24-TA-1197: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Priežu mežs" Iecavas pagastā, Bauskas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām atsavināt nekustamā īpašuma "Priežu mežs" (kadastra Nr. 4064 014 0425) daļu - zemes vienību (kadastra apzīmējums 4064 014 0456) 0,33 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 4064 014 0457) 0,18 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 4064 014 0458) 0,0002 ha platībā - Iecavas pagastā, Bauskas novadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Atbilstoši būvatļaujai Nr. BIS-BL-353503-257 "Ātrgaitas dzelzceļa "Rail Baltica" DS4 posma "Misa - Latvijas/Lietuvas robeža" apakšposms DPS1" (būvatļauja Nr. 5) izstrādātajiem būvprojekta tehniskajiem risinājumiem Rail Baltica projekta robeža skar Nekustamā īpašuma daļu, paredzot:
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640140456 – 0,33 ha platībā izmantošanu Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640140457 – 0,18 ha platībā izmantošanu Rail Baltica projekta valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla);
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640140458 – 0,0002 ha platībā izmantošanu Rail Baltica projekta valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla).
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Savukārt pēc pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem un attiecīga ceļa izbūves, šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būs nododams attiecīgās pašvaldības īpašumā, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Atbilstoši būvatļaujai Nr. BIS-BL-353503-257 "Ātrgaitas dzelzceļa "Rail Baltica" DS4 posma "Misa - Latvijas/Lietuvas robeža" apakšposms DPS1" (būvatļauja Nr. 5) izstrādātajiem būvprojekta tehniskajiem risinājumiem Rail Baltica projekta robeža skar Nekustamā īpašuma daļu, paredzot:
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640140456 – 0,33 ha platībā izmantošanu Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640140457 – 0,18 ha platībā izmantošanu Rail Baltica projekta valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla);
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640140458 – 0,0002 ha platībā izmantošanu Rail Baltica projekta valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla).
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Savukārt pēc pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem un attiecīga ceļa izbūves, šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būs nododams attiecīgās pašvaldības īpašumā, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums ierakstīts Zemgales rajona tiesas Iecavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000608767 un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir nostiprinātas juridiskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
Nekustamā īpašuma sastāvs:
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40640140455 – 2,41 ha platībā, kas veido Nekustamā īpašuma atlikušo (neatsavināmo) daļu un nav vajadzīga Rail Baltica projektam;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40640140456 – 0,33 ha platībā, kas nepieciešama Rail Baltica projektam;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40640140457 – 0,18 ha platībā, kas nepieciešama Rail Baltica projektam;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40640140458 – 0,0002 ha platībā, kas nepieciešama Rail Baltica projektam.
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā nav reģistrētas nomas tiesības, apbūves tiesības, ķīlas vai hipotēkas tiesības, kā arī piedziņas atzīmes. Nekustamais īpašums nav arī apgrūtināts ar lietu tiesībām atzīmes veidā.
Rail Baltica projekta vajadzībām nepieciešamās Nekustamo īpašumu veidojošās zemes vienības ir atsavināmas kopā ar uz tām augošo mežaudzi. Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā šīm zemes vienībām kā lietošanas mērķis ir reģistrēts zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā.
Nekustamā īpašuma atlikusī (neatsavināmā) daļa:
- atbilstoši situācijai pirms zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640140228 – 2,9 ha platībā sadales, nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā veidojas zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 014 0228 daļa 2,3567 ha platībā (pēc zemes vienības sadales zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40640140455 – 2,41 ha platībā);
- saskaņā ar Bauskas novada pašvaldības Bauskas apvienības pārvaldes 2022. gada 20. septembra atzinumu Nr. BNP/2022/4.7/1650/N zemes vienība 4064 014 0228 atrodas funkcionālajā zonējumā "Mežu teritorija (M)" un minimālā jaunveidojamā zemesgabala platība ir 2 ha, līdz ar to zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 014 0228 daļa 2,3567 ha platībā ir veidojama kā atsevišķa zemes vienība un izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 014 0228 atlikušajai (neatsavināmajai) daļai tiks nodrošināta piekļuve no projektēta pašvaldības nozīmes autoceļa.
Atsavināšanas procesā Īpašnieks nav pieteicis prasījumus (t.sk. zaudējumus).
Īpašnieks izteicis lūgumu taisnīgu atlīdzību kompensēt ar citu valstij piederošo nekustamā īpašuma "Rail Baltica dzelzceļa teritorija C" daļu – zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 4064 014 0444, atbilstoši Likuma 26. panta pirmās daļas 1. un 2. punktā noteiktajam. Savstarpējās pārrunās un 2024. gada 9. aprīlī elektroniskā pasta sūtījumā Īpašnieks ir informēts, ka valstij piederošā nekustamā īpašuma "Rail Baltica dzelzceļa teritorija C" sastāvā esošā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4064 014 0444, kas pieguļ Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 014 0228 atlikušai (neatsavināmai) daļai 2,3567 ha platībā, iekļaujas teritorijā, kas paredzēta valsts galvenā autoceļa E67 posma A4 (Saulkalne) – Bauska (Ārce) būvniecībai. Īpašnieks ir mutvārdos apliecinājis, ka neuztur prasību par nekustamā īpašuma "Rail Baltica dzelzceļa teritorija C" daļas – zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 014 0444, nodošanu tā īpašumā, izmantojot to kā kompensācijas veidu par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu.
Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Eiropas dzelzceļa līnijas" (turpmāk – Sabiedrība) Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (turpmāk – Komisija) 2024. gada 23. maija sēdes slēgtajā daļā precizēja 2024. gada 12. aprīļa sēdē apstiprināto atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Priežu mežs" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 40640140425) sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640140228 daļas 0,5433 ha platībā, Iecavas pagastā, Bauskas novadā, atsavināšanu, kas bija noteikts pirms zemes kadastrālās uzmērīšanas procesa pabeigšanas, un apstiprināja atlīdzību par nekustamā īpašuma "Priežu mežs" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 40640140425) daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140456) 0,33 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140457) 0,18 ha platībā un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140458) 0,0002 ha platībā – Iecavas pagastā, Bauskas novadā, atsavināšanu, nosakot to 10 338, 62 EUR apmērā, ko veido:
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640140456 - 0,33 ha platībā, zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640140457 - 0,18 ha platībā un zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640140458 – 0,0002 ha platībā kopējā tirgus vērtība 1581,62 EUR un mežaudzes tirgus vērtība 8 757,00 EUR.
Sabiedrībā saņemta Īpašnieka piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai atbilstoši Komisijas apstiprinātai atlīdzībai.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 3. jūnija lēmumu Nr. 03.1-14/2051 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to 10 338,62 EUR.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Nekustamā īpašuma sastāvs:
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40640140455 – 2,41 ha platībā, kas veido Nekustamā īpašuma atlikušo (neatsavināmo) daļu un nav vajadzīga Rail Baltica projektam;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40640140456 – 0,33 ha platībā, kas nepieciešama Rail Baltica projektam;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40640140457 – 0,18 ha platībā, kas nepieciešama Rail Baltica projektam;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40640140458 – 0,0002 ha platībā, kas nepieciešama Rail Baltica projektam.
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā nav reģistrētas nomas tiesības, apbūves tiesības, ķīlas vai hipotēkas tiesības, kā arī piedziņas atzīmes. Nekustamais īpašums nav arī apgrūtināts ar lietu tiesībām atzīmes veidā.
Rail Baltica projekta vajadzībām nepieciešamās Nekustamo īpašumu veidojošās zemes vienības ir atsavināmas kopā ar uz tām augošo mežaudzi. Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā šīm zemes vienībām kā lietošanas mērķis ir reģistrēts zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā.
Nekustamā īpašuma atlikusī (neatsavināmā) daļa:
- atbilstoši situācijai pirms zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640140228 – 2,9 ha platībā sadales, nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā veidojas zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 014 0228 daļa 2,3567 ha platībā (pēc zemes vienības sadales zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40640140455 – 2,41 ha platībā);
- saskaņā ar Bauskas novada pašvaldības Bauskas apvienības pārvaldes 2022. gada 20. septembra atzinumu Nr. BNP/2022/4.7/1650/N zemes vienība 4064 014 0228 atrodas funkcionālajā zonējumā "Mežu teritorija (M)" un minimālā jaunveidojamā zemesgabala platība ir 2 ha, līdz ar to zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 014 0228 daļa 2,3567 ha platībā ir veidojama kā atsevišķa zemes vienība un izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 014 0228 atlikušajai (neatsavināmajai) daļai tiks nodrošināta piekļuve no projektēta pašvaldības nozīmes autoceļa.
Atsavināšanas procesā Īpašnieks nav pieteicis prasījumus (t.sk. zaudējumus).
Īpašnieks izteicis lūgumu taisnīgu atlīdzību kompensēt ar citu valstij piederošo nekustamā īpašuma "Rail Baltica dzelzceļa teritorija C" daļu – zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 4064 014 0444, atbilstoši Likuma 26. panta pirmās daļas 1. un 2. punktā noteiktajam. Savstarpējās pārrunās un 2024. gada 9. aprīlī elektroniskā pasta sūtījumā Īpašnieks ir informēts, ka valstij piederošā nekustamā īpašuma "Rail Baltica dzelzceļa teritorija C" sastāvā esošā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4064 014 0444, kas pieguļ Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 014 0228 atlikušai (neatsavināmai) daļai 2,3567 ha platībā, iekļaujas teritorijā, kas paredzēta valsts galvenā autoceļa E67 posma A4 (Saulkalne) – Bauska (Ārce) būvniecībai. Īpašnieks ir mutvārdos apliecinājis, ka neuztur prasību par nekustamā īpašuma "Rail Baltica dzelzceļa teritorija C" daļas – zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 014 0444, nodošanu tā īpašumā, izmantojot to kā kompensācijas veidu par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu.
Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Eiropas dzelzceļa līnijas" (turpmāk – Sabiedrība) Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (turpmāk – Komisija) 2024. gada 23. maija sēdes slēgtajā daļā precizēja 2024. gada 12. aprīļa sēdē apstiprināto atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Priežu mežs" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 40640140425) sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640140228 daļas 0,5433 ha platībā, Iecavas pagastā, Bauskas novadā, atsavināšanu, kas bija noteikts pirms zemes kadastrālās uzmērīšanas procesa pabeigšanas, un apstiprināja atlīdzību par nekustamā īpašuma "Priežu mežs" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 40640140425) daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140456) 0,33 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140457) 0,18 ha platībā un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140458) 0,0002 ha platībā – Iecavas pagastā, Bauskas novadā, atsavināšanu, nosakot to 10 338, 62 EUR apmērā, ko veido:
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640140456 - 0,33 ha platībā, zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640140457 - 0,18 ha platībā un zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640140458 – 0,0002 ha platībā kopējā tirgus vērtība 1581,62 EUR un mežaudzes tirgus vērtība 8 757,00 EUR.
Sabiedrībā saņemta Īpašnieka piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai atbilstoši Komisijas apstiprinātai atlīdzībai.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 3. jūnija lēmumu Nr. 03.1-14/2051 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to 10 338,62 EUR.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Priežu mežs" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 40640140425) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140456) 0,33 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140457) 0,18 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140458) 0,0002 ha platībā – Iecavas pagastā, Bauskas novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt atbilstoši trešajai daļai pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt atbilstoši trešajai daļai pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Ministru kabineta rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku.
Ministru kabineta rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
Ministru kabineta rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku.
Ministru kabineta rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Ministru kabineta rīkojuma tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Ministru kabineta rīkojuma tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Ministru kabineta rīkojuma tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Ministru kabineta rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no līdzekļiem, kas paredzēti akciju sabiedrības "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūras 2020. gada 13. novembrī noslēgtajā līgumā par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" projekta attīstībai.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no līdzekļiem, kas paredzēti akciju sabiedrības "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūras 2020. gada 13. novembrī noslēgtajā līgumā par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" projekta attīstībai.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas".
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas".
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Ministru kabineta rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Ministru kabineta rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi