Anotācija (ex-ante)

24-TA-580: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas Satversmes apstiprināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas Satversmes apstiprināšanu" izveidots, pamatojoties uz  Augstskolu likuma 10. panta desmito daļu, kas paredz, ka Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas satversmi un tās grozījumus apstiprina Ministru kabinets.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Apstiprināt Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas Satversmi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašlaik ir spēkā Ministru kabineta 2015.gada 24.septembra rīkojums Nr.576 “Par Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas Satversmes apstiprināšanu”. Ņemot vērā, ka līdz ar Latvijas Republikas Saeimas 2021.gada 8.jūnijā pieņemtā likuma "Grozījumi Augstskolu likumā" spēkā stāšanos būtiski mainījās Augstskolu likuma 3.panta redakcija, kā dēļ bija nepieciešams no jauna izdot Ministru kabineta noteikumus "Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas darbības noteikumi", attiecīgi nepieciešams apstiprināt jaunu  Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas Satversmi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pamatojoties uz Ministru kabineta noteikumu Nr. 643 "Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas darbības noteikumi" 2.1. punktu, Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas padome pieņem akadēmijas satversmi un tās grozījumus un virza tos apstiprināšanai Ministru kabinetā.
Risinājuma apraksts
Pamatojoties uz aizsardzības ministra 2024.gada 24.janvāra pavēli Nr.4-P, tika apstiprināta Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas padomes izveide un tās sastāvs.
Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas padome tika sasaukta 08.02.2024., kur tika pieņemts lēmums veikt padomes virzītās izmaiņas Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas Satversmes projektā un apstiprināt Satversmes projektu noklusējuma saskaņošanas ietvaros. 14.02.2024. noslēdzās padomes sēdes noklusējuma saskaņošana, kuras ietvaros tika pieņemta Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas Satversme un tās tālāka virzība uz Ministru kabinetu.
15.04.2024. noslēdzās padomes sēdes noklusējuma saskaņošana, kuras ietvaros tika pieņemti Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas Satversmes labojumi un Satversmes tālāka virzība uz Ministru kabinetu.
Satversme ir sagatavota, ievērojot Augstskolu likuma prasības,  kā arī 2023. gada 7. novembra Ministru kabineta noteikumu Nr. 643 "Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas darbības noteikumus." Jāņem vērā, ka atbilstoši Augstskolu likuma 7.panta 2. 1punktam  Latvijas Nacionālā aizsardzības akadēmija ir Nacionālo bruņoto spēku sastāvdaļa un jautājumos, kuri neskar Nacionālo bruņoto spēku komandiera kompetenci, Latvijas Nacionālā aizsardzības akadēmija ir aizsardzības ministra pārraudzībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Normatīvā akta "Augstskolu likums"grozījums
Apraksts
Atbilstoši Augstskolu likuma Pārejas noteikumu 64.punktam Aizsardzības ministrijai ne vēlāk kā līdz 2022. gada 31. martam bija jāiesniedz Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas satversmes apstiprināšanu Ministru kabinetā.  Proti, NAA Satversme tika sagatavota, ņemot vērā 16.08.2021. stājušos spēkā  grozījumus Augstskolu likumā. Jāpiebilst,ka lai grozītu Ministru kabineta rīkojumu vai lēmumu, nav nepieciešama kāda īpaša problēma, jo tie ir tiesību piemērošanas akti, kas pakārtoti normatīvajiem aktiem. Tādējādi grozījumu pamatojums šajā gadījumā var būt gan normatīvo aktu grozījumi (šajā gadījumā tie ir Augstskolu likuma grozījumi), gan faktiskās situācijas izmaiņas, gan citi apstākļi, kas liek izdarīt faktiskus precizējumus.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
NAA Satversmes sapulces funkcijas pārņēma augstskolas padome, līdz ar to NAA pārvaldes darba organizācija tika pilnveidota un optimizēta, kā arī Satversmes sapulcē iesaistītais personāls – akadēmiskais, vispārējs un studējošie (12 – akadēmiskais personāls, 4 – vispārējs personāls un 4 – studējošie) var pilnvērtīgi koncentrēties savu tiešu funkciju veikšanai. Ņemot vērā NAA specifiku, kur militārie darbinieki nepārtraukti rotē,  Satversmes sapulces sastāvs nepārtraukti mainījās, kas prasīja 2-3 reizes gadā rīkot personāla kopsapulces, lai ievēlētu jaunos Satversmes sapulces locekļus un sagatavotu atbilstošus dokumentus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tiesību akta projekts neskar visai sabiedrībai svarīgu jautājumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Aizsardzības ministrija
  • Nacionālā aizsardzības akadēmija
  • NBS Mācību vadības pavēlniecība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Atbilstoši NAA pārvaldības modelim, kā arī atbilstoši Augstskolu likuma 12.panta trešajai daļai Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas pārvaldes institūcijas ir padome, senāts, rektors un akadēmiskā šķīrējtiesa. Tas nozīmē, ka tāda augstskolas lēmējinstitūcija kā  satversmes sapulce NAA nav paredzēta. Līdz ar to tiesību normas,kas regulē satversmes sapulci,  nav iekļautas.

7.5. Cita informācija

Jaunajā NAA Satversmē tiek noteikts Latvijas Republikā pieņemtā augstskolu tipoloģija. Tas ir, akadēmija ir lietišķo zinātņu augstskola, un tās stratēģiskā specializācija ir valsts drošības un aizsardzības joma. Gan  augstskolas tipoloģija, gan lēmējinstitūcijas noteiktas, balstoties uz 08.06.2021.pieņemtajiem grozījumiem Augstsklu likumā.(Latvijas Vēstnesis, 121B, 28.06.2021.)Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/324247-grozijumi-augstskolu-likuma 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi