Anotācija (ex-ante)

21-TA-1030: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumos Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiek precizēta mājas karantīnas definīcija, kā arī nosacījums, kad mājas karantīnu drīkst pārtraukt. Vienlaikus tiek precizēta personu atrašanās ieslodzījuma vietā un redakcionāli precizējumi veikti attiecībā uz īstermiņa sertifikātu izsniegšanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir nodrošināt epidemioloģiskās drošības un pretepidēmijas pasākumus sabiedrības veselības aizsardzībai no SARS-CoV-2 koronavīrusa izraisītās Covid-19 slimības, precizējot normatīvo regulējumu attiecībā uz mājas karantīnas ievērošanas kārtību, personu atrašanos ieslodzījuma vietā, izglītības iestādes apmeklēšanu un īstermiņa sertifikātu izsniegšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Pašreiz nesen Covid-19 pārslimojusī persona, ja atkal nonāk kontaktā ar inficētu personu, ir spiesta doties mājas karantīnā.

2. Pašlaik noteikumos ir noteikts, ka mājas karantīnu drīkst pārtraukt vai nu četrpadsmitajā dienā ar ārsta atļauju vai pēc Covid-19 testa, kas veikts ne agrāk kā desmitajā dienā pēc karantīnas uzsākšanas, ja testa rezultāts ir negatīvs.

3. Noteikumos nav skaidri noteikts, kā ieslodzītos var apmeklēt dažādas personas.

4. Nepieciešams precizēt normatīvo regulējumu par īstermiņa sertifikātu izsniegšanu.

5. Pastāvot iespējai vakcinētiem un pārslimojušiem izglītojamiem piedalīties klātienes izglītības procesā, jāparedz iespēja atsevišķos gadījumos šiem izglītojamiem mācīties attālināti.

6. Izglītības process notiek gan klātienē, gan attālināti, kas rada ietekmi uz iegūto vērtējumu skaitu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Ja persona nesen (6 nedēļu laikā) ir pārslimojusi Covid-19, tad šāda persona, atkal nonākot kontaktā ar kādu inficētu personu, atkārtoti tik īsā laika periodā nevar inficēties. Arī Eiropas Slimību profilakses un kontroles centra definīcijā par atkārtotu inficēšanos ir uzskatāms gadījums, kad pacientam ir pozitīvs Covid-19 tests ≥ 60 dienas pēc pirmā pozitīvā Covid-19 testa. Tādēļ šādai nesen pārslimojušai personai nav nepieciešams atkal noteikt mājas karantīnu, ja šī persona noteiktā laika intervālā (sešas nedēļas) nonāk kontaktā ar inficētu personu. Līdz ar to ir nepieciešams precizēt mājas karantīnas definīciju, norādot, ka pārslimojušām personām sešu nedēļu laikā netiek piemērota mājas karantīna.

2. Pētījumos ir pierādījies, ka testēšanu mājas karantīnas noslēgšanai ir iespējams veikt arī septītajā dienā, un ja tests ir negatīvs, tad ir iespējams noslēgt mājas karantīnu. Tādējādi nodarbinātie ātrāk var atgriezties darbā.

3. Noteikumos nav skaidri noteikts, kā ieslodzītos var apmeklēt personas, kurām ar klīniskās universitātes slimnīcas speciālistu konsilija lēmumu medicīnisku iemeslu dēļ ir atlikta vakcinācija pret Covid-19 infekciju, vai nepilngadīgas personas, tādēļ tiek paredzēts skaidrs normatīvais regulējums.

4. Noteikumu 173.33.4. apakšpunktā ir neprecīza terminoloģija un lietots apzīmējums "apliecinājums", kaut gan citur noteikumu tekstā tiek lietots termins "īstermiņa sertifikāts". Bez tam minētais apakšpunkts nosaka, ka īstermiņa sertifikātu izsniedz iekļaujot tajā informāciju, kas atbilst šo noteikumu 222. punktā minētajam sertifikāta saturam, kā arī informāciju par personu, kas apliecinājumu izdevusi (vārds (vārdi), uzvārds, personas kods). Ņemot vērā, ka visas sertifikātu izsniegšanai nepieciešamās infrastruktūras pārzinis ir Nacionālais veselības dienests (NVD) un saskaņā ar noteikumu 228. punktu NVD uztur sadarbspējīgu sertifikātu digitālai parakstīšanai un pārbaudei nepieciešamo publisko un privāto atslēgu infrastruktūru, nepieciešams precizēt, ka īstermiņa sertifikātā tiek iekļauta informācija par personu un tūrisma informācijas centru vai tūrisma pakalpojumu sniegšanā iesaistīto institūciju, kas veikusi personas datu apstrādi īstermiņa sertifikāta izsniegšanai, jo faktiski sertifikāta parakstītājs būs NVD. Papildus jāsvītro norāde īstermiņa sertifikātā par datu apstrādātāju personas kodu, jo nav objektīva mērķa sertifikātā norādīt šādu informāciju un padarīt to redzamu trešajām personām. Bez tam šie dati tiks saglabāti auditācijas pierakstos.

5. Izvērtējot praksē esošos gadījumus, secināms, ka noteikumos ir nepilnīgs gadījumu uzskaitījums, kad izglītības programma konkrētai klasei (grupai, kursam) var tikt īstenota attālināti. Pastāvot iespējai vakcinētiem un pārslimojušiem izglītojamiem piedalīties klātienes izglītības procesā, var veidoties situācijas, kad pedagogiem rodas papildu slodze, jo ir nepieciešams daļai klases (grupas, kursa) mācību procesu nodrošināt klātienē, daļai - attālināti.

6. Izglītības iestādēm 2021./2022. mācību gada pirmajā semestrī ir jāpielāgojas mainīgajai epidemioloģiskajai situācijai, tostarp jānodrošina attālinātas mācības atsevišķiem izglītojamiem vai klasēm. Tādējādi šobrīd veidojas situācija, ka pat vienas izglītības iestādes vienā klašu grupā var būt būtiski atšķirīgs ne vien apgūtais mācību priekšmetu (kursu) saturs, bet arī izglītojamo iegūto summatīvo vērtējumu skaits. Jaunais valsts pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības standarts neparedz semestra vērtējumu izlikšanu, tomēr 2021./2022.mācību gadā tas ir attiecināms tikai uz 1., 2., 4., 5., 7., 8. un 10. klasēm, savukārt 3., 6., 9. un 12. klasēs ir izliekams pirmā semestra vērtējums.
Risinājuma apraksts
1. Precizējot mājas karantīnas definīciju, pārslimojušām personām 6 nedēļu laikā pēc kontakta ar inficētu personu netiek piemērota mājas karantīna.

2. Attiecīgi tiek precizēts mājas karantīnas noslēgšanas nosacījums. Mājas karantīnu pārtrauc pēc RNS testa, kas veikts ne agrāk kā septītajā dienā pēc pēdējā kontakta ar inficēto personu, ja testa rezultāts ir negatīvs.

3. Grozījums noteikumu 78. punktā ir nepieciešams, lai skaidri regulētu situāciju attiecībā uz personu atrašanos ieslodzījuma vietā un paredzētu epidemioloģiskās drošības nodrošināšanai nepieciešamos nosacījumus. Grozījums paredz, ka pieaugusi persona (tajā skaitā – amatpersonas, darbinieki, apmeklētāji, personas, kas ierodas ieslodzījuma vietā profesionālo pienākumu pildīšanai utt.), izņemot ieslodzītos, ieslodzījuma vietā atrodas tikai ar derīgu sadarbspējīgu vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu. Tāpat noteikumu projekts paredz regulējumu attiecībā uz nepilngadīgām personām, kuras ierodas uz satikšanos ar ieslodzīto, atkarībā no nepilngadīgā vecuma, un personu, kas šādu nepilngadīgo pavada. Derīgs sadarbspējīgs testēšanas sertifikāts būs pieļaujams tikai tām personām, kurām ar klīniskās universitātes slimnīcas speciālistu konsilija lēmumu medicīnisku iemeslu dēļ nevar veikt vakcināciju pret Covid-19 infekciju vai tā ir atlikta.

4. Noteikumu 173.33.4. apakšpunktā svītrots apzīmējums “apliecinājums”, svītrota nepieciešamība norādīt datu apstrādātāja personas kodu, kā arī īstermiņa sertifikātā tiek iekļauta informācija par tūrisma informācijas centru vai tūrisma pakalpojumu sniegšanā iesaistīto institūciju, kas veikusi personas datu apstrādi īstermiņa sertifikāta izsniegšanai.
Noteikumu 173.34. apakšpunktā jāsvītro norāde, ka informācijas centri paraksta sertifikātus un reģistrē tos. Tūrisma informācijas centri apstrādā personas datus, izsniedz (izdrukā) personai īstermiņa sertifikātu, pārbauda to atbilstoši prasībām, kas noteiktas šo noteikumu 7. nodaļā attiecībā uz sadarbspējīgu vakcinācijas sertifikātu. Tūrisma informācijas centra vai tūrisma pakalpojumu sniegšanā iesaistītās institūcijas darbinieks apstrādā personas datus, tai skaitā veselības datus, (atbilstoši 7. nodaļas 225.2. apakšpunktam ievada datus NVD portālā), izsniedz (izdrukā) sertifikātu un pārbauda to atbilstoši 233. punktam.
Papildus nepieciešams pagarināt 4.3. apakšnodaļas spēkā stāšanas termiņu (uz 25. novembri), lai būtu iespējams pilnvērtīgi veikt izmaiņas informācijas sistēmās.

5. Noteikumu projekts paredz, ka izglītības iestādēs (izņemot koledžas un augstskolas) izglītības procesu atbilstoši izglītības iestādes vadītāja ar dibinātāju saskaņotam lēmumam (valsts vai valsts augstskolu dibinātas vispārējās un profesionālās izglītības iestādes vadītājs pieņem lēmumu bez saskaņošanas ar dibinātāju) un izglītības iestādē noteiktajai kārtībai var īstenot attālināti arī pamata un vidējās izglītības pakāpes izglītojamiem, ja vismaz 1/3 no attiecīgās klases (grupas, kursa) izglītojamiem izglītības procesu īsteno attālināti atbilstoši noteikumu 109.1. apakšpunktam (t.i., ja izglītojamiem noteikta mājas karantīna). No minētā izriet, ka izglītības iestāde ir tiesīga izvērtēt gadījumus, kad, piemēram, klātienē būtu iespējams mācīties tikai vakcinētajiem un pārslimojušajiem izglītojamiem šajā klasē, (kursā, grupā), izglītības procesu noteiktu laika periodu attiecīgajai klasei (kursam, grupai) īstenot attālināti, ievērojot pedagoģiskā personāla u. c. resursu nodrošinājumu un iespējas īstenot izglītības procesu abās formās vai tikai attālināti.

6. Ņemot vērā minēto problēmas aprakstu un izglītības iestādes patstāvību izglītības programmas īstenošanā, piedāvāts noteikt, ka vispārējās izglītības ieguvē 2021./2022. mācību gadā 3., 6., 9. un 12. klasē mācību priekšmetā (kursā) izglītības iestāde varēs patstāvīgi pieņemt lēmumu par pirmā semestra vērtējuma izlikšanas nepieciešamību minētajās klasēs. Ja izglītības iestāde pieņems lēmumu par pirmā semestra vērtējuma neizlikšanu, tad vērtējumu mācību priekšmetā būs jānosaka, ņemot vērā 2021./2022. mācību gadā iegūtos summatīvos vērtējumus. Analogs regulējums gan 3., 6., 9. un 12. klasēm, gan arī 2., 5., 8. un 11. klasēm 2020./2021. mācību gadā tika noteikts arī Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumu Nr. 360 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" 27.6 punktā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Noteikumu projekts ir apspriests Operatīvās vadības grupā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Ņemot vērā valstī izsludināto ārkārtējo situāciju un noteiktos ierobežojumus, noteikumu projekts skar visu sabiedrību.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Ņemot vērā valstī izsludināto ārkārtējo situāciju un noteiktos ierobežojumus, noteikumu projekts skar visu sabiedrību.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts tiek virzīts steidzamības kārtā, tādēļ projekta izstrādē netika iesaistītas dažādas institūcijas.
Noteikumu projekts ir izvērtēts Operatīvās vadības grupā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts skar sabiedrības veselības jautājumus.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi