Anotācija (ex-ante)

23-TA-73: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.2. pasākuma "Atbalsta pasākumi Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas klientu apkalpošanas efektivitātes un kvalitātes uzlabošanai, speciālistu profesionālo spēju, invaliditātes informatīvās sistēmas procesu un funkcionalitātes pilnveidei" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju” 4.3.6.2. pasākuma “Atbalsta pasākumi Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas klientu apkalpošanas efektivitātes un kvalitātes uzlabošanai, speciālistu profesionālo spēju, invaliditātes informatīvās sistēmas procesu un funkcionalitātes pilnveidei” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – TA projekts)  ir Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) iniciatīva un izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu, kā arī izpildot Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2022. gada 19. aprīļa sēdes protokollēmuma (protokols Nr. 22, 37.§) 10. punkta uzdevumu. TA projekts izstrādāts, ņemot vērā Informatīvo ziņojumu par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju” 4.3.6.2. pasākuma “Atbalsta pasākumi Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas klientu apkalpošanas efektivitātes un kvalitātes uzlabošanai, speciālistu profesionālo spēju, invaliditātes informatīvās sistēmas procesu un funkcionalitātes pilnveidei” īstenošanu (turpmāk – informatīvais ziņojums), kas izskatīts MK 2022. gada 19. aprīļa sēdē.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mērķis ir noteikt normatīvo regulējumu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam (turpmāk – programma) 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju” 4.3.6.2. pasākumam “Atbalsta pasākumi Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas klientu apkalpošanas efektivitātes un kvalitātes uzlabošanai, speciālistu profesionālo spēju, invaliditātes informatīvās sistēmas procesu un funkcionalitātes pilnveidei”.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas (turpmāk – komisija) darba prioritātes izriet no Apvienoto Nāciju Organizācijas (turpmāk – ANO) Konvencijas par personu ar invaliditāti tiesībām, kas stājās spēkā Latvijā 2010. gada 31. martā (turpmāk – Konvencija),[1] ANO Personu ar invaliditāti tiesību komitejas rekomendācijām[2], Nacionālā attīstības plāna (rīcības virziena “Sociālā iekļaušana” uzdevums “Sociālās politikas plānošanas, uzraudzības un novērtēšanas stiprināšana, uzlabojot datu vākšanu, digitalizēto datu apriti un savietojamību, pakalpojumu administrēšanu, kā arī analīzi pierādījumos balstītu lēmumu pieņemšanai sociālās politikas attīstībai un sociālo pakalpojumu administrēšanai”), Sociālās aizsardzības un darba tirgus politikas pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam[3], citiem starptautiskiem un nacionāliem tiesību aktiem un plānošanas dokumentiem, kā arī komisijas darbības stratēģijas 2021.–2023. gadam  (turpmāk – komisijas stratēģija)[4].
Konvencijā ir norādītas 26 tiesību jomas, kas ir svarīgas, lai aizsargātu personu ar invaliditāti tiesības un veicinātu vienlīdzīgu iespēju nodrošināšanu, kā arī cieņpilnu attieksmi. Starp tām – vienlīdzība, diskriminācijas aizliegums, veselība, izglītība, nodarbinātība un līdzdalība sabiedriskajā dzīvē.
Latvijā īstenotā invaliditātes politika ir balstīta cilvēktiesību pieejā – darbības vērstas uz personas ar invaliditāti tiesībām uz patstāvīgu dzīvi un aktīvu līdzdalību sabiedriskajos procesos, būt pašam savas dzīves noteicējam, izmantojot visas tiesības un brīvības, kas ir piemērojamas vienlīdzīgu iespēju īstenošanā un savas dzīves kvalitātes uzlabošanā.
Personu ar invaliditāti skaits un īpatsvars Latvijas pastāvīgo iedzīvotāju skaitā turpina pieaugt. 2014. gadā personu ar invaliditāti īpatsvars kopējā valsts iedzīvotāju skaitā bija 8, 6%, bet 2021. gada beigās jau 10, 5 % jeb 193 292 personas  ar invaliditāti (tai skaitā 103 598  sievietes un 89 694 vīrieši)[5].
Pēdējo gadu dati liecina arī par bērnu ar invaliditāti skaita pieaugošu tendenci. Piemēram, 2018. gadā Latvijā bija 8 262 bērni (tai skaitā 3 489 meitenes un 4 773 zēni) ar invaliditāti, 2019. gadā – 8 330 bērni (tai skaitā 3 498 meitenes un 4 832 zēni) ar invaliditāti, 2020. gadā  – 8 444 bērni (tai skaitā 3 516 meitenes un 4 928 zēni) ar invaliditāti un 2021. gada decembrī skaits saglabājas līdzīgs – 8 746 bērni (tai skaitā 3 581 meitenes un 5 165 zēni) ar invaliditāti[6].  Bērnu ar invaliditāti īpatsvars starp personām ar invaliditāti jau vairākus gadus ir ap 4%.
Pasaules Bankas ziņojumā “Invaliditātes politika un invaliditātes noteikšanas sistēma Latvijā” (Report No: AUS0001961, Washington D.C., Brussels and Riga November 2020)[7] uzsvērts, ka Latvijā invaliditātes noteikšanā un atbalsta pasākumu piešķiršanā nepieciešams attīstīt integrētu pieeju. Integrēta pieeja paredz, ka klients ir centrā un iesaistītās institūcijas un visi personai pienākošies atbalsta mehānismi ir vērsti uz kopēju mērķi – personas funkcionēšanas spēju atjaunošana.
2021. gadā komisijas darbu un rezultatīvos rādītājus turpināja ietekmēt Covid-19 izplatība un tā ierobežošanai noteiktie pasākumi. Neskatoties uz to, 2021. gadā pieņemti 127 113 lēmumi (82 355 par invaliditāti (tai skaitā lēmumi par darbspēju zaudējumu ar speciālajiem cēloņiem), 13 par prognozējamo invaliditāti un 44 745 citi ar invaliditāti saistīti lēmumi (atzinumi))[8].   Salīdzinoši ar 2020. gadu, kad pieņemti 80 980 lēmumi (74 441 par invaliditāti, 35 par prognozējamo invaliditāti un 6504 lēmumi par darbspēju zaudējumu ar speciālajiem cēloņiem), vērojams pieņemto lēmumu skaita pieaugums. Pirmreizējos un arī kopējos invaliditātes rādītājos pieaug pensijas vecuma cilvēku īpatsvars, kas arī saistāms ar to, ka invaliditātes sistēmas ietvaros personas saņem atbalsta pasākumus, kas īpaši aktuāli kļūst senioriem, kuriem vecumā izveidojas veselības traucējumi un pašaprūpes grūtības, līdz ar to pieaug arī nepieciešamība pēc attiecīgiem pakalpojumiem[9]. Ņemot vērā minēto, pieņemto lēmumu skaits ir pieaudzis, kas  liecina par pieaugušo komisijas darba apjoma un slodzes kāpumu.
Efektīvai prognozējamas invaliditātes un invaliditātes ekspertīzes procesa īstenošanai, kā arī kvalitatīva pakalpojuma sniegšanai personām ar invaliditāti, nepieciešama komisijas vecāko ārstu ekspertu, speciālistu, amatpersonu, atbalsta funkciju veicēju un citu komisijā nodarbināto profesionālo spēju uzturēšana augstā līmenī. Komisijas sniegtā pakalpojuma ietvaros ir būtiski samazināt invaliditātes ekspertīzei patērēto laiku,[10] jo komisija vienlaikus ar lēmuma par invaliditāti pieņemšanu vai pēc tam sniedz atzinumus, kas dod iespēju saņemt atvieglojumus un sociālos pakalpojumus no valsts un pašvaldībām. Piemēram, atzinumi medicīniskajām indikācijām vieglā automobiļa speciālai pielāgošanai un pabalsta saņemšanai transporta izdevumu kompensēšanai, atzinumi par pavadoņa pakalpojuma nepieciešamību.
Kopumā 2021. gadā izsniegti 44 745 atzinumi[11]. Jāatzīmē, ka izsniegto atzinumu skaits periodā no 2018. – 2021. gadam pieaug. Izsniegto atzinumu skaita pieaugums saistāms ar iespējām personai iegūt sociālo un finansiālo atbalstu, turklāt persona var lūgt atzinumu izsniegt jau esot invaliditātes statusā, pamatojoties uz jauniem izmeklējumu datiem, kas arī veido palielinātu izsniegto atzinumu skaitu.
Pieaugot pieprasījumam pēc komisijas sniegtiem pakalpojumiem, arvien aktuālāks kļūst komisijas veiktspējas stiprināšanas aspekts. Tāpat arī komisijas stratēģijā noteiktās prioritātes un mērķi ir vērsti uz iestādes darbības jomu pilnveidi, darbinieku lietpratības attīstību un klientorientētu pakalpojumu sniegšanu.



[1] https://likumi.lv/ta/lv/starptautiskie-ligumi/id/1630

[2] https://tbinternet.ohchr.org/_layouts/15/treatybodyexternal/SessionDetails1.aspx?SessionID=1158&Lang=en

[3] Apstiprinātas ar 2021. gada 1. septembra MK rīkojumu Nr. 616. https://likumi.lv/ta/id/325828-par-socialas-aizsardzibas-un-darba-tirgus-politikas-pamatnostadnem-2021-2027-gadam

[4]Apstiprināta ar labklājības ministra 2021. gada 11. maija rīkojumu Nr. LM21-10/7-2021. https://www.vdeavk.gov.lv/lv/media/395/download

[5] https://data.gov.lv/dati/lv/dataset/vdeavk-pilngad-pers-ar-invaliditati

[6] https://data.gov.lv/dati/lv/dataset/berni-ar-invaliditati-adm-ter

[7] Sk. https://likumi.lv/ta/id/325492-par-planu-personu-ar-invaliditati-vienlidzigu-iespeju-veicinasanai-20212023-gadam

[8] Komisijas 2021. gada pārskats  https://www.vdeavk.gov.lv/lv/media/900/download?attachment

[9] Komisijas 2020.g. pārskats : https://www.vdeavk.gov.lv/lv/media/459/download?attachment

[10] T.i., personu iesniegumu par invaliditātes ekspertīzi izskatīšanai patērēto laiku.


[11] Personai vienlaicīgi var tikt izsniegti vairāki dažāda veida atzinumi. Komisijas 2021. gada pārskats  https://www.vdeavk.gov.lv/lv/media/900/download?attachment
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1) Efektīva prognozējamas invaliditātes un invaliditātes ekspertīzes procesa īstenošana, kā arī kvalitatīva pakalpojuma sniegšana personām ar invaliditāti  nav iespējama bez sistēmiskas, kompleksas un pastāvīgas pieejas komisijas nodarbināto profesionālo spēju uzturēšanā un attīstībā. Bez komisijas nodarbināto veiktspējas pastāvīgas stiprināšanas nav iespējams uzlabot komisijas kā komandas darba kvalitāti, pilnveidot nodarbināto zināšanas, kas nepieciešamas efektīvai un profesionālai prognozējamas invaliditātes un invaliditātes ekspertīzes procesa īstenošanai (tai skaitā nodrošinot vienveidīgu invaliditātes noteikšanas kritēriju piemērošanu, izsvērtu un kvalitatīvu lēmumu pieņemšanu un noformēšanu), kā arī celt iestādes prestižu un reputāciju.
Kā būtiska problēma jāmin normatīvajos aktos noteikto invaliditātes kritēriju vispārīgais definējums, kas, ja netiek nodrošināta vienota komisijas darbinieku izpratne, var radīt interpretācijas iespējas to piemērošanā. Vienotas izpratnes komisijas nodarbināto profesionālajā darbībā nodrošināšanai nepieciešama  vienotu metodisko norādījumu izstrāde, esošo skaidrojumu pilnveide un pastāvīga to uzturēšana.
Komisijas stratēģijā kā viens no mērķiem ir noteikts apstrīdēto komisijas vadītāja lēmumu īpatsvara (vērtējot pret visiem lēmumiem) samazinājums, kas liecina, ka šobrīd tas tiek vērtēts kā augsts. Komisijas amatpersonu izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību var apstrīdēt komisijas vadītājam. Šādā situācijā lieta tiek vērtēta atkārtoti. Komisijas vadītāja lēmumu var pārsūdzēt tiesā. 2020. gadā apstrīdēto lēmumu īpatsvars veidoja 1, 5% (jeb 2280 apstrīdēšanas kārtībā izskatīti lēmumi no visiem 153 851 gadā pieņemtajiem lēmumiem), 2020. gadā apstrīdēto lēmumu īpatsvars veidoja 1, 5% (jeb 2280 apstrīdēšanas kārtībā izskatīti lēmumi no visiem 153 851 gadā pieņemtajiem lēmumiem)[12] un 2021.gadā elektroniski saņemto iesniegumu invaliditātes ekspertīzei un invaliditātes ekspertīzes lēmumu apstrīdēšanas iesniegumu īpatsvars veidoja 5, 41% no kopējā iesniegumu skaita[12]. Iepriekš minētais liecina par nepieciešamību pilnveidot komisijas nodarbināto zināšanas tiesiski korektu lēmumu pieņemšanā/ sagatavošanā, argumentācijas prasmju pilnveidošanai lēmumu apstrīdēšanas gadījumā, labākās tiesu prakses analīzei u.c.  Gadījumā, ja netiks veikti pilnveidojumi komisijas nodarbināto profesionālo spēju uzturēšanā un attīstībā, tai skaitā, ja netiks veikta komisijas kā komandas darba pilnveide, var pieaugt komisijas klientu neapmierinātība ar saņemtajiem pakalpojumiem. Iepriekš minētais ietekmē personu dzīves kvalitāti kopumā, jo no komisijas pieņemto lēmumu un atzinumu ātruma nereti atkarīgs arī personai ar invaliditāti paredzētais citu valsts un pašvaldību pakalpojumu saņemšanas laiks. Komisijas sniegtā pakalpojuma ietvaros ir būtiski nodrošināt invaliditātes ekspertīzei patērētā laika samazinājumu[14].
2) Identificēts, ka Invaliditātes informatīvās sistēmas (turpmāk – IIS) analītiskā funkcionālitāte ir nepietiekama, lai nodrošinātu komisijas darbības efektivizāciju. Šobrīd nav iespēju operatīvi veikt kompleksu un pastāvīgu komisijas darba procesu analīzi. Tā pat komisijas darbības kvalitātes nodrošināšanai iztrūkst plānveidīgi un pastāvīgi aktualizēti organizācijas darbības procesi, pakalpojumu standarti u.tml. Lai sniegtu operatīvu atbalstu komisijas klientiem, ir nepieciešama komisijas darbības un rādītāju padziļināta analīze, tai skaitā sistēmiska datu kodēšana par prevalējošiem funkcionēšanas ierobežojumiem, piemēram, funkcionēšanas ierobežojumu faktoru ietekmi uz personas dzīvi un pakalpojumu nepieciešamību, saslimšanas cēloņu un funkcionēšanas traucējumu sasaiste, preventīvu rīcību analīze seku mazināšanai;
3) Kā minēts iepriekš, pēdējo gadu dati liecina arī par bērnu ar invaliditāti skaita pieaugošu tendenci. Šobrīd bērniem ar invaliditāti līdz 18 gadu vecumam invaliditāti nosaka bez iedalījuma grupās. ES fondu 2014. – 2020. gada plānošanas periodā darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.1.4. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt diskriminācijas riskiem pakļauto iedzīvotāju integrāciju sabiedrībā un darba tirgū” 9.1.4.3. pasākuma “Invaliditātes ekspertīzes pakalpojuma kvalitātes uzlabošana” komisijas īstenotā projekta Nr. 9.1.4.3/16/I/001 “Bērnu invaliditātes noteikšanas sistēmas pilnveide” (turpmāk – projekts Nr. 9.1.4.3/16/I/001) ietvaros tika izstrādāta invaliditātes noteikšanas metodika personām līdz 18 gadu vecumam (neieskaitot). Projekta Nr. 9.1.4.3/16/I/001 ietvaros paveiktais ir vērtējams pozitīvi, jo,  lai pilnveidotu invaliditātes noteikšanas sistēmu bērniem, izstrādāta mūsdienīga, starptautiskajai praksei atbilstoša invaliditātes noteikšanas metodika “Metodika Starptautiskās funkcionēšanas nespējas un veselības klasifikācijas bērnu un jauniešu versijas principu piemērošanai invaliditātes noteikšanas procesā bērniem līdz 18 gadu vecumam (neieskaitot)” (turpmāk – metodika). Jaunā pieeja priekšplānā virza funkcionēšanas ierobežojumu pakāpi ne tikai invaliditātes statusa piešķiršanai, bet arī citu lēmumu pieņemšanai, kas var ietekmēt bērnu ar invaliditāti ikdienu invaliditātes seku mazināšanai. Minēto pieeju pamato arī MK  2021.gada 17. augusta rīkojumā Nr. 577 “Par Plānu personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju veicināšanai 2021.–2023. gadam”[15] norādītais, ka bērniem līdz 18 gadu vecumam (neieskaitot) invaliditāte tiek noteikta bez iedalījuma grupās. Vienlaikus kā kritērijs ir dominējis un turpina dominēt veselības traucējums un tā izpausmes orgānu sistēmu līmenī. Tieši šī iemesla dēļ rodas pretrunas, piemēram, novērtējot (izvērtējot) medicīniskās indikācijas īpašas kopšanas nepieciešamībai, kuru (medicīnisko indikāciju) kritēriji būtiski mainās, personai sasniedzot 18 gadu vecumu – no diagnozes kā tādas (bērnu gadījumā) uz tās radītajiem faktiskajiem funkcionēšanas ierobežojumiem (pieaugušajiem). Priekšnosacījums bērnu ar invaliditāti vajadzību noteikšanā ir nepieciešamība novērtēt, kuras funkcijas un cik lielā mērā ir traucētas. Šobrīd nav  salāgoti pieaugušā un bērna invaliditātes vērtēšanas kritēriji, tas nesekmē vienotu pieeju funkcionēšanas izvērtēšanā,  rada pretrunas laikā, kad bērns sasniedz pilngadību, jo tiek pielietota atšķirīga pieeja invaliditātes noteikšanā. Veicot grozījumus normatīvajos aktos par bērnu ar invaliditāti noteikšanas sistēmas izmaiņām, sekmīgai to īstenošanai praksē, tai skaitā analītiskās funkcijas nodrošināšanai, nepieciešams veikt pilnveidojumus IIS, lai nodrošinātu IIS atbilstību normatīvo aktu par bērnu ar invaliditāti noteikšanas sistēmas izmaiņām. Papildus  minētajam, informatīvajā ziņojumā “Latvijas Republikas apvienotais otrais un trešais ziņojums par Apvienoto Nāciju Organizācijas 2006.gada 13.decembra Konvencijas par personu ar invaliditāti tiesībām ieviešanu Latvijas Republikā laikposmā no 2017. gada 1. janvāra līdz 2019. gada 31. decembrim”[16], saistībā ar ES fondu īstenoto atbalstu (projekts Nr. 9.1.4.3/16/I/001), 29. punktā kā ANO Personu ar invaliditāti tiesību komitejas rekomendācija minēts, ka turpmākajos gados viens no primāriem uzdevumiem invaliditātes noteikšanas sistēmas pilnveidošanai ir atbilstošāko  risinājumu izvēle, lai salāgotu pieaugušā un bērna invaliditātes vērtēšanas kritērijus, nodrošinot vienotu pieeju funkcionēšanas izvērtēšanā un neradītu pretrunas laikā, kad bērns sasniedz pilngadību un tiek pielietota atšķirīga pieeja invaliditātes noteikšanā;

4) Nereti sabiedrībā ir iesīkstējuši, vecmodīgi priekšstati par invaliditātes ekspertīzes procesiem, par to, kā tiek pieņemts lēmums invaliditātes statusa noteikšanai. Komisijas stratēģijā ir identificētas komisijas klientu intereses saistībā ar profesionāli sniegtas atbilstošas informācijas, kā arī  viegli uztveramā veidā nodrošināta pakalpojuma saņemšanu. Vienlaikus komisijas stratēģijā ir identificēta problēma saistībā ar komisijai pieejamās dokumentāras informācijas nepietiekamību funkcionālo traucējumu  izvērtēšanai un invaliditātes ekspertīzes veikšanai, kas, savukārt, ir saistīts ar invaliditātes ekspertīzei iesniegto dokumentu kvalitāti. Komisijas klientu interešu apmierināšana, kā arī norādītās problēmas risinājums panākams, tai skaitā ar sabiedrības izpratnes veicināšanu par komisijas sniegtajiem pakalpojumiem, aktuālajiem jautājumiem, stereotipu mazināšanu u.tml. Minēto pamato arī anotācijas sadaļā, kurā aprakstīta pašreizējā situācija, minētais Pasaules Bankas[17] ziņojums. Ziņojumā identificēts, ka Latvijā invaliditātes noteikšanā un atbalsta pasākumu piešķiršanā nepieciešams attīstīt integrētu pieeju – klients ir centrā un visas iesaistītās institūcijas un visi personai pienākošies atbalsta mehānismi ir vērsti uz kopēju mērķi – personas funkcionēšanas spēju atjaunošanu. Tāpat Pasaules Bankas rekomendācijās uzsvērts, ka invaliditātes noteikšanas procesā nav piešķirta pietiekama nozīme personas individuālo vajadzību novērtējumam, tai skaitā nepieciešams uzlabot konsultāciju saturu par to, kādi pakalpojumi personām ir pieejami,  kā tiem pieteikties, vienlaikus veicinot elektronisku datu apmaiņu. Ņemot vērā minēto, ir identificēts, ka pašlaik nav vienotas informācijas, pamatojoties uz kuru komisijas speciālisti (konsultanti) sniedz informāciju personām par tālākām rīcībām/ tiesībām/ pienākumiem/ pakalpojumiem/ atbalsta pasākumiem u.tml. pēc invaliditātes noteikšanas vai jau esošas invaliditātes gadījumā, arī, kad bērns ar invaliditāti kļūst pilngadīgs. Gadījumos, kad notiek pāreja  no bērna ar invaliditāti uz pieaugušas personas ar invaliditāti statusu (jaunietim sasniedzot pilngadību), ir svarīgi skaidrot informāciju par iesniedzamajiem dokumentiem invaliditātes ekspertīzei un to iesniegšanas kārtību (procesu), par izmaiņām invaliditātes noteikšanā, tostarp, invaliditātes grupas atbilstību invaliditātes smaguma pakāpei, par izmaiņām pieejamajā valsts atbalstā (gan finansiālā, gan pakalpojumu veidā) invaliditātes seku mazināšanai, kā arī par iespējām uzzināt sev nepieciešamo informāciju par jautājumiem, kas ir saistīti ar invaliditāti. Neīstenojot  4.3.6.2. pasākuma ietvaros plānotās atbalstāmās darbības, netiks paaugstināta komisijas darbinieku veiktspēja, lai veidotu izpratni par vienotu  kritēriju piemērošanu ekspertīzes veikšanas un lēmumu pieņemšanas procesā, nepieaugs vispārējā izpratne par kvalitatīva lēmuma pieņemšanu un mērķēta pakalpojuma sniegšanu, kas nodrošina tiešu un pozitīvu ietekmi uz iedzīvotāju iespējām saņemt nepieciešamo pakalpojumu un atbalstu iestājoties invaliditātes riskam. Ikdienā komisijas darbinieki, t.i. gan klientu apkalpošanas speciālisti, gan ārsti eksperti strādā ar personām, kas ir ļoti atšķirīgas pēc vecuma, dzimuma, reģionālās piederības, funkcionālajām spējām, materiālās nodrošinātības, tāpēc, ja netiks stiprināta komisijas nodarbināto kapacitāte,  profesionalitāte un spēja pielāgoties pārmaiņām un izaicinājumiem, tiks negatīvi ietekmēta arī kvalitatīva klientu apkalpošana, invaliditātes ekspertīzes veikšana un savlaicīga lēmuma pieņemšana. Netiks nodrošināta pēctecīga  invaliditātes rīcībpolitikas pilnveidošana valstiskā līmenī.



[12] Komisijas 2020.g. pārskats : https://www.vdeavk.gov.lv/lv/media/459/download?attachment

[12] Komisijas 2021.g. pārskats: https://www.vdeavk.gov.lv/lv/media/900/download?attachment

[14] T.i., laika samazinājumu personu iesniegumu par invaliditātes ekspertīzi izskatīšanai.

[15] https://likumi.lv/ta/id/325492-par-planu-personu-ar-invaliditati-vienlidzigu-iespeju-veicinasanai-20212023-gadam

[16] http://polsis.mk.gov.lv/documents/7158

[17] Skatīt https://likumi.lv/ta/id/325492-par-planu-personu-ar-invaliditati-vienlidzigu-iespeju-veicinasanai-20212023-gadam
 
Risinājuma apraksts
Komisijas darbības stratēģijas prioritātes un mērķi ir vērsti uz iestādes darbības jomu pilnveidošanu, veiktspējas stiprināšanu, kas ietver arī darbinieku lietpratības attīstību un klientorientētu pakalpojumu sniegšanu. Vienota pieeja ir darbinieku kompetentas un profesionālas rīcības, tai skaitā invaliditātes ekspertīzes veikšanas pamatā. Vienota pieeja raksturo komisijas darba produktivitāti, efektivitāti un spēju iespējami īsākā laikā reaģēt uz pārmaiņām, pielāgoties tām. Atbilstoši komisijas 2021. gada pārskatā minētajam[17], faktiskais vidējais komisijas nodarbināto skaits bija 116,7 personas, tai skaitā 37,6 civildienesta ierēdņi un 83,7 darbinieki.
Ievērojot iepriekš minēto, programmas 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju” 4.3.6.2. pasākuma “Atbalsta pasākumi Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas klientu apkalpošanas efektivitātes un kvalitātes uzlabošanai, speciālistu profesionālo spēju, invaliditātes informatīvās sistēmas procesu un funkcionalitātes pilnveidei” (turpmāk – 4.3.6.2. pasākums) pasākuma ietvaros plānots pilnveidot komisijas nodarbināto profesionālās prasmes, tai skaitā ārstu profesionālās zināšanas invaliditātes noteikšanas jomā, pilnveidot IIS procesus atbilstoši plānotajām izmaiņām  normatīvajos aktos par bērnu ar invaliditāti noteikšanas sistēmas izmaiņām un uzlabot personu ar invaliditāti vai funkcionēšanas ierobežojumiem izpratni par sniegtajiem pakalpojumiem un pieejamo atbalstu invaliditātes gadījumā. Līdz ar to tiks paaugstināta pakalpojumu sniegšanas efektivitāte un kvalitāte personām ar invaliditāti vai funkcionēšanas ierobežojumiem, vienlaikus samazinot personas iesnieguma izskatīšanai un invaliditātes ekspertīzei patērēto laiku.

TA projekta vispārīgie jautājumi

TA projekts nosaka kārtību, kādā īsteno 4.3.6.2. pasākumu, nosaka tā mērķi, pasākumam plānoto un pieejamo finansējumu, prasības Eiropas Sociālā fonda Plus projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam un finansējuma saņēmējam, atbalstāmās darbības un sasniedzamos uzraudzības rādītājus, izmaksu attiecināmības nosacījumus un vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus.

4.3.6.2. pasākuma mērķis ir paaugstināt personu ar invaliditāti vai funkcionēšanas ierobežojumiem apkalpošanas efektivitāti un kvalitāti, komisijas nodarbināto profesionālās spējas, vienlaikus samazinot invaliditātes ekspertīzei patērēto laiku.

4.3.6.2. pasākumu paredzēts īstenot ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā, kā finansējuma saņēmēju nosakot komisiju (turpmāk – finansējuma saņēmējs). Komisija ir valsts pārvaldes iestāde, kura veic prognozējamās invaliditātes un invaliditātes ekspertīzi.

4.3.6.2. pasākuma mērķa grupa ir komisijas ārsti, speciālisti, amatpersonas, atbalsta funkciju veicēji un citi darbinieki (turpmāk – mērķa grupa). Jāatzīmē, ka atbalstu saņems tikai mērķa grupas personas, kuras, saskaņā ar LM Personāla un dokumentu pārvaldības departamenta informāciju, ir nodarbinātas komisijā.

4.3.6.2. pasākumam plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 1 000 000 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 850 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 150 000 euro.  Atbalsta veids ir grants.

4.3.6.2. pasākuma ietvaros elastības finansējums nav plānots, attiecināmā daļa programmas 4.3.6.2. pasākumam paredzētajā apmērā (157 775 euro) tiks kompensēta nosakot elastību programmas 4.3.3.1. pasākuma “Bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto personu kvalifikācijas un prasmju paaugstināšana” ietvaros 28 772 500 euro apmērā un programmas 4.3.3.2. pasākuma “Nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku un ekonomiski neaktīvo iedzīvotāju iekļaušanās darba tirgū sekmēšana” ietvaros 11 900 000 euro apmērā.

4.3.6.2. pasākuma īstenošanas laiks ir 2022. gada II ceturksnis līdz 2029. gada IV ceturksnis, tas tiks īstenots aptverot visu Latvijas teritoriju. Komisija, iesniedzot projekta iesniegumu Centrālai finanšu un līgumu aģentūrai (turpmāk – CFLA), var noteikt citu projekta darbību īstenošanas termiņu, kas nepārsniedz 2029. gada 31. decembri.

4.3.6.2. pasākuma ietvaros izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst TA projektā minētajām izmaksu pozīcijām un ir radušās ne agrāk par 2022. gada 1. jūniju.

4.3.6.2. pasākuma ietvaros sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
1. līdz 2024. gada 31. decembrim  – programmas starpposma iznākuma rādītājs – nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmuši atbalstu – 1. Rādītājs tiks uzskatīts par sasniegtu, kad tiks apstiprināts projekta iesniegums un noslēgta vienošanās par projekta īstenošanu;
2. līdz 2029. gada 31. decembrim:
2.1. programmas iznākuma rādītājs – nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmuši atbalstu – 1 (izpildoties 1. punktā minētajam programmas starpposma iznākuma rādītājam, izpildīts ir arī šajā apakšpunktā minētais programmas iznākuma rādītājs);
2.2. nacionālais iznākuma rādītājs – pilnveidoto informācijas sistēmu skaits – 1;
2.3. programmas rezultāta rādītājs – invaliditātes ekspertīzei patērētā laika samazinājums – līdz 22,92 dienām.
Jāatzīmē, ka šajā rādītājā tiks ieskaitīts iesnieguma par invaliditātes ekspertīzi vidējā izskatīšanas ilguma samazinājums, salīdzinot pret 2019. gadu – tiek plānots, ka tas samazināsies vidēji par sešām dienām. 2019. gadā iesnieguma par invaliditātes ekspertīzi vidējais izskatīšanas ilgums veidoja 28, 92 dienas, 2020. gadā – 24,17 dienas un 2021. gadā 23,74 dienas. Tādējādi 2021. gadā (salīdzinot ar 2019. un 2020. gadu)  iesnieguma par invaliditātes ekspertīzi izskatīšanas ilgums ir samazinājies vidēji par piecām dienām. Pieņemot, ka projektā īstenoto pasākumu rezultātā iesnieguma par invaliditātes ekspertīzi izskatīšanai nepieciešamā laika samazinājuma temps saglabāsies līdzšinējā līmenī, tiek prognozēts, ka līdz 2024. gada 31. decembrim iesnieguma par invaliditātes ekspertīzi izskatīšanas ilgums samazināsies kopumā vidēji par sešām dienām, salīdzinot ar 2019. gadu, un tas veidos vidēji 22,92 dienas. Pieņēmumi balstīti uz datiem komisijas publiskajos pārskatos[18].

Sasniedzamā nacionāla iznākuma rādītāja vērtība (1) noteikta, pieņemot, ka projekta ietvaros tiks pilnveidota viena IIS, veicot nepieciešamos papildinājumus atbilstoši normatīvo aktu par bērnu invaliditāti noteikšanas sistēmas izmaiņām un papildinot ar datu analītikas moduli komisijas procesu un analītikas funkcijas attīstības pilnveidošanai. Rādītāja sasniegšanai finansējums netiek atsevišķi izdalīts, ņemot vērā, ka rādītājs ir daļa no programmas rādītāja “Nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestādes, kas saņēmušas atbalstu”. Rādītājs tiks uzskatīts par sasniegtu, kad apstiprināts nodošanas un pieņemšanas akts un veikti gala maksājumi atbilstoši noslēgtajiem līgumiem par IS pilnveidi.

Par nacionālā rādītāja izpildi ir atbildīga komisija, par rādītāja izpildi tā ziņos, iesniedzot kārtējo maksājuma pieprasījumu Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – KPVIS). Dati tiks uzkrāti KPVIS, to izpildes uzraudzību veiks CFLA kopējā projekta uzraudzības procesā, ja nepieciešams, minēto vērtējot izlases veidā pārbaudēs pie finansējuma saņēmēja. Ņemot vērā, ka pasākumam programmā noteiktais programmas rādītājs ir vispārīgs, neatspoguļo projekta tvērumu, LM ir noteikusi nacionālo rādītāju, kas uzkrājams un uzraugāms, lai vērtētu kopējo projekta sniegumu.


4.3.6.2. pasākuma ietvaros paredzētas tiešās attiecināmās un netiešās attiecināmās izmaksas.

Tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas galvenās izmaksu pozīcijas:

1) līdz atbildīgās iestādes izstrādātās vienotās likmes un tās piemērošanas metodikas personāla atlīdzības izmaksām (turpmāk – personāla izmaksu metodika) apstiprināšanai (tiks izstrādāta saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 53. panta 3. punkta a apakšpunktu (turpmāk ­ – Regula 2021/1060)), finansējuma saņēmēja projekta vadības un  īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā noteiktajam, izņemot virsstundas. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika izmaksu attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāk kā 30 procentu noslodze no normāla darba laika. Pēc personāla izmaksu metodikas apstiprināšanas, finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, tai skaitā veselības apdrošināšanas izmaksas un redzes korekcijas līdzekļu kompensācijas izmaksas, segs, piemērojot personāla izmaksu metodikā noteikto likmi, ko aprēķina no pārējām tiešajām attiecināmajām izmaksām, kas nav tiešās personāla izmaksas;
2) iepirkumu līgumu izmaksas. Ar iepirkumu līgumiem 4.3.6.2. pasākumā saprot: iepirkumu līgumus, kuriem piemēro Publisko iepirkumu likuma (turpmāk – PIL) nosacījumus un arī tos līgumus, kuriem nepiemēro PIL nosacījumus. Iepirkumu līgumi šajā pasākumā ir pakalpojuma (tai skaitā uzņēmumu) līgumi un piegādes (tai skaitā pirkumu) līgumi (saskaņā ar PIL 1. panta 27. un 28. punktu). TA projekts paredz, ka 4.3.6.2. pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējs publiskos iepirkumus veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot konkurenci nodrošinošu, pārredzamu, atklātu, nediskriminējošu konkursa procedūru un, kur tas ir attiecināms īsteno sociāli atbildīgus iepirkumus [19] un inovatīvus iepirkumus[20] (ja nepieciešams, dokumentējot un pamatojot sociāli atbildīga iepirkuma īstenošanas izvēli atbilstoši sadarbības iestādes horizontālajām norādēm projekta īstenošanā un uzraudzībā);
3) iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksas finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam. Iekšzemes komandējumu un darba (dienesta) braucienu izmaksām piemēro Finanšu ministrijas izstrādāto metodiku “Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam  īstenošanai” un metodiku “Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” īstenošanai un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai”;
4) līdz personāla izmaksu metodikas apstiprināšanai normatīvajos aktos par kārtību, kādā veicama obligātā veselības pārbaude paredzēto veselības pārbaužu izmaksas un redzes korekcijas līdzekļu kompensācija finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam, ja tās nav iekļautas veselības apdrošināšanas izmaksās;
5) TA projekts paredz, ka iepirkumu līgumu ietvaros var paredzēt arī izmaksas:
- līdz personāla izmaksu metodikas apstiprināšanai veselības apdrošināšanai finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam. Ja personāls ir nodarbināts normālu darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas nosakāmas atbilstoši nepilnā darba laika noslodzei. Ja personāla atlīdzībai piemēro daļlaika izmaksu attiecināmības principu, veselības apdrošināšanas izmaksas nosakāmas proporcionāli atlīdzības procentuālajam sadalījumam. Veselības apdrošināšanas izmaksas ir attiecināmas tikai laikposmā, kad personāls ir nodarbināts projektā;
- darba vietas aprīkojuma iegādei vai nomai, tai skaitā aprīkojuma uzturēšanai un remontam, finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam jaunu darba vietu radīšanai vai esošo darba vietu atjaunošanai var paredzēt ne vairāk kā 3 000 euro apmērā vienai darba vietai projekta īstenošanas laikā. Ja personāls ir nodarbināts normālu darba laiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas proporcionāli slodzes procentuālajam sadalījumam. Ja personāla atlīdzībai piemēro daļlaika izmaksu attiecināmības principu, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas proporcionāli slodzes procentuālajam sadalījumam un nodarbinātā iesaistes periodam projektā. Paredzot darba vietas aprīkojuma izmaksas, tiks ievērots Vadlīniju Nr.1.2. “Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027.gada plānošanas periodā” 33. punktā noteiktais [21], tai skaitā ņemts vērā nodarbinātā iesaistes periods projektā pret projekta kopējo īstenošanas ilgumu;
- iepirkuma tehniskās specifikācijas izstrādei IIS pilnveides ietvaros, ievērojot, ka komisijas personālam var nebūt pietiekama kapacitāte.

Netiešās attiecināmās izmaksas finansējuma saņēmējs plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no TA projektā  noteiktajām personāla izmaksām.

Izvērtējuma “Vienkāršoto izmaksu piemērošanas iespējas 2021. – 2027. gada ES fondu plānošanas periodā”[22] kopējo secinājumu 4) punktā noteikts, ka vienkāršoto izmaksu piemērošanas lietderība un praktiskā iespējamība ir ierobežota pasākumos, kur, piemēram, valsts iestāde ir vienīgais finansējuma saņēmējs, kas tiek atbalstīts ierobežotas projektu atlases procesā. Ņemot vērā minēto un faktu, ka 4.3.6.2. pasākuma finansējuma saņēmējs ir komisija, kura organizēs pasākuma ietvaros paredzēto atbalstāmo darbību īstenošanu, papildu jau TA projektā minētajām, vienkāršoto izmaksu piemērošana šobrīd nav plānota.

Finansējuma saņēmēja (komisijas) līmenī nav identificētas komercdarbības atbalsta pazīmes, jo saskaņā ar Ministru kabineta 2011.gada 26. aprīļa noteikumiem Nr. 315 “Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas nolikums” komisija ir tiešās valsts pārvaldes iestāde. Ievērojot minēto, komisija pasākumu īsteno valsts funkciju ietvaros.


TA projektā paredzētās atbalstāmās darbības, to īstenošanas pamatnosacījumi un indikatīvās izmaksas:

1) mācību programmu izstrāde, aprobēšana, pilnveidošana un īstenošana mērķa grupas personu profesionālo spēju un metodiskās vadības uzlabošanai (indikatīvās izmaksas 58 034 euro). Atbalstāmās darbības ietvaros finansējuma saņēmēja īstenošanas personāls un finansējuma saņēmēja izvēlēts pakalpojuma sniedzējs izstrādās, aprobēs un pilnveidos mērķa grupai paredzētos mācību moduļus:
- par komisijas darbības vispārīgiem jautājumiem atbalsta funkciju veikšanai. Komisijas atbalsta funkciju veicējiem (klientu apkalpošanas speciālisti, vecākie pārvaldes referenti, pārvaldes referenti un citi speciālisti, kas nav tieši iesaistīti ekspertīzes veikšanā) tiks izstrādāts aktuālajai situācijai atbilstošs mācību modulis, kas veicina profesionālo spēju pilnveidi vispārējos komisijas darbības jautājumos;
- par specifiskiem jautājumiem invaliditātes noteikšanas jomā. Komisijas nodarbinātajiem (vecākajiem ārstiem ekspertiem, vecākajiem ekspertiem, ārstiem ekspertiem u.c. nodarbinātajiem, kuri  ir tieši saistīti ar ekspertīžu nodrošināšanu komisijā) tiks izstrādāts mācību modulis par specifiskiem jautājumiem invaliditātes noteikšanas jomā, iekļaujot tēmas par konkrētu slimību (piemēram, onkoloģisko slimību) radītajiem funkcionēšanas ierobežojumiem un citas aktuālās tēmas, kuras tiks identificētas projekta īstenošanas laikā;
- izstrādās ieteikumus komisijas darbību procesiem un pakalpojumu standartiem.  Tiks pilnveidoti pakalpojumu standarti jeb klientu apkalpošanas standarts, standarts invaliditātes ekspertīzes veikšanai klātienē, apstrīdēto lēmumu izskatīšanas procesa standarts, kā arī tiks izstrādāta jauno darbinieku “ABC” jeb ievadprogramma. 

2) komisijas procesu un analītiskās funkcijas attīstība, tai skaitā analītiskās funkcionalitātes pilnveidošana IIS un tās pilnveide atbilstoši plānotajām izmaiņām normatīvajos aktos par bērnu invaliditātes noteikšanas kārtību (indikatīvās izmaksas 387 427 euro). Atbalstāmās darbības ietvaros finansējuma saņēmēja  izvēlēts pakalpojuma sniedzējs:
- veiks komisijas funkciju un darbību rādītāju padziļinātu analīzi. Tiks veikts komisijas funkcionālais audits, tai skaitā izstrādāti ieteikumi komisijas darbības kvalitātes pilnveidošanai;
- veiks komisijas funkciju apkalpošanas procesu kvalitātes un efektivitātes ikgadējās novērtēšanas datu analīzi;
- izstrādās ieteikumus komisijas darbības kvalitātes pilnveidošanai, pilnveidos IIS analītisko funkcionalitāti, tai skaitā izveidos datu analītikas moduli, veiks IIS pilnveidošanu atbilstoši normatīvajam regulējumam par bērnu invaliditātes noteikšanas kārtību. Tiks pilnveidota IIS funkcionalitāte atbilstoši plānotajām izmaiņām tiesiskajā regulējumā par invaliditātes noteikšanu bērniem, lai nodrošinātu normatīvo aktu izpildi, invaliditātes ekspertīzes veikšanu un statistikas datu uzkrāšanu IIS par invaliditātes lēmumiem bērniem. Tiks izstrādāta IIS funkcionalitāte datu analītikas moduļiem, nodrošinot iespēju IIS uzkrātos datus analizēt pēc dažādiem kritērijiem;
- nodrošinās IIS lietotāju mācības komisijas nodarbinātajiem, kuri ikdienā lieto un administrē IIS, mācības un tiks papildināta IIS lietotāja rokasgrāmata un IIS administratora rokasgrāmata.

3) komisijas sniegto pakalpojumu uzlabošana, izstrādājot vienotu informācijas sniegšanas modeli par pieejamo atbalstu invaliditātes gadījumā (indikatīvās izmaksas 93 000 euro). Atbalstāmās darbības ietvaros finansējuma saņēmēja izvēlēts pakalpojuma sniedzējs:
- izstrādās metodiku vienotai informācijas sniegšanai par pieejamo atbalstu komisijas klientiem invaliditātes noteikšanas gadījumā. Tiks izstrādāta metodika komisijas klientu apkalpošanas speciālistiem, kas nodrošinās profesionālas, atbilstošas, viegli uztveramas informācijas sniegšanu par turpmāko atbalstu un rīcībām personai pēc invaliditātes noteikšanas;
- īstenos  izmēģinājumprojektu  metodikas aprobēšanai un papildināšanai  komisijas Rīgas, Valmieras, Daugavpils, Jelgavas un Liepājas nodaļās. Indikatīvi izmēģinājumprojektā tiks iesaistīti 8 –10 klientu apkalpošanas speciālisti, kuri aicinās personas piedalītes izmēģinājumprojektā un atbilstoši izstrādātajai metodikai konsultēs par pieejamo atbalstu. Izmēģinājumprojektu īsteno ne ilgāk kā 12 mēnešus;
- izstrādās ieteikumus kompleksas pieejas attīstībai informācijas sniegšanā personām, kurām noteikta invaliditāte.

4) sabiedrības izpratnes un informētības paaugstināšanas pasākumu īstenošana par aktualitātēm invaliditātes noteikšanas, darbspējas un funkcionēšanas ierobežojumu vērtēšanas procesā (indikatīvās izmaksas 68 727 euro).  Atbalstāmās darbības ietvaros finansējuma saņēmēja  izvēlēts pakalpojuma sniedzējs organizēs informatīvi izglītojošos pasākumus, tajā skaitā seminārus (piemēram, ģimenes ārstiem, sociālajiem darbiniekiem u.tml.), konferences, atvērto durvju dienas u.c., izstrādā un izplata informatīvos materiālus;

5) informācijas un publicitātes pasākumu īstenošana (indikatīvās izmaksas 1500 euro). Atbalstāmo darbību īsteno finansējuma saņēmēja vadības personāls, ja nepieciešams, piesaistot pakalpojuma sniedzēju. Plānots publicitātes pasākumu kopums, kurš ietvers sabiedrības informēšana par projekta īstenošanas gaitu, darbībām, sasniegtajiem rezultātiem un ESF Plus ieguldījumu projekta īstenošanā un mērķu sasniegšanā. Darbības ietvaros tiks nodrošināti informācijas un publicitātes pasākumi,  kas noteikti Regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantā un ES fondu 2021. – 2027. gada un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijās. Īstenojot atbalstāmo darbību, tiks ievērotas publicitātes prasības atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā. Projekta īstenošanas vietā, izmēģinājumprojekta īstenošanas vietās, kā arī izglītojošo un citu publisko pasākumu norises vietās tiks izvietoti informatīvie plakāti, informējot sabiedrību par projekta īstenošanu, tai skaitā par ESF Plus ieguldījumu projekta īstenošanā un mērķu sasniegšanā. Komisijas tīmekļvietnē tiks publicēta aktuālā par plānotā projekta īstenošanu;


6) projekta vadība un īstenošana (indikatīvās izmaksas 341 742 euro). Pēc nepieciešamības tiks piesaistīti citi komisijas darbinieki, kas tiks finansēti no projekta netiešajām attiecināmajām izmaksām.
Atbalstāmās darbības ietvaros paredzēta projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana. Projekta personāls nodrošinās projekta darbību plānošanu, ieviešanas uzraudzību un vadību projekta mērķa sasniegšanai. Indikatīvi plānotas 2,3 vadības personāla slodzes un 1,3 īstenošanas personāla slodzes, kopā – 3,6 slodzes.
Netiešās attiecināmās izmaksas projektā veido 49 570 euro.

Demarkācija un sinerģija ar citiem finanšu instrumentiem

TA projekts paredz finansējuma saņēmēja pienākumu nodrošināt, ka 4.3.6.2. pasākumā paredzētās atbalstāmās darbības un atbalsts mērķa grupai netiek finansēts vai līdzfinansēts, kā arī to nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem.
Komisija darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību” 2.2.1.1. pasākuma “Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība” ietvaros īsteno Eiropas Reģionālā attīstības fonda (turpmāk – ERAF) projektu Nr. 2.2.1.1/19/I/004 „Invaliditātes ekspertīzes pakalpojumu kvalitātes uzlabošana” (turpmāk – ERAF projekts) (tiks īstenots līdz 2023. gada 6 decembrim). ERAF projekta ietvaros tiek optimizēti komisijas procesi, pilnveidota IIS un valsts pakalpojumu portālā Latvija.lv izvietotie komisijas e-pakalpojumi. IIS pilnveidojumi vērsti uz datu izsniegšanas veidu pielāgošanai iestādēm un privātpersonām, lai samazinātu lēmumu apstrīdēšanas gadījumus un veicinātu klientu apmierinātību ar komisijas pakalpojumiem, kā arī  samazinātu klientiem administratīvo slogu. Minētais paātrinās komisijas darbībai nepieciešamo datu saņemšanu, uzkrāšanu un apstrādi, kā arī nodrošinās procesu pārvaldības un darbības optimizāciju. 4.3.6.2. pasākumā paredzētās atbalstāmās darbības ietvaros tiks papildināta ERAF projekta ietvaros pilnveidotās IIS analītiskā funkcionalitāte, tai skaitā nodrošinot tās  atbilstību normatīvo aktu par bērnu ar invaliditāti noteikšanas sistēmas izmaiņām.
Gan komisijas īstenotā ERAF projekta ietvaros, gan 4.3.6.2. pasākuma projekta ievaros IIS pilnveidojumi ir sinerģiski un projektu īstenošanas periodi pārklājas, tomēr finanšu ieguldījumu mērķi nepārklājas.

Kā vienu no demarkācijas un dubultfinansējuma riska novēršanas uzraudzības instrumentiem var izmantot Finanšu ministrijas izstrādāto Dubultfinansējuma riska kontroles matricu. Tā pat finansējuma saņēmējs nodrošina, ka  projektā sniegtais atbalsts mērķa grupai netiek finansēts vai līdzfinansēts, kā arī to nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem, tai skaitā tiks nodrošināta pievienotās vērtības nodokļa dubultā finansējuma riska novēršana.

4.3.6.2. pasākuma investīcijām būs tieša pozitīva ietekme uz horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” (skat. skaidrojumu anotācijas 8. punktā “Horizontālā ietekme”). Savukārt uz horizontālajiem principiem “Klimatdrošināšana”, “Energoefektivitāte pirmajā vietā” un “Nenodarīt būtisku kaitējumu” 4.3.6.2. pasākumam nav ietekmes.

4.3.6.2. pasākuma ESF plus investīcijām piemērots:
-  158. intervences kods “Pasākumi, ar ko uzlabo vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un cenas ziņā pieejamiem pakalpojumiem”, atbilstoši programmai;
-  finansējuma veids: 01, dotācija;
- teritoriālie sasniegšanas mehānismi: 33, bez teritoriālā mērķa;
- ESF Plus sekundārās tēmas: 09, nepiemēro;
- dzimumu līdztiesība: 02, dzimumu līdztiesības aspekta integrēšana.


[17] Komisijas 2020.g. pārskats: https://www.vdeavk.gov.lv/lv/media/459/download

[18] https://www.vdeavk.gov.lv/lv/publikacijas-un-parskati

[19] IUB sagatavotā informācija par sociāli atbildīgu publisko iepirkumu pieejama: https://www.iub.gov.lv/lv/socialais-iepirkums un Vadlīnijas sociāli atbildīga publiskā iepirkuma īstenošanai pieejamas: https://www.iub.gov.lv/lv/media/658/download

[20] IUB sagatavotā informācija par Inovatīvo publisko iepirkumu pieejama: https://www.iub.gov.lv/lv/inovativais-iepirkums?utm_source=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

[21] Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā. Pieejams: https://www.esfondi.lv/upload/2021-2027/attiec_vadl_21-27__final.pdf

[22] https://www.esfondi.lv/upload/izvertejumi/izvertejuma_zinojums_23.12.2022.docx
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas
  • Personas, kuras vēršas Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijā atbalsta saņemšanai
Ietekmes apraksts
4.3.6.2. pasākuma īstenošanas ietvaros tiek veicināta komisijas veiktspēja, efektivizēti tās darbības procesi un pilnveidota IIS, kā rezultātā tiek uzlabotas komsijas nodarbināto profesionālās prasmes un zināšanās, tai skaitā pilnveidota klientu apkalpošana.
Juridiskās personas
  • Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija
Ietekmes apraksts
4.3.6.2. pasākuma īstenošanas ietvaros tiek veicināta finansējuma saņēmēja - komisijas veiktspēja, efektivizēti tās darbības procesi un pilnveidota IIS.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Ir netieša ietekme, jo efektīva prognozējamas invaliditātes un invaliditātes ekspertīzes procesa īstenošana, kā arī kvalitatīva pakalpojuma sniegšana personām ar invaliditāti nosaka vajadzību komisijas ārstu, speciālistu, amatpersonu, atbalsta funkciju veicēju un citu komisijas nodarbināto profesionālo spēju uzturēšanai augstā profesionālā līmenī. 4.3.6.2. pasākuma ietvaros tiks stiprināta komisijas nodarbināto veiktspēja, pilnveidojot darba kvalitāti, komisijas nodarbināto zināšanas, kas nepieciešamas efektīvai un profesionālai prognozējamas invaliditātes un invaliditātes ekspertīzes procesa veikšanai. Sabiedrības izpratnes veicināšanai par invaliditātes ekspertīzes procesiem, kā arī, lai veidotu pozitīvu komisijas tēlu, tiks nodrošināta sabiedrības informēšanas pasākumu īstenošana  par komisijas darbību un tās sniegtajiem pakalpojumiem.
 

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
236 620
0
291 508
0
270 871
10 788
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
236 620
0
291 508
0
270 871
10 788
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
278 377
0
342 951
0
318 672
12 691
0
2.1. valsts pamatbudžets
278 377
0
342 951
0
318 672
12 691
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-41 757
0
-51 443
0
-47 801
-1 903
0
3.1. valsts pamatbudžets
-41 757
0
-51 443
0
-47 801
-1 903
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
-1 903
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
4.3.6.2. pasākumam plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 1 000 000 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums (turpmāk – ESF Plus) – 850 000 euro un valsts budžeta (turpmāk – VB) līdzfinansējums – 150 000 euro.

Budžeta ieņēmumi ir finansējuma ESF Plus daļa 85 procentu apmērā no pasākuma attiecināmām izmaksām. Budžeta izdevumi ir kopējie pasākuma ieviešanai nepieciešamie publiskā finansējuma (ESF Plus un VB) līdzekļi attiecīgajā gadā.

4.3.6.2. pasākuma projektu paredzēts ieviest no 2022. gada II ceturkšņa līdz 2029. gada IV ceturksnim. Finansējums saskaņā ar plānoto projektu, kas tiek īstenots, pamatojoties uz informatīvo ziņojumu, šobrīd plānots līdz 2025. gada 31. decembrim. Neskatoties uz to, pastāv iespēja, ka projekta īstenošanas termiņš tiks noteikts cits, jo atsevišķu atbalstāmo darbību īstenošana iespējama tikai, izpildoties kādiem no finansējuma saņēmēja  neatkarīgiem priekšnosacījumiem, piemēram, tikai pēc plānoto ārējo normatīvo aktu grozījumu spēkā stāšanās. Tāpēc paredzēts maksimālais iespējamais 4.3.6.2. pasākuma īstenošanas termiņš.

2022. gadā projektā investēts kopējais finansējums 47 309 euro, tai skaitā ESF Plus finansējums – 40 213 euro un VB finansējums – 7096 euro.

Pēc TA projekta spēkā stāšanās 4.3.6.2. pasākumam finansējums indikatīvi plānots: 

2023. gadā finansējums indikatīvi plānots 278 377 euro, tai skaitā ESF Plus finansējums 236 620 euro un VB finansējums 41 757  euro.
2024. gadā finansējums plānots indikatīvi 342 951 euro, tai skaitā ESF Plus finansējums 291 508 euro un VB finansējums 51 443 euro.
2025. gadā finansējums plānots indikatīvi  331 363 euro, tai skaitā ESF Plus finansējums 281 659 euro un VB finansējums 49 704 euro (tai skaitā neizlietotais 2022. gada finansējums 12 691 euro apmērā (tai skaitā ESF Plus finansējums 10 788 euro un VB finansējums 1 903 euro).
Projektam finansējums tiek plānots apakšprogrammā 63.08.00 “Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) projektu un pasākumu īstenošana (2021-2027)”.

LM normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pēc noteikumu projekta apstiprināšanas iesniegs attiecīgu priekšlikumu VB ilgtermiņa saistību precizēšanai pamatbudžeta 2025. gada bāzes projekta sagatavošanas procesā, precizējot VB ilgtermiņa saistības 2025. gadam.

Finansējuma sadalījums pa gadiem ir norādīts indikatīvi un var tikt precizēts, iesniedzot projekta iesniegumu sadarbības iestādē, kā arī projekta īstenošanas gaitā.

 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Ņemot vērā, ka 4.3.6.2. pasākuma īstenošana ir uzsākta no 2022.gada 1. jūnija, plānotā projekta īstenošanā paredzēts iesaistīt visu projekta īstenošanas laiku šādu:
- projekta vadības personālu: projekta vadītāju (1 slodze), projekta koordinatoru (1 slodze) un projekta finansistu (0.3 slodzes);
- projekta īstenošanas personālu: 3 vecākos ekspertus (2 vecākie eksperti katrs 0.5 slodzes, viens vecākais eksperts – 0.3 slodzes).

Projekta vadības un projekta īstenošanas personāls tiks piesaistīts uz 4.3.6.2. pasākuma projekta īstenošanas laiku. Personāla amatus, saimes, kā arī nepieciešamo skaitu noteiks finansējuma saņēmējs, iesniedzot projekta iesniegumu CFLA.
 
Cita informācija
4.3.6.2. pasākuma ilgtspēja tiks nodrošināta, izmantojot VB finansējumu atbilstoši MK 2023. gada 17. janvāra noteikumiem Nr. 15 “Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un  katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam” (turpmāk – MK noteikumi Nr.15).

Lai nodrošinātu 4.3.6.2. pasākuma laikā pilnveidotās Invaliditātes informatīvās sistēmas (IIS) ilgtspēju un uzturēšanu pēc IIS pilnveidojumu ieviešanas produkcijā (nodots ekspluatācijā un par to ir veikts galīgā norēķina maksājums), sākot ar 2026. gadu būs nepieciešams papildu finansējums indikatīvi 50 000 euro gadā (pamatojoties uz 2023. gada pakalpojumu izmaksām, indikatīvi vienas cilvēkstundas izmaksas varētu veidot vidēji 65 euro bez PVN. Ņemot vērā līdzšinējo pieredzi IIS veikto papildinājumu uzturēšanai, gada laikā indikatīvi varētu būt nepieciešamas 635 cilvēkstundas (65 euro x 635 cilv./h = 41275 euro bez PVN)). Finansējums nepieciešams, lai nodrošinātu 4.3.6.2. pasākuma projekta laikā izstrādāto un pilnveidoto IIS funkcionalitāšu ilgtspēju, turpinātu uzturēt un pēc nepieciešamības pilnveidotu datu analītisko funkcionalitāti (analītisko moduli) un veiktu IIS papildinājumus normatīvā regulējuma izmaiņu gadījumā.
Ilgtspējas nodrošināšanai finansējums tiks pieprasīts atbilstoši MK noteikumu Nr.15 9.4. apakšpunktam.
.
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
(ES) 2021/1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regula Nr. 2021/1060).
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
(ES) 2018/1046
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – Regula Nr. 2018/ 1046).
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
(ES) 2016/679
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regula (ES) 2016/679 par fizisko personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Regula Nr. 2016/679).
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regula Nr. 2021/1060).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regula Nr. 2021/1060, 64. panta 1. punkta “c” apakšpunkts
TA projekta 18. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības
Regula Nr. 2021/1060 47. un 50. pants
TA projekta 24.6. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – Regula Nr. 2018/ 1046).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regula Nr. 2018/ 1046, 61. pants.
TA projekta 24.4.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regula (ES) 2016/679 par fizisko personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Regula Nr. 2016/679).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regula Nr. 2016/679
TA projekta 24.9. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
LM
Nevalstiskās organizācijas
Nevalstiskās organizācijas TA projekta izstrādes laikā tika iesaistītas publiskās apspriešanas ietvaros. TA izstrādei konsultatīvo atbalstu sniedza arī Invaliditātes lietu nacionālā padome, kuras sastāvā ir Latvijas Nedzirdīgo savienības, Latvijas Neredzīgo biedrības, biedrības “Rīgas pilsētas “Rūpju bērns””, nodibinājuma “Invalīdu un viņu draugu apvienība “Apeirons””, biedrības “Latvijas Paralimpiskā komiteja” un biedrības “Resursu centrs cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem “Zelda”” pārstāvji. Konsultatīvo atbalstu sniedza arī Latvijas Cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizācija “SUSTENTO”.
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/017fc153-3e2d-47cc-9b82-90dcf3281306

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1 apakšpunktam sabiedrībai ir dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par TA projektu tā saskaņošanas stadijā.
Viedokļa sniegšanas laiks no 2023. gada 17. janvāra līdz 2023. gada 31. janvārim.
Publiskās apspriešanas laikā saņemti divu fizisku personu viedokļi, kas nav attiecināmi uz TA projekta saturu, attiecīgi uz tiem LM atbildes viedokli nesniedza.

 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • CFLA
  • Komisija
  • LM

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
4.3.6.2. pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros tiks veikta institūcijas procesu analīze un izstrādāti ieteikumi to efektivizācijai.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
4.3.6.2. pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros tiks veikta IIS analītiskās funkcionalitātes pilnveide un  IIS pilnveide atbilstoši normatīvajam regulējumam par bērnu invaliditātes noteikšanas kārtību, sekmējot komisijas darba procesu digitalizāciju.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

ES fondu vadībā iesaistītās atbildīgās iestādes funkcijas pilda LM, sadarbības iestādes funkcijas pilda CFLA, projekta iesniedzējs, pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas projekta finansējuma saņēmējs – komisija.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot 4.3.6.2. pasākumu, tiks uzlabota komisijas pakalpojumu sniegšana personām ar invaliditāti vai funkcionēšanas ierobežojumiem.
 

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks pilnveidota IIS.
 

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nacionālā attīstības plāns ietver rīcības virzienu “Sociālā iekļaušana” atbilstošu uzdevumu “Sociālās politikas plānošanas, uzraudzības un novērtēšanas stiprināšana, uzlabojot datu vākšanu, digitalizēto datu apriti un savietojamību, pakalpojumu administrēšanu, kā arī analīzi pierādījumos balstītu lēmumu pieņemšanai sociālās politikas attīstībai un sociālo pakalpojumu administrēšanai”.
Latvijā ir salīdzinoši liels to cilvēku īpatsvars, kuri darbnespējas, vecuma vai citu iemeslu dēļ ienākumus gūst ne no algota darba. Starp tiem ir personas ar invaliditāti, arī cilvēki, kuri fizisku vai psihisku veselības traucējumu dēļ pakļauti priekšlaicīgam darbspēju zudumam. Ieguldījumi sociālās aizsardzības sistēmā, tai skaitā iedzīvotāju individuālajām vajadzībām atbilstošu kvalitatīvu sociālo pakalpojumu nodrošināšanā, ir svarīgi, lai nodrošinātu optimālu dzīves kvalitāti mazāk aizsargātajām iedzīvotāju grupām un neierobežotu darbspējas vecuma cilvēku nodarbinātības un produktivitātes izredzes.
 

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
4.3.6.2. pasākuma ietvaros tiks veicināta personu ar invaliditāti vai personu ar funkcionēšanas ierobežojumiem izpratne par komisijas pakalpojumiem un pieejamo atbalstu invaliditātes gadījumā. Tas veicinās personu ar invaliditāti integrēšanos sabiedrībā, palielinās sabiedrības empātiju, mazinās neiecietību un veicinās tādas sociālās un ekonomiskās vides veidošanos, kas ir iekļaujoša un ņem vērā ikviena sabiedrības locekļa intereses un vajadzības.
 

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
4.3.6.2. pasākuma ietvaros tiks īstenotas darbības, kas veicina personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un tiesības.

Vispārīgās horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” (turpmāk – HP VINPI) darbības:
1) projekta vadībā un īstenošanā tiks ievēroti tādi personāla atlases nosacījumi un prakses, kas ir nediskriminējošas un iekļaujošas cilvēkiem ar invaliditāti (piemēram, nodrošinot pielāgotu darba vietu un tehnoloģijas personai ar invaliditāti un šo faktu norādot darba sludinājumos);
2) īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par cilvēkiem ar invaliditāti;
3) nodrošinot informāciju publiskajā telpā, tai skaitā tīmeklī, tiks nodrošināts, ka to saturs ir piekļūstams cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus;
4) sabiedrības informēšanai tiks izmantoti dažādi informācijas formāti, kas ir piekļūstami cilvēkiem ar dažāda veida funkcionāliem traucējumiem, piemēram, tulkošana zīmju valodā, subtitrēšana, reāllaika transkripcija, materiāli elektroniskā formātā, pasākumu ieraksti;
5) tiks nodrošināts, ka prasībās iepirkumu līgumu izpildītājiem (iepirkuma nolikumā) tiek izvirzīta prasība nodrošināt, ka pasākumu norises vietai ir iespēja fiziski piekļūt un to var izmantot personas ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem patstāvīgi;
6) informācija gan par projektu, gan par projekta pasākumiem tiks sniegta arī vieglā valodā (skatīt LM metodisko materiālu “Ceļvedis iekļaujošas vides veidošanai valsts un pašvaldību iestādēs (2020) https://www.lm.gov.lv/lv/celvedis-ieklaujosas-videsveidosanai-valsts-un-pasvaldibu-iestades-2020);
7) publiskie iepirkumi tiks veikti sociāli atbildīgā veidā - pērkot ētiski ražotus produktus un pakalpojumus un izmantojot publiskās iepirkumu procedūras, lai radītu darbvietas, pienācīgus darba apstākļus, sekmētu sociālo un profesionālo iekļautību, kā arī veicinātu labākus darba nosacījumus cilvēkiem ar invaliditāti.

Specifiskās HP VINPI darbības:
1) izstrādājot digitālo informāciju, tostarp mācību materiālus un informāciju mērķa grupai vai sabiedrības izpratnes un informēšanas paaugstināšanai pasākumu ietvaros, tiks nodrošināts, ka tās saturs ir piekļūstams cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus (skatīt vadlīnijas “Tīmekļvietnes izvērtējums atbilstoši digitālās vides piekļūstamības prasībām (WCAG 2.1 AA)” https://pieklustamiba.varam.gov.lv/);
2) tiks nodrošināts, ka digitālā informācija ir pieejama arī vieglā valodā;
3) mācību saturā tiks integrēti jautājumi par vienlīdzību, iekļaušanu un nediskrimināciju un pamattiesībām;
4) tiks nodrošinātas konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām, kas pārstāv personu ar invaliditāti intereses, tās paredzot, piemēram, pakalpojuma sniegšanas telpu vides piekļūstamības novērtēšanai, uzrunāšanai un sasniegšanai u.c.(attiecīgi pievienojot dokumentus, piemēram, konsultāciju protokolus u.c.).

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
4.3.6.2. pasākuma ietvaros tiks īstenotas darbības, kas veicina dzimumu līdztiesību:
Vispārīgās HP VINPI darbības:
1) projekta vadības un īstenošanas personāla atlase tiks nodrošināta bez jebkādas tiešas vai netiešas diskriminācijas – neatkarīgi no personas dzimuma;
2) dažādības vadība tiks īstenota un tiks attiecināta gan uz projekta vadības un īstenošanas personālu, gan arī iestādē kopumā;
3) projekta vadībā un īstenošanā tiks virzīti pasākumi, kas sekmē darba un ģimenes dzīves līdzsvaru, paredzot elastīga un nepilna laika darba iespēju nodrošināšanu vecākiem ar bērniem un personām, kuras aprūpē tuviniekus;
4) pēc nepieciešamības darba vietā tiks izveidota bērnu pieskatīšanas telpa ar aprīkotu darbstaciju;
5) sievietēm un vīriešiem tiks nodrošināta vienlīdzīga darba samaksa un vienlīdzīgas karjeras izaugsmes iespējas, tostarp nodrošinot dalību mācībās, semināros, komandējumos (t.sk. piemērota vienlīdzīga bonusu sistēma, veselības apdrošināšana u.c.);
6) īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par kādu no dzimumiem, cilvēkiem ar invaliditāti, vecumu, atšķirīgu rasi,  reliģiju vai seksuālo orientāciju.

Specifiskās HP VINPI darbības:
1) mācību programmu saturā tiks integrēti jautājumi par vienlīdzību, iekļaušanu un nediskrimināciju un pamattiesībām;
2) tiks nodrošinātas dzimumu līdztiesības ekspertu konsultācijas (vai konsultatīva rakstura pasākumi) mācību programmu satura izvērtēšanai no dzimumu līdztiesības viedokļa;
3) semināru, mācību, darbnīcu un konferenču saturā tiks integrēti dzimumu līdztiesības un nediskriminācijas jautājumi.

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
4.3.6.2. pasākuma ietvaros tiks celta komisijas speciālistu veiktspēja un stiprināta kapacitāte, lai  invaliditātes ekspertīze un pieņemtie lēmumi būtu iespējami augstākā profesionālā kvalitātē gan saistībā ar personas veselības traucējumiem un funkcionēšanas ierobežojumiem (balstīti ne tikai slimības faktā), gan arī no administratīvā akta juridiskas pamatotības un tā noformēšanas viedokļa.
 

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Personu datu apstrāde tiks veikta saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulu (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula). 

 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Periodā no 2023. gada plānots veikt grozījumus nozares normatīvajā regulējumā, lai salāgotu pieaugušā un bērna invaliditātes vērtēšanas kritērijus, lai sekmētu vienotu pieeju funkcionēšanas izvērtēšanā un neradītu pretrunas laikā, kad bērns sasniedz pilngadību un tiek pielietota atšķirīga pieeja invaliditātes noteikšanā. 4.3.6.2. pasākuma ietvaros tiks īstenoti IIS pilnveidojumi, lai nodrošinātu IIS atbilstību normatīvo aktu par bērnu ar invaliditāti noteikšanas sistēmas izmaiņām.
 

8.2. Cita informācija

4.3.6.2. pasākumam ir tieša pozitīva ietekme uz horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”.
4.3.6.2. pasākuma projekta ietvaros tiks īstenotas darbības, kas veicina vienlīdzību, iekļaušanu, nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu, kā arī tā vadībā un īstenošanā tiks īstenoti vispārīgas un specifiskas horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” darbības.
4.3.6.2. pasākums tiks īstenots ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā, tā projekta iesnieguma vērtēšanā tiks definēts horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” specifiskais atbilstības kritērijs (precizējamais kritērijs), par kuru var tikt pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu (vai apstiprināšanu ar nosacījumu), ja projekta iesniedzējs nodrošina pilnīgu atbilstību kritērijam lēmumā noteiktajā termiņā un kārtībā. Kritērija neatbilstības gadījumā projekta iesniegums tiks noraidīts.
Finansējuma saņēmējs nodrošinās, ka publiskie iepirkumi tiek veikti saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot konkurenci nodrošinošu, pārredzamu, atklātu, nediskriminējošu konkursa procedūru un, kur tas ir attiecināms, īstenojot sociāli atbildīgus un inovatīvus iepirkumus.
4.3.6.2. pasākuma ietekmes uz HP VINPI īstenošanu novērtēšanai TA projektā ir noteikti HP VINPI rādītāji.
 
Pielikumi