Anotācija (ex-ante)

23-TA-2436: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Bērnu tiesību aizsardzības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 19.septembra sēdes protokola Nr.46  8. §., izskatot Ministru kabineta noteikumu projektu "Noteikumi par Ārvalstu adopcijas komisiju" (22-TA-1734), Labklājības ministrijai dots uzdevums sagatavot grozījumus Bērnu tiesību aizsardzības likumā, kuros paredzēt, ka komisijas locekļi, kas nav pilnvarotas amatpersonas, par darbu komisijā saņem atlīdzību, kā arī paredzēt pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt atlīdzības apmēru un izmaksāšanas kārtību (3.punkts).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Lai sniegtu atzinumu par bērna adopcijas uz ārvalsti atbilstību Bērnu tiesību aizsardzības likumā noteiktajiem bērna tiesību aizsardzības principiem un bērna labākajām interesēm, atbilstoši Bērnu tiesību aizsardzības likumā noteiktajam labklājības ministra tiešā pakļautībā izveidojama ārvalstu adopcijas komisija. Likumprojekta mērķis ir noteikt, ka ārvalstu adopcijas komisijas locekļi, kas nav pilnvarotas amatpersonas, par darbu komisijā saņem atlīdzību, kuras apmēru un izmaksāšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Skat. sadaļu “Problēmas un risinājumi”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022.gada 1.jūlijā spēkā stājušies grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā (turpmāk – BTAL), kuri noteic papildus regulējumu attiecībā uz bērna adopciju uz ārvalsti.
BTAL 31. panta trešā daļa noteic, ka likumos paredzētajos gadījumos un kārtībā bērnu var adoptēt uz ārvalsti, kurai ir saistoša 1993. gada 29. maija Hāgas konvencija par bērnu aizsardzību un sadarbību starpvalstu adopcijas jautājumos, kā arī 1989. gada 20. novembra Bērnu tiesību konvencija un ar kuru Latvija ir noslēgusi divpusēju līgumu, nosakot abpusēju tiesiskās sadarbības specifiku ārvalstu adopcijas jomā. Bērnu var adoptēt uz ārvalsti, ja bāriņtiesa, kas lēmusi par ārpusģimenes aprūpi, saņem komisijas atzinumu, kurā ietverts secinājums, ka adopcijas process uz ārvalsti atbilst šajā likumā noteiktajiem bērna tiesību aizsardzības principiem un bērna labākajām interesēm.
Atbilstoši BTAL 31. panta piektajā daļā noteiktajam deleģējumam Ministru kabinets nosaka komisijas izveides kārtību, sastāvu, kompetenci, darba organizāciju un kārtību, kādā tiek pieņemti komisijas lēmumi.
Komisijas mērķis ir izveidot profesionālu dažādu jomu speciālistu komisiju, lai nodrošinātu pilnvērtīgu bērna vislabāko interešu aizsardzību adopcijas uz ārvalstīm procesā. Lai minēto mērķi sasniegtu, komisijas sastāvu izvēlēts veidot tādu, lai ikviena bērna adopcijas uz ārvalstīm izvērtēšana notiktu vispusīgi, papildus, ievērojot katra bērna individuālās vajadzības, iesaistot arī ar bērna tiesību un interešu aizsardzību saistītu organizāciju pārstāvjus.
Saskaņā ar 2023.gada 19.septembra Ministru kabineta noteikumu Nr. 536 “Noteikumi par Ārvalstu adopcijas komisiju” 3. punktā noteikto komisijas sastāvā ir septiņi komisijas locekļi, no kuriem trīs pārstāvji ir amatpersonas no valsts pārvaldes iestādēm – Labklājības ministrijas, Tieslietu ministrijas un Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas. Savukārt četri pastāvīgie pārstāvji ir iekļauti no Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra Biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrētajām kompetentajām biedrībām un nav pilnvarotas amatpersonas:
- biedrība "Latvijas Bērnu labklājības tīkls" ar mērķi sniegt kompetentu viedokli par alternatīvās aprūpes iespējām bērnam Latvijā un bērna labākajām interesēm, atbilstoši konkrētā bērna individuālajām vajadzībām;
- biedrība “Latvijas Bāriņtiesu darbinieku asociācija” ar mērķi sniegt kompetentu skaidrojumu un veikt vērtējumu par bāriņtiesas veikto darbību apjoma atbilstību praksei, normatīvajam regulējumam un konkrētā lietā iesaistītā bērna interesēm;
- Latvijas Psihologu biedrība ar mērķi veikt kompetentu vērtējumu par to, vai ir korekti un atbilstoši bērna vecumam un komunikācijas spējām noskaidrots un fiksēts bērna viedoklis par ārvalsts adopciju, veikto psihosociālo darbu u.c. jautājumos;
- biedrības “Latvijas Ģimenes ārstu asociācija” ar mērķi skaidrot un vērtēt medicīnisko pusi lietā atbilstoši bērna veselības stāvoklim, vai veikti visi iespējamie ārstniecības un medicīniskās rehabilitācijas procesi u.c. jautājumos.
Lai motivētu organizācijas pārstāvjus papildus tiešajiem darba pienākumiem līdzdarboties bērnu tiesību aizsardzības un labāko interešu izvērtēšanas jomā, nepieciešams par darbu komisijā paredzēt atlīdzību, tai skaitā ceļu izdevumu kompensāciju.
Risinājuma apraksts
Grozījums BTAL paredz papildināt likuma 31. pantu ar sesto daļu, nosakot, ka komisijas locekļi, kas nav pilnvarotas amatpersonas, par darbu komisijā saņem atlīdzību, paredzot Ministru kabinetam pilnvarojumu noteikt atlīdzības apmēru un izmaksāšanas kārtību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Detalizēta finansiālās ietekmes informācija ir 2023.gada 19.septembra Ministru kabineta noteikumu Nr. 536 “Noteikumi par Ārvalstu adopcijas komisiju” anotācijas III sadaļā.

4.1.1. 2023.gada 19.septembra Ministru kabineta noteikumi Nr. 536 “Noteikumi par Ārvalstu adopcijas komisiju”

Pamatojums un apraksts
Pēc likumprojekta "Grozījums Bērnu tiesību aizsardzības likumā" spēkā stāšanās Labklājības ministrija normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā sagatavos grozījumus 2023.gada 19.septembra Ministru kabineta noteikumos Nr. 536 “Noteikumi par Ārvalstu adopcijas komisiju”, lai noteiktu kādā kārtībā un apmērā komisijas locekļi, kas nav pilnvarotas amatpersonas, par darbu komisijā saņem atlīdzību.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/a7ad497a-0ca9-4572-997b-0e29d15fb05d

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

iebildumi/priekšlikumi nav saņemti

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ārvalstu adopcijas komisija ir profesionāla dažādu jomu speciālistu komisija, kuras sastāvā ietilpst arī ar bērna tiesību un interešu aizsardzību saistītu organizāciju pārstāvji. Komisijas izveides mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu bērna vislabāko interešu aizsardzību bērna adopcijas uz ārvalstīm procesā, katru konkrēto bērna gadījumu izvērtējot pilnīgi un vispusīgi, un ņemot vērā katra bērna individuālās vajadzības.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi