Anotācija (ex-ante)

22-TA-1159: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Krievijas Federācijas izraisītais bruņotais konflikts Ukrainā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Paredzēts sniegt atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājām, nosakot tiesības saņemt valsts apmaksātu grūtniecības pārtraukšanas pakalpojumu un ar tā sniegšanu saistītos veselības aprūpes pakalpojumus, vienlaikus nepiemērojot atsevišķus Seksuālās un reproduktīvās veselības likumā noteiktos nosacījumus.  
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Krievijas Federācijas izraisītais bruņotais konflikts Ukrainā.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
       Pamatojoties uz plašsaziņas informācijas telpā pieejamo informāciju, Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta ietvaros tiek konstatēti kara noziegumi, tostarp, pret Ukrainas civiliedzīvotājām vērsti seksuālās vardarbības gadījumi, kuru rezultātā ir iespējama nevēlamas grūtniecības iestāšanās.
       Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7. panta ceturtā daļa paredz Ukrainas civiliedzīvotājam tiesības saņemt valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus tādā pašā apjomā kā Latvijā valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros apdrošinātām personām.
      Seksuālās un reproduktīvās veselības likums paredz valsts apmaksātu grūtniecības pakalpojuma nodrošināšanu sievietēm, ja grūtniecība ir iestājusies izvarošanas gadījumā, vai, ja tā ir veicama, pamatojoties uz ārsta noteiktajām medicīniskajām indikācijām.
         Minētā likuma 25. panta trešajā daļā ir noteikts, ka grūtniecības pārtraukšanu ginekologs (dzemdību speciālists) drīkst veikt ārstniecības iestādes stacionārā nodaļā ne agrāk kā 72 stundas pēc grūtniecības pārtraukšanas norīkojuma izsniegšanas, pirms tam atkārtoti informējot sievieti par grūtniecības pārtraukšanas gadījumā iespējamiem sarežģījumiem.
       Šobrīd Latvijā ne visās stacionārajās ārstniecības iestādēs tiek sniegti grūtniecības pārtraukšanas pakalpojumi, līdz ar ko minētā pakalpojuma savlaicīga saņemšana var būt apgrūtināta, ja netiek paredzētas citas iespējas saņemt minēto pakalpojumu, piemēram, dienas stacionārā.  Seksuālās un reproduktīvās veselības likums paredz, ka grūtniecības pārtraukšana pēc sievietes vēlēšanās, kā arī gadījumā, ja grūtniecība ir iestājusies izvarošanas gadījumā, ir veicama līdz grūtniecības 12. nedēļai. Pirms pakalpojuma saņemšanas sievietei ir jāsaņem ginekologa, dzemdību speciālista konsultācija. Šādas valsts apmaksātas konsultācijas saņemšanai nereti veidojas garas gaidīšanas rindas, kas var apgrūtināt pakalpojuma savlaicīgas – līdz grūtniecības 12. nedēļai saņemšanas iespējas.
        Vienlaikus, atbilstoši Seksuālās un reproduktīvās veselības likuma 26. panta pirmajai daļai, grūtniecības pārtraukšana medicīnisku indikāciju dēļ vai gadījumā, kad tā iestājusies izvarošanas rezultātā, ir veicama, pamatojoties uz medicīniskām indikācijām vai tiesībaizsardzības iestādes izsniegtu izziņu par izvarošanas gadījumu. Paredzams, ka bruņotā konflikta Ukrainā ietvaros cietušajām sievietēm nebūs pieejama tiesībaizsardzības iestādes izsniegta izziņa par izvarošanas gadījumu, kā arī šīm sievietēm nebūs pieejams ārstu konsilija apstiprinājums, kura nepieciešamību paredz Seksuālās un reproduktīvās veselības likuma 26. panta trešā daļa. Vienlaikus, šādā situācijā arī Seksuālās un reproduktīvās veselības likumā noteiktā tiesību norma, kas paredz, ka grūtniecības pārtraukšanu drīkst veikt ne agrāk kā 72 pēc grūtniecības pārtraukšanas norīkojuma izsniegšanas, var kavēt un apgrūtināt pakalpojuma saņemšanu. 
 
Risinājuma apraksts
        Projekts paredz noteikt Ukrainas civiliedzīvotājām tiesības saņemt valsts apmaksātu grūtniecības pārtraukšanu un ar to saistītos veselības aprūpes pakalpojumus, nepiemērojot Seksuālās un reproduktīvās veselības 25. panta trešo daļu, 26. panta pirmo, trešo un ceturto daļu.
        Lai vienkāršotu un paātrinātu pieejamību grūtniecības pārtraukšanas pakalpojuma saņemšanai Ukrainas civiliedzīvotājām, kuras nolēmušas pārtraukt grūtniecību Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta Ukrainā radušos apstākļu, tai skaitā, pārdzīvotās seksuālās vardarbības dēļ, Projekts paredz nepiemērot atsevišķus Seksuālās un reproduktīvās veselības likumā noteiktos nosacījumus valsts apmaksātas grūtniecības pārtraukšanas veikšanai.
        Atbilstoši Projektā iekļautajām tiesību normām ir plānots paredzēt iespēju Ukrainas civiliedzīvotājām saņemt grūtniecības pārtraukšanas pakalpojumu ne tikai ārstniecības iestādes stacionārā nodaļā, bet arī dienas stacionārā, nodrošinot vienuviet gan ginekoloģisko konsultāciju, gan grūtniecības pārtraukšanas manipulāciju, kā arī neattiecinot uz Ukrainas civiliedzīvotājām Seksuālās un reproduktīvās veselības likumā noteikto tiesību normu, kas paredz, ka grūtniecības pārtraukšanu drīkst veikt ne agrāk kā 72 pēc grūtniecības pārtraukšanas norīkojuma izsniegšanas. Tādējādi tiks nodrošināta vienkāršāka un savlaicīgāka grūtniecības pārtraukšanas pakalpojuma saņemšanas iespēja cietušajām Ukrainas civiliedzīvotājām.
      Plānots, ka lēmumu par grūtniecības pārtraukšanu konsultācijas laikā pieņems tas ginekologs, dzemdību speciālists, kurš veiks grūtniecības pārtraukšanu, pirms tam sniedzot grūtniecei konsultāciju, tādējādi grūtniecei nebūs jāuzrāda Seksuālās un reproduktīvās veselības likumā noteiktā tiesībaizsardzības iestādes izsniegta izziņa, kā arī ārstu konsilija- apstiprinājums.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ņemot vērā, ka minētais jautājums ir risināms steidzami, šobrīd nav pieejami citi alternatīvi risinājumi.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ukrainas civiliedzīvotājas
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
  • Ārstniecības iestādes, kuras sniedz grūtniecības pārtraukšanas pakalpojumu.
Ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
       Indikatīvās izmaksas nav nosakāmas, aprēķināmas, jo nav prognozējams to Ukrainas civiliedzīvotāju skaits, kurām būs nepieciešams grūtniecības pārtraukšanas pakalpojums.
Papildus radušies faktiskie izdevumi sedzami Veselības ministrijai (Nacionālam veselības dienestam) no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 28.februāra rīkojuma Nr.131 “Par Pasākumu plānu personu no Ukrainas masveida ierašanās gadījumā Latvijā” (prot.Nr.10 4.§) 1.pielikuma 2.7.pasākumā plānotajam.
      Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs izskatīšanai Ministru kabinetā attiecīgus rīkojuma projektus par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

Projektā ietvertais risinājums tika pārrunāts ar Veselības ministrijas galveno speciālistu ginekoloģijā un dzemdniecībā.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi