23-TA-760: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbināmību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.5. pasākuma "Atbalsts pilsoniskās sabiedrības organizāciju izaugsmei, stiprinot līdzdalību publiskās pārvaldes lēmumu pieņemšanas procesos" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa “Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbināmību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām” 4.3.4.5. pasākuma “Atbalsts pilsoniskās sabiedrības organizāciju izaugsmei, stiprinot līdzdalību publiskās pārvaldes lēmumu pieņemšanas procesos” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir stiprināt pilsoniskās sabiedrības organizāciju kapacitāti, pilnveidojot pilsonisko dialogu visos lēmumu pieņemšanas posmos un tādējādi stiprinot uzticēšanos valstij.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd pilsoniskā dialoga īstenotāju ierobežotā kapacitāte neļauj jēgpilni un savlaicīgi nodrošināt nepieciešamo iesaisti reformu un politiku veidošanā. Vienlaikus, lai veicinātu pilsonisko līdzdalību, jārisina arī jautājumi, kas skar pašu sabiedrību - Latvijas iedzīvotāju zemo pilsoniskās līdzdalības aktivitāti.
Uzticēšanās krīze skar daudzas valstis, tā uzskatāma par mūsdienu pasaules izaicinājumu. Saskaņā ar Latvijas Piekto nacionālo atvērtās pārvaldības rīcības plānu 2022.–2025. gadam ar demokrātiju neapmierināto pasaules iedzīvotāju īpatsvars 2019. gadā sasniedza augstāko līmeni pēdējos 25 gados (57,5 %). Tomēr Latvijas iedzīvotāju ticība savai spējai ietekmēt lēmumus ir problemātiski zema. Virkne sabiedrības grupu nejūtas uzklausītas.
Uzticēšanās krīze skar daudzas valstis, tā uzskatāma par mūsdienu pasaules izaicinājumu. Saskaņā ar Latvijas Piekto nacionālo atvērtās pārvaldības rīcības plānu 2022.–2025. gadam ar demokrātiju neapmierināto pasaules iedzīvotāju īpatsvars 2019. gadā sasniedza augstāko līmeni pēdējos 25 gados (57,5 %). Tomēr Latvijas iedzīvotāju ticība savai spējai ietekmēt lēmumus ir problemātiski zema. Virkne sabiedrības grupu nejūtas uzklausītas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Eirobarometra aptauju datiem Latvija ierindojas pēdējā vietā Eiropas Savienībā to iedzīvotāju īpatsvara ziņā, kas netic, ka valstī viņu balsij ir nozīme (71% no aptaujātajiem). 2021. gadā arī Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (OECD) īstenoja dalībvalstu, tai skaitā Latvijas, uzticēšanās pētījumu (OECD Trust Survey). Starpvalstu mērogā tikai mazāk nekā viena trešdaļa aptaujāto uzskata, ka valdības attaisno viņu cerības uz pilsonisko līdzdalību, tomēr arī šajā pētījumā 22 iesaistīto valstu vidū Latvija ieņem pēdējo vietu – tikai 13,7% aptaujāto ir pārliecināti, ka valsts politiskā sistēma ļauj viņiem iesaistīties valdības lēmumu pieņemšanā.
Vienlaikus pēdējo trīs gadu periodā kopumā ir samazinājusies Latvijas iedzīvotāju sabiedriskā un pilsoniskā līdzdalība[1], kas lielā mērā skaidrojams ar Covid-19 izraisīto pandēmiju un tās sekām. Biedrību un nodibinājumu darbā iesaistīto īpatsvars krities no 3% līdz 2%. Nemainīgs un izteikti zems saglabājies vietējo kopienu aktivitātēs iesaistīto īpatsvars –5%.
Salīdzinot pēdējo trīs gadu datus par nevalstisko organizāciju (turpmāk – NVO) sektora visbiežāk nosauktajiem darbības šķēršļiem, novērojams, ka izteikti pieaudzis divu problēmu minēšanas biežums – par 13% pieaudzis to organizāciju īpatsvars, kas norāda uz cilvēkresursu trūkumu (no 25% 2020. gadā līdz 38% 2022. gadā), un par 7% to īpatsvars, kas norāda uz neregulāru finansējumu (attiecīgi no 47% līdz 53%)[2]. Būtiskākās nepilnības cilvēkresursu jomā ir tieši algoto darbinieku aspektā un dažādu ekspertu un speciālistu pieejamībā. Savukārt biedrību un nodibinājumu finansiālā ilgtspēja ir vāja, jo liela daļa organizāciju ir atkarīgas no kāda viena finansējuma avota[3].
Biedrību un nodibinājumu lielā interese par valsts budžeta finansētās programmas “NVO fonds” konkursiem liecina, cik ļoti atbalsts ir nepieciešams, bet vienlaikus parāda, ka tā līdzšinējais apjoms nav pietiekams. Sabiedrības integrācijas fonda administrētajā programmā “NVO fonds” 2023. gadā tika iesniegti 166 projektu pieteikumi, no kuriem atbalstīta aptuveni puse – 84 projekti. No 106 iesniegtajiem MAKRO projektiem finansējuma trūkuma dēļ tika apstiprināti tikai 46 projekti, daļa noraidīto projektu bija sagatavoti ļoti kvalitatīvi (salīdzinājumam – 2022. gadā iesniegti 90, apstiprināts – 51 projekts).
[1] Kultūras aktivitātes barometrs 2022. Kultūras patēriņa un līdzdalības ietekmes pētījums. Kultūras ministrija, Latvijas Kultūras akadēmija. Pieejams: https://www.km.gov.lv/lv/petijumi
[2]Valsts budžeta finansētās programmas “NVO fonds” darbības (rezultātu un ieguldījuma) izvērtējuma rezultātu ziņojums 2022.
[3]Latvijas Pilsoniskās alianse, 2022. gada pētījums “Pilsoniskās sabiedrības organizāciju resursi: esošā situācija un vajadzības 2022” (406 respondenti). Pieejams:
https://nvo.lv/uploads/pilsoniskas_sabiedribas_organizaciju_resursi_esosa_situacija_un_vajadzibas_2022946.pdf .
Vienlaikus pēdējo trīs gadu periodā kopumā ir samazinājusies Latvijas iedzīvotāju sabiedriskā un pilsoniskā līdzdalība[1], kas lielā mērā skaidrojams ar Covid-19 izraisīto pandēmiju un tās sekām. Biedrību un nodibinājumu darbā iesaistīto īpatsvars krities no 3% līdz 2%. Nemainīgs un izteikti zems saglabājies vietējo kopienu aktivitātēs iesaistīto īpatsvars –5%.
Salīdzinot pēdējo trīs gadu datus par nevalstisko organizāciju (turpmāk – NVO) sektora visbiežāk nosauktajiem darbības šķēršļiem, novērojams, ka izteikti pieaudzis divu problēmu minēšanas biežums – par 13% pieaudzis to organizāciju īpatsvars, kas norāda uz cilvēkresursu trūkumu (no 25% 2020. gadā līdz 38% 2022. gadā), un par 7% to īpatsvars, kas norāda uz neregulāru finansējumu (attiecīgi no 47% līdz 53%)[2]. Būtiskākās nepilnības cilvēkresursu jomā ir tieši algoto darbinieku aspektā un dažādu ekspertu un speciālistu pieejamībā. Savukārt biedrību un nodibinājumu finansiālā ilgtspēja ir vāja, jo liela daļa organizāciju ir atkarīgas no kāda viena finansējuma avota[3].
Biedrību un nodibinājumu lielā interese par valsts budžeta finansētās programmas “NVO fonds” konkursiem liecina, cik ļoti atbalsts ir nepieciešams, bet vienlaikus parāda, ka tā līdzšinējais apjoms nav pietiekams. Sabiedrības integrācijas fonda administrētajā programmā “NVO fonds” 2023. gadā tika iesniegti 166 projektu pieteikumi, no kuriem atbalstīta aptuveni puse – 84 projekti. No 106 iesniegtajiem MAKRO projektiem finansējuma trūkuma dēļ tika apstiprināti tikai 46 projekti, daļa noraidīto projektu bija sagatavoti ļoti kvalitatīvi (salīdzinājumam – 2022. gadā iesniegti 90, apstiprināts – 51 projekts).
[1] Kultūras aktivitātes barometrs 2022. Kultūras patēriņa un līdzdalības ietekmes pētījums. Kultūras ministrija, Latvijas Kultūras akadēmija. Pieejams: https://www.km.gov.lv/lv/petijumi
[2]Valsts budžeta finansētās programmas “NVO fonds” darbības (rezultātu un ieguldījuma) izvērtējuma rezultātu ziņojums 2022.
[3]Latvijas Pilsoniskās alianse, 2022. gada pētījums “Pilsoniskās sabiedrības organizāciju resursi: esošā situācija un vajadzības 2022” (406 respondenti). Pieejams:
https://nvo.lv/uploads/pilsoniskas_sabiedribas_organizaciju_resursi_esosa_situacija_un_vajadzibas_2022946.pdf .
Risinājuma apraksts
Lai veicinātu finansējuma regularitāti, kā arī iedzīvotāju interesi par pilsonisko iesaisti, būtiski ir stiprināt NVO kapacitāti piesaistīt resursus, ar to domājot gan cilvēkresursus, gan finansējumu. NVO cilvēkresursu stiprināšana un vienmērīgāka finansējuma pieejamība radītu priekšnoteikumus NVO stabilai, ilgtspējīgai darbībai un attīstībai, līdz ar to arī iedzīvotāju pilsoniskās aktivitātes veicināšanai.
Vērtējums par līdzšinējo NVO atbalsta programmu ietekmi apliecina, ka tās ir veiksmīgs instruments NVO darbības ilgtspējīgai stiprināšanai. Piemēram, vairāk nekā puse no Sabiedrības integrācijas fonda administrētās programmas “NVO fonds 2022” ietvaros atbalstītajām NVO norāda, ka to īstenotajiem projektiem ir bijusi šāda veida ietekme: paplašināta organizācijas atpazīstamība (60%), stiprināta organizācijas kapacitāte (58%), radušās jaunas idejas citiem projektiem (55%), ieviestas jaunas aktivitātes, pasākumi (50%). To, ka Programmas projekti ļāvuši stiprināt kapacitāti, papildus pierāda arī dati, ka katra piektā organizācija ir finansiāli nostiprinājusies un/vai piesaistījusi lielāku finansējumu no citiem finansējuma avotiem, katrai ceturtajai organizācijai projekti ļāvuši piesaistīt jaunus darbiniekus, un katrai trešajai piesaistīt jaunus biedrus un izveidot jaunas partnerības ar citām organizācijām. Kopumā šie dati liecina, ka Programmas ietvaros īstenotajiem projektiem ir būtiska ietekme arī uz pašām organizācijām, vidējā un ilgtermiņā stiprinot to kapacitāti un ilgtspēju.
Noteikumu projekts atbilst Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības plāna 2021.-2023. gadam mērķim - nodrošināt nacionālas, solidāras, atvērtas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstību. Ieguldījums sabiedrības līdzdalības veicināšanā sekmēs pilsoniskās līdzdalības attīstību, nodrošinot savlaicīgu, pietiekamu, saprotamu informāciju par līdzdalību, veicinās konstruktīvu diskusiju un atgriezenisko saiti par līdzdalības rezultātiem, tādā veidā stiprinot sabiedrības iesaistīšanos visos lēmumu pieņemšanas līmeņos un palielinot uzticēšanos likuma varai.
4.3.4.5. pasākuma “Atbalsts pilsoniskās sabiedrības organizāciju izaugsmei, stiprinot līdzdalību publiskās pārvaldes lēmumu pieņemšanas procesos” (turpmāk – 4.3.4.5. pasākums) ietvaros sasniedzamais iznākuma rādītājs - līdz 2028. gada 31. decembrim atbalstu saņēmušas 250 biedrības un nodibinājumi. Starpposma rādītājs – līdz 2024. gada 31. decembrim atbalstu saņēmušas 60 biedrības un nodibinājumi. Noteiktā rādītāja uzskaitē tiks ņemts vērā, ka viena biedrība vai nodibinājums var saņemt atbalstu vairāku projekta aktivitāšu ietvaros. Līdz ar to noteiktie rādītāja lielumi nav unikālais atbalstu saņēmušo organizāciju skaits. Iznākuma rādītāja uzskaiti veic finansējuma saņēmējs.
Savukārt līdz 2028. gada 31. decembrim sasniedzamais rezultāta rādītājs ir 50 pilsoniskās sabiedrības organizācijas, kas 6 mēnešu laikā pēc tam, kad ir iesaistījušās kādā no projekta aktivitātēm, ir sniegušas atzinumus par rīcībpolitikas plānošanas dokumentiem un normatīvajiem aktiem. Šī rādītāja uzskaiti veic noteikumu projekta 11. punktā norādītais sadarbības partneris.
4.3.4.5. pasākuma mērķa grupa ir biedrības un nodibinājumi, kas nodrošina sabiedrības grupu interešu pārstāvniecību pilsoniskajā dialogā ar publisko pārvaldi nacionālā, reģionālā vai pašvaldību līmenī, bet projekta iesniedzējs – Sabiedrības integrācijas fonds. Projekta īstenošanā plānots piesaistīt sadarbības partneri – biedrību, nodibinājumu vai to apvienību, kuru dalībai projektā būs deleģējusi Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padome. Projekta iesniegumam būs jāpievieno Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes sēdes protokols, kas apliecina sadarbības partnera deleģēšanu dalībai projektā.
Pasākuma kopējais attiecināmais finansējums, lai slēgtu līgumu vai vienošanos par projektu īstenošanu, ir 1 465 472 euro (Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums 1 245 651 euro un valsts budžeta finansējums 219 821 euro). Savukārt no 2026. gada 1. janvāra pēc Eiropas Komisijas lēmuma par snieguma ietvara izpildi Valsts kanceleja kā atbildīgā iestāde var ierosināt palielināt pieejamo kopējo finansējumu par noteikto elastības finansējuma summu 274 528 euro (Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums 233 349 euro un valsts budžeta finansējums 41 179 euro).
Pasākumam plānotais kopējais finansējums ar elastības finansējumu ir 1 740 000 euro, ko veido Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 1 479 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 261 000 euro.
Sadarbības partneris tam deleģēto atbildības jomu un darbību īstenošanai saņem publisko finansējumu, kas nepārsniedz 40 procentus no noteikumu projekta 6. punktā plānotā kopējā finansējuma ar elastības finansējumu.
4.3.4.5. pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā, vienā projektu iesniegumu atlases kārtā par visu pasākumam pieejamo finansējumu.
Atbalstāmās darbības un izmaksas
4.3.4.5. pasākumā plānotas šādas atbalstāmās darbības:
- organizēt kapacitātes stiprināšanas pasākumus;
- piesaistīt konsultantus, ekspertus un speciālistus;
- veikt izvērtējumus, pētījumus, ekspertīzes un analīzi;
- veidot un uzturēt dažādus sadarbības mehānismus;
- ieviest un attīstīt līdzdalības platformas un to digitālos risinājumus;
- organizēt informatīvus un izglītojošus pasākumus;
- nodrošināt projekta vadību un īstenošanu.
Sadarbības partnera atbildībā deleģētas šādas darbības:
- piesaistīt konsultantus, ekspertus un speciālistus;
- veidot un uzturēt dažādus sadarbības mehānismus;
- ieviest un attīstīt līdzdalības platformas un digitālos risinājumus;
- nodrošināt projekta īstenošanu.
Sadarbība starp finansējuma saņēmēju un sadarbības partneri tiks īstenota, starp iesaistītajām pusēm noslēdzot sadarbības līgumu atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina Eiropas Savienības fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā. Sadarbības līgumā tiks noteiktas savstarpējās atbildības jomas un pienākumi, kārtība, kādā veicami norēķini ar sadarbības partneri, pārskatu un attiecināmās izmaksas pamatojošo dokumentu sagatavošanas un iesniegšanas kārtība, citi nosacījumi projekta sekmīgai īstenošanai, t.sk. kārtība, kādā sadarbības partneris atmaksā neatbilstoši veiktos izdevumus, kurus ir konstatējusi Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, un iespējami neatbilstoši veiktos izdevumus, kurus ir konstatējis finansējuma saņēmējs.
Pasākuma projekta ietvaros attiecināmās izmaksas ir pakārtotas atbalstāmajām darbībām, kas ir saistītas ar pilsoniskās sabiedrības organizāciju kapacitātes stiprināšanu, lai tādā veidā veicinātu to līdzdalību publiskās pārvaldes lēmumu pieņemšanas procesos.
Noteikumu projektā noteiktas tiešās attiecināmās izmaksas un netiešās attiecināmās izmaksas. Netiešās attiecināmās izmaksas nav tieši saistītas ar projekta mērķu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta veicamo darbību realizācijai un projekta rezultātu sasniegšanai, piemēram, projekta vadības un projekta īstenošanas personāla administratīvās izmaksas, kas paredzētas iestādes ikdienas darbības nodrošināšanai – telpu un iekārtu izmantošanas izmaksas, komunālie un sakaru maksājumi, iestādes vadības un atbalsta struktūrvienību izmaksas u.c. Projekta vadības un projekta īstenošanas netiešajās attiecināmajās izmaksās var ietilpt:
- kancelejas preces, biroja piederumi un biroja aprīkojuma īre vai iegāde;
- telpu noma, komunālie maksājumi un telpu uzturēšanas izmaksas;
- telekomunikācijas, interneta izmaksas un pasta pakalpojumu izmaksas;
- IT uzturēšanas izmaksas (piemēram, nepieciešamās licences un programmatūras atjauninājumi);
- citas izmaksas atbilstoši 4.3.4.5. pasākuma specifikai, kas nav iekļautas projekta tiešajās attiecināmajās izmaksās, bet ir nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai.
Netiešās izmaksas plāno, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 % apmērā no projekta tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām (finansējuma saņēmēja projekta vadības personāla un projekta īstenošanas personāla, kā arī sadarbības partnera projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas).
Noteikumu projekts nosaka, ka attiecināmas ir pasniedzēju, konsultantu, ekspertu un citu speciālistu izmaksas, kā arī pakalpojumu (uzņēmuma līgumu) izmaksas atbalstāmo darbību īstenošanai, piemēram, izmaksas izvērtējumu veikšanai, mācību programmu izstrādei, semināru, pieredzes apmaiņas un citu kapacitāti stiprinošu pasākumu organizēšanai un īstenošanai, t.sk. ar to saistīto materiālu nodrošināšanai, telpu nomai, kafijas pauzēm u.c., sadarbības mehānismu, līdzdalības platformu un to digitālo risinājumu izveidei un uzturēšanai u.c. 4.3.4.5. pasākuma ietvaros attiecināmas ir arī papildu informatīvo un izglītojošo pasākumu īstenošanas izmaksas, piemēram, drukāto un/vai audiovizuālo materiālu, reklāmas vai reprezentatīvo materiālu izgatavošanai un izplatīšanai, informatīvo kampaņu organizēšanai u.tml.
Administratīvā sloga mazināšanai finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksu nodrošināšanai tiks piemērota vienkāršoto izmaksu metodika, kuru apstiprinās atbildīgā iestāde pēc Finanšu ministrijas saskaņojuma. Metodika tiks izstrādāta, pamatojoties uz Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā noteiktajām mēnešalgu grupām un intervāliem, vienotu pieeju nodrošinot arī projekta īstenošanas personāla atlīdzības aprēķinā sadarbības partnerim. Metodika tiks piemērota ar atbildīgās iestādes metodikas apstiprināšanas brīdi, bet līdz metodikas apstiprināšanai tiks piemērota personāla izmaksu vienotā likme 20 procentu apmērā no projekta pārējām tiešajām attiecināmajām īstenošanas izmaksām.
Noteikumu projekta 19.1. apakšpunktā norādītais projekta vadības un īstenošanas personāls projekta ietvaros nodrošinās projekta administratīvās, organizatoriskās un koordinējošās funkcijas (piemēram, projekta vadītājs, programmu koordinators, grāmatvedis, iepirkumu speciālists), savukārt noteikumu projekta 19.2.2. apakšpunktā minētie speciālisti būs pakalpojumu sniedzēji/izpildītāji – projektā plānoto darbību īstenotāji, kas tiks piesaistīti, ievērojot noteikumu projekta 26.4. punktā noteikto kārtību - saskaņā ar publiskā iepirkuma procedūru regulējošajiem normatīvajiem aktiem.
Pasākuma ietvaros pieejamo finansējumu izlieto, ievērojot kārtību valsts budžeta līdzekļu plānošanai ES fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.-2027. gada plānošanas periodā.
Sinerģija un demarkācija
4.3.4.5. pasākumam ir paredzama sinerģija ar Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 6.3.1.4.i. investīciju “Nevalstisko organizāciju izaugsme sociālās drošības pārstāvniecībā un sabiedrības interešu uzraudzībā” un valsts budžeta programmu “NVO fonds”. Neskatoties uz to, demarkācija tiks nodrošināta un dubultā finansējuma risks šo finanšu instrumentu starpā nepastāv. Tiks nodalīts gan pilsoniskajā dialogā iesaistīto NVO loks pēc to pārstāvēto iedzīvotāju mērķa grupu profila un īstenojamo aktivitāšu mērķa, gan arī pušu atbildības dialoga nodrošināšanā. 4.3.4.5. pasākumu primāri var uzskatīt par publiskās pārvaldes instrumentu pilsoniskā dialoga attīstības veicināšanai visos pārvaldības administratīvajos līmeņos, iesaistot iespējami plašāku NVO dalībnieku skaitu nozaru ministriju, pašvaldību un plānošanas reģionu rīcībpolitikas plānošanā un īstenošanā. Attiecīgi šajā pasākumā vadošais dialoga virzītājs būs publiskā pārvalde. Savukārt Atveseļošanas fonda 6.3.1.4.i. investīcija primāri uzskatāma par NVO sektora instrumentu, jo tajā paredzētais NVO pārstāvniecības stiprināšanas virziens fokusējas uz šauru un NVO sektorā vāji pārstāvētu jomu – sociālo drošību, stimulējot jaunu NVO veidošanos un partnerību dibināšanu NVO sektora iekšienē. 4.3.4.5. pasākuma kapacitātes stiprināšanas pasākumos netiks iesaistītas tās organizācijas, kas būs noslēgušas līgumu ar Sabiedrības integrācijas fondu par projekta īstenošanu Atveseļošanas fonda 6.3.1.4.i. investīcijas ietvaros, kā arī viņu sadarbības partneri. Abu fondu pasākumiem ir atšķirīgs uzsākšanas laiks, kas atvieglos sinerģijas un demarkācijas nodrošināšanu. Turklāt sinerģiju starp minētajiem finanšu instrumentiem veicinās arī tas, ka finansējuma administrētājs visos gadījumos ir Sabiedrības integrācijas fonds, tādējādi finansējums no dažādiem avotiem tiks izlietots papildinošā veidā, ievērojot demarkāciju. Tiks nodalītas atbildības Sabiedrības integrācijas fonda ietvaros, kā arī katra finanšu instrumenta vadības un kontroles sistēmās tiks iestrādāti attiecināmības elementi.
Papildus jāņem vērā, ka, katru gadu no jauna plānojot valsts budžeta programmas “NVO fonds” prioritātes, tiks ņemta vērā demarkācija ar 4.3.4.5. pasākumu.
Atveseļošanas fonda 6.3.1.4.i. investīcija ietver arī otru NVO pārstāvniecības stiprināšanas virzienu – sabiedrības interešu uzraudzību, bet tas saturiski nav ietverts nevienā citā finanšu instrumentā, līdz ar to dubultā finansējuma risks ir ļoti zems.
Vērtējums par līdzšinējo NVO atbalsta programmu ietekmi apliecina, ka tās ir veiksmīgs instruments NVO darbības ilgtspējīgai stiprināšanai. Piemēram, vairāk nekā puse no Sabiedrības integrācijas fonda administrētās programmas “NVO fonds 2022” ietvaros atbalstītajām NVO norāda, ka to īstenotajiem projektiem ir bijusi šāda veida ietekme: paplašināta organizācijas atpazīstamība (60%), stiprināta organizācijas kapacitāte (58%), radušās jaunas idejas citiem projektiem (55%), ieviestas jaunas aktivitātes, pasākumi (50%). To, ka Programmas projekti ļāvuši stiprināt kapacitāti, papildus pierāda arī dati, ka katra piektā organizācija ir finansiāli nostiprinājusies un/vai piesaistījusi lielāku finansējumu no citiem finansējuma avotiem, katrai ceturtajai organizācijai projekti ļāvuši piesaistīt jaunus darbiniekus, un katrai trešajai piesaistīt jaunus biedrus un izveidot jaunas partnerības ar citām organizācijām. Kopumā šie dati liecina, ka Programmas ietvaros īstenotajiem projektiem ir būtiska ietekme arī uz pašām organizācijām, vidējā un ilgtermiņā stiprinot to kapacitāti un ilgtspēju.
Noteikumu projekts atbilst Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības plāna 2021.-2023. gadam mērķim - nodrošināt nacionālas, solidāras, atvērtas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstību. Ieguldījums sabiedrības līdzdalības veicināšanā sekmēs pilsoniskās līdzdalības attīstību, nodrošinot savlaicīgu, pietiekamu, saprotamu informāciju par līdzdalību, veicinās konstruktīvu diskusiju un atgriezenisko saiti par līdzdalības rezultātiem, tādā veidā stiprinot sabiedrības iesaistīšanos visos lēmumu pieņemšanas līmeņos un palielinot uzticēšanos likuma varai.
4.3.4.5. pasākuma “Atbalsts pilsoniskās sabiedrības organizāciju izaugsmei, stiprinot līdzdalību publiskās pārvaldes lēmumu pieņemšanas procesos” (turpmāk – 4.3.4.5. pasākums) ietvaros sasniedzamais iznākuma rādītājs - līdz 2028. gada 31. decembrim atbalstu saņēmušas 250 biedrības un nodibinājumi. Starpposma rādītājs – līdz 2024. gada 31. decembrim atbalstu saņēmušas 60 biedrības un nodibinājumi. Noteiktā rādītāja uzskaitē tiks ņemts vērā, ka viena biedrība vai nodibinājums var saņemt atbalstu vairāku projekta aktivitāšu ietvaros. Līdz ar to noteiktie rādītāja lielumi nav unikālais atbalstu saņēmušo organizāciju skaits. Iznākuma rādītāja uzskaiti veic finansējuma saņēmējs.
Savukārt līdz 2028. gada 31. decembrim sasniedzamais rezultāta rādītājs ir 50 pilsoniskās sabiedrības organizācijas, kas 6 mēnešu laikā pēc tam, kad ir iesaistījušās kādā no projekta aktivitātēm, ir sniegušas atzinumus par rīcībpolitikas plānošanas dokumentiem un normatīvajiem aktiem. Šī rādītāja uzskaiti veic noteikumu projekta 11. punktā norādītais sadarbības partneris.
4.3.4.5. pasākuma mērķa grupa ir biedrības un nodibinājumi, kas nodrošina sabiedrības grupu interešu pārstāvniecību pilsoniskajā dialogā ar publisko pārvaldi nacionālā, reģionālā vai pašvaldību līmenī, bet projekta iesniedzējs – Sabiedrības integrācijas fonds. Projekta īstenošanā plānots piesaistīt sadarbības partneri – biedrību, nodibinājumu vai to apvienību, kuru dalībai projektā būs deleģējusi Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padome. Projekta iesniegumam būs jāpievieno Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes sēdes protokols, kas apliecina sadarbības partnera deleģēšanu dalībai projektā.
Pasākuma kopējais attiecināmais finansējums, lai slēgtu līgumu vai vienošanos par projektu īstenošanu, ir 1 465 472 euro (Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums 1 245 651 euro un valsts budžeta finansējums 219 821 euro). Savukārt no 2026. gada 1. janvāra pēc Eiropas Komisijas lēmuma par snieguma ietvara izpildi Valsts kanceleja kā atbildīgā iestāde var ierosināt palielināt pieejamo kopējo finansējumu par noteikto elastības finansējuma summu 274 528 euro (Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums 233 349 euro un valsts budžeta finansējums 41 179 euro).
Pasākumam plānotais kopējais finansējums ar elastības finansējumu ir 1 740 000 euro, ko veido Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 1 479 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 261 000 euro.
Sadarbības partneris tam deleģēto atbildības jomu un darbību īstenošanai saņem publisko finansējumu, kas nepārsniedz 40 procentus no noteikumu projekta 6. punktā plānotā kopējā finansējuma ar elastības finansējumu.
4.3.4.5. pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā, vienā projektu iesniegumu atlases kārtā par visu pasākumam pieejamo finansējumu.
Atbalstāmās darbības un izmaksas
4.3.4.5. pasākumā plānotas šādas atbalstāmās darbības:
- organizēt kapacitātes stiprināšanas pasākumus;
- piesaistīt konsultantus, ekspertus un speciālistus;
- veikt izvērtējumus, pētījumus, ekspertīzes un analīzi;
- veidot un uzturēt dažādus sadarbības mehānismus;
- ieviest un attīstīt līdzdalības platformas un to digitālos risinājumus;
- organizēt informatīvus un izglītojošus pasākumus;
- nodrošināt projekta vadību un īstenošanu.
Sadarbības partnera atbildībā deleģētas šādas darbības:
- piesaistīt konsultantus, ekspertus un speciālistus;
- veidot un uzturēt dažādus sadarbības mehānismus;
- ieviest un attīstīt līdzdalības platformas un digitālos risinājumus;
- nodrošināt projekta īstenošanu.
Sadarbība starp finansējuma saņēmēju un sadarbības partneri tiks īstenota, starp iesaistītajām pusēm noslēdzot sadarbības līgumu atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina Eiropas Savienības fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā. Sadarbības līgumā tiks noteiktas savstarpējās atbildības jomas un pienākumi, kārtība, kādā veicami norēķini ar sadarbības partneri, pārskatu un attiecināmās izmaksas pamatojošo dokumentu sagatavošanas un iesniegšanas kārtība, citi nosacījumi projekta sekmīgai īstenošanai, t.sk. kārtība, kādā sadarbības partneris atmaksā neatbilstoši veiktos izdevumus, kurus ir konstatējusi Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, un iespējami neatbilstoši veiktos izdevumus, kurus ir konstatējis finansējuma saņēmējs.
Pasākuma projekta ietvaros attiecināmās izmaksas ir pakārtotas atbalstāmajām darbībām, kas ir saistītas ar pilsoniskās sabiedrības organizāciju kapacitātes stiprināšanu, lai tādā veidā veicinātu to līdzdalību publiskās pārvaldes lēmumu pieņemšanas procesos.
Noteikumu projektā noteiktas tiešās attiecināmās izmaksas un netiešās attiecināmās izmaksas. Netiešās attiecināmās izmaksas nav tieši saistītas ar projekta mērķu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta veicamo darbību realizācijai un projekta rezultātu sasniegšanai, piemēram, projekta vadības un projekta īstenošanas personāla administratīvās izmaksas, kas paredzētas iestādes ikdienas darbības nodrošināšanai – telpu un iekārtu izmantošanas izmaksas, komunālie un sakaru maksājumi, iestādes vadības un atbalsta struktūrvienību izmaksas u.c. Projekta vadības un projekta īstenošanas netiešajās attiecināmajās izmaksās var ietilpt:
- kancelejas preces, biroja piederumi un biroja aprīkojuma īre vai iegāde;
- telpu noma, komunālie maksājumi un telpu uzturēšanas izmaksas;
- telekomunikācijas, interneta izmaksas un pasta pakalpojumu izmaksas;
- IT uzturēšanas izmaksas (piemēram, nepieciešamās licences un programmatūras atjauninājumi);
- citas izmaksas atbilstoši 4.3.4.5. pasākuma specifikai, kas nav iekļautas projekta tiešajās attiecināmajās izmaksās, bet ir nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai.
Netiešās izmaksas plāno, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 % apmērā no projekta tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām (finansējuma saņēmēja projekta vadības personāla un projekta īstenošanas personāla, kā arī sadarbības partnera projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas).
Noteikumu projekts nosaka, ka attiecināmas ir pasniedzēju, konsultantu, ekspertu un citu speciālistu izmaksas, kā arī pakalpojumu (uzņēmuma līgumu) izmaksas atbalstāmo darbību īstenošanai, piemēram, izmaksas izvērtējumu veikšanai, mācību programmu izstrādei, semināru, pieredzes apmaiņas un citu kapacitāti stiprinošu pasākumu organizēšanai un īstenošanai, t.sk. ar to saistīto materiālu nodrošināšanai, telpu nomai, kafijas pauzēm u.c., sadarbības mehānismu, līdzdalības platformu un to digitālo risinājumu izveidei un uzturēšanai u.c. 4.3.4.5. pasākuma ietvaros attiecināmas ir arī papildu informatīvo un izglītojošo pasākumu īstenošanas izmaksas, piemēram, drukāto un/vai audiovizuālo materiālu, reklāmas vai reprezentatīvo materiālu izgatavošanai un izplatīšanai, informatīvo kampaņu organizēšanai u.tml.
Administratīvā sloga mazināšanai finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksu nodrošināšanai tiks piemērota vienkāršoto izmaksu metodika, kuru apstiprinās atbildīgā iestāde pēc Finanšu ministrijas saskaņojuma. Metodika tiks izstrādāta, pamatojoties uz Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā noteiktajām mēnešalgu grupām un intervāliem, vienotu pieeju nodrošinot arī projekta īstenošanas personāla atlīdzības aprēķinā sadarbības partnerim. Metodika tiks piemērota ar atbildīgās iestādes metodikas apstiprināšanas brīdi, bet līdz metodikas apstiprināšanai tiks piemērota personāla izmaksu vienotā likme 20 procentu apmērā no projekta pārējām tiešajām attiecināmajām īstenošanas izmaksām.
Noteikumu projekta 19.1. apakšpunktā norādītais projekta vadības un īstenošanas personāls projekta ietvaros nodrošinās projekta administratīvās, organizatoriskās un koordinējošās funkcijas (piemēram, projekta vadītājs, programmu koordinators, grāmatvedis, iepirkumu speciālists), savukārt noteikumu projekta 19.2.2. apakšpunktā minētie speciālisti būs pakalpojumu sniedzēji/izpildītāji – projektā plānoto darbību īstenotāji, kas tiks piesaistīti, ievērojot noteikumu projekta 26.4. punktā noteikto kārtību - saskaņā ar publiskā iepirkuma procedūru regulējošajiem normatīvajiem aktiem.
Pasākuma ietvaros pieejamo finansējumu izlieto, ievērojot kārtību valsts budžeta līdzekļu plānošanai ES fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.-2027. gada plānošanas periodā.
Sinerģija un demarkācija
4.3.4.5. pasākumam ir paredzama sinerģija ar Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 6.3.1.4.i. investīciju “Nevalstisko organizāciju izaugsme sociālās drošības pārstāvniecībā un sabiedrības interešu uzraudzībā” un valsts budžeta programmu “NVO fonds”. Neskatoties uz to, demarkācija tiks nodrošināta un dubultā finansējuma risks šo finanšu instrumentu starpā nepastāv. Tiks nodalīts gan pilsoniskajā dialogā iesaistīto NVO loks pēc to pārstāvēto iedzīvotāju mērķa grupu profila un īstenojamo aktivitāšu mērķa, gan arī pušu atbildības dialoga nodrošināšanā. 4.3.4.5. pasākumu primāri var uzskatīt par publiskās pārvaldes instrumentu pilsoniskā dialoga attīstības veicināšanai visos pārvaldības administratīvajos līmeņos, iesaistot iespējami plašāku NVO dalībnieku skaitu nozaru ministriju, pašvaldību un plānošanas reģionu rīcībpolitikas plānošanā un īstenošanā. Attiecīgi šajā pasākumā vadošais dialoga virzītājs būs publiskā pārvalde. Savukārt Atveseļošanas fonda 6.3.1.4.i. investīcija primāri uzskatāma par NVO sektora instrumentu, jo tajā paredzētais NVO pārstāvniecības stiprināšanas virziens fokusējas uz šauru un NVO sektorā vāji pārstāvētu jomu – sociālo drošību, stimulējot jaunu NVO veidošanos un partnerību dibināšanu NVO sektora iekšienē. 4.3.4.5. pasākuma kapacitātes stiprināšanas pasākumos netiks iesaistītas tās organizācijas, kas būs noslēgušas līgumu ar Sabiedrības integrācijas fondu par projekta īstenošanu Atveseļošanas fonda 6.3.1.4.i. investīcijas ietvaros, kā arī viņu sadarbības partneri. Abu fondu pasākumiem ir atšķirīgs uzsākšanas laiks, kas atvieglos sinerģijas un demarkācijas nodrošināšanu. Turklāt sinerģiju starp minētajiem finanšu instrumentiem veicinās arī tas, ka finansējuma administrētājs visos gadījumos ir Sabiedrības integrācijas fonds, tādējādi finansējums no dažādiem avotiem tiks izlietots papildinošā veidā, ievērojot demarkāciju. Tiks nodalītas atbildības Sabiedrības integrācijas fonda ietvaros, kā arī katra finanšu instrumenta vadības un kontroles sistēmās tiks iestrādāti attiecināmības elementi.
Papildus jāņem vērā, ka, katru gadu no jauna plānojot valsts budžeta programmas “NVO fonds” prioritātes, tiks ņemta vērā demarkācija ar 4.3.4.5. pasākumu.
Atveseļošanas fonda 6.3.1.4.i. investīcija ietver arī otru NVO pārstāvniecības stiprināšanas virzienu – sabiedrības interešu uzraudzību, bet tas saturiski nav ietverts nevienā citā finanšu instrumentā, līdz ar to dubultā finansējuma risks ir ļoti zems.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmē biedrības un nodibinājumus, kuru administratīvo kapacitāti plānots stiprināt šī pasākuma ietvaros. Pilsoniskās līdzdalības veicināšanai paredzēts stiprināt pilsoniskās sabiedrības organizāciju kapacitāti, pilnveidojot pilsonisko dialogu visos lēmumu pieņemšanas posmos, atbalstot dažādu sabiedrības grupu un interešu pārstāvju veiktspēju piedalīties likumdošanas procesā un nacionālo reformu īstenošanā. Plānota ekspertu piesaiste, sociāli ekonomisko datu apkopošana un analīze pilsoniskās sabiedrības pārstāvniecības sekmēšanai; sadarbības veicināšana starp pilsoniskās sabiedrības organizācijām dažādos formātos.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
74 739
0
249 130
0
311 413
311 413
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
74 739
0
249 130
0
311 413
311 413
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
87 928
0
293 094
0
366 368
366 368
2.1. valsts pamatbudžets
0
87 928
0
293 094
0
366 368
366 368
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-13 189
0
-43 964
0
-54 955
-54 955
3.1. valsts pamatbudžets
0
-13 189
0
-43 964
0
-54 955
-54 955
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-13 189
-43 964
-54 955
-54 955
5.1. valsts pamatbudžets
-13 189
-43 964
-54 955
-54 955
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pasākuma kopējais attiecināmais finansējums bez elastības finansējuma ir 1 465 472 euro (Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums 1 245 651 euro un valsts budžeta finansējums 219 821 euro). Savukārt no 2026. gada 1. janvāra pēc Eiropas Komisijas lēmuma par snieguma ietvara izpildi atbildīgā iestāde var ierosināt palielināt pieejamo kopējo finansējumu par noteikto elastības finansējuma summu 274 528 euro (Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums 233 349 euro un valsts budžeta finansējums 41 179 euro). Pasākumam plānotais kopējais finansējums ar elastības finansējumu ir 1 740 000 euro, ko veido Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 1 479 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 261 000 euro.
Budžeta ieņēmumi ir finansējuma Eiropas Sociālā fonda Plus daļa 85 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām. Budžeta izdevumi ir kopējie projekta ieviešanai nepieciešamie publiskā finansējuma (Eiropas Sociālā fonda Plus un valsts budžeta) līdzekļi 100 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām.
Projektu plānots ieviest no 2023. gada IV ceturkšņa līdz 2028. gada 31. decembrim. Pirmajā ieviešanas gadā plānots mazāks finansējums, jo projekta īstenošana tiks uzsākta tikai pēdējā ceturksnī (indikatīvi 6% no kopējā finansējuma), turpmākajos gados finansējumu pakāpeniski plānots palielināt, bet pēdējos divos gados atkal pamazām samazināt.
Indikatīvais finansējuma sadalījums pa gadiem (var tikt precizēts pēc pasākuma projekta apstiprināšanas):
2023. gads: kopējais finansējums ir 87 928 euro, no tā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 74 739 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 13 189 euro;
2024. gads: kopējais finansējums ir 293 094 euro, no tā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 249 130 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 45 964 euro;
2025. gads: kopējais finansējums ir 366 368 euro, no tā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 249 130 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 54 955 euro;
2026. gads: kopējais finansējums ir 366 368 euro, no tā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 249 130 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 54 955 euro;
2027. gads: kopējais finansējums ir 175 857 euro (bez elastības finansējuma 161 075 euro), no tā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 149 478 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 26 378 euro;
2028. gads: kopējais finansējums ir 175 857euro (bez elastības finansējuma 113 453 euro), no tā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 149 478 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 26 378 euro.
Budžeta ieņēmumi ir finansējuma Eiropas Sociālā fonda Plus daļa 85 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām. Budžeta izdevumi ir kopējie projekta ieviešanai nepieciešamie publiskā finansējuma (Eiropas Sociālā fonda Plus un valsts budžeta) līdzekļi 100 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām.
Projektu plānots ieviest no 2023. gada IV ceturkšņa līdz 2028. gada 31. decembrim. Pirmajā ieviešanas gadā plānots mazāks finansējums, jo projekta īstenošana tiks uzsākta tikai pēdējā ceturksnī (indikatīvi 6% no kopējā finansējuma), turpmākajos gados finansējumu pakāpeniski plānots palielināt, bet pēdējos divos gados atkal pamazām samazināt.
Indikatīvais finansējuma sadalījums pa gadiem (var tikt precizēts pēc pasākuma projekta apstiprināšanas):
2023. gads: kopējais finansējums ir 87 928 euro, no tā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 74 739 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 13 189 euro;
2024. gads: kopējais finansējums ir 293 094 euro, no tā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 249 130 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 45 964 euro;
2025. gads: kopējais finansējums ir 366 368 euro, no tā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 249 130 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 54 955 euro;
2026. gads: kopējais finansējums ir 366 368 euro, no tā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 249 130 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 54 955 euro;
2027. gads: kopējais finansējums ir 175 857 euro (bez elastības finansējuma 161 075 euro), no tā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 149 478 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 26 378 euro;
2028. gads: kopējais finansējums ir 175 857euro (bez elastības finansējuma 113 453 euro), no tā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 149 478 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 26 378 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Noteikumu projekts ietekmē amata vietu skaitu, t.i., plānojot projekta īstenošanu, tiks izvērtēta esošo cilvēkresursu kapacitāte, nepieciešamības gadījumā uz projekta darbības laiku piesaistot personālu uz darba līguma pamata. Projekta vadības un īstenošanas personāls tiks finansēts no projekta līdzekļiem.
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - Regula Nr. 2021/1060).
Apraksts
Ar projektu tiks ieviestas Regulas Nr. 2021/1060 prasības.
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1057
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 (turpmāk – Regula Nr. 2021/1057).
Apraksts
Ar projektu tiks ieviestas Regulas Nr. 2021/1057 prasības, tostarp 9. pantā uzsvērtā partnerības principa ievērošana.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - Regula Nr. 2021/1060).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pants
Noteikumu projekta 26.2. un 26.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2021/1060 54. panta “b” apakšpunkts
Noteikumu projekta 20. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2021/1060 55. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 19.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 (turpmāk – Regula Nr. 2021/1057).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 2021/1057 9. pants
Noteikumu projekta 2., 3., 4., 5. un 11. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2021/1057 36. pants
Noteikumu projekta 17.6. un 17.7. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības līdzdalība nodrošināta, publicējot noteikumu projektu Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, nodrošinot iespēju sabiedrībai sniegt par to viedokli. Noteikumu projekts tika publicēts publiskai apspriešanai no 2023. gada ……līdz... ……..
Pasākuma projekta vērtēšanas kritēriji tika saskaņoti Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2021. - 2027. gada plānošanas perioda Uzraudzības komitejas 4. politikas mērķa “Sociālāka Eiropa” apakškomitejas 27.04. sēdē, kuras sastāvā ir iekļauti arī sociālie, nevalstiskā sektora un reģionālie partneri, un apstiprināti ar … Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda Uzraudzības komitejas lēmumu Nr. …....
Pasākuma projekta vērtēšanas kritēriji tika saskaņoti Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2021. - 2027. gada plānošanas perioda Uzraudzības komitejas 4. politikas mērķa “Sociālāka Eiropa” apakškomitejas 27.04. sēdē, kuras sastāvā ir iekļauti arī sociālie, nevalstiskā sektora un reģionālie partneri, un apstiprināti ar … Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda Uzraudzības komitejas lēmumu Nr. …....
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts kanceleja
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- Sabiedrības integrācijas fonds
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts sniegs ieguldījumu Nacionālā attīstības plāna 2021.-2027. gadam 17. rīcības virziena “Tiesiskums un pārvaldība” 426. uzdevuma “Tiesiskuma un demokrātiskas valsts apziņas stiprināšana sabiedrībā, īstenojot sabiedrības pilsonisko izglītību, nodrošinot Latvijas tiesību sistēmas sabalansētu attīstību (tostarp cilvēktiesību ievērošanu iepretī inovācijām un tehnoloģiju radītajām izmaiņām), mazinot birokrātiju un uzlabojot normatīvo aktu kvalitāti un pieejamību” īstenošanā un šādu mērķa indikatoru sasniegšanā:
[416] Apmierinātība ar to, kā darbojas demokrātija (pilnīgi apmierināts, drīzāk apmierināts)
[417] Iedzīvotāju pilsoniskās līdzdalības indekss
[418] Iedzīvotāju uztvere par iespēju ietekmēt rīcībpolitiku
[419] Iedzīvotāju uztvere par iespēju ietekmēt Saeimas un valdības darbu (pilnībā nepiekrīt, drīzāk nepiekrīt)
[416] Apmierinātība ar to, kā darbojas demokrātija (pilnīgi apmierināts, drīzāk apmierināts)
[417] Iedzīvotāju pilsoniskās līdzdalības indekss
[418] Iedzīvotāju uztvere par iespēju ietekmēt rīcībpolitiku
[419] Iedzīvotāju uztvere par iespēju ietekmēt Saeimas un valdības darbu (pilnībā nepiekrīt, drīzāk nepiekrīt)
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekta rezultāti var ietekmēt attiecīgo jomu, bet nav tieši mērķēti uz dzimumu līdztiesības jautājumu risināšanu. Noteikumu projekta ietvaros tiks nodrošināta vispārīga horizontālā principa ievērošana, kas veicina dzimumu līdztiesību, piemēram, nodrošinot dzimumu līdztiesības aspekta integrēšanu caur semināru vai apmācību saturu. Projekta atbalsta pasākumi tiks īstenoti, ievērojot nediskriminācijas principus, t.sk., nodrošinot vienlīdzīgu pieeju kvalifikācijas celšanas un apmācību pasākumiem.
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projektā paredzētas darbības, kas stiprinās pilsoniskās sabiedrības organizāciju administratīvo kapacitāti un pilnveidos pilsonisko dialogu. Pasākuma rezultāta rādītājs ir pilsoniskās sabiedrības organizāciju, kas sniegušas atzinumus par rīcībpolitikas plānošanas dokumentiem un normatīvajiem aktiem, skaits.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
Pasākumam ir netieša pozitīva ietekme uz horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”. Pasākuma projekta iesnieguma vērtēšanas kritēriji iekļauj specifisko atbilstības kritēriju, kura ietvaros projekta iesniedzējam ir jāsniedz informācija par šī horizontālā principa ievērošanu, paredzot specifiskas darbības, kas veicina vienlīdzību, iekļaušanu, nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu.
Pielikumi