeb 33,7 tūkstošiem mazāk braucienu kā 2024. gada attiecīgajā periodā.

Pēc ATD apkopotajiem pasažieru pārvadājumu datiem par 2024. gadu secināts, ka 2024. gadā reģionālās nozīmes maršrutos Ukrainas civiliedzīvotāji veica 641 094 braucienus un aprēķinātie zaudējumi (nesaņemtie ieņēmumi, t.sk. PVN) sastāda 1 509 251,65 euro. Ar 2024. gadā piešķirto valsts budžeta finansējumu, pamatojoties uz Ministru kabineta 2024. gada 4. decembra rīkojumu Nr. 1026 (prot. Nr. 51, 16. §), 1 396 452 euro apmērā zaudējumi sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem par Ukrainas civiliedzīvotāju pārvadāšanu reģionālās nozīmes maršrutos ir kompensēti pilnā apmērā.
Piešķirtais finansējums 1 396 452 euro apmērā tika sadalīts sekojoši:
- 745 254 euro (t.sk. PVN) reģionālās nozīmes pārvadājumos ar autobusiem;
- 651 198 euro (t.sk. PVN) reģionālās nozīmes pārvadājumos ar vilcieniem.

Finansējums sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem tika sadalīts proporcionāli 2024.gadā prognozētajiem zaudējumiem (nesaņemtie ieņēmumi, t.sk. PVN) par Ukrainas civiliedzīvotāju pārvadāšanu, balstoties uz 2024.gada desmit mēnešu datiem, kā arī ņemot vērā izveidojušās pārmaksas par Ukrainas civiliedzīvotāju pārvadāšanu 2023.gadā (izmaksātais atbalsts bija lielāks nekā faktiskie konstatētie zaudējumi), t.i., par 2023. gadu par Ukrainas civiliedzīvotāju pārvadāšanu reģionālās nozīmes maršrutos bija izveidojusies valsts budžeta finansējuma pārmaksa 86 831,44 euro (atsevišķiem pārvadātājiem tika aprēķināti nesegtie zaudējumi (kopā 36,95 euro). Par valsts budžeta finansējuma pārmaksu 2023.gadā tika samazināts 2024.gadā nepieciešamā finansējuma apmērs.

Saskaņā ar prognozētajiem aprēķiniem, 2025.gadā nepieciešamais finansējums zaudējumu segšanai par Ukrainas civiliedzīvotāju pārvadāšanu reģionālās nozīmes maršrutos varētu sastādīt 1 488 276 euro (skat. tabulu), kas aprēķināts, ņemot vērā 2025.gada deviņu mēnešu faktiskos rezultātus un prognozi 2025.gada 4.ceturksnim. 2025.gada 4. ceturksnī (oktobra – decembra mēnešos) prognozētais nepieciešamais finansējums aprēķināts, balstoties uz šādiem datiem un pieņēmumiem:
1) pamatojoties uz 2024.gada oktobra – decembra mēnešos pārvadāto Ukrainas civiliedzīvotāju skaitu un ievērojot 2025.gada janvāra – marta[1] mēnešos pasažieru skaita izmaiņu tendences, aprēķināts prognozētais pasažieru skaits (vilcienos 86 011 un autobusos 59 875), un pieņemot, ka Ukrainas civiliedzīvotāju braucienu skaits 2025.gada oktobra – decembra mēnešos reģionālajos pārvadājumos ar vilcieniem palielināsies par 11%, bet pārvadājumos ar autobusiem samazināsies par 14 %, salīdzinot ar 2024. gada oktobra – decembra mēnešos pārvadāto pasažieru skaitu;
2) nesaņemtie ieņēmumi par Ukrainas civiliedzīvotāju pārvadāšanu aprēķināti, reizinot prognozēto pasažieru skaitu ar vidējiem ieņēmumiem no viena pasažiera periodā no 2025.gada janvāra līdz septembrim (vilcienos 1,98 euro un autobusos 2,26 euro);
3) prognozētais nepieciešamais finansējums aprēķināts, summējot prognozētos nesaņemtos ieņēmumus un PVN.

2025. gadā nepieciešamais finansējums par Ukrainas civiliedzīvotāju pārvadāšanu:

    Reģionālie vilcienu pārvadājumi, euro Reģionālie autobusu pārvadājumi, euro Kopā, euro
A 2025. gada deviņu mēnešu faktiskie zaudējumi 644 818 501 164 1 145 982
B 2025. gada ceturtajā ceturksnī prognozētie zaudējumi 190 737 151 557 342 294
C=A+B 2025. gadā prognozētais nepieciešamais finansējums, t.sk. PVN 835 555 652 721 1 488 276
D 24-TA-1551[2] pieejamais finansējums 715 000 558 604 1 273 604


Kopējais papildu finansējums 2025.gadā reģionālās nozīmes pārvadājumos no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” “programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”” 1 273 604 euro apmērā, lai kompensētu reģionālās nozīmes sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem zaudējumus par Ukrainas civiliedzīvotāju pārvadāšanu:
- reģionālās nozīmes pārvadājumos ar autobusiem 558 604 euro, t.sk. PVN;
- reģionālās nozīmes pārvadājumos pa dzelzceļu 715 000 euro, t.sk. PVN.

Balstoties uz veiktajiem aprēķiniem, budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” pieejamais finansējums varētu būt nepieteikams (aptuveni 200 000euro  apmērā), lai 2025.gadā pārvadātājiem nodrošinātu zaudējumu segšanu par Ukrainas civiliedzīvotāju pārvadāšanu reģionālās nozīmes maršrutos.  Iztrūkstošo kompensāciju plānots nodrošināt no Satiksmes ministrijas budžeta apakšprogrammas 31.06.00 “Dotācija zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem”. 

[1] Sezonālās pasažieru skaita izmaiņu tendences atbilst oktobra-decembra periodam.
[2] Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025. gadam.

6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins

-

6.2. detalizēts izdevumu aprēķins

-

7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)

-

Cita informācija

Pārvadāto Ukrainas civiliedzīvotāju braucieni un bagāža tiek reģistrēta kases aparātos (kases sistēmās), pamatojoties uz personu apliecinošo dokumentu vai citu dokumentu, kas apliecina to, ka persona ir Ukrainas civiliedzīvotājs.

-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024.gada 15.oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4.punktu institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. 
Ņemot vērā, ka ar rīkojuma projektu finansējums tiek pārdalīts no budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam, sabiedrības līdzdalība netika nodrošināta.

Projekta izstrādē iesaistītā institūcija - Satiksmes ministrija.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Satiksmes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi