22-TA-338: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Apraksts
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2020. gada 14. aprīļa protokollēmuma (protokola Nr.24, 48.§) "Informatīvais ziņojums "Par atskurbināšanas pakalpojuma attīstību pašvaldībās un turpmāko rīcību šajā jomā"" (turpmāk - MK 2020. gada 14. aprīļa protokollēmums) 3.1. apakšpunktu, kas nosaka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (turpmāk - VARAM) līdz kārtējā gada 1. martam izvērtēt pašvaldību iesniegtos valsts budžeta līdzekļu pieprasījumus par iepriekšējo gadu attiecībā uz faktiskajiem izdevumiem, kas radušies atskurbināšanas pakalpojumu sniegšanā diennakts režīmā, sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", lai segtu pašvaldību izdevumus līdz 15 euro apmērā par katru atskurbšanas telpā ievietoto personu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” (turpmāk - Rīkojuma projekts) paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt VARAM 292 815 euro pārskaitīšanai 33 pašvaldībām, lai segtu faktiskos izdevumus, kas tām radušies 2021. gadā, sniedzot atskurbināšanas pakalpojumus diennakts režīmā personām, kuras alkohola reibumā atrodas bezpalīdzības stāvoklī.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar MK 2020. gada 14. aprīļa protokollēmuma 3.1. apakšpunktu, VARAM līdz kārtējā gada 1. martam jāizvērtē pašvaldību iesniegtos valsts budžeta līdzekļu pieprasījumus par iepriekšējo gadu attiecībā uz faktiskajiem izdevumiem, kas radušies atskurbināšanas pakalpojumu sniegšanā diennakts režīmā, jāsagatavo un noteiktā kārtībā jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā Rīkojuma projektu, lai segtu pašvaldību izdevumus līdz 15 euro apmērā par katru atskurbšanas telpā ievietoto personu.
Līdz ar to VARAM 2022. gada 4. janvārī izsūtīja vēstuli (Nr. 1-132/40) visām valstspilsētu un novadu pašvaldībām ar aicinājumu līdz šā gada 21. janvārim iesniegt VARAM pieprasījumus par iepriekšējo gadu attiecībā uz faktiskajiem izdevumiem, kas radušies atskurbināšanas pakalpojumu sniegšanā diennakts režīmā, lai segtu pašvaldību izdevumus līdz 15 euro apmērā par katru atskurbšanas telpā ievietoto personu.
VARAM pieprasījumus saņēma no Alūksnes novada pašvaldības, Augšdaugavas novada pašvaldības, Balvu novada pašvaldības, Bauskas novada pašvaldības, Cēsu novada pašvaldības, Daugavpils valstspilsētas pašvaldības, Dienvidkurzemes novada pašvaldības, Dobeles novada pašvaldības, Gulbenes novada pašvaldības, Jelgavas valstspilsētas pašvaldības, Jelgavas novada pašvaldības, Jēkabpils novada pašvaldības, Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības, Krāslavas novada pašvaldības, Ķekavas novada pašvaldības, Liepājas valstspilsētas pašvaldības, Limbažu novada pašvaldības, Ludzas novada pašvaldības, Mārupes novada pašvaldības, Ogres novada pašvaldības, Olaines novada pašvaldības, Preiļu novada pašvaldības, Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības, Rēzeknes novada pašvaldības, Rīgas valstspilsētas pašvaldības, Ropažu novada pašvaldības, Salaspils novada pašvaldības, Saulkrastu novada pašvaldības, Siguldas novada pašvaldības, Smiltenes novada pašvaldības, Talsu novada pašvaldības, Tukuma novada pašvaldības un Valmieras novada pašvaldības.
Līdz ar to VARAM 2022. gada 4. janvārī izsūtīja vēstuli (Nr. 1-132/40) visām valstspilsētu un novadu pašvaldībām ar aicinājumu līdz šā gada 21. janvārim iesniegt VARAM pieprasījumus par iepriekšējo gadu attiecībā uz faktiskajiem izdevumiem, kas radušies atskurbināšanas pakalpojumu sniegšanā diennakts režīmā, lai segtu pašvaldību izdevumus līdz 15 euro apmērā par katru atskurbšanas telpā ievietoto personu.
VARAM pieprasījumus saņēma no Alūksnes novada pašvaldības, Augšdaugavas novada pašvaldības, Balvu novada pašvaldības, Bauskas novada pašvaldības, Cēsu novada pašvaldības, Daugavpils valstspilsētas pašvaldības, Dienvidkurzemes novada pašvaldības, Dobeles novada pašvaldības, Gulbenes novada pašvaldības, Jelgavas valstspilsētas pašvaldības, Jelgavas novada pašvaldības, Jēkabpils novada pašvaldības, Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības, Krāslavas novada pašvaldības, Ķekavas novada pašvaldības, Liepājas valstspilsētas pašvaldības, Limbažu novada pašvaldības, Ludzas novada pašvaldības, Mārupes novada pašvaldības, Ogres novada pašvaldības, Olaines novada pašvaldības, Preiļu novada pašvaldības, Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības, Rēzeknes novada pašvaldības, Rīgas valstspilsētas pašvaldības, Ropažu novada pašvaldības, Salaspils novada pašvaldības, Saulkrastu novada pašvaldības, Siguldas novada pašvaldības, Smiltenes novada pašvaldības, Talsu novada pašvaldības, Tukuma novada pašvaldības un Valmieras novada pašvaldības.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā to, ka izmaksas, kas pašvaldībām radušās, realizējot brīvprātīgās iniciatīvas atskurbināšanas pakalpojumu sniegšanā, diennakts režīmā personām, kuras alkohola reibumā atrodas bezpalīdzības stāvoklī, ir pašvaldībām neparedzēti izdevumi, VARAM, izvērtējot ar personu atskurbšanas pakalpojumiem saistīto izdevumu apstiprinošos dokumentus, sagatavoja Rīkojuma projektu, kas paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt VARAM 292 815 euro pārskaitīšanai pašvaldībām, lai segtu faktiskos izdevumus, kas pašvaldībām radušies 2021. gadā, sniedzot atskurbināšanas pakalpojumus diennakts režīmā personām, kuras alkohola reibumā atrodas bezpalīdzības stāvoklī, par katru atskurbšanas telpā ievietoto personu piešķirot līdz 15 euro, tai skaitā:
1. Alūksnes novada pašvaldībai - 120 euro,
2. Augšdaugavas novada pašvaldībai - 8 340 euro,
3. Balvu novada pašvaldībai - 5 895 euro,
4. Bauskas novada pašvaldībai - 1 563 euro,
5. Cēsu novada pašvaldībai - 4 575 euro,
6. Daugavpils valstspilsētas pašvaldībai - 47 520 euro,
7. Dienvidkurzemes novada pašvaldībai - 45 euro,
8. Dobeles novada pašvaldībai - 2 145 euro,
9. Gulbenes novada pašvaldībai - 600 euro,
10. Jelgavas valstspilsētas pašvaldībai - 37 050 euro,
11. Jelgavas novada pašvaldībai - 540 euro,
12. Jēkabpils novada pašvaldībai - 3 165 euro,
13. Jūrmalas valstspilsētas pašvaldībai - 3000 euro,
14. Krāslavas novada pašvaldībai - 1 260 euro,
15. Ķekavas novada pašvaldībai - 3 030 euro,
16. Liepājas valstspilsētas pašvaldībai - 18 885 euro,
17. Limbažu novada pašvaldībai - 450 euro,
18. Ludzas novada pašvaldībai - 3 765 euro,
19. Mārupes novada pašvaldībai - 195euro,
20. Ogres novada pašvaldībai - 20 805 euro,
21. Olaines novada pašvaldībai - 1 304 euro,
22. Preiļu novada pašvaldībai - 3 585 euro,
23. Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībai - 6 090 euro,
24. Rēzeknes novada pašvaldībai - 3 781 euro,
25. Rīgas valstspilsētas pašvaldībai - 95 381 euro,
26. Ropažu novada pašvaldībai - 1 443 euro,
27. Salaspils novada pašvaldībai - 1 415 euro,
28. Saulkrastu novada pašvaldībai - 270 euro,
29. Siguldas novada pašvaldībai - 983 euro,
30. Smiltenes novada pašvaldībai - 60 euro,
31. Talsu novada pašvaldībai - 855 euro,
32. Tukuma novada pašvaldībai - 795 euro,
33. Valmieras novada pašvaldībai - 13 905 euro.
1. Alūksnes novada pašvaldībai - 120 euro,
2. Augšdaugavas novada pašvaldībai - 8 340 euro,
3. Balvu novada pašvaldībai - 5 895 euro,
4. Bauskas novada pašvaldībai - 1 563 euro,
5. Cēsu novada pašvaldībai - 4 575 euro,
6. Daugavpils valstspilsētas pašvaldībai - 47 520 euro,
7. Dienvidkurzemes novada pašvaldībai - 45 euro,
8. Dobeles novada pašvaldībai - 2 145 euro,
9. Gulbenes novada pašvaldībai - 600 euro,
10. Jelgavas valstspilsētas pašvaldībai - 37 050 euro,
11. Jelgavas novada pašvaldībai - 540 euro,
12. Jēkabpils novada pašvaldībai - 3 165 euro,
13. Jūrmalas valstspilsētas pašvaldībai - 3000 euro,
14. Krāslavas novada pašvaldībai - 1 260 euro,
15. Ķekavas novada pašvaldībai - 3 030 euro,
16. Liepājas valstspilsētas pašvaldībai - 18 885 euro,
17. Limbažu novada pašvaldībai - 450 euro,
18. Ludzas novada pašvaldībai - 3 765 euro,
19. Mārupes novada pašvaldībai - 195euro,
20. Ogres novada pašvaldībai - 20 805 euro,
21. Olaines novada pašvaldībai - 1 304 euro,
22. Preiļu novada pašvaldībai - 3 585 euro,
23. Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībai - 6 090 euro,
24. Rēzeknes novada pašvaldībai - 3 781 euro,
25. Rīgas valstspilsētas pašvaldībai - 95 381 euro,
26. Ropažu novada pašvaldībai - 1 443 euro,
27. Salaspils novada pašvaldībai - 1 415 euro,
28. Saulkrastu novada pašvaldībai - 270 euro,
29. Siguldas novada pašvaldībai - 983 euro,
30. Smiltenes novada pašvaldībai - 60 euro,
31. Talsu novada pašvaldībai - 855 euro,
32. Tukuma novada pašvaldībai - 795 euro,
33. Valmieras novada pašvaldībai - 13 905 euro.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Pašvaldības un to iedzīvotāji, kas tiek iesaistīti atskurbināšanas pakalpojumu sniegšanā un šo pakalpojumu lietošanā.
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
292 815
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
292 815
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-292 815
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-292 815
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
292 815
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ekonomiskās klasifikācijas kods 7460 “Pārējie valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferti pašvaldībām”, atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 27. decembra noteikumiem Nr. 1031 “Noteikumi par budžeta izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām”.
Detalizēta informācija par pieprasīto nepieciešamo finansējuma apmēru sniegta Alūksnes novada pašvaldības, Augšdaugavas novada pašvaldības, Balvu novada pašvaldības, Bauskas novada pašvaldības, Cēsu novada pašvaldības, Daugavpils valstspilsētas pašvaldības, Dienvidkurzemes novada pašvaldības, Dobeles novada pašvaldības, Gulbenes novada pašvaldības, Jelgavas valstspilsētas pašvaldības, Jelgavas novada pašvaldības, Jēkabpils novada pašvaldības, Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības, Krāslavas novada pašvaldības, Ķekavas novada pašvaldības, Liepājas valstspilsētas pašvaldības, Limbažu novada pašvaldības, Ludzas novada pašvaldības, Mārupes novada pašvaldības, Ogres novada pašvaldības, Olaines novada pašvaldības, Preiļu novada pašvaldības, Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības, Rēzeknes novada pašvaldības, Rīgas valstspilsētas pašvaldības, Ropažu novada pašvaldības, Salaspils novada pašvaldības, Saulkrastu novada pašvaldības, Siguldas novada pašvaldības, Smiltenes novada pašvaldības, Talsu novada pašvaldības, Tukuma novada pašvaldības un Valmieras novada pašvaldības pieprasījumos pielikumā (Finansiālā pamatojuma dokumenti).
Detalizēta informācija par pieprasīto nepieciešamo finansējuma apmēru sniegta Alūksnes novada pašvaldības, Augšdaugavas novada pašvaldības, Balvu novada pašvaldības, Bauskas novada pašvaldības, Cēsu novada pašvaldības, Daugavpils valstspilsētas pašvaldības, Dienvidkurzemes novada pašvaldības, Dobeles novada pašvaldības, Gulbenes novada pašvaldības, Jelgavas valstspilsētas pašvaldības, Jelgavas novada pašvaldības, Jēkabpils novada pašvaldības, Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības, Krāslavas novada pašvaldības, Ķekavas novada pašvaldības, Liepājas valstspilsētas pašvaldības, Limbažu novada pašvaldības, Ludzas novada pašvaldības, Mārupes novada pašvaldības, Ogres novada pašvaldības, Olaines novada pašvaldības, Preiļu novada pašvaldības, Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības, Rēzeknes novada pašvaldības, Rīgas valstspilsētas pašvaldības, Ropažu novada pašvaldības, Salaspils novada pašvaldības, Saulkrastu novada pašvaldības, Siguldas novada pašvaldības, Smiltenes novada pašvaldības, Talsu novada pašvaldības, Tukuma novada pašvaldības un Valmieras novada pašvaldības pieprasījumos pielikumā (Finansiālā pamatojuma dokumenti).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi tiek segti no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Ar rīkojuma projektu netiek mainīts normatīvais regulējums, kā arī tas neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Līdz ar to sabiedrības līdzdalība un komunikācijas aktivitātes rīkojuma projekta izstrādē netika organizētas (Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punkts).
Vienlaikus norādāms, ka rīkojuma projekts un tā anotācija pēc to iekļaušanas attiecīgās Ministru kabineta sēdē izskatāmo jautājumu sarakstā būs publiski pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnē www.mk.gov.lv sadaļās Ministru kabineta sēdes un Tiesību aktu projekti, kur ar tiem varēs iepazīties jebkurš interesents.
Vienlaikus norādāms, ka rīkojuma projekts un tā anotācija pēc to iekļaušanas attiecīgās Ministru kabineta sēdē izskatāmo jautājumu sarakstā būs publiski pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnē www.mk.gov.lv sadaļās Ministru kabineta sēdes un Tiesību aktu projekti, kur ar tiem varēs iepazīties jebkurš interesents.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Finanšu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
-
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi