25-TA-1373: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra noteikumos Nr. 585 "Tiesu administrācijas nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2025.gada 22.aprīļa sēdē apstiprinātā informatīvā ziņojuma "Par prioritārajiem pasākumiem birokrātijas mazināšanai 2025. gadā" pielikuma 12.punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra noteikumos Nr. 585 "Tiesu administrācijas nolikums"" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts ar mērķi samazināt administratīvo slogu un nodrošināt iespēju Tiesu administrācijai pēc savas iniciatīvas sniegt atzinumu par iemaksātā maksājuma atmaksu vai veikt maksājuma atmaksu Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra noteikumu Nr. 585 "Tiesu administrācijas nolikums" pielikumā noteiktajos gadījumos.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd Ministru kabineta 2022.gada 20.septembra noteikumu Nr.585 "Tiesu administrācijas nolikums" 4.9. apakšpunktā ir noteikts, ka Tiesu administrācija, lai nodrošinātu funkciju izpildi, šo noteikumu pielikumā noteiktajos gadījumos sniedz atzinumu par naudas līdzekļu atmaksāšanu, atmaksā vai novirza naudas līdzekļus. Šo noteikumu pielikuma 1.punktā ir uzskaitīti gadījumi, kad Tiesu administrācija pēc pieprasījuma sniedz atzinumu par iemaksātās valsts nodevas un tiesas uzliktā naudas soda atmaksāšanu, savukārt šo noteikumu pielikuma 2.punktā ir uzskaitīti gadījumi, kad Tiesu administrācija pēc pieprasījuma un atbilstoši tiesas nolēmumam atmaksā personas veiktos maksājumus. Šajos noteikumu pielikuma punktos nav paredzēta iespēja Tiesu administrācijai atmaksāt maksājumus personai bez tās iesnieguma saņemšanas vai sniegt atzinumu par šādu maksājumu atmaksu bez personas iesnieguma saņemšanas, ja Tiesu administrācija pati konstatē, ka ienākošais maksājums ir ieskaitīts kļūdaini (nav konstatējama to piesaiste darbībai tiesā), ar acīmredzami kļūdainu maksājuma mērķi vai konstatē citu noteikumu pielikumā noteikto gadījumu maksājuma atmaksai vai atzinuma sniegšanai par tā atmaksu.
Ministru kabinets 2025.gada 22.aprīļa sēdē uzklausīja Valsts kancelejas sagatavoto informatīvo ziņojumu "Par prioritārajiem pasākumiem birokrātijas mazināšanai 2025. gadā", kur viens no pasākumiem birokrātijas samazināšanai ir vienkāršāk saņemt valsts pabalstus un līdzekļu apmaksu. Šis pasākums ietver arī iespēju, ka pārmaksāto un nepareizi veikto maksājumu no valsts iespējams atgūt automātiski, bez iesnieguma.
Lai minēto birokrātijas mazināšanas pasākumu īstenotu, Tiesu administrācijai ir jāparedz tiesība pēc savas iniciatīvas personām atmaksāt tās kontā kļūdaini iemaksātos maksājumus vai pārmaksātās valsts nodevas vai sniegt atzinumu par to atmaksu.
Ministru kabinets 2025.gada 22.aprīļa sēdē uzklausīja Valsts kancelejas sagatavoto informatīvo ziņojumu "Par prioritārajiem pasākumiem birokrātijas mazināšanai 2025. gadā", kur viens no pasākumiem birokrātijas samazināšanai ir vienkāršāk saņemt valsts pabalstus un līdzekļu apmaksu. Šis pasākums ietver arī iespēju, ka pārmaksāto un nepareizi veikto maksājumu no valsts iespējams atgūt automātiski, bez iesnieguma.
Lai minēto birokrātijas mazināšanas pasākumu īstenotu, Tiesu administrācijai ir jāparedz tiesība pēc savas iniciatīvas personām atmaksāt tās kontā kļūdaini iemaksātos maksājumus vai pārmaksātās valsts nodevas vai sniegt atzinumu par to atmaksu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešamība nodrošināt Tiesu administrācijai iespēju pēc savas iniciatīvas fiziskām un juridiskām personām atmaksāt (vai sniegt atzinumu par šādu maksājumu atmaksu):
1) kļūdaini iemaksātos maksājumus, kam nav konstatējama piesaiste darbībai tiesā, tostarp maksājumus, kas ir acīmredzami kļūdaini ieskaitīti, t.i., persona ir veikusi apmaksu par pakalpojumu, kas nekādi nav saistīts ar tiesas vai Tiesu administrācijas darbību;
2) maksājumus, kas ir identificējami pēc mērķa, bet nav izmantoti noteiktā laika periodā, t.i., persona ir samaksājusi maksājumu pareizi, bet gada laikā to nav izmantojusi;
3) citus maksājumus noteikumu pielikumā noteiktajos gadījumos.
Tāpat arī ir nosakāms konkrēts laika periods, kad Tiesu administrācijai ir tiesības pēc savas iniciatīvas atmaksāt personai tās veikto maksājumu vai sniegt atzinumu par šāda maksājuma atmaksu, ja maksājums veikts pareizi, bet šajā laika periodā nav izmantots. Šobrīd Civilprocesa likuma 37.panta trešajā daļā, kur līdzīgu lēmumu pieņem tiesa vai tiesnesis, ir noteikts viena gada termiņš no dienas, kad radies pamats valsts nodevas atmaksai. Tad attiecīgi arī Tiesu administrācijai ir nosakāms termiņš viens gads no maksājuma saņemšanas dienas no personas. Pēc šī termiņa Tiesu administrācijai būtu tiesības pēc savas iniciatīvas veikt šī maksājuma atmaksu tās veicējam vai sniegt atzinumu par šāda maksājuma atmaksu.
1) kļūdaini iemaksātos maksājumus, kam nav konstatējama piesaiste darbībai tiesā, tostarp maksājumus, kas ir acīmredzami kļūdaini ieskaitīti, t.i., persona ir veikusi apmaksu par pakalpojumu, kas nekādi nav saistīts ar tiesas vai Tiesu administrācijas darbību;
2) maksājumus, kas ir identificējami pēc mērķa, bet nav izmantoti noteiktā laika periodā, t.i., persona ir samaksājusi maksājumu pareizi, bet gada laikā to nav izmantojusi;
3) citus maksājumus noteikumu pielikumā noteiktajos gadījumos.
Tāpat arī ir nosakāms konkrēts laika periods, kad Tiesu administrācijai ir tiesības pēc savas iniciatīvas atmaksāt personai tās veikto maksājumu vai sniegt atzinumu par šāda maksājuma atmaksu, ja maksājums veikts pareizi, bet šajā laika periodā nav izmantots. Šobrīd Civilprocesa likuma 37.panta trešajā daļā, kur līdzīgu lēmumu pieņem tiesa vai tiesnesis, ir noteikts viena gada termiņš no dienas, kad radies pamats valsts nodevas atmaksai. Tad attiecīgi arī Tiesu administrācijai ir nosakāms termiņš viens gads no maksājuma saņemšanas dienas no personas. Pēc šī termiņa Tiesu administrācijai būtu tiesības pēc savas iniciatīvas veikt šī maksājuma atmaksu tās veicējam vai sniegt atzinumu par šāda maksājuma atmaksu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā tiek precizēts pielikums, kur 1., 2. un 4. punktā tiek noteikta Tiesu administrācijai iespēja rīkoties pēc savas iniciatīvas un atmaksāt personām attiecīgo maksājumu vai sniegt atzinumu par tā atmaksu, tādējādi nodrošinot iespēju Tiesu administrācijai rīkoties bez personu iesnieguma saņemšanas.
Pielikums tiek papildināts ar 4.punktu, kas noteic viena gada termiņu, pēc kura Tiesu administrācija sniedz atzinumu par iemaksātā maksājuma atmaksāšanu vai atmaksā maksājumu tā veicējam, ja maksājums nav izmantots gada laikā no tā saņemšanas dienas.
Pielikums tiek papildināts ar 4.punktu, kas noteic viena gada termiņu, pēc kura Tiesu administrācija sniedz atzinumu par iemaksātā maksājuma atmaksāšanu vai atmaksā maksājumu tā veicējam, ja maksājums nav izmantots gada laikā no tā saņemšanas dienas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Personas, kuras ir veikušas maksājumu.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Personas, kuras ir veikušas maksājumu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts ir saistīts ar birokrātijas mazināšanu un ir vērsts uz Tiesu administrācijas iekšēju procesu sakārtošanu, dodot Tiesu administrācijai tiesību pēc savas iniciatīvas atmaksāt personu veiktus maksājumus vai sniegt atzinumus par to atmaksu noteikumu pielikumā noteiktajos gadījumos. Projektā tiek veikti tehniski grozījumi, lai sakārtotu procedūras, kas veicinās personām iespēju atgūt maksājumus automātiski, bez iesnieguma iesniegšanas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Tiesu administrācija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Tiesu administrācijai tiek dota iespēja izvērtēt situāciju un pēc savas iniciatīvas atmaksāt personu veiktos maksājumus vai sniegt atzinumu par to atmaksu bez personas iesnieguma saņemšanas.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-
7.5. Cita informācija
Iesaistītā institūcija noteikumu projekta normu izpildi nodrošinās tai piešķirtā budžeta līdzekļu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi