22-TA-1534: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par likvidācijas komisijas izveidi Rīgas brīvostas pārvaldes likvidācijas procesa īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts, pamatojoties uz Ostu likuma pārejas noteikumu 16. punktu un Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta piekto daļu, kā arī, lai izpildītu deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 82.punktu, kas paredz apņemšanos lielo ostu darbībā piemērot OECD valsts kapitālsabiedrību pārvaldības principus, palielināt valsts ietekmi lēmumu pieņemšanā un nodrošināt efektīvāku resursu izmantošanu un izvērtēt un reformēt lielo ostu pārvaldības modeli, kā prioritāro risinājumu paredzot to pārveidošanu par kapitālsabiedrībām.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots par atvasinātas publiskas personas Rīgas brīvostas pārvaldes likvidāciju, lai izpildītu Ostu likuma ietverto regulējumu, kas noteic, ka Rīgas brīvostas pārvaldes pārvaldīšanas funkcijas turpmāk veiks jaundibināta valsts kapitālsabiedrība, kas saskaņā ar Ostu likuma pārejas noteikumu 16. punkta 1. apakšpunktu tiek dibināta līdz 2022. gada 1. septembrim un būs likumiska likvidējamās Rīgas brīvostas pārvaldes saistību (tiesību, pienākumu un apgrūtinājumu), finanšu līdzekļu, kustamās un nekustamās mantas un lietvedības pārņēmēja.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ostas likuma ietvertais regulējums paredz mainīt Rīgas brīvostas pārvaldības modeli, nosakot, ka Rīgas brīvostas pārvaldīšanas funkcijas veiks valsts kapitālsabiedrība, kuras kapitāldaļas (akcijas) pieder valstij un var piederēt arī pašvaldībai, ar nosacījumu, ka valsts pusei ne mazāk kā 60 % un Rīgas pašvaldībai — ne vairāk kā 40 % kapitāla daļu (akciju). Ministru kabinets un Rīgas pašvaldība līdz 2022. gada 1. septembrim pieņem lēmumu par kapitālsabiedrības dibināšanu Rīgas ostas pārvaldīšanai. Saskaņā ar Ostas likuma pārejas noteikuma 16. punkta 3. apakšpunktu ne vēlāk kā līdz 2022. gada 31. decembrim Rīgas brīvostas pārvalde ir likvidējama un lēmumu par Rīgas brīvostas pārvaldes likvidāciju pieņem Ministru kabinets, izveidojot likvidācijas komisiju, kura veiks Ministru kabineta noteiktos uzdevumus, kas nepieciešami pienācīgai Rīgas brīvostas pārvaldes likvidācijai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Ostu likuma pārejas noteikumu 16. punkta 3. apakšpunktu Rīgas brīvostas pārvalde likvidējama līdz 2022. gada 31. decembrim. Ostu likums paredz, ka lēmumu par Rīgas brīvostas pārvaldes likvidāciju pieņem Ministru kabinets un likvidācijas procesu īsteno Ministru kabineta apstiprināta likvidācijas komisija, kas veic Rīgas brīvostas pārvaldes materiālo, finanšu līdzekļu un saistību inventarizāciju, nodrošina Rīgas brīvostas pārvaldes mantas un aktīvu ieguldīšanu kapitālsabiedrības Rīgas ostas pārvaldīšanai pamatkapitālā, kā arī nodrošina visu saistību (tiesību un pienākumu) un apgrūtinājumu, tostarp kredītsaistību nodošanu jaundibinātajai kapitālsabiedrībai, kā arī veic citus Ministru kabineta noteiktos uzdevumus, kas nepieciešami pienācīgai Rīgas brīvostas pārvaldes likvidācijai, tādējādi Ministru kabinetam ir jāizveido likvidācijas komisija.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar iepriekš minētiem Ostu likumā paredzētajiem uzdevumiem, Satiksmes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma projektu par likvidācijas komisijas izveidi Rīgas brīvostas pārvaldes likvidācijas procesa īstenošanai. Likvidācijas komisijā iekļauti pārstāvji no Satiksmes ministrijas, Vides aizsardzības reģionālās attīstības ministrijas, Ekonomikas ministrijas, Finanšu ministrijas (Valsts kases), Pārresoru koordinācijas centra un Rīgas brīvostas pārvaldes. Rīkojumā ietverti vairāki likvidācijas procesa īstenošanas nepieciešamie uzdevumi, kā arī deleģējums Rīgas brīvostas pārvaldei, pildot likvidācijas komisijas uzdevumus, slēgt attiecīgos līgumus ar pakalpojumu sniedzējiem likvidācijas procesa nodrošināšanai. Ar likvidāciju saistītos izdevumus, tostarp materiālo un finanšu līdzekļu (kustamās un nekustamās mantas) inventarizāciju, to novērtēšanu un likvidācijas dokumentācijas nodrošināšanu paredzēts segt no Rīgas brīvostas pārvaldes līdzekļiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Finanšu ministrija
- Ekonomikas ministrija
- Satiksmes ministrija
- Rīgas brīvostas pārvalde
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Jā
Rīkojuma projekts paredz, ka tiks dibināta valsts kapitālsabiedrība Rīgas ostas pārvaldīšanai, kura ir likumiska likvidējamās Rīgas brīvostas pārvaldes saistību (tiesību, pienākumu un apgrūtinājumu), finanšu līdzekļu, kustamās un nekustamās mantas un lietvedības pārņēmēja.
2. Tiks likvidēta institūcija
Jā
Rīkojuma projekts paredz veidot likvidācijas komisiju atvasinātas publiskas personas - Rīgas brīvostas pārvaldes - likvidācijai.
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi