24-TA-2595: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2002. gada 9. aprīļa noteikumos Nr. 149 "Noteikumi par aizsardzību pret jonizējošo starojumu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2002. gada 9. aprīļa noteikumos Nr. 149 "Noteikumi par aizsardzību pret jonizējošo starojumu"" izstrādāts, lai pilnveidotu spēkā esošos Ministru kabineta 2002. gada 9. aprīļa noteikumus Nr. 149 "Noteikumi par aizsardzību pret jonizējošo starojumu" (turpmāk – Noteikumi Nr. 149) un noteiktu līdzvērtīgus drošības pamatstandartus aizsardzībai pret jonizējošo starojumu, kādi paredzēti Padomes 2013. gada 5. decembra Direktīvā 2013/59/Euratom ar ko nosaka drošības pamatstandartus aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajiem draudiem un atceļ Direktīvu 89/618/Euratom, Direktīvu 90/641/Euratom, Direktīvu 96/29/Euratom, Direktīvu 97/43/Euratom un Direktīvu 2003/122/Euratom (turpmāk - Direktīva 2013/59/Euratom).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2002. gada 9. aprīļa noteikumos Nr. 149 "Noteikumi par aizsardzību pret jonizējošo starojumu"" mērķis ir salāgot spēkā esošajos Noteikumos Nr. 149 un Direktīvā 2013/59/Euratom izteiktos drošības pamatstandartus aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajiem draudiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Noteikumi Nr. 149 nosaka prasības aizsardzībai pret jonizējošo starojumu atbilstoši radiācijas drošības un kodoldrošības pamatprincipiem, kā arī jonizējošā starojuma dozu limitus attiecībā uz iedzīvotājiem.
Noteikumu Nr. 149 4. nodaļas "Jonizējošā starojuma dozu limiti" 4.1. apakšnodaļā "Jonizējošā starojuma dozu limiti darbiniekiem un 16 līdz 18 gadu veciem mācekļiem un studentiem" papildus jau likumā "Par radiācijas drošību un kodoldrošību" noteiktajiem efektīvās dozas pamatlimitiem tiek noteikti arī apstarošanai pakļauto darbinieku ekvivalentās dozas pakārtotie limiti, kā arī aprakstīts darbinieku sadalījums pa kategorijām.
Efektīvās dozas pamatlimiti ir noteikti 20 mSv darbiniekiem gadā, 1mSv gadā darbiniecei - grūtniecei un mātei, kas baro bērnu ar krūti, 6 mSv gadā 16 līdz 18 gadu veciem mācekļiem un studentiem. Tāpat papildus efektīvās dozas pamatlimitam darbiniekam ir noteikti šādi ekvivalentās dozas pakārtotie limiti, kā ekvivalentā doza acs lēcai – 20 mSv vai 100 mSv jebkuros piecos secīgos gados, ievērojot maksimālo dozu – 50 mSv vienā gadā, ekvivalentā doza jebkurai 1 cm2 lielai ādas virsmai - 500 mSv gadā, ekvivalentā doza plaukstām, apakšdelmiem, pēdām un potītēm - 500 mSv gadā. Attiecībā uz mācekļiem un studentiem papildus efektīvās dozas pamatlimitam ir noteikti šādi ekvivalentās dozas pakārtotie limiti, kā ekvivalentā doza acs lēcai - 50 mSv gadā, ekvivalentā doza jebkurai 1 cm2 lielai ādas virsmai - 150 mSv gadā, ekvivalentā doza plaukstām, apakšdelmiem, pēdām un potītēm - 150 mSv gadā. Noteikumos Nr. 149 noteiktie ekvivalentās dozas pamatlimiti mācekļiem un studentiem pilnībā nepārņem Direktīvā 2013/59/Euratom noteiktos attiecināmos drošības pamatstandartus.
Noteikumu Nr. 149 8. nodaļā "Aizsardzība pret dabiskajiem jonizējošā starojuma avotiem" tiek noteikti pamatprincipi, kas jāievēro, lai aizsargātu iedzīvotājus no dabiskā jonizējošā starojuma avotu radītajiem draudiem. Radona gāze ir viens no dabiskajiem jonizējošā starojuma avotiem ēkās, tai skaitā darbavietās.
Lai mazinātu radona potenciāli negatīvu ietekmi uz iedzīvotājiem atrodoties ēkās, ir noteiktas radona vidējās īpatnējās radioaktivitātes maksimālās pieļaujamās koncentrācijas, kuru pārsniegšanas gadījumā ir jālemj par nepieciešamo aizsardzības pasākumu veikšanu. Ēkās, atbilstoši Noteikumiem Nr. 149, radona īpatnējā radioaktivitātes maksimālā pieļaujamā koncentrācija šobrīd ir noteikta 200 Bq/m3 gadā. Būvniecības procesa dalībnieki (iepriekš, būvdarbu pasūtītājs, projektētājs un izpildītājs - ņemot vērā, ka tie ir novecojuši un nav Būvniecības likumā izteikti termini, kā arī, lai precīzāk norādītu personas uz kurām attiecināmas Noteikumos Nr. 149 izteiktās prasības, atbilstoši tiek izmantota Būvniecības likuma 1. panta 15. punktā izteiktā definīcija “būvniecības procesa dalībnieks — būvniecības ierosinātājs, būvprojekta izstrādātājs, būvdarbu veicējs, autoruzraudzības veicējs, būvuzraudzības veicējs vai būvekspertīzes veicējs”) ir atbildīgi par to, lai jaunuzceltajā ēkā vai dzīvoklī radona vidējā īpatnējā radioaktivitāte nepārsniegtu 200 Bq/m3 gadā.
Lai mazinātu radona potenciāli negatīvu ietekmi uz iedzīvotājiem darba vietā, Noteikumos Nr. 149 ir noteiktas prasības darba devējiem, lai tiktu nodrošināta drošāka darba vide darbiniekiem. Ja virszemes un pazemes darba vietās radona vidējā īpatnējā radioaktivitāte ir lielāka par 400 Bq/m3 gadā, darba devējs nodrošina aizsardzības pasākumus radona kaitīgās ietekmes samazināšanai darba vietās un nepieļauj grūtnieču nodarbināšanu minētajās darba vietās visā grūtniecības laikā, kā arī, ja nav iespējams samazināt radona īpatnējo radioaktivitāti līdz 400 Bq/m3 gadā, darba vietu pielīdzina vietai, kurā veic darbības ar jonizējošā starojuma avotiem, un darba devējs piemēro attiecīgajam nodarbinātajam Noteikumos Nr. 149 darbiniekiem noteiktos aizsardzības pasākumus.
Spēka esošajā Noteikumu Nr. 149 redakcijā netiek pilnībā nosegti Direktīvā 2013/59/Euratom noteiktie drošības pamatstandarti aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajiem draudiem, attiecībā uz radona negatīvo ietekmi.
2023. gada februārī Ministru kabinetā tika apstiprināts Nacionālais radona rīcības plāns. Rīcības plāna izstrādē tika izmantoti 2016.-2017. gadā Valsts vides dienesta Radiācijas drošības centra (turpmāk - VVD RDC) organizētā radona gāzes monitoringa mājsaimniecībās, darba vietās un publiskajās ēkās Latvijā laikā iegūtie radona gāzes mērījumu rezultāti. Veicot radona gāzes mērījumus un situācijas novērtēšanu Latvijas teritorijā netika konstatētas zonas un darba vietas, kurās radona īpatnējā radioaktivitāte pārsniegtu Direktīvā 2013/59/Euratom noteikto radona gāzes koncentrācijas līmeni ēkās 300 Bq/m3 gadā un Noteikumos Nr. 149 noteikto līmeni - 200 Bq/m3 gadā.
Direktīva 2013/59/Euratom, ar ko nosaka drošības pamatstandartus aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajiem draudiem pārņemšanas procesā ir bijusi un šobrīd ir aktīva saziņa ar Eiropas Komisiju, kas ir izteikusi nepieciešamību steidzami veikt šos grozījumus, lai novērstu esošo situāciju, ka direktīvas prasības nav pilnībā pārņemtas.
Noteikumu Nr. 149 4. nodaļas "Jonizējošā starojuma dozu limiti" 4.1. apakšnodaļā "Jonizējošā starojuma dozu limiti darbiniekiem un 16 līdz 18 gadu veciem mācekļiem un studentiem" papildus jau likumā "Par radiācijas drošību un kodoldrošību" noteiktajiem efektīvās dozas pamatlimitiem tiek noteikti arī apstarošanai pakļauto darbinieku ekvivalentās dozas pakārtotie limiti, kā arī aprakstīts darbinieku sadalījums pa kategorijām.
Efektīvās dozas pamatlimiti ir noteikti 20 mSv darbiniekiem gadā, 1mSv gadā darbiniecei - grūtniecei un mātei, kas baro bērnu ar krūti, 6 mSv gadā 16 līdz 18 gadu veciem mācekļiem un studentiem. Tāpat papildus efektīvās dozas pamatlimitam darbiniekam ir noteikti šādi ekvivalentās dozas pakārtotie limiti, kā ekvivalentā doza acs lēcai – 20 mSv vai 100 mSv jebkuros piecos secīgos gados, ievērojot maksimālo dozu – 50 mSv vienā gadā, ekvivalentā doza jebkurai 1 cm2 lielai ādas virsmai - 500 mSv gadā, ekvivalentā doza plaukstām, apakšdelmiem, pēdām un potītēm - 500 mSv gadā. Attiecībā uz mācekļiem un studentiem papildus efektīvās dozas pamatlimitam ir noteikti šādi ekvivalentās dozas pakārtotie limiti, kā ekvivalentā doza acs lēcai - 50 mSv gadā, ekvivalentā doza jebkurai 1 cm2 lielai ādas virsmai - 150 mSv gadā, ekvivalentā doza plaukstām, apakšdelmiem, pēdām un potītēm - 150 mSv gadā. Noteikumos Nr. 149 noteiktie ekvivalentās dozas pamatlimiti mācekļiem un studentiem pilnībā nepārņem Direktīvā 2013/59/Euratom noteiktos attiecināmos drošības pamatstandartus.
Noteikumu Nr. 149 8. nodaļā "Aizsardzība pret dabiskajiem jonizējošā starojuma avotiem" tiek noteikti pamatprincipi, kas jāievēro, lai aizsargātu iedzīvotājus no dabiskā jonizējošā starojuma avotu radītajiem draudiem. Radona gāze ir viens no dabiskajiem jonizējošā starojuma avotiem ēkās, tai skaitā darbavietās.
Lai mazinātu radona potenciāli negatīvu ietekmi uz iedzīvotājiem atrodoties ēkās, ir noteiktas radona vidējās īpatnējās radioaktivitātes maksimālās pieļaujamās koncentrācijas, kuru pārsniegšanas gadījumā ir jālemj par nepieciešamo aizsardzības pasākumu veikšanu. Ēkās, atbilstoši Noteikumiem Nr. 149, radona īpatnējā radioaktivitātes maksimālā pieļaujamā koncentrācija šobrīd ir noteikta 200 Bq/m3 gadā. Būvniecības procesa dalībnieki (iepriekš, būvdarbu pasūtītājs, projektētājs un izpildītājs - ņemot vērā, ka tie ir novecojuši un nav Būvniecības likumā izteikti termini, kā arī, lai precīzāk norādītu personas uz kurām attiecināmas Noteikumos Nr. 149 izteiktās prasības, atbilstoši tiek izmantota Būvniecības likuma 1. panta 15. punktā izteiktā definīcija “būvniecības procesa dalībnieks — būvniecības ierosinātājs, būvprojekta izstrādātājs, būvdarbu veicējs, autoruzraudzības veicējs, būvuzraudzības veicējs vai būvekspertīzes veicējs”) ir atbildīgi par to, lai jaunuzceltajā ēkā vai dzīvoklī radona vidējā īpatnējā radioaktivitāte nepārsniegtu 200 Bq/m3 gadā.
Lai mazinātu radona potenciāli negatīvu ietekmi uz iedzīvotājiem darba vietā, Noteikumos Nr. 149 ir noteiktas prasības darba devējiem, lai tiktu nodrošināta drošāka darba vide darbiniekiem. Ja virszemes un pazemes darba vietās radona vidējā īpatnējā radioaktivitāte ir lielāka par 400 Bq/m3 gadā, darba devējs nodrošina aizsardzības pasākumus radona kaitīgās ietekmes samazināšanai darba vietās un nepieļauj grūtnieču nodarbināšanu minētajās darba vietās visā grūtniecības laikā, kā arī, ja nav iespējams samazināt radona īpatnējo radioaktivitāti līdz 400 Bq/m3 gadā, darba vietu pielīdzina vietai, kurā veic darbības ar jonizējošā starojuma avotiem, un darba devējs piemēro attiecīgajam nodarbinātajam Noteikumos Nr. 149 darbiniekiem noteiktos aizsardzības pasākumus.
Spēka esošajā Noteikumu Nr. 149 redakcijā netiek pilnībā nosegti Direktīvā 2013/59/Euratom noteiktie drošības pamatstandarti aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajiem draudiem, attiecībā uz radona negatīvo ietekmi.
2023. gada februārī Ministru kabinetā tika apstiprināts Nacionālais radona rīcības plāns. Rīcības plāna izstrādē tika izmantoti 2016.-2017. gadā Valsts vides dienesta Radiācijas drošības centra (turpmāk - VVD RDC) organizētā radona gāzes monitoringa mājsaimniecībās, darba vietās un publiskajās ēkās Latvijā laikā iegūtie radona gāzes mērījumu rezultāti. Veicot radona gāzes mērījumus un situācijas novērtēšanu Latvijas teritorijā netika konstatētas zonas un darba vietas, kurās radona īpatnējā radioaktivitāte pārsniegtu Direktīvā 2013/59/Euratom noteikto radona gāzes koncentrācijas līmeni ēkās 300 Bq/m3 gadā un Noteikumos Nr. 149 noteikto līmeni - 200 Bq/m3 gadā.
Direktīva 2013/59/Euratom, ar ko nosaka drošības pamatstandartus aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajiem draudiem pārņemšanas procesā ir bijusi un šobrīd ir aktīva saziņa ar Eiropas Komisiju, kas ir izteikusi nepieciešamību steidzami veikt šos grozījumus, lai novērstu esošo situāciju, ka direktīvas prasības nav pilnībā pārņemtas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 149 29. un 31. punktā noteiktie efektīvās dozas pamatlimiti ir jau regulēti likuma "Par radiācijas drošību un kodoldrošību" 17. panta pirmajā daļā un 18. panta pirmajā un otrajā daļā, līdz ar to nepieciešams svītrot šos punktus Noteikumos Nr.149, lai novērstu tiesību normu dublēšanos.
Risinājuma apraksts
Lai novērstu tiesību normu dublēšanos attiecībā uz efektīvās dozas pamatlimitiem, kas ir regulēti gan likuma "Par radiācijas drošību un kodoldrošību" 17. panta pirmajā daļā un 18. panta pirmajā un otrajā daļā, gan Noteikumu Nr.149 29. un 31.punktos, tiek piedāvāts risinājums iepriekšminētos punktus no Noteikumiem Nr. 149 svītrot.
Problēmas apraksts
Spēkā esošajos Noteikumos Nr. 149 netiek nodrošināti līdzvērtīgi drošības pamatstandarti 16 līdz 18 gadu veciem mācekļiem un studentiem, kā tas noteikts Direktīvā 2013/59/Euratom.
Risinājuma apraksts
Paredzēts veikt grozījumus Noteikumos Nr.149 32. punktā, izceļot, ka tie attiecinām uz 16 līdz 18 gadu veciem mācekļiem un studentiem, kā arī izteikts ekvivalentās dozas limitu acs lēcai - 15 mSv gadā, kā tas ir noteikts Direktīvā 2013/59/Euratom, līdzšinējo 50 mSv gadā vietā.
Problēmas apraksts
Spēkā esošajos Noteikumos Nr. 149 apraksts par darbinieku dalījumu A un B kategorijās neatbilst aprakstam, kāds ir ietverts Direktīvas 2013/59/Euratom 40. pantā, līdz ar to ir nepieciešams veikt precizējumus, lai nodrošinātu atbilstību.
Risinājuma apraksts
Tiek paredzēts izteikt jaunā redakcijā Noteikumu Nr. 149 33.punktu, kurā tiek aprakstīta apstarošanai pakļauto darbinieku dalījums starp A un B kategoriju, atbilstoši Direktīvas 2013/59/Euratom 40. pantā aprakstītajam, ka A kategorija - tie apstarošanai pakļautie darbinieki, kuru paredzamā efektīvā doza var pārsniegt 6 mSv gadā vai ekvivalentā doza acs lēcai var būt lielāka par 15 mSv gadā vai ekvivalentā doza ādai, plaukstām, apakšdelmiem, pēdām un potītēm var būt lielāka par 150 mSv gadā un B kategorija - tie apstarošanai pakļautie darbinieki, kuri neatbilst A kategorijai.
Problēmas apraksts
Spēkā esošajā Noteikumu Nr. 149 redakcijā maksimāli pieļaujamās radona īpatnējās koncentrācijas ir noteiktas dažādas, atkarīgi no tā, vai tā ir jebkāda ēka (Noteikumu Nr. 149 125. un 128. punktā noteiktā maksimālā radona īpatnējā koncentrācija 200 Bq/m3 gadā) vai darba vieta (Noteikumu Nr. 149 135. un 136. punktā noteiktā maksimālā radona īpatnējā koncentrācija 400 Bq/m3 gadā). Direktīvā 2013/59/Euratom noteiktā maksimālā radona īpatnējā koncentrācija ir 300 Bq/m3 gadā gan direktīvas 54. panta 1. punktā, aprakstot radonu darbavietās, gan 74. panta 1.punktā, aprakstot radonu iekštelpās.
Risinājuma apraksts
Lai salāgotu Latvijas tiesību aktos noteikto maksimāli pieļaujamo radona koncentrāciju ar Direktīvā 2013/59/Euratom noteikto maksimālo radona koncentrāciju un ieviestu vienotu maksimālo pieļaujamo radona koncentrāciju gan iekštelpās, gan darba vietās, nepieciešams noteikt maksimālo radona īpatnējo koncentrāciju 300 Bq/m3 gadā. Tādēļ nepieciešams izteikt jaunā redakcijā Noteikumu Nr. 149 125. un 128. punktā noteikto maksimālo radona īpatnējo koncentrāciju jebkādā ēkā 300 Bq/m3 gadā. Tāpat arī izteikt jaunā redakcijā Noteikumu Nr. 149 135. un 136. punktā noteikto maksimālo radona īpatnējo koncentrāciju darba vietās 300 Bq/m3 gadā.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 149 128. punktā izmantoti novecojuši termini būvdarbu pasūtītājs, projektētājs un izpildītājs.
Risinājuma apraksts
Terminu kopumu būvdarbu pasūtītājs, projektētājs un izpildītājs aizstāt ar atbilstoši Būvniecības likuma 1. panta 15. punktā definēto "būvniecības procesa dalībnieks" — būvniecības ierosinātājs, būvprojekta izstrādātājs, būvdarbu veicējs, autoruzraudzības veicējs, būvuzraudzības veicējs vai būvekspertīzes veicējs.
Problēmas apraksts
Spēkā esošajos Noteikumos Nr. 149 darba devējam netiek noteikts pienākums nodrošināt radona mērījumus darba vietās, kas atrodas pirmajā stāvā vai stāvā, kas pilnībā vai daļēji iedziļināts attiecībā pret planēto zemes līmeni, teritorijās, kuras saskaņā ar Nacionālo radona rīcības plānu ir noteiktas kā teritorijas ar augstu radona līmeni.
Risinājuma apraksts
Ar grozījumiem Noteikumos Nr. 149 darba devējam tiek noteikts pienākums nodrošināt radona mērījumus darba vietās, kas atrodas pirmajā stāvā vai stāvā, kas pilnībā vai daļēji iedziļināts attiecībā pret planēto zemes līmeni, teritorijās, kuras saskaņā ar Nacionālo radona rīcības plānu ir noteiktas kā teritorijas ar augstu radona līmeni. Papildinot Noteikumus Nr. 149 ar 134.1 punktu, darbiniekiem tiks nodrošināta drošāka darba vide, mazinot tiem iespēju tikt pakļautiem radona radītajiem draudiem veselībai, kas saskan arī ar Direktīvas 2013/59/Euratom 54. pantā izvirzītajām prasībām, lai tiktu nodrošināti pamatstandarti aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajiem draudiem.
Problēmas apraksts
Spēkā esošajos Noteikumos Nr. 149 nav noteikts VVD RDC pienākums informēt darba devējus par identificētajām darba vietām, kurās var būt paaugstināts radona līmenis.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu darba devēju informētību par identificētajām darba vietām, kurās var būt paaugstināta radona koncentrācija, ar grozījumiem Noteikumos Nr. 149 tiek noteikts VVD RDC pienākums informēt darba devējus par identificētajām darba vietām, kurās var būt paaugstināts radona līmenis. Tas tiktu nodrošināts papildinot noteikumus ar 136.1 punktu, kurā noteiktu, ka VVD RDC informē darba devējus par Nacionālajā radona rīcības plānā, kas izstrādāts saskaņā ar Direktīvu 2013/59/Euratom, identificētajām darba vietām, kurās var būt paaugstināts radona līmenis vai kurās var būt pārsniegta Noteikumu Nr. 149 135. punktā noteiktā pieļaujamā radona radioaktivitāte.
Saskaņā ar VVD RDC norādījumiem, darba devējam šādās darba vietās būs jānodrošina radona mērījumus. Ja darba devējs konstatē paaugstinātu radona radioaktivitāti, darba devējs informē par to VVD RDC.
Saskaņā ar VVD RDC norādījumiem, darba devējam šādās darba vietās būs jānodrošina radona mērījumus. Ja darba devējs konstatē paaugstinātu radona radioaktivitāti, darba devējs informē par to VVD RDC.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Darba devēji
- Būvniecības procesa dalībnieki
Ietekmes apraksts
Darba devējiem, kuri darbā ar jonizējošā starojuma avotiem iesaistītu 16 līdz 18 gadu vecus mācekļus un studentus, nepieciešamības gadījumā būtu pienākums veikt darbības, lai šo iesaistīto darbinieku ekvivalentā doza acs lēcai nepārsniegtu 15 mSv gadā, līdzšinēji pieļauto 50 mSv gadā vietā.
Būvniecības procesa dalībnieki ir atbildīgi par to, lai jaunuzceltajā ēkā vai dzīvoklī radona vidējā īpatnējā radioaktivitāte nepārsniegtu 300 Bq/m3 gadā.
Darba devēju pienākums ir nodrošināt drošu darba vidi darbiniekiem darbavietās īpaši teritorijās, kuras saskaņā ar Nacionālo radona rīcības plānu būtu noteiktas kā teritorijas ar augstu radona līmeni, veicot radona koncentrācijas monitoringu un veicot pasākumus, lai radona vidējā īpatnējā radioaktivitāte nepārsniegtu 300 Bq/m3 gadā.
Būvniecības procesa dalībnieki ir atbildīgi par to, lai jaunuzceltajā ēkā vai dzīvoklī radona vidējā īpatnējā radioaktivitāte nepārsniegtu 300 Bq/m3 gadā.
Darba devēju pienākums ir nodrošināt drošu darba vidi darbiniekiem darbavietās īpaši teritorijās, kuras saskaņā ar Nacionālo radona rīcības plānu būtu noteiktas kā teritorijas ar augstu radona līmeni, veicot radona koncentrācijas monitoringu un veicot pasākumus, lai radona vidējā īpatnējā radioaktivitāte nepārsniegtu 300 Bq/m3 gadā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32013L0059
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2013. gada 5. decembra Direktīva 2013/59/Euratom, ar ko nosaka drošības pamatstandartus aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajiem draudiem un atceļ Direktīvu 89/618/Euratom, Direktīvu 90/641/Euratom, Direktīvu 96/29/Euratom, Direktīvu 97/43/Euratom un Direktīvu 2003/122/Euratom
Apraksts
Noteikumu projekts nodrošina Padomes 2013.gada 5.decembra Direktīvas 2013/59/Euratom, ar ko nosaka drošības pamatstandartus aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajiem draudiem ietverto normu par aizsardzību pret radona radītajiem draudiem darba vietās un iekštelpās normu pārņemšanu Latvijas normatīvajos aktos.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2013. gada 5. decembra Direktīva 2013/59/Euratom, ar ko nosaka drošības pamatstandartus aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajiem draudiem un atceļ Direktīvu 89/618/Euratom, Direktīvu 90/641/Euratom, Direktīvu 96/29/Euratom, Direktīvu 97/43/Euratom un Direktīvu 2003/122/Euratom
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2013/59/Euratom 11. pants 3. punkts
3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2013/59/Euratom 40. pants 1. punkts
4. un 5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2013/59/Euratom 54. pants 1. punkts
9. un 10. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2013/59/Euratom 54. pants 2. punkts
8. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2013/59/Euratom 74. pants 1. punkts
6. un 7. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts vides dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/a02a3848-905a-45bb-9a65-6fac92af3f8a/public_participations
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Publiskās apspriešanas laikā viedokļi netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts vides dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
